آغاز فعاليت حفاري مشترک عربستان و نابورز
شرکت ساناد که جوينت ونچر ميان غول نفتي دولتي آرامکوي عربستان و شرکت آمريکايي نابورز است، فعاليت‌هاي تجاري خود را در سه ماهه سوم سال ميلادي جاري آغاز خواهد کرد. به گزارش ايسنا، جوينت ونچر آرامکو براي مالکيت، اداره و مديريت دکل‌هاي حفاري در عربستان تشکيل شده است.
طبق گزاش هفته‌نامه سعودي "عربين سان"، پيش بيني مي‌شود ظرف پنج سال آينده بيش از ۵ هزار نفر از سوي اين شرکت استخدام شوند و نرخ بومي‌شدن کارمندان اين شرکت به ۸۰ درصد برسد. ساناد يکي از بزرگترين جوينت ونچرهايي است که تا به‌امروز در عربستان سعودي تشکيل شده و متعهد شده است در آينده از دکل‌هاي زميني استفاده کند که در اين کشور توليد شده‌اند.

توليد برق از فاضلاب کليد خورد
بر اساس مطالعات صورت گرفته مطالعات توليد برق از جريان فاضلاب موجود در شبکه جمع‌آوري و خطوط انتقال فاضلاب شهري با استفاده از توربين‌ در دستور کار قرار وزارت نيرو قرار گرفته است. به‌گزارش ايسنا، فرايند جريان فاضلاب در شهر تهران به صورت ثقلي انجام مي‌شود و در محل افزايش شيب زمين نسبت به شيب شبکه فاضلاب براي عبور جريان فاضلاب از دراپ (گودي‌هاي درون شبکه) استفاده مي‌شود که از پتانسيل جريان ريزشي فاضلاب در محل دراپ‌ها مي‌توان برق توليد کرد. در اين طرح از توربين‌هاي نوع اسکرو (پيچي) استفاده مي‌شود که مي‌تواند از فشار ايجادشده در اثر جريان ثقلي و اختلاف ارتفاع ريزشي فاضلاب در خطوط لوله شبکه فاضلاب برق توليد کند.

احتمال کاهش بيشتر ذخاير نفت
نماينده کويت در اوپک گفت: سير نزولي ذخاير جهاني نفت در نيمه دوم سال جاري ميلادي بيشتر خواهد بود. به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ انگليسي، «حسام القائيس» گفت: به دليل افزايش تقاضا و پايبندي بهتر کشورهاي عضو اوپک به توافق اين سازمان براي کاهش توليد، ذخاير نفت خام جهان در نيمه دوم سال جاري ميلادي با سرعت بيشتري کاهش خواهد يافت.  اوپک و برخي غير اوپکي‌ها به رهبري روسيه توافق کاهش توليد را به دليل عدم رسيدن ذخاير جهاني نفت به ميانگين ۵ سال اخير تا پايان ماه مارس سال ۲۰۱۸ ميلادي تمديد کرده‌اند. درعين حال کاهش ذخاير نفت آمريکا هم طي دو هفته گذشته بيش از انتظار تحليلگران بازار بوده است.


چيت چيان از هیات دولت درخواست کرد؛
وزير نيرو گفت: زماني که دولت يازدهم آغاز بکار کرد ۱۴۴ سد در حال اجرا بود، اما با مطالعاتي که انجام شد تعداد ۵۰ سد به دليل عدم بهره‌مندي از پيوست‌هاي زيست‌محيطي و شاخص‌هاي فني از دستورکار خارج شد.
به گزارش ايسنا، حميد چيت چيان، وزير نيرو به تشريح عملکرد وزارت نيرو در ۴ سال گذشته پرداخت و گفت: يکي از مهمترين کارهايي که در ۴ سال گذشته انجام شد تدوين وابلاغ سند آمايش آب بود، سندي که نشان مي‌داد در ۶۰۹ دشت کشور و حوضه‌هاي آبريز ۶ گانه وضعيت آب به چه صورت است و مي‌بايست با توجه به ضعيت کنوني آب، چه ميزان را بايد استخراج و به چه ميزان بايستي به بخش‌هاي مختلف آّب تعلق گيرد تا در وضعيت حال و آينده دچار مشکل کم آبي نشويم.
