قاچاق کالا 5/12 ميليارد دلار کاهش يافت
معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قاچاق کالا در سال 92 معادل 25 ميليارد دلار بود که سال گذشته به 12.5 ميليارد دلار کاهش پيدا کرد و در اين دولت تلاش‌هاي بسيار مجدانه‌اي براي شناسايي منافذ مستعد ورود کالاهاي قاچاق انجام شده است.
 يدالله صادقي افزود: يک سوم توليد ناخالص داخلي وابسته به بخش صنعت، معدن و تجارت بوده که مسؤوليت بسيار سنگين و خطيري است. وي افزود: وضعيت به نسبت بهبود يافته‌اي که‌امروز در عرصه توليد، صنعت و حتي سياست روبه‌رو هستيم، نسبت به سال‌هاي نه چندان دور حاصل خواست مردم و تلاش مسؤولان بوده است.

رفع مشكل بيكاري با رونق بخش توليد
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه واحدهاي صنعتي گفت: رفع مشکل بيکاري در گرو رونق بخش توليد است. افشار فتح‌الهي اظهار داشت: به واسطه فشارهايي که ساليان اخير به لحاظ تحريم‌هاي ناجوانمردانه بر اقتصاد کشور بوده شاهد ايجاد شرايط اضطرار در حوزه صنعت هستيم و خروج از اين وضعيت مستلزم همکاري همه دستگاه‌هاي اجرايي کشور است. وي گفت: اتفاقي که در برجام براي رفع تحريم‌ها افتاد تا حدي مراودات در بخش صنعت و معدن را با دنيا تسهيل کرده است و براي تامين مواد اوليه همچنين خريد ماشين آلات تاحد زيادي از مشکلات عبور کرده‌ايم.

توليد در وضعيت اضطرار قرار دارد
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: طي سال گذشته توليد کشور دست به گريبان مشکلات ناشي از مسائل اقتصادي کشور بود. مرتضوي افزود: ما يکي از کشورهايي هستيم که در آن سونامي‌قاچاق وجود داشت، اما با پيگيري‌ها طي يک سال گذشته ميزان قاچاق کاهش يافته است. مرتضوي ادامه داد: توليد در وضعيت اضطرار قرار دارد و رابطه منطقي بين واحدهاي توليدي و دستگاه‌هاي تامين کننده مالي که بانک‌هاست وجود ندارد در واقع توليد توانايي پرداخت بهره‌هاي سنگين را ندارد. وي گفت: بزرگترين مشکل امنيتي آينده کشور ما بيکاري است که رفع نمي‌شود مگر اينکه يک انقلاب در توليد اتفاق بيفتد.


در پنجاهمين سالگرد تاسيس ايدرو مطرح شد،
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته كتابخانه ملي ميزبان چهره‌هاي قديمي‌و جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بود. ديروز در مراسم پنجاهمين سالگرد ايدرو از ۱۱ نفر از مديران سابق ايدرو تجليل شد.
در اين مراسم از منوچهر سميعي‌پور، سيدمصطفي‌هاشمي‌طبا، بهزاد نبوي، سيد ابوالحسن خاموشي، اکبر ترکان، رضا ويسه، مهدي سفيدي، احمد قلعه‌باني، سيد مجيد هدايت، غلامرضا شافعي و سيدرضا نوروززاده تجليل شد. همچنين محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، منصور معظمي، رئيس هيات عامل ايدرو و مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهوري نيز در اين مراسم به سخراني پرداختند و از چالش‌هاي پيش روي سازمان‌هاي توسعه‌اي در كشور و فقدان يك سند راهبردي براي توسعه بخش صنعت صحبت كردند.
