ريختن آب آلوده نيروگاه فوکوشيما به اقيانوس
شرکت توکيو الکتريک تصميم گرفته تا آب آلوده تريتيوم در نيروگاه هسته اي فوکوشيما با وجود اعتراض ماهيگيران محلي به اقيانوس ريخته خواهد شد. امري که با مخالفت‌هاي يکي از وزراي کابينه ژاپن روبرو شده است. به گزارش ژاپن تايمز، اين وزير که معتقد است اين امر باعث مشکل براي ماهيگيران در منطقه فوکوشيما خواهد شد.دولت ژاپن هنوز درباره چگونگي از بين بردن آب آلوده در نيروگاه اتمي‌فوکوشيما روبرو هستند که پس از زلزله سال 2011 رخ داد. تريتيوم خطر پاييني بر سلامت انسان دارد مگر اينکه در سطح بالا باشد.شرکت تپکو اعلام کرد که خواستار ريختن آب آلوده ذخيره شده در هزاران تانک در اقيانوس است امري که در کارکرد نيروگاهاي هسته اي عادي است.اين شرکت معتقد است ميزان پايين تريتيوم در آب ضرر زيادي به اکوسيستم نخواهد زد. رويکرد جنجالي اين شرکت ژاپني باعث انتقاد بسياري از فعالان محيط زيست شد.

تمديد وضعيت اضطراري در ترکيه
همزمان با اولين سالگرد کودتاي نافرجام در ترکيه ، نخست وزير اين کشور از تمديد وضعيت اضطراري تا 3 ماه ديگر خبر داد. بنعلي يلديريم در سخنراني خود در پارلمان ترکيه با اعلام اين امر گفت نيروهاي نظامي‌ترکيه درمقايسه با سال گذشته بسيار قدرتمند شدند. به گزارش حریت،دولت آنکارا به دنبال تمديد وضعيت فوق العاده است اما احزاب اپوزيسيون ترکيه خواستار پايان اين وضعيت هستند و از حزب حاکم انتقاد مي‌کنند که "به اين وضعيت عادت کرده است." يکي از مقامات ارشد حزب اپوزيسيون ترکيه اعلام کرد: دولت به اداره کشور تحت وضعيت فوق‌العاده معتاد شده است.نشست شوراي عالي امنيت ترکيه ۱۷ ماه ژوئيه با رياست رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه وديگر مقامات نظامي‌و حکومتي اين کشور برگزار مي‌شود. پس از برگزاري اين نشست پارلمان ترکيه قرار است ۱۸ ژوئيه اين مساله را بررسي کند.

فيفا درخواست لغو ميزباني قطر در جام جهاني فوتبال را تکذيب کرد
پس از انتشار اخباري درباره درخواست برخي کشورهاي عربي مبني بر لغو ميزباني قطر براي جام جهاني فوتبال ۲۰۲۲، سخنگوي فيفا اعلام کرد که فدراسيون چنين درخواستي را دريافت نکرده است‌. به گزارش خبرگزاري رويترز، روز شنبه برخي رسانه‌ها از جمله يک رسانه سوئيسي اعلام کردند که عربستان، يمن، موريتاني، امارات، بحرين و مصر از فيفا خواسته‌اند ميزباني قطر براي جام جهاني فوتبال ۲۰۲۲ را به موجب ماده ۸۵ اساسنامه فيفا که اجازه لغو چنين پرونده‌هايي را در صورت وجود شرايط فوق‌العاده مي‌دهد، لغو کند.
 اما رويترز به چنين درخواستي دست نيافته و فيفا اعلام کرده که جياني اينفانتينو، رئيس فدراسيون جهاني فوتبال هيچ گونه سندي در اين باره دريافت نکرده است.سخنگوي فيفا گفت: رئيس فيفا چنين درخواستي را دريافت نکرده و هيچ گونه اظهاراتي نيز در اين باره نداشته است.
همانطور که گفتيم فيفا به صورت منظم با کميته محلي اين سازمان براي جام جهاني ۲۰۲۲ و کميته عالي پروژه‌ها و مسائل مربوط به جام جهاني در ارتباط است.يک منبع آگاه از فعاليت‌هاي دولت قطر براي جام جهاني ۲۰۲۲ نيز اعلام کرد که قطر مي‌داند عربستان و کشورهاي ديگر در اين موضوع دست دارند اما قطر تاکنون چنين درخواستي را دريافت نکرده است.

