افتتاح فرودگاه جزيره هندورابي
جديدترين فرودگاه ايران که در جزيره هندورابي ساخته شده به طور رسمي‌آغاز به کار کرد.به گزارش ايسنا، طبق اعلام سازمان هواپيمايي کشوري اين فرودگاه که از اين پس تحت نظر جزيره کيش کار خود را ادامه خواهد داد با هدف افزايش توان اقتصادي و توريستي اين جزيره طراحي و ساخته شده است.ساخت فرودگاه هندورابي از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و بهره برداري از آن از ۱۱ تيرماه‌امسال ممکن شده است.اين فرودگاه طول باند ۱۴۸۰ متري را با عرض ۳۰ متر و شانه‌هاي ۷.۵ متر به ثبت رسانده است و طبق اعلام سازمان هواپيمايي پذيراي هواپيماهاي کوتاه برد و ظرفيت پايين خواهد بود. همچنين براي اين فرودگاه محل نشست و برخاست بالگرد (هلي پد) طراحي شده است.

تاثير نرخ سود بانکي به اجاره بهاي مسکن
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه نرخ بالاي سود بانکي از عوامل رشد اجاره بهاست گفت:در صورتي که نرخ بهره بانکي کاهش يابد در بازار اجاره مسکن نيز تغييراتي به وجود مي‌آيد. حامد مظاهريان معاون وزير راه و شهرسازي در امور مسکن و ساختمان در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعيت کنوني بازار اجاره مسکن اظهار داشت: اجاره نشيني به خانوار‌ها کمک مي‌کند تا به جاي صرف هزينه‌هاي هنگفت براي خريد خانه در سال‌هاي اوليه زندگي، با هزينه کمتر، مسکن اجاره‌اي تهيه کنند و طبق آمار سرشماري سال ۹۵ ، ميزان اجاره نشينان به ۳۶.۸ درصد رسيده است که در مناطق شهري رقم قابل توجهي است.

تصويب تمديد مهلت جذب اعتبارات عمراني
سخنگوي کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌از تصويب طرح تغيير مهلت جذب اعتبارات عمراني در سال ۹۵ در کميسيون متبوعش خبر داد. محمدمهدي مفتح در خصوص جلسه کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌گفت: با توجه به تصويب 2 فوريت طرح تغيير مهلت جذب اعتبارات عمراني در سال 95 کميسيون اين طرح را مورد بررسي قرار داد و با تغييراتي مصوب کرد.نماينده مردم تويسرکان در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: مهلت هزينه کرد اعتبارات تملک دارايي سرمايه‌اي و مالي در سال 95 تا پايان شهريور ماه سال 96 تمديد شد و همچنين استفاده از اسناد خزانه اسلامي‌براي کليه مصارف طرح‌هاي عمراني بلامانع است.
معاون وزير راه وعده داد:
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: توافقاتی با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام دادیم که در برنامه ششم توسعه گنجانده شد بر اساس این قانون قرار شد سالانه هزار میلیارد تومان از درآمدهای بانک مسکن از محل بازگشت اقساط تسهیلات مسکن مهر به بخش نوسازی و وام های بافت فرسوده تعلق بگیرد که هنوز عملیاتی نشده است. به نظر می رسد این وضعیت تحقق پذیرترین وعده ای است که می توانیم به متقاضیان بهسازی بافت فرسوده بدهیم.
محمدسعید ایزدی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت کندی پیشرفت بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و آسیب پذیر شهرها در طول دولت یازدهم گفت: از ابتدای این دولت در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سیاست های قبلی بهسازی و نوسازی مسکن را آسیب شناسیم کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مشکل اصلی بافت های آسیب پذیر و فرسوده، کالبدی و فیزیکی نیست. بلکه بیشتر مشکلات این بافت ها را اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی یافتیم.
