مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

مريم ميــرزاخاني، دانش‌آموخته دبيرستان فرزانگان، دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه‌هاروارد، که اولين زن رياضي‌دان تاريخ و نخستين ايراني برنده معتبرترين جايزه علمي‌در رياضيات، مدال «فيلدز» بود، به دليل ابتلا به بيماري سرطان دار فاني را وداع گفت.اسفندماه ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجويان رياضي شرکت‌کننده در بيست و دومين دوره مسابقات رياضي دانشجويي، که در آن تيم متشکل از ميرزاخاني، ايمان افتخاري و حسين نمازي در آن رتبه اول کشور را کسب کرده بودند، که از اهواز راهي تهران بود (مسابقات رياضي دانشجويي در اهواز برگزار شد) به دره سقوط کرد و طي آن شش تن از دانشجويان نخبه رياضي دانشگاه صنعتي شريف شامل آرمان بهراميان، رضا صادقي -برنده دو مدال طلاي المپياد جهاني- عليرضا سايه‌بان، علي حيدري، فريد کابلي، دکتر مجتبي مهرآبادي و مرتضي رضايي دانشجوي دانشگاه تهران که اغلب از برگزيدگان المپيادهاي ملي و بين‌المللي رياضي بودند، جان باختند و مريم ميرزاخاني از جمله دانشجويان بازمانده از اين سانحه بود.بله يکي از دانشجويان زخمي‌شده که به زودي در بيمارستاني در دزفول بستري مي‌شود، «مريم ميرزاخاني» است. شش دانشجوي نخبه رياضي در سانحه کشته مي‌شوند و عکس‌هايشان تا ماه‌ها زينت بخش ورودي آجري رنگ دانشکده رياضي مي‌ماند.حسابش را بکنيد، از معدود بازماندگان ان حادثه دلخراش مريم ميرزاخاني مي‌شود که تبديل به نخستين زن برنده جايزه بسيار بسيار معتبر «فيلدز» و نخستين ايراني برنده اين جايزه مي‌شود. سوال اينجاست، فکرش را بکنيد که درگذشتگان آن حادثه دلخران چه نخبگاني بودند؟ و شايد؛ شايد در صورت زنده ماندن مي‌توانستند چه افتخاراتي را براي ميهن‌مان به دست آورند، دردناک‌تر از همه اينها اينکه برترين مغزهاي کشورمان را سوار بر اتوبوسي فرسوده و با کمترين امکانات جابجا مي‌کنند و کک‌شان هم نمي‌گزد، به ياد آوردن صحبت‌هاي رييس دفتر دانشگاه صنعتي شريف بيشتر آزارمان مي‌دهد، وقتي که در پاسخ به سوال منطقي و ساده خطاب به پدران يکي از حادثه‌ديدگان که مي‌پرسد «اينها المپيادي بودند، نخبه بودند، مايه مباهات کشورند، چرا اينطوري اينها را فرستاديد اهواز؟» پاسخ مي‌دهد: «اينجا همه نخبه هستند، فکر نکن تحفه آورده‌اي»!!!بگذريم، دردها زيادند و گفتني‌ها بسيار، از پيگيري موضوعاتي مانند محدوديت‌ها زنان در ايران، و ... از بحث اصلي نبايد غافل شد، اينکه چرا در اين کشور عادت کرده‌ايم از کنار خيلي از مسائل به سادگي بگذريم؟ چرا هيچوقت قدر داشته‌هايمان را نمي‌دانيم؟ چرا کاري کرده‌ايم که نخبگان کشورمان در همه زمينه‌ها به راحتي بر سر مسائلي بسيار ساده مجبور به مهاجرت شوند و در نهايت استرس و دوري از وطن روي زندگي آنها تاثير گذاشته و از نظر جسمي‌نيز آزارشان دهد؟ چرا براي نخبگان هزاران محدوديت مي‌گذاريم؟ چرا در خصوص برخي قوانين براي مغزهاي‌مان استثنا قائل نمي‌شويم؟ چرا بايد نخبه‌هاي کشورمان در اتوبوسي فرسوده جابجا شوند؟ چرا بايد علم را فداي هزار و يک مساله کم‌اهميت‌تر کرد؟ و در نهايت چرا علم در درجه آخر اهميت براي ما قرار دارد؟


سرکان ديميرتاش
حريت

اولين سالگرد کودتاي نافرجام خونين در پانزده جولاي 2016 در يک هفته در سراسر ترکيه برگزار خواهد شد که درآن فعاليت‌هاي مختلف به خصوص در آنکارا و استانبول دوشهر مورد هدف گرفته شده کودتاي شبانه برگزار خواهد شد.برگزاري يادبود اين کودتاي نافرجام لازم و مهم است تا از رخدادهاي مشابه درآينده جلوگيري شود.اين امر همچنين مهم است که به ريشه‌هاي اين کودتا نگاه کرد. اين تنها فرصت براي تقويت دموکراسي است. اين امر نيازمند درک متقابل در پايه سازش فرهنگي بين احزاب سياسي با اعتقادات و ايدوئولوژيهاي متفاوت است. دراين ميان متهم کردن مستقيم احزاب اپوزيسيون ، حزب خلق و حزب دموکرات به همکاري با سازمان‌هاي تروريست در کودتا نادرست است و به اتحاد کشور کمک نمي‌کند. اين طبقه بندي يک هفته بعداز بازداشت صلاح الدين دميرتاش موسس حزب دموکراتيک به دستور اردوغان بود. حزب دموکراتک دومين حزب بزرگ سياسي ترکيه و حزب جمهوري خلق نيز سومين حزب بزرگ ترکيه است که يک چهارم و يک هشتم جمعيت ترکيه را به خود اختصاص مي‌دهد.درجايگاه کنوني هيچ سودي از مقصرخواندن سازمان گولن که مدتهاي زيادي متحد حزب عدالت و توسعه بود به عنوان مسئول کودتا سودي ندارد. ديگر زمان آن نيست که گذشته را برهم زد به خصوص اينکه بايد ياد 249 کشته شده اين کودتا بايد گرامي‌داشته شود که براي دفاع از جمهوري و دموکراسي به خيابانها آمدند.
ترجمه : فاطمه مهتدي

پايگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامي‌منتشر کرد
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار عوامل فيلم ماجراي نيمروز فرمودند: «اين فيلم بسيار خوب بود. همه اجزاي فيلم عالي بود، کارگرداني عالي بود. بازي‌ها عالي، قصه عالي بود. فيلم خوش ساخت بود.»
