شيميايي‌ها صدرنشين ارزش معاملات فرابورس
گروه محصولات شيميايي ۱۹ درصد از ارزش کل معاملات بازارهاي فرابورس ايران را در هفته گذشته در اختيار گرفت و در جايگاه نخست ايستاد. معاملات فرابورس ايران در سومين هفته از اسفندماه با دادوستد 1408 ميليون ورقه بهادار در 99 هزار دفعه معاملاتي به ارزش 9401 ميليارد تومان پايان يافت.
همچنين در اين مدت تنها بازار اول بهترين عملکرد را در رشد حجم و ارزش دادوستدها تجربه کرد و در اين بازار 226 ميليون ورقه به ارزش 408 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت. در همين حال بازار دوم و پايه به ترتيب معامله 253 و 908 ميليون ورقه به ارزش 1211 و 476 ميليارد ريال را در هفته گذشته تجربه کردند.

مشاهده همزمان صورتحساب سهامداران عدالت
در پي رونمايي از سامانه سهام عدالت در روز سه شنبه هفته گذشته، سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرده بود که مشمولين سهام عدالت مي‌توانند بر اساس رقم يکان سمت راست کد ملي‌شان و متناسب به روزهاي هفته با مراجعه به سامانه اين سهام به نشاني www.samanese.ir و ارائه کد ملي و ساير مشخصات، از صورتحساب و ميزان بدهي خود آگاهي يابند.
با از ميان برداشته شدن محدوديت اعلامي‌در خصوص مراجعه به اين سامانه بر اساس رقم سمت راست کد ملي، از اين پس دارندگان سهام عدالت مي‌توانند بودن توجه به رقم سمت راست کد ملي خود، به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و شرايط براي مشاهده همزمان صورتحساب 49 ميليون سهامدار عدالت ميها شده است.

با بورس پسته، جهاني مي‌شويم
نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس تاکيد کرد: در بحث پسته بايد نگاه داخلي و صادرات ساماندهي شود و سازمان بورس، کمک بانک‌ها، جوايز صادراتي و تامين منابع مالي را مدنظر قرار دهد. به نقل از خبرگزاري فارس، روز گذشته با حضور مدير بورس کالاي کشور، استاندار کرمان، مسئولان محلي و سهامداران، آيين آغاز به کار تالار تخصصي معاملات پسته در سالن شرکت تعاوني پسته رفسنجان برگزار شد. انارکي‌محمدي نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس شوراي اسلامي‌در اين آيين با بيان اينکه پسته از ارزآورترين محصول کشاورزي کشور است، اظهار داشت: 17 شهرستان در کشور پسته توليد مي‌کنند که رفسنجان بزرگترين توليدکننده پسته ايران است.



حامد سلطاني نژاد تاکید کرد؛
مديرعامل بورس کالا با اعلام اين خبر که بورس کالا کانون اصلي کشف قيمت واقعي سنگ آهن مي‌شود گفت: موفقيت بورس کالا در روند قيمت گذاري سنگ آهن منوط به ورود شرکت‌هاي بزرگ سنگ آهني در اين بازار است.
حامد سلطاني نژاد در خصوص نقش بورس کالا در شفاف سازي قيمت سنگ آهن گفت: در پيش گرفتن اقدامات عملي به منظور تحقق اين مساله منوط به حضور و پذيرش شرکتهاي سنگ آهني در بورس کالا است.
به نقل از تسنيم، مديرعامل بورس کالا با اعلام اين خبر که بورس کالا کانون اصلي کشف قيمت واقعي سنگ آهن مي‌شود، گفت: موفقيت بورس کالا در روند قيمت گذاري سنگ آهن منوط به ورود شرکت‌هاي بزرگ سنگ آهني در اين بازار است.
مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران افزود: با توجه به تقويت پروسه قيمت گذاري سنگ آهن در بورس کالا طي دو، سه ماه گذشته به موجب ماده ۳۷ قانون رفع موانع توليد، درخواستهايي از سوي شرکت‌هاي سنگ آهني براي پذيرش محصولات در بورس کالاي ايران ارايه شده است.
وي همچنين سهم شرکتهاي متوسط و کوچک سنگ آهني از اين بازار را تنها ۵ درصد عنوان کرد و گفت: موفقيت بورس کالا در روند قيمت گذاري سنگ آهن منوط به ورود شرکت‌هاي بزرگ سنگ آهني در اين بازار است.