وعده ايجاد 8000 شغل در سال‌جاري
رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي سازي صنايع ايران از ايجاد ۳۷۱۱ شغل مستقيم و ۸۰۰۰ شغل غيرمستقيم در سال‌جاري خبر داد. منصور معظمي‌گفت: در حال حاضر ايدرو ۱۸ طرح صنعتي با بودجه ۶۱۰۰ ميليارد توماني در دست اجرا دارد که براي سال ۱۳۹۶ با اجرای طرح‌هايي که در دست انجام است ۳۷۱۱ شغل مستقيم ايجاد مي‌شود که اين عدد با در نظر گرفتن اشتغال پيمانکاري و غيرمستقيم به ۸۰۰۰ شغل خواهد رسيد. وي در ادامه با اشاره هم به اهميت وجود سازمان‌هاي توسعه‌اي، عنوان کرد: سازمان‌هاي توسعه‌اي مانند ايدرو براي کمک به بخش خصوصي به وجود آمدند در حالي که بعدتر تبديل به بخش‌هاي نيمه دولتي شدند و حالا نيز ميراث‌دار بدهي‌هاي قبلي و تعهدات انجام نشده هستند.
معظمي‌با اشاره به اهميت برجام و فرصت‌هايي که در پسابرجام به وجود آمد، عنوان کرد: بعد از برجام يک فرصت طلايي در صنعت کشور به وجود آمد و شرکت ايدرو نيز توانست 28 موافقت‌نامه را در اين دوران به‌امضاء برساند که هفت مورد از اين موافقت‌نامه‌ها به قرارداد منتهي شد و در حال حاضر مي‌توانيم بگوييم که هيچ محدوديت سرمايه‌‌گذاري براي جذب سرمايه خارجي نداريم. رييس هيات عامل ايدرو با اشاره به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، افزود: شاهد بوديم که رشد صنعتي کشور در سال 1391 منفي 10.5 درصد بود، در حالي که در سال 1395 اين رقم به 6.5 درصد رسيد که نشان از حرکت مثبت اقتصادي و صنعتي در اين دولت دارد. همچنين اگر بخواهيم نگاهي به‌امار بيندازيم در جايي ديگر مي‌توانيم رشد معدني کشور را مورد بررسي قرار دهيم که‌امروز رقم رشد معدني در کشور به 16 درصد رسيده است.
معظمي‌با اشاره به نحوه‌ نظارت نمايندگان مجلس و موضوع قانون‌گذاري در حوزه صنعت، اظهار کرد: ايدرو به هيچ عنوان مشکلي با نظارت در اين حوزه ندارد، اما چيزي که‌امروز در حال انجام است را نمي‌توان نظارت ناميد. نبايد به اسم نظارت در مسير توليد و توسعه سنگ اندازي شود.  وي ادامه داد: برخي قوانين حوزه وظايف و عملکرد سازمان‌هاي توسعه‌اي را هر روز پيش از قبل محدودتر مي‌کند و ما نياز داريم اصلاح قوانين و حمايت قانون‌گذار را به همراه داشته باشيم تا بتوانيم در حوزه توليد و توسعه صنايع کشور عملکرد مناسبي داشته باشيم.
كسي فقط با كتاب خواندن مدير نمي‌شود
وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين مراسم گفت: بارها گفته‌ام مديري که توانمند نيست بايد مسئوليت خود را واگذار کند، اما آنها (مديران) پنبه در گوش گذاشتند و حتي رسانه‌ها من را بابت اين صحبت‌ها مسخره کردند. محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت: يکي از الزامات توسعه صنعتي کشور رقابت‌پذيري در داخل و مشتري‌گرايي در خارج است که براي اين کار دستيابي به تکنولوژي و توجه به ديپلماسي بايد به‌طور ويژه مد نظر باشد. وي با بيان اينکه‌ايدرو در استراتژي و برنامه راهبردي وزارت صنعت که در سال ۹۴ رونمايي شد،مورد توجه ويژه‌اي قرار گرفت، گفت: به همه مديران توصيه مي‌کنم وظايف و قوانين را فراموش نکنند. قوانين براي اين است که براي توسعه توليد تلاش کنيم. وي در عين حال از نمايندگان مجلس خواست مقررات مانع کسب و کار مردم را حذف کرده و با استفاده از رهنمودهاي مقام معظم رهبري قوانين مرتبط با کسب و کار را تسهيل کنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: سياسي شدن چهره صنعتي و اقتصادي ايدرو کار نادرستي بود، اجازه دهيم ايدرو به عنوان يک سازمان توسعه‌اي در قالب قوانين و اختيارات اساسنامه خود فعاليت کند. نعمت‌زاده متذکر شد: در سال ۹۳ حدود ۳۵ مصوبه دولت قبل را که مانع کسب و کار