وي افزود: همچنين در ابتداي اين دولت سالانه ۱۰.۸ ميليارد مترمکعب براي مصارف زيست محيطي در نظر گرفته شد تا در حقابه‌هاي زيست محيطي مغفول نماند.
وي شنبه شب با حضور در برنامه نگاه يک تصريح کرد: از ابتداي دولت تا امروز ۳۴ سد افتتاح و آبگيري شد و ۳ سد نيز قرار است در روز‌هاي آتي در کرمانشاه و همدان نيز به بهره برداري برسد. وزير نيرو ادامه داد: ميزان آبي که از طريق اين سدها قابل استحصال است ۴.۵ ميليارد مترمکعب است و اين آمار در نوع خود بي سابقه است چرا که‌امارها نشان مي‌دهد تا قبل از پيروزي انقلاب سالانه ۵۰۰ ميليون مترمکعب به آب قابل استحصال کشور اضافه شده است و از پيروزي انقلاب تا اين دولت به طور متوسط ۸۰۰ ميليون مترمکعب بوده‌اما در اين دولت به تنهايي سالانه يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون مترمکعب به آب قابل استحصال کشور اضافه شده است.
همچنين وي اضافه کرد: در ۴ سال گذشته به ۵۴۰۰ روستاي کشور آبرساني شد که‌اميدواريم تا پايان اين دولت حدود ۸۰۰ روستاي ديگر نيز به اين آمار اضافه شود. وي تأکيد کرد: در سال ۹۵ به تنهايي به ۲۹۵۸ روستاي کشور آبرساني شد که اين آمار به تنهايي برابر با ۱۰ سال قبل از دولت يازدهم است. چيت چيان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ميزان کل منابع آبي کشور حدود ۱۰۰ ميليارد مترمکعب است که حدود ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزي، ۶ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعتي مصرف مي‌شود.
واقعي نبودن قيمت آب گره اصلي در مديريت مصرف آب است
چيت‌چيان در پاسخ به سوالي برنامه مبني بر علت مصرف بي رويه آب در کشور، گفت: مصرف بي رويه آب در کشور ناشي از مسايل اجرايي نيست بلکه عمدتاً ناشي از واقعي نبودن قيمت آب در کشور است.
وي ادامه داد: در حال حاضر وزارت نيرو براي تأمين هر مترمکعب آب ۱۰۰۰ تومان هزينه مي‌کند اما تنها ۴۵۰ تومان از اين پول را از مشترکين دريافت مي‌کند، مسلماً در چنين وضعيتي نمي‌توان از مشترک انتظار مصرف درست و استفاده از تکنولوژي‌هاي کم مصرف را داشت. وزير نيرو تأکيد کرد: بايد توجه داشت که تأمين منافع ملي در درازمدت بسيار مهمتر از منافع کوتاه مدت مشترکين است و ما نبايد با سياست‌هاي نادرست منابع ملي را دستخوش رضايت کوتاه مدت مشترکين کنيم. وي در پاسخ به علت بالا بودن هدررفت آب در کشور نسبت به کشورهاي اروپايي اظهار داشت: بايد توجه داشت که شبکه‌هاي آب عمر مشخصي دارند و بازسازي آن‌ها نيازمند هزينه بالايي است که شرکت‌هاي آب و آبفا از پس آن بر نمي‌آيند.
وي افزود: در حال حاضر تلفات شبکه‌هاي آب حدود ۲۴ درصد است که تنها ۱۳ درصد آن هدررفت فني است و بقيه مربوط به قديمي‌بودن کنتورهاي آب، انشعاب‌هاي غير مجاز و ... برمي‌گردد.  وي تصريح کرد: کاهش هر يک درصد تلفات آب حدود ۱۰۰۰ ميليارد تومان هزينه دارد که البته با برنامه ريزي‌هايي که انجام شده قرار است سالانه حدود ۱۲۰۰ ميليارد تومان به اين امر اختصاص يابد.
