نماینده علی‌آباد کتول در گفت وگو با «تجارت»:
دبير کل اوپک گفت که اتحاديه تحت نظارت او «يخ تماس گرفتن با توليدکنندگان نفت شيل آمريکا را شکسته‌است».آيا او تلاش دارد تا توليدکنندگان نفت شيل را با تصميم اوپک همراه کند؟
به گزارش مهر به نقل از فوربس، دبير کل اوپک، محمد بارکيندو گفت که اتحاديه تحت نظارت او «يخ تماس گرفتن با توليدکنندگان نفت شيل آمريکا را شکسته‌اند». اعلام اين مطلب براي همه تعجب‌برانگيز بود چراکه بسياري اوپک و توليدکنندگان شيل را هميشه درگير جنگي طولاني در بازار نفت فرض‌ مي‌کنند. بارکيدو اعلام کرد که او و توليدکنندگان کليدي نفت شيل در حاشيه اجلاس جهاني اخير سوخت در استانبول ديدار کرده‌اند.
او همچنين گفت: اين ديدار مفيد و سازنده بود.
اعتقاد بر اين است که اوپک و صنعت شيل مذاکرات خود را در ماه مارچ در CERAWeek که يک کنفرانس سالانه انرژي در هوستون است، آغاز خواهند کرد. گزارش‌ها حاکي از اين است که اوپک به دنبال گفتگوي بيشتر و جدي‌تر با توليدکنندگان نفت شيل آمريکاست.
تا آن زمان، گفته بارکيندو همچنان راز آلود باقي مي‌ماند چرا که اولا هيچ نهاد واحدي براي توليدکنندگان نفت شيل آمريکا وجود ندارد. شرکت‌هاي منفرد چاه‌هاي نفت شيل در آمريکا را مورد بهره‌برداري قرار مي‌دهد. برخي از آنها حفاراني کوچک‌اند، برخي ديگر غول‌هاي نفتي مثل رويال‌داچ‌شل و بعضي هم ميان اين دو هستند. همه اين شرکت‌ها به سازمان تجاري مانند API (موسسه نفت آمريکا) تعلق دارند اما اين سازمان هم هيچ سياست‌گذاري‌ براي توليد، تنظيم نمي‌کند.
هارولدهم، يکي از معروف‌ترين چهره‌ها در صنعت نفت شيل آمريکا و مدير اجرايي ارشد کانتيننتال‌ريسورسز با چهل سال سابقه رياست، هرگز با توليدکنندگان ديگر مثل اکسون‌موبايل، اي‌ٱجي، پايونيرنچرال‌ريسورسز و يا يک شرکت حفاري کوچک تباني و همکاري نمي‌کند و نمي‌تواند هم بکند. او ممکن است بخواهد براي کاهش توليد تباني يا همکاري کند اما قوانين مقابله با غير رقابتي بودن (آنتي‌تراست) آمريکا اين کار را ممنوع کرده است.
در گذشته‌امريکا به دلايل خاص اجازه داده بود که شرکت‌هاي نفتي با همديگر همکاري داشته باشند؛ مثل تأمين نفت متحدين در جنگ جهاني دوم و مذاکرات با اوپک در ۱۹۷۳.
حتي اگر دولت آمريکا در قوانين امروزي خود استثنايي براي توليدکنندگان شيل قائل شود که بتوانند با اوپک و ساير توليدکنندگان مهم (به ويژه روسيه) همکاري کنند، همکاري با شرکت‌هاي بزرگ نفت شيل به تنهايي براي کنترل توليد يا افزايش قيمت نفت کافي نخواهد بود.
توليد نفت شيل آمريکا به اين شکل تقسيم شده است که شرکت‌هاي کوچک سهم بسيار زيادي از توليد را به عهده دارند.‌ توليدکنندگان کوچک به طور ويژه از لحاظ مالي براي کاهش توليد بسيار با مشکل مواجه خواهند شد؛ آن‌ها سرمايه‌گذاران و سهام‌داراني مضطرب در وال‌استريت دارند که بايد با آن‌ها روبه‌رو شوند.
