نخستين منزل در زاهدان گازدار شد
منزل شهيد سلطان محمد تيموري به عنوان نخستين خانه در شهر زاهدان با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، استاندار سيستان و بلوچستان و شماري از مسئولان استاني گازدار شد.
به گزارش ايرنا، مديرعامل شرکت گاز سيستان و بلوچستان در حاشيه اين مراسم گفت: هزار و 200 کيلومتر شبکه تغذيه و توزيع گاز در زاهدان مورد نياز است که پيش بيني مي‌شود در سه مرحله و تا سال 1400 تمام اين شهرستان گازدار شود.
محمدحسن طهراني افزود: براي گاز رساني به اين کلان شهر در افق چهار ساله هزار و 100 ميليارد ريال (110 ميليارد تومان) اعتبار نياز است.

بنيادهاي بازار نفت بهبود مي‎يابند
وزير انرژي عربستان اعلام کرد توافق اوپک سبب شده است بنيادهاي بازار نفت رو به بهبود بگذارند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از هيوستن، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان، در حاشيه همايش سراويک در آمريکا اعلام کرد پس از توافق توليدکنندگان عمده نفت براي کاهش عرضه، بنيادهاي بازار نفت رو به بهبود گذاشته‌اند.
به گفته وي، عربستان توليد نفت خود را فراتر از تعهدات خود کاهش داده و به کمتر از ١٠ ميليون بشکه در روز رسانده است. همچنين توليدکنندگان نفت حاضر در توافق ياد شده، در مجموع عرضه روزانه نفت خود را يک ميليون و ٥٠٠ هزار بشکه کاهش داده‌اند.

۱۰۶۶ نفر در وزارت نيرو استخدام مي‌شوند
معاون وزير نيرو گفت: ثبت نام آزمون استخدامي‌شرکت‌هاي توزيع برق و آب و فاضلاب شهري از تاريخ ۱۸ اسفندماه جاري شروع شده است.به گزارش مهر به نقل از وزارت نيرو، علي اکبر مهاجري اظهار داشت: در دولت جديد نگاه ويژه اي به جذب نيروي انساني خوب جهت ارتقاي صنعت آب و برق از طريق برگزاري آزمون‌هاي استخدامي‌سراسري شده است.وي افزود: تأمين «عدالت استخدامي» از سياست‌هاي کليدي نظام براي جذب نيروي انساني در دستگاه‌ها بوده است و در مجموعه وزارت نيرو در سه سال گذشته، ۳ آزمون استخدامي‌برگزار شده و در تمامي‌آن‌ها سعي شده که اين عدالت رعايت شود.






ایران در اروپا و آفريقا پالايشگاه می‌خرد
دولت يازدهم با هدف تضمين صادرات پايدار و بلندمدت نفت به بهره گيري از پالايشگاه در خارج از کشور روي آورده و به گفته مسئولان، ساخت يا خريد پالايشگاه در کشورهايي مانند اسپانيا، برزيل و سيرالئون در دستور کار است.
جمهوري اسلامي‌ايران قصد دارد پس از رفع تحريم‌ها با هدف تضمين فروش بلندمدت و مطمئن نفت و جلوگيري از اعمال فشار قدرت‌هاي ديگر، برنامه خريد و يا ساخت پالايشگاه در خارج از کشور را دنبال کند. خريد پالايشگاه در خارج از کشور راهکار مناسبي است که مي‌تواند از حجم فشارهاي بين المللي بر صنعت نفت ايران بکاهد. به گفته کارشناسان در صورت خريد پالايشگاه در خارج از کشور تا پيش از تشديد تحريم‌ها، شدت تحريم‌هاي نفتي ايران کاهش مي‌يافت و قدرت مانور کشور در بازارهاي جهاني را بيشتر مي‌کرد. با توجه به اين مساله، وزارت نفت قصد دارد پس از رفع تحريم‌ها براي جبران کم کاري‌هاي گذشته، سياست خريد و ساخت پالايشگاه در خارج از کشور را پيگيري کند. شيخ نشين‌هاي خليج فارس که صادرکننده نفت به شمار مي‌روند سهام بسياري از پالايشگاه‌هاي آمريکايي، اروپايي و آسيايي را خريده‌اند که در افزايش نفوذ آنها بر بازار جهاني انرژي نقش زيادي دارد. اکنون، عربستان بيشتر نفت صادراتي خود را به پالايشگاه‌هايي در مناطق مختلف جهان صادر مي‌کند که در مالکيت خودش قرار دارد. در همين پيوند، معاون وزير نفت درامور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفتگو با ايرنا درباره اجراي طرح‌هاي خريد و ساخت پالايشگاه در خارج از کشور، گفت: نظر نهايي درباره ساخت پالايشگاه در اسپانيا، برزيل، سيرالئون و... با شرکت ملي نفت است و شرکت ملي پالايش و پخش، فقط مسائل فني را پيگيري مي‌کند.
