مراسم توديع و معارفه مديرعامل ايران‌اير   
مراسم توديع و معرفي سرپرست شرکت هواپيمايي هما با حضور وزير راه و شهرسازي و چندي از مقامات و مسئولان صنعت هوانوردي کشورمان برگزار شد. به گزارش ايلنا، مراسم توديع فرهاد پرورش مديرعامل سابق ايران‌اير و معرفي فرزانه شرفبافي به عنوان سرپرست اين شرکت با حضور وزير راه و شهرسازي و مقامات صنعت هوانوردي برگزار شد.گفتني است که فرهاد پرورش با موافقت وزير راه و شهرسازي از اين پس نماينده کشورمان در ايکائو خواهد بود.همچنين فرزانه شرفبافي هم که يکي از اعضاي هيات مديره ايران‌اير است اولين مديرعامل زن اين شرکت خواهد بود.وي بيش از 20 سال سابقه فعاليت در هما را دارد و داراي مدرک کارشناسي ارشد و دکتري هوافضا از دانشگاه صنعتي شريف است.

تحول ۳۰درصدي اقتصاد در گرو رونق ساخت‌وساز  
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر اينکه رونق ساخت و ساز در کشور به تحول ۳۰درصدي در اقتصاد مي‌انجامد، گفت: با توجه به ضرورت توليد مسکن در راستاي ايجاد تعادل ميان عرضه و تقاضا بايد معافيت‌هاي مالياتي براي سازندگان مسکن لحاظ شود. مجيد کيان پور در گفت وگو باخبرگزاري خانه ملت، گفت: در نظر گرفتن برخي معافيت‌ها و مشوق‌ها در راستاي افزايش ساخت و ساز بايد در دستور کار دولت قرار بگيرد.نماينده مردم درود و ازنا افزود: فرصت 3 ساله براي اخذ ماليات از سازندگان مي‌تواند به عنوان سياست تشويقي ساخت و ساز در کشور را بيشتر کند.

