بازديد کميسيون انرژي از شرکت راه‌آهن
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس، از بازديد روز جاري کميسيون متبوعش از شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران خبر داد و گفت:در اين بازديد استراتژي و برنامه‌هاي کوتاه مدت و بلندمدت اين شرکت براي توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل ريلي بررسي مي‌شود . اسدالله قره خاني در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، افزود: سرمايه گذاري جدي در بخش توسعه راه آهن به تبع آن صرفه جويي در مصرف سوخت‌هاي فسيلي، کاهش حوادث جاده اي و آسايش بيشتر مردم را به همراه دارد.نماينده مردم علي آبادکتول در مجلس شوراي اسلامي، افزود:اگر قطارهاي سريع السير و برقي در کشور وجود داشته باشد، علاوه بر کاهش مصرف سوخت از بعد زماني نيز صرفه جويي صورت مي‌گيرد.

بازديد کميسيون عمران از بندر شهيد رجايي
عضو کميسيون عمران مجلس، از بازديد اعضاي کميسيون متبوعش از بندر شهيد رجايي و بررسي مشکلات آن خبر داد و گفت: مسير عبور کشتي‌هاي قطري از آب‌هاي خليج فارس و ارزآوري کشور از اين حوزه مورد بررسي واقع مي‌شود. حسين‌هاشمي‌تختي نژاد در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به سفر کميسيون عمران مجلس به استان هرمزگان، گفت: اين سفر براي بررسي مشکلات عمراني اين استان و همچنين بازديد از بندر شهيد رجايي در دستور کار است.نماينده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسي، حاجي آباد افزود: حضور کميسيون عمران مجلس در اين استان براي همکاري جهت تعامل با دولت و دستگاه‌هاي اجرايي براي پيشبرد بهتر پروژه‌هاي عمراني اين مناطق است.

کفايت سرمايه، شرط تأسيس ايرلاين‌‌
معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: موافقت اصولي‌هايي که سازمان هواپيمايي کشوري براي تأسيس شرکت‌هاي هواپيمايي صادر کرده است، بر اساس کفايت سرمايه و تأمين حداقل رقم مذکور است که تعداد هواپيماها نيز مشمول همين کفايت سرمايه است.علي عابدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، درباره مصوبه سازمان هواپيمايي کشوري در آيين‌نامه تأسيس شرکت‌هاي هواپيمايي و تأمين کفايت سرمايه و الزام وجود پنج فروند هواپيما، اظهار داشت: فعاليت شرکت‌‌هاي هواپيمايي در ناوگان هوايي کشور منوط به آن است که راهکار لازم براي انجام عمليات پرواز داشته باشند و کفايت سرمايه را تأمين کنند.
با انتخاب شهرهاي اصفهان و مشهد صورت مي‌گيرد:
سخنگوي کميسيون عمران مجلس،از سفر هياتي از کميسيون عمران مجلس به کشور فرانسه خبر داد و گفت: پيگيري سرمايه گذاري فرانسوي‌ها در دو فرودگاه اصفهان و مشهد از مهم‌ترين اهداف اين سفر بود.
صديف بدري در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به سفر دو روزه کميسيون عمران مجلس به کشور فرانسه، گفت: اين سفر براي بررسي توانمندي‌هاي مالي و فني شرکت VINCI فرانسه جهت سرمايه گذاري در فرودگاه‌هاي کشور و همچنين ديدار با نمايندگان مجلس سنا فرانسه صورت گرفت.نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در اين سفر نشستي با سفير ايران در فرانسه و رايزن‌هاي سياسي و اقتصادي کشورمان با چند نفر از نمايندگان مجلس سنا برگزار شده و در مورد اهداف سفر و همچنين مسائل في مابين روابط تجاري شرکت‌هاي دو کشور بحث و تبادل نظر شد.وي افزود: در اين جلسه مقرر شد مشکلات مربوط به تبادلات مالي در بانک‌هاي فرانسه در راستاي گسترش روابط ميان دو کشور هر چه سريع تر حل شود.اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه رئيس گروه دوستي ايران و فرانسه معتقد بود پس از برجام در بين شرکت‌هاي فرانسوي اشتياق خوبي براي سرمايه گذاري و کار در ايران ايجاد شده است، افزود: اگر اين علاقه و اشتياق قدرشناسي نشده و از آن نهايت استفاده نشود تبديل به ياس و نااميدي مي‌شود.