معاون وزیر راه ادامه داد: بر همین اساس راه حل هایی که در سند ملی بازآفرینی شهری و برنامه های شرکت عمران و بهسازی شهری دنبال می کنیم ترکیب موزونی از همه این اقدامات است. اما از آنجایی که رسانه ها روی بحث مسکن به عنوان یکی از اقدامات سه گانه ستاد ملی بازآفرینی در بهسازی و نوسازی مسکن اصرار دارند، باید گفت امکان نوسازی مسکن فراهم نمی شود مگر اینکه ابزارهای آن فراهم شود یکی از بهترین ابزارهای مسکن تسهیلات است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی در حوزه تسهیلات نوسازی مسکن انجام شده، تصریح کرد: باید نهادهای توسعه گر مانند انبوه سازان با مردم وارد موضوع نوسازی شوند تا با اخذ تسهیلات مربوطه، به بهسازی بافت های آسیب پذیر اقدام کنند نه اینکه دولت وارد پروژه های مسکن سازی و در مقیاس های بزرگ شود و مجددا مشکلاتی که در گذشته در اثر چنین اقداماتی شاهد آن بودیم، به وقوع نپیوندد.
ایزدی ادامه داد: اولین اقدامی که برای عملیاتی کردن تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده انجام دادیم، اخذ مصوبه ۳۰۰ هزار تسهیلات نوسازی بافت های آسیب پذیر از هیئت دولت با سود ۸ درصد بود. اما مشکل بزرگ این بود که بانک مرکزی این مصوبه را از همان ابتدا ناکارآمد کرد. وقتی بانک مرکزی در راستای ابلاغ این مصوبه دولت، اجرای آن را به منابع و مصارف بانک ها موکول می کند، معلوم است که بانک ها هیچ تمایلی به پرداخت تسهیلات با نرخ مصوب ۸ درصد ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهکار عملیاتی شدن مصوبه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از سوی بانک ها گفت: دولت باید بیاید و این نرخ یارانه ای که بابت ما به التفاوت سود تسهیلات تقبل کرده (۱۰ درصد)، جزء تعهدات قطعی خود به بانک ها اعلام کند تا بانک ها راغب به پرداخت تسهیلات نوسازی باشند. همین کاری که در خصوص تسهیلات نوسازی خانه های روستایی انجام شد و بانک ها به سرعت تسهیلات مذکور را پرداخت کردند. چون دولت تضمین کرده که این سود تسهیلات را پرداخت کند.دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری خاطرنشان کرد: اما از آنجایی که ابلاغیه بانک مرکزی به بانک ها بابت تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده، تکلیفی نیست، بانک ها نیز گفته اند اگر بخواهیم تسهیلاتی بدهیم، با همان نرخ مصوب بانک مرکزی (۱۸ درصد) آن را می دهیم نه ۸ درصد؛ بنابراین اگر دولت روزی آن ۱۰ درصد را پرداخت کرد، ما نیز در سود تسهیلات اعطایی خود آن را اعمال خواهیم کرد.
وی بیان کرد: در سال های ۹۴ و ۹۵ شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ۱۰۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را به بانک ها معرفی کرد؛ اما از این تعداد تنها حدود ۶۰ هزار متقاضی توانستند تسهیلات مربوطه را دریافت کنند؛ چراکه بیش از ۴۰ درصد متقاضیان وقتی با شرایط بانک ها در پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده مواجه شدند، به علت گران بودن این وام از دریافت آن انصراف دادند.
ایزدی گفت: وقتی با چنین عملکردی مواجه شدیم، توافقاتی با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام دادیم که در برنامه ششم توسعه گنجانده شد بر اساس این قانون قرار شد سالانه هزار میلیارد تومان از درآمدهای بانک مسکن از محل بازگشت اقساط تسهیلات مسکن مهر به بخش نوسازی و وام های بافت فرسوده تعلق بگیرد که هنوز عملیاتی نشده است. به نظر می رسد این وضعیت تحقق پذیرترین وعده ای است که می توانیم به متقاضیان بهسازی بافت فرسوده بدهیم.
