غلبه عرضه بر تقاضا در بورس تهران
رشد عرضه و نبود تقاضاي کافي در هفته گذشته باعث شد شاخص بورس تهران کف شکني کرده و در ادامه روند کاهشي خود به تراز 76 هزار و 285 واحدي برسد.
به گزارش ايسنا، در حالي بورس تهران هفته‌هاي پاياني سال 1395 را سپري مي‌کند که حجم عرضه نسبت به تقاضا در تالار شيشه اي به شدت بالا رفته و اين موضوع به روند نزولي شاخص بازده نقدي و قيمتي بورس شدت داده است.
اين حجم عرضه و نبود تقاضاي کافي باعث شده که هيجانات منفي به بازار سهام وارد شود، به طوري که در آخرين روز معاملات بورس تهران در هفته گذشته اکثر نمادها درتمامي‌گروه‌ها در کانال کاهشي قرار گرفتند.

درآمد بانک‌ها از معاملات بورس 
مديرعامل بانک تجارت گفت: در حال حاضر بيشتر درآمد ‌بانک‌ها از سود معاملات در بورس و ساير فعاليت‌هاي اقتصادي است و کارمزدها رقم اندکي درامد بانک‌ها را به خود اختصاص داده است. محمدابراهيم مقدم نودهي، مديرعامل بانک‌تجارت در گفتگو با ايلنا با بيان اين که در دنيا بانک‌ها از ارائه خدمات بانکي کسب درآمد مي‌کنند، افزود: در حال حاضر بيشتر درآمد ‌بانک‌ها از سود معاملات در بورس و ساير فعاليت‌هاي اقتصادي است و کارمزدها رقم اندکي درامد بانک‌ها را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است که در تمام دنيا از طريق دريافت کارمزدها درآمد کسب مي‌شود. در عوض نرخ تسهيلات پايين است.

راه‌اندازي قرارداد آتي سکه طلا از امروز 
معاملات قرارداد آتي سکه طلا تحويل ديماه ۹۶، از امروز راه‌اندازي شده و قابل انجام است. به گزارش تسنيم؛ قراردادهاي آتي در اولين روز معاملاتي، بدون حد نوسان قيمتي، با دوره گشايش به مدت 30 دقيقه در ابتداي جلسه معاملاتي آغاز و با انجام حراج تک قيمتي راس ساعت 10:30 با دوره عادي معاملاتي و اعمال حد نوسان قيمت روزانه ادامه مي‌يابد.
همچنين قيمت پايه قرارداد آتي، همان قيمت کشف شده در حراج تک قيمتي خواهد بود که مبناي حد نوسان قيمت روزانه براي ادامه معاملات در حراج پيوسته قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قيمتي، قرارداد آتي متوقف و دوباره همين فرآيند، روز کاري بعد تکرار ميشود.





براي نخستين بار صورت گرفت:
چندين درخواست مجوز صندوق سرمايه گذاري جسورانه به فرابورس ارائه شد که از ميان آن‌ها پنج صندوق موفق به اخذ مجوز شدند و ضمن تأمين بخشي از سرمايه صندوق، تعهدات حقوقي صندوق را بر عهده دارند.
به نقل از فرابورس، توسعه اقتصاد ارزش‌آفرين مبتني بر فناوري و نوآوري، نيازمند توسعه نهادها و زيرساخت‌‎هاي متفاوتي است. مراکز نوآوري، دانشگاه‌ها، شتابدهنده‌ها، مراکز رشد، پارک‌هاي علم و فناوري، رويدادها و همايش‌ها، مراکز آموزشي تخصصي، شرکت‌ها و افراد ارائه دهنده خدمات تخصصي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير، و حمايت‌ها و گرنت‌هاي دولتي؛ مجموعه‌اي به هم پيوسته و در هم تنيده را ايجاد مي‌کند که از آن به عنوان اکوسيستم کارآفريني ياد مي‌شود. در واقع اجزاي مختلف اکوسيستم، بر هم اثر متقابل مي‌گذارند و تعادل و تناسب آن‌ها با هم يک زيست‌بوم بالنده را شکل مي‌دهد.
