معاون وزير نيرو عنوان کرد؛
معاون امور برق و انرژي وزير نيرو گفت: براساس آمار سازمان حسابررسي کشور وزارت نيرو با احتساب سال ۱۳۹۵ و ۱۳۸۸، ۳۰ هزار ميليارد تومان طلب از دولت دارد.
به نقل از ايسنا، هوشنگ فلاحتيان در نشستي خبري در خصوص ميزان طلب و بدهي وزارت نيرو، اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بر اين بود که مابه التفاوت قيمت تمام شده و هزينه اي که بابت هر کيلووات ساعت مصرف از سوي مشترکان انجام مي‌شود، از طريق يک رديف در بودجه از سوي دولت براي وزارت نيرو جبران شود، اما اين امر چندان تحقق نيافت و به همين خاطر نيز ما در حال حاضر حدود ۱۴ هزار ميليارد تومان به بخش خصوصي بدهکار هستيم.
وي گفت: بر اساس ارقام سازمان حسابرسي طلب وزارت نيرو از دولت از محل مابه التفاوت قيمت تمام شده و هزينه دريافتي از مشترکين از سال ۱۳۸۵ (به جز سال‌هاي ۱۳۸۸ و ۱۳۹۵) تا امروز حدود ۲۳ هزار ميليارد تومان است که با احتساب دو سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۵ حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان است.
معاون برق و انرژي وزير نيرو ادامه داد: اخيراً در جلسه شوراي عالي انرژي براي تشويق سرمايه گذاران جهت روي آوردن به استفاده از تکنولوژي‌هاي نوين در صنعت برق مصوبه اي تصويب شد که براساس قرار شد ميزان پولي که از محل صرفه جويي در مصرف برق پس انداز مي‌شود به اين سرمايه گذاران پرداخت شود.
۶۷ درصد از مشترکان کمتر از ۱۵ هزار تومان پول برق مي‌دهند
فلاحتيان اظهار کرد: در زمان حاضر ۵۱ درصد مصرف کنندگان برق ماهانه کمتر از ۸۸۰۰ تومان و ۶۷ درصد مشترکانن نيز کمتر از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بابت استفاده از برق هزينه مي‌کنند، بنابراين انگيزه کافي براي مديريت مصرف از سوي مشترکين وجود ندارد.
وي ادامه داد: در زمان حاضر ۵۱ درصد مصرف کنندگان برق ماهانه کمتر از ۸۸۰۰ تومان و ۶۷ درصد مشترکان نيز کمتر از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بابت استفاده از برق هزينه مي‌کنند، بنابراين انگيزه کافي براي مديريت مصرف از سوي مشترکان وجود ندارد.
ضرر ۴۰ توماني صنعت برق در هر کيلووات ساعت
به گفته معاون برق و انرژي وزير نيرو، در حال حاضر با احتساب هزينه تبديل انرژي، توليد، توزيع و انتقال هر کيلووات ساعت برق حدود ۱۱۰ تومان است، در حالي که پولي که از مشترکان بابت هر کيلووات ساعت مصرف گرفته مي‌شود حدود ۶۶ تومان است.
فلاحتيان افزود: مسلماً در چنين شرايطي نمي‌توان انتظار صرفه‌جويي و مديريت مصرف از سوي مشترکان را داشت، به همين خاطر است که ما شاهديم در سه ماهه اول سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف برق حدود ۱۰ درصد افزايش داشته است.
وي تصريح کرد: در حال حاضر ۵۱ درصد مصرف کنندگان برق کمتر از ۸۸۰۰ تومان ماهيانه بابت استفاده از برق هزينه مي‌کنند و ۶۷ درصد مشترکان نيز کمتر از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان ماهانه بابت استفاده از برق هزينه مي‌کنند، بنابراين اين امر نشان مي‌دهد که انگيزه کافي براي مديريت مصرف از سوي مشترکان وجود ندارد.