وی با بیان اینکه اگر اجرای این طرح عملیاتی نبود، اساسا در برنامه ششم توسعه ذکر نمی شد، گفت: اما به هر حال در تحقق این قانون مشکلاتی وجود دارد بانک مسکن گفته تراز بانک از محل بازگشت اقساط مسکن مهر منفی است به خصوص بابت تخصیص بخشی از بازگشت اقساط به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که سبب شده تا دیگر درآمدی از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر برای بانک مسکن باقی نماند.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اختصاص بخشی از تسهیلات صندوق مسکن یکم به بافت های فرسوده و حاشیه ای اظهار کرد: این صندوق با تسهیلات خرید مسکن ۸ درصدی شرایط بسیار ایده آلی را دارد اما تعداد تسهیلات پرداختی این صندوق تا به حال کم بوده است که به تدریج افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اولویت سه گروه خانه اولی، ساکنان بافت فرسوده و حاشیه نشینان در طرح های مسکنی وزارت راه و شهرسازی، گفت: بانک مسکن به جای اینکه این سه گروه را تقویت کند تا خانه دار شوند یا وضع مسکن خود را بهبود بخشند، اجرای همین ۵۰ هزار تسهیلات بافت فرسوده تکلیفی خود را بابت متقاضیان سال جاری متوقف کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ما انتظار داریم بانک مسکن تحت تأثیر سیاست های ابلاغی وزیر راه و شهرسازی در اولویت بندی طرح های تقویت شهروندان بابت خانه دار شدن، یک برنامه جامع و عملیاتی ارائه دهد و بگوید این سه گروه را چگونه اولویت بخشی کرده است.

معاون عمران روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌گفت که عده اي ساخت و سازهاي غيرمجاز و خلاف انجام داده و با اصرار و فشار بر مسئولان محلي سعي دارند که اين عرصه‌ها وارد محدوده روستا شود.
به گزارش ايرنا محمدرضا شاملو در سمينار دو روزه تخصصي پيشگيري از تصرفات غيرقانوني اراضي ملي و عمومي‌در گرگان، اظهار داشت: بنياد با وجود فشارها تاکنون به وظايف خود در مقابله با تخلف در حوزه ساخت و سازها عمل کرده است.وي با بيان اينکه طبق بخشنامه در برخورد قانوني با ساخت و سازهاي غيرمجاز بايد نظر شوراي حفظ بيت المال گرفته شود، از دستگاه‌هاي مرتبط خواستار همراهي بيشتري شد.شاملو افزود: از 9 سال قبل تاکنون 89 هزار و 181 مورد تخلف به دستگاه‌ها توسط بنياد گزارش شده که 27 هزار مورد آن مربوط به استان‌هاي شرکت کننده در اين سمينار است.
به گفته وي؛ 15 هزار مورد از تخلف ساخت و سازهاي گزارش شده در اين استان‌ها درمحدوده روستا بوده و ناشي ازکم توجهي دهياري مي‌باشد.
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينکه اگر دولت در لايحه بودجه سال آينده براي پرداخت خسارت شرکت‌هاي هواپيمايي در نظر بگيرد قطعا مجلس به آن کمک مي‌کند،گفت: پرداخت اين خسارت در سال جاري نيازمند متمم است.
غلامعلي جعفرزاده‌ايمن آبادي در گفت‌وگو با  خانه ملت، خصوص در نظر گرفتن پرداخت خسارت شرکت‌هاي هواپيمايي مالک هواپيماهاي توپولوف زمين‌گير شده در بودجه سال آينده، اظهار داشت: اگر مجموعه‌اي خسارتي را بر بخش ديگري وارد کند بايد در پرداخت و رفع آن خسارت کمک کند.وي افزود: شرکت‌هاي هواپيمايي نسبت به نوسازي ناوگان خود اقدام نکرده‌اند و دولت نيز در آن برهه از زمان کار بسيار خوبي در زمينه توقف پرواز هواپيماهاي توپولوف که در پرواز آنها حوادثي نيز رخ داد انجام داده است.جعفرزاده با اشاره به اينکه دولت نبايد شرکت‌هايي که مالک هواپيماهاي توپولوف متوقف شده هستند را رها کنند، اضافه کرد: برخي از اين شرکت‌هاخصوصي هستند و تحمل فشار اين خسارت‌ها را ندارند و بايد به يک نوعي آنها را حمايت کند.