اگر قرار باشد قيمت نفت افزايش پيدا کند، توليدکنندگان کوچک بيشتر مشتاق مي‌شود که از اين شرايط نهايت استفاده را ببرند و توليد بيشتري با قيمت بالا داشته باشد. توليدکنندگان نفت شيل به ويژه توليدکنندگان کوچک هميشه با وام‌ها و بدهي‌هاي سنگيني مواجه‌اند و اگر قرار باشد توافقي براي کاهش توليد صورت بگيرد، حتي اگر دولت هم اجازه آن را داده باشد آن‌ها توانايي اجراي آن را نخواهند داشت.
بنابراين پاسخ آنچه بارکيندو به دنبال آن است در دست توليدکنندگان کوچک و غير مطرح نفت شيل آمريکاست و او بايد در ديدارهايش به دنبال اين باشد.
 آمريکا هم با اوپک همراه خواهد شد
در همين زمينه اسدالله قره‌خاني نماينده مردم علي‌آباد کتول در مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص تاثير اين اتفاق در بازار نفت ايران و نيز بازار جهاني نفت اظهار داشت: در چند ماه اخير و به طور کلي در سال جاري ميلادي اوپک دو موفق را داشته است. يکي انسجام و وحدتي که پس از سال‌ها بين آنها به وجود آمد و پس از سال‌ها که هر کدام از اعضا جداگانه و مستقل تصميم گيري مي‌کرد، توانستند به يک انسجام واقعي براي کاهش توليد نفت و در جهت هدفي خاص برسند، و از طرفي ايران هم قرار شد علاوه بر اينکه کاهش نداشته باشد، بلکه افزايش توليد نفت تا رسيدن به شرايط توليد پيش از تحريم‌ها را داشته باشد. و ليبي و نيجريه هم همينطور مستثني شدند.
وي افزود: موفقيت دوم اين بود که جداي از کشورهاي عضو اوپک، غير اوپکي‌ها هم مجاب شدند که در راستا و همسو با اوپک توليد نفت خود را تا حدي کاهش دهند، به ويزه کشور روسيه و عليرغم اينکه درآمدشان متکي بر فروش نفت بود اما باز هم در کنار اوپک قرار گرفتند. اين دو موفقيت اوپک بود و همه اين کارها براي جلوگيري از افت شديد قيمت نفت صورت گرفت.
قره‌خاني ادامه داد: اما چرا اتفاقي که قرار بود بيافتد، نيافتاد و افزايش قيمت نفت به بالاي 55 دلار صورت نگرفت؟ به دو دليل. يکي سيل آمريکا که در اين مدت توليد نفت خود را بالا برد و از طرفي ليبي و نيجريه هم افزايش توليد چشمگيري داشتند و بعضا از ذخاير استفاده کردند. خب الان ذخاير کاهش پيدا کرده است و ليبي و نيجريه هم متقاعد شدند که افزايش را متوقف کنند اما مشکل توليد نفت شيل آمريکا همچنان به قوت خود باقي است.
اين نماينده مجلس و عضو کميسيون انرژي اظهار داشت: بايد به اين نکته نيز توجه کنيم که‌امريکا همچنان بزرگ‌ترين توليد کننده نفت و در عين حال بزرگ‌ترين مصرف کننده نفت است و علاوه بر اين بزرگ‌ترين شرکت‌ها و سهامداران اصلي آنها آمريکايي هستند پس کاهش توليد نفت براي آمريکا هم ضرر خواهد داشت و خود آمريکا هم از کاهش قيمت نفت بيشترين ضرر را خواهد ديد، پس بهترين گزينه براي خود آمريکا هم همراهي با اوپک براي کاهش توليد نفت شد. و اگر با اوپک همراه شوند مي‌توانيم به نفت بين 55 تا 60 دلاري خوشبين باشيم.