پيگيري جدي اجراي راه‌آهن بوشهر- شيراز   
معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه استان بوشهر کارکردي ملي براي کشور دارد گفت: اجراي پروژه راه‌آهن بوشهر- شيراز بايد با جديت پيگيري و در جلسه‌اي با حضور وزير راه و شهرسازي و ساير دستگاه‌هاي مرتبط راهکارهاي تامين مالي اين پروژه بررسي. به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاون اول رئيس جمهوري، اسحاق جهانگيري در جلسه ديدار مجمع نمايندگان استان بوشهر با بيان اينکه مردم استان بوشهر همواره چه پيش از انقلاب و چه پس از انقلاب اسلامي‌براي حفظ عزت ايران ايستادگي کرده‌اند، اين استان را يکي از قطب‌هاي اصلي انرژي کشور برشمرد و افزود: حجم بالاي صادرات نفت و گاز و وجود ميادين مشترک در استان بوشهر از امتيازات و ويژگي‌هاي مهم اين استان است.
با تصويب طرح دوفوريتي توسط مجلس صورت گرفت؛
در نشست علني ديروز - يکشنبه، 25 تيرماه- مجلس شوراي اسلامي‌مخالفان و موافقان طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه (طرح)‌هاي عمراني سال 1395 به تشريح دلايل خود براي مخالفت و موافقت با اين طرح پرداختند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نمايندگان در جلسه علني روز يکشنبه مجلس دو فوريت طرح تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه‌هاي عمراني سال 1395 کل کشور را که به‌امضاي 55 نماينده رسيده است با 184 راي موافق، 36 راي مخالف و چهار راي ممتنع از مجموع 248 نماينده حاضر تصويب کردند. مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس در توضيح ضرورت ارايه اين طرح با قيد دو فوريت گفت: اين طرح به دليل اين که بودجه سال 1395 کل کشور دير ابلاغ شد ، فرصت کافي براي جذب آن وجود ندارد و باعث بازگشت منابع به خزانه مي‌شود براي تکميل پروژه و جلوگيري از آسيب به اعتبارات محدود پروژه‌هاي عمراني تهيه شده است. براساس ماده واحده اين طرح دو فوريتي و درصورت تصويب نهايي سال مالي پروژه(طرح)‌هاي عمراني بودجه سال 1395 کل کشور از پايان تيرماه به پايان شهريورماه سال 1396 تغيير مي‌يابد.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌پس از تصويب دوفوريت اين طرح گفت: اين طرح به کميسيون ارجاع داده مي‌شود تا در روزهاي آينده در دستور کار قرار گيرد. نادر قاضي پور به عنوان نخستين مخالف طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه‌هاي عمراني از پايان تيرماه به پايان شهريور ماه گفت: به استناد اصل 52 قانون اساسي بودجه ساليانه کشور بايد براي يک سال مالي تنظيم شود لذا با تصويب اين طرح دوفوريتي در واقع بودجه براي يک سال و نيم بسته مي‌شود. نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد دولت از بازوي نظارتي خود ديوان محاسبات مي‌خواهد که با تفريغ بودجه عملکرد مالي دولت را محاسبه کند که با تصويب اين طرح دو فوريتي ديوان محاسبات نيز دچار مشکل مي‌شود. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: در بودجه درباره طرح‌ها و بودجه‌هاي عمراني به خاطرمناطق سردسير که فصل فعاليت در آن محدود بوده زمان اعتبار جذب اعتبارات عمراني تا پايان تيرماه در نظر گرفته شده که به نظر بنده تا همين زمان کفايت مي‌کند. محمدحسين فرهنگي به عنوان نخستين موافق طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه (طرح)‌هاي عمراني سال 1395 گفت: همگي از وضعيت تامين اعتبارات و تخصيص‌ها در حوزه تملک دارايي و اعتبارات طرح‌هاي عمراني اطلاع دارند چرا که از زمان تخصيص تا زمان خرج آن زمان زيادي باقي نيست. نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: بايد به سازمان‌هاي برنامه استان‌ها و دستگاه‌هاي استاني اجازه داده شود تا اگر مقامي‌زمان اجراي پروژه‌هاي عمراني را پس از مهلت قانوني انجام داد ديوان محاسبات با آن برخورد نکند.
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: منابعي که اخيراً در استان‌ها تامين شده زمان کافي براي خرج ندارد لذا با تصويب اين دو طرح دو فوريتي مي‌توان اين بودجه را به طرح‌هاي عمراني و پيشرفت آنها اختصاص داد.
عليرضا رحيمي‌به عنوان مخالف اين طرح دو فوريتي با بيان اينکه قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم مقررات مالي دولت برخي اختيارات را به دولت براي اختصاص بودجه‌هاي عمراني پس از پايان مهلت تعيين شده داده است گفت: براين اساس تملک دارايي‌هاي سرمايه اي و اعتبارات عمراني در پايان هر سال مالي پس از واريز به خزانه مي‌تواند به سال بعد منتقل شود، لذا قانون در اين زمينه تصريح داشته و نيازي به طرح دو فوريتي نيست. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: براساس آيين نامه داخلي مجلس طرح‌هاي دو فوريتي بايد براي کشور ضرورت داشته باشد در حالي که اين طرح دو فوريتي ضرورتي ندارد. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: تصويب اين طرح دو فوريتي سبب خروج سيستم مالي از انضباط مالي شده و تفريغ بودجه را با تاخير مواجه مي‌کند. قاسم احمدي لاشکي به عنوان موافق پاياني طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه (طرح)‌هاي عمراني سال 1395 گفت: 31 تيرماه هر سال پايان زمان جذب اعتبارات پروژه‌هاي عمراني بوده که اگر اقدامات مورد نياز براي تخصيص آن تا پايان شهريور نشود پروژه‌هاي عمراني دچار مشکل مي‌شود.
نماينده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: بودجه اعتبارات عمراني تقريبا 10 درصد از بودجه کل کشور است که اگر زمان لازم براي تخصيص آن پس از جذب اختصاص نيابد طرح‌هاي عمراني کشور دچار مشکل مي‌شود. سوتيتر: در مقدمه توجيهي اين طرح آمده است که بودجه سال ۹۵ کل کشور دير ابلاغ شده و فرصت کافي براي جذب آن وجود ندارد و باعث برگشت منابع به خزانه مي‌شود. لذا به جهت تکميل پروژه و جلوگيري از آسيب به اعتبارات محدود پروژه‌هاي عمراني لازم است مهلت جذب اعتبارات طرح‌هاي عمراني سال ۹۵ تغيير کند.

