عرضه مسکن به يک سوم تقاضا رسيد
بررسي دو شاخص صدور پروانه‌هاي ساختماني با معاملات انجام شده نشان مي‌دهد در بازار مسکن عرضه به يک سوم تقاضا رسيده است.
هم اکنون در ازاي صدور يک پروانه ساختماني سه معامله در شهر تهران انجام مي‌شود. همچنين طي سه دهه اخير کاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني در سيکل دو يا سه ساله، مقدمه‌اي براي رونق مسکن در آينده بوده است. در اين شرايط مي‌توان نتيجه گيري کرد که رکود مسکن به پايان خود نزديک مي‌شود. طي ادوار گذشته بيشترين نرخ رشد قيمت مسکن در سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد.
بعد از آن سال ۱۳۹۲ با بيشترين نرخ رشد قيمت مسکن مواجه بوديم و از آن سال به بعد اين نرخ پايين‌تر از تورم عمومي‌مستقر شده است. تجربه نشان داده هرگاه سود ساخت و ساز افزايش مي‌يابد با افزايش صدور پروانه‌هاي ساختماني مواجه مي‌شويم و عرضه با وقفه‌اي ۲-۳ ساله وارد بازار مي‌شود.
 بعد يکمرتبه با ورود حجم عظيمي‌از واحد مسکوني نوساز مواجه مي‌شويم که از سال ۱۳۹۲ به بعد اين اتفاق افتاد و بازار اشباع شد.
بهروز ملکي - کارشناس مسکن - در اين خصوص مي‌گويد: در سال‌هاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تهران به کارگاه ساختمان‌سازي تبديل شده بود که به تعميق رکود در سال‌هاي بعد انجاميد. با اين حال کاهش پروانه‌هاي ساختماني در دو سه سال اخير مقدمه‌اي براي رونق آينده بخش مسکن است که ديديم از اواخر سال ۱۳۹۴ معاملات مقداري افزايش يافت. البته نمي‌گويم که وارد رونق شده‌ايم، ولي تعداد معاملات معاملات امسال نسبت به سال قبل بيشتر بود. قيمت‌ها نيز اندکي افزايش يافته ولي از آن تعبير به رونق نمي‌کنم.
کاهش سرعت ساخت و ساز نسبت به معاملات قطعي از بهار سال ۱۳۹۵ به وضوح خود را نشان داده است. در بهار سال جاري ۱۷۹۳ پروانه براي ۱۵ هزار و ۷۱۲ واحد مسکوني صادر شده که ۲۱.۷ درصد از مدت مشابه سال قبل کمتر بوده و اين تعداد در مقايسه با ميانگين ۱۵ هزار معامله انجام شده در يک سال اخير، يک سوم را شامل مي‌شود.
با اينکه بعد از بهار، آمار پروانه‌هاي صادر شده در شهر تهران ارايه نشده، اما ادامه شرايط اولين فصل سال جاري مي‌تواند ۲۵۰ هزار واحد مسکوني خالي شهر تهران را از طريق تقاضاي مصرفي پوشش دهد و پس از آن احتمالا در نيمه دوم سال ۱۳۹۶ شاهد افزايش سرعت صدور پروانه‌هاي ساختماني شهر تهران خواهيم بود.
همچنين بر اساس تغيير رفتار سه شاخص کاهش عرضه، کاهش سود بانکي و افزايش صادرات و قيمت جهاني نفت مي‌توان نتيجه گرفت که بازار مسکن به دليل نزديکي نرخ رشد قيمت مسکن به نرخ رشد تورم در سال جاري در حال تکميل دوره رکود خود است.
از سوي ديگر تحولات نوسانات ۳۰ ساله در بازار مسکن کشور حاکي از آن است دوره‌هاي رکود در بازار مسکن کشور به طور ميانگين بين ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول مي‌انجامد؛ بنابراين اگر فرض کنيم که دوره رکود جاري نيز به‌اندازه ميانگين دوره‌هاي رکود قبلي به طول انجاميده، مي‌بايست از خردادماه سال ۱۳۹۶ شاهد پيش رونق در بازار مسکن باشيم.
