علي سرزعيم
تحليلگر اقتصادي
عملکرد دولت يازدهم در بخش اقتصاد کلان به شدت محافظه‌کارانه بوده و تقريبا در هيچ حوزه‌اي به اصلاح ساختار اقتصادي نپرداخته است.  اين عملکرد کمتر از انتظار محصول چيدمان ضعيف کابينه يازدهم است. معدل بالاي سني اين کابينه موجب شد تا عملکرد آن بيش از حد محافظه‌کارانه باشد و اين ترکيب موجب شد تا محافظه‌کاري همديگر را تقويت کنند.  شرايط موجود در حاکميت نيز به نحوي بود که از اقدامات دولت در انجام اصلاحات ساختاري حمايت نمي‌کرد. بخش‌هاي مختلف حاکميت نيز به جاي اينکه دولت را در انجام جراحي‌هاي اقتصادي ياري کند بيشتر مترصد مچ‌گيري و هوکردن يا امتيازخواهي بودند. شجاعتي که دولت در مذاکرات هسته‌اي نشان داد و حمايتي که حاکميت در اين عرصه ارائه کرد در عرصه اقتصاد تکرار نشد. فضاي محيطي با کاهش قيمت نفت، بالا گرفتن تنش‌هاي منطقه‌اي و روي کار آمدن ترامپ به شدت نامساعد شد مجموع اين عوامل دست به دست هم داد تا دولت نتواند انتظاراتي که از آن مي‌رفت را برآورده سازد.  ممکن است اين سوال پيش آيد که آيا دولت دوازدهم مي‌تواند مانند دولت يازدهم از انجام اصلاحات ساختاري خودداري کند؟ پاسخ اين سوال منفي است زيرا ظرفيت عقب انداختن حل مسئله ديگر موجود نيست.  به يک معنا مي‌توان شرايط اقتصادي را با وضعيت محيط زيست تشبيه کرد.  در عرصه محيط زيست فعالان اين عرصه طي سال‌ها نسبت به نوع بهره‌برداري از منابع آب هشدار مي‌دادند اما اين هشدارها معمولا توسط دولت و نهادهاي مربوطه ناديده گرفته مي‌شد تا اينکه کار به جايي که رسيد که ريزگردها صداي مردم را در آورد.  در اين مقطع بود که دولت ناگزير از دخالت و اقدام و تغيير رويه شد.  در عرصه اقتصاد نيز شرايط بانکي به گونه‌اي است که انجام جراحي در يک بازه زماني کوتاه گريزناپذير کرده است.  ارز را نمي‌توان ديگر در همين قيمت حفظ کرد. بدنه دولت را کماکان بر دوش کشيد و کماکان نسبت به هرز انرژي و پيامدهاي آلاينده آن بي تفاوت بود. شرايط به مرز بحران رسيده و انجام جراحي گريزناپذير شده است. انتظار مردم آن است که کارشناساني در کابينه به کار گمارده شوند که حاضر به انجام چنين جراحي‌هايي باشند.




ولفگانگ مونچو
 فايننشال تايمز

آنگلا مرکل اولين فردي است که گمانه زني درباره رهبري اش بر جهان غرب را رد کرده است. گفتن اين حرف که يا واقعگرايي تلخ يا فروتني اشتباه است ولي اين حرف درست است. هرچقدر نسبت به برگزيت يا رئيس جمهور آمريکا عصباني باشيد تفکر درباره تغيير قدرت جغرافيايي کمي‌زود است. اگرچه اين اتفاق هر از گاهي رخ مي‌دهد ولي بسيار کم است.پس از انتخاب امانوئل ماکرون به رياست جمهوري فرانسه خوشحالي و اميد زيادي درباره اروپا به راه افتاده است.منطقه پولي يورو از بهبود وضعيت اقتصادي پس از گذشت ده سال از بحران مالي لذت مي‌برد. حسن نيت سياست جهاني درباره اتحاديه اروپا و سياستمداراني چون مرکل و ماکرون به طور کلي وجود دارد.اين امر خوبي خواهد بود اگر اتحاديه اروپا نقش رهبري جغرافيايي جهان را به دست گيرد.اما براي انجام آن اتحاديه اروپا نيازمند انجام سه کار است. اولين و مهمترين کار براي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا توقف مازاد حساب جاري است.بدون توجه به مازاد آلمان .
 اين مازاد منطقه يورو است که مهم است که مازاد آلمان بخشي ثابت آن است. مازاد حساب جاري منطقه يورو 3.4 درصد توليد ناخالص داخلي اين منطقه در سال گذشته بوده است.سياستمداران اروپايي توجه کمي‌به اين امر دارند و سعي در قدرت و رقابت کشور خود دارند. منطقه يورو دومين منطقه بزرگ اقتصاد جهان است و براي بقيه جهان اهميت دارد. دومين عملکرد پايان دادن به بحران در منطقه يورو است سيستم بانکي هنوز ضعيف است و عدم توازن در برخي کشورها نميتواند باعث ابرقدرت شدن اروپا در اقتصاد شود. سومين موضع امتناع اتحاديه اروپا در افزايش بودجه دفاعي است اين امکان که هريک از اعضا 2 درصد از توليد ناخالص داخلي خود را به اين امر اختصاص دهند بسيار دور از ذهن است. اما اتحاد آلمان و فرانسه ممکن است تمايل اتحاديه اروپا را به رهبري جهان بيشترکند.  
ترجمه : فاطمه مهتدي

علی لاريجاني شرايط معرفی کابينه را تشريح کرد:
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: ما در دولت آينده احتياج به وزرايي داريم که شجاعت حل مشکلات را داشته باشند و فقط به درد و دل در جلسات اکتفا نکنند.
به گزارش ايرنا، علي لاريجاني در هشتمين کنفرانس بين المللي بودجه ريزي بر مبناي عملکرد گفت: ما بدون اصلاح برخي نظامات نمي‌توانيم توسعه و پيشرفت موفق داشته باشيم يعني با اين حجم دولت و با اين نظام پيچيده ديواني و اين نظامات بودجه‌‌ريزي نمي‌توانيم در توسعه توفيقي داشته باشيم.
وي ادامه داد : آن جهش هشت درصد که در قانون بودجه‌امده، احتياج به هفت تا هشت اصلاح در نظامات دارد و اميدوارم دولتي که مي‌آيد تازه نفس وارد اين مرحله شود. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: وزراي آينده بايد اين شجاعت را داشته باشند که وقتي مشکلي پيش روي خود مي‌بينند به سمت حل آن بروند نه اينکه اين مشکلات باشد و در جلسات درد و دل کنند. ما الان احتياج به اين نداريم. لاريجاني اضافه کرد: ما مشکلات پيچيده اي داريم. اگر مي‌خواهيم جهش هشت درصدي داشته باشيم و در صادرات تحولي بوجود آيد و بودجه ما کاملا از نفت منفک شود بايد در نظامات اصلاحاتي انجام دهيم که يکي از آن‌ها اصلاح نظام بودجه است.
وي افزود: موضوع کنفرانس بين المللي بودجه‌ريزي بر مبناي عملکرد موضوعي مهم و مورد اهتمام همه است و در قانون برنامه ششم هم در ماده 7 به آن تاکيد شده است البته در برنامه‌هاي گذشته هم بر نظام بودجه ريزي تاکيد شده که سازوکار و تحولاتي در کشور نياز دارد که اين دو بايد باهم صورت بگيرد ؛ البته کار ساده اي نيست ولي کار مهمي‌است.
لاريجاني با بيان اين که يک نگاه کلي به وضعيت کشور عزم همه را به سمت اين کار سوق مي‌دهد، افزود: اولين مساله اين است که براي بودجه جاري کشور سهم قابل توجهي از نفت بايد استفاده شود که روش درستي نيست. خيلي از کشورها بودجه کارهاي ديواني خود را بدون نفت انجام مي‌دهند.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد:نفت يک سرمايه است بايد صرف امورزيربنايي و توسعه اي کشور شود ولي ما مجبوريم نفت را در بودجه جاري کشور مصرف کنيم ، خود اين نشان مي‌دهد که يک خلل جدي در نظام کشور از نظر بودجه ريزي و امور ديواني کشور وجود دارد که احتياج به بحث ندارد.
وي گفت: نکته دوم حجم وسيع دولت است. به هر حال ما بايد خدماتي به مردم بدهيم. اين خدمات بايد قابل قياس با کشورهاي ديگر باشد. ما موارد عديده اي داريم که کشورهايي که جمعيتي کمتر از ما دارند خدمات نسبتا خوبي ارايه مي‌کنند ولي حکمرانان و کارکنان در آنجاها خيلي کمتر هستند.
لاريجاني در ادامه گفت: بعضي از آمارها نشان مي‌دهد که اين امور ديواني مفصل خودش مانع پيشرفت شده است و علاوه بر اين که هزينه‌ها را زياد کرده است خودش مانعي شده است.
وي ، زمان براي سرمايه گذاري را يکي از پارامترهايي دانست که نشان مي‌دهد کشوري سرزنده براي توليد و کار و توسعه است و افزود: به لحاظ زمان براي سرمايه گذاري ، در منطقه بين 20 کشور، پانزدهم هستيم يعني اينکه ما خيلي مشکل داريم و در جهان هم از بين 138 کشور، کشور 87 هستيم. پس مشخص است که زمان براي سرمايه گذاري ما دچار مشکل است. رييس مجلس افزود: همين امور ديواني خيلي جاها مانع سرمايه گذاري شده است. ديسيپلين‌هايي به وجود مي‌آورد که عملا زمان سرمايه گذاري را افزايش مي‌دهند.
لاريجاني ادامه داد: در شفافيت سياستگذاري در بين 20 کشور منطقه، ما هجدهمين مرتبه را داريم و در بين 138 کشور در جهان ، 136 هستيم. بنابراين از اين جهت ضعف جدي داريم، اين قسمت ديواني ما کمکي نکرده است که سياستگذاري شفاف شود، گاهي پنهانکاري شده است.
