هدف تازه نيروهاي آمريکايي
 در افغانستان

نيروهاي نظامي‌آمريکا اکنون با ماموريت تازه براي حمايت از متحدان خود هستند. به گزارش نيويورک تايمز، آخرين باري که نيروهاي آمريکايي در استان هلمند افغانستان بودند با يکي از خونين‌ترين جنگها روبرو شدند و 349 سرباز کشته شدند اما توانستند بيشتر بخش‌هاي تحت کنترل طالبان را به دولت افغانستان بازگردانند. حال نيروهاي نظامي‌با ماموريت تغيير دوباره به اين منطقه بازگشتند و اينبار هيچ برنامه اي براي خروج از افغانستان وجود ندارد.در دوره اوباما زمان حضور سربازان آمريکايي در افغانستان در پايان سال2014 بود اکنون سربازان بازگشته با ماموريتي تغييريافته روبروهستند.ماموريت ديگر درباره مبارزه براي کنترل هملند نيست. تلاش‌هاي گذشته براي تاسيس دولت محلي با شکست روبرو شده و منطقه لشکرگاه به دست طالبان افتاده است. دراين ميان هيچ استراتژي واضحي براي پايان جنگ وجود ندارد.

فشار دولت ترامپ
به اخراج بيشتر مهاجران

دولت ترامپ سعي دارد با اعمال فشار بر سياستي تازه که توسط وزارت امنيت ملي گسترش خواهد يافت اقدام به افزايش اخراج مهاجران غيرقانوني در آمريکا را کند. به گزارش واشنگتن پست ، درصورتي که قانون جديد تصويب شود يک پروژه بسيار گسترده به راه خواهد افتاد مقامات دو طرف سياست جديد را تاييد کردند اين امر درحالي صورت مي‌گيرد که گفته شده تصويب اين طرح نيازمند تاييد کنگره‌امريکا نيست و اين وزارت خانه قدرت اخراج مهاجرين غيرقانوني را دارد. رئيس جمهوري آمريکا براي رهايي از مانع تراشي دادگاه فدرال‌هاوايي در راه اجراي فرمان ضد مهاجرتي خود، بار ديگر ديوان‌عالي را به کمک طلبيد. وزارت دادگستري آمريکا به نيابت از سوي دونالد ترامپ رئيس جمهوري اين کشور از ديوان عالي خواست تا از اجراي حکم «درک واتسن» قاضـي فدرال دادگاه منــطقه «هــانـولولو» ايالت‌هاوايي جلوگيري کند.
عدم اطمينان آمريکا از کشته شدن البغدادي
وزير دفاع ايالات متحده‌امريکا اعلام کرد زنده بودن يا کشته شدن ابوبکر بغدادي، رهبر گروه تروريستي داعش براي آمريکا مشخص نشده است. پيش‌تر يک سازمان وابسته به مخالفان حکومت سوريه کشته شدن بغدادي را تاييد کرده بود. جيمز متيس، وزير دفاع ايالات متحده‌امريکا گفت که نمي‌تواند مرگ ابوبکر بغدادي، رهبر گروه تروريستي داعش را تاييد کند.متيس با بيان اينکه در اين مورد اطلاعات موثقي در اختيار ندارد، افزود: «تا زماني که مرگ او براي ما ثابت نشود، تصور ما بر زنده بودن اوست.» وزير دفاع آمريکا تاکيد کرد که تا آن زمان اين کشور در تعقيب او خواهد بود. ارتش روسيه در اواسط ژوئن از بررسي خبرهاي مربوط به کشته شدن رهبر داعش در حملات هوايي ماه مي‌اين کشور خبر داد. در روزهاي گذشته نيز سازمان "ديده‌بان حقوق بشر سوريه" مستقر در لندن، تاييد کرد که رهبر داعش کشته شده است. اين نهاد وابسته به مخالفان حکومت سوريه است. رهبر ۴۶ ساله داعش از زماني که در سال ۲۰۱۴ تاسيس خلافت را در مسجدي در موصل اعلام کرد، در انظار عمومي‌ظاهر نشده است. به گفته منابع خبري، بغدادي در سال‌هاي گذشته به صورت مرتب مکان استقرار خود را در مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوريه تغيير داده است.

