تامين خارجي شركت‌ها از محل پيش‌فروش‌ها
دبير انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور مي‌گويد: طرح پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از محل پيش‌فروش‌ها عملي نيست چراکه بخش زيادي از ارقام بدست آمده از جريان پيش‌فروش خودروسازان براي خريد کالاي خارجي و سي‌کي‌دي خودروهاي جديد هزينه مي‌شود. آرش محبي‌نژاد اظهار داشت: در صورتي که در آينده نيز 40 درصد از توليدات جديد نيز داخلي‌سازي شوند همچنان 60 درصد از اين توليدات به صورت سي‌کي‌دي وارد خواهد شد که طبعا شرکت‌ها نيازمند تامين خارجي از محل پيش‌فروش‌ها خواهند بود. وي تصريح کرد: هرچند خودروسازان مي‌توانند از محل سودهايي که در جريان توليدات جديد و پيش‌فروش‌ها بدست مي‌آورند بخشي از مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت كنند.

اهميت ورود خودروسازان به رقابت جهاني
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: امروز شرکت‌هايي در بازار خودرو کشور فعاليت دارند که رقم توليدات آنها به ميزاني نيست که بازار خودرو داخل را رقابتي كند. محمدرضا منصوري اظهار داشت: صنعت خودرو براي دستيابي به توسعه و رشد کيفيت بايد ضمن رقابت در داخل با بازار جهاني رقابت كند در حالي که ايجاد رقابت‌پذيري در داخل مشکلي از اين صنعت حل نخواهد کرد. اين نماينده مجلس دهم تصريح کرد: بايد تناسب کيفيت خودروهاي موجود با قيمت آنها توجيه‌پذير باشد اين در حالي است خودروهايي در بازار داخل عرضه مي‌شود که هيچ توجيه منطقي در بازار و نرم قيمت‌هاي جهاني ندارند.

مشكل نقدينگي، اساسي‌ترين معضل توليد
محمدرضا مس‌فروش، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران گفت: مشكل نقدينگي، اساسي‌ترين معضل واحدهاي توليدي است و تسهيلات پرداختي نيز كافي نيست و اگر تمام تسهيلات سيستم بانكي در طرح رونق فقط براي استان تهران درنظر گرفته سود باز هم مشكلات حل نخواهد شد. وي با بيان اينكه مديريت واردات و صادرات يكي از برنامه‌هاي جدي وزارت صنعت است، گفت: در استان تهران ١٤ ميلياردتومان از محل صادرات عايد شد و واردات كالا نيز تقريبا به صفر ميل كرد و در كنترل واردات كالاهاي سرمايه‌اي موفق بوديم. وي گفت: بيش از٦٠ هزار اشتغال در حوزه صنعت و معدن استان تهران ايجاد شده است.
گزارش «تجارت» از نشست خبری رییس هیات عامل ايدرو؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: نيم قرن از آغاز فعاليت سازمان گسترش و نوسازي صنايع در كشور مي‌گذرد. روز گذشته به مناسبت پنجاهمين سالگرد فعاليت ايدرو، نشست خبري منصور معظمي‌برگزار شد.
 هنوز هم قوانين درباره فعاليت سازمان‌هاي توسعه‌اي در كشور نقص دارد، اين موضوعي بود كه معظمي، رئيس هيات عامل ايدرو   در ابتداي نشست خبري خود به آن اشاره كرد. معظمي  گفت كه سازمان خصوصي‌سازي از محل واگذاري‌هاي صورت گرفته پول سازمان گسترش و نوسازي صنايع را نمي‌دهد. رئيس هيات عامل ايدرو همچنين گفت كه مجلس بايد تکليف را روشن کند که بدهي خود را به سازمان‌هاي توسعه‌اي پرداخت کنند.