وي گفت: نرخ بيکاري در منطقه در بين 20 کشوري که بررسي شده است ما نهمين هستيم و در بين 105 کشور جهان، نودمين هستيم و از نظر رشد ناخالص داخلي که خيلي مهم است در بين 24 کشور منطقه ما دهمين هستيم و در بين 191 کشور جهان ، 84 هستيم. لاريجاني ادامه داد: در جذب استعدادها در بين 20 کشور منطقه نوزدهمين هستيم و در بين 138 کشور ، 126 هستيم. پس اين سيستم بزرگي که به عنوان امور ديواني داريم کمکي به وضعيت و شان توسعه کشور نکرده بلکه خيلي جاها اگر تحليل شود موانعي هم به وجود آورده است.
وي به فاصله بين اهداف برنامه و بودجه و عملکرد آن اشاره کرد و گفت: ضريب تحقق برنامه و بودجه زياد نيست که دليل آن در بعضي موارد اهداف آن درست تنظيم نشده و در خيلي موارد ديگر ناتواني و کارآمدي ضعيف است يعني اين سيستم وسيع است ولي کارآمدي اش ضعيف است. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: نتيجه اين شد که در همين بودجه‌امسال که تصويب کرديم، 90 درصد بودجه سال 96 به بودجه جاري اختصاص يافته است يعني اين که پول نفت هزينه براي بودجه جاري مي‌شود. لاريجاني گفت: بايد اهتمام شود که مصرف بودجه درست انجام شود تا از هزينه‌هاي زائد کاسته شود و کارآمدي افزايش يابد.
وي به محور قرار گرفتن عدالت در نظريه‌هاي اسلامي‌اشاره کرد و افزود: عدل و داد پايه حکمراني پيامبران بوده است، حال اين سوال مطرح مي‌شود که آيا در درون اين عدالت آزادي وجود دارد که بايد پاسخ گفت، بله آزادي به نحو عام وجود دارد و بر اين موضوع که هر فردي استعدادهايي دارد که بايد براساس آن دريافتي مناسب داشته باشد تاکيد مي‌کند.
رييس قوه مقننه در ادامه گفت: موضوع قانون بايد براي همه يکسان باشد و در نظريات فيلسوفان ابتدايي آمده است. در عدالت بايد سمت گيري و جهت به سوي محرومان باشد و حکومت بايد حداقل‌ها را براي افراد ضعيف تامين کند. لاريجاني گفت: اگر ما مفهوم عدالت را قبول کنيم معنايش اين است که دولت ما نبايد دولت حداکثري باشد به اين نحو که بايد بگذاريم مردم انتخاب کنند و آزاد باشند. در اقتصاد و تحصيل آزاد باشند و اين سيستم‌هاي ديواني نبايد جايگزين آنها شوند. وي در ادامه به مبنا قرار گرفتن اصل 44 قانون اساسي در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اجراي اصل 44 مبنا قرار گرفته‌اما سيستم ديواني تغييري نکرده است، به طور مثال يک نيروگاه از بخشي جدا شده و به بخش ديگر تحويل داده شده است. رييس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: بايد مشکلات بودجه ريزي کشور شناسايي شود. به‌اندازه کافي شواهد و قرائن براي اصلاح نظام بودجه ريزي کشور وجود دارد که متناسب با آن تدابير لازم انديشيده شود.

گمانه زنی‌ها درخصوص جایگزین پراید؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: مدتي قبول بود كه نعمت‌زاده، وزير صنعت در جلسه سياست‌گذاري خودرو از خودروسازان خواست تا خودروهايي كه تكنولوژي قديمي‌دارند را از خطوط خود خارج و خودروهاي جديد را جايگزين آنها كنند.
موضوع جايگزين شدن خودروهاي قديمي، مدت‌هاست مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد و درباره آن خبر و گزارش‌هايي منتشر مي‌شود. با اين حال هنوز اين اقدام عملي نشده و به نظر مي‌رسد كه پيچ و خم‌هاي زيادي در اين مسير وجود دارد.
طي سال‌هاي گذشته بارها قواعد و قوانين توليد خودرو براي خودروسازان داخلي گوشزد شده و بارها مباحث زماني مختلفي براي خروج خودروهاي قديمي‌از خطوط توليد عنوان شده است. حالا به نظر مي‌رسد كه خودروسازان هم تصميم گرفته‌اند تا خطوط توليدي خود را با محصولات جديدي كه قراردادهاي آنها را به تازگي منعقد شده، جايگزين كنند.
طي سال‌هاي گذشته كيفيت خودروهاي داخلي، قديمي‌و تكراري بودن اين خودروها همواره به‌عنوان مهمترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان مطرح شده است. در همين حال برخي خودروهاي در حال توليد در دو شركت بزرگ خودروساز داخلي عمري بيش از دو دهه دارند. همين قديمي‌بودن تكنولوژي و خطوط توليد اين خودروها باعث شده كيفيت اين خودروها نيز پايين باشد. قديمي‌و از رده خارج بودن برخي خودروهاي در حال توليد در دو خودروساز بزرگ داخلي علاوه بر نارضايتي مصرف‌كنندگان انتقاد وزير صنعت را به عنوان مسوول ارشد دولتي سياست‌گذار صنعت خودرو به دنبال داشته است.
طي ماه‌هاي گذشته هرچند بارها درباره جايگزين شدن خودروهاي داخلي قديمي‌از سوي مسئولان و كارشناسان صحبت شده است، اما وزير و خودروسازان هيچ نامي‌از خودروهايي كه قرار است از رده توليد خارج شوند، نبرده‌اند. با اين همه ناگفته پيداست كه حداقل يك نوع خاص از هردو خودروساز بايد غزل خداحافظي را با خطوط توليد بخوانند؛ پژو ۴۰۵ و پرايد؛ دو خودروي پرفروش هر دو خودروسازي است.
مشكلات جايگزين كردن خودروهاي قديمي
طي ساليان سال پرايد پرتيراژترين خودروي توليد سايپا بوده و اگر قرار باشد اين محصول ديگر توليد نشود، بايد بيشتر خطوط توليد در تهران و ساير سايت‌هاي اين خودروساز به دنبال جايگزيني با بازار فروش مطمئن باشند تا با مشكلاتي مانند تعطيلي و بيكاري كارگران مواجه نشوند. نكته ديگري كه بايد مورد توجه قرار داد، اين است كه اين خودرو در رنج قيمتي زير ۳۰ ميليون تومان است كه پيش از اين نيز بحث خروج آنها مطرح شده بود و حالا چالش خودروسازان براي جايگزيني خودرويي كه در اين رنج قيمتي باشد بيش از گذشته به آنها فشار وارد خواهد كرد.
در حقيقت با توجه قراردادهاي جديدي كه خودروسازان منعقد كرده‌اند هم بعيد به نظر مي‌رسد در اين رنج قيمت باشد و خودروسازان بتواند متقاضيان اين رنج قيمتي را راضي نگه دارند و شايد مجبور شوند خودروي جديدشان را يا با قيمت پايين‌تر به بازار روانه كنند يا تلاش كنند متقاضيان را متقاعد به هزينه‌كرد بيشتري كنند. به نظر مي‌رسد سايپايي‌ها با توليد انواع خودروي پرايد بازار مناسبي را در اختيار دارند كه به مدد تغييرات ظاهري و آپشن‌گذاري‌هاي مختلف انجام شده، اما نمي‌توان به‌طور كامل اعلام كرد كه اين خودرو داراي تكنولوژي جديد است كه مي‌تواند همچنان در خط توليد باقي بماند. گو اينكه تيبا ديگر خودروي توليدي اين برند هم جزو خروجي‌هاي اين خودروساز است و حالا به نظر مي‌رسد آخرين برنامه اين است كه تيبا با افزايش توليد جايگزيني براي پرايد در بازار باشد.
فرصت برجام براي خودروسازان داخلي
در اين ميان به اعتقاد کارشناسان، در حال حاضر توافق هسته‌اي و برجام فرصتي مناسب را در اختيار خودروسازي کشور قرار داده تا بتواند باب مذاکره با شرکت‌هاي خارجي را باز و محصولاتي جديد را با کيفيت و قيمتي مناسب جايگزين خودروهاي قديمي‌خود کند. يک جستجوي ساده در سايت‌هاي خودروسازان خارجي، نشان مي‌دهد اگر شرکت‌هاي خودروساز داخلي تمرکز بيشتري روي بازار زير 50 ميليون تومان مي‌گذاشتند، مي‌توانستند محصولاتي مناسب با اين بخش از بازار يافته و آنها را جايگزين قديمي‌ها کنند.محصولاتي مانند نيسان ورسا، هيونداي اکسنت، شورولت اسپارک، ميتسوبيشي ميراژ، تويوتا ياريس، فورد فيستا و کيا ريو، همه ضمن داشتن کيفيتي مناسب (بسيار بالاتر از خودروهاي داخلي زير 50 ميليون تومان)، قيمتي يکسان و حتي شايد ارزان‌تر از برخي محصولات قديمي‌داخلي دارند.
با اين همه برخي از سازندگان اين خودروها، سابقه همکاري با شرکت‌هاي خودروساز داخلي را داشته و طبعا اين موضوع مي‌توانسته و مي‌تواند راه را براي توليد محصولات موردنظر در ايران فراهم کند. در اين بين، نيسان و کيا پيش‌تر با پارس خودرو و سايپا همکاري داشته‌اند، اما اين موضوع تا به‌امروز نتوانسته به جايگزيني محصولات قديمي‌خودروسازي ايران ختم شود.