وي در پايان در خصوص پيش بيني خودش نيز گفت: به دو دليل تصور مي‌کنم که‌امريکا و توليد کنندگان شيل آمريکا هم با اوپک همراه خواهند شد، اولا اينکه خود روسيه اقتصادش متکي به نفت است و از طرفي عربستان نيز براي تعهد جديد 500 ميليارد دلاري خود به‌امريکا، بايد درآمدش را از نفت به دست آورد بنابراين کاهش توليد نفت به ضرر کشورهاي حامي‌امريکا نيز هست و آمريکا با توجه به همه اين ملاحظات در نهايت به نظرم با اوپک همراه خواهد شد.

واردات نفت کره جنوبي از ايران ۱۰.۶ درصد در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۵ درصد افزايش يافت. به نقل از ايسنا، آمار گمرکي نشان داد سئول در ژوئن ۱.۱۵ ميليون تن يا ۲۸۱ هزار و ۳۳۸ بشکه در روز نفت از ايران وارد کرد. در حالي که ميزان وارداتش در مدت مشابه سال گذشته ۱.۰۴ ميليون تن بود.
خريد نفت کره جنوبي از ايران در نيمه اول سال ميلادي جاري ۵۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت و به ۹.۲۷ ميليون تن يا ۳۷۵ هزار و ۵۹۷ ميليون بشکه در روز رسيد. کره جنوبي يکي از مشتريان آسيايي بزرگ نفت ايران از جمله نفت فوق سبکي است که به ميعانات معروف است. اگرچه ايران در فاصله ژانويه تا مارس سال ۲۰۱۷ دومين صادرکننده بزرگ نفت خام به کره جنوبي بود، اما آمار نشان داد در نيمه اول سال ميلادي جاري به رتبه سوم پس از عربستان سعودي و کويت نزول کرده است. ايران که عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت اوپک است، از مشارکت در توافق کاهش توليد که با هدف مقابله با اشباع عرضه جهاني به اجرا درآمده معاف شده است. به گفته حسين زماني‌نيا، معاون وزير نفت، ايران در ماه‌هاي اخير حدود ۳.۸ ميليون بشکه در روز نفت توليد کرده و انتظار دارد توليدش تا پايان سال ميلادي جاري به حدود چهار ميليون بشکه در روز افزايش پيدا کند. در اين بين، واردات کره جنوبي از کويت در ماه ژوئن ۱۳.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافت و به ۱.۵۳ ميليون تن يا ۳۷۴ هزار و ۱۰ بشکه در روز رسيد. اما کويت همچنان در نيمه اول سال ۲۰۱۷ با فروش ۱۱ ميليون تن يا ۴۴۵ هزار و ۱۲۳ بشکه در روز نفت خام در فاصله ژانويه تا ژوئن که ۲.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشت، دومين صادرکننده بزرگ به اين کشور باقي ماند. صادرات نفت عربستان سعودي به کره جنوبي در ژوئن ۱۳.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت و به ۳.۴۸ ميليون تن يا ۸۴۹ هزار و ۷۷۲ بشکه در روز رسيد. واردات نفت کره جنوبي از عربستان در نيمه اول سال ميلادي جاري، ۴.۲ درصد رشد کرد و به ۲۱.۷۱ ميليون تن رسيد.  
در مجموع کره جنوبي که پنجمين واردکننده بزرگ نفت خام در جهان است، ۱۱.۶۱ ميليون تن نفت يا ۲.۸۴ ميليون بشکه در روز نفت در ماه گذشته وارد کرد که در مقايسه با ۱۱.۲۶ ميليون تن در مدت مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد افزايش داشت.