محاسبه کميسيون بنگاه‌هاي املاک يک فرمول ساده دارد که براي تمامي‌معاملات اجرا مي‌شود و رعايت نکردن اين فرمول از سوي بنگاه‌هاي املاک تخلف محسوب مي‌شود.
به گزارش ميزان، از سال گذشته هر معامله خريد و فروشي که در دفتر مشاوران املاک شهر تهران به ثبت برسد، تا سقف 500 ميليون تومان مشمول 0.5 درصد کميسيون از هر طرف معامله است (خريدار و فروشنده هر کدام نيم درصد)، پس از آن بسته به ارزش ملک مورد معامله در رقم‌هاي بالاتر از 500 ميليون، نسبت به مازاد ارزش مورد معامله 0.25 درصد به کميسيون طرفين معامله افزوده خواهد شد.براي مثال اگر ارزش يک معامله 800 ميليون تومان باشد، هر طرف معامله براي 500 ميليون اوليه بايد نيم درصد کميسيون به بنگاه‌ها بپردازند که اين رقم معادل 2 ميليون و 500 هزار تومان و پس از آن کميسيون 300 ميليون تومان باقيمانده براساس بيست و پنج صدم درصد محاسبه مي‌شود که معادل 750 تومان خواهد شد که به اين رقم بر حسب قانون پرداخت ماليات بر ارزش افزوده، هر طرف معامله بايد 9 درصد ارزش کميسيون معامله را هم به بنگاه مشاوره‌املاک علاوه بر کل کميسيون پرداخت کنند، با اين وجود در يک معامله ملک به ارزش 800 ميليون تومان هر طرف معامله بايد 3 ميليون و 542 هزار و 500 تومان کميسيون پرداخت کنند. اين در حالي است که محاسبه فرمول کميسيون بنگاه‌هاي مشاورين املاک براساس ارزش ملک تعيين مي‌شود به اين شکل که يک چهارم اجاره نوشته شده در قرار داد بين موجر ومستاجر مبلغ کميسيون است که اين رقم باري خانه‌هاي اجاره‌اي يک چهارم مبلغ اجاره خانه و براي املاک رهني هر يک ميليون معادل 30 هزار تومان خواهد بود و نرخ کميسيون بر اين اساس تعيين مي‌شود.نکته قابل توجه اينجاست که روش محاسبه حق الزحمه کميسيون مشاوران املاک مربوط به شهر تهران است و در ساير شهرهاي کشور سايت اتحاديه مشاوران املاک آن شهر نحوه محاسبه اين کميسيون را اطلاع رساني مي‌کند.
يک مقام مسئول در سازمان امور مالياتي با تاکيد بر اينکه خانه‌هايي که بايد ماليات ساخت بدهند، هنوز ساخته نشده‌اند گفت: از يک ميليون و ۴۰۰ هزار خانه خالي، حتي يک خانه هم اين ماليات را نمي‌دهد.