جمالي: تيبا جايگزين پرايد مي‌شود
در همين حال مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، تاکيد کرده است که تيبا جايگزين خوبي براي پرايد بوده و تيراژ توليد آن براي جايگزيني پرايد افزايش مي‌يابد. مهدي جمالي روز گذشته در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به انعقاد قرارداد بين شرکت سيتروئن فرانسه با شرکت خودروسازي سايپا، گفت: شرکت سيتروئن در حال حاضر شرکت سايپا- سيتروئن شده و ديگر شرکت سيتروئن نيست، که تا پايان سال‌جاري از نخستين محصول اين شرکت رونمايي مي‌شود. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، اضافه كرد: سهم سايپا در اين قرارداد 50 درصد و سهم سيتروئن نيز 50 درصد برابر است. جمالي در پاسخ به سوالي مبني بر توقف خط توليد پرايد در پايان سال 97 و تصميمات ايران‌خودرو براي جايگزيني خودرو با همان رنج قيمتي، ادامه داد: تيبا جايگزين خوبي براي پرايد است و تيراژ توليد آن براي جايگزيني پرايد افزايش مي‌يابد. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، در پايان تصريح کرد: شرکت خودروسازي سايپا در حال طراحي خودروهاي جديد و با قيمت مناسب است.


درصورت ایجاد بن‌بست شهردار می‌شوم
اين روزها پس ازپيروزي اصلاح طلبان درانتخابات شوراي شهر تهران نام اوبه عنوان شهردارمطرح است هرچند که مرعشي بارها اعلام کرده است علاقه‌اي به حضوردرساختمان خيابان بهشت ندارد اما با اين وجود گفته مي‌شود حضوراوازسايرنامزدها براي تصدي اين صندلي جدي‌تراست.
درباره احتمال حضوراو درشهرداري تهران،سوابق اجرايي‌اش پس ازانقلاب،مشکلات پيش‌روي شهرداري تهران،گزينه‌هاي احتمالي اصلاح‌طلبان براي صندلي بهشت، کابينه احتمالي دولت دوازدهم ،تشکيل دولت در سايه و....به گفتگو نشستيم:
همواره نام شما براي تصدي پست‌هاي مهم وتاثيرگذارمطرح بوده است،الان هم زمزمه‌هايي از شهردار شدن شما به گوش مي‌رسد. درچه شرايطي يک سمت را مي‌پذيريد؟
 هيچ گاه براي پذيرش مسئوليتي پيش قدم نشدم وهميشه تسليم جريانات شده‌ام وهرگاه پستي هم به من ابلاغ شد با مشورت اعضا و اجماع بوده است.ازخط مشي که تاکنون داشته‌ام راضي هستم و ادامه خواهم داد.هيچ‌گاه دلم نمي‌خواست مسئوليتي را برعهده بگيرد که ازپس آن برنيايد براي همين بود هشت سال دوران استانداري من هرسال يک استعفا مي‌دادم تا اگر فرد شايسته ديگري بود انتخاب شود.نخستين مسوليت اجتماعي و اجرايي من به ارديبهشت ۵۸ بازمي‌گردد همان سالي که‌امام فرمان تشکيل جهاد دانشگاهي را دادند. آن زمان ما يک گروه ۷۰ نفري داشتيم که من با ۶۸ رأي مسئوليت گروه را برعهده گرفتم وبه عنوان رابط تهران و کرمان براي تشکيل جهاد سازندگي انتخاب شدم.داستان تشکيل گروه هم به اين صورت بود، سال ۵۵ وارد دانشگاه شدم و يک‌سال بعد يعني سال ۵۶ يک گروه با دوستان تشکيل داديم براي رسيدگي به برخي امور که هنوز هم اعضاي آن مانند آقايان جهانگيري، مصطفوي، دکتر اميري نماينده فعلي زرند حضور دارند. سال ۵۷ که انقلاب شد من در کارگروه روستايي بودم. در آن سال‌ها بچه‌هاي دانشگاه تهران مانند آقايان آخوندي و افشار بيشتر از ديگران در جهاد دانشگاهي فعال بودند.جهاد دانشگاهي کرمان با پيگيري‌هايي که انجام دادم تشکيل شد. به خاطر دارم بعد از تشکيل آن دوستان گفتند که خودت حضور نخواهي داشت؟ گفتم خير؛ مي‌خواهم در شهرستان‌ها خدمت کنم.مسئوليت بعدي من شوراي جهاد استان بود، بر عهده گرفتن آن هم اينطور رقم خورد؛ شوراي جهاد استان دست جنبش مجاهدين افتاده بود، براي اينکه بتوانم آن را باز پس بگيرم به حضور آقاي ناطق نوري رفتم و ايشان را نسبت به اين موضوع حساس کردم. با شهيد شوريه که مسئول کميته استان‌ها بود ونماينده آقاي ناطق نوري يک شورا تشکيل شد من در اين شورا عضو نبودم اما چون يکي از افراد انصراف داد آقاي ناطق نوري گفتند که خودتان حضور داشته باشيد و من مسئول جهاد استان شدم.دو سال بعد از اين ماجرا قرار شد آقاي ميرزاده استاندار کرمان شود بر خلاف بقيه دوستان من خيلي موافق حضور ايشان نبودم، اما او من را به عنوان معاون سياسي انتخاب کرد. به آقاي ميرزاده گفتم قبل از شما کرمان چهار استاندار داشته است که متوسط حضور هر کدام ۹ ماه بوده ،به خاطر دارم فرودين ماه بود به او گفتم شما بايد بهمن ماه اين سمت را تحويل دهيد اين چند ماه ارزشي ندارد که مراعات حال ديگران را کنيم، اين گونه رفتارها را کنار بگذاريم و پاي کار بايستيم حتي اگر بحث و جدل شود.آقاي ميرزاده هم که سرش براي دعوا درد مي‌کرد اين پيشنهاد مرا پذيرفت.
با توجه به اختلاف سليقه اي که گفتيد دوران کاري با آقاي ميرزاده چگونه سپري شد؟
دوران خوبي براي استان رقم خورد، آقاي ميرزاده چهار سال و هشت ماه استاندار کرمان بود،هرزمان که مي‌خواستند استاندار جديد انتخاب و معرفي کنند موفق نمي‌شدند؛ زيرا تعداد پروژه‌هايي که کنگ احداث آنان را زده بوديم به قدري زياد بودند که هيچ کس غير از خودمان نمي‌توانست آن را به پايان برساند. بايد اين را هم اضافه کنم در اين مدت آقاي ميرزاده زيرفشارائمه جمعه، روحانيون و مقامات قضايي قرار داشت، به او مي‌گفتند مرعشي را کنار بگذار ما با تو مشکلي نداريم،‌دعوا برسرمن بود.
چه زماني استاندار کرمان شديد؟ فشارهاي که گفتيد باعث نشد که اين سمت را نپذيريد؟
هنگامي‌که آقاي ميرزاده معاون اجرايي نخست وزير شد من به عنوان استاندارکرمان انتخاب شدم، حالا تصور کنيد چه آتشي در کرمان به پا شد، يادم نمي‌رود به هنگام توديع و معارفه هيچ يک ازروحانيان شهرحاضرنشدند دراين مراسم شرکت کنند و من با چه زحمتي ازشهرستان‌ها و بخش‌هاي اطراف روحانيون را دعوت کردم تا حضورداشته باشند.هشت سال استاندارکرمان بودم، هنگامي‌که اين سمت را برعهده گرفتم ۲۷ سال داشتم و وقتي که آن را تحويل دادم به مرزسي وپنج سالگي رسيده بودم.هنگامي‌که کرمان را به قصد تهران مي‌خواستم ترک کنم تا دردفتر آيت‌الله‌هاشمي‌به عنوان رئيس دفترايشان مشغول به کارشوم درفرودگاه مردم مانع بازگشت شدند اين ماجرا شش روزطول کشيد و من دست آخربه دليل لطف زيادمردم،مخفيانه ازکرمان خارج شدم.
شما به تهران آمديد و نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي‌شديد کدام کار سخت تر بود،‌نمايندگي يا استانداري؟
هيچ کدام، سخت‌ترين دوران کاري را در تهران تجربه کردم، مخصوصا در دو سال و نيمي‌که رئيس دفتر آيت الله‌هاشمي‌بودم نه اين که کار کردن با آقاي‌هاشمي‌سخت باشد، نه، از اين جهت سخت بود که من يک آدم ميداني بودم. با مردم بودن را دوست داشتم هيچ خانه‌اي در کرمان وجود نداشت که يادداشتي براي من نداده باشد از اختلافات زن و شوهري گرفته تا مسائل بزرگ‌تر، در طول هفته شايد ۵۰۰ نفر به ملاقات حضوري من مي‌آمدند حال تصور کنيد با چنين روحيه‌اي کار دفتري انجام دهم.
چه زماني وارد مجلس شديد؟
هنگامي‌که کارگزاران تشکيل شد دوستان علاقه‌مند بودند که من نماينده کرمان باشم. روز آخر ثبت‌نام بود ساعت ۱۰ صبح آيت‌الله‌هاشمي‌با من تماس گرفت و گفتند که به منزلشان بروم، به خدمت ايشان رسيدم،گفتند که براي نمايندگي مجلس اقدام کنيد، خنديدم و گفتم آقا شما از دست من خسته شده‌ايد و دوست نداريد ديگر در دفترتان باشم؟ گفتند نه،‌ کارگزاران در مجلس نياز به کسي دارد که به خوبي از پس امور بر بيايد.ساعت ۲ بعدازظهر به وزارت کشور رفتم در آخرين لحظات ثبت نام کردم. خوشبختانه اصلا نياز نبود که من تبليغاتي را انجام دهم و در مبارزه‌هاي تبليغاتي هيچ تلاشي نکردم و حتي در سخنراني‌هايم نيز گفتم که دوستان از من بهتر هستند و فقط مهم برگزاري بدون حاشيه و با امنيت انتخابات است.هنگام تبليغات از من مي‌پرسيدند چه قولي مي‌دهي، مي‌گفتم من تا اين لحظه کاري انجام ندادم و قولي هم نمي‌دهم؛ هر اتفاقي که افتاده نظام و دولت انجام داده‌اند اما اگر کاري از دستم بربيايد براي شما انجام مي‌دهم. آن سال من با ۱۵۲ هزار راي وارد مجلس شدم.