 افزايش ۸.۴ درصدي قيمت فروش يک متر مربع زيربناي مسکوني شهر تهران
بر اساس نتايج طرح‌هاي مرکز آمار ايران ميانگين قيمت فروش هر متر مربع ساختمان و زيربناي مسکوني شهر تهران در پاييز ۹۵ نسبت به پاييز قبل از رشد ۸.۴ درصدي برخوردار شده است.
بر اساس اطلاعات مرکز آمار ايران، با توجه به اين که کاهش يا افزايش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش يا افزايش شديد متوسط (حسابي) قيمت در سطح کل شهر مي‌شود، از متوسط تعديل شده (وزني) که در آن، وزن با استفاده از سهم واحدهاي مسکوني داراي سکنه محاسبه مي‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغييرات واقعي قيمت را مشخص کرد.
متوسط قيمت فروش هر متر مربع زمين يا زمين ساختمان مسکوني کلنگي معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 44467 هزار ريال با ميانگين مساحت 308 متر مربع بوده است که نسبت به فصل قبل 2.1 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.8 درصد افزايش داشته است.
متوسط قيمت فروش هر متر مربع زيربناي مسکوني معامله شده از طريق بنگا‌ه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 43509 هزار ريال با ميانگين مساحت 89 متر مربع و متوسط عمر بناي 9 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 1.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 8.4 درصد، افزايش داشته است.
متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختي براي اجاره يک متر مربع زيربناي مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 224245 ريال با ميانگين مساحت 74 متر مربع و متوسط عمر بناي 13 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 0.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه قبل 8.4 درصد، افزايش داشته است.

وزير راه و شهرسازي
وزير راه و شهرسازي گفت: تونل منجيل در محور قزوين - رشت این هفته افتتاح مي‌شود و تونل شيرگاه نيز تا پيش از عيد نوروز در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.
به گزارش ايسنا، عباس آخوندي در حاشيه افتتاح تونل آبشار محور هراز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: عبور از البرز از لحاظ فني و مهندسي بسيار دشوار است، چرا که بايد از ميان آبشار عبور کرد.
وي با بيان اينکه از لحاظ زمين‌شناسي نيز شرايط مطلوب نيست و ريزش مکرر کوه اتفاق مي‌افتد، تصريح کرد: محور هراز زيباترين کريدور کشور است و به همين دليل در کنار کار مهندسي سخت و دشوار، از لحاظ معماري و زيبايي نيز بايد به آن توجه مي‌شد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه از زمان مسئوليت به دنبال ايجاد پل و تونل‌هاي مختلف با معماري‌هاي زيبا بودم، گفت: اين خدمات به مردم دربدترين شرايط مالي در حال اتفاق است.
 آخوندي با تاکيد بر اينکه پيشرفت اين طرح مناسب و از لحاظ معماري و فني نيز خوب است، به ديگر فعاليت‌هاي اين وزارتخانه اشاره کرد و گفت: تونل منجيل در محور قزوين - رشت هفته آينده افتتاح مي‌شود و تونل شيرگاه نيز تا پيش از عيد نوروز در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. آخوندي از افتتاح ۴۵۰ کيلومتر بزرگراه در سراسر کشور تا پايان امسال خبر داد.
*افتتاح تونل آبشار در محور هراز
ديروز نيز وزير راه و شهرسازي تونل آبشار در محور هراز را افتتاح کرد.
اين تونل يک و نيم کيلومتر که در جريان پروژه ساخت باند دوم محور هراز قرار گرفته، در حالي از سوي آخوندي افتتاح شد که به نظر مي‌رسد همچنان فعاليت‌هاي وزارت راه و شهر سازي به منظور کاهش گلوگاهي ترافيک جاده‌هاي شمالي کشور در ايام نوروز ادامه دارد. طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، محور هراز در مرحله‌ توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي خود به دو بخش عوارضي پرديس تا تونل آبشار و محدوده قرار گرفته در استان مازندران تشکيل شده که در حال حاضر عمليات اجرايي در بخش نخست آن در تهران ادامه دارد.