بر اساس گزارش رويترز، کره جنوبي در نيمه اول سال ميلادي جاري ۷۲.۲۴ ميليون تن يا ۲.۹۳ ميليون بشکه در روز نفت وارد کرد که در مقايسه با حدود ۷۱ ميليون تن در مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ درصد افزايش داشت.

نفت روز جمعه تحت تاثير آماري که آهسته شدن روند رشد دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا را نشان داد و همچنين دور نماي رشد بالاتر تقاضا، روز جمعه براي پنجمين روز متوالي افزايش يافت و به بالاترين قيمت در حدود دو هفته گذشته صعود کرد.
نفت وست تگزاس اينترمديت براي تحويل در اوت در بازار نيويورک ۴۶ سنت يا يک درصد افزايش يافت و در ۴۶.۵۴ دلار در هر بشکه بسته شد. بهاي معاملات اين بازار براي کل هفته ۵.۲ درصد رشد کرد. نفت برنت براي تحويل در سپتامبر در بازار لندن ۴۹ سنت يا يک درصد افزايش يافت و در ۴۸.۹۱ دلار در هر بشکه بسته شد. بهاي معاملات اين بازار براي کل هفته حدود ۴.۷ درصد رشد کرد. استيوارت گليکمان، مدير تحقيقات انرژي در موسسه CFRA Research در نيويورک در اين باره به رويترز گفت: تصور مي‌کنم عامل اصلي تاثيرگذار در افزايش قيمت‌ها آمار ذخاير نفت آمريکا بود که سرانجام به پايين ۵۰۰ ميليون بشکه کاهش يافت. طبق آمار اداره اطلاعات انرژي آمريکا که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، ذخاير نفت خام در هفته منتهي به ۷ ژوييه، ۷.۶ ميليون بشکه کاهش يافت که بزرگ‌ترين کاهش هفتگي در ۱۰ ماه گذشته بود. آمار گروه صنعتي "بيکر هيوز" که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شمار دکل‌هاي حفاري نفت فعال آمريکا هفته گذشته دو حلقه افزايش يافته و به ۷۶۵ حلقه رسيده است. در حالي که شرکت‌هاي انرژي آمريکايي براي دومين هفته متوالي به شمار دکل‌هاي حفاري نفت فعال افزودند، اما روند افزايش دکل‌ها آهسته شده است. توليد نفت در داکوتاي شمالي در ماه مه ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش يافت. با اين همه ذخاير نفت همچنان در بالاي متوسط پنج سالانه باقي مانده و قيمت‌ها نسبت به رکورد بالاي سال ۲۰۱۷ بيش از ۱۵ درصد کاهش پيدا کرده است. طبق گزارش آژانس بين المللي انرژي، تاثير توافق کاهش توليد کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک به دليل توليد رو به رشد از سوي نيجريه و ليبي که از حضور در اين توافق معاف شده‌اند، تضعيف شده است. نماينده کويت در اوپک در مصاحبه‌اي به رويترز گفت: هنوز زود است توليد نفت نيجريه و ليبي محدود شود. طبق آمار کميسيون معاملات آتي کالاي آمريکا، مديران سرمايه قراردادهاي خريد و همچنين اختيار معامله نفت خام آمريکا را در هفته منتهي به ۱۱ ژوييه افزايش دادند. رشد واردات نفت خام در چين، عامل ديگري بود که از افزايش قيمت‌ها حمايت کرد. بر پايه‌امار گمرکي، واردات نفت خام چين در نيمه اول سال ميلادي جاري ۱۳.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشت. مشکلات توليد نفت در نيجريه نيز به افزايش قيمت‌هاي کمک کرد. طبق گزارش‌هايي که اواخر پنج شنبه منتشر شد، شرکت رويال داچ شل به دليل تعطيلي يک خط لوله، وضعيت اضطراري اعلام کرد که تحويل نفت باني لايت را متوقف مي‌کند.