اما در اغلب کشورهاي دنيا، اين شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير بوده‌اند که بيشترين نقش را در شکل‌دهي و توسعه اکوسيستم ايفا کرده‌اند. شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير به عنوان نهاد مالي تأمين کننده سرمايه مورد نياز کارآفرينان با ايده‌هاي فناورانه – نوآورانه، از ميان فرصت‌هاي متعدد سرمايه‌گذاري، بر روي تيم‌هاي مستعد و با ايده‌هاي بلندپروازانه سرمايه‌گذاري مي‌کنند، ايده‌هايي که در افق آن‌ها، سود بسيار بيشتري از سرمايه‌گذاري‌هاي معمولي ديده مي‌شود، و البته با ريسک موفقيت بسيار بالاتر! سرمايه‌گذار خطرپذير با ايجاد سبد سرمايه‌گذاري، در تعداد قابل توجهي از شرکت‌هاي نوپاي با ريسک و سود انتظاري بالا (استارتاپ) سرمايه‌گذاري مي‌کند. در حالت معمول، تعداد اندکي از استارتاپ‌هاي سبد، به موفقيت چشم‌گير دست مي‌يابند و تعداد بيشتري شکست مي‌خورند! سرمايه‌گذار خطرپذير انتظار دارد سود حاصل از فروش سهام آن چند استارتاپ موفق، بر زيان شکست ديگر استارتاپ‌ها فائق آيد و سبد سرمايه‌گذاري در نهايت سود قابل توجهي نشان دهد.
در دهه‌هاي اخير، سرمايه‌گذاري خطرپذير (Venture Capital) نقش پررنگي در پيشرفت اقتصادي کشورهاي پيشرفته داشته، و بسياري از غول‌هاي جهاني نام آشنا همچون فيسبوک، آمازون، گوگل و اوبر، با کمک VC‌ها رشد کرده‌ و باليده‌اند.
خوشبختانه در ايران، در سالهاي اخير اتفاقات خوبي در اين حوزه رخ داده است؛ چند شرکت خصوصي با مدل سرمايه‌گذاري خطرپذير وارد ميدان شده‌ و سرمايه‌گذاري‌هاي موفقي هم داشته‌اند. با شکل‌گيري مدل‌هاي موفق داخلي، ادبيات VC به سرعت در ميان سرمايه‌گذاران و نهادهاي حامي‌و دخيل در اقتصاد دانش‌بنيان گسترش يافت تا آنجا که شرکت فرابورس ايران پس از بررسي‌ها و جلسات کارشناسي متعدد، ساز و کاري براي ايجاد و تأمين صندوق‌هاي سرمايه گذاري جسورانه در فرابورس راه‌اندازي نمود.
با وجود جديد بودن موضوع سرمايه‌گذاري جسورانه و ابهامات زيادي که در مسير موفقيت مالي اين ابزار در ايران وجود دارد، در همان اولين اعلام شرکت فرابورس، چندين درخواست مجوز صندوق VC به فرابورس ارائه شد که از ميان آن‌ها پنج صندوق موفق به اخذ مجوز شدند. هر صندوق از چند شرکت و نهاد مالي و سرمايه‌گذاري تشکيل مي‌شود که ضمن تأمين بخشي از سرمايه صندوق، تعهدات حقوقي صندوق را بر عهده دارند. مابقي سرمايه مورد نياز صندوق از طريق پذيره‌نويسي عمومي‌در بازار صندوق‌هاي جسورانه فرابورس تأمين مي‌شود.
موفقيت شرکت‌ها و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير به عوامل متعددي وابسته است؛ از کيفيت آموزش‌ در دانشگاه‌ها، ميزان تمايل و تلاش جوانان براي کارآفريني و وجود بسترهاي رشد تيم‌هاي استارتاپي همچون شتاب‎دهنده‌ها، تا شرايط کلي اقتصاد همچون استمرار در رشد اقتصادي بالا و در نتيجه افزايش قدرت خريد مردم و سهولت راه‌اندازي کسب‌وکار.