طبق برآوردهاي صورت گرفته در اين پروژه‌ي ۱۰۱ کيليومتري نياز به ساخت پل، تونل و ديوارهاي بلندي وجود دارد که از يک سو هزينه کار را افزايش مي‌دهد واز سوي ديگر سرعت پيشرفت پروژه را پايين مي‌آورد.
در حال حاضر طرح تعريض محور هراز پيشرفتي بيش از ۵۰ ردرصدي را به ثبت رسانده و تا کنون حدود ۵۳ کيلومتر از آن در سال‌ها وماه‌هاي گذشته افتتاح شده است.
تونل آبشار افتتاح شده با طول ۱۰۶۳ متر با احتساب راه‌هاي اطراف به يک‌و نيم کيلومتر مي‌رسد. رفع گلوگاهاي ترافيکي اين محور از اهميت زياد برخوردار است، زيرا اين تونل در گردنه آبشار قرار گرفته که به دليل وضيعت خاص جوي همواره با مشکلات ترافيکي جدي روبرو بوده است.
طبق اعلام شرکت ساخت، هزينه ساخت اين تونل ۳۵ ميليارد تومان تخمين زده مي‌شد.
 افتتاح اين بخش از محور هراز در حالي صورت مي‌‌گيرد که وزارت راه وشهر سازي پيش از اين اعلام کرده بود برنامه ريزي جدي براي کاهش بار ترافيکي جاده‌هاي استان‌هاي شمالي به کار بسته است.
پس از آنکه اعلام شده قطعه نخست آزاد راه تهران شمال در بهار سال آينده به بهره برداري مي‌رسد، وزارت راه و شهر سازي از نهايي شدن کار ساخت بخش قابل توجهي از گلوگاهاي ترافيکي آزادراه قزوين رشت خبر داد و به نظر مي‌رسد افتتاح تونل آبشار بخشي از اين طرح کلان در راستاي کاهش ترافيکي جاده‌هاي منتهي به استان‌هاي شمالي در ايام پيک به خصوص نوروز باشد.

مديرکل فرودگاه مهرآباد اعلام کرد:
مديرکل فرودگاه مهرآباد اعلام کرد: اين فرودگاه در صورتي برنامه پروازهاي نوروزي شرکت‌هاي هوايي را مي‌پذيرد که هواپيماي پشتيبان داشته باشند.
به گزارش وزارت راه و شهرسازي، «علي رستمي» افزود: اين تصميم با هدف‌ کاهش تاخيرهاي پروازي در فرودگاه مهرآباد و حمايت از حقوق مسافران اتخاذ شده است. مديرکل فرودگاه مهرآباد تاکيد کرد: به ايرلاين‌هاي کوچک اين فرصت داده شده است که با يکديگر سهيم شوند و هواپيماي پشتيبان نگه دارند و يا قرارداد بسته شده با شرکت بزرگتر را به ما ارائه دهند که در صورت تاخير غيرمجاز، از شرکت طرف قرارداد براي پشتيباني براي جابجايي مسافر کمک بگيرند. به گفته رستمي، اکنون سازمان هواپيمايي کشوري با اين درخواست موافقت کرده و اين موضوع به شرکت‌هاي هواپيمايي نيز ابلاغ شده است. وي از آماده سازي نهايي زيرساخت‌ها در اين فرودگاه براي نوروز 96 خبرداد و گفت: در آستانه نوروز با حداکثر ظرفيت فرودگاه، آماده خدمات‌دهي به شرکت‌هاي هواپيمايي و مسافران هستيم. رستمي‌ادامه داد: بخش‌هاي مختلف آمادگي لازم را خواهند داشت تا درخواست ايرلاين‌ها در خصوص‌ پروازهاي اضافه در مقاصد مختلف پذيرفته شود. وي با بيان اينکه مشهد، کيش، شيراز و قشم از شهرهاي توريستي هستند که هر سال از سوي مسافران براي مقاصد نوروزي انتخاب مي‌شوند، گفت: سياست بر اين است که درخواست ايرلاين‌ها براي افزايش پرواز به شهرهاي توريستي پذيرفته شود و سال گذشته نيز در اين مسيرها همه درخواست ايرلاين‌ها پذيرفته شد. وي به روان سازي اعزام