«عباس کاظمي» اضافه کرد: هر زمان که به نظر کارشناسي نياز باشد، کارشناسان ما وارد شده و درباره انتخاب الگو يا صرفه اقتصادي طرح‌ها، نظر مي‌دهند. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي اعلام کرد اين شرکت پيشنهادهاي خود را به شرکت ملي نفت ارايه کرده است. کاظمي‌ادامه داد: شرکت ملي نفت درباره ميزان سرمايه گذاري و ظرفيت مورد نظر پالايشگاه‌ها تصميم مي‌گيرد.
اين هفته وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران در حاشيه ديدار با وزير انرژي آفريقاي جنوبي، از برنامه کشور براي خريد سهام پالايشگاه‌ها در خارج از کشور با هدف تضمين صادرات بلندمدت نفت خبر داد. «بيژن زنگنه» گفت: هنوز در شرايط سرمايه گذاري در خارج از کشور براي ساخت طرح‌هاي جديد نيستيم؛ زيرا اکنون يک کشور سرمايه پذير در اين زمينه به شمار مي‌رويم اما خريد سهام مي‌تواند در دستور کار باشد.
وزير نفت افزود: البته خريد سهام نبايد توسط شرکت ملي نفت يا پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي باشد؛ بلکه بخش خصوصي مي‌تواند با پشتوانه صندوق توسعه ملي به اين اقدام دست بزند. ميزان صادرات نفت ايران پس از رفع تحريم‌ها، روندي افزايش يافته است و برآورد مي‌شود در اسفندماه بيش از 2 ميليون و 600 هزار بشکه نفت و ميعانات به بازارهاي هدف صادر شود. اکنون يک چهارم نفت صاراتي ايران به اروپا فروخته مي‌شود و بقيه به سوي مقصدهاي آسيايي مي‌رود. به تازگي مذاکراتي نيز با آفريقاي جنوبي براي صادرات نفت به اين کشور انجام شده است که در صورت نهايي شدن، روزانه بيش از 100 هزار بشکه نفت به اين کشور آفريقايي صادر مي‌شود.

وزير نفت گفت: عده‌اي تخصص خاصي در تبديل شهد فعاليت‌هاي دولت به شرنگ دارند، در اين خصوص جايگاه راديو و تلويزيون هم نبايد ناديده گرفته شود و افرادي در راديو و تلويزيون بايد به دليل اين تخصصشان جايزه نوبل دريافت کنند. به نقل از فارس، بيژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح ايستگاه تقويت فشار گاز کاشان اظهار داشت: حجم گازي که در عسلويه توليد مي‌شود در اين سال‌ها حدود 300 ميليون متر مکعب بر آن افزوده‌ شده است، يعني ميزان برداشت ما از ميدان پارس جنوبي، امروز دو برابر ابتداي دولت است.
وي افزود: قبلاً ده فاز در پارس جنوبي مشغول به فعاليت بود که از دولت اصلاحات شروع‌ شده بود و در اين سال ما به 11 فاز رسيده‌ايم؛ اين حاصل حجم عظيمي‌از سرمايه‌گذاري، تلاش و مديريت بود که توانستيم به اين مقدار توليد گاز دست پيدا کنيم.