معظمي‌همچنين با انتقاد از بدسليقگي در شيوه فروش پژو 2008 اعلام كرد كه نمونه اين اتفاق قرار نيست پس از نهايي شدن قرارداد با رنو صورت بگيرد. ماه‌هاست كه صحبت درباره قرارداد رنو و ايدرو يكي از موضوعات مورد توجه رسانه‌هاست با اين حال طولاني شدن روند مذاكرات براي توليد محصولات جديد رنو در ايران و ديگر شرايط مورد قبول ايران براي اين توافق موجب شده تا در اين مدت زمان نهايي شدن اين قرارداد يكي از سوال‌هاي مطرح شده باشد؛ سوالي كه   معظمي‌در پاسخ به آن گفت: قرار داد رنو با ايدرو در دولت يازدهم نهايي و به‌امضا مي‌رسد.
ايدرو رقيب بخش خصوصي نيست
منصور معظمي، رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)   در نشست خبري با خبرنگاران گفت: اگر بنگاه‌ها نتوانند خود را با شرايط روز تطبيق دهند، سرنوشت آنها به‌طور قطع توقف يا از سازمان بيرون رفتن است. وي افزود: ايدرو ۲۵۰ طرح را اجرا و بعد از تصويب اصل ۴۴ واگذار کرده؛ بنا نيست بنگاه‌داري کند، بلکه شرکت‌هايي را ايجاد و واگذار کرده است. وي با بيان اينکه‌امروز داريم به سمت تغيير ماموريت حرکت مي‌کنيم، تصريح کرد: اين سازمان، يک سازمان دولتي است که ماموريت سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي را دارد که بخش خصوصي حاضر به سرمايه‌گذاري در آن بخش‌ها نيست. ما همکار بخش خصوصي هستيم و از آنها حمايت مي‌کنيم، نه رقيب بخش خصوصي هستيم و نه خواهيم بود.
شركت‌هاي ايدرو را مي‌فروشند و پولش را نمي‌دهند
معظمي‌تصريح کرد: ۱٨ طرح داريم که در مرحله اجراست که فقط يک طرح متعلق به دولت است و ۱۷ طرح ديگر با کمک بخش خصوصي يا سرمايه‌گذاري خارجي اجرا مي‌شود. ارزش اين ۱٨ طرح ۶۰ هزار ميليارد ريال است. وي متذکر شد: جاي تعجب است که سازمان خصوصي‌سازي از محل واگذاري پول ما را نمي‌دهد. مجلس بايد تکليف سازمان‌هاي توسعه‌اي را روشن کند که بدهي خود را به سازمان‌هاي توسعه‌اي پرداخت کنند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه شرکت‌هايمان را مي‌فروشند، اما پولشان را به ما نمي‌دهند، گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بدهي دولت به سازمان گسترش است. معظمي‌در بخش ديگري از سخنانش به شرايط امروز اقتصاد ايران اشاره کرد و افزود: بيشترين سرمايه‌گذاري در صنعت و معدن بعد از برجام صورت گرفته است. وي با بيان اينکه ٨.٨ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش صنعت و معدن بوده است، افزود: ۱۷۲ طرح تصويب شده که ۵.۵ ميليارد دلار در حال اجراست.
رشد صنعت به 10 درصد مي‌رسد
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پيش بيني مي‌کنيم رشد صنعت در سال ۹۶ به ۱۰ درصد برسد. معظمي‌در ادامه به قراردادهاي صنعت خودرو اشاره و متذکر شد: قرارداد رنو با ايدرو در دولت يازدهم به‌امضا خواهد رسيد. وي ادامه داد: در دوره فعاليت خود، سندتوسعه دريايي و همچنين ساخت ۲ هزار واگن را نهايي کرديم که اشتغال خوبي را ايجاد کرده است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: فاز ۱۴ پارس‌جنوبي در حال انجام است که ۲ هزار شغل ايجاد کرده که انتظار مي‌رود اين تعداد به ٨ هزار شغل برسد. معظمي‌تصريح کرد: انتظار ما اين است که بخشي از درآمدي که‌ايدرو از محل سرمايه‌گذاري‌ها به دست مي‌آورد، به خود ايدرو بازگردد.