بود، از طريق مجلس اصلاح يا لغو کرديم. وي گفت: بايد به عنوان دستگاه دولتي بدون موازي کاري، توانمندسازي بخش خصوصي را در دستور کار قرار دهيم. وي افزود: تاسيس صندوق توسعه ملي که قرار شد ۲۵ درصد درآمدهاي نفتي کشور به آن واريز شود، با نظر مقام معظم رهبري براي توانمندسازي بخش خصوصي بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه تربيت و رشد توانايي مديران و آموزش‌هاي مهارتي کارکنان و کارگران در سطح کشور بايد مورد توجه قرار بگيرد، متذکر شد: توجه به تشکل‌هاي آموزش حرفه‌اي براي مديران، به خصوص در خودروسازي‌ها در راستاي تربيت مديران صادراتي بايد در دستور کار قرار بگيرد. وي تاکيد کرد: اگر ما مسوولان نمي‌توانيم به توسعه و رشد کمک کنيم و مشکل را حل کنيم، بايد صندلي و ميز خود را واگذار کنيم. نعمت زاده در ادامه گفت: فقط کسي با کتاب خواندن مدير نمي‌شود.
هنوز سند راهبردي براي توسعه صنعت نداريم
در ادامه اين برنامه مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور گفت: با وجود تدوين سند توسعه صنعتي در سال ۱۳۸۰، همچنان سند راهبردي دقيقي براي توسعه صنعت نداريم. مسعود نيلي گفت: بايد بررسي کرد سازمان گسترش چه نقشي براي توسعه صنعت در آينده ايفا خواهد کرد؟ وي افزود: ما هنوز يک مدل توسعه صنعتي براي کشور نداريم. سند استراتژي توسعه صنعتي کشور از سال ۸۰ و ۸۱ هنوز با چندين‌بار بازنويسي هنوز به صورتي که راهبرد مشخصي ارائه دهد درنيامده است. اين مقام مسئول تاکيد کرد: سال ۱۳۴۵ که موضوع تاسيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع تصويب شد رسالت اين سازمان ايجاد صنعت بود، چراکه در آن زمان ما صنعتي نداشتيم و موضوعاتي مانند بهره‌وري مطرح نبود. نيلي گفت: سهم صنعت در توليد ناخالص ملي آن زمان زير ۳ درصد بود. هرچند که اقتصاد ما از آن سال تاکنون ۵ برابر شده‌اما صنعت ۳۰ برابر شده و توسعه چشمگيري داشته است. وي ادامه داد: از همان زمان که صنعت در کشور ما درست شد تا به‌امروز آنچه مبناي عمل و استراتژي نانوشته بوده اين بود که صنعت ما براي پاسخگويي به نياز داخل طراحي شده بود. مشاور رئيس‌جمهور گفت: صنعت برون‌گرا و صنعتي که براي صادرات به خارج از کشور باشد آن زمان مبناي ما نبود. بنابراين ادامه حيات صنعت و بازار داخل از نظر ميزان و ترکيب تقاضا بسيار مد نظر بود. وي با اشاره به کاهش قدرت خريد مردم گفت: بازار داخل از آن سال‌ها دچار تحولاتي شده، سطح درآمد خانوارهاي شهري در سال نود و دو ۲۲ درصد نسبت به سال ۱۳۸۶ کاهش يافت. به گفته نيلي سطح تقاضا در سال ۱۳۹۲ تقريبا معادل سطح تقاضا در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ شد. وي افزود: بخش ديگري از تقاضا براي کالاهاي سرمايه اي بود که مقدار سرمايه گذاري در سال ۱۳۹۲ تقريبا معادل سال ۱۳۸۰ شده و ميزان سرمايه گذاري رشد منفي داشت. مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور تصريح کرد: براي اينکه درآمد خانوارهاي شهري به سطح سال ۱۳۸۶ که قله درآمدهاي خانوارهاي شهري است بازگردد ۷ تا ۸ سال نياز است. از اين ۸ سال ۳ سال تا به‌امروز گذشته است. وي تاکيد کرد: ما طي سال‌هاي جنگ تحميلي در صنعت رشد منفي نداشتيم اما سال نود و دو ۱۷ درصد افت در صنعت داشتيم. نيلي گفت: صنعت ما الان ۲ برابر سال ۱۳۸۱ است اما مقدار تقاضا در حد همان سال است. اين شکاف بزرگ منجر به کاهش درآمد واحدهاي صنعتي و مشکل بخش توليد است. اين مقام مسئول ادامه داد: مشکل واحدهاي صنعتي جدي‌تر از تامين نقدينگي است. وي تاکيد کرد: اقتصاد ما چاره‌اي جز برون‌گرايي ندارد. کوچک شدن بازار و کم شدن تقاضاي بازار داخلي در نهايت منجر به کاهش رشد صنعت کشور خواهد شد.