شرايط کار در مجلس پنجم چگونه بود؟
علما و بزرگان شهر در حمايت از من و آقاي دکتر رضوي متحد ما بودند براي حضور در مجلس پنجم بيانيه دادند، در مجلس ششم هم بيانه‌اي صادر نکردند اما بازهم حمايت لازم را انجام دادند.مجلس پنجم رئيس کميسيون نيرو، پست و تلگراف بودم و شرطم اين بود که اگر هر کس ديگري براي رياست کانديدا شود من نامزد نمي‌شوم اما به آن فرد کمک مي‌کنم. مجلس ششم دوباره نماينده شدم اما اين بار به دليل موجي که دوستان دوم خرداد عليه آقاي‌هاشمي‌به راه‌انداخته بودند با کاهش آرا رو‌به‌رو شدم و با ۱۰۸ هزار رأي به بهارستان رفتم. ابتداي مجلس ششم فقط يک مصاحبه کردم و گفتم "چراغ گوشه نشيني مدام مي‌سوزد" و ديگر مصاحبه‌اي در آن مدت انجام ندادم. مطلقاً در اين مجلس من فعال سياسي نبودم، مسئوليتي نپذيرفتم و هرچقدر که اصرار کردند جزو هيات رئيسه باشم گفتم نه،‌دليلش آن بود که جامعه، مشارکتي‌ها را که راديکال تر از ما بودند بيشتر مي‌پسنديد. خب حالا تصور کنيد اگر مي‌خواستم رقابت کنم بايد تندتر از آن‌ها شعار مي‌دادم تا حرفم شنيده شود که منطق نداشت و اگر مي‌خواستم دست دوم تلقي شوم در شان گروهمان نبود، همين شد که يک دوره سکوت کردم.هيچ گاه در مجلس ششم نطق پيش از دستور نداشتم و وقتي صدايم مي‌کردند، مي‌گفتم صحبت نمي‌کنم. يک عده‌اي مي‌گفتند وقتت را به ما مي‌دادي ، به آن‌ها پاسخ مي‌دادم وقتي خودم حرف حساب ندارم که بزنم شما که اصلا حرف حساب نداريد بزنيد.
چرا براي مجلس هفتم ثبت نام نکرديد؟ علت آن چه بود؟
بعد از اتفاقات در مجلس ششم تصميم گرفتم که در مجلس هفتم ثبت نام نکنم. آقاي کروبي آن زمان از من پرسيدند شما ثبت‌نام نمي‌کنيد؟ گفتم خير، پرسيدند چرا؟ پاسخ دادم نظام در حال حاضر به دو بخش تقسيم شده است يک بخش اقتدارگرا و اهل قتل زنجيره‌اي از منظر شما و دوستان دوم خردادي‌تان و بخش ديگرهم ضد انقلاب، آمريکايي و فاسد از منظر طرف مقابل.حالا بايد جزو کدام قرار مي‌گرفتم؟ به آقاي کروبي گفتم مي‌خواهم بروم با مردم صحبت کنم به آن‌ها بگويم من جز کدام گروه هستم؟من در آن مجلس نامه‌اي امضا نکردم، استعفا ندادم، ‌تحصن نکردم اما چوب آقايان را خوردم؛‌ چه بايد مي‌کردم؟بايد مي‌گفتم جزو اقتدارگرايان هستم که مردم رأي نمي‌دادند، بايد مي‌گفتم جز اصلاح طلبان و دوم خردادي‌ها هستم که باز جمع زيادي از متدينين را از دست مي‌دادم.
گفتيد که ريزش رأي داشتيد و آيا به دليل حواشي مجلس ششم بود؟
بله تاثير داشت تا جايي که سال سوم مجلس ششم هنگامي‌که به خدمت آيت الله حقيقي که‌امام جماعت مسجد جامع کرمان بودند رسيدم ايشان من و هيات همراه را نپذيرفتند، گفتند برويد بيرون. من نمي‌خواهم با شما ملاقاتي داشته باشم، جاي بسيار تعجب داشت .آن روز ما بازگشتيم و دليل اين رفتار را نيز نفهميديم، با آقاي دعايي مسئله را در ميان گذاشتم، قرار شد ايشان به کرمان بيايند و با آيت الله حقيقي صحبت کنيد،‌جالب بود که ابتدا آقاي دعايي را هم نپذيرفتند!آقاي دعايي به خانه آيت الله حقيقي رفتند، در همان بدو ورود از ايشان پرسيدند جريان چيست؟ آقاي حقيقي گفتند شماها در مجلس ششم جمع شده‌ايد عليه اسلام ؟ببينيد افرادي که در مجلس مورد تائيد آيات عظام بودند به خاطر بچه بازي برخي از دوستان حمايت‌ها را از دست دادند!
چه زماني به سازمان ميراث فرهنگي رفتيد؟
ده روز مانده به اتمام مجلس ششم استعفاي خودم را نوشتم براي حضور در سازمان ميراث فرهنگي در اين سازمان نيز۱۴ ماه در خدمت دوستان بودم. اما در سال ۸۴ ما زمين‌گير شديم آن هم به علت ندانم‌کاري سياسي برخي از دوستان، آن زمان ما ۱۷ ميليون راي داشتيم که تجزيه شد.چهار سال اول گذشت ودر سال ۸۸ هم اتفاقاتي افتاد که شاهدش بوديم خود من هم يک سال به ماموريت اوين رفتم.
گفته مي‌شود شما سمت شهرداري تهران را نخواهيد پذيرفت،‌علت آن چيست؟
اين‌که من چرا علاقه‌مند به حضور در شهرداري نيستم بحث امروز و ديروز نيست اساساً معتقدم بايد آزاد بود. آزادي را با چيزي عوض نمي‌کنم؛ در حال حاضر هرجا دلم بخواهد مي‌روم، هر مصاحبه‌اي که بخواهم انجام مي‌دهم اما وقتي مسئوليتي را مي‌پذيري در قيد و بند قرار مي‌گيري. من آزادي خودم را نمي‌خواهم از دست بدهم. من يک "جو" علاقه به حضور در سيستم ندارم؛ من علاقه به خدمت دارم. تجربه کرده‌ام که آدم بدون داشتن مسئوليت‌هاي رسمي‌مي‌تواند به جامعه خدمت کند.
برخي‌ها معتقدند شهرداري تهران کار سخت و دشواري دارد اين نهاد هزار و يک مشکل دارد، آيا دليل نپذيرفتن شما همين سختي‌هاست؟
کار شهرداري بسيار سخت است اما فشارها و تحميل‌ها عامل نپذيرفتن من نيست، اگر بنا باشد من شهردار شوم اصلاً اين مسائل براي من دغدغه نيست، حتي مشکلم بدهي‌هاي شهرداري نيست؛ مشکل من نهادها نيستند من خودم قصد ورود به سيستم رسمي‌را ندارم.
در چه صورتي شهردار تهران مي‌شويد؟
دوستان به من لطف دارند ومن را هم به عنوان گزينه شهرداري پيشنهاد دادند اما من به علت نداشتن تخصص دراين زمينه  پيشنهادشان را رد کردم اما اعلام کرده‌ام اگر بن‌بستي حاصل شد وشخصي اين مسئوليت را نپذيرفت که بعيد مي‌دانم اين اتفاق بيافتد شايد شهرداري را بپذيرم.البته گزينه برترازنظرمن محسن‌هاشمي‌است اما با توجه مصوبه آخرشوراي پنجم مبني برعدم خروج عضوي ازشورا شهردارشدن اومنتفي است.با اين حال ميثاق نامه‌ اي که ليست اميد امضا کرده‌اند مانعي درراستاي شهردار شدن‌هاشمي‌نبود.پس ازاونيزگزينه برتربراي شهردار ازنظرمن محمد علي نجفي است‌.درهرحال تمام تلاش خود را به کار بسته‌ام که اگر سازمان برنامه وبودجه به آقاي نجفي پيشنهاد نشد سمت شهرداري را
 بپذيرد.
عده اي مطرح مي‌کنند چون شخص مرعشي مخالفان زيادي دارد شهرداري را نمي‌پذيرد،‌تا چه حد اين درست است؟
به نظر من مخالف تندرونعمتي است. هيچ چيزبهتر ازوجود يک مخالف تندرو و نقاد نيست. تجربه شخصي به من حکم مي‌کند براي مديران، مخالف مهم نيست اين خود مدير است که نشان مي‌دهد چه توانايي دارد و تيم همراه چقدر ثابت قدم هستند.نمي‌توانم و نمي‌گذارند هر دو، دو روي يک سکه هستند که من قائل به آن نيستم.مخالفين، مخالفند و ايرادي ندارند آنها تند هستند و شعار مي‌دهند چه اشکالي دارد. هستند و نمي‌توانيم بگوييم که چرا وجود دارند.
آيا اقداماتي براي انتخاب شهردار در شوراي عالي سياست گذاري شده است؟
در حال حاضر دوستان ما براي انتخاب شهردار گرد هم نيامدند و در روزهاي آينده راجع به اين موضوع صحبت خواهند کرد. اما بايد بگويم برخي از رفتارها دوستان ما را دلسرد مي‌کند. گفته شده است که اعضاي شورا بايد معاونين شهردار را معرفي کنند اگر شهرداري که قرار باشد معاونش را با شورا هماهنگ کند به درد کار نمي‌خورد ديگر شهردار مستقل نيست. کسي که چنين کاري را انجام مي‌دهد در واقع به دنبال کاسبي است و به دنبال اين است که از نمد شهرداري براي خودش کلاهي درست کند.
به نظر شما شهردار تهران بايد چه ويژگي داشته باشد؟
ابتدا بايد اين نکته يادآوري کنم جايگاه شهرداري متفاوت است ،‌زماني شخص به آن شان و منزلت مي‌بخشد مثل انتخاب محسن‌هاشمي‌و يک وقتي هم شهرداري به شخص اعتبار مي‌دهد به فرض مثال مانند انتخاب حسين مرعشي. شورا بايد شهردار لايق را انتخاب کند و بايد پشتيبان شهردار باشد نه اينکه بخواهد در کار او دخالت کند.براي انتخاب مديران شهرداري هم بايد ببينيم بهترين آدم کيست؟حتي اگر از جناح اصولگرايان باشد مشروط بر اينکه سلامت لازم را داشته باشد. شهردار آينده تهران بايد عملکرد قابل دفاع داشته باشد و همين‌طور آبرومندانه رفتار کند.رسانه‌ها مي‌توانند نقش نظارتي در اين مورد ايفا کنند و حقيقت ماجرا را همانگونه که وجود دارد به افکار عمومي‌انتقال دهند.