در کنار اين عوامل بيروني، توانايي و تخصص سرمايه‌گذاران و متخصصان و کارشناسان شرکت‌هاي VC مهم‎ترين عامل دروني موفقيت براي اين شرکت‌ها است. لذا هم‎راستاي رشد و گسترش اکوسيستم کارآفريني و سرمايه‌گذاري خطرپذير در کشور، شرکت توسعه کسب‌وکار فناوري اعتماد (تکفا) به عنوان مجري طرح، با همراهي و حمايت و ميزباني فرابورس و انجمن سرمايه‌گذاري خطرپذير کشور، سلسله کارگاه‌هايي جهت ارتقاء دانش تخصصي سرمايه‌گذاران برنامه‌ريزي نموده است.
پس از برگزاري کارگاه‌هاي «سرمايه‌گذاري خطرپذير» در مهرماه و «ارزش‌گذاري استارتاپ‌ها» در بهمن‌ماه در فرابورس که با استقبال بي‎سابقه‎ي مخاطبان روبرو شد، کارگاه «ارزش‌گذاري استارتاپ‌ها» براي بار دوم، چهارشنبه ۱۸ اسفند در شرکت فرابورس برگزار شد؛ آنچه يک دوره‌اموزشي را متمايز مي‌کند، خصوصا در اکوسيستم شتابان و پرتغيير استارتاپها، ميزان تسلط علمي‌و تجربي و نحوه تدريس استاد است. محمدرضا فرحي که دانش‌آموخته‎ي داشنگاه صنعتي شريف، مدرسه‎ي اقتصاد تولوز فرانسه، و مدرسه‎ي تحصيلات تکميلي بارسلوناي اسپانيا است، ۸ مدل روز ارزش‌گذاري استارتاپ‌ها را با ذکر مثال و انجام محاسبات عملي، تشريح کرد. براي عملياتي شدنِ دانشِ ارائه شده، به عنوان نمونه يک سيستم تاکسي آنلاين که در کشور فعاليت مي‌کند با همراهي شرکت‎کنندگان از روش‌هاي مختلفي ارزشگذاري شد. بازخورد مخاطبين از دانش و نحوه تدريس استاد در نظرسنجي‌ها عالي بود و عامل اصلي تقاضاي فعالان اکوسيستم از برگزاري مکرر اين دوره را نيز بايد در همين واقعيت جست.
همچنين براي استفاده‎ي بهترِ فعالانِ اکوسيستم و انتشار بهينه‎ي دانش، بخشي از کارگاه به صورت زنده از طريق اينستاگرام و اپليکيشن لحظه‎نگار پخش شد.در مجموع در سه کارگاه برگزار شده از سلسله کارگاه‌هاي تخصصي سرمايه‌گذاري خطرپذير، تا کنون ۶ نفر از مديران عامل صندوق‌ها و شرکت‌هاي VC، ۵ نفر از مديران شتاب دهنده‌ها، ۶ نفر از مديران عامل شرکت‌هاي فناور، و ۷۵ نفر از مديران و کارشناسان ارشد شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير حضور يافته‌اند.
با توجه به ميزان استقبالِ صورت گرفته و هم‎چنين اعلام آمادگي فرابورسبراي برگزاري کارگاههاي مشابه با موضوعاتي نظيرِ اعطاي سهام به کارکنان شرکت (Stock Option)، طراحي قراردادهاي سهامداري ممتاز، طراحي وام قابل تبديل به سهام (Convertible Note)، تعريف و رصدِ شاخص‎هاي کليدي موفقيت استارتاپ‌‎ها، و همچنين طراحي و پياده‎سازي مدل کسب درامد و قيمت گذاري محصول براي استارتاپ‎ها، برنامه ريزي بر اين است که اين سلسله کارگاه‌ها را با حمايت فرابورس و انجمن سرمايه‌گذاري خطرپذير کشور در سال آينده به صورت مستمر برگزار نمايد.

در بين صنايع مختلف، صنعت خودرو با رشد 225 درصدي در سودآوري، کانه‌هاي فلزي با رشد 90 درصدي و صنعت سيمان با رشد 53 درصدي، بالاترين رشدها را در پيش بيني سال 96 خود دارند.