سهم غيرمديريتي ايدرو در سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي
معظمي‌تاکيد کرد: ايدرو در تمام سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، سهم غيرمديريتي دارد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اينکه چرا اجراي قراردادها از جمله رنو اينقدر زمان بر است، گفت: منتقدان سال‌هاي سال است که به واردات عادت کردند؛ ما بايد قراردادهايي را منعقد کرديم که ساخت داخل افزايش يابد. اين موضوع زمان‌بر است و زمان‌هاي زيادي را بايد صرف مذاکرات کنيم تا بتوانيم در بحث موضوع ساخت داخل جلو برويم. معظمي‌افزود: يکي از پيش‌شرط‌هاي ما اين است که خودروسازان خارجي طرف قرارداد مسوول باشند که منابع خارجي را به ايران بياورند. بنابراين قرار نيست درهاي کشور را باز کنيم و بدون محدوديت واردات صورت گيرد. آنجايي که مي‌توان توليد کرد، واردات جفا به توليد داخلي است.
پاسخ معظمي‌به يک سئوال تکراري
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در واکنشي تعجب آميز به اين سوال که چرا متن قراردادها را منتشر نمي‌کنيد؟ عنوان کرد: چرا اعلام نمي‌کنيم؟! من نمي‌دانم چند بار بايد اين موضوع را اعلام کنم. معظمي‌در ادامه با بيان اينکه‌امروز يکي از نارضايتي‌هاي مردم، خدمات پس از فروش است، گفت: مردم انتظار دارند خودرويي که مي‌خرند، خدمات خوبي را ارائه دهد. تذکرات زيادي به شرکت‌هاي خودروسازي براي افزايش کيفيت داده‌ايم، اما هنوز با شاخص‌ها و استانداردها فاصله زيادي داريم. ما تعارف نداريم، بايد الزامات رعايت شود. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا محصولات جديدي که با مشارکت خودروسازان خارجي توليد مي‌شود، برپايه چه قيمتي خواهد بود؟ ادامه داد: قيمت را بازار هدف مشخص مي‌کند، اما براي ما با توجه به جامعه هدف، توليد خودروهاي گران ملاک نيست. هدف وزارتخانه اين است که واردات خودرو افزايش پيدا نکند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره قيمت خودرو پژو ۲۰۰٨، گفت: ايران خودرو يک بنگاه است و ما قرار نيست دخالت کنيم. معظمي‌افزود: درباره مبلغ پيش پرداخت ۶۰ ميليون توماني نيز سازمان حمايت اطلاعيه داد و مي‌توانند پول‌ها را دريافت کنند. وي در پاسخ به اين پرسش که چرا ايران‌خودرو مبلغ اضافي از مردم گرفته که حالا بايد برگرداند؟ گفت: ايران‌خودرو در اين رابطه بي‌سليقگي کرد. رييس سازمان گسترش و نوسازي عنوان کرد: اگر ايران خودرو بي سليقگي نكرده بود، قطعا پيش پرداخت خودروي ٢٠٠٨، ٦٠ ميليون تومان نبود و مردم تنها بايد حدود ٥٠ ميليون تومان پرداخت مي‌كردند.