پرداخت 50 هزار دلار به وکيل پسرترامپ پيش از انتخابات
کمپين رئيس‌جمهوري آمريکا ۵۰ هزار دلار در ماه ژوئن به دفتر حقوقي‌که اکنون وکالت دونالد ترامپ جونيور را بر عهده دارد، پول پرداخت کرده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، اين اقدام يک هفته پيش از انتشار اخباري درباره ديدار غير معمول دونالد ترامپ جونيور، پسر ارشد رئيس‌جمهوري آمريکا با يک وکيل روسي انجام شد که گمانه‌زني جديد درباره احتمال همدستي آنها به وجود آورد.پرداخت حق‌الوکاله به دفتر حقوقي الن اس. فوترفاس به تاريخ ۲۷ ژوئن ، 13 روز قبل از افشاي اي ميل‌هاي مربوط به ديدار ترامپ پسر با وکيل روس، است. اين مساله شنبه در پرونده‌اي که در کميسيون انتخاباتي فدرال تشکيل شده، فاش شده است.پسر ارشد ترامپ به ديدار با يک وکيل روس در نيويورک حين کمپين رياست جمهوري اعتراف کرده است. به او گفته شده بود که اين وکيل اطلاعاتي درباره رقيب پدرش هيلاري کلينتون دارد.
پرداخت پول به اين شرکت وکالت چند روز پيش از آن انجام شد که خبر ديدار جنجالي فاش شود. در پرونده مذکور ذکر نشده است که اين شرکت نماينده چه کسي شده است. سخنگوي کمپين ترامپ و اين شرکت در اين باره اظهارنظري نکردند. با اين حال نيويورک تايمز با ذکر جزئياتي از ديدار مذکور ميان پسر ترامپ و آن وکيل روسي گزارش داد فوترفاس وکيل دونالد ترامپ جونيور است. اين شرکت نگفته است که از چه زماني اين وکالت را بر عهده گرفته است.
علاوه بر اين، کمپين ترامپ بيش از ۵۳۸ هزار دلار به شرکت حقوقي جونز دي که وکالت کمپين ترامپ حين انتخابات را بر عهده داشت، پرداخت کرده است. اين کمپين همچنين ۸۹ هزار و ۵۶۱ دلار بابت "مشاوره حقوقي" به "شرکت ترامپ" که متعلق به رئيس‌جمهوري آمريکاست، پرداخت کرده است. اين پرداخت براي ۳۰ ژوئن بوده است.

تظاهرات در پاريس در اعتراض به سفر نتانياهو

صدها تن در پاريس در اعتراض به سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي به فرانسه تظاهرات کردند.به گزارش النشره، تظاهرکنندگان اعتراض خود را نسبت به سفر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي به فرانسه نشان داده و از سياست شهرک سازي‌ها و محاصره تحميل شده بر غزه انتقاد کردند.رياست جمهوري فرانسه اعلام کرد که مذاکراتي در پاريس ميان امانوئل ماکرون، رئيس جمهوري فرانسه با نتانياهو برگزار مي‌شود که طرف‌ها در اين مذاکرات به بررسي درگيري‌هاي عربي اسرائيلي و مسائل منطقه‌اي مي‌پردازند.
در بيانيه رياست جمهوري فرانسه‌امده است، در شرايطي که ترديدهايي نسبت به حل و فصل مساله فلسطين بر اساس راهکار تشکيل دو کشور وجود دارد و شهرک سازي‌هاي اسرائيل نيز با روند سريعي پيش مي‌رود، پاريس تلاش مي‌کند از بازگشت مذاکرات صلح حمايت کند.رياست جمهوري فرانسه اعلام کرد که در سايه طرح پاريس براي مرحله پس از جنگ در سوريه، ماکرون و نتانياهو در مورد پرونده سوريه نيز گفتگو خواهند کرد.
رئيس‌جمهوري ونزوئلا با درخواست اپوزيسيون اين کشور براي برگزاري همه‌پرسي موافقت کرد. به گزارش روسيا‌اليوم، «نيکلاس مادورو» رئيس‌جمهوري ونزوئلا، روز گذشته موافقت خود را با برگزاري همه‌پرسي که اپوزسيون کشور آن را درخواست کرده‌ است، اعلام کرد.