چيت چيان در مورد انسداد چاه‌هاي غيرمجاز در ۴ سال گذشته اظهار داشت: انسداد چاه‌هاي غيرمجاز در ۴ سال گذشته از جمله دستورکارهاي وزارت نيرو بوده و در ۴ سال حدود سي و اندي هزار چاه غير مجاز مسدود شد.
استحصال آب‌هاي ژرف تنها براي مصارف شرب و صنعت خواهد بود
وزير نيرو در مورد استفاده از منابع آبي ژرف نيز گفت: مطالعات نشان مي‌دهد در عمق ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متري منابع آبي وجود دارد که‌امکان دسترسي به آن‌ها است اما بايستي توجه داشت که برخي از اين منابع غيرقابل تجديد هستند و برخي ديگر از طريق گسل‌ها قابل تغذيه هستند که اگر استحصال نشوند به درياهاي آزاد مي‌ريزند و نمي‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
وي تأکيد کرد: در حال حاضر مطالعات آب‌هاي ژرف در استان‌هايي چون فارس، سيستان و بلوچستان، يزد و خراسان جنوبي در حال انجام است اما بايد توجه داشت که اين آب تنها براي مصارف شرب و صنعت خواهد بود نه کشاورزي. وي در ادامه در مورد اختلاف‌هاي موجود بين وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي در مورد تحويل آب به کشاورزان اظهار داشت: ما معتقديم وزارت جهاد کشاورزي نبايد از آبي که ناشي از استفاده از روش‌هاي نوين آبياري صرفه‌جويي کرده براي توسعه سطح زيرکشت استفاده کند چرا که اين امر مانع از نفوذ آب به داخل زمين مي‌شود و منابع آبي را در آينده با خطري جدي مواجه خواهد کرد. وي اضافه کرد: قدم اول در مديريت منابع آب، اندازه گيري ميزان آب تحويلي به مشترکين است و اميدواريم نصب وسايل اندازه گيري با کمک دولت و مجلس تا انتهاي برنامه ششم به اتمام برسد. وزير نيرو خاطرنشان کرد: زماني که دولت يازدهم شروع به کار کرد ۱۴۴ سد در حال اجرا بود اما با مطالعاتي که انجام شد تعداد ۵۰ سد به دليل عدم بهره مندي از پيوست‌هاي زيست محيطي و شاخص‌هاي فني از دستورکار خارج شد. *علاج‌بخشي سد گتوند به تيمي‌مجرب از دانشگاه تهران سپرده شده است
وي در مورد آخرين وضعيت سد گتوند، درياچه اروميه،‌هامون و خوزستان نيز اظهار داشت:مسأله علاج بخشي و رسيدگي به سد گتوند از سوي کارگروهي متشکل از وزارت نيرو، سازمان برنامه، وزارت جهاد کشاورزي و محيط‌زيست به دانشگاه تهران واگذار شده است که با مطالعات انجام شده‌اميدواريم در چند سال آينده بتوانيم اين موضوع را حل کنيم. چيت‌چيان افزود: قبل از اين دولت سطح درياچه اروميه سالانه حدود ۴۰ درصد کاهش يافت اما بحمدلله با وجود بارندگي‌هاي خوب و البته اقدامات موثر وزارت نيرو و دولت ما توانستيم در طول ۴ سال گذشته وضعيت درياچه را تثبيت کرده و در حال حاضر به سمت احياء کامل حرکت مي‌کنيم. وي در مورد‌هامون نيز گفت که مذاکرات خوبي با طرف افغاني در حال جريان است که‌اميدواريم به نتايج مطلوبي براي هر دو طرف برسيم. وزير نيرو همچنين در مورد وضعيت خوزستان گفت: اخيراً در سفري که به اين استان داشتم ۵ شبکه آبياري و زهکشي براي احياء دوباره حدود ۳۲ هزار هکتار نخلستان اين استان به بهره برداري رسيد و همچنيني سه سد سلولي نيز براي ممانعت از ورود آب شور دريا به بهمنشير و اروند رود نيز به بهره برداري رسيد.