وي از آمادگي هيات ايراني حاضر در اين جلسه در خصوص بسترسازي کامل براي سرمايه گذاري شرکت‌هاي فرانسوي به ويژه در حوزه‌هاي حمل و نقل هوايي، ريلي و جاده اي و فرودگاهي خبر داد.بدري با اشاره به هدف اصلي سفر هيات ايراني به کشور فرانسه، گفت: هدف اصلي اين سفر در راستاي تفاهم نامه منعقده في مابين دوکشور در خصوص بررسي توانمندي فني و مالي شرکت ونسي(VINCI) فرانسه براي سرمايه گذاري در فرودگاه‌هاي ايران بود.بدري ادامه داد: در اين راستا از محل شرکت بازديد شده و طي جلسه اي ويژه با مسئولان شرکت از جمله رئيس شرکت فرودگاهي ونسي وکارشناسان مرتبط، از برنامه‌ها و طرح‌هاي اين شرکت براي سرمايه گذاري در فرودگاه‌هاي ايران آشنايي لازم صورت گرفت.
بهسازي فرودگاه‌هاي ايران با سرمايه گذاري فرانسوي‌ها
وي افزود: شرکت ونسي براي بهسازي و ايجاد ترمينال‌هاي جديد مسافربري و همچنين مديريت برنامه ريزي مسيرهاي پروازي فرودگاه‌هاي مشهد و اصفهان طرح معماري و برنامه ريزي اقتصادي تهيه کرده و پيشنهاد آنان سرمايه گذاري بصورت B.O.T بيست ساله در قالب مقررات کشور ما بود.
بدري با اشاره به مزاياي عملياتي شدن همکاري فرانسوي‌ها در فرودگاه‌هاي ايران، گفت: درصورت اجرايي شدن طرح آنان ظرفيت جابه جايي مسافر در دو فرودگاه مذکور نزديک دو برابر و براي چشم انداز بيست ساله بيش از سه برابر مي‌شود.اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر ضرورت بهره گيري از تجربيات موفق کشورهاي پيشرفته، افزود: در طرح‌هاي پيشنهادي فرانسوي‌ها کسب درآمد بيشتر از محل مراکز تجاري و فرصت‌هاي درآمدزايي غير از فروش بليت مسافر تاکيد و برنامه ريزي شده که اين مهم در فرودگاه‌هاي معتبر دنيا نيز عملياتي شده است.
وي ادامه داد: تاکيد مسئولان شرکت ونسي فرانسه نهايي شدن قرار داد با ايران تا دو ماه آينده بوده و براي آن اعلام آمادگي کامل کردند.
سخنگوي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: در نهايت مقرر شد کميسيون عمران و مسئولان شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي کشور نهايت مساعدت و کمک براي عملياتي و تعيين تکليف تفاهم في مابين و تبديل به قرار داد نهايي با صرفه و به صلاح طرفين را انجام دهند.

با وجود افتتاح بيش از ۱۸ هزار واحد مسکن مهر پرديس موضوع پايان کار، معرفي به بانک و ارايه دفترچه فروش اقساطي واحدهاي افتتاح شده در برخي فازها در حال تبديل شدن به معضلي جديد است.
به گزارش ايسنا، در شهر جديد پرديس تا کنون بيش از ۱۸ هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است. با اين حال عدم توفيق در اجراي فرآيند فروش اقساطي به مشکلي جديد براي متقاضيان تبديل شده است؛ چرا که عمده واحدها به خصوص در فازهاي ۵ و ۸ پايان کار ندارند، به همين دليل از شرايط معرفي به بانک برخوردار نيستند و متقاضيان نمي‌توانند آنها را تحويل بگيرند.با اينکه در هفته‌هاي قبل مديرعامل شرکت عمران پرديس در نامه‌هايي جداگانه خواستار صدور دفترچه اقساط براي ۴۵۴۳ واحد در فاز ۱۱ و ۲۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ از طريق بانک مسکن حوزه شرق استان تهران و شعبه شهر جديد پرديس شده بود و حتي عباس آخوندي دستور تسهيل در شرايط فروش اقساطي واحدهاي مسکوني مهر بدون پايان کار را صادر کرد اما ظاهرا هنوز تغييري در شرايط ايجاد نشده است.اين موضوع سرانجام صداي متقاضيان را درآورده و به همين دليل در روزهاي اخير نامه اي به مديرعامل شرکت عمران پرديس نوشتند و خواستار رسيدگي به موضوع فروش اقساطي شده‌اند.
