با تصويب طرح دوفوريتي توسط مجلس صورت گرفت؛
در نشست علني ديروز - يکشنبه، 25 تيرماه- مجلس شوراي اسلاميمخالفان و موافقان طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه (طرح)هاي عمراني سال 1395 به تشريح دلايل خود براي مخالفت و موافقت با اين طرح پرداختند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نمايندگان در جلسه علني روز يکشنبه مجلس دو فوريت طرح تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژههاي عمراني سال 1395 کل کشور را که بهامضاي 55 نماينده رسيده است با 184 راي موافق، 36 راي مخالف و چهار راي ممتنع از مجموع 248 نماينده حاضر تصويب کردند. مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس در توضيح ضرورت ارايه اين طرح با قيد دو فوريت گفت: اين طرح به دليل اين که بودجه سال 1395 کل کشور دير ابلاغ شد ، فرصت کافي براي جذب آن وجود ندارد و باعث بازگشت منابع به خزانه ميشود براي تکميل پروژه و جلوگيري از آسيب به اعتبارات محدود پروژههاي عمراني تهيه شده است. براساس ماده واحده اين طرح دو فوريتي و درصورت تصويب نهايي سال مالي پروژه(طرح)هاي عمراني بودجه سال 1395 کل کشور از پايان تيرماه به پايان شهريورماه سال 1396 تغيير مييابد.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلاميپس از تصويب دوفوريت اين طرح گفت: اين طرح به کميسيون ارجاع داده ميشود تا در روزهاي آينده در دستور کار قرار گيرد. نادر قاضي پور به عنوان نخستين مخالف طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژههاي عمراني از پايان تيرماه به پايان شهريور ماه گفت: به استناد اصل 52 قانون اساسي بودجه ساليانه کشور بايد براي يک سال مالي تنظيم شود لذا با تصويب اين طرح دوفوريتي در واقع بودجه براي يک سال و نيم بسته ميشود. نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلاميافزود: مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد دولت از بازوي نظارتي خود ديوان محاسبات ميخواهد که با تفريغ بودجه عملکرد مالي دولت را محاسبه کند که با تصويب اين طرح دو فوريتي ديوان محاسبات نيز دچار مشکل ميشود. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلاميتصريح کرد: در بودجه درباره طرحها و بودجههاي عمراني به خاطرمناطق سردسير که فصل فعاليت در آن محدود بوده زمان اعتبار جذب اعتبارات عمراني تا پايان تيرماه در نظر گرفته شده که به نظر بنده تا همين زمان کفايت ميکند. محمدحسين فرهنگي به عنوان نخستين موافق طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه (طرح)هاي عمراني سال 1395 گفت: همگي از وضعيت تامين اعتبارات و تخصيصها در حوزه تملک دارايي و اعتبارات طرحهاي عمراني اطلاع دارند چرا که از زمان تخصيص تا زمان خرج آن زمان زيادي باقي نيست. نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلاميافزود: بايد به سازمانهاي برنامه استانها و دستگاههاي استاني اجازه داده شود تا اگر مقاميزمان اجراي پروژههاي عمراني را پس از مهلت قانوني انجام داد ديوان محاسبات با آن برخورد نکند.
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلاميتصريح کرد: منابعي که اخيراً در استانها تامين شده زمان کافي براي خرج ندارد لذا با تصويب اين دو طرح دو فوريتي ميتوان اين بودجه را به طرحهاي عمراني و پيشرفت آنها اختصاص داد.
عليرضا رحيميبه عنوان مخالف اين طرح دو فوريتي با بيان اينکه قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم مقررات مالي دولت برخي اختيارات را به دولت براي اختصاص بودجههاي عمراني پس از پايان مهلت تعيين شده داده است گفت: براين اساس تملک داراييهاي سرمايه اي و اعتبارات عمراني در پايان هر سال مالي پس از واريز به خزانه ميتواند به سال بعد منتقل شود، لذا قانون در اين زمينه تصريح داشته و نيازي به طرح دو فوريتي نيست. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلاميافزود: براساس آيين نامه داخلي مجلس طرحهاي دو فوريتي بايد براي کشور ضرورت داشته باشد در حالي که اين طرح دو فوريتي ضرورتي ندارد. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلاميتصريح کرد: تصويب اين طرح دو فوريتي سبب خروج سيستم مالي از انضباط مالي شده و تفريغ بودجه را با تاخير مواجه ميکند. قاسم احمدي لاشکي به عنوان موافق پاياني طرح دو فوريتي تغيير مهلت جذب اعتبارات پروژه (طرح)هاي عمراني سال 1395 گفت: 31 تيرماه هر سال پايان زمان جذب اعتبارات پروژههاي عمراني بوده که اگر اقدامات مورد نياز براي تخصيص آن تا پايان شهريور نشود پروژههاي عمراني دچار مشکل ميشود.