ايجاد پايانه کانتينري يخچالي براي صادرات محصولات کشاورزي به ديگر کشورها بويژه روسيه يکي از اساسي‌ترين زيرساخت‌هاي مورد نياز تجار و بازرگانان مازندران بود که بزودي اين مهم در منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر تحقق مي‌يابد.
مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران گفت: حدود يک هکتار زمين در محوطه منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر براي ايجاد پايانه کانتينري يخچالي و قسمتي نيز براي پايانه کالاهاي عمومي‌جانمايي شده است.
سياوش رضواني افزود: بنا به گفته مشاور اين طرح ، اين ميزان زمين ظرفيت استقرار حدود ۳۰ دستگاه کانتينر يخچالي را دارد و البته پيش بيني لازم براي سال‌هاي آتي يعني استقرار حدود ۱۰۰ دستگاه کانتينر نيز در فرآيند اجراي اين طرح صورت گرفته است.
وي اظهار داشت:‌ هم اينک با بکارگيري مشاور کار مطالعاتي و کارشناسي تهيه اين طرح در دست اجرا است و پس از نهايي‌شدن کار مشاور و ارسال آن به سازمان بنادر، اقدامات بعدي يعني اعتبارات مورد نياز براي اجرايي شدن اين طرح اختصاص داده مي‌شود.
مديرکل بنادر و دريا نوردي مازندران گفت:‌‌ برنامه ريزي‌هاي لازم براي اجراي چنين طرحي به علت استقبال و اشتياق زياد تجار و مراجعه پيوسته آنان به اين بندر صورت گرفته و با اجراي کامل طرح ديگر شاهد نگراني برخي از تجار و بازرگانان درحوزه صادرات کالاهاي فاسد شدني به ديگر کشورها نخواهيم بود.

مديرکل مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌ايران گفت: بنياد مسکن ساخت سه هزار و ۶۰۰ واحد مسکوني روستايي براي خانوارهاي دو معلول به بالا را در دستور کار خود قرار داده است.
حميدرضا سهرابي مديرکل مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي، گفت: هم اکنون عمليات اجرايي ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد روستايي در کشور آغاز شده و مابقي نيز در مراحل انجام اداري عقد قرارداد و يا معرفي به بانک‌ها قراردارند.وي با بيان اين که هم اکنون بيش از يک هزار و ۴۰۰ واحد مسکوني خانوارهاي دو معلول در روستاها در مرحله نازک‌کاري قرار دارند، گفت: انتظار داريم اين واحدها تا ۳ ماه آينده به بهره‌برداري برسند.
سهرابي با بيان اين که در مجموع تاکنون بيش از ۹۰۰ واحد مسکن روستايي خانوارهاي دو معلول در روستاها به بهره برداري رسيده است، اظهارداشت: اين واحدها از ۱۸۰ ميليون ريال کمک‌هاي بلاعوض برخوردار هستند و ۱۸۰ تا ۲۰۰ ميليون ريال تسهيلات ديگر به اين واحدها اختصاص مي‌يابد.
مديرکل مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌ايران به ايرنا، گفت: مجموع منابع مالي اختصاصي براي ساخت هر واحد مسکوني خانوارهاي دو معلول در روستاهاي کشور، ۳۶۰ تا ۳۸۰ ميليون ريال است و تسهيلات اين واحدها نيز با ۵ درصد سود در اختيار واجدين شرايط قرار مي‌گيرد.

