گزارش اختصاصی «تجارت» از بازار ماهی شب عید؛
تجارت- محمد خادمي: به دليل وضعيت جغرافيايي در برخي کشورها، بعضي از محصولات غذايي آن طور که بايد توليد نمي‌شود، به همين منظور حکومت‌ها تصميم مي‌گيرند براي تهيه محصولات غذايي افراد جامعه، دست به واردات محصولات غذايي از ديگر کشورها بزنند.
در کشور ما نيز هراز گاهي شاهد واردات محصولات غذايي گوناگون از کشورهاي مختلف هستيم. به طور مثال به دليل نبود وضعيت آب و هوا در کشورمان ميوه نارگيل، موز، آناناس و انبه كاشت و برداشت نمي‌شود، به همين منظور مسئولان تصميم گرفته‌اند تا اين محصولات از طريق واردات در کشور تامين شود، يا اينکه به دليل کمبودمواد غذايي واردات لحظه اي گوشت قرمز، برنچ، گندم و... صورت مي‌گيرد. واردات محصولات غذايي تنها به دليل توليد نشدن آن محصول در کشور يا اينکه به شکل موقت مجوز واردات صادر مي‌شود و در زماني که در کشور توليد آن محصول غذايي وجود داشته باشد، از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست که واردات صورت بگيرد؛ اما متاسفانه اين روزها شاهد اين هستيم که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارات جهاد کشاورزي مجوز واردات ماهي از ديگر کشورها را به شکل بي رويه صادر کرده‌اند. اين در حالي است که کشورمان در3 نقطه دريايي شامل خزر، خليج فارس و عمان از نعمت صيد انواع ماهي برخوردار است و ورود ماهي‌هاي خارجي، حمايت نشدن صيادان داخلي را به دنبال مي‌آورد.
ماهي خارجي ارزان تر است
قطب ماهي فروشي پايتخت در خيابان 17شهريور قرار دارد، يکي از شهروندان که براي خريد ماهي به اين محل آمده است و خود را « ابوالفضل قزويني» معرفي مي‌کند، به خبرنگار«تجارت»مي‌گويد:« در اين بازار انواع گوناگون ماهي داخلي و خارجي وجود دارد، اما در گذشته تنها ماهي داخلي در اين بازار به مشتريان عرضه مي‌شد که به تازگي ماهي خارجي نيز عرضه مي‌شود.»او ادامه مي‌دهد:« چندباري است که ماهي خارجي تهيه کرده‌ام و از لحاظ قيمت و وزن گوشت خالص آن راضي هستم، چرا که ماهي قزل آلا در اين بازار بايد به قيمت12هزار تومان خريداري کرد، در حالي که فيله ماهي خارجي کيلويي 15 هزار تومان در اين بازار به فروش مي‌رسد، به عبارتي اگر بخواهيم ماهي قزل آلا را به شکل فيله(گوشت خالص) در نظر بگيرم آن وقت بايد هر يک کيلو ماهي قزل آلا را حدود 35 هزار تومان خريداري کنيم.»«رضا مرادي» يکي ديگر از شهرونداني که در حال خريد ماهي در اين بازار است، مي‌گويد:« از قديم گفته‌اند ارزان بودن هر جنس دلايلي دارد، به همين منظور ارزان بودن ماهي خارجي بي دليل نيست.»او که مصرف ماهي در سبد غذايي خانواده اش کم است، معتقد است بايد ماهي را از درياي طبيعي خريد و مصرف کرد و ماهي پرورشي آن ويتاميني که از دريا صيد مي‌شود را ندارد.»«مرتضي قاسمي» که در حال خريد ماهي خارجي در اين بازار است، در اين خصوص مي‌گويد:« مدام پزشکان و کارشناسان تغذيه اعلام مي‌کنند که مصرف ماهي بهتر از مصرف گوشت قرمز و مرغ است، به همين خاطر در هفته 2 نوبت ماهي مصرف مي‌کنيم، که چندباري اقدام به خريد ماهي خارجي کرده‌ام و از لحاظ قيمتي و حجمي‌بسيار مناسب تر از ماهي داخلي است.»او ادامه مي‌دهد:« قطعا مسئولان امر در زمينه بهداشتي و حمايت از توليد کنندگان داخلي توجه دارند که اين حجم زياد ماهي را از خارج وارد کشور مي‌کنند، به طوري که در اين بازار هزار تن ماهي خارجي وجود دارد.»