شبکه تلويزيوني «NTN24» گزارش داد: «بفرماييد همه‌پرسي داخلي را براي احزاب‌ راست‌گرا برگزار کنيد، ولي من با احترام به‌ايده‌ها و صلح، شهروندان ونزوئلا را به مشارکت مسالمت‌آميز در اين رويدار سياسي برنامه‌ريزي شده براي آن، دعوت مي‌کنم.» رئيس‌جمهوري ونزوئلا همچنين درباره مداخله خارجي در امور اين کشور هشدار داد. برگزاري همه‌پرسي برنامه مورد مناقشه رئيس‌جمهور ونزوئلا براي تشکيل شوراي ملي قانون اساسي را به چالش مي‌کشد. مادورو پيش از اين اعلام کرده بود که با برگزاري انتخاباتي در روز ۳۰ جولاي، نهاد منتخبي را تحت عنوان شوراي ملي قانون اساسي تعيين خواهد کرد که وظيفه آن بازنگري قانون اساسي است.منتقدان مي‌گويند اين اقدام قرار است قدرت مادورو را براي مدتي طولاني‌تر در اين کشور حفظ کند؛ زيرا تشکيل اين شورا با دور زدن پارلمان تحت کنترل اپوزيسيون صورت مي‌گيرد، اما مادورو معتقد است تشکيل چنين نهادي تنها راه خروج ونزوئلا از بحران سياسي و اقتصادي است. اين در حالي‌ است که اپوزيسيون ونزوئلا برگزاري چنين همه‌پرسي را تنها راه مقابله با حکومت مادورو اعلام کرده‌اند.
مدير کل اطلاعات و مبارزه با تروريسم وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح عراق اعلام کرد، ابوبکر بغدادي سرکرده داعش زنده است و در خارج از شهر رقه پنهان شده است.
ابو علي البصري، رئيس تيم اطلاعاتي الصقور و مدير کل سازمان اطلاعات و مبارزه با تروريسم عراق در وزارت کشور اظهار داشت: براساس گروه‌هاي نظارتي ما که اطلاعات دقيقي از تحرکات ابوبکر بغدادي دارند، خبر مرگ او صحت ندارد. چون تيم اطلاعاتي ما بيش از سازمان‌هاي اطلاعاتي کشورهاي عربي و بين‌المللي تحرکات داعش به ويژه ابوبکر بغدادي را تحت کنترل دارد.روسيه، ايران و سوريه هر يک ثابت کرده‌اند که البغدادي صد در صد مرده است در حالي که‌امريکا هنوز موضع نهايي خود را درباره سرنوشت بغدادي اعلام نکرده است و مي‌گويد نمي‌توان اين مساله را تاييد کند.وي اظهار داشت: واقعيت نشان داد که بعد از آزادسازي موصل داعش ديگر تنها تهديدي عليه عراق و منطقه نيست بلکه به زودي شهرهاي بزرگ جهان را هدف قرار مي‌دهد.
البصري اظهار داشت:‌ داعش گروه‌هاي وابسته و نوپاي خود را از سوريه و از خاک ترکيه به سراسر جهان فرستاده تا با حمايت مالي تندروها به ايجاد رعب و وحشت بپردازند.رئيس تيم اطلاعاتي الصقور افزود: جامعه جهاني بايد داعش را محاصره کرده و راه‌هاي کمک مالي آن را ببندد. برخي کشورهاي حامي‌تروريسم و حاميان مالي آن را از اين کار باز بدارد.