وزير راه و شهرسازي معتقد است که از زمان مشروطه به بعد در ايران نوعي انقطاع اجتماعي، فرهنگي بين مظاهر زندگي مدرن با سبک زندگي سنتي در هر دو زمينه‌ي کالبدي و فکري ايجاد شده است.
به گزارش ايسنا، در روزهاي اخير بافت تاريخي شهر يزد ثبت جهاني شد که اين اتفاق مهم نشان داد يزد مي‌تواند نماد يک تمدن باشد، نمادي که‌امروز از سوي جامعه جهاني پذيرفته شده و به ثبت رسيده است.
عباس آخوندي در اين خصوص مي‌گويد قطعا يزد به عنوان يک يادگار و نشانه‌اي از تمدن ايران شهري در کشور به شمار رفته که بحث ثبت جهاني اين شهر نيز تذکري در اين راستا براي ما و جهانيان خواهد بود.
وي در سي و دومين جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار که با موضوع استاندار و مقامات استاني يزد برگزار شد ثبت جهاني بافت تاريخي يزد را اتفاقي مغتنم براي همه مردم ايران به ويژه ساکنان اين استان دانست و افزود: درحال حاضر مهم آن است که بايد از داشته‌هاي تمدني خود نهايت حفاظت و مراقبت را داشته و پيوندي مناسب بين آن و داشته‌هاي امروز کشور برقرار کنيم.
وزير راه و شهرسازي در ادامه نحوه‌ي رويارويي ما با تمدن غرب و مدرنيته را بزرگ‌ترين مشکل امروز کشور اعلام کرد و گفت: متأسفانه در زمان فعلي انقطاع کاملي با سبک زندگي و نحوه سازگاري با شرايط محيطي نسبت به گذشته در کشور به وجود آمده است، در حقيقت ما يا به دليل ورود ماشين و يا اقتصاد مدرن ديگر قادر به برقراري ارتباط بين سبک زندگي امروز و گذشته خود نيستيم.
آخوندي با بيان اينکه‌امروز چرخه اقتصادي ما در بافت‌هاي تاريخي و کهن همچنان بر روي کشاورزي بوده و اقتصاد مدرن در بيرون اين بافت‌ها شکل گرفته است، اظهار کرد: اين انقطاع را در زمان فعلي به صورت کاملا آشکار در حوزه اجتماعي، اقتصادي و کالبدي مي‌توانيم ببينيم، چرا که ما نتوانستيم خود را بازآفريني کرده و در نهايت باعث ايجاد نوعي انقطاع تاريخي در کشور شديم.
وي بي‌هويتي، وقوع برخي شورش‌ها و اتفاقات ناهنجار را آثار اين انقطاع تاريخي در حوزه فرهنگي و فرو ريزش مظاهر معماري را آثار آن در بخش کالبدي دانست و اضافه کرد: ۱۴ مردادماه سال جاري صد و يازدهمين سالگرد پذيرش فرمان مشروطه و اولين ورود رسمي‌ما به بحث مدرن در کشور است، ولي با وجود گذشت اين مدت، وقتي به آثار اين اتفاق در زندگي شهري، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي خودمان نگاه مي‌کنيم شاهد نوعي قطع تاريخي کامل نسبت به گذشته هستيم.
آخوندي در ادامه قطع تاريخي در يک کشور را باعث ايجاد تعليق در آن جامعه دانست و گفت: بدون شک تعليق در يک جامعه باعث بي‌ثباتي شده و مردم جامعه را در هر لحظه به يک سمت مي‌کشاند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود تهيه طرح بازآفريني شهر يزد و ميبد را اصلي‌‌ترين بحث موجود در اين بخش اعلام کرد و افزود: بحث کالبدي تنها بخشي از اين طرح‌هاي بازآفريني بوده که از آن مهم ‌تر بررسي و رسيدگي به پيوند اجتماعي، تاريخي و فرهنگي بافت‌هاي تاريخي با زندگي امروز است، چرا که ما قصد داريم تا با اجراي طرح‌هاي بازآفريني متوجه شويم چگونه بافت‌ها را بازخواني جديد کرده و و به مفاهيم مدرن پيوند بزنيم.