سعيد توتونچي در گفتگو با مهر در خصوص اخذ ماليات از سازندگان مسکن گفت: ماده ۷۷ قانون ماليات‌هاي مستقيم براي اولين بار، شغل ساخت و فروش ساختمان را به عنوان مودي مالياتي معرفي کرده است؛ در حاليکه قبلا شغل ساخت و فروش مسکن، مودي مالياتي نبوده است؛ به اين معنا که اگر فردي زميني را خريداري کرده و با استفاده از مصالح، يک ساختمان بنا مي‌کرد و آن را مي‌فروخت، تنها بايد در دفترخانه، ده درصد به ارزش معاملاتي که کمتر از يک درصد ارزش روز ملک است، ماليات پرداخت مي‌نمود که اين رقم، بسته به منطقه‌اي که ملک در آن قرار دارد، براي يک خانه ۵۰۰ ميليوني، حدود ۵۰۰ هزار تومان بود که در قالب ماليات نقل و انتقال دريافت مي‌شد.مديرکل دفتر پژوهش و برنامه‌ريزي سازمان امور مالياتي افزود: براي اولين بار در قانون ماليات‌هاي مستقيم گفته شده که فعالان اقتصادي هيچ تفاوتي با هم نداشته و با توجه به اينکه سازندگان کالاهايي همچون يخچال و ماشين لباسشويي با توليدکنندگان پارچه و فرش ماليات پرداخت مي‌کنند؛ توليدکنندگان مسکن نيز بايد اين ماليات را بپردازند و اين مشاغل، فرقي با بساز و بفروش‌ها ندارند؛ چراکه آنها هم مصالح مي‌خرند و کالايي را توليد و عرضه مي‌نمايند، پس هر دو مولد بوده و بايد ماليات بدهند.
وي تاکيد کرد: عدم اخذ ماليات از سازندگان مسکن، منجر به عدم توازن در کلان اقتصاد ايران شده و نقدينگي از تمام بخش‌ها را به مسکن و ساخت و ساز گسيل کرده است، بر اين اساس يکسري پارامترهاي کلان اقتصادي از جمله شفافيت مالي، اعلام اين بخش به عنوان مودي مالياتي را ضروري کرد، ضمن اينکه عدم اخذ ماليات از ساخت مسکن، منجر به فربه شدن بخش اقتصاد مسکن و بي ضابطه شدن آن گرديده است؛ به همين دليل در نهايت، جمع‌بندي سياستگذار اين بود که بساز و بفروشي هم شغل محسوب شود و بايد ماليات بپردازد.
به گفته توتونچي، البته اخذ ماليات از سازندگان مسکن سه حالت دارد، اول اينکه سازنده بر اساس اسناد و مدارک، سودي نکرده باشد که در اين صورت، مشمول پرداخت ماليات نمي‌شود، دوم اينکه سود مثبت داشته باشد که مشمول پرداخت ماليات حقيقي و حقوقي مي‌شود و در نهايت، سود منفي داشته و زيان ببيند که براي سالهاي بعدي نيز، به‌اندازه زيان بايد از او ماليات گرفته نشود. بنابراين از نظر منطقي، اين شيوه کاملا کار درست و کارشناسي و به جا است؛ اما چرا اجراي آن، تا اين حد، محل سوال شده، به دليل آن است که اين موضوع، يک پايه مالياتي جديد است که ممکن است در اجرا با چالش و مشکلاتي مواجه شود؛ چراکه پيش از آن، تجربه‌اي در اين خصوص وجود نداشته است.وي اظهار داشت: در اين مسير با مشکلاتي همچون نقل و انتقال وکالتي و همچنين نقل و انتقال زمين مواجه مي‌شويم که در ايران، زمين بخش اعظمي‌از قيمت ساختمان را تشکيل داده و نوسانات شديدي دارد؛ در حاليکه ممکن است سازنده، سال اول زمين را خريداري کرده باشد و در طول دو تا سه سالي که ملک را مي‌سازد، قيمت تغيير کرده باشد؛ ضمن اينکه فرد قيمت روز خريد را نوشته است؛ پس براي همه اينها به نفع سازندگان، در ماده ۷۷ قانون مالياتهاي مستقيم، هيات دولت مصوبه دارد. ضمن اينکه اين مصوبه در فرآيند رسيدگي هيات تطبيق مجلس نيز قرار دارد که جلوي اين اتفاقات را تا جايي که جا دارد، بگيرد.