پس از اکران فيلم ماجراي نيمروز در سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر، اين فيلم در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله العظمي‌خامنه‌اي، اکران شد و پس از آن عوامل اين فيلم در 1 اسفندماه 1395 به ديدار مقام معظم رهبري رفتند و ايشان ضمن تفقد عوامل اين اثر نظراتشان را درباره فيلم بيان فرمودند. پايگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامي‌بخشي از بيانات مقام معظم رهبري را که در اين جلسه مطرح فرمودند را منتشر مي‌کند.رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار عوامل فيلم ماجراي نيمروز فرمودند:«اين فيلم بسيار خوب بود. همه اجزاء فيلم عالي بود، کارگرداني عالي بود. بازي‌ها عالي، قصه عالي بود. فيلم خوش ساخت بود.»رهبر معظم انقلاب با اشاره به سکانسي از اين فيلم درباره محاصره و پاکسازي خانه موسي خياباني توسط نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي فرمودند: «آن روزي که اين قضيه (محاصره منزل موسي خياباني) اتفاق افتاد من محضر امام(ره) بودم. بچه‌ها آمدند و گفتند؛ از جمله همين آقاي سيف‌اللهي؛ آمدند و گفتند که قضيه تمام شده. آمدند که به‌امام گزارش بدهند.با ديدن فيلم شيريني آن روز تکرار شد»ايشان درباره لزوم توجه سينما به شهيد لاجوردي خطاب به کارگردان ماجراي نيمروز فرمودند: «انشاالله يک کاري هم براي آقاي لاجوردي بکنيد. ايشان از آن شخصيت‌هايي است که شايسته است برايشان کار انجام بشود. در اين فيلم اسمش بود اما لاجوردي کسي است که از قبل از انقلاب ما به او مي‌گفتيم«مرد پولادين».»مقام معظم رهبري در پايان نيز خاطر نشان کردند: «فيلم خيلي خوب بود. خيلي عالي بود».بنابراين گزارش «ماجراي نيمروز» که با حمايت اسنادي و تحقيقاتي مرکز اسناد انقلاب اسلامي‌ساخته شده است برخي از وقايع دهه 60 همچون اعلام جنگ مسلحانه سازمان منافقين عليه جمهوري اسلامي، انفجار دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي‌و انفجار دفتر نخست‌وزيري را به تصوير کشيده است. اين فيلم همچنين به گوشه‌اي از جنايت‌هاي منافقين و کشتار مردم توسط آنان اشاره مي‌کند.اين فيلم همچنين در سي و پنجمين دوره جشنواره فيلم فجر برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلم جشنواره، سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه ملي و سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران شد.

نابغه ریاضی درگذشت
پرفسور مريم ميرزاخاني نابغه رياضي جهان و برنده مدال فيلدز و استاد رياضي دانشگاه استانفورد آمريکا که به دليل بيماري سرطان در يکي از بيمارستان‌هاي آمريکا بستري بود، درگذشت.
به گزارش ايرنا، فيروز نادري از مديران ارشد سازمان فضايي آمريکا(ناسا) در پست اينستاگرامي‌خود خبر از درگذشت مريم ميرزاخاني نابغه رياضي ايراني داد و نوشت: نوري که خاموش شد، قلبم شکست، خيلي زود رفت.مريم ميرزاخاني، رياضيدان نابغه ايراني و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 ارديبهشت 1356در شهر تهران است.وي در سال‌هاي 1373و 1374در زمان تحصيل در دبيرستان با کسب مدال طلاي المپياد رياضي کشوري به المپياد جهاني رياضيات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپياد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترين امتياز در بين
دانش آموزان جهان شد. وي پس از اتمام تحصيلات متوسطه در دبيرستان فرزانگان تهران، تحصيلات کارشناسي خود را در رشته رياضي در دانشگاه صنعتي شريف به پايان برد.ميرزاخاني پس از پايان دوره کارشناسي براي ادامه تحصيل به دانشگاه‌هاروارد آمريکا رفت. وي در سال 1999ميلادي زماني که در دانشگاه 'پرينستون' به تحقيق و تدريس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلي براي يک مشکل رياضي پيدا کند.رياضيدانان مدت‌هاي طولاني بود که به دنبال يافتن راه عملي براي محاسبه حجم رمزهاي جايگزين فرم‌هاي هندسي هذلولي بودند و در اين ميان مريم ميرزاخاني جوان در دانشگاه 'پرينستون' نشان داد که با استفاده از رياضيات شايد بتوان بهترين راه را به سوي دست يافتن به راه‌حلي روشن در اختيار داشت.وي در سال 2014 به خاطر کار بر «ديناميک و هندسه سطوح ريماني و فضاهاي پيمانه‌ اي آنها» برنده مدال فيلدز شد که بالاترين جايزه در رياضيات است. وي نخستين زن و نخستين ايراني برنده مدال فيلدز است.در اين رابطه بسياري از شخصيتهاي علمي، فرهنگي و سياسي پيامهاي تسليت جداگانه اي ارسال کردند که حسن روحاني، علي لاريجاني، محمد جواد ظريف، علي اکبر صالحي، فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي، زهرا احمدي، مولاوردي، قاضي زاده‌هاشمي، دانش آشتياني و بسياري از شخصيتها درگذشت ميرزاخاني را تسليت گفتند.در اين رابطه حسن روحاني در پيامي‌اعلام کرد:درگذشت اندوه‏بار مريم ميرزاخاني، نابغه نامدار رياضي ايران و جهان موجب تألم و تأثر فراوان شد.درخشش بي ‏نظير اين دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ايران را در مجامع علمي‌جهاني طنين‏ انداز کرد، نقطه عطفي در معرفي همت والاي زنان و جوانان ايراني در مسير کسب قله‌هاي افتخار و عرصه‌هاي گوناگون بين المللي بود.اين‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمي‌و آثار ماندگار اين فرزند فرهيخته ايران، مصيبت وارده را به جامعه علمي‌کشور و خانواده محترم آن عزيز از دست رفته، صميمانه تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوند متعال براي ايشان رحمت الهي و براي عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌نيز در پست اينستاگرامي‌خود نوشت: فقدان بانوي دانشمند ، فرهيخته و نخبه رياضي جهان ، خانم مريم ميرزاخاني باعث تاسف فراوان گرديد.درگذشت اين بانوي پرافتخار ايران را به جامعه علمي‌و خانواده محترم ايشان تسليت مي‌گويم.همچنين محمدجواد ظريف وزير امور خارجه که در نيويورک به سر مي‌برد در اينستاگرام خود درگذشت مريم ميرزاخاني را تسليت گفت و نوشت: خبر درگذشت نابغه جوان ايراني و استاد رياضيات دکتر مريم ميرزاخاني موجب تاسف شديد اين جانب و همه ايرانياني که به مفاخر برجسته علمي‌کشورمان مي‌بالند، شد.اين جانب درگذشت اين بانوي دانشمند را به همه ايرانيان در سراسر جهان،‌ خانواده محترم و داغدار ايشان و جامعه علمي‌کشور صميمانه تسليت عرض مي‌کنم.
کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفتگو با «تجارت » عنوان کرد؛
اخيرا عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در مراسم رونمايي از سند راهبردي بانک‌مسکن در افق ۱۴۰۰ و جلسه شوراي هماهنگي مديران ستادي بانک مسکن گفته بود: آن چه بحث واقعي است اين است که بايد همه گونه‌هاي واقعي مسکن را مورد هدف قرار دهيم و اصلا به حاشيه نرويم. سه گونه متقاضي عمده واقعي مسکن در ايران وجود دارد که شامل جوانان، حاشيه نشينان و افراد ساکن در بافت فرسوده هستند.