افزايش ۲.۵ برابري نيروگاه‌هاي تجديدپذير در دولت يازدهم
چيت چيان در ادامه در مورد علت مصرف بالاي برق در کشور بويژه در روزهاي اخير تابستان اظهار داشت: در حال حاضر هزينه توليد هر کيلووات ساعت برق حدود ۱۲۰ تومان است اما تنها ۶۶ تومان به ازاي هر کيلووات ساعت از مشترکين دريافت مي‌شود مسلماً اين امر نيز باعث مي‌شود تا مصرف کننده کنترلي بر روي مصرف خود نداشته باشد.
وي افزود: ما تا الان هيچگونه قطعي برقي در کشور بدليل عدم کفايت توليد نداشتيم و تنها مشکلي که وجود دارد اين است که در برخي مناطق بدليل کمبود شبکه اتقال و فوق توزيع با افت ولتاژ روبرو هستيم که آن نيز بسيار به ندرت و در حال مرتفع شدن است.
چيت‌چيان تصريح کرد: مصرف برق صنايع در يکسال گذشته حدود ۱۱.۷ درصد افزايش داشته است که اين امر مي‌توان خبر خوبي براي صنعت کشور باشد اما عمده مشکل ما در مصرف بي رويه برق در بخش غيرمولد است که‌اميدواريم با همکاري مردم اين ميزان کاهش يابد.
وي در مورد اقدامان انجام شده در بخش برق در ۴ سال گذشته گفت: در مدت ۴ سال گذشته به کليه روستاهاي بالاي ۱۰ خانوار کشور برق رساني شد، چندين پست ۴۰۰ کيلوولت نصب شد و ظرفيت منصوبه نيروگاه‌هاي تجديدپذير کشور ۲.۵ برابر شده است و به صورت تصاعدي در حال رشد است.

نماينده شازند در مجلس در گفت‌گو با تجارت:
با افزايش تعرفه در کنار افزايش کيفيت آب  موافقم
در همين زمينه علي ابراهيمي‌نماينده شازند در مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با در خصوص صحبت‌هاي وزير نيرو در خصوص اينکه بيان کرده بود واقعي نبودن قيمت آب گره اصلي در مديريت مصرف آب است، اظهار داشت: تصور من اين است که ما در مصرف آب و برق معمولا کنترل خوبي نداريم و مردم رعايت نمي‌کند و اين يکي از دلايل مهم بحران اب به وجود آمده است اما توجه داشته باشيم که بحث مهم ديگر بر سر آب شرب سالم است، اگر وزارت نيرو مدعي دو برابر کردن بهاي اب است آيا آبي که تحويل مي‌دهد نيز آب باکيفيتي است؟ يا خير؟ ما در مورد قيمت حرفي نداريم اما آيا در مورد خدمات نيز نبايد اقدامي‌کرد؟ در حال حاضر در بسياري از جاها آب شرب سالم دريافت نمي‌کنند.
وي ادامه داد: مردم از لحاظ درآمدي در تنگنا قرار دارند و در کنار ان پِرت زياد آب در شبکه‌ها وجود دارد و مشکلات زيادي در کيفيت آب شرب و نيز زيرساخت‌هاي فرسوده و غير قابل کنترل بودن شبکه‌ها و غير استاندارد بودن آنها و ... وجود دارد و نبايد همه چيز را گردن قيمت پايين انداخت. ابراهيمي‌در خصوص صحبت‌هاي چيت‌چيان که گفته بود «کاهش هر يک درصد تلفات آب حدود ۱۰۰۰ ميليارد تومان هزينه دارد که البته با برنامه ريزي‌هايي که انجام شده قرار است سالانه حدود ۱۲۰۰ ميليارد تومان به اين امر اختصاص يابد»، بيان کرد: تصور من اين است که وزارت نيرو بايد هر دو اقدام را مورد توجه قرار دهد، در حال حاضر اقدامات فني نيز حائز اهميت است، ايران جزو کشورهاي کم آب است و کاهش تلفات در آب شرب با هر هزينه اي که باشد ارزش خواهد داشت. به نظرم مساله مهم‌تر اين است که بايد به هر روشي که شده اب شرب از آب شستشو جدا شود و اين امر خود مهم‌ترين فاکتوري است که مي‌تواند بحران کمبود آب را حل کند، حداقل مي‌توان از چند شهر حساس مانند شهرهاي جنوب شرق کشور شروع کرد و به مرور اين کار را انجام داد. به اعتقاد من در وزارت نيرو عده اي به آن اعتقاد ندارند. نبايد از هزينه‌هاي آن ترسيد. ور در پايان در خصوص عملکرد وزارت نيرو در دولت يازدهم اظهار داشت: با توجه به اينکه وزارت نيرو عمده کارهايش زيربنايي و ماندگار است، به شخصه مديريت چيت‌چيان را قبول دارم اما به طور کلي همه اقدامات وزارت نيرو قابل قبول نيست. به طور کلي مديريت وزارت نيرو در حوزه انرژي و برق را قبول دارم، در حوزه آب عملکرد اين وزارتخانه متوسط بوده و در حوزه استفاده و به کارگيري از انرژي‌هاي نو و زيست‌محيطي که در کاهش آلودگي هوا نيز موثر است، خيلي نمره خوبي به وزارت نيرو نمي‌دهم.


مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز شرق با بيان اينکه توليد گاز از مخازن گازي شرق کشور تا ۱۰ سال آينده کاهش خواهد يافت،تدابيري که براي تامين گاز اين منطقه از کشور انديشيده شده را شرح داد.
 محمد مام‌بيگي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه توليد گاز از مناطق شرقي کشور طي ۱۰ سال آينده متوقف نخواهد شد، اظهار کرد: ميزان توليد گاز از اين منطقه طي ۱۰ سال آينده کم خواهد شد. يکي از تدابيري که براي تامين گاز اين منطقه از کشور انديشيده شده بهره‌برداري از ميدان گازي طوس است. زماني که‌امکان بهره برداري از ميدان گازي طوس فراهم شود کاهش توليد ناشي از افت فشار ميدان مزدوران جبران خواهد شد.
وي ادامه داد: ضمن اينکه بين کل شبکه گازرساني به شهرها در سراسر کشور ارتباطاتي برقرار خواهد شد که‌امکان انتقال گاز از عسلويه به مناطق شرقي کشور در زمان نياز وجود داشته باشد. البته اين لوله‌کشي اکنون در حال اجرا است. هنگامي‌که شبکه جنوب به شبکه شرق کشور وصل شود، امکان انتقال گاز از شرق به جنوب و از جنوب به شرق ايجاد خواهد شد که احتمالا طي ۱۰ سال آينده ما بيشتر دريافت کننده خواهيم بود. مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز شرق از احتمال کشف ميادين و مخازن جديد در اين منطقه خبر داد و افزود: ما اميدوار به کشف مخازن جديد گازي در اين منطقه هستيم البته تا زماني که شرکت ملي اکتشاف دکلي را در نقطه‌اي مستقر نکند، ما هم اطلاع نداريم که برنامه آنها چه هست. هنوز ميدان جديدي از سوي اکتشاف اعلام و معرفي نشده است. بر اساس اين گزارش با بهره‌برداري از چاه‌هاي گاز در منطقه عملياتي نفت و گاز شرق، شش استان خراسان رضوي، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، مازندران، گلستان و بخشي از سمنان تحت پوشش قرار مي‌گيرند.

رياحي گفت: ورود توتال به بحث سرمايه گذاري و توسعه در صنعت نفت و گاز ايران، پيشراني مي‌شود که شرکت‌هاي بزرگ نفتي ديگر نيز ترغيب شوند.
منصور رياحي مدير عامل شرکت پخش فراورده‌هاي نفتي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايلنا با بيان اينکه يکي از افتخارات دولت دوازدهم پسابرجام و ماحصل آن اجرايي شدن قراردادهاي جديد نفتي بوده است،گفت: امضاي قرارداد با توتال تاثيرات شگرفي در کلان کشور بر روي اقتصاد خواهد داشت.
وي افزود: وقتي شرکت درجه يک مثل توتال وارد صنعت نفت مي‌شود نشان مي‌دهد امنيت سرمايه گذاري در کشور حاصل شده که بزرگترين پيروزي براي صنعت نفت است.
