ترمیم لایه ازون
سال 2016 خبرهای چندان خوبی در مورد محیط زیست نداشتیم. اما یکی از نادرترین اخبار خوش، مربوط به لایه ازون بود. حفره لایه ازون برفراز قطب جنوب که باعث می شود اشعه ماوراء بنفش مضر به اتمسفر زمین نفوذ کند، سرانجام در حال ترمیم شدن است. بنابرتحقیقات سوزان سولومون دانشمند هواشناسی دانشگاه ام آی تی، این حفره در حال محو شدن است. بررسی های او در سال 1989 باعث شد پروتکل مونترال وضع شود که به موجب آن، استفاده از مواد شیمیایی مخرب لایه ازون، مانند کلروفلوئوروکربن، ممنوع شود. تقریبا تا سه دهه بعد از آن، هیچ بهبودی در لایه ازن دیده نشد اما آخرین تحقیقات سولومون نشان داد که این پروتکل موثر واقع شده و مساحت و ارتفاع لایه ازون در حال کوچک شدن است و از سال 2000 میلادی تاکنون حدود 88/3 میلیون کیلومتر مربع کاهش نشان داده است.

بنگلادش و خطر زلزله مرگبار
بنابر تحقیقات مایکل استکلر، متخصص ژئوفیزیک و گروهش، خطر زلزله ای فاجعه بار، بنگلادش، یکی از فقیرترین و پرجمعیت ترین کشورهای دنیا را تهدید می کند. این محققان بیش از یک دهه است که در حال جمع آوری اطلاعات ارسالی از ابزارهای قرار گرفته روی خط گسل معروفی که از میانمار به سمت هند شرقی کشیده شده است، هستند. آنها پس از بررسی ها اعلام کردند گسل هند-برمه که زیر زمین بنگلادش قرار دارد، در منطقه فرورانش است. در این حالت معمولا یک صفحه به زیر صفحه دیگر می لغزد و می تواند زلزله های بسیار شدیدی به بزرگی 2/8 ریشتر یا بیشتر به وجود آورد. زلزله ای با این شدت می تواند تا 19 کیلومتر از لایه های رسوبی زمین را کاملا ذوب نماید. این وضعیت در بنگلادش که کمتر ساختمانی طبق استانداردهای ایمنی ساخته شده و بسیار پرجمعیت است، تهدید بسیار عظیمی محسوب می شود. اگر این زلزله در بنگلادش اتفاق بیفتد، فاجعه انسانی بزرگی رخ می دهد.

مرگ مرجان ها
دانشمندان متوجه از بین رفتن تدریجی دیواره بزرگ مرجانی استرالیا از اوائل دهه 2016 شدند. جنگل های وسیع زیر آب دربرگیرنده پلاتیسریوم و مرجان های میزی هستند که رنگ آنها به طور معمول قهوه ای متمایل به طلایی است و اکنون آنها در حال سفید شدن هستند. با بررسی ها مشخص شده که گرمای زمین این پدیده را به سطح وسیعی گسترش داده است. در واقع حدود 93 درصد از این دیواره بزرگ مرجانی در حال سفید شدن و نابودی هستند. حرارت موجب بیرون راندن جلبک های رنگی میکروسکوپی ساکن درون این مرجان ها شده است. در واقع این جلبک ها، غذای مرجان ها را فراهم می کنند و رفتن آنها از درون مرجان ها بر اثر گرما موجب گرسنگی و تسلیم بیماری شدن مرجان ها می شود. در حال حاضر 25 درصد از مرجان های بخش مرکز و شمال از بین رفته و یا در حال از بین رفتن هستند. گرمای طولانی مدت می تواند در دهه های آینده این مرجان ها را کاملا از بین ببرد و تغییر شرایط موجودات زیر دریا در نهایت موجب تغییر اقیانوس ها می شود.

ماه کامل شوم
ماه کامل و یا نو در تاریخ بشریت همیشه به عنوان پدیده ای شوم که معمولا در آن شب، اتفاقات عجیب و غریبی می افتد، شناخته شده است. اخیرا با بررسی های دانشمندان مشخص شده که احتمال دارد برخی از زلزله ها در نتیجه واکنش زمین نسبت به کشش ماه باشد. محققان دانشگاه توکیو کشف کردند که زمین لرزه های بزرگ ، مانند فاجعه 2010 شیلی یا زمین لرزه 2011 ژاپن که سونامی مصیبت باری به وجود آورد، به احتمال زیاد زمانی رخ می دهند که ماه، کامل یا نو است. وقتی ماه و خورشید در یک خط قرار می گیرند، به زمین فشار بیشتری وارد می شود. محققان همچنین فهمیدند که بزرگترین خطوط گسل، در برابر کشش ماه آسیب پذیر هستند و هنگام فشارهای اضافی دچار لغزش شده و شروع به حرکت می کنند. با اینحال محققان می گویند، خطر کشش ماه در ایجاد زلزله  بسیار کم و در حد 2 درصد است و تاثیر اندکی روی کل سیستم پیچیده زمین دارد. عوامل بسیار دیگری وجود دارد که می توانند در ایجاد زلزله موثر باشند و با این یافته نمی توان وقوع زلزله را به راحتی پیش بینی کرد. اما درک این موضوع به دانشمندان در داشتن تصویر دقیق تری از زلزله کمک می کند.

