آن ماري اسلاتر
 فايننشال تايمز

زماني که دونالد ترامپ اعلام کرد که از توافق آب و هوايي پاريس خارج مي‌شود، دانيل درزنر يک سياستمدار نظريه پرداز در توييتر خود نوشت "امروز روزي است که آنگلا مرکل رهبري جهان آزاد شد" ميزباني آلمان از نشست گروه 8 درک اين واقعيت احتمالي را بيشتر کرد . اگر سعي کنيم تا جايگزيني آلمان به جاي رهبري آمريکا را در عرصه ديپلماتيک تصور کنيد بايد درانتظار رهبري متفاوتي نسبت به چارچوب گذشته رهبر جهان نگاه کرد. جرياني که باعث قدرت بخشيدن به گروه‌ها در اجراي مسئوليت جمعي براي حل مشکلات خاص جهاني شود. اين نوع از رهبري جامع "رهبري سيستمي" خوانده مي‌شود زيرا افراد حاضر درآن درک مي‌کنند که چطور در يک سيستم بهم پيوسته متصل به يکديگر هستند و بايد با يکديگر در تمامي‌ابعاد يک مشکل پيچيده همکاري کنند. در کتاب "طلوع سيستم رهبري" نلسون ماندلا نمونه کاملي از يک " سيستم رهبر" است که قادر به رهبري جامع است و در موقعيت‌هاي مختلف قادر به ميانجي گري و متحد کردن افراد مختلف براي حل يک چالش جامع و عمومي‌است. رهبران موفق سه قابليت را در بطن خود دارند. رهبر سيستماتيک بايد فراتر از سطح سازماني کشور خود باشد و تمامي‌عوامل متفاوت براي حل مشکلات پيچيده را متصور شود. دومين عامل قابليت پرورش دادن بازتاب مشترک و مکالمه مولد است و در نهايت رهبر سيستم، مي‌آموزد که چگونه تمرکز را از حل مسئله واکنشي به خلق مشترک آينده تبديل کند.اين کار جمعي سيستم بهتري را ايجاد مي‌کند با رهبري جامع در سازمانهاي مختلف.پس سيستم رهبري جهاني چه شکلي خواهد بود؟ اين به معني اشتراک فضا با بازيگران اجتماعي ،شرکت‌ها و نوآوران است. دولت‌هاي فردي يا گروه‌هاي دولتي يک ائتلاف درميان گروه 20 به طور مثال مي‌تواند رهبران تجاري، سياسي و سازماني را براي حل يک مشکل جهاني متحد کند و رهبران سيستمي‌براي بهبود نتيجه در سطوح مختلف تلاش جامع خواهند
 داشت.
ترجمه : فاطمه مهتدي
بامقاومت سناتورها؛
گروه بين الملل - رهبر جناح جمهوريخواه در سناي آمريکا گفته است که‌امکان تصويب طرح خدمات درماني مورد نظر دونالد ترامپ، رئيس جمهوري از همين حزب، در مجلس سنا وجود ندارد.