مجلس سناي ايالات متحده‌امريکا اعلام کرد که راي‌گيري در خصوص جايگزيني طرح جديد سلامت به جاي «اوباما‌کِر» را به بعد از عمل جراحي يکي از سناتورهاي جمهوري‌خواه موکول کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جلسه رأي‌گيري سناي ايالات متحده‌امريکا در خصوص طرح بيمه درماني پيشنهادي «دونالد ترامپ» وجايگزيني آن به جاي طرح بيمه درماني «اوباما کِر» که قرار بود امروز برگزار شود، به بعد از عمل سناتور «جان مک‌کين» رئيس کميته نيروهاي مسلح سنا موکول شد. اين لايحه که هيچ‌يک از نمايندگان دمکرات از آن‌ حمايت نمي‌کنند، به احتمال فراوان بدون رأي جان مک‌کين شکست خواهد خورد. ميچ مک‌کانل رهبر اکثريت جمهوري‌خواه در مجلس سناي آمريکا در خصوص بيماري مک‌کين اعلام کرد که افراد کمي‌هستند که سرسخت‌تر از دوست من، جان مک‌کين باشند و من مي‌دانم که او به زودي در کنار ما خواهد بود. وي افزود که پس از بهبود مک‌کين، مجلس سنا نيز کار خود در خصوص بررسي اين لايحه و رأي‌گيري در خصوص آن را آغاز خواهد کرد.  طرح بيمه درماني مورد نظر ترامپ که قرار است جايگزين «اوباماکِر» شود، تبديل به موضوعي جنجالي ميان احزاب جمهوري‌خواه و دموکرات آمريکا شده است زيرا هيچ يک از دموکرات‌هاي حاضر در کنگره از اين طرح حمايت نمي‌کنند و از سوي ديگر نمايندگان جمهوري‌خواه نيز نگراني شديدي نسبت به آخرين پيش‌نويس اين طرح که روز پنج‌شنبه منتشر شد، دارند.

فشارهاي پکن بر موسسات دولتي براي تقويت اصلاحات اقتصادي
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: پکن طرح اصلاحات مالي با هدف پيشبرد بخش اقتصادي در چين را اعلام شد. به گزارش چاينا ديلي،در اين طرح تاکييد شده است که براي بهبود بخش مالي و ارائه خدمات به اقتصاد واقعي بايد با خطرهاي مالي و اصلاحات عميق مالي روبروشد.
بخش مالي همچنين بايد خدمات و کيفيت خود را بهبود بخشد و منابع را در بخش‌هاي ضعيف بيشتر کند.سرمايه گذاري در بخش زيرساخت‌ها نيز از اولويت‌هاي اين طرح خواهد بود.شي جينپينگ رئيس جمهور چين درکنفرانس مالي ملي اعلام کرد بهبود اقتصاد وظيفه و هدف بخش مالي است و بايد راهي براي جلوگيري از ريسک‌هاي مالي اتخاذ شود. توسعه سرمايه گذاري مستقيم براساس اين طرح به صورت قطبي و دولتي خواهد بود درحاليکه سرمايه گذاري غيرمستقيم بايد با افزايش تغييرات استراتژيک در بانک‌هاي دولتي و بانک‌هاي کوچک و موسسات خصوصي بهينه شود.
تکرار برنقش بخش مالي ، تاکييدي بر تاثير سرمايه گذاري بر بازارهاي بورس چين است.به گزارش فايننشال تايمز شي جينپينگ سازمانها و موسسات دولتي چين را ملزم به کاهش سطوح بدهي کرد. درعين حال آنطور که انتظار مي‌رفت نتوانست قانون برتري را براي خطرهاي رو به افزايش بخش اقتصادي معرفي کند. مقاومت دربرابر خطرهاي اقتصادي به اولويت دولت شي تبديل شده است که خواستار ايجاد اطمينان نسبت به ثبات اقتصادي و اجتماعي است. هشدار شي جينپينگ نسبت به بدهي‌هاي بخش مالي باعث شده تا بزرگترين موسسات خصوصي چين با قوانيني سختگيرانه و محدود کننده دولتي روبرو شودند.
 بدهي کلي چين نزديک به 260 درصد توليد ناخالص داخلي اين کشور است. شرکتهاي غيرمالي دو سوم بدهي‌ها را به خود اختصاص دادند و مشکل اصلي گروههاي صنعتي وابسته به دولت ايجاد کردند. عملکرد اقتصاد چين در سال گذشته بهتر از سطح انتظار بوده است و باعث شده تا به مقامات اقتصادي فرصت سلطه بيشتر بر قوانين را بدهد. رشد اقتصادي چين در سه ماه سال جاري به 6.9 درصد رسيده است و گزارش نيمه دوم سال نيز دراين هفته منتشر خواهد شد. بسياري معتقدند حرکات اخيردولت چين درباره اصلاحات اقتصادي در ماههاي اخير در پشت پرده چالش ميان سازمانهاي مالي با بانک مرکزي چين است.