سرپرست شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (هما) نوسازي ناوگان، گسترش شبکه پروازي ، ارايه خدمات کيفي و بازسازي ساختارهاي همه جانبه هما را از مهمترين برنامه‌هاي اين شرکت اعلام کرد.
به گزارش ايرنا، «فرزانه شرفبافي» افزود: ما بايد از ظرفيت‌هاي موجود ايران اير به نحو مناسب استفاده کنيم، زيرا مردم ايران حق دارند از پروازهاي ايمن، اقتصادي و با کيفيت استفاده کنند و وظيفه ما ارايه اين خدمات به مردم است.
وي اظهار داشت: بازسازي ساختاري همه جانبه هما با نظام حقوق و دستمزد مناسب، اصلاح سيستم مديريت ايمني ، کيفيت و امنيت به همراه استفاده از فناوري‌هاي جديد و ارايه خدمات کيفي در منطقه و جهان از مهمترين وظايف ما در اين شرکت است.
شرفبافي تاکيد کرد، آموزش منابع انساني با توجه به نيازهاي ايران اير، استقرار نظام مديريت عملکرد، بهبود روشهاي بازرگاني و بازاريابي با نگاه همه جانبه منطقه اي و داخلي، گسترش شبکه پروازهاي ايران اير، ارتقاي فرهنگ سازماني و مشتري مداري و بازنگري و بازيابي صندوق بازنشستگي هما از ديگر برنامه‌هاي مهم ما در ايران اير است.
معاون ساخت و توسعه راه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: تا پايان دولت يازدهم حدود 300 کيلومتر راه به افتتاح مي‌رسد.
همچنين امسال هم حدود 1000 کيلومتر راه اصلي و آزادراهي تکميل و بهره برداري مي‌شود. محمدرضا کدخدازاده در گفت وگو با ايلنا با اشاره به تحقق اهداف شرکت ساخت در توسعه راه‌هاي کشورگفت: در سال مالي گذشته بهره‌برداري و تکميل 950 کيلومتر راه اصلي و آزادراهي را در دستور کار خود قرار داديم که در حال حاضر 611 کيلومتر از اين هدف‌گذاري به نتيجه رسيد و پايان سال گذشته 450 کيلومتر راه اصلي و بزرگراه زير عبور قرار گرفت.
اين مقام مسئول تاکيد کرد: البته افتتاح و تکميل پروژه‌هاي باقيمانده منوط به تخصيص اعتبارات مورد نياز در موعد مقرر است.
کدخدازاده ادامه داد: پروژه‌هاي باقيمانده به طول تقريبا 300 کيلومتر که تا پايان دولت يازدهم و تا شهريورماه به افتتاح مي‌رسند از پروژه‌هاي ملي کشورمان محسوب مي‌شوند که با افتتاح آن بخشي از کريدور شمال به جنوب و بخشي از کريدور شرقي – غربي کشورمان افتتاح خواهد شد.
وي افزود: 35 کيلومتر از اين پروژه مربوط به افتتاح بزرگراه مياندوآب – کرمانشاه در کريدور غرب کشور است و در استان هرمزگان هم 40 کيلومتر از کريدور غربي کشورمان به بهره‌برداري مي‌رسد.
معاون ساخت و توسعه راه‌هاي کشور با بيان اينکه پروژه‌هاي راهي باقيمانده تقريبا از تمام استان‌هاي کشورمان عبور مي‌کنند، گفت: براي تکميل اين 300 نياز است کيلومتر باقيمانده به 180 ميليارد تومان هزينه نياز داريم. هزينه بري قبلا انجام شده و اضافه اعتبارات مورد نياز چيزي حدود 600 ميليارد تومان بوده است.
وي ادامه داد: در سال مالي جاري هم افتتاح و تکميل 990 کيلومتر راه اصلي و آزادراهي را در دستور کار خود قرار داده‌ايم که تا پايان سال 96 اين مسافت از راه کشورمان به افتتاح مي‌رسند.
مديرکل دفتر سازمان‌هاي مهندسي و تشکل‌هاي حرفه‌اي، تفاوت‌هاي شناسنامه فني و ملکي و شناسنامه فني ساختمان را تشريح کرد و گفت: منشا قانوني «شناسنامه فني و ملکي»، قانون نظام مهندسي ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و منشا قانوني «شناسنامه فني» قانون پيش فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ است که‌اميد است در بازنگري قانون پيش‌فروش ساختمان اين سوء برداشتاز کلمه شناسنامه فني، اصلاح شود.