اين سه گروه، گروه‌هاي واقعي متقاضيان مسکن در کشور هستند که بخش اعظم تقاضا روي اين سه گروه است. در کنار اينها البته متقاضياني نيز وجود دارند که مي‌خواهند واحد مسکوني خود را تبديل به احسن کرده و يا خانه اي را فروخته و خانه اي ديگر خريداري کنند که آنها همواره در حاشيه بازار وجود داشته و کار خود را انجام مي‌دهد.وزير راه و شهرسازي افزود: راهکار ما براي اين سه گروه عمده متقاضي مسکن يعني جوانان وخانه اولي‌ها، حاشيه نشيان و ساکنان بافت‌هاي فرسوده و در نهايت توانمندکردن متقاضيان است که اين مدل، مدل بانک مسکن براي آتي است. در همين راستا با دکترمنصور غيبي کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفتگويي به عمل آورديم که از نظر مي‌گذرد .منصور غيبي مي‌گويد: با توجه به اينکه اقتصاد مسکن تابعي از کل اقتصاد کشور است و چون رشد قابل توجهي در حوزه اقتصاد نداريم بنابراين در حوزه مسکن هم شاهد اتفاق خاصي نخواهيم بود و تا پايان سال 96 وضعيت به همين روال ادامه خواهد يافت. از سوي ديگر براي سال جاري رشد اقتصادي 8 درصد پيش بيني شده است که تحقق آن به سختي ممکن است زيرا براي تحقق رشد اقتصادي بايستي مراودات داخلي و خارجي به خوبي برقرار باشد و سرمايه مازادي که ناشي ازتوليد و سرمايه گذاري باشد وجود داشته باشد تا براساس آن اقتصاد مردم و جامعه بهبود پيدا کند و به دنبال آن تقاضا براي مسکن چه به عنوان يک کالاي مصرفي و چه به عنوان محملي براي سرمايه گذاري به وجود بيايد. اين کارشناس ارشد اقتصاد مسکن ادامه مي‌دهد: بنا براين چه در جامعه مصرفي و چه در جامعه سرمايه داري زماني مي‌توانيم به رشد حوزه مسکن اميدوار باشيم که سرمايه در رشد وجريان باشد و مثلا يک کفاش بتواند کفش خوب توليد کند و بفروشد، و بازار توليد کنندگان و فروشندگان لوازم خانگي از رونق لازم برخوردار باشد. به اين ترتيب آن‌ها مي‌توانند براي خريد خانه اقدام کنند و يا به خانه خود غنا ببخشند و خانه بهتري تهيه کنند. وي مي‌افزايد: من حتي بر همين اساس 4 سال آينده مسکن را هم پيش بيني کردم؛ متاسفانه اينطور جا افتاده است که مسکن براي رشد بايد گران شود ولي اين امر توليد فساد و سوداگري مي‌کند. غيبي خاطر نشان مي‌کند: در موردضرورت تشکيل وزارتخانه مسکن و شهرسازي گفتني است يک وزارتخانه بايد به عنوان متولي وجود داشته باشد که رونق همه وجوه و عوامل دخيل در توليد مسکن را در نظر داشته باشد و پي گيري کند و رونق مسکن را تنها در خانه دار شدن نبيند؛ بلکه در مورد بحث‌هايي همچون توليد مصالح ، بحث فني ساختمان، صدور خدمات فني و مهندسي، و بسياري موارد ديگر نظارت و پي گيري لازم داشته باشد و براي همه آن‌ها زمينه رونق ايجاد کند تا به تبع آن براي مقوله مسکن هم ايجاد شود. منصور غيبي در بخش ديگري از اظهارات خود بيان مي‌کند: با توجه به «نقشه راه بازار مسکن تا سال 1400» مورد نظر وزير راه و شهرسازي بايد گفت وي تنها قائل به ارائه يک راه‌حل براي امکان خانه‌دار کردن متقاضيان مسکن در سه گروه حاشيه‌نشين و خانه اولي و ساکنان بافت‌هاي فرسوده است و هيچ راه‌حلي براي خروج از رکود اقتصاد مسکن و غناي اين حوزه اقتصادي در زمينه‌هاي فني مهندسي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي به‌کار‌گيري تکنولوژي‌هاي نوين ساختماني و از همه مهم‌تر تربيت و ارتقاي دانش فني و عملياتي نيروهاي انساني شاغل در صنعت ساختمان و ارتقاي توان توليد محصولات و مصالح ساختماني و حمايت از ورود دانش فني توليد ات جديد ساختماني و... ارائه نداده است. غيبي در پايان تاکيد مي‌کند: بنابراين اگر قائل به اين هستيم که سهم صنعت ساختمان از اقتصاد کشور 25 درصد است قاعدتا مسئولان بايد براي تحقق اين امر اهتمام بيشتري داشته باشند، چرا که بهبود اين صنعت سهم قابل توجهي در رشد اقتصادي کشور ايفا خواهد کرد.

نماینده علی‌آباد کتول در گفت وگو با «تجارت»:
دبير کل اوپک گفت که اتحاديه تحت نظارت او «يخ تماس گرفتن با توليدکنندگان نفت شيل آمريکا را شکسته‌است».آيا او تلاش دارد تا توليدکنندگان نفت شيل را با تصميم اوپک همراه کند؟
به گزارش مهر به نقل از فوربس، دبير کل اوپک، محمد بارکيندو گفت که اتحاديه تحت نظارت او «يخ تماس گرفتن با توليدکنندگان نفت شيل آمريکا را شکسته‌اند». اعلام اين مطلب براي همه تعجب‌برانگيز بود چراکه بسياري اوپک و توليدکنندگان شيل را هميشه درگير جنگي طولاني در بازار نفت فرض‌ مي‌کنند. بارکيدو اعلام کرد که او و توليدکنندگان کليدي نفت شيل در حاشيه اجلاس جهاني اخير سوخت در استانبول ديدار کرده‌اند.
او همچنين گفت: اين ديدار مفيد و سازنده بود.
اعتقاد بر اين است که اوپک و صنعت شيل مذاکرات خود را در ماه مارچ در CERAWeek که يک کنفرانس سالانه انرژي در هوستون است، آغاز خواهند کرد. گزارش‌ها حاکي از اين است که اوپک به دنبال گفتگوي بيشتر و جدي‌تر با توليدکنندگان نفت شيل آمريکاست.
تا آن زمان، گفته بارکيندو همچنان راز آلود باقي مي‌ماند چرا که اولا هيچ نهاد واحدي براي توليدکنندگان نفت شيل آمريکا وجود ندارد. شرکت‌هاي منفرد چاه‌هاي نفت شيل در آمريکا را مورد بهره‌برداري قرار مي‌دهد. برخي از آنها حفاراني کوچک‌اند، برخي ديگر غول‌هاي نفتي مثل رويال‌داچ‌شل و بعضي هم ميان اين دو هستند. همه اين شرکت‌ها به سازمان تجاري مانند API (موسسه نفت آمريکا) تعلق دارند اما اين سازمان هم هيچ سياست‌گذاري‌ براي توليد، تنظيم نمي‌کند.
هارولدهم، يکي از معروف‌ترين چهره‌ها در صنعت نفت شيل آمريکا و مدير اجرايي ارشد کانتيننتال‌ريسورسز با چهل سال سابقه رياست، هرگز با توليدکنندگان ديگر مثل اکسون‌موبايل، اي‌ٱجي، پايونيرنچرال‌ريسورسز و يا يک شرکت حفاري کوچک تباني و همکاري نمي‌کند و نمي‌تواند هم بکند. او ممکن است بخواهد براي کاهش توليد تباني يا همکاري کند اما قوانين مقابله با غير رقابتي بودن (آنتي‌تراست) آمريکا اين کار را ممنوع کرده است.
در گذشته‌امريکا به دلايل خاص اجازه داده بود که شرکت‌هاي نفتي با همديگر همکاري داشته باشند؛ مثل تأمين نفت متحدين در جنگ جهاني دوم و مذاکرات با اوپک در ۱۹۷۳.
حتي اگر دولت آمريکا در قوانين امروزي خود استثنايي براي توليدکنندگان شيل قائل شود که بتوانند با اوپک و ساير توليدکنندگان مهم (به ويژه روسيه) همکاري کنند، همکاري با شرکت‌هاي بزرگ نفت شيل به تنهايي براي کنترل توليد يا افزايش قيمت نفت کافي نخواهد بود.
توليد نفت شيل آمريکا به اين شکل تقسيم شده است که شرکت‌هاي کوچک سهم بسيار زيادي از توليد را به عهده دارند.‌ توليدکنندگان کوچک به طور ويژه از لحاظ مالي براي کاهش توليد بسيار با مشکل مواجه خواهند شد؛ آن‌ها سرمايه‌گذاران و سهام‌داراني مضطرب در وال‌استريت دارند که بايد با آن‌ها روبه‌رو شوند.