پذيرش مسافر اشاره کرد و گفت: امسال عملياتي براي روان‌سازي مقابل ترمينال‌هاي يک و دو انجام شد که درحال تکميل است و تا پيش از نوروز به بهره‌برداري مي‌رسد. رستمي‌همچنين با يادآوري اينکه سيستم حمل و نقل عمومي‌فرودگاه نيز براي ارائه خدمات نوروزي آماده شده است، گفت: تاکسي‌هاي فرودگاه‌ها نوسازي شده‌اند و براي کمک به محيط زيست تاکسي‌هاي هيبريدي همراه راننده‌هاي آموزش ديده با لباس فرم بکارگرفته شده‌اند. وي افزود: اکنون نزديک‌ترين وسيله حمل و نقلي مسافران بعد از خروج از ترمينال‌ها، تاکسي‌ها هستند و در مرحله بعد شبکه قطار شهري قرار دارد که در بازه زماني 5:30 صبح تا 22:30 فعال است. وي يادآور شد، خط اتوبوسراني از فرودگاه مهرآباد تا ميدان ونک و آزادي نيز براي مسافران برقرار است. رستمي‌ادامه داد: در حوزه حمل بار، امسال چرخ‌هاي حمل بار به بخش خصوصي داده و تاکيد شده است که هيچ کارگري نمي‌تواند وجهي از اين بابت اخذ کند.
دومين ايرباس پسابرجامي ‌فردا وارد تهران مي‌شود
هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد: دومين هواپيماي پسابرجامي‌ امروز (شنبه 21 اسفندماه) وارد فرودگاه مهرآباد تهران مي‌شود. به گزارش ايرنا، هواپيماي ايرباس 200-330 به رجيستري EP-IJA امروز فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران ترک کرد. اين هواپيما هشت صبح امروز با شماره پرواز IRA330  وارد فرودگاه مهرآباد مي‌شود. نوسازي ناوگان هوايي با ورود نخستين هواپيماي ايرباس خريداري شده در دي ماه‌امسال کليد خورد و قرار است شرکت ايرباس 2 فروند تا پايان امسال به ايران اير تحويل دهند. قرار بود شرکت اي.تي.آر (ATR) زيرمجموعه ايرباس (فرانسوي-ايتاليايي) نيز سه فروند هواپيما تا پايان سال تحويل هما دهد اما فرهاد پرورش مديرعامل هما به تازگي اعلام کرده است که دليل طولاني شدن روند انتقال پول و کارهاي اداري، ورود اين نوع هواپيما به سال آينده موکول مي‌شود.
وي گفت: قرارداد ما در خصوص پشتيباني موتور با اين کمپاني هنوز به نتيجه نرسيده ضمن آنکه در بحث آموزشي بايد خلبان و تکنسين‌ها آموزش مي‌ديدند که اين امر در مراحل پاياني است. کارشناسان معتقدند جايگاه صنعت هوانوردي ايران در منطقه با امضاي قرارداد خريد بيش از 200 فروند هواپيماي مسافري دور، متوسط و کوتاه برد و افزايش بيش از50 هزار صندلي جديد ارتقا مي‌يابد و فرصت‌هاي اشتغالزايي مستقيم را براي بيش از 20 هزار نفر در داخل فراهم مي‌کند.
در اين قراردادها افزون بر خريد هواپيما، موضوع‌هاي ديگري همچون آموزش خلبانان و تعمير و نگهداري، حمايت از توسعه خدمات ناوبري هوايي (اي.تي.ام-ATM)، عمليات فرودگاهي و هواپيمايي، انتقال فناوري و هماهنگي مقررات رگولاتوري براي ايران اير منظور شده است. خريد همه اين هواپيماها به صورت اجاره به شرط تمليک است و ايران 85 درصد منابع مالي آن را از فاينانس خارجي و 15 درصد آن را از منابع داخلي و تسهيلات صندوق توسعه ملي به وسيله بانک صنعت و معدن تامين مي‌کند.