آمريکا با پروژه يک کنسرسيوم ژاپني و غول نفتي دولتي روس‌نفت براي حفاري نفت فراساحلي روسيه مخالفت کرده است. شرکت ملي نفت، گاز و فلزات (JOGMEC)، شرکت اينپکس و شرکت ماروبني در دسامبر سال ۲۰۱۶ توافقنامه‌اي با روس‌نفت براي اکتشاف مشترک در منطقه فراساحلي جنوب غربي جزيره ساخالين روسيه‌امضا کردند.
شرکت JOGMEC در آن زمان گفت: انتظار مي‌رود اين سه شرکت ژاپني همکاري اقتصادي ژاپن و روسيه را تحکيم کنند و منابع انرژي ژاپن را متنوع سازند. طبق گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، اما از آن زمان، دولت آمريکا با اين پروژه مخالفت کرده است و در بناي مخالفتش، با اشاره به تحريم‌ها عليه روسيه اعلام کرده متحدان آمريکا در گروه جي ۷ نبايد در پروژه‌هايي حضور پيدا کنند که حضور شرکت‌هاي آمريکايي در آنها ممنوع شده است. اما ژاپن در برابر اين مخالفت موضع گرفته و اعلام کرده که شرکت‌هاي ژاپني با شرکت‌هاي آمريکايي براي اين پروژه رقابت نکرده‌اند که بخواهند جاي خالي آنها را پر کنند.
بخشي از محدوده‌اي که روس‌نفت و کنسرسيوم ژاپني براي اکتشاف آن توافق کرده‌اند، شامل آب‌هاي عميق است که مشمول تحريم‌هاي آمريکا براي تامين تجهيزات و خدمات براي پروژه‌هاي نفتي آب‌هاي عميق در روسيه قرار مي‌گيرد.
اما به گفته منابع آگاه، دولت‌هاي آمريکا و ژاپن همچنان سرگرم مذاکره درباره اين پروژه هستند و ممکن است راه‌کاري پيدا کنند که‌امکان اجراي اين پروژه را ميسر کند. بعضي از بخش‌هاي مجوز اکتشاف به عنوان اکتشاف در آب‌هاي عميق که مشمول تحريم‌هاي آمريکايي مي‌شود، طبقه بندي نشده‌اند. وزارت خزانه داري آمريکا در آوريل سال ميلادي جاري معافيت‌هايي را براي شرکت‌هاي آمريکايي از جمله اکسون براي حفاري که در حال حاضر به دليل تحريم‌ها عليه روسيه ممنوع شده‌اند، صادر کرد. در حالي که برنامه‌هاي اکسون و ژاپن به دليل تحريم‌ها متوقف مانده‌اند، اني ايتاليا اکتشاف و توليد نفت و گاز با روس‌نفت و همچنين پالايش نفت، پتروشيمي، تجارت و فروش در داخل و خارج از روسيه را افزايش داده است. ايگور سچين، مديرعامل روس‌نفت گفته است: هر دو شرکت حفاري اکتشاف در درياي سياه را تابستان جاري آغاز خواهند کرد.

سهم برابر تغيير اقليم و سدسازي‌ها
 در خشکي درياچه اروميه

تفکيک سهم عوامل مختلف در خشکي درياچه اروميه موضوعي است که همواره اظهارنظرهاي متعددي درباره آن مي‌شود. مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به نتايج بررسي‌ها و مطالعات ستاد احيا در اين‌باره به تشريح سهم عوامل اثرگذر بر خشکي اين درياچه پرداخت و گفت: تغيير اقليم و سدسازي‌ها سهم نسبتا مساوي در خشکي درياچه اروميه دارند. تغيير اقليم از جمله عواملي است که برخي درصدد انکار آن برآمده‌ و معتقدند، تغيير اقليم در خشکي درياچه اروميه نقشي نداشته است. از سوي ديگر برخي افراد در وزارت نيرو معتقدند تغيير اقليم تا ۹۵ درصد برخشکي اين اکوسيستم مهم آبي موثر بوده است. مسعود تجريشي - مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه- در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه نقش تغير اقليم در خشکي درياچه اروميه مشخص است، اظهار کرد: مطالعات زيادي دراين باره انجام شده است. بر اساس نتايج اين مطالعات، بارش حوضه آبريز درياچه اروميه طي ۲۰ سال اخير با کاهش ۱۸ درصدي مواجه بوده است. سقوط ۱۸ درصدي سهم بارش اين منطقه باعث کاهش ۲۰ درصدي روان‌آب‌ها و در نهايت کاهش ورودي آب به درياچه اروميه تا ۱.۷ ميليارد مترمکعب شده است.