گزينه آقاي عارف مطرح شد، آيا مي‌توان اين گمانه زني را جدي گرفت؟
از ابتدا هم شهرداري آقاي عارف مطرح نبود و مشاهده کرديد که خودشان هم تکذيب کردند او علاقه مند است که شهردار به او نزديک باشد اما قطعا خودش ورود نخواهد کرد.بايد يادآوري کنم،‌مسئوليت‌ها در جمهوري اسلامي‌حکم مرده‌شوري را دارد که اگر کسي پيدا نشود واجب شرعي است که مرده شسته شود. ما جبهه‌اي پيروز شديم و نگاه‌مان بايد حتما ملي باشد که اگر به مسائل حداقل ملي نبود لااقل جبهه‌اي باشد. نبايد حزبي برخورد کنيم.
«تجارت» بررسی کرد؛
بودجه هر کشوري مبين ريز فعاليت‌هاي دولت و سند مالي فعاليت‌هاي دولتي که متضمن اهداف مشخصي در طول يک سال مالي است. اين سند حاوي مجموعه اطلاعات کلان بودجه در مورد بخش‌هاي دولتي است.
هر قانون بودجه بايد داراي ويژگي‌هايي باشد که سياست‌هاي اقتصادي مورد نظر دولت را به مقصود خود برساند.  به عبارت ديگر سياست‌ها و نظرات دولت مي‌بايست در بودجه متبلور شده باشد تا اجراي آن به حصول اهداف مورد نظر منجر شود.  در کشور ما، از گذشته مديريت بودجه‌ريزي کاملا سنتي و اساس آن بر مبناي هزينه بوده است. علاوه بر سنتي بودن نظام بودجه‌ريزي، اتکاء بيش از حد بودجه به درآمدهاي نفتي، بالا بودن سهم بودجه جاري نسبت به بودجه بخش عمراني و همچنين دخالت نظرات افراد بدون داشتن تخصص وبي‌توجه به شرايط موجود از ديگر معضلات در اين امراست. این در حالی است که همواره طی سال‌های گذشته بارها و بارها همایش‌هایی تحت این عنوان برگزار شده و در همه آنها بر نظام بودجه ریزی عملیاتی تاکید شده است اما آنچه در برون داد آن دیده شده فقط برگزاری همایش بوده است و دیگر هیچ.
مشکلات بودجه‌ريزي در کشور
اما با وجود سه ربع قرن تهيه و تنظيم بودجه در ايران، هنوز هم بودجه‌ريزي يكي از مشكلات اساسي دولت‌ها محسوب مي‌شود. اين مشکلات را مي‌توان در مسائل مربوط به كيفيت و ساختار بودجه‌اي، سازمان اداري و تشكيلاتي دولت‌ها جستجو كرد. يکي از مشکلات مهم در مقوله بودجه‌ريزي کشور به بودجه‌ريزي بر اساس اصل استقرار و حفظ موجوديت سازماني مربوط مي‌شود به گونه‌اي که بودجه براساس اهداف و مسئوليت‌هاي محوله تهيه نمي‌شود. بر اين اساس اعتبارات جاري و عمراني به صورت مجموعه‌اي بسته و غيرقابل كنترل در مي‌آيد و به اين ترتيب تخصيص اعتبارات بصورت بهينه انجام نمي‌شود .
از طرفي منبع اصلي تامين درآمدي دولت نفت است و اين خود مشكلاتي را به همراه دارد، اولا اثرپذيري متقابلي بين منابع درآمدي دولت و ظرفيت‌هاي توليدي كشور در بودجه لحاظ نشود و ثانيا چون نفت يك عامل برونزا در بودجه است، بودجه كشور تحت تاثير عوامل خارج از كنترل و نظارت دولت شكل بگيرد . گستردگي بيش از حد دولت از ديگر مشكلاتي است كه مي‌توان به آن اشاره كرد كه باعث مي‌شود تا از لحاظ مصارف بودجه، اعتبارات به صورت متناسب بين بخش‌هاي مختلف توزيع نشود. طبق قانون اعتبارات طرح‌هاي عمراني بايد در قالب برنامه‌هاي اجرايي به تصويب برسد ولي در عمل به دليل نبود برنامه‌هاي اجرايي،مجموعه اعتبارات دستگاه‌هاي اجرايي در قالب زيربخش‌هاي مشتركي به صورت جاري و سرمايه‌گذاري ثابت به تصويب مي‌رسد. همچنين تا به حال طراحي، بررسي و تعيين طرح‌هاي عمراني و تشخيص حدود فعاليت‌هاي عمراني مشخص نشده است. بي‌انضباطي مالي، عدم اجراي كامل سياست‌ها و اهداف تعيين شده در برنامه‌هاي توسعه و در بودجه‌هاي سالانه، بي‌توجهي به كارآيي هزينه‌ها در بودجه و در تخصيص اعتبارات، ناهماهنگي بين منابع مصارف بودجه، از ديگر معضلات نظام بودجه‌ريزي کشور است.
مزاياي بودجه‌ريزي عملياتي
اما راهکار اين موضوع تنها ايجاد نظام بودجه‌ريزي عملياتي است.  بودجه‌ريزي عملياتي عوامل "صرفه‌جويي" و "اثربخشي" را به ابعاد سنتي بودجه‌ريزي سنتي اضافه مي‌كند. نظام بودجه‌ريزي عملياتي بين كارآيي و اثربخشي تمايز قائل مي‌شود. در كارآيي استفاده مفيد از منابع مورد نظر است، در حالي‌‎كه اثر بخشي با عملكرد مرتبط است. در بودجه‌ريزي عملياتي طبقه‌بندي عمليات به نحوي است كه هدف‌ها شفاف‌تر بيان مي‌شوند، ارزيابي بودجه سهل‌تر بوده و در روش هزينه‌بندي آن ارتباط ميان داده و ستانده مورد توجه قرار مي‌گيرد. بودجه‌ريزي عملياتي يك فرآيند مستمر است كه تمامي‌مديران دولتي در همه سطوح در آن مشاركت دارند.  به عبارت ديگر مهمترين ويژگي بودجه‌ريزي عملياتي، كمك به اتخاذ تصميمات عقلايي درباره تخصيص منابع براساس پيامدهاي قابل سنجش است. به همين دليل است که محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور در چند سال اخير به اين موضوع اشاره کرده و بر حل اين مقوله تاکيد داشته‌اند.
در هشتمين کنفرانس بودجه‌ريزي بر مبناي عملکرد چه گذشت
ديروزهشتمين کنفرانس بين‌المللي بودجه‌ريزي بر مبناي عملکرد با تاکيد بر تحقق اقتصاد مقاومتي برگزار شد. در اين کنفرانس به مانند هفت کنفرانس پيشين، نظام بودجه‌ريزي به نقد کذاشته شد و سخنرانان بر بودجه‌ريزي بر مبناي عملکرد تاکيد کردند.  رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه بودجه‌ريزي عملکرد در قانون برنامه ششم آمده است گفت: علي‌رغم اين تاکيد در برنامه ششم به سازو کارها و تحولاتي در کشور نياز است که بايد با هم صورت گيرد؛ اين کار ساده‌اي نيست و بايد عزمي‌براي حرکت آن وجود داشته باشد. علي لاريجاني با بيان اينکه سهم قابل توجهي از نفت براي بودجه جاري کشور صرف مي‌شود،‌ گفت: اين در حالي است که بسياري از کشورها امور ديواني خود را بدون نفت انجام مي‌دهند. نفت يک سرمايه است و بايد صرف امور زيربنايي و توسعه کشور شود. اما ما مجبوريم نفت را براي بودجه جاري مصرف کنيم. اين خود نشان دهنده لزوم وجود تغييراتي در نظام بودجه‌ريزي و امور ديواني کشور است. وي با اشاره به فاصله بسيار بين اجرا و اهداف برنامه و بودجه گفت: دليل اجرايي شدن اهداف برنامه و بودجه گاهي در درست تنظيم نشدن برخي اهداف در بسياري از موارد ناشي از کارآمدي ضعيف است. نتيجه تمامي‌اين موارد اين مي‌شود که تقريبا حدود ۹۰ درصد بودجه مصوب امسال صرف امور جاري شده يعني پول نفت مي‌گيريم تا هزينه براي بودجه جاري کنيم.
بودجه‌ريزي بر مبناي هزينه، افزايش هزينه دستگاه‌ها
در همين باره مديرعامل بانک ملي نيز در اين همايش گفت: نتيجه بودجه‌ريزي بر مبناي هزينه، افزايش هزينه دستگاه‌ها، بزرگ شدن دولت و کسري بودجه است. محمدرضا حسين زاده افزود: اين سيستم به حاصل و نتيجه کار توجه نمي‌کند، بلکه عملکرد گذشته را مبنا قرار مي‌دهد. اين مقام مسوول کاهش انحراف بودجه، بهبود فرايند پيش بيني مصارف و منابع، ايجاد هماهنگي و ارتباط بين سيستم‌هاي مالي و بودجه‌اي و بهبود وضعيت تخصيص منابع و هزينه کرد را از جمله مزاياي سيستم برنامه‌ريزي بر مبناي عملکرد براي بانک ملي برشمرد.