سناتور ميچ مک‌کونل با اظهار نوميدي از تصويب طرح جايگزين قانون "حمايت از بيماران و مراقبت‌هاي قابل دسترس" موسوم به اوباماکر، گفته است که به جاي اين طرح در نظر دارد خواستار صدور مصوبه سنا به منظور تعويق اجراي اين قانون به مدت دو سال شود. به گزارش رويترز، سناتور برني سندرز دموکرات اين امر را سقوط تلاش جمهوريخواهان و پيروزي براي ميليون‌ها آمريکايي خواند که به اين طرح اعتراض کردند. برنامه جمهوري خواهان در حذف و جايگزيني برنامه بيمه خدمات درماني دوران باراک اوباما با عدم حمايت دو سناتور اين حزب از آن شکست ديگري براي دولت دونالد ترامپ است. به گزارش خبرگزاري اسوشتيدپرس، مايک لي و جري موران دو سناتور جمهوري خواه‌امريکايي گفتند که از اين برنامه که از سوي دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا مطرح شده، حمايت نمي‌کنند.برنامه بيمه خدمات درماني که قرار است جايگزين برنامه "بيمه خدمات سلامت" ارائه شده از سوي باراک اوباما، رئيس جمهوري سابق آمريکا شود "قانون تلفيق بهتر درماني" نام دارد.مايک لي با اشاره به عدم حمايتش از اين طرح گفت که اين اقدام براي کم کردن ماليات‌هاي استفاده شده در تامين مالي برنامه خدمات سلامت دوران اوباما به قدر کافي مناسب نيست.جري موران نيز به صورت مستقيم از اين لايحه انتقاد کرد و آن را يک "سياست نادرست" خواند و گفت: ما حالا بايد با يک روند باز قانوني را براي پيشبرد راه حل‌هاي خلاقانه آغاز کنيم که انتخاب بهتري را رقم بزند.دونالد ترامپ در توئيتي به سناتورهاي جمهوري خواه نوشت: آنها بايد برنامه خدمات درماني سلامت دوران اوباما را لغو کرده و بر روي برنامه جديد بيمه خدمات درماني کار کنند. دموکرات‌ها هم به آن ملحق مي‌شوند.ميچ مک‌کانل، رهبر اکثريت سناي آمريکا به دنبال از ميان برداشتن اختلاف نظرها درباره اين لايحه است و بايد به نگراني‌هاي افرادي چون مايک لي و ميانه‌روهايي که نگراني‌هايي شبيه او دارند، رسيدگي کند.دو سناتور جمهوري خواه ديگر "راند پل" و "سوزان کالينز" قبلا مخالفت خود را با برنامه بيمه خدمات سلامت مطرح شده از سوي ترامپ اعلام کردند.حزب جمهوريخواه اکثريت کرسي‌ها را در هر دو مجلس نمايندگان و سناي کنگره‌امريکا در اختيار دارد، اما اکثريت آن در مجلس سنا تنها دو کرسي است درحاليکه چهار سناتور از اين حزب با طرح جايگزيني اوباماکر مخالفت کرده‌اند و سناتورهاي دموکرات نيز به آن راي موافق نخواهند داد. سناتور مک‌کونل تاييد کرد که در ارتباط با اين طرح، حزب جمهوريخواه اکثريت ناچيز خود در سنا را از دست داده و به اين ترتيب، هيچ اميدي به تصويب اين طرح نيست.
طرح جنجالي خدمات درماني
در پي اعلام تصميم دو سناتور مخالف طرح، دونالد ترامپ در توئيتر خود نوشت: "جمهوريخواهان بايد قانون ورشکسته اوباماکر را همين حالا لغو کنند و روي برنامه خدمات درماني کاملا متفاوت ديگري کارکنند. دموکرات‌ها هم به آنان ملحق خواهند شد."