دی اکسید کربن و عصرحجر جدید
محققانی که در ایسلند مشغول فعالیت بودند توانستند دی اکسید کربن را به سنگ تبدیل کنند. این تیم تحقیقاتی، دی اکسید کربن متصاعد از انرژی زمین گرمایی را جمع آوری کرده و آن را با کمک آب، به سنگ بازالت تزریق کردند. سپس گاز دی اکسید کربن به کربنات کلسیم، مهم ترین بخش آهک، تبدیل شد. این تغییر شکل از گاز به مایع، جلوی برخی از مشکلات، مانند نفوذ دی اکسید کربن به درون اتمسفر و یا آب های زیرزمینی، را می گیرد. البته این سنگ که "کربفیکس" نامیده شده است، نمی تواند علاج مشکل گرم شدن کره زمین باشد زیرا در این فرآیند آب بیشتری نسبت به برخی مکان های صنعتی که می توانند ارائه دهند، استفاده می شود. اما خبر خوش که اخیرا دانشمندان دیگر، روشی برای تبدیل دی اکسید کربن به سنگ معدن، بدون استفاده از آب، پیدا کرده اند. این محققان هنگام تزریق دی اکسید کربن به درون سنگ بازالت، دما و فشار آن را افزایش داده و وضعیت آن را به حالت فوق بحرانی رساندند. دی اکسید کربن در این حالت هر دو خاصیت گاز و مایع مواد را پیدا کرده و هنگام واکنش شیمیایی درون بازالت، دی اکسید کربن را به سنگ تبدیل می کند.

منابع هلیم
وقتی سال 1903، معدن یاب ها، ذخایر زیرزمینی هلیم را کشف کردند، بر این باور بودند که این گاز بی فایده است، چراکه قابل اشتعال نبود و نمی توانست به عنوان سوخت استفاده شود. اما یک قرن بعد، هلیم تبدیل به یک سردکننده باارزش برای اسکنرهای ام آر آی شد و کاربردهای دیگری در نیروگاه های هسته‌ای، غواصی دراعماق دریا ( و البته) بخشی از بالن ها نیز داشت. با اینحال منابع هلیم زمین محدود هستند و فقط یکبار به طور تصادفی هنگام اکتشاف برای نفت یافت شد. اما اخیرا کارشناسان یکی از بزرگترین میادین هلیم در" تانزانیان ریفت ولی در کنیا" پیدا کردند. این منبع از هلیم می تواند تا بیش از 100 هزار دستگاه ام آر آی را فعال نگه‌دارد.
با برد پرسپوليس و توقف تراکتور
شاگردان برانکو که ليگ فصل جاري را با کمترين نوسان دنبال مي‌کنند با پيروزي برابر مدافع عنوان قهرماني فاصله خود براي رسيدن به اين عنوان در ليگ شانزدهم را کم کردند.
 روز دوم از هفته بيست و چهارم رقابت‌هاي ليگ برتر عصر پنجشنبه با ديدار تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال خوزستان در ورزشگاه آزادي پيگيري شد که اين ديدار با برتري يک بر صفر سرخپوشان به پايان رسيد. مهدي طارمي(۱۷) براي پرسپوليس گل زد. پرسپوليس با اين پيروزي ۵۶ امتيازي شد و فاصله خود با تيم‌هاي دوم و سوم يعني تراکتورسازي و استقلال را افزايش داد و فاصله خود را با قهرماني در شانزدهمين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر کمتر کرد. در روز پنجنشبه نيز تيم فوتبال استقلال بيست و چهارمين ديدار خود در رقابت‌هاي ليگ برتر را در شرايطي با برتري به پايان برد که در وقت‌هاي اضافه به گل پيروزي دست پيدا کرد. اين ديدار در پايان با برتري ۲ بر يک استقلال به پايان رسيد که فرشيد باقري(۴۱) و لئوناردو پادواني ۹۴) براي استقلال و عزت الله پورقاز(۸۹) براي سايپا گل زدند. اما ديروز، تيم‌هاي فوتبال فولاد خوزستان و تراکتورسازي در آخرين ديدار هفته بيست و چهارم به مصاف هم رفتند که در پايان دو تيم به تساوي بدون گل رضايت دادند. تراکتورسازي با اين تساوي، ۵۶ امتيازي شد و اختلاف امتيازش با پرسپوليس صدرنشين به ۱۰ امتياز افزايش يافت... تيم‌ پديده مشهد هم موفق شدند با نتيجه ۲ بر صفر پيکان را ببرد که ديارا سوبا در دقيقه ۲۴ و محسن يوسفي در دقيقه ۵۶ گل‌هاي ميزبان را به ثمر رساندند. ديدار تيم‌هاي فوتبال سياه‌جامگان مشهد و سپاهان در چارچوب هفته بيست و چهارم ليگ برتر در ورزشگاه ثامن مشهد، با نتيجه يک بر يک به پايان رسيد. حسين بادامکي در نيمه اول موفق به گلزني شد تا سياه جامگان با برتري به رختکن برود، اما در نيمه دوم، مسعود حسن‌زاده در دقيقه ۷۴ سپاهان را صاحب گل کرد تا اين ديدار با تساوي به اتمام برسد. ديدار تيم‌هاي فوتبال گسترش فولاد تبريز و صباي قم با تساوي بدون گل به پايان رسيد. ذوب آهن اصفهان و نفت تهران نيز امتيازات را تقسيم کردند. در اين ديدار ابتدا شاگردان علي دايي با گل دقيقه ۳۸ اکبر صادقي به گل برتري دست يافتند و شاگردان حسيني در دقيقه ۶۵ توسط جري بنگستون بازي را به تساوي کشاندند. تيم فوتبال ماشين سازي تبريز نيز صنعت نفت را شکست داد. احمد اميرکاردار در دقيقه دوم اين ديدار ماشين سازي را پيش انداخت و در ادامه تلاش تيم صنعت نفت براي جبران گل خورده راه به جايي نبرد تا قعرنشين رقابت‌هاي ليگ برتر به يک پيروزي ارزشمند دست پيدا کند.