نماينده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شوراي اسلاميتصريح کرد: بودجه اعتبارات عمراني تقريبا 10 درصد از بودجه کل کشور است که اگر زمان لازم براي تخصيص آن پس از جذب اختصاص نيابد طرحهاي عمراني کشور دچار مشکل ميشود. سوتيتر: در مقدمه توجيهي اين طرح آمده است که بودجه سال ۹۵ کل کشور دير ابلاغ شده و فرصت کافي براي جذب آن وجود ندارد و باعث برگشت منابع به خزانه ميشود. لذا به جهت تکميل پروژه و جلوگيري از آسيب به اعتبارات محدود پروژههاي عمراني لازم است مهلت جذب اعتبارات طرحهاي عمراني سال ۹۵ تغيير کند.
ايجاد پايانه کانتينري يخچالي براي صادرات محصولات کشاورزي به ديگر کشورها بويژه روسيه يکي از اساسيترين زيرساختهاي مورد نياز تجار و بازرگانان مازندران بود که بزودي اين مهم در منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر تحقق مييابد.
مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران گفت: حدود يک هکتار زمين در محوطه منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر براي ايجاد پايانه کانتينري يخچالي و قسمتي نيز براي پايانه کالاهاي عموميجانمايي شده است.
سياوش رضواني افزود: بنا به گفته مشاور اين طرح ، اين ميزان زمين ظرفيت استقرار حدود ۳۰ دستگاه کانتينر يخچالي را دارد و البته پيش بيني لازم براي سالهاي آتي يعني استقرار حدود ۱۰۰ دستگاه کانتينر نيز در فرآيند اجراي اين طرح صورت گرفته است.
وي اظهار داشت: هم اينک با بکارگيري مشاور کار مطالعاتي و کارشناسي تهيه اين طرح در دست اجرا است و پس از نهاييشدن کار مشاور و ارسال آن به سازمان بنادر، اقدامات بعدي يعني اعتبارات مورد نياز براي اجرايي شدن اين طرح اختصاص داده ميشود.
مديرکل بنادر و دريا نوردي مازندران گفت: برنامه ريزيهاي لازم براي اجراي چنين طرحي به علت استقبال و اشتياق زياد تجار و مراجعه پيوسته آنان به اين بندر صورت گرفته و با اجراي کامل طرح ديگر شاهد نگراني برخي از تجار و بازرگانان درحوزه صادرات کالاهاي فاسد شدني به ديگر کشورها نخواهيم بود.
مديرکل مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلاميايران گفت: بنياد مسکن ساخت سه هزار و ۶۰۰ واحد مسکوني روستايي براي خانوارهاي دو معلول به بالا را در دستور کار خود قرار داده است.
حميدرضا سهرابي مديرکل مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي، گفت: هم اکنون عمليات اجرايي ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد روستايي در کشور آغاز شده و مابقي نيز در مراحل انجام اداري عقد قرارداد و يا معرفي به بانکها قراردارند.وي با بيان اين که هم اکنون بيش از يک هزار و ۴۰۰ واحد مسکوني خانوارهاي دو معلول در روستاها در مرحله نازککاري قرار دارند، گفت: انتظار داريم اين واحدها تا ۳ ماه آينده به بهرهبرداري برسند.
سهرابي با بيان اين که در مجموع تاکنون بيش از ۹۰۰ واحد مسکن روستايي خانوارهاي دو معلول در روستاها به بهره برداري رسيده است، اظهارداشت: اين واحدها از ۱۸۰ ميليون ريال کمکهاي بلاعوض برخوردار هستند و ۱۸۰ تا ۲۰۰ ميليون ريال تسهيلات ديگر به اين واحدها اختصاص مييابد.