ضرورت برقراري پيوند بافت تاريخي با دنياي مدرن
وي در اين باره خاطرنشان کرد: ما بايد از آن جهت به مفاهيم مدرن در اين مناطق توجه کنيم که به طور مثال بدانيم در زمان سوانح آتش‌سوزي، استفاده از مواد و مصالح و يا مشکلات ديگر چگونه در اين بافت‌ها بايد اقدام کنيم، ما نمي‌دانيم در بازآفريني جديد چه نوع مواد و مصالحي بايد انتحاب کنيم که علاوه بر حفظ ويژگي‌هاي مدرنتيه با گذشته ما نيز پيوند داشته باشد، از اين مبحث مهم ‌تر چگونگي ورود اقتصاد مدرن به اين مناطق است، ما بايد راهي براي ورود اقتصاد مدرن در اين بافت‌ها پيدا کنيم، بايد ببينيم که بحث آي تي، فولاد و مشابه آن در کجاي بافت تاريخي يزد جاي مي‌گيرد، چرا که تا زمان عدم برقراري پيوند اين مباحث با بافت تاريخي شاهد نوعي انقطاع در استان هستيم که در صورت بي‌توجهي به اين امر در آخر کار دچار مشکل خواهيم شد.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود برگزاري ستادهاي بازآفريني را مهم‌ترين دستاوردهاي دولت يازدهم در اين حوزه طي دوره اخير اعلام کرد و افزود: قطعا حجم بالاي اين گفت‌وگوها و جلسات است که در نهايت منجر مي‌شود تا استان خود به حوزه احياي مناطق ناکارآمد شهري ورود پيدا کرده و پيشنهاداتي را در اين بخش مطرح کند.
آخوندي ادامه داد: هرچند که اين گفت‌وگوها هنوز حاشيه‌اي بوده و بايد به گفتماني غالب در سراسر کشور تبديل شود، ولي در حال حاضر نيز در ۳۱ استان از مرکز تا در سطح ملي در حال برگزاري بوده و به جاي تک پروژه، زندگي شهري و سازمان اجتماعي شهرها را مورد توجه قرار داده و در اين مسير از تمامي‌ارگان‌هاي مربوطه اعم از بهداشت، ميراث فرهنگي، آب و راه و ... استفاده کرده و علاوه بر کالبد به موضوعات محتوايي نيز مي‌پردازد.
وي با تاکيد بر ضرورت بازنگري طرح جامع شهري يزد نيز تاکيد کرد: طرح جامع شهري يزد بايد ضمن توجه خاص به رويکرد ثبت جهاني بافت تاريخي اين استان، حمل و نقل حومه‌اي و ارتباط مرکز شهر با پيرامون و همچنين کنترل روستاها تهيه شود.
وزير راه و شهرسازي درادامه با بيان اين نکته که روستاهايي که بر روي کالبد شهر اثر قطعي دارند بايد جزو مناطق منفصل شهري قرار گرفته و کنترل جدي شوند، اظهار کرد: با توجه به اين نکته که ما در کشور تجربه کافي براي تهيه طرح بازآفريني بافت تاريخي در شهرها نداريم سعي داريم تا در اين اقدام از مشاوري خارجي استفاده کرده و ضمن بهره بردن از تجارب و دانش بين‌المللي در اين زمينه از روشي مناسب جهت پر کردن گپ تاريخي موجود استفاده کنيم.
آخوندي همچنين ضمن اشاره مجدد به بحث ثبت جهاني بافت تاريخي اين استان در يونسکو، بيان کرد: بحث فرودگاه بين‌المللي و راه ‌آهن استان همواره مورد توجه ما در وزارتخانه بوده و مورد پيگيري است، ما بايد حمل و نقلي ايمن را در منطقه ايجاد کرده و به ان اهميت
دهيم.
وي همچنين با تاکيد بر ضرورت تعيين رديف اعتباري مستقل براي بازآفريني شهري در استان يزد، گفت: با توجه به شرايط امروز اين استان بايد رديف مستقلي در بودجه سال 1397 براي يزد به وزارت راه و شهرسازي اختصاص يابد.