برقراري انضباط اقتصادي؛ بزرگترين چالش
رئيس ديوان محاسبات تاکيد کرد که بزرگترين و جدي‌ترين چالش نظام اقتصادي، انضباط اقتصادي است. به گزارش ايسنا، عادل آذر گفت: يکي از جدي‌ترين آسيب‌هاي بودجه‌ريزي توجه کمتر براي اجرايي کردن نظامات علمي‌بودجه‌ريزي در کشور است. البته عزم خوبي براي حل اين مشکل در کشور پديد آمده است و تقريبا همه به اين اجماع رسيدند که بودجه‌ريزي عملکرد مدرن‌ترين و بهترين سيستم در استقرار نظام نوين بودجه‌ريزي است که بر مبناي آن مي‌توان به اهداف چشم‌انداز و اهداف ميان و بلند مدت رسيد. به گفته وي اين راه در برنامه‌هاي توسعه چهارم، پنجم و ششم ديده شده است و به نقطه خوبي رسيده‌ايم. تجربه دنيا نيز مي‌گويد اصل نظارت از اهميت بسياري برخوردار است و بودجه بايد شفاف طراحي شود. اين وظيفه دستگاه نظارتي است.
سيستم بودجه‌ريزي خطي ناکارآمد است
پروفسور «چيسيست ترچتم» رئس کمسيون حسابرسي و مميزي تايلند گفت: تايلند در سال 1982 سيستم بودجه‌ريزي خود را از بودجه‌ريزي خطي به سيستم طراحي، برنامه‌ريزي و بودجه ريزي ppbs تغيير داد. به گزارش ايرنا، افزود: هدف دولت تايلند اين بود تا با اصلاح سيستم بودجه ريزي بتواند موقعيت اقتصادي و سياسي خود را بهبود بخشد. وي ادامه داد: سيستم خطي تنها مي‌توانست بگويد هزينه‌هاي حقوق و دستمزد، خدمات و توليد چقدر است اما نمي‌توانست نتايج و دستاوردها را اندازه‌گيري کند. به گفته اين مقام مسئول تايلند، اگر بودجه براساس برنامه‌ها و پروژه‌ها نباشد نمي‌توانيم بين منابع تخصيص يافته و نتايج مورد انتظار رابطه برقرار کنيم . وي اضافه کرد:در سيستم جديد، بودجه‌ريزي روشي براي توسعه سيستماتيک فعاليت‌هاي دولت ارايه مي‌دهد و مي‌تواند بگويد چقدر منابع مي‌تواند استفاده شود براي اينکه يک پروژه به طور موثر اجرا شود.. به گفته وي، در اين سيستم دولت‌ها بايد بتوانند از سيستم بودجه‌ريزي به عنوان ابزاري براي تخصيص کارآمد منابع براي اجراي سياست‌هاي خود استفاده کنند، هزينه کرد بايد شفاف، کارا، و موثر باشد و سيستم بودجه‌ريزي بايد موجب ارتقاي توسعه اقتصادي کشور شود. ترچتم گفت: در کنار اين سيسم بودجه‌ريزي، يک سيستم حسابرسي کارامد نيز لازم بود. به گفته اين مقام مسئول تايلندي، اين سيستم بر نتايج استراتژيک مورد انتظار که در سه سطح ملي، مديريت و بخش طبقه‌بندي مي‌شوند، متمرکز است که با استفاده از شاخص‌هاي جامع کارآيي سنجيده مي‌شوند. وي تاکيد کرد: اگر چه بخش دولتي، غيرانتفاعي است، اما بايد هزينه ارائه خدمات عمومي‌در نظر گرفته شود زيرا اين خدمات نيز بايد با کمترين هزينه انجام شوند.
نظام سنتي بودجه‌ريزي در کشور
نظام بودجه‌ريزي در ايران يك نظام سنتي و متمركز، ناكارآمد، غير شفاف، مبتني بر هزينه و متكي به درآمدهاي نفتي است. متوسط سهم هزينه‌هاي جاري در كل بودجه كشور نيز در چند سال گذشته بالاي 70 درصد بوده است. نتيجه اين نوع بودجه‌ريزي دخالت دولت در اقتصاد را به سطح غيرقابل قبولي رسانده است. در چنين سيستمي‌اطلاعات كافي در خصوص نتايج هزينه كرد اعتبارات و ميزان اثر بخشي و كارايي برنامه‌ها ارائه نمي‌شود. مواجه با مشكلات عديده بودجه‌ريزي سنتي، محدوديت‌هاي مالي و تقاضاي بيشتر براي خدمات عمومي‌بهتر در تمام سطوح و نتايج نامطلوب پيش رو، اجراي روش جديدي از بودجه‌ريزي را در شرايط كنوني مي‌طلبد. براي تحقق اين مهم راهبرد موثري جز اجراي بودجه‌ريزي برمبناي عملكرد يا بودجه‌ريزي عملياتي كه مجلس و دولت در سال‌هاي پيگيري مي‌كنند.

نمايندگان مجلس با کاهش مجازات براي محکومان مواد مخدر موافقت كردند؛
گروه اجتماعي: روز گذشته با راي مثبت نمايندگان مجلس، يک فوريت طرح کاهش مجازات اعدام محکومين مواد مخدر به تصويب رسيد. اين مصوبه در قالب «طرح الحاق يک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» ديروز در مجلس بررسي شد و پس از ارائه نظرات موافق و مخالف نمايندگان به تصويب رسيد.
اين طرح با ۱۸۲ رأي از مجموع ۲۴۵ نماينده حاضر در مجلس تصويب شد. همچنين نمايندگان با ارجاع اين ماده واحده به کميسيون براي بررسي بيشتر هم موافقت کردند. اين ماده واحده پس از بررسي مجدد در کميسيون قضايي، و بررسي جزئيات در صحن علني مجلس و اعلام نظر شوراي نگهبان به قانون قطعي تبديل خواهد شد.
رفت و آمد چندباره طرح کاهش مجازات اعدام
پيش از اين، يک بار ديگر نيز طرح کاهش مجازات اعدام در دستور کار صحن علني قرار گرفته بود که پس از تصويب ماده واحده آن نظرات متعدد پيرامون بندهايي از اين ماده سبب شد تا مجدداً به کميسيون قضايي و حقوقي براي اصلاحات تخصصي‌تر ارجاع شود. بعد از ارجاع اين طرح شرايط مجرمان براي کاهش مجازات اعدام به گونه‌اي در کميسيون قضايي و حقوقي رقم خورد که قيد وزن براي توليد، توزيع، حمل، نگهداري و وارد کردن مواد مخدر به کلي از مجازات اعدام حذف و اعدام تنها مشمول سرکرده‌هاي قاچاق مواد مخدر و کساني شد که با استفاده از سلاح گرم مرتکب اين جرم مي‌شوند يا به دفعات دست به اين کار زده و چند بار دستگير شده‌اند.
با اصلاح اين موارد، مجدداً اين طرح به هيئت رئيسه جهت بررسي در صحن علني ارسال شد اما حذف قيد «توليد، توزيع، حمل، نگهداري و وارد کردن مواد مخدر جهت تعيين مجازات اعدام» مخالفان زيادي داشت که از جمله آنها مي‌توان به برخي متوليان مبارزه با مواد مخدر، برخي مسئولان قوه قضاييه، وزارت دادگستري و دادستاني کل کشور اشاره کرد که بر تعيين «قيد وزن» جهت تعيين مجازات اعدام تأکيد داشتند. انتقادها به اين طرح باعث شد تا اين طرح مجدداً و براي بار دوم به کميسيون قضايي و حقوقي جهت اصلاح ارجاع شده و پس از بررسي به هيئت رئيسه مجلس ارسال شود.
نظرات کارشناسي موافقان و مخالفان طرح
حجت‌الاسلام محبي، مدير دفتر حقوقي مرکز پژوهش‌ها مجلس که در صحن علني مجلس در اين باره سخن مي‌گفت، با بيان اينکه باتوجه به نظرات قوه قضائيه و برخي دستگاه‌هاي ديگر، ما از ابتدا با اين تغيير موافق نبوديم افزود: بعد از بررسي‌ها به اين نتيجه رسيديم که مي‌توان در قانون تغيير داد. وي با بيان اينکه در حال حاضر کسي در کليات اين طرح ترديد ندارد، گفت: نمايندگان مي‌توانند پس از تصويب کليات اين طرح، نسبت به اعمال نظر در جزئيات پيشنهادات خود را ارائه دهند. دکتر خدايار، نماينده قوه قضائيه نيز در اين جلسه گفت: دستگاه قضايي موافق افزايش محکوميت‌ها نيست و نگراني ما اين است که با کاهش مجازات اعدام قاچاقچيان مواد مخدر، باعث افزايش دست زدن به قاچاق مواد مخدر باشيم. وي با بيان اينکه از نمايندگان مي‌خواهيم قيد وزن براي دفعه اول ارتکاب به جرم را تغيير دهند، گفت: ما به اصل قانون موافقيم اما معتقديم بايد مجدداً به کميسيون قضايي ارجاع شود. ميرکوهي نماينده دولت نيز اعلام کرد که با کليات اين طرح موافق است.
با اين حال نقوي‌حسيني، سخنگوي کميسيون اميت ملي نيز با اشاره به نظر منفي اين کميسيون دربارهٔ طرح گفت: در جمع‌بندي و تطبيق مزايا و معايب اين طرح، کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اين طرح مخالفت کرد. وي با بيان اينکه مجازات سنگين بازدارندگي ايجاد مي‌کند، گفت: کميسيون امنيت ملي معتقد است که با کاهش مجازات اعدام براي قاچاقچيان مواد مخدر، توزيع و توليد مواد مخدر بيشتر خواهد شد. سخنگوي کميسيون ملي نيز خواستار ارجاع مجدد به کميسيون‌هاي تخصصي شد.
همچنين نوروزي، سخنگوي کميسيون قضايي نيز در موافقت با اين طرح گفت: کساني که ماه‌ها بر روي اين طرح کار کرده‌اند همگي جزو قضات خوش‌سابقه هستند. تندروي در بحث اعدام مواد مخدر فايده‌اي دارد و باعث کاهش قاچاق مواد مخدر نمي‌شود. وي با بيان اينکه «ما بنا نداريم که اعدام را براي قاچاقيان و سوداگران مواد مخدر حذف کنيم و آنها کماکان محارب هستند» تصريح کرد: ما مي‌گوييم اگر کسي براي اولين بار دستگير شد و اقدام مسلحانه انجام نداده بود، بايد با مجازات حبس مواجه شود و در صورت قاچاق مجدد، طعم مجازات‌هاي سنگين را بچشد. سخنگوي کميسيون قضايي با بيان اينکه، قاچاقچيان سازماندهي شده مواد مخدر همواره با گرفتن وکلاي مجرب و خرج کردن پول از مجازات عدام مي‌گريزند گفت: مجازات اعدام براي حاملين مواد مخدر مجازات درستي نيست.