 پشت پرده قراردادها را نمي‌دانم
معظمي‌همچنين در پاسخ به اين پرسش که گفته شده دليل طولاني شدن زمان قرارداد با رنو، به کوئيد ارتباط دارد، گفت: من پشت پرده را نمي‌دانم، چون خودم پشت پرده هستم، اما طبيعي است که ما دنبال تنوع محصول باشيم. وي افزود: اگر دولت خود را مسوول بداند که بايد شرايطي را فراهم کند که‌امکانات بيشتري در اختيار مردم قرار گيرد، اين تصميم درباره قرارداد ايدرو با رنو گرفته شد. دولت براي جلوگيري از انحصار، وارد اين قرارداد شد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: خودرو اگر در يک بازار رقابتي وارد شود، باکيفيت و قيمت بهتري در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. معظمي‌درباره قرارداهاي نفتي و ورود ايدرو به اين حوزه متذکر شد: قرادادهاي نفتي با وزارت نفت است و ما توانستيم در ارديبهشت امسال مجوزي را براي توسعه يک ميدان نفتي از وزارت نفت دريافت کنيم. اين ميدان نفتي سوسنگرد نام دارد که با مشارکت شرکت ملي نفت و شرکاي خارجي که انتخاب شده‌اند، اجرايي مي‌شود. وي در ادامه اعلام کرد: فردا از ۵۰ طرح با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و سرمايه‌گذار خارجي رونمايي مي‌شود؛ برآورد اوليه حجم سرمايه‌گذاري اين طرح‌ها ۱۰ هزار ميليارد تومان است.

رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به برخي توافقات ايران با اتحاديه اورآسيايي گفت: در صورت نهايي شدن اين توافقات فرش ايران با حقوق گمرکي صفر و کاشي و سراميک با تخفيف ۸۰ درصدي به اورآسيا صادر مي‌شود.
مجتبي خسروتاج با اشاره به بخشي از وظايف حاکميتي دولت براي بستر سازي توسعه صادرات از توافقات گسترده با اتحاديه اورآسيا خبر داد. در اين جلسه خسروتاج، با اشاره به عواملي که بعضاً موجبات غيررقابتي شدن کالاي ايراني مي‌گردد به موضوع و اهميت اقتصادي بودن واحدهاي صنعتي اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه فضاي مناسب بين‌المللي در روابط خارجي ايران با دنيا وجود داشته باشد باعث مي‌شود که سرمايه‌گذاري در صنايع توليدي با نگاه بازار منطقه‌اي و جهاني صورت گيرد و در نهايت قيمت محصولات پايين و رقابتي مي‌شود. وي همچنين خاطرنشان کرد: فضاي مناسب بين‌المللي متکي به روابط سياسي خارجي است که دولت يازدهم با نهايي کردن برجام قدم خيلي مهمي‌در اين خصوص برداشته است. از سوي ديگر اقدامات، اقتصادي و تجاري است که دستگاه‌ها و تشکل‌هاي دولتي و خصوصي بايستي پيش قدم شوند.
خسروتاج اضافه كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مدت‌هاست موافقتنامه‌هاي تجارت آزاد و تجارت ترجيحي را با تعدادي از کشورهاي هدف صادراتي از جمله سوريه، لبنان، پاکستان، اندونزي، مالزي، ويتنام، روسيه و قزاقستان دنبال مي‌کند. رئيس سازمان توسعه تجارت تصريح كرد: اين مذاکرات از حدود 16 ماه پيش با اتحاديه گمرکي اروسيا متشکل از پنج کشور شروع شده و اخيرا در بخش کالاهاي صنعتي توافقات اوليه بعمل آمده که ظرفيت افزايش و توسعه نيز دارد. براساس اين توافقات چنانچه ايران به کشورهاي عضو اروسيا همچون روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، بيلاروس و ارمنستان صادرات کالا داشته باشد از بخشي از اين کالاها سود بازرگاني صفر و يا با تخفيف‌هاي 20 تا 80 درصد دريافت مي‌شود، البته با امتيازاتي کم و بيش مشابه با محصولات آنها در ايران اقدام خواهد شد.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در مذاکرات دور پنجم در ارمنستان، تا حدود زيادي کالاهاي صنعتي مورد تبادل، مشمول اين توافقات شد و براي اقلام کشاورزي نيز مذاکرات ادامه خواهد يافت که به اين ترتيب کليه کف‌پوش‌هاي ايراني از جمله فرش دستباف، ماشيني، گليم، گبه در صورت صادرات آتي به اين کشورها و پس از نهايي شدن توافقات، حداکثر تا اکتبر سال‌جاري ميلادي، مشمول حقوق گمرکي صفر درصد در کشورهاي اروسيا مي‌شود. خسروتاج در ادامه به کالاهاي ساختماني همچون انواع کاشي و سراميک اشاره كرد که به‌طور ميانگين مشمول هشتاد درصد تخفيف در حقوق گمرکي شده‌اند. همچنين وي در پايان تصريح کرد محصولات پايين‌دستي پتروشيمي، انواع ظروف شيشه‌اي، کابل و لوله و مصنوعات فلزي و ساير کالاها نيز در سطوح مختلف مشمول کاهش شده‌اند.

