توسط رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌مطرح شد:
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: نقدينگي موجود در جامعه واقعي نيست و شبه نقدينگي محسوب مي‌شود.
به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهيمي‌داوراني در خصوص وضعيت بورس کشور گفت: شاخص بورس بيانگر سطح عمومي‌قيمتها در حوزه سهام يا ساير فعاليت‌ها در بازار سرمايه محسوب مي‌شود و بيانگر وضعيت قيمتي است.
نماينده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: مي‌توان عنوان کرد شاخص بورس بيانگر اين است که متوسط افزايش و کاهش قيمت سهام به چه نحوي بوده و به عنوان معيار ارزيابي عملکرد محسوب مي‌شود و افزايش آن معمولا به اين معني است که تقاضا نسبت به عرضه در بازار سرمايه بيشتر بوده و تاثير آن افزايش سطح قيمت‌ها در حوزه بازار است.
پورابراهيمي‌داوراني با بيان اينکه کاهش شاخص بورس به مفهوم افزايش عرضه نسبت به تقاضا است، گفت: روش‌ها و فرمول‌هاي متعددي براي محاسبه شاخص در بورس‌هاي دنيا اعمال مي‌شود.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص نحوه محاسبه شاخص بورس در کشور گفت: فرمول محاسبه شاخص بورس در ايران متاثر از فرمول‌هاي بين المللي در اين حوزه است.
وي در اين رابطه ادامه داد: در ايران شاخص‌هايي مانند شاخص قيمت، شاخص قيمت بازده و شاخص صنعت و ساير شاخص‌ها که در حوزه بازار سرمايه تعريف شده است، البته برخي اوقات تعديل‌هايي وجود دارد، به دليل اينکه در بازار سرمايه به طور مثال سهام شناور؛ دامنه حد مجاز نوسان و امثال موضوعات مذکور وجود دارد که قاعدتاً تاثيرگذار است.
پورابراهيمي‌داوراني گفت: محاسبه شاخص بورس با تعديل‌هايي در ايران نسبت به شاخص‌هايي که در دنيا اعمال مي‌شود، همراه است.
وي افزود: شاخص بورس منعکس کننده وضعيت فعلي اقتصاد در حال رکود ايران است؛ عدم تغيير يا تغييرات جزئي که در شاخص اتفاق مي‌افتد، بيانگر اين است که روند بهبود اقتصاد کشور به واسطه سودآوري شرکت‌ها، روند مطلوبي نيست و شاخص بورس از وضعيت خوبي برخوردار نيست.
شاخص بورس معيار قابل توجهي از وضعيت بازار است
پورابراهيمي‌داوراني در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه شاخص بورس تا چه حد بيانگر وضعيت عملکرد بازار بورس است؟ گفت: قاعدتاً شاخص معيار قابل توجهي از وضعيت بازار است، البته در زمان و شرايط خاص ممکن است تاثيرپذيري‌هايي داشته باشد.
وي در اين رابطه افزود: تاثيرپذيري شاخص بورس از اتفاقات سياسي جزئي از ذات بازار است و شاخص چيزي جدا از بازار نيست.
شاخص بورس متاثر از تغييرات ناشي از قيمت دارايي‌هاي پايه و سودآوري شرکت‌هاي بورسيرئيس کميسيون اقتصادي مجلس در ادامه گفتگوي خود در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه در نوسانات ارزي سال 91 آيا روند کلي شاخص بورس متاثر از عملکرد اين بازار بود، گفت: شاخص بورس علاوه بر اينکه متاثر از سودآوري است، از قيمت سهام شرکت‌ها نيز تاثيرپذير بوده که البته خود آن از تغييرات ناشي از قيمت دارايي پايه و تغييرات ناشي از سودآوري شرکت‌ها تاثيرپذير است که پيش بيني سودها را همراه دارد و اين موضوعات بر روي قيمت سهام شرکت‌ها تاثيرگذار است.
پورابراهيمي‌داوراني گفت: در سال 91 که شوک ارزي در کشور ايجاد شد، شرکت‌هاي بورسي از لحاظ سودآوري در وضعيت مطلوبي نبودند، اما قيمت دارايي پايه شرکت‌ها با افزايش روبرو شد، بنابراين تغييرات قيمت مبتني بر تغييرات قيمت دارايي‌هاي پايه شرکت‌ها بوده است.