ماهي چيني
يکي از کسبه که در اين بازار مشغول به فعاليت است، مي‌گويد:« بيشتر رستوران‌ها و غذاخوري‌ها به دليل ارزان بودن فيله شده ماهي خارجي اقدام به تهيه اين نوع ماهي مي‌کنند، اين موضوع به حدي رسيده که رستوران‌هايي که در شمال کشور فعاليت دارند نيز ماهي خارجي را از اين بازار تهيه مي‌کنند و به شمال کشور انتقال مي‌دهند و به عنوان ماهي شمال به مسافران به فروش مي‌رسانند.»به گفته اين کاسب خيابان 17 شهريور بيشتر ماهي موجود در بازار از خارج کشور وارد شده که بيشتر نيز از کشورهاي شرق آسيا و بخصوص کشور چين صورت مي‌گيرد.او در خصوص طعم و مزه ماهي خارجي نيز مي‌گويد:« ماهي خارجي طعم و مزه ندارند و گوشت آنها در زمان طبخ بسيار نرم مي‌شود، بيشتر افرادي که مشتري اين ماهي هستند افرادي از قشر متوسط به پايين هستند، که توان خريد ماهي گران تر را ندارند.»وي در پايان صحبت‌هايش مي‌افزايد :« گاهي اوقات شاهد آن هستيم که حجم مبادله ماهي خارجي در يک روز در اين بازار بيشتر از حجم مبادله ماهي داخلي است، همچنين هرازگاهي شاهد آن هستيم که آشپزخانه نهادهاي دولتي نيز ماهي خارجي براي غذاي کارکنان شان تهيه مي‌کنند.»
رونق بازار با واردات ماهي خارجي
براي اينکه فروش گسترده ماهي‌هاي خارجي دربازار را جويا شويم، به سراغ «مهدي يوسف خاني» رئيس اتحاديه پرنده وماهي فروشان تهران رفته‌ايم، او در اين باره معتقد است:«مصرف ماهي به شکل سليقه اي است، به طوري که بخشي از هموطنان مان ماهي شمال درياي خزر و بخش ديگر از هموطنان مان ماهي جنوب دريا خليج فارس و عمان را براي مصرف انتخاب مي‌کنند. بنابراين با ورود ماهي خارجي تنها تنوع محصول در بازار افزايش داده مي‌شود.» او ادامه مي‌دهد:« مصرف ماهي در سبد غذايي هموطنان مان نسبت به گوشت قرمز و مرغ بسيار کمتر است، اين امر نيز به دلايل گوناگون مربوط مي‌شود، اما خوشبختانه در يکسال اخير با ورود ماهي با نام‌هاي تيلاپيا و سالمون که از کشور نروژ به ايران وارد مي‌شود مورد استقبال هموطنان قرار گرفته و باعث شده تا اين محصول در سبد غذايي هموطنان مان قرار بگيرد و بازار فروش ماهي نيز رونق داشته باشد؛ در حال حاضر ماهي تيلاپيا20هزار تومان و سالمون 40هزار تومان قيمت گذاري شده است.» يوسف خاني درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه‌اماري از حجم واردات ماهي خارجي در کشور وجود دارد؟ پاسخ مي‌دهد:« آمار واردات ماهي خارجي را وزارت تجارت و کشاورزي به عنوان متولي اين امر اطلاع دارند، با اينکه ماهي که در بازار به فروش مي‌رسد بخش قابل توجهي از آنها از کشورهاي ديگر وارد کشورمان مي‌شود، باعث رونق اين صنف شده است، که‌اميد واريم مصرف ماهي به عنوان تنها گوشت غذايي مفيد در سبد غذايي خانوارافزايش يابد.»رئيس اتحاديه ماهي فروشان درپاسخ به سوال ديگر خبرنگار «تجارت» در باره اينکه ورود ماهي خارجي در بازار باعث حمايت نشدن توليدکنندگان ماهي آبزي نمي‌شود؟ پاسخ مي‌دهد:« بازار به دنبال مشتري است، ماهي خارجي که در بازار وجود دارد به شکل فيله عرضه مي‌شود و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته مربوط به قيمت پايين و وزن بالاي گوشت خالص آن است در حالي که ماهي داخلي قيمت بالاتري دارد و وزن ماهي داخلي بدون پاک کرده(غير فيله) به فروش مي‌رسد که گوشت خالص آن کمتر است.البته تعدادي از ماهي‌هاي خارجي در داخل کشور نيز در حال تکثير و پرورش است.»وي مي‌افزايد:« ماهي خارجي در همان کشور مبدا به شکل فيله شده (بدون استخون)با بسته بندي مناسب به کشور مان وارد مي‌شود، که نهاد‌هاي مربوط بر بهداشت و سالم بودن اين مواد غذايي نظارت دارند.»  