اگر قرار باشد قيمت نفت افزايش پيدا کند، توليدکنندگان کوچک بيشتر مشتاق مي‌شود که از اين شرايط نهايت استفاده را ببرند و توليد بيشتري با قيمت بالا داشته باشد. توليدکنندگان نفت شيل به ويژه توليدکنندگان کوچک هميشه با وام‌ها و بدهي‌هاي سنگيني مواجه‌اند و اگر قرار باشد توافقي براي کاهش توليد صورت بگيرد، حتي اگر دولت هم اجازه آن را داده باشد آن‌ها توانايي اجراي آن را نخواهند داشت.
بنابراين پاسخ آنچه بارکيندو به دنبال آن است در دست توليدکنندگان کوچک و غير مطرح نفت شيل آمريکاست و او بايد در ديدارهايش به دنبال اين باشد.
 آمريکا هم با اوپک همراه خواهد شد
در همين زمينه اسدالله قره‌خاني نماينده مردم علي‌آباد کتول در مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص تاثير اين اتفاق در بازار نفت ايران و نيز بازار جهاني نفت اظهار داشت: در چند ماه اخير و به طور کلي در سال جاري ميلادي اوپک دو موفق را داشته است. يکي انسجام و وحدتي که پس از سال‌ها بين آنها به وجود آمد و پس از سال‌ها که هر کدام از اعضا جداگانه و مستقل تصميم گيري مي‌کرد، توانستند به يک انسجام واقعي براي کاهش توليد نفت و در جهت هدفي خاص برسند، و از طرفي ايران هم قرار شد علاوه بر اينکه کاهش نداشته باشد، بلکه افزايش توليد نفت تا رسيدن به شرايط توليد پيش از تحريم‌ها را داشته باشد. و ليبي و نيجريه هم همينطور مستثني شدند.
وي افزود: موفقيت دوم اين بود که جداي از کشورهاي عضو اوپک، غير اوپکي‌ها هم مجاب شدند که در راستا و همسو با اوپک توليد نفت خود را تا حدي کاهش دهند، به ويزه کشور روسيه و عليرغم اينکه درآمدشان متکي بر فروش نفت بود اما باز هم در کنار اوپک قرار گرفتند. اين دو موفقيت اوپک بود و همه اين کارها براي جلوگيري از افت شديد قيمت نفت صورت گرفت.
قره‌خاني ادامه داد: اما چرا اتفاقي که قرار بود بيافتد، نيافتاد و افزايش قيمت نفت به بالاي 55 دلار صورت نگرفت؟ به دو دليل. يکي سيل آمريکا که در اين مدت توليد نفت خود را بالا برد و از طرفي ليبي و نيجريه هم افزايش توليد چشمگيري داشتند و بعضا از ذخاير استفاده کردند. خب الان ذخاير کاهش پيدا کرده است و ليبي و نيجريه هم متقاعد شدند که افزايش را متوقف کنند اما مشکل توليد نفت شيل آمريکا همچنان به قوت خود باقي است.
اين نماينده مجلس و عضو کميسيون انرژي اظهار داشت: بايد به اين نکته نيز توجه کنيم که‌امريکا همچنان بزرگ‌ترين توليد کننده نفت و در عين حال بزرگ‌ترين مصرف کننده نفت است و علاوه بر اين بزرگ‌ترين شرکت‌ها و سهامداران اصلي آنها آمريکايي هستند پس کاهش توليد نفت براي آمريکا هم ضرر خواهد داشت و خود آمريکا هم از کاهش قيمت نفت بيشترين ضرر را خواهد ديد، پس بهترين گزينه براي خود آمريکا هم همراهي با اوپک براي کاهش توليد نفت شد. و اگر با اوپک همراه شوند مي‌توانيم به نفت بين 55 تا 60 دلاري خوشبين باشيم.
وي در پايان در خصوص پيش بيني خودش نيز گفت: به دو دليل تصور مي‌کنم که‌امريکا و توليد کنندگان شيل آمريکا هم با اوپک همراه خواهند شد، اولا اينکه خود روسيه اقتصادش متکي به نفت است و از طرفي عربستان نيز براي تعهد جديد 500 ميليارد دلاري خود به‌امريکا، بايد درآمدش را از نفت به دست آورد بنابراين کاهش توليد نفت به ضرر کشورهاي حامي‌امريکا نيز هست و آمريکا با توجه به همه اين ملاحظات در نهايت به نظرم با اوپک همراه خواهد شد.

تيراندازي، قمه‌كشي، خودكشي ناموفق و كشته شدن ضارب
گروه اجتماعي: روز گذشته خط يك متروي تهران دو حادثه متفاوت را تجربه كرد. يكي در ايستگاه شهر ري و ديگري در ايستگاه ميرداماد؛ دو اتفاقي كه هيچ ارتباطي با يكديگر نداشتند و تنها وجه تشابه آنها محل وقوع حادثه بود، يعني خطوط متروي پايتخت.
سال‌هاست كه خطوط متروي پايتخت شاهد اتفاقات و حوادث مختلفي است. از برخورد قطارهاي مترو تا آب‌گرفتگي تونل‌ها و برخورد با دست‌فروشان حاضر در قطار شهري، حتي در برخي موارد خبرهايي تلخ‌تر نيز گزارش مي‌شد درباره اينكه بعضي شهروندان خود را در مسير حركت قطار قرار داده و اينگونه اقدام به خودكشي مي‌كنند.
روز گذشته ايستگاه شهر ري از خط يك متروي پايتخت شاهد اتفاقي بود كه طي سال‌هاي گذشته كمتر شاهد آن بوديم. ديروز ساعت حوالي 11 صبح بود كه كانال‌هاي تلگرامي‌و خبرگزاري‌ها از وقوع تيراندازي در ايستگاه متروي شهر ري خبر دادند. خبري كه در ابتدا به نظر امنيتي مي‌رسيد و تا زمان انتشار جزئيات خبر، اكثر گمانه‌زني‌ها به سوي حادثه‌اي تروريستي اشاره داشت. با اين حال انتشار جزئيات مربوط به اين خبر نشان داد كه يك نزاع و درگيري ميان برخي از مسافران مترو موجب شده تا برخي از شهروندان زخمي‌شده و اين ايستگاه مترو براي دقايقي وضعيت فوق‌العاده را تجربه كرده و از شرايط عادي خارج شود.
آنطور كه خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند روز گذشته طبق اظهارات مردم حاضر در محل صداي سه گلوله شنيده شده است. بر اثر اين تيراندازي، براي مدت زماني چند دقيقه‌اي درب قطار مترو براي حفظ امنيت مسافران بسته شده است. همچنين برخي اخبار از درگيري و نزاع در مترو شهر ري به‌عنوان دليل اصلي بر هم زدن اوضاع مترو خبر دادند.
در همين ارتباط سرپرست اورژانس کشور از مجروح شدن يک افسر پليس در حادثه تيرندازي در مترو شهرري خبر داد. پير حسين کوليوند گفت: ساعت ۱۰ و ۵۸ دقيقه روز شنبه، شخصي با سلاح سرد در متروي شهرري شروع به فحاشي به عموم کرده است. وي افزود: پس از اين اتفاق، يک روحاني جهت امربه معروف و کنترل شخص به وي نزديک مي‌شود و فرد مهاجم روحاني را از ناحيه گردن و کتف مورد ضرب و جرح قرار مي‌دهد.
 سرپرست اورژانس کشور با اشاره به مرگ ضارب در اين حادثه عنوان کرد: افسر نيروي انتظامي‌جهت کنترل اوضاع به شخص مهاجم تيراندازي مي‌کند و ضارب جان خود را از دست مي‌دهد. کوليوند از مصدوم شدن يک افسر پليس در اين حادثه خبر داد و گفت: در اين حادثه، يک افسر پليس از ناحيه انگشت مجروح شده و در محل درمان مي‌شود.