رياحي با بيان اينکه ورود توتال به بحث سرمايه گذاري و توسعه در صنعت نفت و گاز ايران، پيشراني مي‌شود که شرکت‌هاي بزرگ نفتي ديگر نيز ترغيب شوند، تصريح کرد: اين قراداد در ساير زنجيره اقتصاد نيز تاثير گذار خواهد بود. وي تاکيد کرد: به اين ترتيب کشورهاي اروپايي و ساير کشورها هم وارد رقابت و سرمايه گذاري در فضاي ايران خواهند شد.
 مدير عامل شرکت پخش فراورده‌هاي نفتي همچنين خاطرنشان کرد: وزارت نفت به عنوان پيشران اقتصادي کشور در اجرايي شدن قرارداد با يک شرکت طراز اول توسعه دهنده نفت کار بزرگي انجام داده است که جاي قدرداني از وزير و مجموعه وزارت نفت دارد. وي يادآور شد: ما مي‌توانيم اين قرارداد را به قراردادهاي بعدي نيز تسري دهيم چرا که در بالادست و پايين دست تاثيرات بسيار قابل توجهي خواهد داشت تا بتوانيم طي يک تا دو سال آينده خروجي آن را در بخش اشتغال و درامدزايي و امنيت سرمايه شاهد باشيم.

در ادامه فعاليت جبهه‌هاي کاري و راه‌اندازي تدريجي واحدهاي جانبي و فرايندي بخش خشکي طرح توسعه فازهاي ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبي، عمليات اتصال خط خروجي پالايشگاه اين طرح به شبکه سراسري انتقال گاز تکميل شد.
به نقل از ايلنا، فرهاد ايزدجو؛ مجري طرح توسعه فازهاي ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي با اشاره به راه‌اندازي واحد هواي ابزار دقيق و بويلرهاي بخش يوتيليي اعلام کرد: ساير سرويس‌هاي پشتيباني پالايشگاه، تا شهريورماه‌امسال به طور کامل راه‌اندازي مي‌شوند.
ايزدجو پيشرفت پالايشگاه فازهاي ۲۲تا ۲۴ پارس جنوبي را ۸۹ درصد اعلام کرد و درباره زمان اولين مرحله بهره برداري از اين فازها گفت: در صورت تخصيص گاز ترش از فازهاي ۶ ،۷ و ۸ ، مطابق برنامه زمانبندي امکان عمليات شيرين سازي گاز در رديف اول شيرين سازي پالايشگاه اين فازها، از آذر ماه‌امسال فراهم خواهد شد.
به گفته اين مجري طرح، اتصال پالايشگاه فازهاي ۲۲ تا ۲۴ به خط گاز ترش (آيگت ۵) انجام شده و عمليات تکميلي اتصال اين خط هم تا اواخرمردادماه، به پايان مي‌رسد.
ايزدجو همچنين از تکميل خط خروجي اتصال پالايشگاه اين فازها به شبکه سراسري انتقال گاز خبر داد و گفت: تا پيش از دريافت گاز از حوزه مخزني اين فاز، امکان عمليات شيرين سازي و تزريق به خط سراسري با دريافت گاز ترش از آيگت ۵، محقق خواهد شد.
پيش از اين مجري طرح توسعه فازهاي ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي از تکميل عمليات حفاري در موقعيت سه سکو از مجموع چهار سکوي اين فازها خبرداده و گفته بود: با دريافت لوله‌هاي CRA از شرکت ملي نفت ايران تا مهرماه‌امسال، عمليات نصب اين لوله‌ها در هر چهار سکو آغاز شده و پس از آن عمليات تکميلي چاه‌ها در مدت شش ماه پاياني سال انجام مي‌شود.