 تيلاپيا معروف به ماهي فقرا
اما پيش از اين «ارسلان قاسمي» رئيس اتحاديه تکثير و پرورش صادرات آبزيان نيز اعلام کرده است ايران به عنوان يکي از بزرگترين توليد کنندگان ماهي قزل آلا محسوب مي‌شود و نيازي ندارد که ماهي تيلاپيا که هيچ کيفيت غذايي ندارد را به فروش برساند، اين در حالي است که اين نوع ماهي به دليل کيفيت پاييني که دارد معروف به ماهي فقرا شناخته مي‌شود.»او ادامه مي‌دهد:«متاسفانه در کشورمان فناوري عرضه ماهي به بازار به شکل فيله(بدون تيغ) را در اختيار نداريم و گرنه مي‌توانستيم ماهي قزل آلا را به صورت فيله در بازار عرضه کنيم.»قاسمي‌خاطرنشان مي‌کند:« سال گذشته 60ميليون دلار تيلاپيا وارد کشور شده است که به شکل ارزان وارد کشور شده و با قيمت بالا به مشتريان به فروش مي‌رسد، که اين اقدام خلاف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است و موجب بيکاري صيادان داخلي مي‌شود.»
کشور نيازي به واردات ماهي ندارد
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌نيز در اين خصوص مي‌گويد:« کشورمان نيازي به واردات ماهي خارجي ندارد.» او در ادامه مي‌گويد:« ابزارهاي نوين صيد و تقويت سرمايه گذاري توليدي در شيلات نيازهاي اساسي براي تقويت صنعت صيادي در کشور است.»«علاءالدين خادم»در ادامه مي‌گويد:« ماهي قزل آلا با بالاترين کيفيت در کشور توليد مي‌شود ، بنابراين بايد تمهيدات مناسبي براي انتقال به بازار داخلي و خارجي براي فروش آبزيان دريايي همچون قزل آلا اتخاذ شود.»او مي‌افزايد:«ماهي‌هاي خارجي با قيمت مناسب وارد مي‌شوند، اما موضوع تنها نرخ نيست، بلکه ما از کيفيت اين نوع محصولات نيز اطلاعات جامعي نداريم و اين درحالي است که به طور حتم ورود ماهي خارجي علاوه برضربه زدن به توليد داخلي، اقتصاد درآمدي صياد را نيز با مشکلات عديده اي روبه رو مي‌کند.»
آمار چه مي‌گويد
طبق آمارسازمان شيلات کشور در 5 ماه نخست سال جاري 32 هزار و 824 تن انواع محصولات شيلاتي به ارزش 95 ميليون دلار از کشور صادر شده است، که اين ميزان نسبت به سال گذشته از نظر وزني 51 درصد و از لحاظ ارزشي 36 درصد افزايش داشته است.همچنين در اين مدت 400 کيلوگرم خاويار از کشور صادر شده که اين عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 90 درصد افزايش دارد.
در سال گذشته ميزان شيلات صادر شده به کشور روسيه هزار تن بوده است که طبق برنامه ريزي‌ها تلاش شده در سال جاري اين ميزان به 5 هزار تن افزايش صادرات صورت بگيرد.
طبق تراز تجاري سازمان شيلات در سال گذشته 350 ميليون دلار صادرات و 150 ميليون دلار واردات داشته است. در حالي آمار صادرات سازمان شيلات به اين شرح است که‌اماري در خصوص واردات محصولات شيلات از سوي اين سازمان ارائه نشده است.همچنين براساس آمارهاي فائو، ماهي تيلاپيا پس از کپور، دومين ماهي پرورشي از نظر توليد جهان است که در سال 2015 اين ماهي 10 ميليارد دلار فروش جهاني داشته است.