منوچهر شيباني‌اصل مديرکل دفتر سازمان‌هاي‌مهندسي و تشکل‌هاي‌حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازي تفاوت‌هاي چندگانه شناسنامه فني ملکي ساختمان با شناسنامه فني ساختمان را تشريح کرد.
وي اظهار داشت: اخيرا ابهامات و پرسش‌هايي بين ذي‌نفعان، مهندسان و حتي مسئولان امر در خصوص شناسنامه فني ساختمان و ارتباط آن با شناسنامه فني ملکي مطرح شده که بعضا عنايت و توجهي به تفاوت‌هاي اين دو مدرک نشده و آنها را اشتباها به جاي يکديگر مطرح مي‌کنند.
شيباني‌اصل افزود: اين سوء برداشت ناشي از درج عنوان مشابه و بسيار نزديک به هم در دو قانون مجزاست که بايد به عنوان ايراد قانون‌نويسي از آن ياد کرد.
وي تصريح کرد: نگارش صحيح قانون حکم مي‌کند که واژگان مترادف يا استفاده شده در قوانين قبلي، بررسي و براي جلوگيري از اشتباه در تفسير و برداشت از آن، عناوين جداگانه قيد شود. همچنين، وجود دو کلمه شناسنامه فني در هر دو مدرک که در دو قانون جداگانه ذکر شده، موجب بروز ابهام و سوء‌برداشت شده است.
مديرکل دفتر مهندسي و تشکل‌هاي‌حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازي در تشريح تفاوت‌هاي دو مدرک شناسنامه فني ملکي و شناسنامه فني، مواردي را به شرح زير عنوان کرد:
۱. منشا قانوني شناسنامه فني ملکي قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و منشا قانوني شناسنامه فني قانون پيش‌فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ است.
۲. داراي لفظ و عنوان قانوني متفاوت شامل شناسنامه فني و ملکي و شناسنامه فني هستند.
۳. شناسنامه فني و ملکي در زمان پايانکار و شناسنامه فني هنگام صدور پروانه ساختمان صادر مي‌شود.
۴. شناسنامه فني و ملکي حاوي چگونگي رعايت مقررات‌ملي‌ساختمان، ضوابط شهرسازي و اطلاعات فني و ملکي ساختمان و شناسنامه فني حاوي اطلاعات عموم ساختمان، مشخصات کلي معماري، سازه و تاسيسات است.
۵. شناسنامه فني و ملکي توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان استان و شناسنامه فني توسط شهرداري يا ساير مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان صادر مي‌شود.
۶. صدور شناسنامه فني و ملکي با پرداخت هزينه آن و صدور شناسنامه فني بدون پرداخت، صورت مي‌گيرد.
۷. براي يک ساختمان يا مجموعه که داراي پروانه ساختماني واحد است با هر تعداد واحد و زيربناي متفاوت فقط يک شناسنامه فني و ملکي صادر مي‌شود. اما شناسنامه فني براي هريک از واحدهاي يک ساختمان ولو با تشابه به صورت جداگانه صادر مي‌شود.
۸. شناسنامه فني و ملکي براي خريداران و شناسنامه فني براي پيش‌خريداران صادر مي‌شود.
اين مسئول در وزارت راه و شهرسازي تاکيد کرد: با توجه به تفاوت‌هاي دو مدرک شناسنامه فني ملي و شناسنامه فني بهتر بود تا قانونگذار در قانون پيش‌فروش‌ساختمان از واژگان ديگري به جاي شناسنامه فني استفاده مي‌کرد تا اولا اين اشتباه بين بهره‌برداران و استفاده‌کنندگان به وجود نمي‌آمد و ثانيا عنوان شناسنامه‌فني که در واقع برگ مشخصات آتي ساختمان و عمدتا بر اساس پروانه‌ساختماني صادر مي‌شود با کاربرد اساسي آن که نظم‌بخشي به پيش‌فروش‌ساختمان است تطابق بيشتري مي‌يافت.
شيباني‌اصل اظهار اميدواري کرد تا در بازنگري قانون پيش فروش ساختمان اين موضوع مدنظر قرار بگيرد.