کاهش ۱.۸ ميليارد مترمکعب ورودي درياچه اروميه بر اثر توسعه کشاورزي
وي با اشاره به سهم سدسازي‌ها و توسعه سطح زير کشت به عنوان عامل ديگر موثر بر خشکي درياچه اروميه تصريح کرد: همزمان با سدسازي‌هاي گسترده در حوضه اروميه، سطح زيرکشت از ۳۰۰ هزار هکتار به ۴۸۰ هزار هکتار رسيده است و در نتيجه ۱.۸ ميليارد متر مکعب آبي که قبلا به سمت درياچه مي‌رفت، با تنظيم آب از طريق سدها و برداشت از چاه‌ها، از درياچه اروميه گرفته شده است بنابراين ۵۰ درصد اقليم و ۵۰ درصد هم سدسازي‌ها و توسعه کشاورزي نقش داشته است.
حکمراني نادرست در منطقه اروميه عامل خشکي درياچه اروميه
 مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه در ادامه با بيان اينکه عامل ديگر موثر بر خشکي درياچه اروميه مديريت و حکمراني نادرست منابع آب در منطقه بوده است، تاکيد کرد: واقعيت منطقي اين است که مديريت منابع آب در منطقه بايد با توجه به ميزان بارش اعمال مي‌شد و محدود کردن آب کشاورزي موازي با کاهش ميزان بارش‌ها يک امر ضروري بود تا سهم درياچه به موقع داده شود چون اين درياچه هم مثل کشاورزي صاحب سهم است. تجريشي افزود: وجود سياست‌هاي حاکميتي در توسعه کشاورزي ناپايدار را نبايد در خشکي درياچه اروميه ناديده بگيرم چون متاسفانه طي سال‌هاي گذشته بر اثر بي‌تدبيري، نبود مديريت و حکمراني مناسب، حق‌آبه درياچه کاهش يافت. سه عامل تغيير اقليم، سدسازي‌ها براي توسعه کشاورزي ناپايدار و حکمراني نادرست در کنار هم در خشکي درياچه اروميه تاثير داشته است. وي تاکيد کرد: ما هيچ وجه نمي‌گوييم خشکي تقصير کشاورزي است بلکه مي‌گوييم تقصير سياست‌هاي غلطي است که منجر به توسعه سطح زير کشت و رواج الگوي کشت غلط شده است؛ عواملي که باعث مصرف بالاي آب در حوضه اروميه شده است. نمي‌‌گوييم سدسازي غلط است بلکه معتقديم در کنار سدسازي‌ها بايد سهم و حق درياچه هم داده مي‌شد.