محمد اسماعيلي
با رشد و گسترش زندگي شهري و پديده آپارتمان نشيني يکي از دلخوشي‌ها و سرگرمي‌هاي مفرح و سالم خانواده‌ها نگهداري ماهي‌هاي آکواريومي‌و لذت بردن از اين فضاي طبيعي و آرام بخش است . اين انتظار زيادي نيست که از مسئولين محترم وزارت بازرگاني خواسته شود به منظور جلوگيري ازورشکستگي و بي کاري هزاران نفر از جوانان کشورمان که به نوعي در امر فروش , توليد و تکثيرماهي و همچنين توليد لوازم جانبي آکواريوم هستند از ورود بي رويه ماهي‌هاي آکواريومي‌به کشور جلوگيري شود. در حال حاضر عده کمي‌از تجار ماهي با واردات انواع ماهي‌هاي تزئيني و لوازم جانبي اکواريوم سود هنگفتي را به جيب مي‌زنند ولي در عوض تعداد زيادي از جوانان کشور که به نوعي دست اندرکار توليد ماهي و لوازم جانبي آن هستند به دليل بي توجهي به اين ورود بي رويه در شرف بيکاري و ورشکستگي قرارگرفته‌اند. به طور طبيعي با رونق و گسترش نگهداري ماهي‌هاي آکواريوم مشاغل متنوعي نيز در کنار اين پديده ايجاد مي‌شود که مي‌توان فروشگاه‌هاي اکواريوم , کارگاه‌هاي پرورش و تکثير ماهي و همچنين کارگاه‌هاي توليد غذاي ماهي و لوازم جانبي را نام برد که سهم قابل توجهي در اشتغال زايي و رونق کسب و کار در کشور دارد ولي سودجويان و تجاري که تنها به منفعت خود مي‌انديشند با شناسايي و واردات بي رويه انواع ماهي و انواع لوازم جانبي نه تنها موجبات ورشکستگي دست اندرکاران را فراهم کرده‌اند بلکه به دليل ورود انواع ماهي‌هاي الوده به بيماري‌هاي مختلف باعث شيوع انواع بيماري‌هاي غير بومي‌به تانک‌هاي پرورش ماهي شده‌اند. واردات بي رويه ماهي در شرايطي انجام مي‌گيرد که در همه جاي دنيا حساسيت ويژه اي نسبت به ورود حيوان زنده به کشور وجود دارد و مسئولين به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهند هر فردي اقدام به وارد کردن حيوان زنده از خارج از مرزهاي خود نمايند چرا که هزينه‌هاي کنترل و درمان اين قبيل بيماري‌ها واگير دار بسيار سنگين و در برخي موارد غير ممکن خواهد بود. شايان ذکر است انواع غذاهاي ماهي خارجي نيز که در بسته بندي‌هاي پر زرق وبرق ارائه مي‌شود به دليل ماهيت فاسد شدني و ماندن در گمرک با خطر فاسد شدن مواجه است و در بسياري از اوقات باعث وارد شدن خسارت‌هاي سنگيني به ماهي داران مي‌شود و اين در حالي است که بسياري از غذا‌هاي توليد شده در داخل کشور از کيفيت مطلوبي برخوردار است و توليد کنندگان مجبور هستند براي رقابت با غذاهاي وارداتي از برچسب‌ها و اتيکت‌هاي خارجي براي فروش ان استفاده کنند که اين نيز در جاي خود مايه تاسف است . ونکته اخر اين که در شرايطي که انواع سرگرمي‌هاي غير سالم و مخرب در کمين جوانان و خانواده‌ها قرار دارد شايسته است مسئولين امر با نگاه فرهنگي و با دغدغه مسئوليت اجتماعي نسبت به قضيه نگاه کنند و با کنترل و نظارت دقيق و هوشمندانه بر روي پديده واردات بي رويه از رکود و افول اين پديده جلوگيري نمايند و در عوض اين امکان را فراهم نمايند تا مازاد توليدات توليد کنندگان داخلي راه خود را به بازارهاي بين المللي هموار نمايند تا در اين مسير گامي‌در جهت ارز آوري و صادرات کالاهاي غير نفتي برداشته شود .

كمك ۸۵۰ ميليارد توماني صنعت بيمه به وزارت بهداشت و نيروي انتظامي
شركت بيمه حكمت صبا با حضور دكتر همتي رئيس كل بيمه مركزي، فرماندهان ارتش و اعضاي هيات عامل بيمه مركزي رسما فعاليت خود را آغاز كرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و امور بين الملل بيمه مركزي، دكتر همتي ضمن تبريك به سهامداران و خانواده ارتش براي تاسيس اين شركت بيمه گفت: اميدوارم نظمي‌كه در ارتش وجود دارد به شركت بيمه حكمت صبا تسري يابد و اين شركت با بكارگيري نيروهاي متخصص و كارآمد، توانگر و محكم در بازار بيمه ظاهر شود. رئيس كل بيمه مركزي مجددا به شركت‌هاي بيمه توصيه كرد: از رقابت‌هاي ناسالم و ارائه نرخ و شرايط غير فني پرهيز و بر مديريت ريسك تمركز كنند‌.