بررسي اصلاحات پيشنهادي در باره آيين‌نامه قانون مقررات تردد
وزير راه و شهرسازي در پاسخ به درخواست فعالان بخش خصوصي نسبت به موضوع نحوه اخذ ۱۰ درصد عوارض كرايه حمل با ناوگان خارجي تصريح کرد: رسيدگي به قانون در حوزه مجلس و ديوان عدالت اداري است، اما اصلاحات پيشنهادي در قبال آيين‌نامه قانون مقررات تردد جهت بررسي ارائه شود. شوراي عالي ترابري با حضور وزير راه و شهرسازي و جمعي از معاونان و مديران سازمان‌هاي بنادر و دريانوردي و راهداري و حمل‌ونقل جاد‌ه‌اي و معاونت حمل‌ونقل و نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.
 طبق دستور جلسه اول موضوع نحوه اخذ ۱۰ درصد عوارض كرايه حمل با ناوگان خارجي مطرح و مقرر گرديد موارد و مستندات، براي اجراي صحيح آييننامه در جلساتي با حضور سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، سازمان بنادر و دريانوري و صنوف مورد بررسي قرار گيرند. علاوه بر اين، پيشنهادها مشخص اتاق بازرگاني و انجمن كشتيراني براي اصلاح آييننامه به دبيرخانه ارايه شوند.عباس آخوندي در اين نشست ضمن استماع اظهارات نمايندگان بخش خصوصي و تشکل‌هاي حمل‌ونقلي اظهار داشت: مرجع رسيدگي به مسائل اين چنين وزارت راه و شهرسازي و سازمان‌هاي تابعه آن نيست بلکه مجلس شوراي اسلامي‌و ديوان عدالت اداري به اين قبيل مسائل رسيدگي مي‌کنند که هيچ يک از دو نهاد اين قانون را رد نکرده‌اند.وي افزود: ما مي‌توانيم آيين نامه را مورد بازنگري قرار دهيم. و فعالان بخش خصوصي به جاي کلي گويي اصلاحات پيشنهادي خود در قبال آيين نامه را پيشنهاد دهند تا مورد بررسي قرار گيرد.

وداع‌نامه مدير ۸ ساله هما با همائيان
فرهاد پرورش مدير عامل سابق ايران اير با ارسال پيامي، ضمن وداع با کارکنان ايران اير به طور ضمني گلايه‌هايي را نيز مطرح نمود. بخش‌هايي از اين پيام به شرح زير است:
« قريب به هشت سال پيش توسل به قرآن نمودم و طلب هدايت كردم. امر آمد راه سخت است و دشوار و پاي براين مسير، خونين خواهي يافت اما چاره اي بر آن نيست....عشق به هما جان مايه كارم بود و همپاي همکاران مسيرهاي سختي را پشت سر نهاده و در جنگي نابرابر با ناملايمات و دشواري‌ها، خون دل‌ها خورده و دم برنياوردم.... شايد گزيده تر بود، با تجربه اي كه در اين سال‌ها به عنايت خداوند متعال حاصل شده است، خود اين مسير را ادامه مي‌دادم، اما تقدير چنين رقم زده است که اين اندوخته در عرصه اي ديگر به کار گرفته شود "... اينك هما داراي هفت فروند پرنده تازه نفس است كه البته كفايت نخواهد كرد. اما اين خود ره توشه براي عبور در مسيردشوار پيش رو خواهد بود. اميد آنكه با فتح البابي شاهد ورود ساير پرنده‌ها به آسمان همايمان باشيم. ...ياران، عزيزان و همراهان؛ دست مريزاد كه از بذل هرچه داشتيد فروگذار نكرديد. خداوند در سراي جزا به طعم گواراي نعمات خود كامتان را شيرين كند.... همائيان عزيز. همواره دلم با شما خواهد بود و پرواز بي همتاي اين مرغ سعادت را هميشه در آسمان آرزوهايم به نظاره خواهم نشست.... در پايان طلب حلاليت از كرده‌هايي كه آن را نيك يافتم و شايد نيك نبود.