وزير نفت بيان کرد: اين حجم از گاز بايد به مراکز مصرف انتقال پيدا کند؛ يکي از معضلات ما اين است که مراکز توليد و مراکز مصرف ما بيش از هزار کيلومتر فاصله‌ دارند و اين خط از عسلويه شروع‌ شده و تا تهران بيش از هزار کيلومتر فاصله دارد؛ البته تا مناطق ديگر کشور اين فاصله بيشتر هم مي‌شود، پس ما بايد خطوط لوله زيادي احداث کنيم.
وي ادامه داد: يک خط لوله 56 اينچ که هر کيلومتر آن يک‌ ميليون دلار هزينه دارد، فقط مي‌تواند 110 ميليون مترمکعب اضافه کند؛ براي پارس جنوبي که مي‌خواهيم 600 ميليون مترمکعب توليد کنيم، به 6 خط اصلي با کمپرسورهاي کامل نياز داريم.
زنگنه تأکيد کرد: بخشي از اين خط‌‌ها در سال‌هاي گذشته احداث‌ شده بود و در اين سال‌ها هم تلاش کرديم خط‌هاي جديدي به مجموعه اضافه کنيم تا بتوانيم گاز را انتقال دهيم و اين گاز استخراج‌ شده در پارس جنوبي حبس نشود؛ اين خطوط براي افزايش فشار به کمپرسورهايي نياز دارند تا با سطح مقطع ثابت، مقدار دبي بيشتري از گاز را انتقال دهيم. وي هزينه احداث هر ايستگاه افزايش فشار را 100 ميليون دلار دانست و گفت: براي احداث هر ايستگاه افزايش فشار گاز، قريب به 350 تا 400 ميليارد تومان اعتبار لازم است و اين 5 ايستگاه به همراه ضريب تکميلي‌هايي که براي ايستگاه‌هاي ديگر انجام‌ شده است، حدود 2 هزار ميليارد تومان هزينه داشته است. وزير نفت کشور، هزينه صرف شده در ايستگاه‌هاي افزايش فشار گاز در دو سال گذشته را 3 هزار ميليارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: خط لوله گاز و فعاليت‌هايي که در اين حوزه انجام مي‌شود، از جمله بخش‌هايي است که نمودي ندارد، يعني مردم کشور اصلاً آن را نمي‌بينند؛ مردم کشور، پخش گاز در ايستگاه‌هاي توزيع را مي‌بينند اما خط لوله و ايستگاه‌هاي افزايش فشار ديده نمي‌شود.
حدود 90 درصد جمعيت کشور گاز دارند
وي اضافه کرد: بيش از 95 درصد مردم استان اصفهان تحت پوشش شبکه گاز هستند؛ همچنين گازرساني به خور و بيابانک هم در برنامه قرار دارد ولي جمعيت کمي‌در اين منطقه قرار دارند؛ جمعيت تحت پوشش گاز به عنوان يک نمونه بي‌نظير، حدود 90 درصد کل مردم کشور را شامل مي‌شود.
زنگنه با اشاره به پروژه گازرساني به زاهدان عنوان کرد: عده‌اي تخصص خاصي در تبديل شهد فعاليت‌هاي دولت به شرنگ دارند؛ در اين خصوص جايگاه راديو و تلويزيون هم نبايد ناديده گرفته شود که افرادي در راديو و تلويزيون بايد به دليل اين تخصصشان جايزه نوبل دريافت کنند. وي افزود: بلافاصله پس از افتتاح خط لوله گاز اصفهان، گفتند گاز به زاهدان رسيد اما به زاهداني‌ها نرسيد؛ خب اگر سواد داشتند مي‌دانستند که اول بايد گازدار شود و سپس علمک‌ها نصب شود و گاز به مردم داده شود؛ عده‌اي از اينکه بگويند اين پروژه شدني نيست خوشحال بودند و در روز افتتاحيه هم شرکت نکردند، اما دوستان ما يک خط لوله 270 کيلومتري را ظرف 10 روز کشيدند.