همچنين‌هادي تمهيدي، معاون فرمانداري شهرري، در ارتباط با جزييات حادثه تيراندازي در ايستگاه متروي شهرري، گفت: فردي در متروي شهرري به علت موضوع امر به معروف و نهي از منکر از سوي يک روحاني، به او با چاقو حمله مي‌کند و باعث مجروحيت او مي‌شود. معاون فرماندار شهرري ادامه داد: پس از شروع اين حادثه پليس وارد عمل مي‌شود و زماني که با مقاومت فرد ضارب مواجه مي‌شوند، پليس به او تيراندازي مي‌کند.
 وي افزود: در اين ميان يکي از شهروندان براي دفاع از روحاني وارد صحنه شد که دست او آسيب ديد و توسط مأموران اورژانس به بيمارستان منتقل شده است. تمهيدي با اشاره به اينکه در حال حاضر فرد ضارب فوت کرده است، گفت: در حال حاضر اوضاع مترو تحت کنترل است و شرايط به حالت عادي بازگشته است.
از طرف ديگر معاون عمليات پليس تهران اعلام کرد تحقيقات براي شناسايي ضارب حادثه مترو شهرري آغاز شده است. سرهنگ يعقوبي در گفتگو با ميزان با اشاره به حادثه در مترو تهران، گفت: صبح شنبه مردي حدودا 40 ساله که حالت عادي نداشته و با لباس نامناسب مشغول تردد در مترو شهرري بود به دو شهروند با سلاح سرد حمله مي‌کند.
 وي ادامه داد: با توجه به اينکه اقدمات پليس براي دستگيري اين فرد و جلوگيري از آسيب رساندن به شهروندان به نتيجه نمي‌رسد، نيروي پليس تهران مجبور مي‌شود با رعايت قانون بکارگيري اسلحه به سمت اين فرد شليک کند.
يعقوبي با بيان اينکه مرد 40 ساله از ناحيه پا مورد اصابت گلوله قرار مي‌گيرد، تاکيد کرد: اين فرد حين انتقال به مراکز درماني جان خود را از دست مي‌دهد.
معاون عمليات پليس تهران افزود: در اين حادثه يک مامور پليس و دو شهروند مجروح شدند که تنها يکي از شهروندان در بيمارستان بستري بوده و دو مجروح اين حادثه سرپايي مداوا شدند. وي در پايان گفت: تحقيقات براي شناسايي ضارب حادثه مترو شهرري ادامه دارد.
خودكشي ناموفق در ايستگاه ميرداماد
اتفاق روز گذشته در ايستگاه ميرداماد خط يك متروي پايتخت يكي از آن دست اتفاقاتي بود كه هر از چند گاهي تبديل به سوژه رسانه‌ها مي‌شود. به گزارش خبرگزاري‌ها روز گذشته يك زن از محدوده مجاز براي حريم قطارهاي مترو در ايستگاه مترو عبور مي‌كند. برخي گزارش‌ها در اين رابطه اعلام كرده‌اند كه انگيزه اين زن خودكشي در ايستگاه مترو بوده است، اتفاقي كه خبرهاي تكميلي منتشر شده نشان مي‌دهد عملي نشده است.
آنطور كه خبرگزاري ايسنا گزارش داده مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي‌و امور بين‌الملل شرکت بهره‌برداري مترو تهران در رابطه با حادثه ايستگاه متروي ميرداماد گفته است كه، صبح روز شنبه يک زن با ورود غيرمجاز به حريم ريلي در ايستگاه ميرداماد قصد تجاوز به حريم ريلي داشت که اين عمليات وي ناکام ماند و بعد از گذشت مدت زمان كوتاهي مسافرگيري در اين ايستگاه به روال عادي
 بازگشت.
احسان مقدم در اين گفتگو همچنين اظهار کرد: در پي ورود غيرمجاز اين زن به حريم ريلي خوشبختانه وي آسيبي نديده است و فقط قطار به مدت چندين دقيقه متوقف و برق قطع شد که پس از اقدامات لازم براي بيرون آوردن اين زن از ريل قطار، حرکت قطارها به روال عادي بازگشت. در همين ارتباط همچنين حسن عباسي، سخنگوي اورژانس تهران اعلام کرد: پس از اعلام حادثه به اورژانس تهران مأموران ما براي رسيدگي به حال يک خانم که در متروي ميرداماد دچار حادثه شده بود اعزام شدند و اين فرد را به بيمارستان منتقل کردند.

گزارش «تجارت» از نشست خبری رییس هیات عامل ايدرو؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: نيم قرن از آغاز فعاليت سازمان گسترش و نوسازي صنايع در كشور مي‌گذرد. روز گذشته به مناسبت پنجاهمين سالگرد فعاليت ايدرو، نشست خبري منصور معظمي‌برگزار شد.
 هنوز هم قوانين درباره فعاليت سازمان‌هاي توسعه‌اي در كشور نقص دارد، اين موضوعي بود كه معظمي، رئيس هيات عامل ايدرو   در ابتداي نشست خبري خود به آن اشاره كرد. معظمي  گفت كه سازمان خصوصي‌سازي از محل واگذاري‌هاي صورت گرفته پول سازمان گسترش و نوسازي صنايع را نمي‌دهد. رئيس هيات عامل ايدرو همچنين گفت كه مجلس بايد تکليف را روشن کند که بدهي خود را به سازمان‌هاي توسعه‌اي پرداخت کنند.
معظمي‌همچنين با انتقاد از بدسليقگي در شيوه فروش پژو 2008 اعلام كرد كه نمونه اين اتفاق قرار نيست پس از نهايي شدن قرارداد با رنو صورت بگيرد. ماه‌هاست كه صحبت درباره قرارداد رنو و ايدرو يكي از موضوعات مورد توجه رسانه‌هاست با اين حال طولاني شدن روند مذاكرات براي توليد محصولات جديد رنو در ايران و ديگر شرايط مورد قبول ايران براي اين توافق موجب شده تا در اين مدت زمان نهايي شدن اين قرارداد يكي از سوال‌هاي مطرح شده باشد؛ سوالي كه   معظمي‌در پاسخ به آن گفت: قرار داد رنو با ايدرو در دولت يازدهم نهايي و به‌امضا مي‌رسد.
ايدرو رقيب بخش خصوصي نيست
منصور معظمي، رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)   در نشست خبري با خبرنگاران گفت: اگر بنگاه‌ها نتوانند خود را با شرايط روز تطبيق دهند، سرنوشت آنها به‌طور قطع توقف يا از سازمان بيرون رفتن است. وي افزود: ايدرو ۲۵۰ طرح را اجرا و بعد از تصويب اصل ۴۴ واگذار کرده؛ بنا نيست بنگاه‌داري کند، بلکه شرکت‌هايي را ايجاد و واگذار کرده است. وي با بيان اينکه‌امروز داريم به سمت تغيير ماموريت حرکت مي‌کنيم، تصريح کرد: اين سازمان، يک سازمان دولتي است که ماموريت سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي را دارد که بخش خصوصي حاضر به سرمايه‌گذاري در آن بخش‌ها نيست. ما همکار بخش خصوصي هستيم و از آنها حمايت مي‌کنيم، نه رقيب بخش خصوصي هستيم و نه خواهيم بود.