وي با بيان اينکه تحليل شاخص بورس بسيار مهم است، گفت: تحليل وضعيت شاخص بورس از بُعد سودآوري بوده و افزايش قيمت دارايي‌ها نکته قابل تاملي است،گاهي شاخص بورس از افزايش قيمت دارايي پايه اي به طور مثال ساختمان، تجهيزات متاثر مي‌شود اما نبايد فراموش کرد تغييرات قيمت دارايي پايه شرکت‌هاي بورسي کم اتفاق مي‌افتد؛ به طور مثال شوک ارزي در کشور کم اتفاق مي‌افتد اين در حالي است که سودآوري شرکت‌ها مي‌تواند مستمر باشد.
وي ادامه داد: سودآوري شرکت‌هاي بورسي، يک روش عملياتي قابل اتکاء است اما تغييرات قيمت دارايي پايه در اقتصاد کم اتفاق مي‌افتد.
پورابراهيمي‌داوراني در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه افزايش نقدينگي جامعه چه تاثيري روي شاخص بورس دارد؟ گفت: افزايش نقدينگي اگر به نحوي مديريت و هدايت شود که به سمت بازار سرمايه سوق داده شود، مي‌تواند تاثيرات خوبي در مجموع اقتصاد داشته باشد.
وي ادامه داد: اگر افزايش نقدينگي به سمت طرف تقاضا در بازار سرمايه باشد سبب مي‌شود متوسط قيمت‌ها در بازار سرمايه افزايش پيدا کند، اما اگر نقدينگي‌ها به سمت بازار سوداگري انتقال يابد به چالش منجر مي‌شود؛ بنابراين جهت هدايت نقدينگي مهم است.
نقش مهم سياست‌ها و عملکرد تيم اقتصادي دولت در سوق نقدينگي به سمت بازار مولد
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: اولويت‌ها و سياست‌هاي اقتصادي کشور و عملکرد تيم اقتصادي دولت در سوق نقدينگي‌ها به سمت بازار مولد موثر است، البته سازمان بورس در اجراي سياست‌ها تاثيرگذار است.
نقدينگي موجود در جامعه يک نقدينگي واقعي نيست
پورابراهيمي‌داوراني گفت: افزايش نقدينگي در رشدشاخص بورس تاثيرگذار نبوده به دليل اينکه نقدينگي موجود در جامعه يک نقدينگي واقعي نيست و شبه نقدينگي محسوب مي‌شود و به عبارتي تنها يک داده حسابداري است.
وي در تشريح موضوع مذکور گفت: بانک‌ها تسهيلات و منابعي ارائه کرده‌اند و پس از محاسبه سود و جريمه ديرکرد در پايان دوره در ترازنامه خود لحاظ کرده‌اند و براساس آن تصميم گيري انجام شده‌اما اين نقدينگي‌ها واقعي نيست و مي‌توان عنوان کرد که تنها شبه نقدينگي است.
*عملکرد مويرگي، حُسن بازار سرمايه است
پورابراهيمي‌داوراني در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه سازمان بورس چه برنامه اي براي جذب نقدينگي‌هاي خود در جامعه داشته باشد؟ افزود: يکي از اهداف تشکيل بازار سرمايه، جذب نقدينگي‌هاي خرد است و حُسن بازار سرمايه عملکرد مويرگي آن و جذب منابع خرد نيز است.
وي ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار عمليات اجرايي فعاليت‌ها را انجام مي‌دهد، اما اگر سياست‌هاي کلان مانند نرخ سود سپرده‌هاي بانکي با افزايش روبه رو شود باعث خلل در کار سازمان بورس مي‌شود و بازار بورس در جذب پول با مشکل مواجه مي‌شود.
بازار پول رقيب بازار سرمايه است
پورابراهيمي‌داوراني گفت: کارهايي در زمينه جذب نقدينگي‌هاي خرد در بورس شده، اما مي‌توان عنوان کرد که اين فعاليت‌ها در سطح مطلوب نيست، به دليل اينکه بازار پول، رقيب بازار سرمايه است.
وي ادامه داد: البته بازار سرمايه نيز در رقابت مذکور نقش داشته و راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه گذاري به نحوي در بازده سرمايه گذاري اقتصاد کشور نرخ شکني بوده و خود اين موضوع به بازار سهام آسيب زده است.
پورابراهيمي‌داوراني افزود: راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه گذاري در بازار سرمايه رقيبي براي بازار سهام شده که عملا صدمه وارد کرده است؛ يعني اوراق بهادار با درآمد ثابت از اوراق بهادار با درآمد متغير پيشي گرفته اين در حالي است که بايد موضوع معاملات سهام پيشرفت کند.