آمار انجمن توليدکنندگان فولاد ايران حاکي است: مجموع صادرات فولاد خام کشور در دوره 2 ماهه نخست امسال به رقم يک‌ميليون و 84 هزار تن رسيد که نسبت به مدت مشابه در سال 1395 رشد 45 درصدي را ثبت کرد.
 به گزارش پايگاه خبري گسترش، برپايه جداول آماري اين انجمن ، ميزان صادرات فولاد خام در 2 ماه نخست سال گذشته به 748 هزار تن رسيد. برپايه اين آمار، از مجموع صادرات فولاد خام رقم بيلت - بلوم 457 هزار تن بود و در مقايسه با عملکرد 2 ماهه سال گذشته که 516 هزار تن بود، افت 11 درصدي داشت. همچنين صدور اسلب هم از مجموع صادرات فولاد خام در اين مدت برابر با 627 هزار تن بود که در مقايسه با 232 هزار تن 2 ماهه 95 رشد 170 درصدي داشت. علاوه براين ميزان صادرات توليدات فولادي در دوره اين گزارش به رقم 180 هزار تن رسيد و نسبت به 2 ماهه نخست سال 1395 که 509 هزار تن بود، کاهش 65 درصدي ثبت کرد. جداول آماري مزبور نشان مي‌دهد بيشترين رقم صادرات در مدت موردبررسي مربوط به صدور ميلگرد کلاف با رقم 34 هزار تن بود که نسبت به رقم 9 هزار تن در 2 ماهه نخست سال گذشته رشد 278 درصدي يافت. ميلگرد شاخه‌اي هم در 2 ماهه نخست امسال 83 هزار تن صادرات داشت که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 50 هزار تن ثبت‌شده بود، 66 درصد رشد نشان مي‌دهد. صدور ورق گرم بالاي سه ميلي‌متر و زير سه ميلي‌متر هم در دوره موردبررسي به ترتيب 15 و 2 هزار تن انجام شد و در مقايسه با ارقام 357 و 45 هزار تن سال قبل، هريک کاهش 96 درصدي داشت. همچنين صادرات ساير اقلام توليدات فولادي در 2 ماه نخست امسال به ميزان 12 هزار تن ثبت شد که نسبت به 2 ماهه 1395 با رقم هشت هزار تن، رشد 50 درصدي نشان مي‌دهد. علاوه براين، بررسي مزبور حاکي است واردات 2 ماهه فولاد خام به رقم 6 هزار تن رسيد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که 30 هزار تن بود، 81 درصد افت داشت. برابر اين آمار در 2 ماهه‌امسال کل توليدات فولادي وارداتي به رقم 351 هزار تن رسيد که در مقايسه با دوره مشابه در سال گذشته که رقم 496 هزارتن بود، افت 29 درصدي داشت.

رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: براي حمايت از توليد داخلي، فهرست و ميزان تجارت ترجيحي ميان ايران و ترکيه بازنگري مي‌شود.