دكتر همتي،از كمك ۸۵۰ ميلياردتوماني صنعت بيمه در سال جاري به دو نهاد وزارت بهداشت و نيروي انتظامي‌خبر داد و گفت: متاسفانه طبق اخرين گزارشات آمار ۱۶ هزار نفري كشته شدگان و ۴۵۰ هزار نفرى مجروحان حوادث رانندگي تا پايان سال تكاندهنده است و عليرغم كاهش دو درصدى كشته‌ها، مجروحين تصادفات افزايش يافته، كار اساسي ما بايد كاهش تصادفات باشد.  دكتر همتي همچنين با اشاره به اينكه حدود ۴۵۰۰نفر ازكشته‌ها درون شهرى است ان رابسيار تكاندهنده دانست وگفت: متاسفانه حدود ۲۵درصد كشته‌هاى درون شهرى راكبين موتورسيكلت بوده‌اند رئيس كل بيمه مركزي در بخش ديگري از سخنان خود به سهم بالاي ضريب خسارت بيمه درمان اشاره كرد و گفت: ضريب خسارت حدود۱۰۰ درصدي بيمه درمان تكميلي در صورتي كه اصلاح نشود به پاشنه آشيل صنعت بيمه تبديل خواهد شد. رئيس كل بيمه مركزي از اجرايي شدن آيين نامه حاكميت شركتي در آينده نزديك خبر داد و گفت: با بهره گيري از اين آيين نامه، اداره شركتهاى بيمه برمبناى اصولى ورعايت حقوق بيمه گذاران وسهامدارن جزء خواهد بود.  وي در پايان از مديرعامل شركت بيمه حكمت صبا خواست تا با استفاده از روش‌هاي نوين بازاريابي، نيروهاي متخصص و شفافيت مالي الگوي شركت‌هاي بيمه شود.

امضاي قرارداد بيمه ايران با باشگاه‌هاي پرسپوليس ، استقلال و تراکتور سازي
قرارداد همکاري بيمه ايران با باشگاه‌هاي فرهنگي ورزشي پرسپوليس ، استقلال تهران و تراکتورسازي تبريز، با حضور مديران عامل اين سه باشگاه ، مدير عامل و اعضاي هيات مديره بيمه ايران ، شرکت مجري سامانه 3090 در آئيني ويژه به‌امضا رسيد . به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران ، در آغاز اين مراسم که «برانکو ايوانکوويچ» سرمربي تيم پرسپوليس نيز در آن حضور داشت ، رييس هيات مديره و مدير عامل بيمه ايران در سخناني با اشاره به اهميت ورزش و محبوبيت فوتبال در کشورهاي جهان ازجمله ايران ، انعقاد اين قرارداد را در جهت نيل به اهداف مشترک بيمه ايران و سه باشگاه طرف قرارداد براي حمايت از ورزش کشور و هواداران باشگاه‌هاي پرسپوليس، استقلال و تراکتورسازي تبريز دانست و گفت : در اين قرارداد بر رويکرد کمک به ترويج فرهنگ بيمه اي و گسترش آن با استفاده از پوشش‌هاي بيمه اي موجود به منظور افزايش ضريب نفوذ بيمه اي در جامعه با توجه به ظرفيت بالاي هواداران باشگاه‌هاي ورزشي تاکيد شده است . آقاي پورکياني با تاکيد بر نقش بسيارمهم هواداران در موفقيت تيمهاي ورزشي افزود : شرکت‌هاي بيمه در راستاي وظايف بيمه گري خود از باشگاه‌هاي ورزشي حمايت مي‌کنند و اميدواريم با تعامل بين شرکت سهامي‌بيمه ايران و باشگاه‌هاي کشور شرايط بهتري را براي تيم‌ها و هواداران گرانقدر آنها فراهم کنيم . مدير عامل بيمه ايران اضافه کرد : طراحي و پوشش بيمه اي «بيمه‌هاي هواداري» در قالب بسته‌هاي مختلفي از جمله بسته ويژه هواداران و بسته بيمه اي بازيکنان و کارکنان باشگاه ارائه مي‌شود و هر هواداري از اين باشگاه‌ها که بجز رشته‌هاي بيمه شخص ثالث و بيمه‌هاي تکميل درمان بيمه نامه اي از بيمه ايران خريداري کند از تخفيفات و تسهيلات ويژه اي برخوردار خواهد شد .  