صندوق‌ها با رويکرد ابزار بدهي عامل مخرب بازار سهام
وي ادامه داد: با وجود اينکه ابزار بدهي، يک ابزار خوب است اما صندوق‌هايي که با رويکرد ابزار بدهي هستند خودشان به عامل مخرب براي بازار سهام، تبديل مي‌شود.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص جذابيت‌هاي بازارهاي ديگر نسبت به بازار بورس گفت: در حال حاضر وضعيت بازار مسکن در رکود بوده، البته بازار طلا نيز تقريبا در آرامش است و با توجه به سياست‌هاي دولت براي تعديل نرخ ارز، بازار ارز نيز خيلي جايگاهي ندارد.
پورابراهيمي‌داوراني گفت: اگر وضعيت رکودي در اقتصاد کشور بهبود يابد بازار سرمايه مي‌تواند به جايگاه خوبي دست يابد و توانايي رقابت داشته باشد و مهم اين است که اقتصاد از رکود خارج شود تا شرکت‌ها به سودآوري دست يابند.
 انتقاد از بسته بودن برخي از نمادهاي بورسي
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه وضعيت نقدشوندگي در بازار بورس کشور به چه نحوي است، گفت: در کل مي‌توان عنوان کرد نقدشوندگي در بورس از وضعيت خوبي برخوردار است البته برخي از نمادها بسته است.
وي ادامه داد: بايد نمادهاي بسته در بورس بازگشايي شود و در اين راستا سريع‌تر تعيين تکليف شود يعني اگر قيمت‌ها حتي با کاهش روبرو شود، بهتر از وضعيت فعلي در خصوص نمادهاي مذکور است.
پورابراهيمي‌داوراني ادامه داد: در حال حاضر نماد برخي از بانک‌ها، پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها مدتي است که بسته هستند و بايد اصلاحاتي در صورت‌هاي مالي داشته باشند.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه گفت‌وگوي خود با بيان اينکه سهم بازار سرمايه در اقتصاد کشور قابل توجه و رو به رشد است، گفت: سهم بازار سرمايه در اقتصاد کشور بايد در آينده نيز افزايش يابد.
وضعيت بورس کالا خوب است
پورابراهيمي‌داوراني در ارزيابي وضعيت بورس کالاي کشور گفت: در کل وضعيت بورس کالا خوب است و حوزه فعاليت اين بورس به نحوي است که باعث شفاف‌سازي معاملات مي‌شود.
وي در اين رابطه ادامه داد: بورس کالا مي‌تواند به شفافيت در طرف عرضه و تخصيص منابع و همچنين قيمت‌گذاري صحيح کالاها کمک کند و در چند سال گذشته بورس کالا از موفقيت نسبي برخوردار بود.
پورابراهيمي‌داوراني گفت: به نظر بنده با وجود اينکه بورس ايران به طور نسبي نوپا است، اما کارهاي خوبي انجام شده و نيازمند کارهاي جدي‌تر است ؛ از اين جهت يکسري اقدامات ديگر بايد شکل بگيرد.
منع قانوني براي حضور خارجي‌ها در بورس نيست
وي در خصوص حضور خارجي‌ها در بورس ايران گفت: نبود سهام شرکت‌هاي ايراني در بورس خارجي يا فقدان سهام شرکت‌هاي خارجي در بورس کشور نکته‌اي قابل تأملي است؛ به دليل اينکه به لحاظ قانوني امکانپذير است و آثار مثبتي در اقتصاد ايران به همراه خواهد داشت.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه ايجاد ابزارها و تنوع‌بخشي در بورس مي‌تواند مفيد باشد، گفت: در حال حاضر به صورت غيررسمي‌ميلياردها تومان مبادلات ارز روزانه به صورت غيرشفاف انجام مي‌شود که قابل رصد نيست و امکان پوشش ريسک نيز وجود ندارد؛ اين در حالي است که اگر همه اتفاقات در بازار غيررسمي‌ارز از طريق بازار رسمي‌انجام شود نکته مطلوبي است.
بورس غيررسمي‌و غيرشفاف ارز در کشور وجود دارد
وي ادامه داد: در حال حاضر بورس غيررسمي‌و غيرشفاف ارز در کشور وجود دارد، بنابراين با راه‌اندازي بورس ارز که در راستاي سياست يکسان‌سازي نرخ ارز نيز است، بخشي از مشکلات در حوزه بازار ارز حل مي‌شود؛ البته اگر وعده يکسان‌سازي نرخ ارز به سرانجام برسد، بورس ارز قابل راه‌اندازي است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص بورس انرژي گفت: امکان فروش نفت خام در بورس انرژي وجود دارد و يکي از مشکلات در تحريم‌ها اين بود که فروش نفت از طريق دولت انجام شود که با اعمال تحريم از سوي دشمنان دولت در زمينه فروش نفت با مشکل روبرو شد که با عرضه نفت در بورس انرژي خيلي از محدوديت‌ها برطرف مي‌شود.