به گزارش صدا و سيما، مجتبي خسروتاج گفت: در موافقتنامه تعرفه تجارت ترجيحي ميان ايران و ترکيه پيش‌بيني شده دو طرف پس از يک دوره اجرا، حق دارند نسبت به اصلاح فهرست و ميزان تعرفه‌ها، طرف مقابل را مطلع کنند و اگر طرف مقابل به هر دليلي نپذيرفت در مدت زمان ۶ ماه طرف اول مي‌تواند يک طرفه اين کار را انجام دهد. وي گفت: قرار است اقلام جديدي را به فهرست اول که فقط محصولات کشاورزي ايراني بود، اضافه کنيم. اين فهرست مربوط به محصولات صنعتي ايراني است؛ علاوه‌بر اين سه درخواست ممنوعيت هر نوع سهميه‌بندي، ممنوعيت وضع عوارض اضافه بر روي ديگر کالاها به‌عنوان عوارض جبراني و تغيير در تعرفه ترجيحي برخي اقلام کالايي از جمله درخواست‌هاي ايران است. خسروتاج با بيان اينکه توافق براي اعمال فهرست جديد تعرفه تجارت ترجيحي ميان ايران و ترکيه صورت گرفته، گفت: توافق نهايي براي اجرايي شدن اين توافق منوط به اين است که طرف ترکيه‌اي سه شرط ديگر ما را که حذف سهميه‌بندي براي صادرات کالا، اصلاح فهرست اول ۱۴۰ قلم کالاي ايراني از کشاورزي به صنعتي و حذف عوارض مازاد است، اجرايي کند.

رئيس مرکز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات کشور اعلام کرد: مطابق قانون و ضوابط مربوطه در حال حاضر توزيع محصولات دخاني با 3 نوع مجوز سراسري، استاني و پروانه خرده‌فروشي انجام مي‌پذيرد.
به گزارش شاتا ، علي اصغر رمزي گفت: در صورتي که عرضه و فروش سيگار و محصولات دخاني بدون مجوز صورت گيرد قاچاق محسوب مي‌شود و علاوه‌بر برخورد قانوني به‌عنوان قاچاق و ضبط سيگار و جرايم مربوطه مشمول جرايم موضوع تخلف توزيع خارج از شبکه مجاز خواهد بود. وي افزود: توزيع خارج از شبکه مجاز طبق قوانين كشور تا شش برابر ارزش سيگارهاي ضبط شده جريمه مي‌شوند و تعطيلي محل کسب براي مدت 6 ماه را نيزدر پي دارد. وي تاکيد كرد: دارندگان مجوز کشوري صرفا مجاز به توزيع محصولات دخاني به دارندگان مجوز استاني هستند و در صورتي که دارندگان مجوز کشوري اقدام به توزيع سيگار و محصولات دخاني به فاقدين مجوز كنند تخلف تلقي و مجوز آنها باطل خواهد شد که در طول سال گذشته چند مورد مشاهده و مجوز آنها باطل گرديد. رمزي گفت: دارندگان مجوز استاني نيز صرفا مجاز به توزيع محصولات خود به خرده‌فروشاني هستند که پروانه خرده‌فروشي محصولات دخاني را دريافت كرده‌اند و تاکنون بيش از 30 هزار واحد صنفي پروانه خرده‌فروشي محصولات دخاني را دريافت كرده‌اند.

واحد توليد آهن اسفنجي قائم، در مديريت آگلومراسيون با تامين گندله، ششم خردادماه مجدد راه‌اندازي شد. تورج نوابي، مدير بخش آگلومراسيون با اعلام اين خبر گفت: درحال حاضر اين واحد با تامين آهن اسفنجي کيفي به‌عنوان جايگزين مناسب بخشي از قراضه مورد نياز واحد فولادسازي در مدار توليد به شمار مي‌رود و قادر است آهن اسفنجي مورد نياز کارخانه را از لحاظ کمي‌و کيفي تامين كرده و نقش موثري در کاهش ضريب و افزايش راندمان توليد فولاد ايفا كند.
وي افزود: در حال حاضر توليد آهن اسفنجي در اين واحد ساليانه حدود 200-180 هزار تن با توجه به شرايط موجود است. مدير بخش آگلومراسيون درخصوص تکنولوژي توليد آهن اسفنجي در ذوب آهن اصفهان تصريح كرد: تکنولوژي جديدي براساس شکست گاز طبيعي به روش اکسيداسيون جزئي با نام طرح قائم 2 در اين زمينه مورد استفاده قرار مي‌گيرد که در اداره ثبت اختراعات نيز به ثبت رسيده‌اما تکنولوژي توليد آهن اسفنجي در فولاد مبارکه براساس شکست گاز طبيعي به روش کاتاليستي با نام طرح ميدرکس است.