از طرفي صنايعي مانند رايانه، فلزات اساسي و صنعت بيمه بهترين پوشش عملکردي نسبت به بودجه سال 95 را محقق کرده‌اند. معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس تهران، سال جديد را سال خوبي براي بازار سرمايه دانست و گفت: در روزهاي پاياني سال 95، انتشار گزارش‌هاي بودجه پيش بيني شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نويددهنده‌ سال بهتري به اهالي بازار سرمايه است. روح الله حسيني مقدم به سنا گفت: سالي که با سختي‌هاي بسياري براي اهالي بازار سرمايه همراه بود در حال اتمام است و انتشار اين گزارش‌ها در کنار اتفاقات سياسي و اقتصادي، امکان تصور روزهاي بهتر را به سرمايه گذاران مي‌دهد. وي با بيان اينکه سال 95 سال تعامل نهادها و مراجع تصميم گيري بخش واقعي با بازار سرمايه بود، افزود: خوشبختانه تلاش اهالي بازار سرمايه در پيگيري حقوق خود در حمايت از صنايع، بسياري از نهادها را مجاب کرد که باخبر شدن از حال و روز بازار سرمايه بايد برايشان اهميت داشته باشد؛ نهادهايي مانند مجلس شوراي اسلامي، وزارت صنعت، وزارت نفت و البته بانک مرکزي نمونه اي از اين تعامل در سال 95 با بازار سرمايه و سازمان بورس و اوراق بهادار بودند. حسيني مقدم اظهار داشت: بر اساس آخرين گزارش‌هاي بودجه اي اعلام‌شده از سوي شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران مطابق دستورالعمل افشاي اطلاعات، اين شرکت‌ها بيش از 384 هزار ميليارد ريال سود خالص پيش بيني کردند که در اين‌ بين تاکنون گزارش شرکت‌هاي بزرگي نظير بانک صادرات، بانک پاسارگاد، بانک پارسيان و آلومينيوم ايران منتشر نشده است. معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس تهران ادامه داد: اين در حالي است که پيش بيني 299 شرکت از سود عملياتي، رقمي‌بيش از 468 هزار ميليارد ريال است. به گفته حسيني مقدم، در بين همه شرکت‌هايي که گزارش بودجه 96 خود را ارائه کرده‌اند، 237 شرکت داراي سال مالي منطبق بر سال شمسي هستند و در اين بين، اين 237 شرکت، سود 262 هزار ميليارد ريالي را پيش بيني کردند که نسبت به آخرين پيش بيني، همين تعداد شرکت بر اساس اطلاعات 9 ماهه چيزي حدود 6 درصد را نشان مي‌دهد، هر چند که به‌طور متوسط بر اساس عملکرد 9ماهه سال 95، 49 درصد از بودجه سال 1395 محقق شده است. معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس خبر از آن داد که در بين صنايع مختلف، صنعت خودرو با رشد 225 درصدي در سودآوري، کانه‌هاي فلزي با رشد 90 درصدي و صنعت سيمان با رشد 53 درصدي، بالاترين رشدها را در پيش بيني سال 96 خود دارند. از طرفي صنايعي مانند رايانه، فلزات اساسي و صنعت بيمه بهترين پوشش عملکردي نسبت به بودجه سال 95 را محقق کرده‌اند.
معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در مجموعه بازار سرمايه چه از طريق سازمان بورس و چه شرکت‌هاي بورسي کميته‌هايي تشکيل شده که لايحه اي جديدي را براي بازار اوراق بهادار تدوين کنيم.