مديرکل مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلاميايران به ايرنا، گفت: مجموع منابع مالي اختصاصي براي ساخت هر واحد مسکوني خانوارهاي دو معلول در روستاهاي کشور، ۳۶۰ تا ۳۸۰ ميليون ريال است و تسهيلات اين واحدها نيز با ۵ درصد سود در اختيار واجدين شرايط قرار ميگيرد.
وزير راه و شهرسازي معتقد است که از زمان مشروطه به بعد در ايران نوعي انقطاع اجتماعي، فرهنگي بين مظاهر زندگي مدرن با سبک زندگي سنتي در هر دو زمينهي کالبدي و فکري ايجاد شده است.
به گزارش ايسنا، در روزهاي اخير بافت تاريخي شهر يزد ثبت جهاني شد که اين اتفاق مهم نشان داد يزد ميتواند نماد يک تمدن باشد، نمادي کهامروز از سوي جامعه جهاني پذيرفته شده و به ثبت رسيده است.
عباس آخوندي در اين خصوص ميگويد قطعا يزد به عنوان يک يادگار و نشانهاي از تمدن ايران شهري در کشور به شمار رفته که بحث ثبت جهاني اين شهر نيز تذکري در اين راستا براي ما و جهانيان خواهد بود.
وي در سي و دومين جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار که با موضوع استاندار و مقامات استاني يزد برگزار شد ثبت جهاني بافت تاريخي يزد را اتفاقي مغتنم براي همه مردم ايران به ويژه ساکنان اين استان دانست و افزود: درحال حاضر مهم آن است که بايد از داشتههاي تمدني خود نهايت حفاظت و مراقبت را داشته و پيوندي مناسب بين آن و داشتههاي امروز کشور برقرار کنيم.
وزير راه و شهرسازي در ادامه نحوهي رويارويي ما با تمدن غرب و مدرنيته را بزرگترين مشکل امروز کشور اعلام کرد و گفت: متأسفانه در زمان فعلي انقطاع کاملي با سبک زندگي و نحوه سازگاري با شرايط محيطي نسبت به گذشته در کشور به وجود آمده است، در حقيقت ما يا به دليل ورود ماشين و يا اقتصاد مدرن ديگر قادر به برقراري ارتباط بين سبک زندگي امروز و گذشته خود نيستيم.
آخوندي با بيان اينکهامروز چرخه اقتصادي ما در بافتهاي تاريخي و کهن همچنان بر روي کشاورزي بوده و اقتصاد مدرن در بيرون اين بافتها شکل گرفته است، اظهار کرد: اين انقطاع را در زمان فعلي به صورت کاملا آشکار در حوزه اجتماعي، اقتصادي و کالبدي ميتوانيم ببينيم، چرا که ما نتوانستيم خود را بازآفريني کرده و در نهايت باعث ايجاد نوعي انقطاع تاريخي در کشور شديم.
وي بيهويتي، وقوع برخي شورشها و اتفاقات ناهنجار را آثار اين انقطاع تاريخي در حوزه فرهنگي و فرو ريزش مظاهر معماري را آثار آن در بخش کالبدي دانست و اضافه کرد: ۱۴ مردادماه سال جاري صد و يازدهمين سالگرد پذيرش فرمان مشروطه و اولين ورود رسميما به بحث مدرن در کشور است، ولي با وجود گذشت اين مدت، وقتي به آثار اين اتفاق در زندگي شهري، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي خودمان نگاه ميکنيم شاهد نوعي قطع تاريخي کامل نسبت به گذشته هستيم.
آخوندي در ادامه قطع تاريخي در يک کشور را باعث ايجاد تعليق در آن جامعه دانست و گفت: بدون شک تعليق در يک جامعه باعث بيثباتي شده و مردم جامعه را در هر لحظه به يک سمت ميکشاند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود تهيه طرح بازآفريني شهر يزد و ميبد را اصليترين بحث موجود در اين بخش اعلام کرد و افزود: بحث کالبدي تنها بخشي از اين طرحهاي بازآفريني بوده که از آن مهم تر بررسي و رسيدگي به پيوند اجتماعي، تاريخي و فرهنگي بافتهاي تاريخي با زندگي امروز است، چرا که ما قصد داريم تا با اجراي طرحهاي بازآفريني متوجه شويم چگونه بافتها را بازخواني جديد کرده و و به مفاهيم مدرن پيوند بزنيم.