بدهي ايتاليا دوتريليون و 278 ميليارد يورو
بانک مرکزي ايتاليا با اعلام افزايش بدهي‌هاي دولتي در اين کشور افزودد: بدهي‌هاي دولتي در ماه مه (ارديبهشت) به دوتريليون و 278 ميليارد يورو رسيد، که يک رکورد جديد ديگر محسوب مي‌شود. بانک مرکزي ايتاليا، بدهي‌هاي دولتي ايتاليا در ماه مه گذشته بيش از هشت ميليارد يورو نسبت به ماه آوريل، بخاطر نياز ماهانه ادارات دولتي (7 ميليارد يورو)، افزايش نقدينگي در خزانه داري (نيم ميليارد يورو) و تاثير کلي تغيير ارزش اوراق قرضه ( 700 ميليون يورو)، افزايش پيدا کرده است.البته بانک مرکزي ايتاليا پيش بيني کرد که رشد اقتصادي اين کشور در سال جاري ميلادي به 1.4 درصد مي‌رسد، درحاليکه در سال 2018 به 1.3 درصد و در سال 2019 به 1.2 درصد خواهد رسيد که در نهايت و پس از سه سال پياپي رشد اقتصادي، ايتاليا در سال 2019 ممکن است بحران اقتصادي را پشت سر بگذارد.ايتاليايي‌ها سالانه حدود نيمي‌از درآمد خود را به عنوان ماليات به صندوق‌هاي دولت مي‌پردازند. فشار مالياتي در ايتاليا به حد غير قابل تحملي رسيده و کسب و کار در اين کشور را که همانند فرانسه بالاترين سطح ماليات در ميان کشورهاي اتحاديه اروپا دارد، بسيار مشکل کرده است.اين مساله موجب شده است که از يک طرف شهروندان صادق ايتاليايي در معرض بار مالياتي غير قابل تحمل قرار گيرند و از طرف ديگر، اقتصاد زير زميني و يا اقتصادي سياه رونق پيدا کند.ايتاليايي‌ها هر سال حدود 100 نوع ماليات مختلف به ارزش 472 ميليارد يورو مي‌پردازند و سرانه پرداخت ماليات در اين کشور به 11 هزار و 800 يورو در سال مي‌رسد.

قاچاق سلاح
به مناطق درگير با پوشش ديپلماتيک

شبکه الميادين از اسنادي خبر داده که قراردادهاي ميلياردها دلاري سلاح و اسامي‌کشورهاي ابرقدرتي که در اين معاملات دست دارند را فاش مي‌کند. به گزارش شبکه خبري الميادين در برنامه "ميزگرد هفته" ميزبان محمد ابوعاصي، مدير مرکز پژوهش‌هاي خاورميانه در بلغارستان بود. او درباره اسناد مهمي‌سخن گفت که اطلاعات آن به شيوه‌اي نامعلوم از سفارت آذربايجان در بلغارستان به بيرون درز کرده است.اين اسناد قراردادهاي چند ميليارد دلاري و اسامي‌کشورهايي مثل آمريکا، عربستان، امارات، ترکيه، بلغارستان و کشورهاي اروپايي ديگر را که در اين قراردادها دست دارند، فاش مي‌کند. کشورهايي که مقصد اين سلاح‌ها بوده‌اند نيز سوريه، عراق، يمن، افغانستان، پاکستان و کنگو هستند و مسئله خطرناک اين است که سلاح از طريق سفرهاي ديپلماتيک منتقل مي‌شود. بنا بر اين اطلاعات، "سيلک وي ايرلاينز" اسم شرکتي است که آذربايجان آن را اداره مي‌کند اما يک شرکت هواپيمايي عادي نيست و سلاح سنگين و مهمات را براي کشورها، افراد و تروريست‌ها با پشتيباني ديپلماتيک قاچاق مي‌کند.