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي گفت: رايزني فروش کالاي ايراني در ۳۰ کشور دنيا صورت مي‌گيرد.
 به گزارش ايسنا، علي يزداني اظهار کرد: مردم در تعيين سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نقش دارند و توليدکنندگان با توليد کالاهاي مرغوب مي‌توانند در عدم واردات کالا تاثيرگزار باشند. وي گفت: قوه مجريه با اصلاح آيين‌نامه، مجلس با اصلاح قوانين و قوه قضاييه با حمايت‌هاي قضايي مي‌تواند در اقتصاد حرکت اساسي ايجاد کند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه نرخ رشد ۸ درصدي در ارتقاي بهره‌وري موثر است، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد بهره‌وري در بخش صنعت صورت مي‌گيرد. وي با بيان اينکه در بحث واردات نمي‌توان به صورت کامل مانع از ورود کالا به کشور شد، افزود: براي صنعتگران برخي مواد اوليه که در داخل توليد نمي‌شود بايد وارد شود. يزداني با بيان اينکه صداقت و درستي مبناي کار در جمهوري اسلامي‌است گفت: در بازاريابي به بيش از ۳۰ کشور رايزن محصولات فرستاده شد و در پکن ۱۷۰۰ متر مربع فضا براي ارايه محصولات ايراني تدارک ديده شده است.

سخنگوي کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: همراه با تشويق مردم به استفاده از کالاهاي توليد داخل، بايد توليدکنندگان داخلي نيز کيفيت محصولات را ارتقا و قيمت را کاهش دهند.
محمدمهدي مفتح در گفتگو با خانه ملت گفت: زماني که اقتصاد کشور با رکود روبرو است به‌طور طبيعي فروش با مشکل مواجه مي‌شود. وي ادامه داد: درآمد پايين مردم از عوامل مهمي‌است که در رکود در بازار نقش دارد به دليل اينکه ابتدا بخش عمده‌اي از درآمد صرف تامين کالاهاي ضروري مي‌شود و بديهي است توان خريد با کاهش روبرو مي‌شود. مفتح افزود: ترجيح کالاي ايراني که از کيفيت پايين‌تري نسبت به کالاي مشابه خارجي برخودار بوده، تا يک محدوده زماني و قيمتي قابل قبول است، و بايد مسئولان و توليدکنندگان شرايطي را فراهم کنند. وي ادامه داد: بايد توليدکنندگان نيز کيفيت محصولات را ارتقا و قيمت را کاهش دهند. مفتح گفت: خودروسازان رفتار خوبي در قبال حمايتي که از آنان مي‌شود، ندارند و هرسال کيفيت خودروهاي توليدي با کاهش روبرو شده که اين روند بايد اصلا شود.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه مقامات اقتصادي ايراني بايد از فرصت بازسازي کشور عراق و سوريه استفاده کنند، گفت: مسئولان سوري و عراقي نيز بايد از حضور سرمايه‌گذاران ايراني در کشورهاي خود استقبال کنند.