تفاوت‌هاي شناسنامه فني ملکي و شناسنامه ساختمان در نامه‌اي به‌امضاي مديرکل دفتر سازمان‌هاي مهندسي و تشکل‌هاي حرفه اي وزارت راه و شهرسازي، چهارم تيرماه سال جاري به مديران کل راه و شهرسازي استان‌هاي سراسر کشور، روساي سازمان‌هاي نظام‌مهندسي‌ساختمان استان‌ها و همچنين رياست سازمان‌هاي نظام‌کارداني استان‌ها اعلام شده است.
جايگزيني واگن‌هاي قطار
تهران-زنجان-تهران با ريل‌باس رجا

طبق اعلام شرکت حمل و نقل ريلي رجا، به منظور رفاه حال هموطنان، واگن‌هاي موجود در مسير تهران-زنجان-تهران با قطار ارم (ريل‌باس) شرکت رجا جايگزين شد.به گزارش خبرگزاري فارس، اين قطار مشابه با برنامه قبلي روزانه ساعت 13:40 از تهران به زنجان و ساعت 6:30 از زنجان به تهران حرکت مي‌کند.
قطار ارم از قطارهاي خودکشش شرکت رجا است، از ويژگي‌هاي قطار ارم مي‌توان به فضاي ويژه مسافران، سيستم تهويه مطبوع و سيستم صوتي براي پخش موزيک و اطلاع رساني اشاره کرد.سيستم تهويه مطبوع اين قطار متناسب با آب و هواي ايران در نظر گرفته شده و عايق‌بندي مناسب براي کاهش سر و صدا و همچنين نفوذ گرد و غبار به واگن‌ها تعبيه شده است.طبق اعلام رجا، براي بهره‌مندي هموطنان‌ از تسهيلات و تخفيفات دوره‌اي و لحظه‌اي براي سفر با قطارهاي مختلف شرکت رجا، اين شرکت اقدام به راه‌اندازي سامانه اطلاع رساني «سفر ارزان» بر روي شبکه تلگرام‌ کرده است، متقاضيان مي‌توانند با عضويت در اين سامانه از آخرين تخفيفات قطارهاي رجا آگاهي يابند.سامانه ارتباط با مشتريان و فروش بليت شرکت رجا نيز با شماره 1539 از سراسر کشور پاسخگوي مسافران است.

تلاش براي کاهش فاصله
 هوانوردي ايران با دنيا

مديرعامل سابق هما درباره پيش‌زمينه‌هاي واگذاري ايران‌اير به بخش خصوصي گفت: قطعاً‌ واگذاري هما بايد پس از بازسازي و اصلاح ساختار انجام شود ضمن آنکه تضمين ارتقاي بهره‌وري براي واگذاري ضروري است.به گزارش خبرگزاري فارس، فرهاد پرورش در جمع خبرنگاران با بيان اينکه ايکائو (سازمان هوانوردي غير‌نظامي‌بين‌المللي) تشکيلاتي زيرمجموعه سازمان ملل است، بيان کرد: نقش ايکائو اين است که بر عملکرد شرکت‌هاي هواپيمايي در دنيا نظارت مي‌کند و هماهنگي بين شرکت‌ها را نيز انجام مي‌دهد.نماينده ايران در ايکائو با اشاره به اينکه کشور ايران از گذشته يک صندلي در ايکائو داشته است، اضافه کرد: ‌به دليل برخي از مشکلات، تغييرات‌ نمايندگي ايران در ايکائو در گذشته موانعي داشت که اکنون رفع شده است؛ به تازگي ‌با اعتماد وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، اينجانب به عنوان نماينده سازمان هواپيمايي کشوري ايران در ايکائو منصوب شده‌ا‌م و در واقع اندوخته و تجربه اينجانب در اين سال‌ها در صنعت موجب شد که وزير راه وشهرسازي و رئيس سازمان هواپيمايي به اينجانب اعتماد کند.وي با اشاره به اينکه پس از برجام حوزه روابط بين‌الملل ما ارتقا يافت، گفت: به واسطه تحريم‌ها فاصله و شکاف ما در همه حوزه‌هاي صنعت، با صنعت هوانوردي دنيا بسيار زياد شده بود، ايکائو مرکزي است که مي‌تواند اين فاصله و شکاف را در حوزه‌هاي دانش، فناوري‌، ارتباطات بين‌المللي و ايمني، رفع و ارتباطات بين شرکت‌هاي هواپيمايي دنيا برقرار کند و مي‌توان اين روابط را ارتقا داد.