متناسب‌سازي مجازات‌هاي مواد مخدر با جرايم
در همين حال حجت‌الاسلام جليل محبي، نويسنده طرح کاهش اعدام در جرائم مواد مخدر به مهر گفت: با مصوبه روز گذشته مجلس، کساني که به خاطر فقر و بيکاري مرتکب جرم شده‌اند اعدام نخواهند شد. وي با اشاره به اينکه بيشتر مرتکبين جرائم مواد مخدر خصوصا در لب مرز به علت فقر به اين جرائم دست مي‌زنند و قاچاقچيان اصلي از مجازات مصون مي‌مانند، تصريح کرد: اعدام براي اين افراد بازدارنده نيست و بايد چاره ديگري انديشيده مي‌شد. محبي با بيان اينکه يک جوان بيکاري که دولت وظيفه‌اش را در قبال او انجام نداده، نبايد به خاطر يک خطا اعدام شود و بايد به او فرصت بازگشت داد، گفت: حقيقتا کاري که اين جوان انجام داده افساد في الارض نيست. مدير دفتر حقوقي مرکز پژوهش‌هاي مجلس افزود: اين ماده قانوني که ماه‌ها روي آن کار شد و در مجلس به تصويب رسيد، مجازات‌هاي راجع به مواد مخدر را با توجه به نوع جرم ارتکابي متناسب‌سازي مي‌کند. وي افزود: تکرار جرم، جرايم سازمان يافته، سوءاستفاده از کودکان و قاچاق مسلحانه اعدام و باقي موارد حبس‌هاي طولاني مدت را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوي قوه قضاييه از عدم تامين وثیقه توسط برادر رییس جمهور خبر داد؛
سخنگوي قوه قضاييه پرونده قتل «آتنا اصلاني» را تشريح کرد.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در صد و چهاردهمين نشست خبري در خصوص قتل آتنا اصلاني گفت: اين دختر کوچولو مفقود شد که در بررسي اوليه نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود،‌ به افرادي مظنون مي‌شوند، به همين فردي که الان دستگير شده مظنون مي‌شوند و وي مورد تعقيب قرار مي‌گيرد. آنچه وي رسما متهم اعتراف کرده نسبت به مورد دومي‌بوده که هنوز کشف نشده است. سخنگوي دستگاه قضا از ورود يک عامل نفوذي دوتابعيتي آمريکايي و يک کشور ديگر به ايران خبر داد و گفت: اين فرد با نفوذ خاصي وارد ايران شده بود که توسط نيروهاي وزارت اطلاعات شناسايي و دستگير شد و در دادگاه بدوي محکوم به 10 سال حبس شده که اين حکم قابل اعتراض است و اگر حکم قطعي وارد شود من و همکارانم در خصوص اقداماتي که اين فرد مي‌خواسته انجام دهد، بيشتر توضيح مي‌دهيم. وي در خصوص برخي اشتباهات خبري گفت: موضوع در خصوص کشف 15 ميليارد تومان از کارچاق کن‌ها بود که سه صفر به اين عدد اضافه کردند و 15 هزار ميليارد اعلام شد و اين اشتباه است. سخنگوي دستگاه قضا با اشاره به اقدامات فرهنگي در سطح قوه قضاييه و سازمان زندان‌ها گفت: يکي از مهمترين آن‌ها ارتباط زندانيان با قرآن و انس با قرآن است. افرادي بودند که به مجازات اعدام قطعي در خصوص مواد مخدر محکوم شده بودند که با حفظ قرآن و انس آن‌ها با قرآن که در روحيه و رفتارشان آثاري داشته نهايتا تجديد نظري در حکم آن‌ها صورت گرفته به طوري که فقط خود بنده براي 30 نفر از آن‌ها درخواست تخفيف مجازات کردم که با برخي آن‌ها موافقت شده و برخي در مسير پيگيري قرار دارد.
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به اينکه يک سال از قراردادهاي نفتي مي‌گذرد و يکسري کارشناسان نفتي شکاياتي را در اين زمينه به قوه قضائيه داشتند، اين شکايات در چه مرحله‌اي است؟ گفت: اطلاعي ندارم. محسني‌اژه‌اي با اشاره به سند 2030 اظهار کرد: افرادي نسبت به اين سند شکايت کردند و پرونده‌اي در اين زمينه تشکيل شده که ديوان عدالت اداري هم سئوالاتي کرده و پاسخ‌ها را خواسته و هنوز به راي نرسيده است.
‌اژه‌اي در پاسخ به اينکه در مناظرات انتخاباتي برخي از کانديداها مسائلي را در مورد رئيس‌جمهور و تخلفات برادر وي - حسين فريدون - مطرح کردند، آيا پرونده‌اي در اين خصوص بوده است، گفت: در اين خصوص چندين نوبت تحقيق شد و از افرادي که مرتبط با موضوع هستند، تحقيق به عمل آمد که برخي بازداشت و برخي بيرون هستند. وي افزود: براي وي قرار صادر شده و چون اين قرار وثيقه است و تامين نشده، وي به زندان معرفي شده که اگر اين قرار وثيقه را تامين کند آزاد مي‌شود. البته قرار صادره، قرار بازداشت موقت نيست. ميزان وثيقه را نديده‌ام، اما مي‌دانم قرار با وثيقه است.
سخنگوي قوه قضاييه در خصوص پرونده حسين فريدون گفت: اين پرونده در خصوص مسائل مالي است، اما معوقات بانکي نيست.
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي در مورد اظهارات دبير کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه مبني بر اين که کانال‌هاي زيادي داريم که درخواست زيادي براي فيلترينگ آن‌ها داده‌ايم، آيا قوه قضاييه مي‌تواند درخواست فيلتر يا دستور آن را صادر کند؟ گفت: ما دو مرجع داريم يکي عام که قوه قضاييه و موظف است با هر جرمي‌برخورد کند و تفاوتي ندارد که فضاي مجازي يا غيرمجازي باشد. کسي در فضاي مجازي جرمي‌انجام دهد اين در صلاحيت ذاتي قوه قضاييه است که با آن برخورد کند. يعني توسط ضابطين مورد پيگرد قرار گيرد و با آن برخورد شود. جزو وظايف قوه قضاييه است که با هر مجرمي‌و هر متخلفي در فضاي مجازي يا غيرفضاي مجازي برخورد کند، اما در اينجا قانون يک مرجع ديگري هم به نام کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه تشخيص داده که اين کارگروه وظايفي دارد و همچنين داراي اعضايي هم هست. چند وزير و چند نفر از چند دستگاه و دادستان کل هم در آنجا حضور دارند. اگر از طريق آن کارگروه تصميم گرفته شود بر اساس ضوابط همان کارگروه است و اگر لازم باشد اقدام مي‌کند. طبيعي است هم اکنون و هم پيش‌تر اعضاي دولت در آنجا بيشتر هستند و موضوعي که مطرح مي‌شود مثلا دولت راي نمي‌دهد، البته افرادي که از دولت هستند وزير يا نماينده آن‌ها هستند.
سخنگوي دستگاه قضا ادامه داد: در اين باره يک ساز و کاري پيش بيني شده، قبلا اين سازوکار از طريق فناوري بود. براي مثال مصاديقي فوريت پيدا مي‌کند. جلسه اين کارگروه دو هفته يک بار است. مصداقي فوريت پيدا مي‌کند، دبير به ساير اعضا اين موضوع را اعلام مي‌کند، توضيح مي‌دهد و اگر نياز باشد تذکراتي مي‌دهد که اين مصداق مجرمانه در فلان جا اتفاق افتاده و اعضا حضور فيزيکي ندارند و از طريق سيستم نظر مي‌دهند. اميدواريم مسئولين ذي ربط در دولت و وزير ارتباطات عنايت بيشتري داشته باشند که دارند که ما در اين باره کمتر خسارت ببينيم که همين الان خيلي خسارت مي‌بينيم. بيگانگان مي‌توانند به تمام اطلاعات کشورمان دسترسي داشته باشند. بايد همه تلاش کنيم اين موضوع برطرف شود.
آخرين وضعيت املاک شهرداري
محسني اژه‌اي در خصوص آخرين روند رسيدگي به پرونده‌املاک شهرداري گفت: تعدادي از اين قراردادها فسخ شده و تا 5 ميليارد تومان از اين پول‌ها برگردانده شده است. در عين حال از 185 نفر تحقيقاتي صورت گرفت و پرونده زنده و در حال بررسي است، اما هنوز به دادگاه نرفته است.
وي در خصوص پرونده‌اي تحت عنوان « کاسبان تحريم» که طبق گفته سخنگوي دولت به قوه‌ قضائيه ارسال شده است، گفت: مسلما تحت عنوان کاسبان تحريم پرونده‌اي به قوه‌ قضائيه نمي‌آيد، اما اگر منظورشان پرونده بابک زنجاني است، آن پرونده توسط مدعي العموم اقدام شد و تا مدت‌ها دولت و وزارت نفت شاکي نبودند و فقط درخواست ممنوع الخروجي کردند.
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سئوالي تاکيد کرد: پرونده فروش نفت توسط ناجا نيز در حوزه پرونده بابک زنجاني نيست.