پرورش در هيأت مديره هما مي‌ماند
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي گفت: آقاي پرورش با چانه‌زني يک فروند ايرباس ۳۲۰ را در قراردادها رايگان گرفت.به گزارش فارس، قائم‌مقام وزير راه در امور بين‌الملل افزود: آقاي مهندس پرورش در هيأت مديره هما مي‌ماند و در مذاکرات بعدي خريد هواپيما حضور خواهد داشت.وي ادامه داد: هما قراردادهايي با سه کمپاني بزرگ سازنده هواپيما داشت که در اين معامله با جهان غرب امتيازاتي گرفتيم و توافق‌هايي داشته‌ايم. فخريه کاشان افزود: مهمترين مسائل اين قراردادها مباني بود که توانستيم دولت را قانع کنيم که هما مي‌تواند از محل اين هواپيماها درآمد کسب کند.قائم‌مقام وزير راه در امور بين‌المللگفت: پايان دوره بازپرداخت قراردادها 28 سال به طول مي‌انجامد که بايد از اين قراردادها محافظت کرد.

متروي پرند از بودجه جا مانده است
با وجودي که دو سه سال است مسوولان از افتتاح قريب‌الوقوع متروي پرند خبر مي‌دهند، هنوز بودجه ۴۰۰ ميليارد توماني براي تکميل اين پروژه تامين نشده است.به گزارش ايسنا، با وجودي که بيش از ۷۱ هزار واحد مسکن مهر پرند افتتاح شده و ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در حال تکميل است، اقبال از اين شهر به دليل کمبود خدمات زيربنايي و روبنايي و نيز نبود خطوط ريلي مناسب، پايين است. اين را 6000 واحد مسکن مهر فاقد متقاضي اين شهر تاييد مي‌کند.هم اکنون قطار حومه اي تهران ـ پرند در ۱۱ نوبت رفت و ۱۱ نوبت برگشت، جابه جايي مسافران را انجام مي‌دهد. با اين حال حدود ۷۰ درصد ظرفيت اين قطارها خالي است. از سوي ديگر رسيدن مترو اين شهر در‌هاله اي از ابهام قرار دارد و وعده‌هاي گاه و بيگاه مسوولان براي تکميل مترو، تنها در حد صحبت باقي مانده است. البته عنوان مي‌شود که ايستگاه مترو فرودگاه‌امام خميني (ره) تا پايان ماه جاري مسافرگيري خواهد کرد اما ادامه مسير به سمت پرند نيازمند بودجه اي است که بعضي افراد آن را ۳۰۰ و برخي ۴۰۰ ميليارد تومان تخمين مي‌زنند. به محض محقق شدن تامين منابع، کار شروع و ظرف ۶ ماه پس از آن ايستگاه به بهره برداري خواهد رسيد.بعد از آنکه شرکت عمران شهر جديد پرند از محل منابع داخلي خود ۳۶ ميليارد تومان براي مترو پرند هزينه کرد، در سال ۱۳۹۲ کار را به شهرداري تهران واگذار کرده و ظاهرا شهرداري منابع کافي را براي تکميل پروژه در اختيار ندارد.

سرمايه‌گذاري در ۵ آزادراه
در حال ساخت در استان آذربايجان‌غربي

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هاي شرکت ساخت و توسعه با اعلام اينکه پنج آزادراه در استان آذربايجان غربي در دست احداث است ضمن دعوت از سرمايه‌گذاران براي فعاليت در اين آزادراه‌ها از بهره‌برداري قطعه يک و دو آزادراه اروميه- تبريز در دو ماه آينده خبر داد. سيد حسين ميرشفيع در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، درباره مهمترين اقداماتي که در استان آذربايجان‌غربي در حوزه بزرگراه‌ها انجام شده است نکاتي را ارايه کرد و گفت: زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري بسيار خوبي در حوزه آزادراهي در استان آذربايجان‌غربي وجود دارد که در جلسه‌اي که با حضور وزير راه و شهرسازي و سرمايه‌گذاران استان در سفر اخير وزير به استان انجام شد مورد بررسي قرار گرفت. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هاي شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: پنج آزادراه بسيار مهم در دست احداث و يا در فرصت سرمايه‌گذاري داريم. به گفته ميرشفيع، آزادراه ايواقلي به سمت بازرگان، کريدور مشترک جنوب کشور از بندر امام تا بازرگان، کريدور در امتداد تمرچين- پيرانشهر، نقده به سمت مرکز کشور داراي ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي سرمايه‌گذاري هستند. وي خاطرنشان کرد: با توجه به افزايش ترافيکي که در مرز تمرچين داريم در شرف تفاهم با سرمايه‌گذار هستيم.