شركت‌هاي ايدرو را مي‌فروشند و پولش را نمي‌دهند
معظمي‌تصريح کرد: ۱٨ طرح داريم که در مرحله اجراست که فقط يک طرح متعلق به دولت است و ۱۷ طرح ديگر با کمک بخش خصوصي يا سرمايه‌گذاري خارجي اجرا مي‌شود. ارزش اين ۱٨ طرح ۶۰ هزار ميليارد ريال است. وي متذکر شد: جاي تعجب است که سازمان خصوصي‌سازي از محل واگذاري پول ما را نمي‌دهد. مجلس بايد تکليف سازمان‌هاي توسعه‌اي را روشن کند که بدهي خود را به سازمان‌هاي توسعه‌اي پرداخت کنند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه شرکت‌هايمان را مي‌فروشند، اما پولشان را به ما نمي‌دهند، گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بدهي دولت به سازمان گسترش است. معظمي‌در بخش ديگري از سخنانش به شرايط امروز اقتصاد ايران اشاره کرد و افزود: بيشترين سرمايه‌گذاري در صنعت و معدن بعد از برجام صورت گرفته است. وي با بيان اينکه ٨.٨ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش صنعت و معدن بوده است، افزود: ۱۷۲ طرح تصويب شده که ۵.۵ ميليارد دلار در حال اجراست.
رشد صنعت به 10 درصد مي‌رسد
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پيش بيني مي‌کنيم رشد صنعت در سال ۹۶ به ۱۰ درصد برسد. معظمي‌در ادامه به قراردادهاي صنعت خودرو اشاره و متذکر شد: قرارداد رنو با ايدرو در دولت يازدهم به‌امضا خواهد رسيد. وي ادامه داد: در دوره فعاليت خود، سندتوسعه دريايي و همچنين ساخت ۲ هزار واگن را نهايي کرديم که اشتغال خوبي را ايجاد کرده است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: فاز ۱۴ پارس‌جنوبي در حال انجام است که ۲ هزار شغل ايجاد کرده که انتظار مي‌رود اين تعداد به ٨ هزار شغل برسد. معظمي‌تصريح کرد: انتظار ما اين است که بخشي از درآمدي که‌ايدرو از محل سرمايه‌گذاري‌ها به دست مي‌آورد، به خود ايدرو بازگردد.
سهم غيرمديريتي ايدرو در سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي
معظمي‌تاکيد کرد: ايدرو در تمام سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، سهم غيرمديريتي دارد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اينکه چرا اجراي قراردادها از جمله رنو اينقدر زمان بر است، گفت: منتقدان سال‌هاي سال است که به واردات عادت کردند؛ ما بايد قراردادهايي را منعقد کرديم که ساخت داخل افزايش يابد. اين موضوع زمان‌بر است و زمان‌هاي زيادي را بايد صرف مذاکرات کنيم تا بتوانيم در بحث موضوع ساخت داخل جلو برويم. معظمي‌افزود: يکي از پيش‌شرط‌هاي ما اين است که خودروسازان خارجي طرف قرارداد مسوول باشند که منابع خارجي را به ايران بياورند. بنابراين قرار نيست درهاي کشور را باز کنيم و بدون محدوديت واردات صورت گيرد. آنجايي که مي‌توان توليد کرد، واردات جفا به توليد داخلي است.
پاسخ معظمي‌به يک سئوال تکراري
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در واکنشي تعجب آميز به اين سوال که چرا متن قراردادها را منتشر نمي‌کنيد؟ عنوان کرد: چرا اعلام نمي‌کنيم؟! من نمي‌دانم چند بار بايد اين موضوع را اعلام کنم. معظمي‌در ادامه با بيان اينکه‌امروز يکي از نارضايتي‌هاي مردم، خدمات پس از فروش است، گفت: مردم انتظار دارند خودرويي که مي‌خرند، خدمات خوبي را ارائه دهد. تذکرات زيادي به شرکت‌هاي خودروسازي براي افزايش کيفيت داده‌ايم، اما هنوز با شاخص‌ها و استانداردها فاصله زيادي داريم. ما تعارف نداريم، بايد الزامات رعايت شود. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا محصولات جديدي که با مشارکت خودروسازان خارجي توليد مي‌شود، برپايه چه قيمتي خواهد بود؟ ادامه داد: قيمت را بازار هدف مشخص مي‌کند، اما براي ما با توجه به جامعه هدف، توليد خودروهاي گران ملاک نيست. هدف وزارتخانه اين است که واردات خودرو افزايش پيدا نکند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره قيمت خودرو پژو ۲۰۰٨، گفت: ايران خودرو يک بنگاه است و ما قرار نيست دخالت کنيم. معظمي‌افزود: درباره مبلغ پيش پرداخت ۶۰ ميليون توماني نيز سازمان حمايت اطلاعيه داد و مي‌توانند پول‌ها را دريافت کنند. وي در پاسخ به اين پرسش که چرا ايران‌خودرو مبلغ اضافي از مردم گرفته که حالا بايد برگرداند؟ گفت: ايران‌خودرو در اين رابطه بي‌سليقگي کرد. رييس سازمان گسترش و نوسازي عنوان کرد: اگر ايران خودرو بي سليقگي نكرده بود، قطعا پيش پرداخت خودروي ٢٠٠٨، ٦٠ ميليون تومان نبود و مردم تنها بايد حدود ٥٠ ميليون تومان پرداخت مي‌كردند.
 پشت پرده قراردادها را نمي‌دانم
معظمي‌همچنين در پاسخ به اين پرسش که گفته شده دليل طولاني شدن زمان قرارداد با رنو، به کوئيد ارتباط دارد، گفت: من پشت پرده را نمي‌دانم، چون خودم پشت پرده هستم، اما طبيعي است که ما دنبال تنوع محصول باشيم. وي افزود: اگر دولت خود را مسوول بداند که بايد شرايطي را فراهم کند که‌امکانات بيشتري در اختيار مردم قرار گيرد، اين تصميم درباره قرارداد ايدرو با رنو گرفته شد. دولت براي جلوگيري از انحصار، وارد اين قرارداد شد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: خودرو اگر در يک بازار رقابتي وارد شود، باکيفيت و قيمت بهتري در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. معظمي‌درباره قرارداهاي نفتي و ورود ايدرو به اين حوزه متذکر شد: قرادادهاي نفتي با وزارت نفت است و ما توانستيم در ارديبهشت امسال مجوزي را براي توسعه يک ميدان نفتي از وزارت نفت دريافت کنيم. اين ميدان نفتي سوسنگرد نام دارد که با مشارکت شرکت ملي نفت و شرکاي خارجي که انتخاب شده‌اند، اجرايي مي‌شود. وي در ادامه اعلام کرد: فردا از ۵۰ طرح با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و سرمايه‌گذار خارجي رونمايي مي‌شود؛ برآورد اوليه حجم سرمايه‌گذاري اين طرح‌ها ۱۰ هزار ميليارد تومان است.

بررسی رابطه معکوس رشد اقتصاد با افزایش میزان بیکاری از نگاه «تجارت»
تجارت- گروه اقتصاد کلان: بررسي نرخ رشد اقتصادي و ميزان اشتغال ايجاد شده در ده سال اخير نشان از عدم توازن بين اين دو شاخص را دارد.