   افشاي جزئيات کمي‌از طرح جنجالي خدمات درماني نمايندگان جمهوريخواه حاکي از عدم کمک به قشر فقير و همچنين افراد مسن بوده است. دراين ميان پنهان کاري نمايندگان جمهوريخواه از نشان دادن اين طرح به نمايندگان دموکرات باعث نارضايتي سناتورهاي دموکرات و برخي از سناتورهاي جمهوريخواه چون جان مک کين بود. نمايندگان جمهوريخواهان کنگره‌اميدوار بودند که بتوانند طرح خدمات درماني را پيش از ماه آگوست تصويب کنند و بازنويسي قوانين مالياتي را شروع
 کنند.نمايندگان ميانه رو نسبت به قطع بيمه خدمات درماني براي افراد معلول و فقير ابراز نگراني کرده بودند درحاليکه محافظه کاران خواستار کاهش و از بين بردن چارچوب قانون اوباماکر هستند. جمهوريخواهان ميانه رو و اقليت دمکرات، همواره از اين امر ابراز نارضايتي کرده بودند که طرح جديد منجر به محروميت 20 ميليون آمريکايي از بيمه درماني مي‌شود خواهد شد. قانون خدمات درماني موسوم به اوباما کر به ابتکار باراک اوباما، رئيس جمهوري سابق آمريکا در مارس سال ٢٠١٠ در کنگره‌امريکا تصويب و به قانون تبديل شد. براساس اين قانون، پوشش خدمات درماني تعميم يافته و برخي از محدوديت‌هاي موجود در راه دسترسي به اين خدمات از ميان رفته است.شماري از جمهوريخواهان اين طرح را به خاطر افزايش مداخله و هزينه دولت در بخش خدمات درماني مورد انتقاد قرار داده بودند و يکي از محورهاي تبليغاتي دونالد ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي لغو اين قانون بود. وي وعده داده بود که با لغو قانون اوباماکر، قانون درماني ديگري را به جريان بياندازد که کم هزينه‌تر و موثرتر باشد اما به نظر مي‌رسد که در اين زمينه موفق به جلب نظر مساعد همه سناتورهاي هم حزبي خود هم نشده است.برخي ناظران، ناکامي‌آقاي ترامپ در الغاء قانون اوباماکر و جايگزيني آن با طرحي از سوي خود را شکست عمده ديگري براي رئيس جمهوري عنوان کرده‌اند. در کنار وعده جلوگيري از ورود مهاجران از برخي کشورهاي مسلمان به‌امريکا و احداث ديوار مرزي، لغو اوباماکر يکي از پر سروصدا‌ترين برنامه‌هاي انتخاباتي ترامپ بود که سياستمداران و تشکيلات سياسي فدرال آمريکا را به ضعف و بي‌اعتنايي به خواست مردم متهم مي‌کرد.
افزايش شکست در وعده‌هاي ترامپ
شکست در تصويب اين طرح ضربه اي سنگين سياسي به ترامپ بود که با گذشت شش ماه هنوز نتوانسته هيچ طرح بزرگي را به تصويب نهايي برساند.درکنار شکست وعده ترامپ در طرح خدمات درماني، وعده احداث ديوار مرزي با مکزيک با استهزاء مواجه شده و از آغاز آن خبري نيست، طرح محدوديت مهاجرتي نيز به خاطر مقاومت دستگاه قضايي آمريکا، که بر استقلال خود از حکومت تاکيد دارد، بر اساس يادداشت ديپلماتيک صادره از وزارت خارجه‌امريکا اکنون مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاي شهروندان آمريکايي از شش کشور مسلمان هدف فرمان مهاجرتي ترامپ مي‌توانند به اين کشور سفر
کنند. بر اساس يادداشت ديپلماتيک رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا ، خويشاوندان درجه يک شهروندان آمريکايي مانند مادربزرگ و پدربزرگ مي‌توانند به اين کشور سفر کنند. وزارت خارجه‌امريکا پس از صدور حکمي‌در دادگاه‌هاي آمريکا اين يادداشت را صادر کرد. حال برنامه خدمات درماني ترامپ پس از مدت‌ها تاخير با تغييرات اساسي اجرايي شده و جايگزيني سريع قانون اوباماکر نيز هنوز به جايي نرسيده است. به اين ترتيب، به نظر مي‌رسد که دونالد ترامپ، که داراي سابقه قابل توجهي در عرصه سياست آمريکا هم نبوده، ارزيابي دقيقي از اختيارات رئيس جمهوري در نظام سياسي آمريکا نداشته است. درصورت شکست نهايي اين طرح جمهوريخواهان بايد از ابتدا شروع به نگارش طرح خدمات درماني کنند.
مقامات قطري با ابراز تاسف از دست داشتن مسئولان اماراتي در هک سايت خبرگزاري رسمي‌اين کشور(قنا) تاکيد کردند که عاملان اين جنايت را تحت پيگرد قرار خواهد داد، درعين حال کارشناسان آمريکايي پيش بيني کردند که اين اقدام امارات موجب سردتر شدن رابطه واشنگتن با ابوظبي شود.