8 هزار روستا گازرساني شده است
وزير نفت تصريح کرد: براي اين پروژه‌ها حتي يک ريال هم از بودجه دولت هزينه نشده است و ارزش اين سرمايه‌گذاري‌ها بيش از 9 هزار ميليارد تومان است؛ با تلاشي که انجام شد حدود 8 هزار روستا گازرساني شده است که جاي تقدير دارد. وي در پايان خاطرنشان کرد: 43 درصد مصرف نيروگاه‌ها در سال 92، سوخت مايع بوده است و آن زمان ارزش اين سوخت مايع 18 ميليارد دلار بود؛ به دليل تقاضاي اضافه‌اي که بر نيروگاه‌ها مي‌شود، سالانه 7 درصد اضافه مصرف سوخت در نيروگاه‌ها را داريم، اما امسال 10 درصد سوخت مايع به نيروگاه‌ها داده شد. 5 ايستگاه افزايش فشار گاز خنج، جهرم، صفاشهر، نائين و کاشان نيز با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير نفت و جمعي از مسؤولان استاني و شهرستان افتتاح شد.

مديرعامل شركت نفت پاسارگاد در آئين بارگيري دومين محموله بزرگ صادرات قير:
دومين محموله ۳۵ هزار تني قير ايران توليدي شرکت نفت پاسارگاد در دوران پسابرجام از بندر امام خميني (ره) به مقصد سنگاپور بارگيري شد. با بارگيري و آغاز صادرات محموله بيش از 34 هزار تني قير در بندر امام خميني (ره) در تاريخ نهم بهمن ماه سال جاري به کشور مالزي، تحريم کشتيراني ايران در برهه پسابرجام شکسته شد.
بارگيري محموله قير در کشتي مجهز و غول پيکر 'پالانکا ماپوتو' يکي از هفت کشتي بزرگ جهان که در بندر امام خميني (ره) پهلو گرفته بود روز شنبه نهم بهمن ماه به پايان رسيد تا اين محموله به مالزي صادر شود.محموله 35 هزار تني قير بزرگترين محموله صادرات قير يكپارچه کشور به ارزش 300 ميليارد ريالي به کشور مالزي فروخته شد و بارگيري محموله پيشين که از شرکت نفت پاسارگاد آبادان خريداري شده بود، هشت روز به طول انجاميد.
مدير عامل شرکت نفت پاسارگاد در آيين بارگيري دومين محموله قير صادراتي اين شرکت در دوران پسابرجام از اسکله شماره 33 بندر امام خميني (ره) در جمع خبرنگاران گفت: امسال را مقام معظم رهبري سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري کردند و با توجه به اينکه در نخستين سال پسابرجام هستيم، تحقق اقتصاد درون زا و برونگرا و حمايت از صادرات و توليد داخل مورد تاکيد است.فريدون درويش زاده اضافه کرد: ايران در حال نبرد اقتصادي است و اين نبرد الزامات خاص خود را دارد، بايد سياستگذاري انقلابي و مديريت جهادي همراه با عملکرد ضربتي و شبانه روزي داشته باشيم.وي افزود: خوشبختانه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي که از سوي رهبري ابلاغ شده و سال 95 به عنوان سال اقتصاد مقاومتي، اقدام عمل ناميده شد شرايط اين تحول را در کشور هموار کرد.مدير عامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: همچنين برجام که نتيجه عملکرد ديپلماسي و موفق دولت تدبير و اميد بوده موانع ارتباط با دنياي اقتصاد جهاني را از پيش پا برداشت.درويش زاده با اشاره به پهلو گرفتن يکي از هفت کشتي بزرگ حمل قير جهان در آب‌هاي خليج فارس گفت: اين اتفاق براي دومين بار در آب‌هاي خليج فارس رخ داده و شرکت نفت پاسارگاد با صادرات محموله 35 هزار تني قير رکورد جديدي در منطقه از خود به جاي گذاشت.وي افزود: شرايط براي نشان دادن ظرفيت‌هاي داخلي کشور در عرصه جهاد اقتصادي فراهم شده و در روزهاي پاياني سال جاري، منطقه جنوب غرب شرکت نفت پاسارگاد يعني منطقه آبادان در اين نبرد اقتصادي کارنامه درخشاني از خود به جاي گذاشته است.مدير عامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: سال گذشته منطقه آبادان يکصد هزار تن توليد داشت و امسال اين ميزان به 400 هزار تن افزايش يافته يعني توليد ما در سال جاري چهار برابر شد و اين مهم يعني نتيجه عمل به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و تثبيت امنيت شغلي يکصد نفر شاغلاني که در منطقه آبادان مشغول به کار هستند.