رشد ۷ درصدي مصرف برق
معاون برق و انرژي وزير نيرو خاطرنشان کرد: آمارها نشان مي‌دهد پيک مصرف برق در سال جاري نسبت به پيک سال گذشته حدود ۷.۲ درصد رشد داشته است که اگر بخواهيم اين ميزان افزايش مصرف را پوشش دهيم بايستي سالانه ۲۰ هزار ميليارد تومان در صنعت برق سرمايه‌گذاري صورت گيرد.
فلاحتيان تاکيد کرد: اين در حالي است که کل درآمد صنعت از محل فروش برق در سال گذشته حدود ۱۵ هزار ميليارد تومان بوده است.
وي در ادامه در مورد مديريت مصرف برق در تابستان جاري، گفت: در پيک تابستان سال جاري موفق شديم حدود ۴۵۰۰ مگاوات را از طريق شيوه‌هاي مختلف از جمله انعقاد قرارداد با کشاورزان و مراکز صنعتي جهت انتقال زمان مصرف برق خود به ساعت‌هاي خارج از پيک، صرفه جويي کنيم. معاون برق و انرژي وزير نيرو بيان کرد: استراتژي ما اين است با توسعه نصب کنتورهاي هوشمند تعامل دو طرفه با مشترکين بخش کشاورزي را گسترش داده و تا حد زيادي از مصرف بي رويه برق در زمان پيک جلوگيري کنيم. فلاحتيان تصريح کرد: اگر بتوانيم ساعت‌هاي پيک تابستان را که بين ۲۰۰ تا ۷۲۰ ساعت است را از نظر مصرف مديريت کنيم در بخش اعظمي‌از سرمايه‌هاي کشور در صنعت برق صرفه جويي مي‌شود.
واردات برق ايران چقدر است؟
معاون برق و انرژي وزير نيرو در مورد واردات برق از کشورهاي همسايه براي پوشش دادن پيک برق تابستان اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ مگاوات برق از کشورهاي ارمنستان و ترکمنستان وارد مي‌شود که اين امر در صورت توسعه زيرساخت‌ها در اين کشورها قابليت افزايش به حدود ۲۰۰۰ مگاوات را خواهد داشت.
فلاحتيان با بيان اين که در يک سال آينده ۴۰۰۰ مگاوات نيروگاه جديد وارد شبکه برق سراسري مي‌شود، اظهار کرد: در طول چهار سال گذشته در دولت يازدهم موفق شديم ۵۴ واحد نيروگاه جديد را در سطح کشور به بهره برداري برسانيم و ظرفيت نيروگاهي را به مرز ۷۷ هزار مگاوات افزايش دهيم.
رشد نيروگاه‌هاي تجديدپذير در دولت يازدهم
معاون برق و انرژي وزير نيرو تاکيد کرد: در چهار سال گذشته معادل سه برابر تمام عمر صنعت برق کشور نيروگاه تجديد پذير در کشور احداث شده است.
مصرف برق رکورد شکست
فلاحتيان با اشاره به اينکه در چهارشنبه هفته گذشته رکورد بي سابقه ۵۵ هزارو ۴۰۰ مگاوات مصرف برق را پشت سر گذاشتيم که در طول تاريخ صنعت برق کشور بي سابقه بوده است، افزود: اين رکورد در حالي ثبت شد که در بخش صنعت و کشاورزي به ميزان ۴۵۰۰ مگاوات مديريت مصرف صورت گرفته بود در غير اين صورت پيک مصرف برق به بيش از ۶۰ هزار مگاوات مي‌رسيد.
وي تاکيد کرد: با مديريت مصرف ۴۵۰۰ مگاوات، ۲۰ هزار ميليارد تومان به اقتصاد ملي کشور کمک شده است.
کاهش زمان خاموشي‌ براي هر مشترک
معاون برق و انرژي وزير نيرو با اشاره به ديگر شاخص صنعت برق با بيان اينکه در سال ۱۳۹۲ به ازاي هر مشترک در کشور حدود سه دقيقه خاموشي در طول شبانه روز داشتيم، افزود: هم‌اينک اين شاخص نيز به ۲.۶ دقيقه در طول شبانه روز کاهش يافته است.