به گزارش 'الجزيره'، سيف بن احمد آل ثاني مديردفتر ارتباطات دولتي قطر با اشاره به خبر منتشر شده در روزنامه‌امريکايي واشنگتن پست که‌امارات را عامل هک سايت خبرگزاري قطر دانسته است، گفت : اطلاعات اين روزنامه جاي هيچ شک و شبهه اي باقي نمي‌گذارد که جنايت هک سايت خبرگزاري قطر رخ داده است. وي تاکيد کرد: اين اقدام از سوي يک کشورعرب حاشيه خليج فارس، نقض قانون بين المللي، توافقات شوراي همکاري خليج فارس، اتحاديه عرب، سازمان همکاري اسلامي‌و سازمان ملل است. به نوشته واشنگتن پست، مسئولان سازمان جاسوسي آمريکا فاش کردند که‌امارات عامل هک سايت خبرگزاري قطر در 24مي‌(سوم خرداد) گذشته است و مقامات بلندپايه‌اماراتي يک روز قبل از اجراي عمليات هکرها، درباره اين موضوع بحث و گفت وگو کرده‌اند. مديردفتر ارتباطات دولتي قطر افزود: تحقيقات دادستاني قطر در اين باره ادامه دارد و دادستاني اقدامات لازم را عليه عاملان اين جنايت انجام خواهد داد.مقامات اماراتي ازجمله انور قرقاش وزير مشاور درامورخارجه‌امارات و يوسف العتيبه، سفير امارات در آمريکا اين اتهام را رد کردند.

رئيس جمهور آمريکا در بيانيه اي مداخله جويانه، دولت '‎نيکلاس مادورو' رئيس جمهوري ونزوئلا را به ‏تحريم‌هاي شديد اقتصادي تهديد کرد.‏
ترامپ روز گذشته با انتشار بيانيه اي گفت: ايالات متحده در برابر متلاشي شدن ونزوئلا آرام نخواهد ‏نشست. اگر رژيم مادورو دست به تحميل مجلس موسسان قانون اساسي در سي ام جولاي بزند، ايالات متحده تحريم‌هاي اقتصادي ‏شديد و فوري وضع خواهد کرد.‏ترامپ مدعي حمايت از مردم ونزوئلا شد و گفت که‌امريکا خواستار برگزاري انتخابات آزاد در آن کشور است. ‏وي مادورو را يک 'رهبر بد' خواند که به خواست مردم کشورش توجه نمي‌کند.‏رهبران اروپايي از جمله مقام‌هاي اسپانيا و فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز به تازگي از مادورو انتقاد ‏کرده‌اند.‏مادورو در پاسخ به اين انتقادها گفته است: ونزوئلا کشوري آزاد و مستقل است و مستعمره اروپا نيست‎.مادورو افزود: بگذاريد اروپايي‌ها آنچه مي‌خواهند بگويند. ما اهميتي براي حرفهاي آنها قائل نيستيم. ما براي اين سرزمين، ‏منزلت و استقلال ونزوئلا اهميت قائل هستيم‎.‎مخالفان دولت ونزوئلا روز دوشنبه، خواستار اعتصابي 24 ساعته در ‏اين کشور با هدف اعمال فشار بر مادورو در کنار گذاشتن طرح بازنويسي قانون اساسي اين کشور شدند‎. ونزوئلا با يک بحران عميق اقتصادي دست به گريبان است و تورمي‌افسار گسيخته موجب گراني و کمبود شديد کالاهاي اساسي شده است؛ به گونه اي که مردم اين کشور گاه چندين ساعت را در صف‌هاي طولاني مي‌گذرانند.

مشاور امنيتي رهبر ميانمار بر اين باور است که تحقيقات سازمان درباره اتهامات شکنجه، تجاوز و کشتار مسلمانان روهينگيا تنها موجب تشديد تنش در استان راخين خواهد شد.