به عبارتي ديگر در برخي سال‌ها مشاهده شده که رشد اقتصادي منفي بوده، فرصت‌هاي اشتغالزايي افزايش داشته است و در سال‌هايي که رشد اقتصادي بالايي وجود داشته، اشتغالزايي  صورت نگرفت است. به عنوان مثال در سال‌هاي 91 ،92 و 94 نرخ رشد اقتصادي به ترتيب منفي 6.8،منفي1.9 و منفي يک و 6 درصد بوده است. در حالي که در همين سال‌ها به ترتيب 118 هزار نفر، 700 هزار نفر و 970 هزار نفر به جمعيت شاغلان افزوده شده است. اما اين پرسش مطرح مي‌شود که چرا رشد اقتصادي که به طور مثال در اين سال 95 اتفاق افتاد؛ توضيح دهنده میزان  اشتغالزايي نيست؟ آيا عامل ديگري بايد وجود داشته باشد يا اينکه عواملي در اين موضوع تاثيرگذار هستند.با وجود اختلاف نظرهاي متعدد بين اقتصاددانان در اين باره که گروهي دو عامل را مکمل هم مي‌دانند و برخي اين را نفي مي‌کنند اما واقعيت را بايد در جايي ديگر جستجو کرد. با نگاهي گذرا به برنامه‌هاي پنج ساله توسعه به خوبي مشخص مي‌شود که نبود چشم‌انداز متوازن سياستگذاري توسعه‌اي در آنها يکي از عوامل اصلي ناکامي‌در اشتغالزايي بوده است به گونه‌اي که در بعضي موارد رابطه‌اي معکوس‌وار بين نرخ رشد اقتصادي و ميزان بيکاري به وجود آمده است.اين را حتي مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز به آن اذعان دارند. در سال گذشته عيسي منصوري يکي از معاونان وزارت متبوع با تاييد اين موضوع گفته بود: برنامه‌هاي توسعه‌اي، براي حوزه اشتغال سياستگذاري نشده است.
نگاهي به پنج برنامه توسعه‌اي کشور به عنوان اسناد بالادستي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور حکايت از آن دارد که ميزان اشتغالزايي از برنامه اول توسعه تا برنامه پنجم روند نزولي داشته است؛ در واقع سياست‌هاي مندرج در برنامه‌هاي توسعه‌اي نتوانسته نقش موثري در اشتغال‌زايي ايفا کند.
اهداف «پيش‌بيني‌شده» در برنامه‌هاي توسعه‌اي در مقايسه با «تحقق» اهداف، راوي اين نکته است که هر چند اين اهداف روي کاغذ حاوي چشم انداز مثبت اشتغال و اقتصاد هستند اما در حوزه اشتغال عمل‌گرا نبوده‌اند. به گونه‌اي که توان اشتغالزايي به ازاي هر ۱۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري از ۱۰۹ هزار نفر در سال ۶۸ به ۵۱ هزار نفر در سال پاياني برنامه پنجم توسعه(۱۳۹۴) کاهش يافته است.
به اين مورد نيز بايد به لايحه اسف بار اصلاح قانون کار اشاره کرد که وزارت کار به جاي ايجاد رفاه و گسترش حمايت اجتماعي از کارگران در صدد حذف آنها برآمده بود که خوشبختانه اين لايحه دوباره به دولت بازگشت و اين اميدواري وجود دارد که با اصلاح مجدد آن سياست‌گذاري منسجمي‌در راستاي حمايت از کارگران و به ويژه در راستاي اشتغالزايي انجام شود.
نبود سياست‌گذاري مدون در برنامه‌هاي ملي
در اين باره، داود فدايي، کارشناس اقتصادي نبود سياست‌گذاري مدون در برنامه‌هاي ملي را عامل ناکامي‌بازار کار مي‌داند و مي‌گويد: براي اشتغال فراگير و همسو با رشد اقتصادي نيازمند مولفه‌هاي برنامه محور هستيم، به گونه‌اي که اين برنامه‌ها بايد تک بعدي نباشند و سياست‌گذاري آن برآيند هماهنگي مجلس و دولت باشد.
اين استاد دانشگاه، به درآمدهاي بودجه‌اي اشاره مي‌کند و با يادآوري ظرفيت محدود بودجه سالانه کشور به تجارت مي‌گويد: در حال حاضر در بودجه سال 96، تنها 10 درصد از تمام بودجه به طرح‌هاي نيمه تمام و انجام امور جاري کشور اختصاص يافته و باقي آن به حقوق کارمندان دولت و هزينه‌هاي جاري تخصيص يافته است؛ لذا انجام سياست‌گذاري توسعه‌اي براي ايجاد اشتغال در اين زمينه قطعا ناموفق خواهد بود و دولت نمي‌تواند به اهداف خود در حوزه اشتغال دست يابد.فدايي، موضوع طرح اشتغالزايي را برنامه‌اي گسسته و ناهمگون توصيف کرده و مي‌گويد: براي ايجاد اشتغال متوازن همسو با جريان اقتصادي کشور، فضاي کسب و کار بايد به سمت وجود شبکه‌هاي راهبري در بخش‌هاي نوآوري فضاي کسب و کار حرکت کند که در حال حاضر برنامه‌ريزي در اين زمينه وجود ندارد.
به گفته اين استاد دانشگاه، براي ايجاد اشتغال و موفقيت طرح‌هاي اشتغالزايي بايد آمايش سرزميني صورت گيرد که تاکنون در اين باره اقدامي‌صورت نگرفته است. از سويي ديگر براي اين که فضاي کسب و کار همراه با ثبات و داراي يک اقتصاد مولد باشد نيازمند حضور در بازارهاي بين المللي است و در اين باره بايد فضاي کسب و کار برنامه‌ريزي لازم را داشته باشد که شاهد هستيم که اينگونه موارد تا کنون صورت نگرفته است.
ايجاد اشتغال پايدار نيازمند زيرساخت‌
عضو شوراي عالي کارمي‌گويد: تا زماني که تفکر جمعي و سيستمي‌نباشد تمامي‌اين طرح‌ها درحد شعار خواهند ماند، اگر مي‌خواهيم در حوزه اشتغال زيربنايي کار کنيم بايد دليل وضعيت کنوني کارآفرينان را بررسي کنيم
 اصغر آهني‌ها، توسعه کسب و کار و ايجاد اشتغال پايدار را نيازمند ایجاد زيرساخت‌ها می‌داند و به تجارت مي‌گويد: وقتي تقاضا را حرکت ندهيم و تحرک اقتصادي نداشته باشيم قطعا با وجود همه عواملي که مي‌آيد نمي‌توانيم به نتيجه مطلوبي که مدنظر است برسيم اگر موانع کسب و کاري که مانع هستند از جمله قوانين را حل نکنيم قطعا قدم‌هاي مفيد جايگاه خود را پيدا نخواهند کرد.
آهني‌ها، با اشاره به بسته جامع اشتغال فراگير و چهار طرح اشتغالي دولت گفت: دولت براي ايجاد بستري براي اشتغال چند طرح را آماده کرده و يکي از طرح‌هايش کارورزي است و جامعه هدف اين طرح افرادي تحصيل‌کرده هستند و حرفه و کسب و کاري را ياد نگرفته‌اند تا بتوانند در واحدهاي صنعتي به صورت کارورزي مشغول به کار شوند و آموزش ببينند.
حالا بايد منتظرماند که آيا اين طرح مي‌تواند به اهداف خود دست يابد يا اين طرح نيز مانند بسياري از طرح‌هاي ديگر در محاق فرو خواهد رفت. همان‌گونه که سياست‌گذاري‌هاي وزارت کار در اين چند ساله در بلاتکليفي محض قرار دارند.
توسط دبیر کل سازمان ملل ودر دومين سالگرد برجام؛
برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، توافقي بين المللي بر سر برنامه هسته اي ايران است که در 14 ژوييه 2015 بين ايران و کشورهاي گروه 1+5 متشکل از آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان در شهر وين صورت گرفت.
 از آن تاريخ تاکنون دو سال مي‌گذارد. برجام در اين مدت بارها از سوي صاحب نظران و منتقدان داخلي و خارجي مورد بررسي و نقد قرار گرفت در حالي که هرگز اهميت آن فراموش نشد و هيچ کس نتوانست تاثيرات آن را منکر شود. اما دبيرکل سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي به مناسبت دومين سالگرد تحقق برجام، ايران را به خاطر پايبندي به اين توافق تحسين کرد و آن را دستاورد بزرگي دانست که نويد مي‌دهد پيچيده‌ترين امور در اين حوزه را مي‌توان از راه گفت و گو، تفاهم و همکاري حل و فصل کرد.