 تصميم گيري ارائه مسئوليت بانک مرکزي به رياست کميته مالي باعث افزايش قدرت قانونگذاران بانکي و امنيتي خواهد بود.دراين بين مقامات پکن درباره احتمال انتقال نظارت سيستماتيک موسسات چون بانکهاي دولتي چين از کميسيون تنظيم مقررات بانکي چين به بانک مرکزي چين صحبت مي‌کند.اما بانک مرکزي چين اکنون توسط اصلاحطلب مالي "گائو شائوگينگ" دربرابر هر حرکتي مقاومت مي‌کند که قدرت بانک مرکزي را از بين مي‌برد.
 با توجه به تقويت چشم انداز اقتصادي چين در ماه گذشته تقاضاي جهاني براي کالاهاي چيني نيز در ماه مه افزايش 11.3 درصد رسيده است.
 ارزش يوآن نيز افزايش 17.3 درصد داشته است.سرمايه‌گذاري‌هاي مبتني بر استقراض در زيرساخت‌ها و بخش مسکن چين به رشد بالاي اقتصادي اين کشور در سال‌هاي اخير منجر شده است اما نگراني‌ها نسبت به بروز بحران مالي احتمالي در اين کشور ناشي از اين‌گونه فعاليت‌ها باعث شد تا پکن کمي‌از اين فعاليت‌هاي خود بکاهد.موسسه فيچ‌ريتينگ در آخرين گزارش خود درباره چين هشدار داد افزايش ميزان بدهي در اين کشور مي‌تواند به شوک‌هاي مالي و اقتصادي منجر شود.موسسه مودي نيز در ماه مي‌براي نخستين بار در 30 سال گذشته رتبه اعتباري اين کشور را به دليل نگراني نسبت به بزرگ شدن حباب اعتبار و بدهي و پايين بودن رشد اقتصادي اين کشور کاهش داد.
سرمايه گذاري جهاني
درحاليکه چين براي اصلاح روند اقتصادي خود تلاش مي‌کند ميزان سرمايه گذاري اين کشور درجهان روبه افزايش است. به گزارش فايننشال تايمز ، در سال گذشته خريد بنادر خارجي توسط چين به 20 ميليارد دلار رسيده است. پکن حتي در تلاش است تا بنادر و راههاي آبي مسير قطب شمالي را خريداري کند تا قدرت دريايي خود را افزايش دهد با اين هدف سرمايه گذاريهاي خود را دوبرابر کرده است. بيشتر بنادر چين جزئي از طرح کمربندي جاده ابريشم است که چين توانسته پيروزي ديپلماتيکي را در بازار آزاد در کشورهاي آسيايي و اروپايي براي خود به دست آورد. سطح فعاليت در بنادر خارجي خريداري شده توسط چين از ماه ژوئن گذشته تا پايان سال 2016 برابر با 9.97 ميليارد دلار بوده است.اهميت اين راه آبي که از اقيانوس هند و درياي مديترانه ميگذرد بيانگر سرمايه گذاري پرسود اين کشور است.
کارشناسان مي‌گويند که چين در پاکستان سرمايه‌گذاري هنگفت انجام داده و به اين دليل حداقل در جاهايي که پروژه‌ يک کمربند يک جاده اش عملي شده است، صلح مي‌خواهد. چين بندري را در ايالات جنوب‌غربي بلوچستان پاکستان به‌عنوان بخشي از پروژه‌ي تقريبا ۶۰ ميليارد دلاري‌اش به هدف ايجاد مسيرهاي تجارتي زميني و دريايي براي دستيابي به بازارهاي شرق ميانه، اروپا و آفريقا ساخته است.دراين ميان باتوجه به سياست حمايتگرايانه دولت ترامپ ، اين فرصت براي چين ايجاد شده تا همکاريهاي تجاري خود را با اروپا افزايش دهد.صدر اعظم آلمان اخيرا اعلام کرد چين و اتحاديه اروپا در تلاشند تا توافقنامه اي را درباره سرمايه گذاري امضاء کنند که نهايتا مي‌تواند منجر به‌امضاي توافق تجارت آزاد شود. مرکل گفت آلمان خواستار روابط برابر تجاري و دسترسي برابر به بازارها با چين است.
چين در درجه اول به تجارت و سرمايه گذاري در درون قاره متمرکز شده است. پس از آن به قوي تر کردن روابط تجاري اش مي‌پردازد. در جنوب اروپا، به دنبال فرصت‌هاي خصوصي سازي به ويژه در زيرساخت‌هاي انرژي و بنادر است. در مقابل در غرب اروپا، کسب و کارهاي استراتژيک همراه با تحقيق و توسعه در اولويت‌هاي چين قرار دارد.