علي سعيدي، معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان مطلب فوق به سنا گفت: قانون بازار اوراق بهادار مشتمل بر 60 ماده و قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي مشتمل بر 18 ماده هستند که در چند صفحه خلاصه مي‌شود. اما در کشورهاي پيشرفته صدها صفحه قانون براي بازار اوارق و سهام وجود دارد تا در شرايطي که اشکالي يا اختلالي به وجود آمد نظام قضايي بتواند بر اساس قانون به راحتي عمل کند. وي در ادامه افزود: بازار سرمايه ما با وجود آنکه دستورالعمل‌ها و مقررات پايين دستي شامل مصوبات مجلس و هيأت وزيران دارد اما خلاء قانوني در اين خصوص به چشم مي‌خورد. به همين دليل در مجموعه بازار سرمايه چه از طريق سازمان بورس و چه شرکت‌هاي بورسي کميته‌هاي تشکيل شده که لايحه اي جديدي را براي بازار اوراق بهادار تدوين کنيم تا خلاء‌هاي موجود را پوشش دهد. نايب رييس هيأت مديره سازمان بورس درباره شرايط و احوال فعلي بازار سرمايه گفت: بازار سرمايه داراي متغيرهاي متعددي است که بايد براي قضاوت اينکه شرايط بازار چگونه است، يک دوره ميان مدت مورد بررسي و تحليل قرار بگيرد و روند به طور کلي در نظر گرفته شود. ضمنا بازار سرمايه تحت تأثير متغيرهاي کلي است و عوامل برونزا بر آن اثرگذار است. سعيدي با بيان اينکه در دوره‌هاي اخير اتفاقات مبارکي در بورس ايران افتاده است، اظهار داشت: تا اوايل سال 90 بازار سرمايه در تأمين مالي از طريق ابزارهاي جديد، هيچ فعاليتي نکرده بود اما از سال 90 اين روند به آهستگي شروع شد و دولت و شرکت‌ها، تأمين مالي از طريق بازار سرمايه را شروع کردند. وي خاطر نشان کرد: در نتيجه اقدامات سالهاي اخير بيش از ۳۵ هزار ميليارد تومان تامين مالي از طريق بازار سرمايه اتفاق افتاده است که اين عدد فارغ از بحث افزايش سرمايه شرکت‌هاست. البته شکي نيست که هنوز با نقطه‌ايده آل و هدف‌ها فاصله وجود دارد و لازم است تکاپوي بيشتري صورت بگيرد. سعيدي با بيان اينکه بخش خصوصي نيز بايد بيشتر در تامين مالي از طريق بازار سرمايه مشارکت داشته باشد، گفت: در نظريه‌هاي اقتصادي جديد اينکه اقتصاد کشوري بانک محور يا بازار محور باشد، مطرح نيست بلکه ارائه خدمات مالي ترکيبي از بهره مندي از خدمات بانک و بازار سرمايه است که حجم و اندازه بنگاه و دوره زماني تأمين مالي در انتخاب هر کدوم از اين دو بازار تعيين کننده است. وي تصريح کرد: تغيير نظام تامين مالي از حالتي به حالت ديگر فرايندي زمان بر است و قسمت عمده اين فرايند به فرهنگ استفاده از آن برمي‌گردد و اساساً فرهنگ قابليت تغيير سريع ندارد.

مشاور رييس سازمان خصوصي سازي با بيان اينکه پيگيري وضعيت سهام عدالت فقط از سايت و شماره تلفن مختص اين سهام قابل انجام است، مي‌گويد: طي چند روز گذشته افرادي کلاه‌بردار مدعي شده‌اند که مي‌توانند با گرفتن مبلغي براي مردم سهام عدالت ثبت نام کنند.
 سيد جعفر سبحاني در گفتگو با ايسنا اظهار کرد: در چند روز گذشته افرادي سودجو در نقاط مختلف کشور به مردم کارتي مي‌دهند و مدعي مي‌شوند که آن کارت سهام عدالت است و بابتش از مردم مبالغي دريافت مي‌کنند.  يا اين‌که در بعضي از سايت‌ها شماره تلفن‌هايي گذاشته‌اند و مي‌گويند که درباره سهام عدالت مشاوره مي‌دهند و بابتش پول مي‌گيرند که اين موضوع غير قانوني است.
مشاور رييس سازمان خصوصي سازي اظهار کرد: بعضي از شرکت‌هاي تعاوني شهرستان‌ها مي‌گويند مبلغي بدهيد و درباره سهام عدالت خدمات بگيريد. حتي بعضي‌ها مبالغي مي‌گيرند و مدعي مي‌شوند که سهام عدالت را ثبت نام مي‌کنند که تمام اين موارد کلاه‌برداري و سودجويي است. وي افزود: آنقدر در دو سه روز گذشته از اين نوع کلاه‌برداري‌هاي جديد داشته‌ايم که اين موضوع برايمان به معضلي تبديل شده است. سبحاني اضافه کرد: مردم به هيچ عنوان به اطلاعيه‌هاي اينچنيني توجه نکنند و هر اطلاعاتي که راجع به سهام عدالت مي‌خواند را از طريق سايت www.samanese.ir به دست آورند يا با شماره تلفن 83338 که مختص پاسخ گويي به مردم درباره سهام عدالت است تماس بگيرند.