موافقت کارگروه تخصصي کميسيون عمران
با کليات تفکيک وزارت راه و شهرسازي

رئيس کميسيون عمران مجلس از موافقت کارگروه تخصصي کميسيون متبوعش با کليات لايحه اصلاح ساختار دولت (تفکيک وزارتخانه‌ها) خبر داد. محمدرضا رضايي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به نشست کارگروه تخصصي کميسيون عمران مجلس، گفت: اين نشست براي بررسي لايحه اصلاح ساختار دولت(تفکيک وزارتخانه‌ها) تشکيل شد.نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي، از موافقت اعضاي کارگروه مذکور با کليات اين لايحه خبر داد و افزود: ما با تفکيک وزارت راه و شهرسازي موافق هستيم اما نه به شکل و سياقي که در گذشته تحت عنوان وزارت راه و ترابري و مسکن و شهرسازي فعاليت داشته است.وي ادامه داد: بايد بحث‌هاي اساسي در خصوص تفکيک وزارتخانه‌ها صورت بگيرد و انتزاع با عجله اين وزارتخانه‌ها دردي را درمان نمي‌کند.رضايي با تاکيد بر اينکه با تفکيک وزارتخانه‌ها بايد بسياري از حوزه‌ها به اين دو وزارتخانه اضافه و الحاق شوند، تصريح کرد: بايد تعريف جديدي از وظايف و مسئوليت‌هاي اين وزارتخانه‌ها صورت بگيرد تا چابک سازي ساختار دولت رخ دهد.وي با بيان اينکه بسياري از سازمان‌هاي موجود در بدنه وزارت راه وشهرسازي بايد در هم ادغام شود، گفت: کوچک سازي دولت با ادغام وزارتخانه‌ها رخ نداده و اکنون نيز با انتزاع به شيوه اي که دولت لايحه داده مخالف هستيم.اين نماينده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ورود به جزييات لايحه اصلاح ساختار دولت با توجه به اصلاحات بسياري که نياز دارد زمان بر بوده و در بازه زماني کوتاه رسيدگي به آن ممکن نيست.رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: ايجاد دو وزارتخانه در حوزه حمل و نقل و مسکن وشهرسازي بايد با در نظر گرفتن تمام جزييات آن و با لحاظ ميزان توفيق اين کار صورت بگيرد تا نتيجه شکست ادغام اين وزارتخانه‌ها دوباره با تفکيک تکرار نشود.

نقش موثر بندر انزلی
در کریدور شمال -جنوب

"سائوراب کومار "سفير کشور هندوستان در تهران ضمن بازديد از توانمندي‌هاي بندرانزلي در ديدار با حسين چراغي مديرکل بنادر و دريانوردي استان گيلان گفت: بندرانزلي در کريدور شمال به جنوب مي‌تواند نقش خوبي ايفا کند. مديرکل بنادر و دريانوردي اظهار کرد: طرح توسعه بندر انزلي در راستاي توسعه صادرات و ترانزيت از طريق بندر انزلي به جنوب خليج فارس و کشورهاي سي‌اي اس بوده است. حسين چراغي با بيان اينکه بندرانزلي نزديک‌ترين مسير در کريدور شمال به جنوب است افزود: در آينده نزديک شاهد اتصال بندر انزلي به شبکه ريلي خواهيم بود که اين آمادگي وجود دارد که تبادلات تجاري بخش بزرگي از بازار هند، پاکستان و روسيه از طريق بندر انزلي صورت بپذيرد.وي با اشاره به اينکه بندر انزلي مجهزترين بندر شمال کشور بوده در حوزه گردشگري دريايي و خطوط مسافرت دريايي از بنادر پيشرو در شمال کشور است، بطوريکه اولين مجتمع گردشگري در اين بندر ساخته مي‌شود خاطرنشان کرد: به دنبال ايجاد يک شبکه مسافري در خزر في مابين بنادري چون باکو، آستارا خان و اکتائو هستيم و به دليل جاذبه‌هاي گردشگري موجود در شمال کشور به دنبال ايجاد خطوط مسافري با استفاده از کشتي‌هاي کروز در شهرهاي ساحلي شمال کشور هستيم. مدير کل بنادر و دريانوردي استان گيلان با اشاره به موقعيت جغرافيايي جمهوري اسلامي‌ايران تصريح کرد: بدليل قرار گرفتن ايران در مسير کريدورهاي بين المللي بسياري از تجار و سرمايه گذاران داخلي و خارجي نگاه ويژه‌اي به بنادر کشور به خصوص بندرانزلي دارند.