اسناد فاش شده نشان مي‌دهد که اين شرکت در سه سال اخير دست‌کم ۳۰۰ پرواز ديپلماتيک را ترتيب داده که در آن سلاح براي حمايت از جنگ‌ها و درگيري‌ها انتقال يافته است. اين شرکت پروازهاي ديپلماتيک را براي شرکت‌هاي خصوصي و سازندگان سلاح در آمريکا، کشورهاي بالتيک و اسرائيل و ارتش‌هاي عربستان، امارات، فرماندهي عمليات ويژه‌امريکا و نيروهاي نظامي‌آلمان و دانمارک در افغانستان و نيروهاي سوئدي در عراق ترتيب داده است. پروازهاي ديپلماتيک از بازرسي و ماليات و مسائل ديگر معاف مي‌شوند و اين يعني شرکت مذکور به راحتي صدها تن سلاح را به مناطق مختلف جهان منتقل مي‌کرده است. يکي از مشتري‌هاي اصلي "پروازهاي ديپلماتيک براي انتقال سلاح" شرکت‌هاي آمريکايي هستند که براي ارتش آمريکا و فرماندهي عمليات ويژه سلاح مي‌فرستند. عامل مشترک در اينجا اين است که اين شرکت‌ها سلاح‌هايي را ارسال مي‌کنند که فاقد معيارها و استاندارهاي آمريکايي است و در نتيجه نيروهاي آمريکايي از آن‌ها استفاده نمي‌کنند.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در مصاحبه با شبکه سي بي ان گفت که در مقابل دريافت ميلياردها دلار از سعودي‌ها در نشست اخير رياض شرکت کرده است.
شبکه خبري الجزيره ديروز با انتشار اين خبر افزود: رئيس جمهوري آمريکا به مقامات سعودي گفته بود در نشست رياض شرکت نخواهد کرد مگر آن که آنان ميلياردها دلار براي خريد سلاح از آمريکا بپردازند.رئيس جمهوري آمريکا همچنين اعلام کرد، با وجود تنش‌هاي موجود درميان کشورهاي حاشيه خليج فارس،‌ آمريکا پايگاه هوايي‌اش را از قطر خارج نمي‌کند.دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در مصاحبه با شبکه خبري CBN گفت: روابط ما با قطر خوب است و ما پايگاه هوايي خود را در اين کشور و با وجود محاصره اقتصادي و سياسي دوحه از سوي همسايگانش در حوزه خليج فارس حفظ مي‌کنيم.عربستان، امارات، بحرين و مصر از پنجم ژوئن سال جاري ميلادي روابط ديپلماتيکشان را با قطر قطع و محاصره هوايي، زميني و دريايي اعمال کردند. قطر محل پايگاه هوايي "العديد" است که ۱۰ هزار نيروي آمريکايي در آن حضور دارند. دراين ميان کاخ سفيد از تماس تلفني رئيس‌جمهور آمريکا با پادشاه عربستان درباره بحران ديپلماتيک ميان کشورهاي عربي خبر داد. به گزارش خبرگزاري رويترز، کاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام کرد که تماس تلفني دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا با ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان پيرامون تلاش‌ها براي حل بحران ميان دوحه و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بوده است.

نيروهاي رژیم صهیونیستی با يورش به محله سه جوان فلسطيني که در مسجد الاقصي به شهادت رسيدند، تعدادي از نزديکان آنها را بازداشت کردند. تل‌آويو همچنين مفتي قدس را پس از چند ساعت بازداشت آزاد کرد.