به گزارش رويترز، مشاور امنيتي آنگ سان سوچي رهبر ميانماردیروز به ديپلمات‌ها گفته است که ماموريت کميته ويژه تحقيق سازمان ملل براي تحقيق د رباره شکنجه، تجاوز و کشتار مسلمانان روهينگيا تنها منجر به تشديد تنش‌ها در استان راخين مي‌شود. بر اساس اين گزارش، ميانمار حاضر به صدور ويزاي سفر به 3 کارشناس سازمان ملل نشده است، اين کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در ماه مي‌انتخاب شدند تا درباره اتهامات بدرفتاري ارتش ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا تحقيق کنند. اين در شرايطي است که چين و هند حاضر به حمايت از قطعنامه سازمان ملل عليه ميانمار نشده‌اند.
اقليت مسلمان روهينگيا در ميانمار "بدون کشور و تابعيت" هستند و درگيري‌هاي فرقه اي از سال 2012 ميلادي تاکنون موجب آواره شدن ده‌ها هزار نفر شده است.
حدود 75 هزار مسلمان روهينگيا از آغاز سرکوب ارتش ميانمار در ماه‌هاي گذشته به بنگلادش آمده‌اند.دفتر خقوق بشر سازمان ملل پيش از اين از کشته شدن احتمالي صدها نفر از مسلمانان روهينگيا بر اثر اقدامات سرکوب گرايانه ارتش ميانمار در اين مدت پرده برداشته است.

احتمال کودتاي نمايندگان حزب حاکم محافظه کار عليه خانم ترزا مي‌نخست وزير انگليس در پاييز وجود دارد.
 به گزارش گاردين، نمايندگان حزب محافظه کار قصد جابجايي نخست وزير را پس از تعطيلات تابستاني دارند. اين درحالي است که ترزا مي‌سعي دارد تا در مذاکرات برگزيت قدرت خود را حفظ کند و به کابينه دستور داده تا درباره جزئيات مذاکرات مطلبي درز نکند.
وزير کشور انگليس اخيران به همکاران هم حزبي خود تذکر داد که به جاي مبارزه و تشديد تنش در داخل حزب محافظه کار ، اين نمايندگان مسئوليت خود را انجام دهند. خانم امبر راد در سخنان خود به طور کامل از نخست وزير انگليس حمايت کرد. اما خانم مي‌با چالش رهبري کشور روبروست. اين درحالي است که با آغاز مجدد مذاکرات مقامات انگليسي با اتحاديه اروپا در راستاي خروج اين کشور از اتحاديه ارزش پوند انگليس باز هم روند نزولي را در پيش گرفت. روز گذشته ارزش پوند استرلينگ به زير 1.31 دلار رسيد. آغاز مذاکرات چهار روزه خروج انگليس از اتحاديه اروپا در بروکسل باعث شده است که کارگزاران ارزي بازار جهاني نسبت به نتايج اين مذاکرات با حساسيت بالايي هوشيار باشند.دور دوم مذاکرات خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا با حضور وزير بريگزيت در بروکسل آغاز به کار کرد و اين دور از گفت‌وگوها چهار روز ادامه مي‌يابد.
يک ماه پس از اولين ديدار ديويد ديويس،‌ وزير بريگزيت بريتانيا و ميشل بارنيه، مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا در بريگزيت دو طرف مجددا ديدار مي‌کنند. انتظار مي‌رود ميشل بارنيه فرانسوي ديويس را براي پذيرش تعهدات مالي قابل توجه لندن تحت فشار قرار دهد و جزئيات بيشتري درباره ساير پيشنهادات ارائه کند.اين احتمال وجود دارد که انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا مجبور به پرداخت هزينه اي سنگين شود.اين درحالي است که نرخ تورم انگليس براي اولين بار در 9 ماه گذشته کاهش شديد داشته و به 2.6 درصد رسيده و حاکي از کاهش تمايل مشتريان به خريد اقلام مختلف است.