پرونده توهين به رييس جمهور
چسخنگوي دستگاه قضا درباره آخرين بررسي‌ها از پرونده توهين به رئيس‌جمهور در راهپيمايي روز قدس اظهار کرد: در اين رابطه پرونده‌اي تشکيل شده است. چون اقدامي‌بوده که در خيابان انجام شده نيروهاي اطلاعاتي و انتظامي‌توانستند افرادي را شناسايي و معرفي کنند کما اينکه دادستان تهران نيز اقداماتي داشته و پرونده تشکيل شده، اما هنوز به دادگاه نرفته است.وي افزود: نام بعضي افراد اسما مطرح است، اما نشانه‌اي از منزل و ... آنها هنوز در دست نيست که احضار شوند، اما تصوير آنها در حال شعار دادن موجود است و شناسايي شده‌اند و در حال حاضر در دست شناسايي مکان آنها هستيم.
ثبت خودرو در دفتر اسناد رسمي
محسني‌اژه‌اي درباره وضعيت نقل و انتقال خودرو از نظر حقوقي گفت: در متن بخشنامه رياست قوه‌ قضاييه ضمن توضيح قانون آمده که محاکم اسنادي را به عنوان اسناد رسمي‌درباره خودرو قبول مي‌کنند که در دفاتر اسناد، ثبت شده باشند و اگر توسط اين دفاتر ثبت نشود در محاکم، سند رسمي‌محسوب نمي‌شود، البته گفته نشده ملزم به ثبت هستند اما اگر در اين دفاتر ثبت نشود مالکيت آنها در دادگاه‌ها به عنوان سند رسمي‌اثبات نمي‌شود.
سخنگوي دستگاه قضا همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر آخرين روند رسيدگي به پرونده فردي که در بوشهر از مردم اخاذي کرده، بيان کرد: طبق آخرين اعلام دادستان اين پرونده بسيار سنگين تا حدود هزار صفحه است که در شرف صدور کيفر خواست قرار دارد.
دادگاه «ياشار سلطاني» ۸ مرداد
سخنگوي دستگاه قضا گفت که دادگاه رسيدگي به پرونده ياشار سلطاني، 8 مرداد ماه برگزار مي‌شود. محسني اژه‌اي در خصوص مرگ فرد ضارب متروي شهر ري گفت: مامور نيروي انتظامي‌اگر ضوابط تيراندازي را رعايت کرده باشد نسبت به مرگ اين فرد مقصر نيست و من نمي‌دانم که اين ضوابط رعايت شده يا خير؛ اما اگر بر اثر خونريزي تا بيمارستان فوت شده بايد بررسي کرد که آيا تاخير در رساندن او به بيمارستان باعث مرگ شده است، بنابراين در اين شرايط تقصير تيرانداز نيست. سخنگوي دستگاه قضا در مورد دستگيري فردي در دفتر يکي از مسئولان اظهار کرد: فردي دستگير شده، اما اينکه چه ارتباطي با مدير خود دارد و اينکه ارتباط کاري است يا خير مشخص نيست و اتهام ايشان هنوز ثابت نشده و پرونده در حال رسيدگي است. محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سئوالي درباره دريافت رشوه براي قرارداد توتال و همچنين پرونده کرسنت اظهار کرد: درباره گرفتن رشوه حکم صادر شد و آن فرد در زندان است. درباره کرسنت نيز حکمي‌صادر و قطعي شد اما بعد از آن مجددا درخواستي کردند که در حال رسيدگي است و هنوز نهايي نشده است.
نامه احمدي‌نژاد قابل تعقيب است
معاون اول قوه قضاييه در خصوص بازداشت يکي از مسئولين دولت سابق و بيانيه اي که از سوي رئيس‌جمهور دولت پيشين صادر شد گفت:‌ احمدي‌نژاد يک نامه سرگشاده به ملت نوشت که فرازهاي مختلفي داشت که بخش عمده آن که اظهارنظر شده خلاف واقع است. ايشان مثل هميشه از يک فرد متهم مطالبي شنيده و به استناد آن‌ها قضاوت مي‌کند. بخشي از اينها قابل تعقيب قضايي است. نکته سوم مطالبي است که ايشان خارج از موضوع پرونده مطرح کرده‌اند که به اين‌ها هم در جاي خود پرداخته مي‌شود. وي ادامه داد: احمدي‌نژاد در يکي از فرازهاي نامه گفته اتهام ايشان اين بوده که مصوبه دولت را درباره ارائه 300 ميليون پاداش به برخي افراد دولت، اجرايي کرده؛ اصلا اين جزء اتهامات اين فرد نبوده است، ايشان دو يا سه اتهام دارند. تصرف غيرمجاز،‌ اختلاس، تباني در معاملات دولتي که بايد رسيدگي شوند و بايد ديد اثبات مي‌شود يا خير. وي بيان کرد: زماني که تحقيقات آغاز مي‌شود دلايل در توجه اتهام احراز مي‌شود. اگر دليلي بود متهم تحت تعقيب قرار مي‌گيرد. در روزهاي اول هم که تحقيق انجام مي‌شد مورد ديگري مطرح شد که دو ميليون يورو در اختيار متهم بوده که اين را بايد به جاي ديگري مي‌داده ولي اين در هيچ جايي ثبت و ضبط نشده که اين موضوع هم بايد پيگيري شود. محسني‌اژه‌اي افزود: گفته مي‌شود چرا حکم جلب صادر شده است؟ در اين باره بازپرس گفته ما مي‌خواستيم اين پرونده تکميل شود و نياز به احضار ايشان بود. در تاريخ 24 اسفند ماه سال 95 ايشان را احضار کرديم، مامور ابلاغ به آن آدرس رفته و گفته من به آنجا رفتم و اين فرد در آن آدرس شناسايي نشده و اين سئوال مطرح است که آيا آن فرد در آن آدرس شناسايي نشده و يا آن آدرس شناسايي نشده که دستور داده شد اين موضوع پيگيري شود. معاون اول قوه قضاييه اضافه کرد: ايشان در زمان تحقيقات دو وکيل داشتند و زماني که مي‌خواست آزاد شود کفيل وي هم شدند که البته در اين باره به ايشان ارفاق شده؛ چرا که دو وکيل وي کفيل وي هم شده‌اند. يکي از وکلا که کفيل بوده در دادسرا هم حضور داشته به او مي‌گويند ما ايشان را مي‌خواهيم و ظرف يک ماه اين موضوع را به وي ابلاغ کنيد و در جواب آن وکيل مي‌گويد شما احضاريه رسمي‌براي من بفرستيد. بازپرس هم مي‌گويد شما کفيل هستيد و من به شما ابلاغ مي‌کنم. وي هم حاضر به‌امضاي صورت جلسه نمي‌شود. وکيل هم از اين موضوع انتقاد کرده که بازپرس مي‌خواسته من صورت جلسه را امضا کنم تا به من ابلاغ شود و من امضاء نمي‌کنم. در مورد ديگري هم کفيل ايشان را مي‌خواهند و در آن جا حاضر مي‌شود و مي‌گويد شما ايشان را مي‌خواهيد؟ و مي‌گويند بله؛. در آخر ايشان حاضر نمي‌شوند و جلب وي صادر مي‌شود. محسني اژه‌اي گفت: ايشان گفته‌اند اجازه داده نشده که از بيرون غذا تهيه کنند يا نور کافي در آن جايي که هست، وجود ندارد. البته اين خلاف قانون نيست که زندان اين اجازه را ندهد، ولي در زماني که ايشان در اختيار وزارت اطلاعات بود بارها و بارها از بيرون غذا سفارش مي‌دادند. با هزينه دستگاه نه با هزينه خودش و گفته مي‌شود هنوز هم پول اين غذاها را نداده‌اند. ايشان مکررا با خانواده اش در ارتباط بوده و در سوئيتي سکنا داشته که يخچال و تلويزيون و ديگر لوازم لازم را در اختيار داشته است. از نور کافي هم بهره داشته، اگر هتل هم نباشد از خانه برخي از من و شماها بهتر بوده است. در اين ميان بازپرس مي‌نويسد که به قسمت عمومي‌منتقل شود و ايشان هم مي‌گويد من هم در اين سوئيت راحت‌ترم، اگر اجازه دهيد در اينجا بمانم. وي در پاسخ به اينکه يکي از نماينده‌هاي مجلس چند وقت پيش صحبتي را مطرح کرده که در پرونده فروش نفت توسط نيروي انتظامي، فرمانده ارشد آن بازداشت شده و مستقيما نام برده شده، اگر يادتان باشد چند سال پيش من موضوع اين موضوع را مطرح کردم که شما تکذيب کرديد. قبل از آن هم موضوع رحيمي‌را گفتم و شما آن را تکذيب کرديد و ديديد که بازداشت شد گفت: آن زمان نمي‌گفتم رحيمي‌بازداشت است؛ زيرا بازداشت نشده بود. تکذيب من نسبت به نوع سئوال است که مي‌گويم بازداشت نيست. وي در پاسخ به اينکه آيا احمدي مقدم پرونده دارد گفت:‌ بله، پرونده دارد. محسني‌اژه‌اي در پاسخ به اينکه سرانجام پرونده شرکت ليزينگ نگين خودروي آفتاب چه شد، گفت:‌ تا آنجا که اطلاع دارم حکم اين پرونده صادر شده که افرادي هم بازداشت شده بودند، اما مشکل برخي از اين پرونده‌ها اين است که مقدار بدهي را که به مردم دارند نمي‌توانند تامين کنند و املاک‌شان تکافوي بهره‌ها را نمي‌دهد. اشتباه نکنم محکوم هم شدند و در زندان هستند، اما همه طلب طلبکارها پرداخت نشده است. محسني اژه‌اي در پاسخ به اينکه قوه قضاييه براي صيانت از نظام در برابر کانال‌هاي ضد انقلاب تلگرامي‌چه برنامه‌اي دارد؟ گفت: قوه قضاييه تا آنجا که ممکن است چه از طريق پيشگيري و چه در مجموعه خود نهايت تلاش را دارد. قوه قضاييه در اين سال اخير صيانت خود را نسبت به اين موضوع تشديد کرده، البته به اين معنا نيست که در صيانت مطلقا کسي مورد آسيب قرار نگيرد، اما نهايت تلاش را انجام مي‌دهد که ان‌شاء‌الله کمتر آسيبي از اين ناحيه گريبانگير کشور، ملت و نيروهاي قوه قضاييه شود.