وي ادامه داد: تا کنون بيش از 9 ميليون نفر به سامانه سهام عدالت مراجعه و صورت حساب گرفته‌اند که‌اماري خيره کننده است، چرا که ما تصور مي‌کرديم در هفته اول 3 يا 4 ميليون نفر به سامانه مراجعه کنند.

غول آرامکو در کدام بورس آرام مي‌گيرد؟
بازارهاي عميق و پرپتانسيل جهاني براي به دست آوردن اين عرضه اوليه سر و دست مي‌شکنند در حالي که بورس محلي سعودي، تداول، نيز يکي از منتخبين عرضه اوليه است.
عرضه اوليه سهام شرکت آرامکو، غول انرژي سعودي، در سال آينده يکي از بزرگترين عرضه‌هاي اوليه دنيا قلمداد مي‌شود. عرضه اي بزرگ تر از عرضه سهام علي باباي 25 ميليارد دلاري. به نقل از سنا، بازارهاي عميق و پرپتانسيل جهاني براي به دست آوردن اين عرضه اوليه سر و دست مي‌شکنند در حالي که بورس محلي سعودي، تداول، نيز يکي از منتخبين عرضه اوليه است. در حالي که بورس‌هاي نيويورک و لندن دو انتخاب اصلي اين شرکت براي عرضه اوليه بين المللي سهام است، موقعيت دو بورس هنگ کنگ و توکيو نيز براي عرضه اوليه در حال بررسي است در حالي که بورس تورنتو و سنگاپور نيز از ديگر رقبا محسوب مي‌شوند. بر اساس اين گزارش، اين چهار رقيب قدرتمند، هر کدام بازار نقدينگي مختلفي دارند در حالي که قوانين و ملزومات هر يک براي عرضه اوليه متفاوت است.
بورس نيويورک
يکي از انتخاب‌هاي اصلي عرضه اوليه بورس نيويورک است. قبل از ملي شدن اين شرکت سعودي در سال1980 ميلادي، اين شرکت انرژي توسط کنسرسيوم شرکت‌هاي نفتي آمريکا فعاليت مي‌کرد. آرامکو در دهه 1980 ميلادي با ساختار مديريتي اکسون موبيل اداره مي‌شد و توسط مديران سعودي که در دانشگاه‌هاي آمريکا تحصيل کرده بودند مديريت مي‌شد. اتور سانتوچي، يکي از مديران ارشد شرکت گودوين در اين خصوص اظهار داشت: بورس نيويورک يکي از اصلي‌ترين انتخاب‌ها براي عرضه اوليه است به اين دليل که اين بورس از لحاظ تاريخي هم عمق بيشتري نسبت به رقبا دارد و هم حجم معاملات بيشتري نسبت به بقيه دارد. اما شرکت آرامکو، به عنوان يک شرکت خارجي براي عرضه اوليه سهم بايد يک سري قوانين را رعايت کرده و يک سري مدارک و ملزومات را به همراه داشته باشد. يکي از اين ملزومات گزارش‌هاي مالي است که بايد بر اساس خواسته بورس نيويورک و بر اساس قوانين مزبور باشد.
بورس لندن
عربستان سعودي بزرگترين مشتري لندن محسوب مي‌شود و از اسب‌هاي مسابقه تا جت‌هاي جنگنده را از اين کشور خريداري مي‌کند. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد بورس لندن، يکي از اصلي‌ترين انتخاب سعودي‌ها براي عرضه اوليه آرامکو باشد.
يکي از امتيازهاي ديگر بورس لندن هم قوانين جديد سازمان نظارتي و حسابرسي در اين کشور است. بر اساس قوانين جديد اين سازمان بر شرکت‌هاي خارجي که تمايل به عرضه اوليه سهام خود در بورس لندن دارند، قوانين آسان تري را اعمال مي‌کنند.
بورس هنگ‌کنگ
بورس هنگ کنگ به عنوان دروازه خريد و فروش سهام براي چين محسوب مي‌شود و يک دروازه خريد بين دنيا و بورس‌هاي شانگهاي و شن ژن به شمار مي‌رود . دو بورس مهم چين، با مشتري‌هاي متفاوت و سلايق مختلف. در اين بين، بورس هنگ کنگ ميزبان سه شرکت انرژي مهم در دنيا است که با استقبال خوبي در اين بازار رو به رو هستند. شرکت‌هاي پتروچاينا، سينوپک و شرکت ملي نفت فلات قاره چين سه شرکت مهم نفتي و انرژي بورس هنگ کنگ هستند که سهامداران زيادي را شامل مي‌شوند.