درويش زاده ادامه داد:سال گذشته از يک صد هزار تن توليد فراورده در منطقه آبادان، تنها 30 هزار تن صادر شد و هر ماه حدود يک کشتي با مقياس کوچک چهار هزار تني در اين بندر پهلو مي‌گرفت ولي در سالجاري شصت و ششمين کشتي از اين بندر محموله صادراتي را حمل مي‌کند.وي تصريح کرد: صادرات از 30 هزار تن سال گذشته در آبادان به 300 هزار تن در سالجاري رسيده يعني 10 برابر صادرات اين منطقه افزايش يافته است و اين يعني موفقيت در جبهه نبرد اقتصادي مقاومتي محقق شده است.وي افزود: مورد ديگري که مي‌توان به آن اشاره کرد تحول کيفي صادرات از اين منطقه است، بهمن ماه جاري براي نخستين بار پس از برجام کشتي غول پيکر در اين بندر پهلو گرفت و بزرگترين محموله قير را از اين منطقه صادر کرديم.درويش گفت: ما رکورد بزرگترين صادرات بزرگترين محموله قير يكپارچه کشور را به نام شرکت نفت پاسارگاد ثبت کرديم و آن زمان نيز به حوزه بازرگاني ابلاغ شد تا اين رکورد زني نهادينه شود.
وي افزود: به لطف خدا و برنامه ريزي ويژه اي که داشتيم نه تنها اين وعده به سال آينده موکول نشد بلکه در کمتر از يک ماه يکي از هفت کشتي بزرگ جهان براي صادرات قير ايران به سنگاپور، به اين بندر امام خميني بازگشت.مدير عامل شرکت نفت پاسارگاد گفت:بهمن ماه جاري اين کشتي محوله قير 35 هزار تني به ارزش 10 ميليون دلار را صادر کرد و اکنون اين کشتي براي بارگيري محوله دوم وارد بندر شد.وي تصريح کرد: برجام و نظام جمهوري اسلامي‌اين ظرفيت را براي ما ايجاد کرد تا بتوانيم شاهد پهلو گرفتن کشتي‌هاي بزرگ جهان در اين منطقه باشيم ضمن اينکه عملکرد شرکت نفت پاسارگاد در آبادان در بارگيري کشتي مزيد بر علت شد.اين مسئول اظهار داشت: بارگيري اين کشتي‌هاي بزرگ حداقل دو هفته زمان مي‌برد، ولي بهمن ماه تنها هشت روز براي بارگيري اين کشتي زمان برد و رکورد بزرگي را به جاي گذاشت.مدير عامل شرکت نفت پاسارگاد گفت:بارگيري دومين محموله بزرگ صادراتي قير از منطقه آبادان تنها هفت روز بود و اين منطقه موفق شد رکورد ديگري از خود در زمان بارگيري به جاي بگذارد.درويش زاده تصريح کرد:با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته‌اماده تحويل قير به تمام مشتريان داخلي در هرجاي كشور كه بخواهند هستيم و با اين كار توانستيم دغدغه اصلي وزارت راه، شهرداري‌ها و بنياد مسکن‌ها را رفع نماييم. وي افزود: در صادرات فعلا اين رکورد را کسب کرديم تا محموله‌هاي بزرگ را انجام دهيم و در حال ايجاد زيرساخت‌ها هستيم تا به مشتريان جهاني خود اعلام کنيم محموله قير در هر نقطه اي که مد نظرشان است را تحويل دهيم.درويش گفت: تحولي که اکنون در آبادان و بندر امام خميني رخ داده است، اقدام موثر براي تحقق خودباوري است و هر کدام از اين محموله‌ها 10 ميليون دلار ارز آوري دارد ضمن اينکه مانع بيکاري جوانان شده، اشتغالزايي را نيز تثبيت مي‌کند.مدير عامل شرکت نفت پاسارگاد افزود:سال‌هاي گذشته به دليل شرايط بد اقتصادي کشور، نتوانستيم از همه ظرفيت نفت پاسارگاد استفاده کنيم و سه سال مداوم 1.5 ميليون تن توليد داشتيم.وي اظهار داشت: امسال علاوه بر موفقيت بزرگي که در آبادان داشتيم در کل کشور توليد خود را از 1.5 ميليون تن به يک ميليون و 800 هزار تن افزايش داديم که نشان از افزايش 300 هزار تني در توليد است.درويش يادآورشد: از 500 هزار تن صادرات محصول اين شرکت در سال گذشته، اين ميزان به 800 هزار تن در سال جاري افزايش يافت که اين آمار و ارقام، افزايش 60 درصدي ميزان صادرات را نيز نشان مي‌دهد.

