موافقت اصولي با آغاز فعاليت ايرلاين‌هاي جديد
رييس سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اين که تعدادي از شرکت‌هاي هواپيمايي جديد توانسته‌اند موافقت اصولي براي آغاز به کار خود را دريافت کنند، اظهار کرد: مرحله بعدي براي اين ايرلاين‌ها خريد و وارد کردن هواپيماهاي مورد نياز است.
علي عابدزاده با اشاره به بهبود نسبي شرايط صنعت هوايي ايران در سال ۱۳۹۵، تصريح کرد: خوشبختانه ارزيابي عملکرد و آمارهاي به دست آمده از عملکرد اين صنعت در سال گذشته نشان مي‌دهد که ما رشد قابل توجه و مثبتي را به ثبت رسانده‌ايم.به گفته وي، وضعيت ناوگان هوايي و کيفيت خدمات ارائه شده به مسافران اصلي‌ترين شاخص‌هايي است که در سال ۱۳۹۵ پيشرفتي محسوس را به ثبت رسانده است.

ضرورت توجه به عدم ايمني و بحران هويت در شهرها
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در دولت يازدهم براي اولين‌بار، براي ۵۴۳ شهر، بالغ بر ۲۷۰۰ محله، که از معضلات حاشيه‌نشيني و زندگي در بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري رنج مي‌برند، برنامه‌اي جامع تهيه و تدوين شده و طي آن، اقداماتي در دو بخش درمان و پيش‌گيري و پيش‌نگري، به انجام رسيده‌است.محمدسعيد ايزدي، اظهار داشت: تدوين نقشه‌هاي کاداستر و برنامه‌هاي احداث کمربندي سبز در ۱۴ استان طي ۲ سال گذشته، تلاش‌هاي انجام‌شده براي جلوگيري از مهاجرت و مديريت فرايند جابه‌جايي در شهرها و ...، از جمله برنامه‌ها در بحث پيش‌نگري است که به کمک کارگروه فوق‌الذکر به انجام رسيده‌است.

رشد مثبت ۴ درصدي بخش ساختمان
مرکز آمار در تازه‌ترين گزارش خود از رشد اقتصادي کشور در سال ۹۵ ،‌ رشد سه‌ماهه آخر پارسال بخش ساختمان را بعد از ۴ سال رشد منفي، مثبت ۴ درصد نشان داده است که به اعتقاد کارشناسان اين رشد هر چند کند ولي ادامه دار خواهد بود و در نيمه دوم سال در تعداد معاملات خود را نشان خواهد داد.
به گزارش ايران رشد بخش مسکن رشدي منفي بوده‌اما براساس آمار جديد فعاليت‌هاي بخش ساختمان پس از ۱۸فصل رشد مداوم منفي، در زمستان سال ۹۵ به رشد مثبت ۴ درصدي رسيده است که افزايش صدور پروانه‌هاي ساختماني دليل اين رشد است
از سوي نمايندگان مجلس و تشکل‌هاي عمراني مطرح شد:
پيشنهاد رييس دولت دوازدهم مبني بر معرفي عباس آخوندي به منظور تصدي دوباره وزارت راه و شهرسازي عمدتا با استقبال نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌و فعالان حوزه‌هاي گوناگون راه و شهرسازي مواجه شد.
 نمايندگان مجلس از اقدامات مثبت او، به خصوص در بخش حمل و نقل گفتند، و نمايندگان سنديکاها و انجمن‌هاي گوناگون اقدامات وي را در زمينه‌هاي ريلي و هوايي ستودند و در گفتگوبا رسانه‌هاي ارتباط جمعي و نيز صدور بيانيه‌هايي خواستار راي اعتماد مجلس به آخوندي و ابقاي او در دومين کابينه حسن روحاني شدند. در ادامه بخش‌هايي از اظهارات نمايندگان مجلس، و قسمت‌هايي از نامه‌ها و بيانيه‌هاي فعالان بخش‌هاي مسکن و حمل و نقل از نظر خوانندگان گرامي‌مي‌گذرد.
آخوندي اين بار هم از مجلس راي اعتماد مي‌گيرد
رييس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه آخوندي اين بار هم از مجلس راي اعتماد مي‌گيرد، گفت: موضوع مسکن فرادستگاهي است و تنها يک وزارتخانه راه و شهرسازي نمي‌تواند عامل خروج رکود از بازار مسکن باشد.
محمدرضا رضايي در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه آخوندي در وزارت راه و شهرسازي تجربه 4 ساله کسب کرده است و مي‌تواند در ادامه مديريت وي و تصميم گيري‌ها بسيار موثر باشد، گفت: عملکرد آخوندي در بخش حمل و نقل و ترابري قابل قبول است و وي در کابينه دولت دوازدهم باقي مي‌ماند.
وي همچنين با اشاره به عملکرد آخوندي در بخش مسکن ، گفت: بايد قبول کنيم که موضوع مسکن فرا دستگاهي است و تنها برنامه و سياست‌هاي يک نهاد و وزارتخانه نمي‌تواند در اين حوزه تاثير گذار باشد. يک وزارتخانه نمي‌تواند مشکلات حوزه مسکن را رفع کند. براي خروج رکود از بازار مسکن بايد بانک‌ها و نهادهاي اقتصادي کشور با وزارت راه وشهرسازي همکاري و تعامل داشته باشد.