بررسي «کاهش تقاضا در حمل‌‌ونقل جاده‌اي» با همکاري استارت‌آپ‌ها
مديرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداري با بيان اينکه« کاهش تقاضا در حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي به هشتمين سال خود رسيده است» گفت: در نظر داريم با کمک شرکت‌هاي استارت‌‌آپ نشست‌هايي با موضوعات آسيب‌شناسي در حوزه حمل‌ونقل برگزار کنيم. حميدرضا شهرکي ثانوي در حاشيه دومين گردهمايي نمايندگان شرکت‌ بين‌المللي گيتي‌پيما به‌منظور حضور در طرح شبکه سير همنام در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به طرح آسيب‌شناسي کاهش تقاضا در حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي اظهار داشت: کاهش تقاضا در حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي به هشتمين سال خود رسيده است.وي افزود: بعد از تحليل اطلاعات آماري به اين نتيجه دست‌يافتيم که شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات بهتر با تقاضاي بيشتري مواجه هستند و علي‌رغم کاهش تقاضا در بخش اتوبوس‌راني شاهد افزايش تقاضا در بخش سواري کرايه بين‌شهري هستيم.مديرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بيان داشت: به دليل خصوصي بودن شرکت‌هاي فعال در عرصه حمل‌ونقل جاده‌اي و اهتمام اسناد بالادستي در وزارت راه و شهرسازي و دولت براي توسعه حمل‌ونقل عمومي، در نظر داريم با کمک شرکت‌هاي استارت‌‌آپ، جلساتي با موضوعات آسيب‌شناسي در حوزه حمل‌ونقل برگزار کنيم.شهرکي ثانوي در ادامه گفت: در اين جلسات و گردهمايي‌ها از نخبه‌هاي مراکز علمي‌و تجربي در سراسر کشور استفاده خواهد شد تا دلايل کاهش تقاضا در حوزه حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي مشخص شود.وي خاطرنشان کرد: پس از جمع‌آوري و تحليل پاسخ‌ها، نسخه‌هاي عملياتي آن استخراج مي‌شود و در قالب توصيه در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌گيرد. همچنين مباحث سياست‌گذاري و تدوين مقررات از سوي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در دست اقدام قرار مي‌گيرد.

پيشرفت 50 درصدي
 آزاد راه قطعه يک شرق اصفهان

مديرکل راه و شهرسازي استان اصفهان در تشريح مهمترين برنامه‌ها و اقدامات اين اداره‌کل عنوان کرد: عمليات اجرايي پروژه شرق اصفهان در شهريور ماه سال ۹۵ با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد که ۱۳۰ کيلومتر آن در حوزه اين اداره‌کل قرار دارد. قطعه يک اين پروژه به طول ۳۰ کيلومتر است که پيشرفت فيزيکي آن بيش از ۵۰ درصد بوده است. همچنين قطعه دوم اين پروژه ۳۰ درصد پيشرفت داشته و عمليات انتخاب سرمايه‌گذار براي قطعه سوم به اتمام رسيده و مطالعات فاز يك اين پروژه در حال انجام است که در آينده نزديک عمليات اجرايي آن شروع مي‌شود.وي افزود: در راستاي تکميل و بهره‌برداري ۱۲۱کيلومتر آزادراه در کريدورهاي شمالي- جنوبي و شرقي- غربي کشور تکميل مطالعات محورهاي قابل تبديل بزرگراه اصفهان- شهرضا- آباده به آزادراه به طول ۱۴۳کيلومتر به پيشرفت ۲۰ درصدي، تکميل مطالعات محورهاي قابل تبديل بزرگراه اردستان- نائين- بادرود به آزادراه به طول ۱۵۰ کيلومتر به پيشرفت ۱۵درصدي و تکميل مطالعات محورهاي قابل تبديل بزرگراه اصفهان- دليجان به آزادراه به طول ۱۴۰ کيلومتر به پيشرفت ۱۵درصدي رسيده است.