به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز عربي، در پي عمليات شهادت طلبانه اخير تعدادي جوان فلسطيني در يکي از صحن‌هاي مسجدالاقصي و در نهايت شهادت سه تن از آنها، پليس رژيم صهيونيستي تعدادي از نزديکان آنها را طي عمليات يورش به محله عين النبي در شهر ام الفحم، زادگاه اين جوانان بازداشت کرد.مسئولان رژيم صهيونيستي روز گذشته به بهانه مسائل امنيتي ورودي‌هاي مسجدالاقصي را بستند و براي اولين بار طي ۵۰ سال گذشته اجازه برگزاري نماز جمعه را ندادند. تل‌آويو تصميم دارد مسجدالاقصي را تا يکشنبه بسته نگه دارد.از سوي ديگر فلسطيني‌ها در بيت لحم پيکر جوان فلسطيني را که درگيري با نيروهاي اسرائيلي کشته شد، تشييع کردند. سربازان رژيم صهيونيستي روز جمعه به اردوگاه الدهيشه در بيت لحم يورش بردند، تعدادي از جوانان فلسطيني به مقابله به آنها برخاستند اما با تيراندازي سربازان اسرائيلي به سوي آنها يکي از اين جوانان به شهادت رسيد.از سوي ديگر الشيخ محمد حسين، مفتي قدس که عصر روز جمعه به بازداشت نيروهاي اسرائيلي درآمده بود، پس از چند ساعت آزاد شد. رژيم صهيونيستي مفتي قدس را هنگام اقامه خطبه نماز جمعه در يکي از خيابان‌هاي قديمي‌قدس بازداشت کرد.

دور هفتم نشست صلح سوريه در ژنو بدون حصول هيچ نزديکي در مواضع دو هيئت دولت و مخالفان در زمينه مبارزه با تروريسم و گذار سياسي به کار خود پايان داد.
 به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، بعد از پنج روز مذاکره که استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه با هيئت نظام سوريه به رياست بشار جعفري و هيئت مخالفان سوريه داشت، نتايج قابل ملاحظه‌اي حاصل نشد.هر چند بشار جعفري بعد از پايان اين دور از مذاکرات آن را مفيد خواند و گفت: در اين دور از مذاکرات به دو مساله اصلي يعني مبارزه با تروريسم و مسائل فني قانون اساسي پرداختيم و نشست‌هايي با کارشناسان حقوقي در زمينه قانون اساسي داشتيم.
 اما دي‌ميستورا و مخالفان گفتند، نظام سوريه اهميتي به بحث گذار سياسي در اين دور از مذاکرات نداد.وي افزود: در اين راستا توجه فرستاده سازمان ملل را به کشتارهاي ائتلاف ضد داعش در رقه و الطبقه معطوف و نفوذ نظامي‌ترکيه به خاک شمال سوريه را محکوم کرديم.سفير سوريه در سازمان ملل مذاکرات در زمينه مبارزه با تروريسم را "مفيد و مفصلگ خواند و ابراز اميدواري کرد اين مساله در ميدان نظري به شوراي امنيت برود.بشار جعفري گفت در نشست با کارشناسان فني به طور ريشه‌اي به اصول مربوط به روند قانون اساسي پرداختيم که در سند اصول اساسي راه حل سياسي ۱۲ بندي آمده است.

در سالگرد کودتای نافرجام ترکیه رقم خورد؛
گروه بين الملل – ترکيه اولين شکست سالگرد کودتاي نافرجام را با برگزاري چندين مراسم جشن مي‌گيرد اين درحالي است که با افزايش فشارهاي رجب طيب اردوغان، هزاران نفر کارمند و مقام دولتي بازداشت يا اخراج شدند.