اختلال در روابط تجاري با افزايش تنش هند و چين
رشد سرمايه گذاريهاي چين در جهان باعث شده تا هند يکي از کشورهاي نوظهور را در سايه خود قرار دهد. حال تنش‌هاي مرزي بين هند و چين بر سر منطقه مورد مناقشه 'دوکالا' که از چهار هفته پيش آغاز و همچنان ادامه دارد بر گفت وگوهاي تجاري بين دهلي نو و پکن سايه افکنده است. اين تنش‌ها پس از آغاز ساخت جاده مرزي توسط ارتش چين در خاک بوتان و ورود نيروهاي هندي به خاک چين افزايش يافت.دوکلم' يا 'دونگ لانگ' يکي ازمناطق مورد اختلاف بين چين و بوتان است که تنش بين دوکشور دراين منطقه رخ داده است.روابط بين چين و هند مدتهاست که به دليل اختلافات ارضي درازمدت و همچنين اجراي کريدور اقتصادي چين در پاکستان دچار مشکل بوده است.به گفته يک مقام دولتي هند ،مذاکرات مقامات نظارت مواد غذايي هند و چين در دهلي نو به دليل تنش‌هاي مرزي و لغو نشدن ممنوعيت صادرات و واردات محصولات کشاورزي به نتيجه اي نرسيد و شکست خورد. کسري تجاري هند با چين در سال 2003- 2004 حدود 1.1 ميليارد دلار بود که اين ميزان در سال 2015- 2016 به 52.7 ميليارد دلار افزايش يافت.اين درحالي است که اين کسري تجاري هند با چين در سال 2016-2017 به 51.1 ميليارد دلار کاهش يافته است.

ولفگانگ مونچو
 فايننشال تايمز

آنگلا مرکل اولين فردي است که گمانه زني درباره رهبري اش بر جهان غرب را رد کرده است. گفتن اين حرف که يا واقعگرايي تلخ يا فروتني اشتباه است ولي اين حرف درست است. هرچقدر نسبت به برگزيت يا رئيس جمهور آمريکا عصباني باشيد تفکر درباره تغيير قدرت جغرافيايي کمي‌زود است. اگرچه اين اتفاق هر از گاهي رخ مي‌دهد ولي بسيار کم است.پس از انتخاب امانوئل ماکرون به رياست جمهوري فرانسه خوشحالي و اميد زيادي درباره اروپا به راه افتاده است.منطقه پولي يورو از بهبود وضعيت اقتصادي پس از گذشت ده سال از بحران مالي لذت مي‌برد. حسن نيت سياست جهاني درباره اتحاديه اروپا و سياستمداراني چون مرکل و ماکرون به طور کلي وجود دارد.اين امر خوبي خواهد بود اگر اتحاديه اروپا نقش رهبري جغرافيايي جهان را به دست گيرد.اما براي انجام آن اتحاديه اروپا نيازمند انجام سه کار است. اولين و مهمترين کار براي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا توقف مازاد حساب جاري است.بدون توجه به مازاد آلمان .
 اين مازاد منطقه يورو است که مهم است که مازاد آلمان بخشي ثابت آن است. مازاد حساب جاري منطقه يورو 3.4 درصد توليد ناخالص داخلي اين منطقه در سال گذشته بوده است.سياستمداران اروپايي توجه کمي‌به اين امر دارند و سعي در قدرت و رقابت کشور خود دارند. منطقه يورو دومين منطقه بزرگ اقتصاد جهان است و براي بقيه جهان اهميت دارد. دومين عملکرد پايان دادن به بحران در منطقه يورو است سيستم بانکي هنوز ضعيف است و عدم توازن در برخي کشورها نميتواند باعث ابرقدرت شدن اروپا در اقتصاد شود. سومين موضع امتناع اتحاديه اروپا در افزايش بودجه دفاعي است اين امکان که هريک از اعضا 2 درصد از توليد ناخالص داخلي خود را به اين امر اختصاص دهند بسيار دور از ذهن است. اما اتحاد آلمان و فرانسه ممکن است تمايل اتحاديه اروپا را به رهبري جهان بيشترکند.  
ترجمه : فاطمه مهتدي