بورس توکيو
فرض عرضه اوليه شرکت آرامکو در بورس توکيو نيز برنامه‌هاي اقتصادي شينزو آبه (آبه نوميک) را با رشد بي نظيري همراه مي‌کند. اما عرضه اوليه سهام اين شرکت در بورس توکيو به عنوان بزرگترين بورس دنيا از لحاظ ارزش پس از بورس نيويورک و نزدک، مي‌تواند اعتباري به ياد ماندني را براي آرامکو رقم بزند. در اين ميان، بورس توکيو شانس کمتري نسبت به بقيه رقبا دارد به اين دليل که شرکت‌هاي بين المللي اندکي براي عرضه، توکيو را انتخاب کرده‌اند. تنها 5 شرکت خارجي مهم در اين بازار وارد شده‌اند. يکي از موانع اصلي براي عرضه سهام شرکت‌هاي بين المللي در اين بورس، مدارک و ملزومات حسابرسي و گزارشگري مالي به زبان اين کشور و بر اساس قوانين ژاپني است که سدي براي عرضه اوليه محسوب مي‌شود.

اعلام نتايج آزمون حرفه‌اي بازار سرمايه؛  اين هفته
نتايج آزمون دوره بيست و هشتم بازار سرمايه، از روز يکشنبه روي سايت اداره‌اموزش و امور گواهي‌نامه‌هاي حرفه‌اي قرار خواهد گرفت. به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، حيدر فروغ نژاد، رئيس اداره‌اموزش و امور گواهي‌نامه‌هاي حرفه‌اي سازمان بورس و اوراق بهادار از اعلام نتايج آزمون دوره بيست و هشتم بازار سرمايه در روز يکشنبه اين هفته خبر داد و گفت: در اين دوره، تنها ۲ آزمون اصول بازار سرمايه و معامله‌گري بازار سرمايه به صورت قلم و کاغذي برگزار شد. وي افزود: افرادي که داراي مدرک تحصيلي کارشناسي و بالاتر مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در رشته‌هاي مرتبط از قبيل گرايش‌هاي مالي رشته مديريت، حقوق مالي، مهندسي مالي، حسابداري، اقتصاد، مديريت بازرگاني و کارشناسي بورس بوده و معدل آنها بالاتر از ۱۵ باشد، در صورت شرکت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمايه و معامله‌گري) و کسب حد نصاب ۴۰ و در خصوص ساير رشته‌ها، در صورت موفقيت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمايه و معامله‌گري) و کسب حد نصاب ۴۰ با پيش‌نياز گواهي‌نامه اصول بازار سرمايه و شرکت در دوره‌هاي آموزشي مربوطه، مي‌توانند به عنوان معامله‌گر شروع به فعاليت نمايند. به گفته فروغ نژاد، افرادي که در آزمون‌ اصول بازار سرمايه شرکت نموده و در کارنامه آنان مشروط ذکر شده است، با شرکت در دوره‌هاي آموزشي ويژه مشروطين تک درس، مي‌توانند گواهي‌نامه مربوطه را دريافت کنند؛ اما اين افراد تا گذراندن دوره‌اموزشي مربوط، اجازه شرکت در آزمون‌هاي بالاتر همانند تحليل‌گري، مديريت سبد اوراق بهادار و ارزش‌يابي اوراق بهادار را نخواهند داشت. وي افزود: پذيرفته شدگان آزمون‌ اصول بازار سرمايه (قبولي قطعي) بايستي مدارک خود را حداکثر تا تاريخ ۲۰فروردين۱۳۹۶ به اداره‌اموزش و امور گواهي‌نامه‌هاي حرفه اي ارسال کنند. گفتني است، نتايج بيست و هشتمين دوره آزمون‌هاي بازار سرمايه، در سايت http://ICMC.seo.ir قابل دسترسي خواهد بود؛ همچنين پذيرفته‌شدگان مي‌توانند در خصوص نحوه دريافت گواهي‌نامه خود به همين پايگاه اينترنتي مراجعه کنند.