به گزارش الجزيره آنکارا سالگرد کودتاي نافرجام را تعطيل رسمي‌"دموکراسي و اتحاد" خوانده است. دراين ميان آينده کشوري که هم با فشارهاي داخلي و هم با خطرجنگ با نيروهاي داعش و درگيري با نيروهاي پ.ک.ک و انتقادات مداوم غرب روبروست بسيار نگران کننده است. مراسم اولين سالگرد کودتاي نافرجام ترکيه که به کشته شدن بيش از ۲۶۰ نفر منجر شد، ديروز در سراسر اين کشور برگزار شد.در جريان تلاش براي کودتا ۲۱۹۶ نفر هم زخمي‌شدند. پيش از نيمه شب ۱۵ ژوئيه ۲۰۱۶ گروهي از نظاميان ترکيه با بستن پل‌هاي اصلي استانبول، تصرف شبکه‌هاي تلويزيوني و محاصره بزرگ‌ترين فرودگاه کشور سعي کردند کنترل کشور را در دست بگيرند. هدف آنها سرنگون کردن رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه بود اما تلاش آنها با شکست مواجه شد.در جريان کودتاي ژوئيه سال گذشته گروهي از واحدهاي ارتش و پليس ترکيه عليه دولت اردوغان نزديک به 260 نفر کشته شدند. در نخستين سالگرد اين کودتا مراسم متعددي در استانبول و آنکارا برگزار شد.در مراسمي‌که جمعه شب بر روي يکي از پل‌هاي تنگه بسفر در استانبول برگزار شد، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه نيز شرکت داشت و از يک بناي يادبود قربانيان اين کودتا پرده‌برداري شد. برطبق برنامه‌ها رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه در ميان مردم دو شهر استانبول و آنکارا سخنراني کرد. اردوغان ابتدا حدود ساعت 30 :10 شب به وقت محلي در ميان شرکت کنندگان در گردهمايي اتحاد ملي در استانبول سخنراني کرد. هم چنين قرار است اردوغان پس از حضور در مراسم استانبول به آنکارا رفته و در يک گردهمايي در مقابل ساختمان پارلمان ترکيه شرکت کند. انتظار مي‌رود در اين گردهمايي پارلمان اسماعيل قهرمان، رئيس پارلمان، بنعالي ييلديريم، نخست وزير ترکيه، دولت باغچلي، رهبر حزب جنبش ملي‌گرا و رجب طيب اردوغان نيز سخنراني کنند. حزب اپوزيسيون مردم جمهوري‌خواه و حزب مردم دموکراتيک خلق از حزب حاکم انتقاد کردند که با تاخير آنها را به اين مراسم دعوت کردند. درحاليکه يک سال از کودتاي نافرجام مي‌گذرد منتقدان اردوغان اين رويداد را بهانه اي براي سرکوب کردن مخالفان اردوغان مي‌دانند.
اخراج هزاران نفر ديگر از کارکنان دولتي در ترکيه
در آستانه نخستين سالگرد کودتاي نافرجام در ترکيه، هزاران نفر ديگر از کارکنان دولت از کار برکنار شده‌اند. خبرگزاري رسمي‌آناتولي مي‌گويد، اخراج‌شدگان افسران پليس، سربازان و کارمندان وزارتخانه‌هاي دولتي هستند. براساس گزارش خبرگزاري رسمي‌آناتولي ترکيه، در روزهاي اخير و در آستانه کودتاي نافرجام ۱۵ ژوئيه ۲۰۱۶ در ترکيه، ۷هزار و ۵۶۳ نفر از افسران پليس، سربازان و کارکنان وزارتخانه‌هاي مختلف به اتهام ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن از کار برکنار شده‌اند. به نوشته روزنامه "حريت" ترکيه ۲۳۰۰ از اخراج‌شدگان از نيروهاي پليس هستند «آدم گوري» عضو پارلمان ترکيه و از طرفداران حزب دمکراتيک خلق‌ها (HDP) در آنکارا بازداشت شد..