در ادامه اين مراسم ، آقاي «طاهري» مدير عامل باشگاه پرسپوليس با اشاره به‌امنيت و آرامشي که بيمه به همراه مي‌آورد ،گفت : غير از تعاملي که در زمينه‌هاي مختلف با بيمه ايران خواهيم داشت ، تحت قرارداد جديد، هواداران باشگاه پوشش‌هاي بيمه اي خوبي دريافت خواهند کرد . در اين جلسه آقاي «افتخاري» مدير عامل باشگاه استقلال تهران نيز با اشاره به مشکلات مالي باشگاه‌ها ، گفت : تلاش داريم آرامش به تيم‌هاي بزرگ کشورمان که در کورس رقابت‌هاي آسيايي قرار دارند ، بازگردد. با اجرايي شدن قرارداد جديد با بيمه ايران در روزهاي آينده همکاري‌ها توسعه بيشتري مي‌يابد . آقاي «آجرلو» مدير عامل باشگاه تراکتورسازي تبريز نيز در سخناني با اشاره به اينکه بخش توانمند اقتصاد کشور هنوز با فوتبال پيوند مناسب نيافته است ، افزود : پيشنهاد مي‌کنم همه باشگاه‌هاي فوتبال و اصولا کل ورزش تحت پوشش چنين قراردادهايي قرار گيرند . در ادامه اين مراسم ، آقاي سيد عليرضا شيرازي مدير عامل شرکت نگاه پردازان امين سيما کيش ( مجري سامانه 3090 ) و آقاي حيدري عضو هيات مديره ومعاون فني بيمه ايران توضيحات مختصري در باره جزئيات اين قرار داد ارائه کردند . در پايان مراسم ، قرارداد فوق که از تاريخ يکم فروردين 96 اجرايي خواهد شد . به‌امضاي طرفين رسيد

پرداخت 28 ميليارد ريال خسارت به مددجويان کميته‌امداد امام(ره) توسط بيمه دانا
شرکت بيمه دانا از ابتداي سال جاري تاکنون بيش از 28 ميليارد ريال خسارات مربوط به حوادث طبيعي را به مجتمع اقتصادي کميته‌امداد امام خميني(ره) پرداخت کرده است . به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، عليرضا ضيايي پور مدير بيمه‌هاي آتش سوزي اين شرکت اعلام کرد: با توجه به وقوع حادثه سيل در استان‌هاي مختلف کشور در طول ماه‌هاي گذشته، با تلاش همکاران اين مجموعه از ابتداي امسال تا تاريخ 14 اسفند ماه جاري بالغ بر 28.155.995.303 ريال خسارت به مددجويان کميته‌امداد امام(ره) پرداخت شده است . وي افزود: همچنين با توجه به وقوع سيل در استان‌هاي خراسان، سيستان و بلوچستان، فارس و بوشهر، کارشناسان اين شرکت براي ارزيابي خسارت‌ها به محل‌هاي حادثه ديده اعزام شده‌اند .

بيمه "ما" در يک پرونده بيش از 7 ميليارد ريال خسارت پرداخت کرد
شرکت بيمه "ما" در راستاي تحقق يکي از اصلي‌ترين سياست‌هاي خود در خصوص مشتري مداري و پرداخت به موقع و دقيق خسارت، در يک پرونده بيش از 7 ميليارد ريال خسارت پرداخت کرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه "ما" ، اين شرکت مبلغ 7 ميليارد و هشتصد و شصت ميليون ريال را در سريع‌ترين زمان ممکن و پس از بررسي‌هاي کارشناسي لازم به يکي از بيمه گذاران خود تقديم کرد. بر اساس اين گزارش، طي مراسمي‌ويژه در شعبه اراک و با حضور اميرحسين قرباني معاون شبکه فروش و توسعه بازار، امير رادسعيد مدير بازاريابي، فروش،تبليغات و CRMو محسن ساوه اي رئيس شعبه اراک مبلغ 7 ميليارد و هشتصد و شصت ميليون ريال تقديم بيمه گذار گرديد. اين گزارش مي‌افزايد در اثر تصادف يک دستگاه خودرو سواري با يکي از کارگران پرتلاش شهرداري و ايجاد ضايعه مغزي در پي آن، خسارات وارد شده توسط کارشناسان تعيين و در سريع‌ترين زمان ممکن به فرزند بيمه گذار پرداخت شد. اميد است با استعانت از پروردگار متعال بتوانيم خدمتگزارمناسب و شايسته آحاد جامعه در صنعت بيمه باشيم.