فاز نخست توسعه بندر چابهار سال آينده به بهره برداري مي‌رسد
وزير کشتيراني هند گفت، کشورش علاقمند است به توسعه بندر چابهار در ايران سرعت ببخشد و اميدوار است فاز نخست اين پروژه در سال آينده به اتمام برسد. به گزارش تسنيم ، نيتين گادکار، وزير کشتيراني هند گفت، کشورش علاقمند است به توسعه بندر چابهار در ايران سرعت ببخشد و اميدوار است فاز نخست اين پروژه در سال آينده به اتمام برسد. بندر چابهار که در استان سيستان و بلوچستان اتيران واقع شده، بندري است که به هند امکان مي‌دهد بدون نياز به استفاده از خاک پاکستان از طريق بنادر غربي خود کالا به کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان صادر کند. وي افزود: «ما مي‌توانيم کار بر روي فاز نخست اين پروژه را در سال 2018 به اتمام برسانيم... اعتبارات اين پروژه احتمالا در آينده نزديک پرداخت خواهد شد... مناقصه‌ها براي اين پروژه منتشر شده است.» بندر کاندلا مناقصه‌هايي را منتشر و از شرکت‌هاي مختلف بين المللي براي تامين تجهيزات اسکله اي از جمله جرثقيل‌هاي تخليه بار و تريلرهاي اين بندر درخواست کرده پيشنهادات خود را ارائه کنند. کابينه هند سال گذشته با پيشنهادات براي توسعه بندر چابهار از جمله اختصاص يک خط اعتباري 150 ميليون دلاري از سوي اگزيم بانک هند موافق کرده است. کابينه هند همچنين به وزارت کشتيراني هند مجوز داده بود تا با تاسيس شرکتي در ايران، پروژه توسعه بندر چابهار و فعاليت‌هاي مرتبط با ايران را اجرا کند. بر اساس يادداشت تفاهم امضا شده بين دو کشور در ماه مي‌سال گذشته، هند موظف است در فاز نخست اين پروژه با سرمايه گذاري اي 85.21 ميليون دلاري 2 اسکله اين بندر را تجهيز و اداره کند. هزينه درآمد سالانه اين پروژه براي يک دوره اجاره 10 ساله 22.95 ميليون دلار در نظر گرفته شده است. پس از اتمام مدت زمان 10 ساله يا مدت تمديد شده، مالکيت اين تجهيزات به طرف ايراني منتقل خواهد شد.

براي تغيير وضع کارگزاران شرکت مخابرات به چارچوب مشخصي رسيديم
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: کارگزاران مخابرات هنوز فکر مي‌کنند مخابرات شرکت دولتي است و به دنبال رسمي‌شدن و دولتي شدن هستند، در صورتي که شرکت مخابرات شرکتي خصوصي مانند ديگر شرکت‌هاي خصوصي است. به گزارش ايسنا، محمود واعظي اظهار کرد: معاون من در نشستي که اخيرا در تربت حيدريه با حضور نماينده مردم اين شهرستان، معاون شرکت مخابرات ايران و نمايندگان کارگزاران تشکيل شد، حضور داشت و با يکديگر بحث و تبادل‌نظر کردند و مقداري حق با هر دو طرف بود و سرانجام به چارچوب مشخصي رسيدند. وي بدون اشاره به محتواي توافقات انجام شده در اين نشست اظهار داشت: کارگزاران مخابرات هنوز فکر مي‌کنند مخابرات شرکت دولتي است و به دنبال رسمي‌شدن و دولتي شدن هستند، در صورتي که شرکت مخابرات شرکتي خصوصي مانند ديگر شرکت‌هاي خصوصي است. در حال حاضر با ديگر شرکت‌هاي خصوصي چگونه عمل مي‌شود، آن‌ها هم همين طور عمل مي‌کنند.