اوراق سلف نفتي براي جذب نقدينگي از جذابيت برخوردار است
وي در خصوص جذابيت اوراق سلف نفتي گفت: اوراق سلف نفتي براي جذب نقدينگي از جذابيت برخوردار است و معاملات نقدي را براي آينده تعريف مي‌کند و خريداران پيش خريد انجام مي‌دهند و بر اساس آن تسويه حساب در بورس انرژي انجام مي‌شود و به نوعي جذب نقدينگي و کمک به توسعه فعاليت بازار است.
پيگيري لايحه اصلاح قانون بازار سرمايه در صورت وصول در مجلس
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت:در حوزه قوانين و مقررات کارهاي خوبي براي بازار سرمايه صورت گرفته و در برنامه ششم توسعه کشور احکام زيادي براي ارتقاي وضعيت بازار سرمايه مصوب شده، که بيشتر اين احکام در رابطه با بورس کالا است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه مجلس از بُعد نظارتي نيز مي‌تواند به بازار بورس کمک کند، ادامه داد: لايحه اصلاح قانون بازار سرمايه توسط سازمان بورس در حال تدوين بوده و مقرر شده بعد از ارسال لايحه از سوي دولت به مجلس، پيگيري‌هاي لازم انجام شود.
رضايت نسبي از عملکرد سازمان بورس در مقايسه با ساير بخش‌هاي اقتصادي
پورابراهيمي‌داوراني در خصوص توسعه بازارهاي بورس مختلف در کشور گفت: مي‌توان عنوان کرد تقريباً توسعه بازارها در بورس خوب بوده و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در شرايط رکودي قابل قبول است.
پورابراهيمي‌داوراني با اشاره به وجود نيروهاي جوان، متخصص و متعهد در بورس کشور گفت: البته عملکرد بورس بدون اشکال نيست اما متوسط عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در مقايسه با ساير بخش‌هاي اقتصادي بهتر بوده است.
تاکيد بر لزوم فرهنگ‌سازي در زمينه بازار سرمايه و معرفي اين بازار
وي با تاکيد بر لزوم فرهنگ سازي در زمينه بازار سرمايه گفت: بايد فرهنگ سازي‌هاي بيشتري صورت گيرد تا بازار سرمايه به عموم مردم معرفي شود.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با اعلام آمادگي در زمينه حمايت از بورس کشور گفت: بايد تلاش شود تا از تمامي‌ظرفيت‌ها براي ارتقاي بازار سرمايه استفاده بهينه شود.

در سومين روز معاملات تالار شيشه‌اي قندي‌ها يک دست رشد کردند و دو نماد از گروه فلزات اساسي بيشترين تاثير را روي نوسان دماسنج بازار داشتند.
دوشنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران پس از ۷۲ واحد رشد به رقم ۷۹ هزار و ۶۹۳ واحدي رسيد و از شاخص کل هم‌وزن با ۱۱ واحد کاهش رقم ۱۷ هزار و ۳۵۵ واحدي را تجربه کرد.
علاوه بر اين نمادهاي نيرومحرکه، موتورسازان تراکتورسازي ايران و چرخشگر نيز روند رو به رشدي در داد و ستدهاي اين گروه داشتند.
 اما قندي‌ها امروز يک دست رشد کردند و اکثريت نمادهاي اين گروه با افزايش قيمت بيش از چهار درصدي مواجه شدند که در گروه فلزات اساسي ما نمادهايي همچون فولاد مبارکه اصفهان، شرکت آهن و فولاد ارفع، فولاد خوزستان و فرآور توانستند رشد مناسبي را داشته باشند و در مقابل نماد لوله و ماشين سازي ايران و آلومورات نزديک به ۴.۵ درصد افت قيمت داشت.
شاخص آزاد شناور نيز با رشد ۱۷۹ واحدي مواجه شد و شاخص بازار اول ۱۲۵ واحد رشد کرد اما شاخص بازار دوم با ۲۷۱ واحد افت همراه بود.

سامانه بازار کار کميته بازار کار مالي اسلامي‌راه‌اندازي شد.