جابجايي ۴ميليون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر
 از فرودگاه مهرآباد در سه ماه نخست سال

 مديرکل فرودگاه بين‌المللي مهرآباد گفت: در سه ماه اول سال ۹۶ در فرودگاه مهرآباد ۳۵ هزار و ۸۱ پرواز انجام گرديده است که با اين تعداد نشست و برخاست ۴ميليون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر جا به جا شده‌اند که نسبت به سال گذشته در همين زمان در نشست و برخاست ۳درصد افزايش داشته است. علي رستمي‌گفت: مهرآباد بيشترين آمار پرواز و مسافر در سه ماه نخست سال ۹۶ را دارد .وي در اين باره توضيح داد:در سه ماه اول سال ۹۶ در فرودگاه مهرآباد ۳۵ هزار و ۸۱ پرواز انجام گرديده است که با اين تعداد نشست و برخاست ۴ميليون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر جا به جا شده‌اند که نسبت به سال گذشته در همين زمان در نشست و برخاست ۳درصد افزايش و در تعداد مسافر ۵ درصد افزايش داشته است. رستمي‌بيان‌نمود: با اين تعداد پرواز تقريبا ۲۹ ميليون و ۸۰۰ هزار کيلو گرم بار جا به جا شده است که در اين قسمت نيز نسبت به سال گذشته در همين زمان ۷ درصد ارسال و پذيرش بار نيز افزايش داشته است.مديرکل فرودگاه بين المللي مهرآباد تصريح‌کرد: بيش از ۸۰ درصد کل پروازها به ترتيب از ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امام خميني (ره)، شيراز، اهواز، اصفهان، کيش، و تبريز انجام پذيرفته است.

ظرفيت اسمي‌بنادر به بيش از
 ۲۰۰ ميليون تن رسيده است

مدير روابط عمومي‌سازمان بنادر و دريانوردي گفت: درحالي که قبل از انقلاب حجم مبادلات کالا در بنادر کشور بيشتر از عدد ۱۵ ميليون تن نبود درحال حاضر ظرفيت اسمي‌بنادر بيش از ۲۰۰ ميليون تن است اما به دليل نقصان در امر اطلاع‌رساني مردم به خوبي از کارهاي انجام شده در اين حوزه آگاهي ندارند.  نقي اميراسماعيلي کناري رئيس جديد روابط عمومي‌سازمان بنادر و دريانوردي با حضور در وزارت راه و شهرسازي از پايگاه خبري اين وزارتخانه بازديد کرد.امير اسماعيلي در اين بازديد ضمن اشاره به جايگاه و نقش رسانه‌ها در کمک به پيش‌برد اهداف سازمان‌ها، گفت: اتفاقات خوبي در بنادر کشور بعد از انقلاب رخ داده است و خدمات بسيار زيادي در بخش زيربنايي انجام شده است.  وي با بيان اينکه تخصص و علم در حوزه بندري پيش از انقلاب تا اين اندازه وجود نداشت، ادامه داد: درآن زمان هيچ دانش بومي‌در حوزه سازه‌هاي دريايي و ايجاد موج شکن وجود نداشت و پروژه‌ها توسط متخصصين داخلي انجام نمي‌شد و حتي گاهي متخصصين ما اجازه ورود نداشتند. اما بعد از انقلاب تحول عمده‌اي در حوزه‌هاي ساخت و ساز در بنادر رخ داد که متاسفانه در امر اطلاع رساني آن کوتاهي صورت گرفته است.