دولت ترکيه از يک سال پيش و پس از کودتاي نافرجام اين کشور، اقدامات شديدي را عليه مخالفان آغاز کرده است. در اين مدت حدود ۵۰ هزار نفر بازداشت و حدود ۱۰۰ هزار نفر ديگر از کار برکنار شده‌اند. اخراج‌شدگان معلم مدارس، استاد دانشگاه‌ها، قاضي‌، سرباز ارتش و پليس هستند. بيشتر دستگير يا اخراج شده‌ها، مظنون به هواداري از جنبش فتح‌الله گولن هستند؛ گروهي که دولت رجب طيب اردوغان آنها را به سازما‌ن‌دهي کودتاي نافرجام ۱۵ ژوئيه ۲۰۱۶ متهم مي‌کند. علاوه بر اينها، فعالان کرد، اعضا و هواداران گروه‌هاي مخالف و منتقد دولت نيز در شمار اخراج‌شده‌ها از پست‌هاي دولتي هستند. بنابر گزارش‌ها، در ميان اخراجي‌هاي جديد يک فرماندار سابق استانبول نيز ديده مي‌شود. هم‌چنين‌هاکان شوکور، ستاره سابق فوتبال اين کشور، از همه مدال‌هاي دريافتي خود محروم شده است.هاکان شوکور پس از پايان فعاليت خود در فوتبال، به عنوان نماينده حزب حاکم عدالت و توسعه، وارد سياست شد. اما به دليل داشتن رابطه با فتح‌الله گولن از نظرها افتاد. او اکنون در ايالات متحده‌امريکا زندگي مي‌کند و دستگاه قضايي ترکيه عليه او حکم بازداشت صادر کرده است. عملکرد پس از کودتاي دولت ترکيه با انتقادهاي فراواني در داخل و خارج از اين کشور مواجه شده است.دولت ترکيه مي‌گويد بازداشت‌ها و اخراج‌هاي صورت گرفته براي برقراري ثبات در کشور بوده‌اما منتقدان اشاره مي‌کنند آقاي اردوغان در حال سرکوب مخالفان سياسي خود است.هفته پيش، بيش از صد هزار نفر در استانبول در اعتراض به سياست‌هاي آقاي اردوغان تظاهرات کردند.کمال قليچ‌دار اوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوريخواه خلق ترکيه از بازداشت‌هاي گسترده پس از کودتا به شدت انتقاد کرده و با "کودتاي دوم" خواندن آن گفته است مردم ترکيه "در يک ديکتاتوري زندگي مي‌کنند."آقاي اردوغان در واکنش، افراد شرکت‌کننده در اين راهپيمايي را به حمايت از "تروريسم" متهم کرده است. حزب دموکراتيک خلق ترکيه سومين حزب بزرگ پارلمان اين کشور است که در انتخابات اخير، 6 ميليون رأي به دست آورد. دولت ترکيه پيش از شروع پاکسازي‌ها به بهانه کودتاي نافرجام هم، سياسيون کُرد را تحت فشار قرار مي‌داد.همچنين پليس ترکيه به دفاتر حزب دموکراتيک خلق در آنکارا نيز حمله کرده است. از نظر دولت «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور ترکيه، اين حزب به دليل ارتباط با پ‌ک‌ک، مبناي قانوني متزلزلي براي حضور در عرصه سياسي ترکيه دارد.