فلاحتيان با بيان اينکه طبق برنامه بايستي در طول پنج سال آينده ۱۰۰۰ مگاوات نيروگاه تجديد پذير وارد شبکه برق کشور شود، افزود: وزارت نيرو برنامه ريزي کرده تمام نيروگاه‌هاي موجود بخار را هم به سيکل ترکيبي تبديل کند تا راندمان نيروگاه‌ها ۱۵ درصد افزايش يابد.
معاون برق و انرژي وزير نيرو با بيان اين مطلب که در همين خصوص بخش بخار نيروگاه‌هاي شيروان، جهرم، کاشان، رودشور، اروميه، چابهار که همگي در دست احداث هستند و عمليات اجرايي برخي نيز به اتمام رسيده به ترتيب وارد مدار خواهند شد، افزود: وزارت نيرو تلاش مي‌کند تا راندمان نيروگاه‌هاي کشور که در ابتداي دولت يازدهم ۳۷ درصد بوده و هم اينک به ۳۸ درصد رسيده است، در پايان دولت دوازدهم به ۴۰ درصد افزايش يابد.


عضو کميسيون کشاورزي مجلس در گفتگو با تجارت عنوان کرد:
فروش اموال و جذب سرمايه خارجي روش‌هاي مناسب تسويه بدهي

سيد ناصر موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي‌در همين زمينه در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژي روزنامه تجارت اظهار داشت: اگر بخواهيم بدهي دولت به وزارت نيرو را با بقيه بدهي‌هاي دولت به بانک‌ها يا مثلا تامين اجتماعي و ... مقايسه کنيم بدهي سنگيني نيست اما در نوع خودش و آن هم به يک وزارتخانه بدهي سنگيني است. در حال حاضر دولت به بانک‌ها حدود 130 هزار ميليارد تومان و به تامين اجتماعي بيش از 100 هزار ميليارد تومان بدهي دارد و وزير اقتصاد جناب آقاي طيب نيا چند وقت پيش اعلام کرد که بدهي‌هاي دولت بالغ بر 700 هزار ميليارد تومان است که رقم بسيار بزرگي است.
وي ادامه داد:تامين مبلغ اين بدهي از سوي دولت با روش انتشار اوراق بدهي و اوراق مشارکت و اسناد خزانه و ... به نظر من روش مناسبي نيست و تازه مشکلات دولت را بيشتر هم خواهد کرد. به طور کلي يکي از مشکلات دولت انتشار همين اوراق بدهي است. اين اوراق شايد در کوتاه مدت بتواند گره گشا باشد و مشکلات پيمانکاران و طلبکاران را برطرف کند اما در درازمدت به ويژه با سود بالاي حدود 14 يا 15 درصد و بدون ماليات، بدهي دولت را در زمان سررسيد بازپرداخت سنگين‌تر خواهد کرد. بنابراين راهکار مناسبي نخواهد بود.
موسوي لارگاني در ادامه در خصوص راهکار پيشنهادي خود نيز گفت: به نظرم دولت بايد از مجلس اجازه بگيرد تا بتواند برخي از اموال خود را مانند شرکت‌ها و املاک و کارخانجات و ... را واگذار کرده و در ازاي فروش اين اموال بدهي‌هاي خود را با وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و تامين اجتماعي و ... تسويه کند.
وي در پايان در خصوص جذب سرمايه گذاري خارجي به عنوان راهکاري ديگر از سوي دولت براي پرداخت بدهي‌هاي خود نيز گفت: جذب سرمايه خارجي نيز روش بسيار خوبي است، مثلا توتال اخيرا سرمايه گذاري کرده و اتفاق خوبي است اما بايد به اين نکته نيز توجه کنيم که جذب سرمايه خارجي بلافاصله نتيجه نمي‌دهد چراکه مثلا سرمايه گذار خارجي پس از مدتي و سوددهي سرمايه گذاري خود، در ابتدا به فکر بازگرداندن سرمايه خود است و در وهله دوم به تقسيم سود فکر مي‌کند. از اين منظر شايد راهکار مناسبي نباشد، اما اگر دولت با سرمايه گذار خارجي مشارکت داشته باشد و سهمي‌را براي خودش قائل شود، بد نيست و از قِبل ان مي‌تواند بدهي‌هاي خود را پرداخت کند.