مراسم تقدير از بيمه گذاران و نمايندگان برتر بيمه پارسيان برگزار شد
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه پارسيان؛ طي مراسم باشكوهي، از بيمه گذاران و نمايندگان برتر اين شركت تقدير شد.  دراين مراسم كه با حضور مديرعامل و اعضاي هيات مديره بيمه پارسيان، مديران، بيمه گذاران و نمايندگان اين شركت برگزار شد، از 20 بيمه گذار بزرگ و وفادار بيمه پارسيان و همچنين از 30نماينده برتر كشوري و 3 نماينده برتر بيمه عمر با اهداي تنديس و جوايز ارزنده اي تقدير به عمل آمد.  آقاي اويارحسين عضو هيات مديره و مديرعامل بيمه پارسيان در اين مراسم ضمن تاكيد بر رعايت حقوق تمامي‌مشتريان، از بيمه گذاران بزرگ اين شركت كه همواره به بيمه پارسيان وفادار بوده و به آن اعتماد داشته‌اند تشكر و ابراز اميدواري كرد بيمه پارسيان بتواند با برنامه ريزي‌هاي مناسبي كه براي سال آينده در نظر گرفته شده هم در بخش جذب و حفظ پرتفو و هم ارايه خدمات مناسب به بيمه گذاران جايگاه مناسب خود در صنعت بيمه كشور را بيشتر ارتقا بخشد.  ايشان افزود هدف ما رشد و تعالي همه جانبه بيمه پارسيان درتمام بخش‌هاست تا توانمندتر از گذشته بعنوان يك شركت بزرگ و حرفه اي در صنعت بيمه كشور فعاليت نماييم و براي سهامداران و بيمه گذاران بعنوان الگوي يك شركت موفق مطرح باشيم.  در پايان اين مراسم با اهداي جوايز و تنديس‌هاي نفيسي از برترين‌هاي بيمه پارسيان در سال 95 تقدير ويژه به عمل آمد.

غرس نخستين نهال بيمه عمر در بوستان ولايت
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه تجارت نو- دکتر سيد محمد عباس زادگان، مدير عامل بيمه تجارت نو در نخستين جشنواره كاشت نهال عمر كه با ابتكار اين شركت برگزار شد گفت: ما امروز آمده‌ايم تا مزاياي بيمه عمر را از طريق رسانه‌ها به مردم اعلام كنيم و بر اهميت آن تاكيد كنيم و همزمان که ياد و خاطره شهداي آتش نشان كشور البته نه فقط شهداي آتش نشان پلاسكو بلكه تمام آتش نشان‌هايي را كه در تمام نقاط كشور موفق شدند كارنامه درخشاني از خود به يادگار بگذارند و در تمام عرصه‌ها جانفشاني كرده‌اند، گرامي‌بداريم. وي ادامه داد: در کشورمان در خيلي از كارها از مقام‌ها ، دانشمندان ، اساتيد و پزشكان تجليل مي‌كنيم در حالي كه بسياري ديگر گروه‌هاي زحمت كش در جامعه ما هستند كه بار اصلي و عمده تامين نيازهاي جامعه بر دوش آنها قرار دارد اما اين عزيزان فراموش مي‌شوند و به تدريج انگيزه شان از بين مي‌رود . بيمه تجارت نو قصد دارد كه ياد و خاطره گروههايي كه نام و عنوان شان زياد به گوش نمي‌رسد اما نقش مهمي‌در خدمت رساني به مردم دارند و به طور عمده از درآمد بالايي نيز برخوردار نمي‌باشند را گرامي‌داشته و ارج نهد. دکتر عباس زادگان افزود:بيمه عمر يكي از اهداف استراتژيك بيمه تجارت نو است .ما به اين وسيله قصد داريم كه يك صندوق بازنشستگي دومي‌را براي مردم ايجاد كنيم. وي ادامه داد: همانطور كه مي‌دانيد صندوق‌هاي بازنشستگي دچار بحران مالي خيلي سنگين و درگير مشكلاتي هستند و بيم آن مي‌رود كه نتوانند به آساني در آينده به تعهدات خودشان عمل كنند. به همين دليل بايد يك گزينه جديد به جاي آنها ايجاد كنيم تا مشكلات را برطرف نماييم و بيمه عمر همان جايگزيني است كه ما به دنبال آن هستيم.  مدير عامل بيمه تجارت نو در ادامه اظهار داشت :علاوه بر اين بيمه عمر يك پوشش درمان و حادثه را هم براي همه بيمه شدگان به وجود مي‌آورد.اين مورد براي همه افراد تحت پوشش مي‌تواند كارآمد باشد به خصوص براي زنان خانه داري كه تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند، اين بخ از جامعه مي‌توانند از اين طريق از مزاياي بيمه درماني و حادثه اي استفاده كنند.