برنامه نيروگاه شهيد رجايي
 براي کاهش آلايندگي‌ها
مديرعامل نيروگاه شهيد رجايي گفت: به منظور کاهش آلايندگي‌هاي نيروگاه برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته به طوري که قصد داريم اعتباري به صورت فاينانس در حدود ۳۰۰ ميليون دلار براي بازسازي واحدهاي بخار جذب کنيم. به نقل از ايسنا، علي فرهور در جريان بازديد خبرنگاران از نيروگاه شهيد رجايي در نشستي خبري درباره وضعيت آلايندگي اين نيروگاه اظهار کرد: در مرحله اول بايد به فکر تامين برق مشترکان بود اما در کنار اين مسئله تمام تلاش ما اين است که از سوخت مازوت در مرحله اضطرار استفاده شود و سوخت گاز، سوخت اصلي نيروگاه باشد. وي ادامه داد: در فصل زمستان چند عامل موجب مي‌شود که از سوخت مازوت استفاده کنيم که يکي از اين موارد مصرف بالاي گاز خانگي در فصل سرما است. با اين حال سال گذشته سوخت مازوت نسبت به کل سوخت مصرفي تنها ۲۰ درصد سهم داشته است. مديرعامل نيروگاه شهيد رجايي تصريح کرد: سه پارامتر براي اندازه‌گيري آلايندگي هوا در نظر گرفته مي‌شود که در شرايط فعلي نيروگاه شهيد رجايي در هر سه پارامتر وضعيت مناسبي دارد. فرهور با بيان اينکه نيروگاه شهيد رجايي يکي از بزرگترين پروژه‌هاي ملي پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌است، عنوان کرد: علاوه بر تامين بخشي از برق مورد نياز کشور معناي خودباوري براي صنعت برق کشور در بحث ساخت، نصب، مديريت اجراي پروژه، راه‌اندازي و بهره‌برداري را به ارمغان آورده است. وي با اشاره به اهداف کلي احداث نيروگاه شهيد رجايي گفت: اين نيروگاه ۲۰۰۰ مگاوات تامين برق مي‌کند که فاز اول آن داراي چهار واحد ۲۵۰ مگاواتي است که نخستين واحد در آبان ماه سال ۱۳۷۱ مورد بهره‌برداري قرار گرفت و واحدهاي بعدي هر کدام به فاصله تقريبي شش ماه در مدار قرار گرفتند.  مديرعامل نيروگاه شهيد رجايي با بيان اينکه اين نيروگاه در ۱۳ واحد وارد خط توليد شد، اظهار کرد: در سال ۱۲ ميليارد کيلو وات ساعت انرژي توسط اين نيروگاه تحويل شبکه داده مي‌شود که با اين حساب اگر سرانه مصرف برق در کشور را ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ کيلو وات ساعت در نظر بگيريم، بايد گفت که نيروگاه شهيد رجايي ۳.۵ ميليون نفر از خانوارهاي ايراني را تحت پوشش خود قرار مي‌دهد. فرهور با بيان اينکه ۳۴ هزار قطعه در انبار ذخيره داريم، عنوان کرد: به طور متوسط بايد در سال ۱۰ درصد قطعات مجددا شارژ شوند که با تلاش‌هاي انجام شده در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد قطعات در داخل کشور ساخته مي‌شود. وي با اشاره به ميزان مصرف آب در نيروگاه شهيد رجايي گفت: به طور متوسط در سال يک ميليون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف مي‌شود که اين ميزان ۰.۱۲ ليتر به ازاي هر کيلو وات ساعت است.