تنش ترکيه با اروپا
پس از گذشت يکسال از کودتاي نافرجام ترکيه هنوز با تروريسم در چالش است. دراين ميان تقابل ميان ترکيه و کردهاي مبارز در جنگ با نيروهاي تروريستي داعش در سوريه باعث سردرگمي‌غرب شده است. درحاليکه غرب به نيروهاي کرد نيازمند است اردوغان آنها را عامل بي ثباتي در ترکيه مي‌داند. دراين بين رابطه ترکيه با کشورهاي اروپايي کاهش شديدي داشته به طوري که کشورهاي دانمارک ، اتريش و آلمان سخنراني مقامات دولتي ترکيه را ممنوع کردند. اين امر در جريان رفراندوم تغييرات قانون اساسي ترکيه صورت گرفت که اردوغان با پيروزي توانست قدرت خود بر پارلمان را گسترش دهد.اين تقابل باعث شد تا روابط ديپلماتيک و همکاريهاي آنها با اين عضو ناتو در دچار مشکل شود. به گزارش دويچه وله ترکيه خواسته است که ديدار نمايندگان مجلس آلمان با سربازان اين کشور در پايگاه نظامي‌قونيه به تعويق بيافتد. علت اين تصميم تنش در مناسبات ترکيه و آلمان اعلام شده. آلمان احتمالا سربازان خود را از قونيه خارج خواهد کرد. نمايندگان مجلس آلمان اجازه ديدار با سربازان اين کشور در پايگاه ناتو در قونيه ترکيه را نخواهند داشت. به گفته راينرد آرنولد يک نماينده مجلس آلمان از حزب سوسيال دمکرات، ترکيه تقاضا براي اين ديدار را رد کرده و دليل آن را رابطه تنش‌آلود ميان برلين و آنکارا عنوان کرده است. در ماه مه ترکيه با تقاضايي مشابه موافقت کرده بود. هم آلمان و هم ترکيه عضو ناتو هستند. آخرين مورد از تنش در مناسبات ترکيه و آلمان به موضوع حضور رجب طيب اردوغان در اجلاس رهبران گروه ۲۰ در‌هامبورگ برمي‌گشت. آلمان به اردوغان اجازه نداد که به طور عمومي‌براي ترک‌هاي مقيم اين کشور سخنراني کند. تنش بر سر ديدار سربازان در اينجرليک، بيش از همه ناشي از جلوگيري از سخنراني مقام‌هاي ترک در آلمان در آستانه رفراندوم قانون اساسي ترکيه، اعطاي حق پناهندگي به شماري از مقام‌هاي ديپلماتيک و نظامي‌ترکيه که پس از کودتا در اين کشور بازگشت به کشورشان را خطرناک مي‌ديدند و نيز مخالفت آلمان با محدودشدن هر چه بيشتر آزادي بيان و حقوق مدني در ترکيه پس از کودتاي سال پيش بود.

سرکان ديميرتاش
حريت

اولين سالگرد کودتاي نافرجام خونين در پانزده جولاي 2016 در يک هفته در سراسر ترکيه برگزار خواهد شد که درآن فعاليت‌هاي مختلف به خصوص در آنکارا و استانبول دوشهر مورد هدف گرفته شده کودتاي شبانه برگزار خواهد شد.برگزاري يادبود اين کودتاي نافرجام لازم و مهم است تا از رخدادهاي مشابه درآينده جلوگيري شود.اين امر همچنين مهم است که به ريشه‌هاي اين کودتا نگاه کرد. اين تنها فرصت براي تقويت دموکراسي است. اين امر نيازمند درک متقابل در پايه سازش فرهنگي بين احزاب سياسي با اعتقادات و ايدوئولوژيهاي متفاوت است. دراين ميان متهم کردن مستقيم احزاب اپوزيسيون ، حزب خلق و حزب دموکرات به همکاري با سازمان‌هاي تروريست در کودتا نادرست است و به اتحاد کشور کمک نمي‌کند. اين طبقه بندي يک هفته بعداز بازداشت صلاح الدين دميرتاش موسس حزب دموکراتيک به دستور اردوغان بود. حزب دموکراتک دومين حزب بزرگ سياسي ترکيه و حزب جمهوري خلق نيز سومين حزب بزرگ ترکيه است که يک چهارم و يک هشتم جمعيت ترکيه را به خود اختصاص مي‌دهد.درجايگاه کنوني هيچ سودي از مقصرخواندن سازمان گولن که مدتهاي زيادي متحد حزب عدالت و توسعه بود به عنوان مسئول کودتا سودي ندارد. ديگر زمان آن نيست که گذشته را برهم زد به خصوص اينکه بايد ياد 249 کشته شده اين کودتا بايد گرامي‌داشته شود که براي دفاع از جمهوري و دموکراسي به خيابانها آمدند.
ترجمه : فاطمه مهتدي