سلطاني نژاد ادامه داد: با توجه به اهميت اين مساله، بورس کالا در مذاکره با شرکتها و توليد کنندگان بزرگ سنگ آهن تلاش دارد تا شرايط را براي پذيرش محصولات اين شرکتها به منظور تمرکز قيمت گذاري سنگ آهن در بورس کالاي ايران تسهيل سازد. وي ياد آور شد: دولتي بودن شرکت‌هاي سنگ آهني و فولادي در گذشته سبب شده بود تا اين شرکتها در خصوص قيمت گذاري سنگ آهن مشکلي نداشته باشند؛ اما اکنون با خصوصي شدن اين شرکتها نياز به تغيير روش قيمتگذاري ضروري شده است و تنها مکاني که مي‌توان قيمت سنگ آهن را بر مبناي مکانيسم عرضه و تقاضا کشف قيمت واقعي و معامله کرد، بورس کالاي ايران است.
اين مقام مسوول با بيان اين که قيمت گذاري سنگ آهن به دليل تنوع فرآورده‌هاي سنگ آهني و تعدد معاملات آنها و همچنين محل تحويل محصول بايد مورد بررسي دقيق قرار بگيرد، تاکيد کرد: در جلساتي که با بزرگان صنعت سنگ آهن در حال برگزاري است در خصوص انواع و اقسام محصولات و روشهاي مختلف کشف قيمت آنها به گفت و گو مي‌پردازيم و اميدوار هستيم که خروجي مناسبي از اين جلسات بيرون بيايد.
مديرعامل بورس کالا از تفاوت در محاسبه هزينه‌هاي شرکتهاي سنگ آهني و فولادي به عنوان يکي از گره‌هاي موجود در اقتصاد کشور نام برد و گفت: در حال حاضر هزينه سنگ آهني‌ها ريالي است و با تورم ريال هم مواجه‌اند، اما محصول نهايي اين زنجيره که فولاد است، همواره بر اساس قيمت‌هاي واقعي به فروش مي‌رسد. بر اين اساس نوساناتي که ايجاد مي‌شود همواره سبب شده است که حاشيه سود سنگ آهني‌ها نزولي باشد.
وي با تاکيد بر اين که بايد ترتيبي قرار داده شود که هر دو صنعت سنگ آهن و فولاد از ارزش افزوده‌اي که ايجاد مي‌کنند به تناسب فعاليتشان بهره‌مند شوند تصريح کرد: براين اساس در پروسه قيمت گذاري سنگ آهن در ابتدا بايد مشخص شود که در زنجيره توليد فولاد، کدام محصول با توجه به ترکيب سهامداري آنها، مي‌تواند از سوي بورس کالا قيمت گذاري شود، همچنين بايد تمامي‌ذينفعان اين زنجيره اعم از خريداران و فروشندگان و مناسبتهاي آنها مشخص شود.
به گفته سلطاني نژاد، اگر در خصوص سنگ آهن مکانيزم بازار و قيمت گذاري آن به خوبي طراحي شود، در مورد ديگر اجزاي زنجيره سنگ آهن مانند کنسانتره و گندله اين مشکل وجود نخواهد داشت.
قيمت سنگ آهن و فرآورده‌هاي آن در حالي در جهان قيمت‌هاي ۹۰ دلاري را پشت سر گذاشته که اين ماده با اهميت معدني در کشور به دليل قيمتگذاري دولتي به صورت يارانه‌اي و با قيمت ۴۰ دلار در هر تن به فولادسازان فروخته مي‌شود.
 اين شرايط سبب شده تا توليدکنندگان صنعت سنگ آهن در مذاکراتي فشرده با وزارت صنعت، معدن و تجارت پايان قيمت گذاري دولتي را دنبال کنند و در نهايت اين مذاکرات تا به اينجاي کار به کشف قيمت واقعي اين محصول
در بورس کالا براي نزديک شدن به قيمت‌هاي جهاني منتهي شده است.

معامله‌گران بورس تهران ديروز نظاره‌گر معاملات رخوت‌آور و بي‌هدف بودند، برخلاف رويه‌ هرساله در روزهاي پاياني سال، اين روزها بورس نظاره‌گر فروش سهام است.
 انتشار گزارش‌هاي خوش‌بينانه بودجه ۹۶ شرکت‌ها پارادوکسي براي P/E بازار به وجود آورده است. به نقل از فارس؛ شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات شنبه 21 اسفندماه 95 با افزايش 30 واحدي به رقم 76 هزار و 315 واحد رسيد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 95 واحدي عدد 15 هزار و 334 واحد را تجربه کرد. همچنين شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 48 واحدي به عدد 83 هزار و 482 واحد دست يافت. شاخص بازار اول در حالي با افزايش 2 واحدي به رقم 53 هزار و 749 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 168 واحدي به عدد 164 هزار و 768 واحد دست يافت. همچنين شاخص کل فرابورس (آي‌فکس) با کاهش 14 واحدي روي عدد 851 واحد متوقف شد. معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شرکت ملي صنايع مس ايران با 56 واحد، پتروشيمي‌خارک با 26 واحد و پالايش نفت اصفهان با 22 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شرکت مخابرات ايران با 37 واحد، پتروشيمي‌پرديس با 33 واحد و گسترش نفت و گاز پارسيان با 29 واحد افزايش بيشترين تأثير مثبت را برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات بورس تهران به بيش از 325 ميليارد تومان بالغ شد که ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و 258 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 52 هزار و 964 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز، نماد معاملاتي شرکت‌هاي داروسازي زاگرس، فارمد پارس، کشاورزي و دامپروري مگسال، فولاد آلياژي ايران، سايپا آذين، گروه صنايع کاغذ پارس، دشت مرغاب و لامپ پارس شهاب از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه، و ... بازگشايي شدند.