تمديد حکومت نظامي‌درفيليپين
سخنگوي رياست جمهوري فيليپين دیروز اعلام کرد که 'رودريگو دوترته' از کنگره خواسته است حکومت نظامي‌در جزيره ميندانائو را تا پايان سال تمديد کند تا نيروهاي مسلح به ادامه سرکوب تروريست‌هاي مرتبط با داعش بپردازند. شبکه 'راپلر' اعلام کرد رئيس جمهوري فيليپين در ديدار با قانونگذاران خواستار تمديد مدت 60 روزه حکومت نظامي‌شد که از دوم خرداد در جزيره ميندانائو برقرار کرده است.وي همچنين درخواست کرد مجالس سنا و نمايندگان در نشستي ويژه به بحث در مورد اين خواسته اش بپردازند .ارنستو آبلا' سخنگوي رياست جمهوري فيليپين نيز دیروز  در يک نشست خبري، گفت که رئيس جمهوري مجبور به مقابله با گروه‌هاي تروريستي محلي و هر چيزي است که‌امنيت عمومي‌ميندانائو را تهديد مي‌کند. ميندانائو' جزيره اي با 22 ميليون جمعيت در جنوب فيليپين است که طي چند دهه گذشته حرکت‌هاي استقلال طلبانه مسلمانان و شورش مارکسيستي در آن صورت گرفته و از سوي ديگر تروريست‌هاي مائوته و ابوسياف مرتبط با داعش از دوم خرداد اقدام به اشغال بخشي از شهر 'مراوي' در اين جزيره کردند. رئيس جمهوري فيليپين پس از اشغال بخشي از شهر مراوي توسط تروريست‌ها که تاکنون بيش از 500 تن در درگيري‌هاي آن کشته شده‌اند، اعلام حکومت نظامي‌کرد.

سفر اردوغان به عربستان و کويت وقطر
دفتر رياست جمهوري ترکيه از سفر رئيس جمهور اين کشور به عربستان، کويت و قطر خبر داد. به گزارش النشره، دفتر رياست جمهوري ترکيه اعلام کرد: رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه روزهاي 23 و 24 ماه جاري ميلادي از عربستان، کويت و قطر ديدن خواهد کرد. کشورهاي مصر، عربستان، بحرين و امارات اخيرا روابط ديپلماتيک خود با قطر را قطع کرده و براي از سرگيري آن خواسته‌هايي را مطرح کردند. قطر اين خواسته‌ها را رد کرد و آنها را غيرواقعي و غيرقابل اجرا دانست. در اين ميان، دولت ترکيه حمايت خود از قطر را اعلام داشته است. ترکيه يک پايگاه نظامي‌در قطر دارد و بر شمار نيروهاي خود در اين پايگاه افزوده است.

جمهوري خودخوانده دونتسک
کشوري جديد شد

جمهوري خودخوانده موسوم به جمهوري خلق دونتسک که از سوي شورشيان جدايي طلب شرق اوکراين ايجاد شده از تشکيل يک کشور جديد به نام "مالوروسيا" خبر داد که بر طبق گفته رهبران اين جمهوري يک کشور جانشين براي اوکراين خواهد بود. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، الکساندر زاخارچنکو، رهبر جمهوري خلق دونتسک ديروز از پيشنهاد يک دوران اتحاد سه ساله با هدف تشکيل کشور جديدي به نام مالوروسيا (روسيه‌اي کوچک) به عنوان راهي براي حل جنگ داخلي سه ساله اوکراين خبر داد. زاخارچنکو به خبرنگاران گفت: ما پيشنهاد تشکيل کشور مالوروسيا را داديم. مالوروسيا يک کشور نوپاي مستقل است. براي آن يک فرايند احتمالي سه ساله در نظر گرفته شده است. او گفت: مذاکرات در داخل جمهوري خلق دونتسک به اين نتيجه رسيد که اوکراين يک کشور شکست خورده است.او از جامعه بين‌المللي خواست تا از طرح پيشنهادي او حمايت کند.