افت ۳ دلاري قيمت نفت در پي افزايش بي‌سابقه ذخاير آمريکا
در پي فزايش بي سابقه حجم ذخاير نفت خام آمريکا قيمت نفت طي دو روز گذشته بيش از ۳ دلار کاهش يافته و هر بشکه نفت برنت در معاملات امروز به ۵۲ دلار و ۵۶ سنت رسيده است. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، در حالي که افزايش بي سابقه حجم ذخاير نفت خام آمريکا ترديدهايي را در مورد ميزان تاثيرگذاري توافق کاهش توليد بر مهار مازاد عرضه در بازار ايجاد کرده است، قيمت نفت در طي روزهاي اخير کاهش قابل توجهي داشته و به پايين‌ترين رقم از زمان انعقاد توافق کاهش توليد رسيده است. قيمت نفت خام آمريکا عليرغم افزايش قيمت‌هاي امروز امروز به زير 50 دلار در هر بشکه رسيده است. قيمت نفت در روز چهارشنبه بيش از 5 درصد کاهش يافت که بيشترين کاهش قيمت در طي سال 2017 بود.
 اين کاهش پس از آن اتفاق افتاد که‌امارها نشان داد که ميزان ذخاير نفت خام آمريکا در هفته گذشته 8.2 ميليون بشکه افزايش يافت و به رقم بي سابقه 528.4 ميليون بشکه رسيده است. با اين وجود، برخي تحليلگران همچنان معتقدند روند قيمت نفت در بلند مدت افزايشي است.
تحليلگران موسسه آر بي سي در يادداشتي نوشتند: «افزايش بي سابقه ميزان خذاير نفت خام آمريکا دليل کاهش قميت‌هاي اخير بوده است، اما ما معتقديم که بازار بيش از حد روي ميزان ذخاير آمريکا متمرکز شده است.» بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت برنت پس از دو جلسه متوالي کاهش، امروز 37 سنت افزايش داشت و به 52 دلار و 56 سنت رسيد. قيمت نفت خام آمريکا نيز 39 سنت افزايش داشت و به 49 دلار و 67 سنت رسيد. طي روزهاي گذشته، قيمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اينترمدييت آمريکا به ترتيب به 51 دلار و 50 سنت و 48 دلار و 59 سنت رسيده که پايين‌ترين رقم‌ها از زمان توافق کاهش توليد اوپک بوده است. به گفته منابع آگاه، مقامات ارشد وزارت انرژي عربستان اين هفته در نشستي پشت درهاي بسته به مقامات شرکت‌هاي نفت شيل آمريکا گفته‌اند که آنها نبايد فرض کنند که اوپک توافق کاهش توليد را تمديد خواهد کرد.

ذخيره‌سازي براي نوروز ۹۶ دليل واردات بنزين
وزارت نفت دليل افزايش واردات بنزين را ذخيره نوروزي اعلام کرد و متوسط واردات ۳۴ ميليون ليتري در نيمه نخست اسفندماه را در قالب مصوبات مجلس دانست. به نقل از تسنيم، چندي پيش براي نخستين بار خبر افزايش بي سابقه واردات بنزين در کشور منتشر شد. در اين گزارش با ارائه‌امار مستند نشان داده شد که با ثبت واردات روزانه 34 ميليون ليتري در اسفند ماه سال جاري (متوسط واردات ماهانه) رکورد تاريخي واردات بنزين به کشور شکست که اين رقم نشان مي‌دهد در برخي روزهاي پاياني سال ميزان واردات روزانه بنزين بيش از 34 ميليون ليتر و در برخي روزها کمتر از اين مقدار بوده که ميزان متوسط واردات اين فرآورده نفتي را در ماه دوازدهم به 34 ميليون ليتر در روز رسانده است. در پيگيري از وزارت نفت براي يافتن پاسخي براي اين سوال که "چرا ميزان واردات بنزين به اين شدت افزايش يافته؟" وزارت نفت رسماً دليل افزايش واردات بنزين و رکوردشکني آن را "ذخيره نوروزي" اعلام کرد.