نوابي مزاياي استفاده از آهن اسفنجي به جاي قراضه در کنورتور فولاد سازي را چنين برشمرد: 1) تحقق آناليز شيميايي استاندارد محصولات فولادي در صورت استفاده از آهن اسفنجي به دليل هموژن بودن و ترکيب يکنواخت آن، 2) گوگرد و فسفر کمتر در آهن اسفنجي نسبت به آهن قراضه، 3) عمليات تصفيه مذاب کمتر شده و در نتيجه عمليات متالوژيکي در داخل کوره آسانتر انجام شده و بهره وري بالاتر مي‌رود، 4) با جايگزيني آهن اسفنجي به جاي قراضه ميزان مس، کروم، تنگستن، سرب، قلع و روي و ساير عناصر مزاحم و مضر در چدن و فولاد مذاب کاهش يافته و کيفيت و خواص مکانيکي محصولات ريخته‌گري و فولادي افزايش مي‌يابد، 5) به دليل اندازه هماهنگ DRI به بهره‌وري افزوده شده و همچنين آهن موجود به صورت اکسيد در آهن اسفنجي با حمام کربن واکنش داده که منتهي به جوشش مذاب شده و موجب انتقال بهتر گرما و شتاب واکنش سرباره/فلز در طي فولادسازي مي‌شود. به همين دليل همگوني حمام بهبود يافته و منتهي به هيدروژن و نيتروژن کمتري در فولاد مي‌شود و کيفيت فولاد افزايش مي‌يابد و شمش‌هاي باکيفيت به مراتب بهتر جهت توليد انواع محصولات ديگر توليد مي‌گردد، 6) انبارسازي، انتقال، شارژ و عمليات توليد ذوب در صورت استفاده از آهن اسفنجي بهتر است، 7) بهبود مصارف، ميزان خطرات و ميزان آلودگي‌هاي ايجاد شده در مقايسه با قراضه.
مدير بخش آگلومراسيون بيان كرد: طرح قائم 2 در حال حاضر به صورت مداوم فعال است ولي اهم دليل توقف اين واحد سه دليل اساسي دارد: 1) عدم تامين گندله به‌عنوان ماده اوليه، 2) عدم تامين گاز طبيعي خصوصا در فصل سرما 3) استهلاک کمپرسور پروسس طي 20 سال بهره‌برداري به‌عنوان اصلي‌ترين تجهيز اين واحد و عدم تعمير يا جايگزين نمودن آن طي سال‌هاي گذشته. نوابي گفت: در رابطه با تعمير و نگهداري اين واحد گراف منظم ماهيانه و ساليانه وجود دارد. شايان ذكر است پروژه به ظرفيت‌رساني اين طرح نيز در حال اجراست.

پيشنهاد گشايش اعتبارات ريالي
 بين خودروسازان و قطعه‌سازان

رئيس انجمن قطعه‌سازان معتقد است که رقم اختصاص يافته بابت مطالبات قطعه سازان، هرچند عدد بالايي نبوده‌اما در رفع بخشي از مشکل نقدينگي واحدهاي قطعه‌سازي کمک كرده است. رضا رضايي در گفتگو با خبرخودرو با توجه به پرداخت بخشي از مطالبات معوقه قطعه‌سازان گفت: هرچند بخشي از مبالغ به مگاموتور و بخشي نيز به سازه گستر پرداخت شده‌اما از 350 ميليارد تومان دريافتي از اين بخش، حدود 150 ميليارد تومان آن بابت بدهي قطعه‌سازان پرداخت شد. وي به روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط ايران‌خودرو پرداخت و اظهار داشت: در يک سال اخير پرداخت مطالبات معوقه قطعه‌سازان توسط ايران‌خودرو فراز و نشيب بسيار کمي‌داشته است و تحت هر شرايطي تلاش شده تامين نقدينگي قطعه‌سازان انجام شود. وي با تشکر از تلاش دولت و مجلس در رفع موانع و مشکلات بخش‌هاي توليدي و صنعتي در کشور گفت: بايد از دولت و مجلس به خصوص کميسيون صنايع و معادن مجلس تشکر شود که با برنامه و اهداف مشخصي تلاش مي‌کنند که بخشي مشکلات صنعت به خصوص صنعت خودرو و قطعه‌سازي را رفع کنند. وي به ارائه راهکاري به منظور حل مشکلات نقدينگي قطعه‌سازان اشاره کرد و اظهار داشت: در صورتي که دولت، گشايش اعتبارات ريالي را بين خودروساز و قطعه‌ساز باز كند، بي‌شک اين اقدام کمک بزرگي به رفع مشکل کمبود نقدينگي قطعه‌سازان خواهد بود.