علي نجفي خوشرودي در گفتگو با خانه ملت درباره حضور ايران در بازارهاي کشورهاي عراق و سوريه، اظهار داشت: در واقع فرصت و زمينه را براي حضور هرچه بيشتر اقتصادي ايران و معرفي و يا امکان صادرات ظرفيت‌ها و پيشرفت‌هاي اقتصادي و فني در اين کشورها به دليل وجود تروريسم محدود و يا به چالش کشيده است. وي افزود: اين استعداد و شايستگي براي ايران است که با توجه به ظرفيت‌هاي اقتصادي بتواند به روند بازسازي، نوسازي، مکمل‌سازي اقتصادي، ارايه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري توسعه تجارت و همکاري‌هاي متقابل اقدام کند. نجفي تصريح كرد: دولت بايد شرايط حضور موثر اقتصادي به ويژه بخش خصوصي، سرمايه‌گذاران و صادرکنندگان خدمات بخش فني و مهندسي را در کشورهاي عراق و سوريه تسهيل کند.
با افتتاح فولاد شادگان فرآيند ايراني (pered) در توليد آهن اسفنجي به بهره‌برداري مي‌رسد. به گزارش ايسنا، در فرآيند توليد آهن اسفنجي و احياي مستقيم بار اکسيدي آهن اسفنجي احياء مي‌شود و محصولي ايده‌ال براي توليد فولاد، باکيفيت به دست مي‌آيد.
آغاز توليد آهن اسفنجي با تکنولوژي ايران به جمع پنج کشور صاحب امتياز تکنولوژي توليد آهن اسفنجي در جهان پيوست و انحصار روش‌هاي پرآوازه خارجي ميدرکس و HYL در واحدهاي توليدي کشور شکسته شد. اسدالله فرشاد، مديرعامل فولاد غدير ايرانيان در اين باره گفت: اکنون به صورت بالقوه ظرفيت توليد آهن اسفنجي در ايران ۵۰ درصد ظرفيت جهاني است که با تکنولوژي pered مي‌توان با تکنولوژي ايراني به ظرفيت بالاي توليد آهن اسفنجي رسيد و نياز داخلي را برطرف کرد. در توضيحات فني که درباره‌ي اين تکنولوژي داده شد pered با شرايط اقليمي‌و توليدي در ايران همخواني دارد. همچنين رستي، مديرعامل فولاد غدير جنوب با اشاره به اينکه مدل توليد pered توانسته است زودتر از پيش‌بيني‌ها به مرحله‌ بازدهي و توليد برسد، عنوان کرد: بعد از اينکه سيستم pered را در واحدهايي مانند فولاد شادگان جايگزين کرديم مشاهده شد که در ۲۴ ساعت اول به ريت توليد ۷۰ تن در ساعت رسيد و بسياري از انتظارات را برآورده کرد و اکنون در کنار دفاعيات تئوريکي که در اين روش در مجامع جهاني انجام شده است، نمونه توليد شده و واقعي آن در دسترس است. تکنولوژي pered توسط شرکت MME طراحي شده که اين شرکت يک شرکت ايراني بوده که جهت انتقال تکنولوژي روز و تحقيق و توسعه حوزه معدن و صنايع معدني در کشور آلمان به ثبت رسيده و با به کارگيري از متخصصان ايراني و خارجي توانسته است تکنولوژي مانند pered را به دست بياورد. به گفته مسئول بخش مهندسي شرکت MME از جمله مزيت‌هاي، شيوه pered در توليد آهن اسفنجي اين است که اکنون هر کشوري که بخواهد از اين سيستم براي توليد اين محصول استفاده کند بايد حق استفاده از آن را به ايران پرداخت کند، چنانچه ايران پيش از اين براي توليد سنگ آهن در شيوه‌هايي مانند ميدرکس در هر تن پنج تا هفت دلار حق امتياز به صاحب تکنولوژي پرداخت مي‌کرد و اين در حالي است که اکنون ايران با در اختيار داشتن شيوه pered به جمع پنج کشور صاحب تکنولوژي آهن اسفنجي در جهان پيوست که اجازه ساخت واحدهاي فولادي را در اقصي نقاط جهان پيدا کرده است.