ضرورت برقراري پيوند بافت تاريخي با دنياي مدرن
وي در اين باره خاطرنشان کرد: ما بايد از آن جهت به مفاهيم مدرن در اين مناطق توجه کنيم که به طور مثال بدانيم در زمان سوانح آتشسوزي، استفاده از مواد و مصالح و يا مشکلات ديگر چگونه در اين بافتها بايد اقدام کنيم، ما نميدانيم در بازآفريني جديد چه نوع مواد و مصالحي بايد انتحاب کنيم که علاوه بر حفظ ويژگيهاي مدرنتيه با گذشته ما نيز پيوند داشته باشد، از اين مبحث مهم تر چگونگي ورود اقتصاد مدرن به اين مناطق است، ما بايد راهي براي ورود اقتصاد مدرن در اين بافتها پيدا کنيم، بايد ببينيم که بحث آي تي، فولاد و مشابه آن در کجاي بافت تاريخي يزد جاي ميگيرد، چرا که تا زمان عدم برقراري پيوند اين مباحث با بافت تاريخي شاهد نوعي انقطاع در استان هستيم که در صورت بيتوجهي به اين امر در آخر کار دچار مشکل خواهيم شد.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود برگزاري ستادهاي بازآفريني را مهمترين دستاوردهاي دولت يازدهم در اين حوزه طي دوره اخير اعلام کرد و افزود: قطعا حجم بالاي اين گفتوگوها و جلسات است که در نهايت منجر ميشود تا استان خود به حوزه احياي مناطق ناکارآمد شهري ورود پيدا کرده و پيشنهاداتي را در اين بخش مطرح کند.
آخوندي ادامه داد: هرچند که اين گفتوگوها هنوز حاشيهاي بوده و بايد به گفتماني غالب در سراسر کشور تبديل شود، ولي در حال حاضر نيز در ۳۱ استان از مرکز تا در سطح ملي در حال برگزاري بوده و به جاي تک پروژه، زندگي شهري و سازمان اجتماعي شهرها را مورد توجه قرار داده و در اين مسير از تماميارگانهاي مربوطه اعم از بهداشت، ميراث فرهنگي، آب و راه و ... استفاده کرده و علاوه بر کالبد به موضوعات محتوايي نيز ميپردازد.
وي با تاکيد بر ضرورت بازنگري طرح جامع شهري يزد نيز تاکيد کرد: طرح جامع شهري يزد بايد ضمن توجه خاص به رويکرد ثبت جهاني بافت تاريخي اين استان، حمل و نقل حومهاي و ارتباط مرکز شهر با پيرامون و همچنين کنترل روستاها تهيه شود.
وزير راه و شهرسازي درادامه با بيان اين نکته که روستاهايي که بر روي کالبد شهر اثر قطعي دارند بايد جزو مناطق منفصل شهري قرار گرفته و کنترل جدي شوند، اظهار کرد: با توجه به اين نکته که ما در کشور تجربه کافي براي تهيه طرح بازآفريني بافت تاريخي در شهرها نداريم سعي داريم تا در اين اقدام از مشاوري خارجي استفاده کرده و ضمن بهره بردن از تجارب و دانش بينالمللي در اين زمينه از روشي مناسب جهت پر کردن گپ تاريخي موجود استفاده کنيم.
آخوندي همچنين ضمن اشاره مجدد به بحث ثبت جهاني بافت تاريخي اين استان در يونسکو، بيان کرد: بحث فرودگاه بينالمللي و راه آهن استان همواره مورد توجه ما در وزارتخانه بوده و مورد پيگيري است، ما بايد حمل و نقلي ايمن را در منطقه ايجاد کرده و به ان اهميت
دهيم.
وي همچنين با تاکيد بر ضرورت تعيين رديف اعتباري مستقل براي بازآفريني شهري در استان يزد، گفت: با توجه به شرايط امروز اين استان بايد رديف مستقلي در بودجه سال 1397 براي يزد به وزارت راه و شهرسازي اختصاص يابد.