 آغاز عمليات اجرايي بزرگترين
 معدن سرب و روي ايران

عمليات اجرايي بزرگترين معدن سرب و روي ايران امروز با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيات عامل ايميدرو آغاز مي‌شود. به گزارش ايميدرو، قرارداد سرمايه‌گذاري معدن و کارخانجات سرب و روي مهدي آباد اسفند سال گذشته منعقد شد و کنسرسيومي‌ايراني متشکل از شرکت معدني مبين، شرکت مهندسي کاهنربا، انجمن سرب و روي ايران، شرکت مس مسکني، شرکت معادن سرمک و شرکت آريا جنوب ايرانيان، از ميان 13 کنسرسيوم متقاضي به عنوان برنده فراخوان شناخته شد. قرارداد احداث کارخانجات فرآوري با ظرفيت ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روي و ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب و نقره و عمليات ۱۸۰ ميليون تني پيش باطله برداري در ۴ سال اول -که از اهداف اصلي پروژه است- آغاز مي‌شود. اين معدن با اکتشافاتي که تاکنون انجام شده،‌ از 160 ميليون تن ذخيره برخوردار و اميد اول صنايع روي و سرب ايران براي تامين خوراک است. هزينه سرمايه گذاري اين طرح حدود يک ميليارد و 200 ميليون دلار برآورد شده است. معدن مهدي آباد با ۲۱ ميليون تن فلز محتوي روي، دومين ذخيره روي جهان به شمار مي‌رود. اين معدن در شهرستان مهريز استان يزد واقع شده است.

بررسي عملکرد شرکت شهرک‌هاي صنعتي در مجلس
سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس به تشريح جزئيات جلسه کميسيون پرداخت. سعيد باستاني در گفت‍گو با خانه ملت، درخصوص جلسه کميسيون صنايع و معادن مجلس، اظهار داشت: در جلسه كميسيون اعضا و رئيس هيئت مديره شرکت شهرک‌هاي صنعتي حضور داشتند. وي با بيان اينکه اعضاي هيئت مديره شرکت شهرک‌هاي صنعتي براي ارائه گزارش عملکرد اين شرکت در کميسيون حضور داشتند، گفت: اين گزارش شامل تامين منابع مالي، نحوه واگذاري زمين‌ها در شهرک‌ها و ميزان فعاليت حال‌ حاضر صنايع در شرکت‌ها بود. باستاني با اشاره به اينکه در اين گزارش اعلام شد که 15 درصد از شرکت‌هاي حاضر در شهرک‌هاي صنعتي غيرفعال هستند، اضافه کرد: عامل عدم فعاليت اين شرکت‌ها در شهرک‌هاي صنعتي ناشي از عدم بازار مناسب، کمبود منابع مالي، اختلاف بين شرکاء و در برخي موارد نيز فرسوده بودن تکنولوژي است. وي با بيان اينکه دغدغه‌هاي اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس بسيار زياد بود، تصريح کرد: استراتژي کلي شرکت شهرک‌هاي صنعتي مورد بحث قرار گرفت و نحوه حمايت صندوق ضمانت، قيمت زيرساخت‌ها، نحوه باز پس‌گيري زمين‌هاي واگذار شده غير فعال از موارد سوال شده توسط اعضاي کميسيون صنايع و معادن بود.