متن توضيحات وزارت نفت در خصوص دليل افزايش واردات بنزين بدين شرح است: "وزارت نفت در واردات بنزين مطابق مجوز مصرح در قانون بودجه سنواتي مصوب مجلس، هيچگاه از سقف تعيين شده عدول و تخلف نکرده است. در مصوبه ابلاغي، براي واردات بنزين ميزان واردات روزانه عنوان نشده، بلکه بر اساس نياز کشور (طبق سه مولفه ميزان توليد کشور، ميزان مصرف بنزين و ميزان ذخاير استراتژيک بنزين) سقف بودجه اي تعيين شده که وزارت نفت هم طبق آن عمل کرده و مي‌کند. محموله‌هاي بنزين مطابق با استانداردهاي مورد نظر وزارت نفت و از بازارهاي مختلف خريداري، با کشتي حمل و از مبادي رسمي‌سازمان بنادر و گمرکات وارد کشور و پس از تأييد مراجع مسئول ترخيص مي‌شود؛ بنابراين وقتي يک کشتي 30 تا 35 هزار تني کنار بارانداز پهلو مي‌گيرد و تخليه مي‌شود، يعني در يک محموله حدود 40 تا 45 ميليون ليتر بنزين وارد کشور شده، اما به اين معنا نيست که واردات بنزين کشور هر روز 45 ميليون ليتر است.
از سوي ديگر بر اساس رصد نواسانات قيمت فرآورده‌هاي مورد نياز کشور در بازار و مديريتي که با توجه به اين موضوع انجام مي‌شود، ممکن است سه تا پنج فروند کشتي بزرگ 60 هزار تني در يک ماه وارد کشور شود که قطعا اين به اين معنا نيست که روزانه 60 ميليون ليتر بنزين وارد کشور شده است، زيرا بر اساس برنامه زمان بندي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، يک هفته يک کشتي وارد بندر مي‌شود و ممکن است محموله بعدي با تأخير و در هفته‌هاي بعدي وارد شود. بنابراين آنچه که حائز اهميت و معيار است ميزان متوسط واردات بنزين در طول يک سال است و حتي ميزان آن در طول يک ماه هم مهم نيست، بلکه مبنا اين است که در طول يک سال شمسي ميانگين واردات روزانه بنزين به کشور چقدر بوده است.
اين در حالي است که مطابق قوانين موجود ذخاير بنزين در پايان سال بايد بيش از ميزان ابتداي سال باشد، بنابراين قبل از تعطيلات نوروز براي تأمين سوخت سفرهاي نوروزي و براي اينکه ذخاير قابل قبولي در کشور وجود داشته باشد، حجم وادرات در برخي روزها افزايش پيدا مي‌کند، اما بديهي است ميانگين آن از حدود مشخص شده در برنامه فراتر نخواهد رفت."
بر اساس توضيحات رسمي‌ارسال شده از سوي وزارت نفت، مقايسه اي بين متوسط ميزان واردات سالانه بنزين در طول چندسال اخير مي‌کنيم.
بررسي آمار متوسط سالانه واردات بنزين کشور نشان مي‌دهد در حالي که اين رقم در سال 91 به ميزان 1.8 ميليون ليتر در روز بوده، در سال 92 به 3.5 ميليون ليتر در روز، در سال 93 به 4.7 ميليون ليتر در روز، در سال 94 به 9.8 ميليون ليتر در روز و اکنون در سال 95 (تا نيمه اسفند) به 13.7 ميليون ليتر رسيده که پيش بيني مي‌شود اين رقم با افزايش واردات در نيمه دوم اسفند ماه باز هم افزايش يابد.
ازاينرو متوسط سالانه واردات بنزين در سال 95 نيز که به اذعان وزارت نفت، مبناي محاسبات است؛ نسبت به متوسط سالانه واردات اين فرآورده در سال گذشته، افزايشي حدوداً 4 ميليون ليتري داشته است.