توليد در چنبره بانك‌هاي ربوي گرفتار است
رئيس خانه صنعت و معدن استان تهران گفت: توليد ما سال‌هاست در چنبره ديکتاتوري بانک‌هاي ربوي و بهره‌هاي مرکب گرفتار شده است. به گزارش ايرنا محمدرضا مرتضوي اظهار کرد که کشور همچنان در شرايط اضطرار قرار دارد و در منطقه هم شرايط حساسي را تجربه مي‌کنيم که در اين صورت فقط خودمان مي‌توانيم به توليد داخلي کمک کنيم و راهکار اصلي هم جذب سرمايه‌هاي خارجي و آزاد کردن سرمايه‌هاي حبس شده ملي در خارج براي تزريق به حوزه توليد است. مرتضوي اظهارکرد که همچنان شاهد آن هستيم که برخي از همکاران توليدکننده ما را که گرفتار بهره‌هاي بانکي 20 و اندي درصد هستند با دستبند مي‌برند. مرتضوي با غيراسلامي‌دانستن اين رويه‌هاي بانکي تاکيد کرد که ما به 2 دليل حرام بودن و ناتواني بخش توليد از پرداخت اين بهره‌ها خواستار بخشودگي بي‌قيد و شرط جرائم و بهره‌هاي مرکب هستيم.

امضاي موافقتنامه اجتناب از ماليات مضاعف بين ايران و کنيا

در سفر هيات بزرگ تجاري تخصصي ايران به کنيا، موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و جلوگيري از فرار مالياتي در مورد ماليات بر درآمد و سرمايه بين ايران و کنيا امضا شد. به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، مرتضي ديلان، رايزن بازرگاني ايران در کنيا گفت: در جلسه‌اي با حضور سفير ايران و قائم مقام وزير خزانه‌داري ملي کنيا اسناد تصويب موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و جلوگيري از فرار مالياتي در مورد ماليات‌هاي بر درآمد به‌امضاء طرفين رسيد. در اين نشست کامائو ثوگه قائم مقام وزارت خزانه‌داري کشور کنيا، با اشاره به ضرورت بازنگري و توسعه ظرفيت‌هاي همکاري دو کشور در اکثر حوزه‌هاي کشاورزي، صنعتي و بازرگاني، خواستار انتقال تجربيات ايران در حوزه‌هاي مختلف شد و اظهار داشت: با نهايي شدن موافقتنامه مذکور فعالان اقتصادي دو کشور شاهد افزايش سرمايه‌گذاري و ارتقاء سطح روابط اقتصادي و بازرگاني دو کشور خواهند بود. همچنين سفير ايران در اين نشست بيان کرد: کنيا به‌عنوان دروازه ورود به شرق آفريقا همواره براي ايران به‌عنوان دروازه ورودي به کشورهاي حوزه CIS و ساير کشورهاي منطقه يک شريک تجاري مطمئن و بازاري مناسب براي فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي بوده است.

توليد چند سواري در كشور متوقف شد
خرداد امسال توليد چند مدل سواري در خودروسازان داخلي متوقف شد. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد وليکس C۳۰ با کاهش ۱۰۰ درصدي همراه بوده و از هشت دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسيد. توليد VELA V۵ MT نيز متوقف شده و از ۹ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش يافت. خرداد امسال توليد ام‌وي‌ام ۵۳۰ نيز ۱۰۰ درصد کاهش يافته و از ۳۲ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسيد. توليد ام‌وي‌ام ۵۵۰ نيز با کاهش ۱۰۰ درصدي همراه بوده و از ۵۶۶ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش يافت. توليد ام‌وي‌ام ۱۱۰ ۴CYL نيز متوقف شده و از ۳۲ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسيد. توليد ام‌وي‌ام ۳۱۵ نيز با کاهش ۱۰۰ درصدي همراه بوده و از ۲۴۹ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسيد. در اين مدت توليد ليفان ۶۲۰ نيز ۱۰۰ درصد کاهش يافته و از ۶۰ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش يافت. توليد ليفان ايکس ۵۰ نيز با کاهش ۱۰۰ درصدي همراه بوده و از ۵۳ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسيد. توليد گريت وال M۴ نيز متوقف شده و از ۱۲ دستگاه در خرداد ۱۳۹۵ به صفر کاهش يافت.