با غلبه بر تيم ژاپن؛
تيم فوتبال ساحلي ايران موفق شد با غلبه بر تيم قدرتمند ژاپن در مرحله نيمه نهايي قهرماني آسيا به بازيهاي جام جهاني ۲۰۱۷ باهاما صعود کند.
به گزارش مهر، بازيهاي مرحله نيمه نهايي قهرماني فوتبال ساحلي آسيا (مالزي ۲۰۱۷) و انتخابي جام جهاني از ظهر روز جمعه با دو ديدار پيگيري شد که تيم ايران در ديداري حساس و نفس‌گير با نتيجه ۸ بر ۶ مقابل ژاپن به پيروزي رسيد. اين بازي در مرحله نيمه نهايي قهرماني آسيا از ساعت ۱۲:۰۰ (به وقت ايران) بين تيم‌هاي ملي ايران و ژاپن به مصاف يکديگر رفتند که اين بازي با پيروزي مقتدرانه شاگردان محمدحسين ميرشمسي به پايان رسيد. در اين ديدار براي تيم ملي کشورمان محمد احمدزاده (۲گل)، مسلم مسيگر ، محمدعلي مختاري (۲گل) ، حسين عبدالهي (۲گل) ، سيدعلي ناظم گلزني کردند. وقت اول اين مسابقه با تساوي ۳ بر ۳ به پايان رسيد، اما در وقت دوم شاگردان ميرشمسي ۲ گل و شاگردان مارسلو مندز يک گل ديگر به ثمر رساندند و اين وقت از مسابقه با پيروزي ۵ بر ۴ ملي پوشان ايران تمام شد. در وقت پاياني مسابقه بازيکنان تيم ملي ايران تسلط کامل خود روي شرايط بازي را بطور کامل بدست آوردند و با ۳ گل ديگري که وارد دروازه ژاپن قدرتمند کردند و دريافت يک گل در دقايق پاياني، نهايتا بازي را با نتيجه ۸ بر ۶ به سود خود به پايان بردند تا ضمن صعود مقتدرانه به فينال رقابتهاي قهرماني فوتبال ساحلي آسيا ، جواز حضور در جام جهاني ۲۰۱۷ باهاما را کسب کرده باشند. در نخستين بازي روز گذشته از مرحله نيمه نهايي رقابتهاي قهرماني آسيا تيم‌هاي ملي امارات و لبنان به مصاف هم رفتند که اين ديدار در وقت قانوني و اضافه مسابقه با نتيجه ۴ بر ۴ به پايان رسيد تا تکليف تيم صعود کننده به فينال رقابتها در ضربات پنالتي مشخص شود. در نهايت تيم ملي امارات موفق شد با پيروزي ۲ بر يک در ضربات پنالتي (مجموع ۶ بر پنج) ضمن صعود به فينال مسابقات آسيا بعنوان نخستين تيم آسيايي جواز حضور در جام جهاني باهاما را کسب کرد.