يک چاه را مسدودمي‌کنيم، چند چاه حفر مي‌شود
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب مي‌گويد امسال نسبت به سال گذشته شرايط بدتري را در زمينه ميزان بارندگي، ذخاير آب و مصرف آن تجربه مي‌کنيم. به نقل از مهر، محمد حاجي رسوليها با تاکيد بر اينکه‌امسال از نظر ميزان ذخاير آب شرايط مطلوبي نداريم، گفت: طي جلسه اي که به تازگي با وزارت نيرو داشتيم قرار بر اين شد تا برخي از مسائل را رسانه اي کنيم. متاسفانه اين تصور بين مردم ايجاد شده است که‌امسال، سال آبي خوبي است. عمده اين تصور به ميزان بارش‌هاي پايتخت و همچنين نقاط کم بارش در گذشته همانند منطقه جنوبي استان فارس باز مي‌گردد. با توجه به اينکه ۱۰ سال است وارد دوران خشکسالي شده‌ايم، ميانگين بارندگي ما درسال جاري نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اما از آنجايي که‌امسال در نقاطي از کشور که سال‌هاست بارندگي در آن اتفاق نيفتاده، شاهد بارندگي بوديم، اين تصور ايجاد شده که‌امسال، سال پر باراني است. او با تاکيد بر اينکه همين تصور اشتباه موجب شده‌امسال نسبت به سال گذشته شرايط بدتري را در زمينه مصرف آب تجربه کنيم، تصريح کرد: انعکاس سيلاب‌ها در کشور تصوير مثبتي در ذهن مردم نسبت به بارندگي ايجاد کرده است، البته در تهران شرايط مان بحراني نبوده است، اما ورودي آب به سدهاي کشور در سال جاري حدود ۱۵درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. به گفته اين مقام مسوول ۸۰درصد سدهاي ما ورودي شان نسبت به گذشته کاهش يافته است، از سويي ديگر ميزان بارندگي در کشور امسال نسبت به سال گذشته و حتي نسبت به دراز مدت ۴درصد کاهش يافته است. پيش بيني مي‌شود در برخي از مناطق کشور شاهد افزايش درجه حرارت نيم تا يک درجه اي باشيم. اين در حالي است که هر يک درجه افزايش حرارت هوا، ۵درصد از منابع آب تجديد پذير کشور را کاهش مي‌دهد. حاجي رسوليها همچنين گفت: در بخش تامين آب شرب ميزان مصرف چندان بالا نيست، اگر هم عدد و رقمي‌در راستاي مصرف خانگي و صرفه جويي در اين زمينه مطرح مي‌شود مربوط به شبکه توزيع و انتقال است. چراکه عمده مصرف آب در بخش کشاورزي است.  مديرعامل شرکت مديريت منابع آب کشور اضافه کرد: دربرنامه ششم توسعه، يک برنامه براي مصرف تدوين شده است. بر اساس اين برنامه بايد بتوانيم در سال ۱۱ ميليارد مترمکعب از مصرف آب زير زميني که اغلب به مصرف کشاورزي مي‌رسد، کم کنيم. ميزان مصرف آب زيرزميني براي مصارف کشاورزي در حال حاضر حدود ۴۱ميليارد مترمکعب است که بايد به ۳۱ ميليارد مترمکعب برسد.
يک چاه غيرمجاز مسدود مي‌کنيم، چند چاه غيرمجاز حفر مي‌شود
وي در پاسخ به اين سوال که کنترل چاههاي غيرمجاز تا چه‌اندازه در اين زمينه موثر بوده است، گفت: چاه‌هايي را که ما مطلع مي‌شويم، با کمک ساير نهادهاي ذي ربط همانند نيروي انتظامي‌آنها را مسدود مي‌کنيم، اما درقبال هر چاه غيرمجازي که ما مسدود مي‌کنيم، يک يا چند حلقه چاه غير مجاز ديگر ايجاد مي‌شود.  وي در پاسخ به سوالي درباره آبرساني به منطقه ايذه و باغملک گفت: به لحاظ منابع آبي مشکلي وجود ندارد و بايد براي احداث انشعابات آن اقدام شود که به اين منظور مناقصه اي برگزار شده و پاکت‌هاي آن به تازگي گشوده شده تا طي يک روند رقابتي بين بخش داخلي و خارجي اين طرح واگذار شود. وي همچنين با بيان اينکه در زاينده رود گاهي در يک مقطعي ۲۰ تا ۳۰ مکعب درثانيه آب داريم و با همين ميزان حدود ۳۰ متر ساحل سازي در بستر اين رودخانه شده است، گفت: اين درحالي است که در رودخانه کارون ۳۰۰ مترمکعب در ثانيه آب داريم، اما ساحل سازي مناسب در اين بخش انجام نشده است. شهرداري خوزستان مي‌تواند در اين زمينه بهتر عمل کند. چراکه در کارون ورودي آب از ۲۰۰ مترمکعب بر ثانيه کمتر نمي‌شود.