تاکيد ستاد احياي درياچه اروميه بر کاهش ۴۰ درصدي مصرف آب کشاورزي
اين عضو ستاد احياي درياچه اروميه در ادامه با با اشاره به برنامه‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه براي کاهش مصرف آب در حوضه آبريز اروميه اظهار کرد: در شرايط حاضر به منظور جلوگيري از توسعه سطح زير کشت آبي، مصوبه‌اي را گذرانده‌ايم و در نقاطي که آب بيش از نياز گياه مصرف مي‌شود بر کاهش ۴۰ درصدي مصرف آب تاکيد کرده‌ايم و براي اين مناطق برنامه‌هايي مثل آبياري تحت فشار، کشت نشاء، تغيير بذر، آموزش و ترويج و... داريم.  تجريشي تاکيد کرد: سعي داريم با تغيير روند کشاورزي، ضمن کاهش مصرف آب، افزايش توليد و بهبود معيشت کشاورزان را رقم بزنيم و اقتصاد محلي را رونق دهيم تا سهم کشاورزي حوضه آبريز درياچه اروميه در توليد ثروت ملي افزايش يابد. تاکنون نيز بالغ بر ۴۰۰ ميليارد تومان براي مکانيزه کردن کشاورزي از سوي ستاد احيا هزينه شده است. مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه در پايان با اشاره به برخي انتقادات مبني بر اينکه ستاد احيا به دنبال کارهاي سازه‌اي است، گفت: ستاد احياي درياچه اروميه جلوي ساخت شش سد را در منطقه آبريز درياچه اروميه گرفته است؛ آن هم سدهايي که بيش از ۴۰ درصد پيشرفت کار داشته‌اند بنابراين چطور مي‌توانند ادعاي اينکه ستاد نگاه سازه‌اي دارد را توجيه کنند.

عراق به گاز ايران براي توليد برق نياز دارد
وزير برق عراق گفت: ظرف ۷ سال آينده، عراق به گاز طبيعي ايران براي تامين نيروگاه‌هاي برق خود، نياز خواهد داشت چراکه ميزان توليد گاز داخلي کافي نخواهد بود.  به گزارش مهر به نقل از اويل پرايس، قاسم الفهداوي گفت: ايستگاه‌هاي برق جديد به زودي وارد خدمت مي‌شوند و بنابرين به واردات گاز نياز پيدا خواهيم کرد. طبق گفته وزير برق عراق توليدات گاز طبيعي از ميادين جنوبي عراق در استان بصره براي تامين تقاضاي توليد نيروي برق کافي نخواهد بود.  اين وزير عراقي گفت: هرچند با شروع توليد از ميادين برنامه‌ريزي شده سيبا، منصوريه، و انبار غربي، نياز عراق به واردات در آينده کاهش خواهد يافت. در ماه گذشته ايران بلاخره شروع به صادر کردن گاز به همسايه خود عراق کرد. اين پروژه به علت چالش‌هاي امنيتي موجود به علت جنگ داخلي در عراق با ۴ سال تاخير مواجه شده بود. طبق آنچه معاون وزير نفت به ايرنا گفته بود صادرات نفت با نرخ ۷ ميليون متر مکعب در روز آغاز مي‌شود اما در اينده بايد به ۳۵ ميليون متر مکعب در روز برسد. گاز عراق تحت دو قرارداد تامين خواهد شد؛ يکي براي صادارات گاز به نيروگاه برق بغداد و ديگري براي صادرات به بصره. ايران در حالل حاضر به همسايه تشنه انرژي خود برق صادر مي‌کند. پيشتر در اين ماه ايران هم به نوبه خود اولين قرارداد نفتي ايراني (IPC) را با غول نفتي فرانسه توتا منعقد کرد که اين اولين قرارداد مهم ايران با کشورهاي بزرگ جهان پس از برداشته شدن تحريم‌ها است. توتال قراردادي را با ايران براي توسعه فاز ۱۱ ميدان گازي پارس جنوبي که بزرگترين ميدان گازي جهان است، امضا کرد. پروژه فاز ۱۱ ميدان پارس جنوبي داراي ظرفيت توليد ۲ ميليارد متر مکعب گاز طبيعي در روز است که معادل ۴۰۰۰۰۰ بشکه نفت در روز، به همراه ميعانات آن مي‌باشد. توتال در ۳ جولاي اعلام کرد گاز توليد شده از اين پروژه از سال ۲۰۲۱ شروع به تامين بازار داخلي ايران خواهد کرد.