توليد گازپروم افزايش يافت
توليد گاز شرکت انرژي گازپروم روسيه از ابتداي سال ميلادي جاري تاکنون در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزايش يافت. به گزارش ايسنا، گازپروم توليد گاز را از ابتداي سال ۲۰۱۷ به ميزان ۱۸.۸ درصد افزايش داده و به ۲۴۸.۸ ميليارد متر مکعب رسانده است. گازپروم اعلام کرد:‌ اين گروه از اول ژانويه تا ۱۵ ژوئيه سال ميلادي جاري، ۲۴۸.۸ ميليارد مترمکعب گاز توليد کرده که ۳۹.۳ ميليارد مترمکعب يا ۱۸.۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. بر اساس گزارش اسپوتنيک، صادرات گاز پروم به کشورهاي گروه مشترک‌المنافع به ميزان ۱۲.۳ درصد رشد کرد و به ۱۰۲.۹ ميليارد مترمکعب رسيد.

حال درياچه اروميه وخيم است
معاون وزير نيرو گفت: علي رغم اين که وضعيت رودخانه زاينده‌رود نسبت به سال گذشته مطلوب ارزيابي مي‌شود، حال درياچه اورميه وخيم است. رحيم ميداني در خصوص وضعيت درياچه اروميه عنوان کرد: حوزه درياچه اروميه نسبت به دراز مدت ۲۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد منفي است که اين مساله شرايط نامطلوب اين درياچه را نشان مي‌دهد. در حال حاضر درياچه اروميه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ سانتي‌متر پايين تر آمده است. ميداني تصريح کرد: علي رغم اين که سال گذشته وضعيت درياچه اروميه مطلوب بود اما امسال علي رغم برنامه ريزي‌ها و اقداماتي که انجام شد همچنان حال درياچه اروميه وخيم است و وضعيت خوبي ندارد.

جزييات مطالعه دانمارکي‌ها روي لايه نفتي پارس جنوبي
طرح توسعه اي لايه نفتي پارس جنوبي شرکت دانمارکي مرسک در جلسه شوراي عالي مخازن بررسي شد. به نقل از وزارت نفت؛ يکصد و چهلمين جلسه کميته مشاورين مديريت مخازن کشور با هدف بررسي طرح توسعه لايه‌هاي نفتي ميدان پارس‌جنوبي با حضور مدير برنامه‌ريزي تلفيقي، معاون بررسي طرح‌هاي منابع هيدروکربوري، اعضاي کميته مشاورين مخازن، مجري و کارشناسان طرح توسعه لايه‌هاي نفتي ميدان پارس جنوبي به عنوان کارفرما و سرپرست کارگروه مذاکراتي اين طرح در قراردادهاي بالادستي صنعت نفت ايران برگزار شد. در اين نشست، پيشنهاد طرح توسعه ارائه شده توسط شرکت دانمارکي مرسک (Maersk Oil) با هدف توسعه لايه‌هاي نفتي ميدان پارس‌جنوبي ارائه و در رابطه با خصوصيات مخزن، برنامه‌هاي توسعه در سه فاز، سناريوهاي افزايش توليد شامل پروفايل توليد و برنامه ازدياد برداشت طرح بحث و تبادل نظر شد و اعضاي شوراي عالي مخازن، نظرات اصلاحي خود را در جهت بهبود کيفيت مطالعه و کاهش عدم قطعيت‌هاي موجود ارائه کردند. شرکت مرسک داراي تجربه ۲۵ ساله توسعه لايه نفتي پارس جنوبي در کشور قطر است و فناوري‌هاي متعدد بهبود و ازدياد برداشت از جمله حفر چاه‌هاي افقي بسيار طولاني، فرازآوري با گاز، تزريق آب، تزريق تناوبي آب و گاز (WAG) و ... را در ميدان الشاهين اجرا کرده است.