معرفي اولين خودروي خودران سطح سه
شرکت آئودي اولين خودروي خودران سطح سه مدل A8 را در نمايشگاه بارسلونا معرفي کرد. به گزارش ايسنا و به نقل از ديلي‌ميل، کنترل خودران خودرو توسط رايانه در سطح سه به مرحله‌اي از هوشمندي رسيده که ديگر نيازي به کنترل راننده تا سرعت 60 کيلومتر در ساعت نيست. مهمترين مزيت اتومبيل‌هاي خودران سطح سه عدم نياز به تمرکز کامل راننده به مسير تا سرعت 60 کيلومتر در ساعت است، اگرچه اين ويژگي در ساير خودروهاي هوشمند سطح دو وجود دارد اما لازم است که در حين رانندگي با آنها راننده هرگز دست خود را بيش از پنج ثانيه از روي فرمان برندارد. حرکت اتومبيل‌هاي خودران سطح دو نيازمند توجه کامل راننده به مسير است؛ به عنوان مثال در خودروي مرسدس بنز در صورت برداشتن دست از روي فرمان آژير اخطار صادر مي‌شود و در خودروي کاديلاک با استفاده از حسگر مادون‌قرمز ميزان توجه راننده به مسير به صورت پيوسته بررسي مي‌شود. اگرچه در سطح سوم خودروهاي خودران تمام فعاليت‌هاي لازم در سطح دو انجام مي‌شود، اما در صورت افزايش سرعت فراتر از محدوده کنترل هوشمند، رايانه موجود در خودرو راننده را مجبور به در دست گرفتن فرمان و کنترل خودرو مي‌کند و همچنين در صورت خوابيدن راننده از طريق فرامين صوتي و لرزشي راننده را بيدار مي‌کند. خودروي آئودي A8 در سال 2018 به قيمت پايه 103 هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد.

آغاز همکاري شرکت قالب‌هاي بزرگ صنعتي سايپا با سايپاسيتروئن
شرکت قالب‌هاي بزرگ صنعتي سايپا و شرکت سايپاسيتروئن براي ساخت قالب‌هاي يکي از محصولات جديد سايپاسيتروئن تفاهم نامه‌امضا کردند. به گزارش سايپانيوز، شرکت قالب‌هاي بزرگ صنعتي سايپا براي ساخت قالب‌هاي پروژه M44 شامل 16 دست قالب مربوط به 4 قطعه رويه درهاي جلو و عقب و درموتور و در پنجم يکي از محصولات جديد شرکت سيتروئن که در کاشان توليد خواهد شد، با شرکت سايپا سيتروئن تفاهم‌نامه‌امضا کرده است. در راستاي تامين حداکثر منافع گروه خودروسازي سايپا با اجراي اين تفاهم‌نامه، بيش از 3 ميليون يورو ارزآوري نصيب کشور و شرکت قالب‌هاي بزرگ صنعتي سايپا خواهد شد و اقدامي‌عملي در ايجاد فرصت‌هاي شغلي پايدار براي جوانان و متخصصان ميهن عزيزمان خواهد بود. مذاکرات براي گسترش سقف همکاري‌ها در جريان است و دو طرف در حال پيشبرد تعهدات خود هستند و امکان افزايش اقدامات به ميزان 10 ميليون يورو در طول انجام پروژه وجود دارد. گفتني است عقد چنين قراردادهايي نشان دهنده وجود مزيت‌هاي گروه خودروسازي سايپا در مقايسه با ديگر رقباي بين‌المللي در دو حوزه توليد محصول باکيفيت و قيمت تمام شده قابل رقابت است و اجراي اين نوع قراردادها ضمن جلوگيري از خروج ارز، باعث اقتصادي پوياتر، توليد محصولاتي باکيفيت‌تر و در نهايت رفاه بيشتر براي هم وطنان و خانواده بزرگ سايپا خواهد شد.