به گزارش ايرنا، گوترش در اين بيانيه که تارنماي رسمي‌سازمان ملل متحد منتشر شده، گفته است: 'برجام دستاورد بزرگي در حوزه منع اشاعه تسليحات هسته اي است و به ما نويد مي‌دهد که پيچيده‌ترين مسائل را در حوزه هسته اي مي‌توان از راه گفت و گو، تفاهم و همکاري حل و فصل کرد. من اطمينان دارم که برجام بهترين راه براي حصول اطمينان از اين است که برنامه هسته اي ايران کاملا صلح آميز باشد و از تمامي‌کشورهاي عضو سازمان ملل مي‌خواهم از پيگيري بيشتر اين توافق تاريخي حمايت کنند.'
دبير کل سازمان ملل تصريح کرد: در اين دو سال، تداوم اجراي برجام من را دلگرم کرده و جمهوري اسلامي‌ايران را به خاطر اجراي تعهدات هسته اي خود که از سوي 'آژانس بين المللي انرژي اتمي' راستي آزمايي شده است، تحسين مي‌کنم و همچنين از تاکيد دوباره کشورهاي حاضر در برجام به اجراي کامل و کارآمد در نشست 25 آوريل (سه شنبه 5 ارديبهشت ماه سال جاري) استقبال مي‌کنم. تعهد پايدار آنها براي حيات درازمدت و موفقيت اجراي برجام ضروري است. من از تمامي‌آنها مي‌خواهم با حسن نيت و به طور متقابل با يکديگر کار کنند تا اطمينان حاصل شود که تمامي‌طرف‌ها از برجام سود ببرند.'
گوترش همچنين تاکيد کرد: 'من همچنين از تمامي‌کشورهاي عضو سازمان ملل مي‌خواهم که از پيگيري بيشتر اين توافق تاريخي حمايت کنند و به حمايت از اجراي برجام بر اساس قطعنامه 2231 (سال 2015) و ساير تصميمات مرتبط شوراي امنيت، ادامه خواهم داد. اينکه اين دستاورد ديپلماسي چندجانبه در برابر تحولات و اجراي چالش‌هايي که تعهد جمعي ما را به ديپلماسي و گفت و گو تحکيم مي‌کند، تاب آورده، به نفع جامعه بين المللي است.'
گرفتن بهانه از آمريکا
در اين رابطه رئيس مرکز مطالعات ژئوپليتيک روسيه گفت: عقد برجام گامي‌راهبردي براي تحکيم امنيت بين المللي بود که جامعه جهاني به حفظ و تامين شرايط اجراي کامل آن متعهد است و همزمان ديپلماسي تهران بهانه مناقشه آفريني را از واشنگتن گرفت. لئونيد ايواشف در گفت وگو با ايرنا افزود: برجام در دو سال اجرا، وضعيت امنيت و ثبات بين المللي را بهتر کرد و بر خاورميانه نيز تاثير مثبت گذاشت.وي افزود: اين توافق نامه بين المللي فقط به نفع ايران نبود و ديگر کشورهاي حاضر در مذاکرات هم توانستند يکي از مهم‌ترين مسائل بين المللي را که پديدآورنده تنش‌ها و اختلافات شديد بود، حل و فصل کنند.ايواشف گفت: امروز همه کشورهاي طرف مساله هسته اي ايران جز آمريکا صددرصد از برجام حمايت مي‌کنند و علت مخالفت واشنگتن نيز کاملا آشکار و قابل درک است.وي افزود: اين واقعيت‌ها دلايل مخالفت آمريکا با برجام و تلاش براي بازبيني آن را روشن تر و قابل فهم تر مي‌کند، زيرا برجام را به نفع خود نمي‌داند و مانعي در اجراي نقشه‌هاي جنگ افروزانه واشنگتن در منطقه خاورميانه است.ايواشف گفت: برجام بايد حفظ شود، زيرا اختلاف‌ها پيرامون برنامه هسته اي ايران را حل و فصل کرد و پيش از همه جامعه جهاني، سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي‌آن را تائيد و تضمين کردند و اکنون بايد به‌امريکا پيام روشني داد که هرگونه تعهدشکني و مانع تراشي برجامي‌سبب انزواي بين المللي واشنگتن مي‌شود.
تاکيد آلمان بر اجراي کامل برجام
از سوي ديگر وزارت خارجه آلمان هم‌زمان با دو ساله شدن توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که در 14 ژوئيه 2015 ميان اين کشورها حاصل شد، بيانيه‌اي منتشر کرد. به گزارش ايسنا در اين بيانيه‌امده است: توافق بر سر برنامه هسته‌اي ايران که با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته مي‌شود، بايد هم‌چنان به طور کامل مطابق با منافع دولت ‌آلمان و متحدانش اجرا شود.وزارت خارجه آلمان تاکيد کرد: دولت فدرال (آلمان) هم‌چون متحدان‌مان خواستار اجراي کامل و بدون قيد و شرط توافق وين است. اين توافق در صورت تحقق کامل به افزايش اعتماد دو طرفه منجر خواهد شد.
آزمون قدرتمند ديپلماسي آمريکا
در همين رابطه رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمايندگان آمريکا با انتقاد از سياست‌هاي رئيس‌جمهور کشورش در قبال اين توافق، گفت: برجام يک آزمون قدرتمند براي قدرت ديپلماسي آمريکا است.به گزارش ايسنا، نانسي پلوسي، با انتشار بيانيه‌اي به تکرار ادعاهاي ساختگي و مغرضانه غرب و آمريکا عليه برنامه هسته‌اي گذشته کشورمان پرداخت.در اين بيانيه که روي وب سايت رسمي‌وي قرار گرفته، آمده است: دو سال پيش، آمريکا به هم پيمانان ما در گروه 1+5 پيوست تا به برنامه جامع اقدام مشترک دست يابد؛ توافقي مهم که مانع از دست يابي ايران به يک سلاح هسته‌اي شد و مردم آمريکا و هم پيمانان ما را امن‌تر کرد. به لطف تلاش‌هاي رئيس جمهور اوباما و کار بي‌وقفه دانشمندان، ديپلمات‌ها، مقامات نظامي‌و ديگر سران کشورها از سراسر جهان، تهديد قريب الوقوع و فاجعه بار يک ايران مسلح به سلاح هسته‌اي از روي ميز برداشته شد، بدون آن که حتي يک تير شليک شود. اين توافق بر اساس راستي‌آزمايي است نه اعتماد و آمريکا در مقابل هر گونه نقض احتمالي آن هوشيار است.پلوسي در ادامه مدعي شد: کشور ما هيچ‌گونه توهمي‌در ارتباط با نظام ايران ندارد و دموکرات‌ها به تضمين اين موضوع متعهد هستند که ايران به دليل ادامه روند حمايت خود از تروريسم و نقض حقوق بشر پاسخگو خواهد بود.وي در ادامه ادعاهاي خود گفت: برجام يک آزمون قدرتمند براي قدرت ديپلماسي آمريکا و رهبري در جهان است. با اين حال، دولت ترامپ همچنان نشان مي‌دهد که رويکردي در ارتباط با نقش حياتي که‌امريکا در جهان ايفا مي‌کند، ندارد از خارج شدن از تواقق اقليمي‌پاريس گرفته تا توهين به هم پيمانان ما در ناتو، تا نزديک شدن به ديکتاتورهايي همانند پوتين. با گذشت شش ماه از آغاز کار دولت وي، کاخ سفيد هنوز نقش جدي رهبري جهاني ايفاء نکرده است.