به نقل از تسنيم؛ رئيس کميته بازار کار مالي اسلامي‌انجمن مالي اسلامي‌ايران در مراسم رونمايي از سايت بازار کار مالي اسلامي‌گفت: در راستاي نامگذاري سال 96 به عنوان سال توليد و اشتغال از سوي مقام معظم رهبري، کميته بازار کار مالي اسلامي‌به عنوان يکي از 9 کميته زيرمجموعه انجمن مالي اسلامي‌تلاش کرده است تا فضاي اشتغال در نظام مالي ايران را جهت معرفي افراد شايسته و با دانش به نهادهاي مالي توسعه دهد.
محمودرضا خواجه نصيري افزود: بر اين اساس کميته بازار کار انجمن مالي اسلامي‌تلاش کرده است با ايجاد يک بانک اطلاعاتي از متقاضيان کار و نيروي کار در نظام مالي به توسعه شبکه همکاري بين بخش‌هاي تحقيقاتي و محيط کسب و کار کمک کند.
وي ادامه داد: اين درگاه اينترنتي سعي نموده تا به نوعي عرضه و تقاضاي نيروي کار در بازارهاي مالي (اعم از بازار سرمايه، بازار پول و بازار بيمه) را نظام‌مند کرده تا دانش آموختگان و فعالان نظام مالي فرصتي براي معرفي خود بيابند و از طرف مقابل نيز شرکت‌ها و نهادهاي مالي سامانه‌اي نيز براي جذب نيروي کار با دانش و داراي رفتار حرفه‌اي داشته باشند.
عرضه ۱۰ هزار تن فرآورده هيدروکربوري
در بازار فيزيکي بورس انرژي

بر اساس اعلام بورس انرژي، ديروز در رينگ داخلي بازار فيزيکي بيش از ۱۰ هزار تن انواع فرآورده هيدروکربوري عرضه شد.
به نقل از فارس؛ طي ديروز دوشنبه محموله‌هاي آيزوريسايکل پالايش نفت اصفهان، آيزوريسايکل پالايش نفت بندرعباس، متانول پتروشيمي‌زاگرس، قطران فولاد زرند ايرانيان، برش سنگين و سوخت کوره سبک پتروشيمي‌تبريز، حلال 410 پالايش نفت آبادان و ريفورميت پتروشيمي‌بوعلي سينا در رينگ داخلي و حلال 402 پالايش نفت شيراز در رينگ بين‌الملل عرضه شد.در رينگ داخلي بازار فيزيکي نيز ديروز بيش از 10 هزارتن انواع فرآورده‌هاي هيدروکربوري عرضه شد.در جريان معاملات يکشنبه بازار فيزيکي بورس انرژي ايران کالاهاي آيزوريسايکل، حلال 402 و بلندينگ نفتا حلال 410 پالايش نفت شيراز و حلال 402 پالايش نفت بندرعباس در رينگ داخلي و نفت گاز و نفت کوره 380 سانتي استوکس شرکت ملي نفت ايران و ميعانات گازي پارس جنوبي در رينگ بين‌الملل عرضه شدند.بر اساس اين گزارش، کل معاملات صورت‌گرفته در اين بازار معادل 4,273 تن و به ارزش بيش از 59 ميليارد و 449 ميليون ريال بود.از نکات مهم عرضه‌هاي يکشنبه مي‌توان به تقاضاي بالاي حلال 402 پالايش نفت شيراز و بندرعباس اشاره کرد. همچنين يکشنبه نخستين عرضه و معامله حلال 402 پالايش نفت بندرعباس در رينگ داخلي بازار فيزيکي طي سال 96 انجام پذيرفت.

اولين عرضه گندم خوراکي ۴ استان کشور
 در قالب طرح قيمت تضميني

تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران روز دوشنبه ۲۶ تيرماه، براي اولين بار ميزبان عرضه ۳ هزار و ۳۳۱ تن گندم خوراکي استان‌هاي اردبيل، مرکزي، زنجان و خراسان شمالي در قالب طرح قيمت تضميني بود.
به نقل از بورس کالاي ايران، 2 هزار و 45 تن جو دامي‌در قالب طرح قيمت تضميني، 4 هزار تن گندم دوروم، 241 هزار تن گندم خوراکي، يک هزار و 625 تن شکر سفيد، 300 تن روغن خام و 300 تن ذرت دانه اي نيز در تالار محصولات کشاورزي عرضه شد.
بر اساس اين گزارش تالار صادراتي بورس کالاي ايران نيز عرضه 16 هزار تن آرد گندم استان‌هاي خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ايلام را تجربه کرد.