وي در ادامه توضيح داد: براي سال آينده قصد داريم كه بيمه عمر را در سرتاسر كشور ترويج كنيم و براي اولين بار اين خدمت را به روستاها ببريم.در اين مورد طرحي را آماده كرده‌ايم و تفاهم نامه اي را با پست بانك كه در روستاها حضور دارد به‌امضا رسانده‌ايم كه در قالب آن آموزش نيروهاي پست بانك براي فروش بيمه روستاييان كه اولين مرحله اش بيمه عمر است، انجام مي‌گيرد.
 دکترعباس زادگان با بيان اين كه چشم انداز بيمه عمر در ايران رو به بهبود است افزود: در حال حاضر حدود پنج درصد پرتفوي بيمه‌ها متعلق به بيمه عمر و سرمايه گذاري است اما با جهشي كه به وجود آمده و با تلاشي كه شركت‌هاي بيمه از جمله ما در اين مورد انجام مي‌دهيم مي‌تواند منجر به جهش مهمي‌در اين زمينه شود. بنابر گزارش روابط عمومي‌بيمه تجارت نودر پايان مراسم، محمد عباس زادگان- مدير عامل بيمه تجارت نو ، مجيد باقي- مدير روابط عموي و ارتباطات شركت بيمه تجارت نو، لطفي- مدير فضاي زيبا سازي شهرداري منطقه 19 سه نهال به صورت نمادين و به ياد 16 آتش نشان كشور همراه با 500 نهال ديگر غرس كردند.

رشد 34درصدي حق‌بيمه‌هاي توليدي بيمه‌کوثر در 11ماهه سال95
حق‌بيمه توليدي شرکت بيمه‌کوثر در 11‌‌ماه نخست سال‌95 با 34درصد افزايش نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 9‌هزارميليارد ريال شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌و اعلام مدير برنامه‌ريزي توسعه و پايش عملکرد بيمه‌کوثر؛ تا پايان بهمن‌ماه 97درصد از برنامه پيش‌بيني شده سال95محقق شده است. ابوالفضل آقادادي با اشاره به اينکه در يازده ‌ماه سال‌جاري سهم رشته شخص ثالث و مازاد 56درصد، سهم بيمه درمان 13درصد و سهم بيمه‌هاي زندگي 13درصد از کل حق‌بيمه توليدي بوده است، افزود: از لحاظ ريالي بيمه‌هاي زندگي نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته 47درصد رشد داشته است. ابوالفضل آقادادي با بيان اينکه در مدت يادشده، شرکت بيمه کوثر 5/6هزار ميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت کرده است، خاطرنشان‌کرد: سهم رشته شخص ثالث و مازاد 51درصد، سهم بيمه درمان 21درصد و سهم بيمه‌هاي زندگي 11درصد از کل خسارت‌هاي پرداختي بوده است. وي گفت: نسبت خسارت شرکت بيمه‌کوثر در اين مدت 62درصد بوده است.

برگزاري نشست شوراي مديران شرکت بيمه رازي
دومين نشست مديران ستادي و مديران شعب شرکت بيمه رازي در سال جاري در سالن هگمتانه هتل المپيک تهران برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي، با توجه به استراتژي شرکت بيمه رازي مبني بر برگزاري 2 نشست هم انديشي، به صورت دوره اي در طول سال که مربوط به مديران ستادي و مديران شعب مي‌باشد، دومين نشست سال 1395 با حضور سرپرست و قائم مقام بيمه رازي، رئيس هيئت مديره، مديران ستاد و مديران شعب از سراسر کشور، روز پنجشنبه 19 اسفند ماه درسالن هگمتانه هتل المپيک تهران برگزار گرديد.
فرهاد خالقي قائم مقام و سرپرست بيمه رازي نيز طي سخناني در اين نشست گزارشي از نحوه عملکرد بيمه رازي در سالي که گذشت، بررسي اهداف و استراتژي‌هاي مورد نظر شرکت در سال آينده ارائه نمودند.
گفتني است در پايان اين نشست مديران ستادي، مديران شعب و مشاوران همراه با سرپرست و قائم مقام شرکت به گفت و گو، پرسش و پاسخ و تبادل نظر به منظور هم افزايي در فضاي مديريت پرداختند.