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل توسعه‌ گزارشگری کنترل‌های داخلی نیاز بازار سرمایه به ارتقای شفافیت اطلاعاتی و حفظ حقوق سرمایه‌گذاران بوده است. متعاقب بروز فروپاشی‌ها و فسادهای مالی و به ویژه تاثیر با اهمیتی که این فسادها بر اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه می‌گذارد، نهادهای ناظر و ضابطه‌گذار، استقرار کنترل‌های داخلی اثربخش که نقشی جدی در پیشگیری از وقوع تقلب‌ها و سوء استفاده‌های مالی دارد را مورد پیگیری جدی قرار داده‌اند که این موضوع را در قانون ساربنزاکسلی و مقررات سایر کشورها می‌توان مشاهده کرد.  در بازار سرمایه ایران هم با توجه به اهداف و رسالت سازمان بورس مبنی بر حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، الزام به استقرار سیستم کنترل داخلی مناسب جزو ضوابط پذیرش شرکت‌ها در بورس در نظر گرفته شد و پس از آن نیز با تدوین مقررات پیشنهادی توسط شرکت بورس در سال 1389 و بررسی آن در کمیته‌های تخصصی سازمان و نظرخواهی از صاحب‌نظران حرفه دستورالعمل کنترل‌های داخلی نهایی شد. البته وقوع سوءجریان‌ها و فساد مالی اخیر در برخی شرکت‌ها نیز بر تسریع در این فرآیند موثر بوده است.  علاوه بر آن نهادهای حرفه‌ای نیز تاثیر زیادی بر این مساله داشته‌اند که در ایران نیز موضوع ضرورت ارزیابی و اظهارنظر حسابرسان نسبت به کنترل‌های داخلی چند سال پیش از سوی دبیرکل جامعه حسابداران رسمی به وزیر محترم اقتصادی و دارایی اعلام شد. با تصویب و ابلاغ دستورالعمل‌های کنترل‌های داخلی، اقدامات و استقرار سیستم کنترل داخلی و تشکیل کمیته‌های حسابرسی و حسابرسی داخلی وارد مرحله جدیدی شد که البته در آغاز راه هستیم و اقدامات زیادی باید انجام شود. به نظر می‌رسد ذینفعان اصلی استقرار کنترل‌های داخلی سرمایه‌گذاران، حسابرسان، مدیران و بازار سرمایه خواهد بود. با توجه به اینکه استقرار کنترل‌های داخلی اثربخش، چهار هدف اصلی جلوگیری از تقلب و اتلاف منابع و دارایی‌ها، کارایی و اثربخشی عملیات، ارتقای کیفیت گزارشگری مالی و رعایت قوانین و مقررات را دنبال می‌کند، لذا حفظ حقوق سرمایه‌گذاران و افزایش ارزش سرمایه‌گذاری آنها را در پی خواهد داشت. علاوه بر آن برای حسابرسان محیط کنترلی مناسبی را ایجاد کرده و ریسک حسابرسان کاهش خواهد یافت.  همچنین به ایفای مسئولیت پاسخگویی مدیران کمک خواهد کرد که به ویژه با توجه به حساسیت‌های موجود و مسئولیت‌های قانونی متعددی که برای اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها وجود دارد، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.  در مجموع برای بازار سرمایه نیز شفافیت اطلاعاتی و توسعه بازار سرمایه و افزایش اعتماد عمومی به بازار سرمایه و اقتصاد کشور را به همراه خواهد داشت. با توجه به اهمیت بسیار زیادی که استقرار کنترل‌های داخلی دارد و خلاصه‌ای از آن ذکر شد، آگاهی از وضعیت کنترل‌های داخلی شرکت، برای سرمایه‌گذاران و نهادهای ناظر از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که این عامل می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران داشته باشد. با این توضیح گزارشگری در مورد کنترل‌های داخلی توسط شرکت‌ها حائز اهمیت خواهد بود.  بر این اساس در مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تاکید شده است که مدیریت شرکت به صورت سالانه نتایج ارزیابی سیستم کنترل داخلی را طی گزارشی منتشر کند و البته با توجه به اینکه ممکن است استقرار کامل کنترل‌های داخلی اثر بخش، به زمان نیاز داشته باشد، لذا شرکت باید مواردی که دارای نقاط ضعف است را اعلام و برنامه‌های خود برای رفع آن را ارائه کند.