آخوندي يک وزير با جرات است
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه مجلس به آخوندي اعتماد مي‌کند و موافق ابقاي وي در دولت دوازدهم است، گفت: بايد نقد منصفانه به عملکرد وزير راه و شهرسازي داشت و عملکرد آخوندي در حوزه حمل و نقل و ترابري بي سابقه بوده است. مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به نوسازي ناوگان هوايي در دولت يازدهم اظهار داشت: پس از برجام تحول عظيمي‌در صنعت هوايي کشورمان رخ داد به طوري که توانستيم با شرکت‌هاي بزرگ هواپيماساز قرارداد خريد 200 فروند هواپيما منعقد کنيم که تاکنون 7 فروند هواپيماي جديد وارد ناوگان هواپيمايي کشورمان شده است.
لاهوتي با بيان اينکه آخوندي يک وزير با جرات است گفت: اگر جرات و جسارت آخوندي نبود تصميم‌گيري در اين حوزه‌ها سخت‌تر انجام مي‌شد.
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه درباره عملکرد اخوندي در بخش مسکن اظهار داشت: يکي از دلايلي که باعث شد مسکن اجتماعي در دولت يازدهم به اجرا نرسد، اتمام پروژه مسکن مهر بود. اعتبارات وزارت راه و شهرسازي معطوف اتمام تعهد دولت قبل در بخش مسکن مهر شد و در دولت يازدهم بيش از 55 درصد مسکن مهر به متقاضيان تحويل داده شد.
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه مجلس به ابقاي آخوندي در دولت دوازدهم راي موافق مي‌دهد، گفت: آخوندي دو بار در چهار سال گذشته براي استيضاح در مجلس حاضر شد که هر بار راي موافقان وي بيشتر شد. به طور قطع اين بار هم مجلس به آخوندي اعتماد مي‌کند.
آخوندي فردي توانمند است
نماينده مردم سپيدان در مجلس با بيان اينکه وزارت راه وشهرسازي وزارتخانه اي سنگين و پرماجرا است و يکي از وزارتخانه‌هاي که داري ابعاد مختلف و تاثيرگذاراست،تصريح کرد: توسعه زيرساخت‌هاي عمراني کشور به نوعي با وزارت راه و شهرسازي گره خورده، بنابراين اين وزارتخانه نيازمند به وزير بسيار توانمندي است.
علاءالدين خادم درگفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت ادامه داد:آخوندي فردي توانمند است که مي‌تواند وضعيت حوزه راه و شهرسازي را ساماندهي کند وما انتظار داريم ايشان بتوانند توسعه زيرساختهاي روستايي و تحولاتي که در زمينه حمل‌ونقل وجود دارد را عملياتي کنند و همچنين تعاملات مناسب تر با نمايندگان ايجاد کند که در نهايت بنده راي موافق به ايشان براي تصدي دوباره ايشان به وزارت راه و شهرسازي مي‌دهم.
سياست‌هاي اجرايي وزير راه در دولت دوازدهم ادامه پيدا کند
دبير انجمن شرکت‌هاي سرمايه گذار در آزادراه‌ها افزود: واقعيت اين است که‌امروز شرکت‌هاي پيمانکاري در شرايط نامساعدي در پروژه‌هاي عمراني مشغول به کار هستند اما با اين وجود عملکرد وزير راه و شهرسازي در بخش اجرايي در حوزه راه و ترابري قابل قبول است.
خدايار خاشع تاکيد کرد: سياست‌هاي اجرايي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم در حوزه زيرساخت‌ها و ترابري بايد در دولت دوازدهم هم ادامه پيدا کند.
دبير انجمن شرکت‌هاي سرمايه گذار در آزادراه‌ها با اشاره به منطقي شدن توزيع پروژه‌هاي عمراني بين شرکت‌هاي پيمانکاري اظهار داشت : يکي از نقاط قوت مديريت آخوندي در بخش حمل و نقل را منطقي شدن توزيع پروژه‌هاي عمراني مي‌دانم. در طول چهار سال گذشته تمام پروژه‌ها بدون اينکه ارجحيت وجود داشته باشد يا اينکه شرکت‌هاي شبه دولتي در اولويت باشند، از طريق مناقصه واگذار شدند.
دبير انجمن شرکت‌هاي سرمايه گذار در آزادراه‌ها با بيان اينکه عملکرد اخوندي در بخش‌هاي اجرايي در حوزه زيرساخت‌ها قابل قبول است، گفت: خوشبختانه با تغيير مديريت‌ها در طول چند ماه اخير در شرکت ساخت شاهد پيشرفت پروژه‌ها بوده‌ايم اما قطعا آقاي آخوندي در دولت دوازدهم بايد نسبت به تغيير مديران اقتصادي خود اقدام کند.
    حمايت سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني از حضور آخوندي
به گزارش ايلنا، سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني ايران طي نامه اي خطاب به نمايندگان مجلس پيرامون موضوع راي به گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت خانه‌هاي راه و مسکن از حضور عباس آخوندي در دولت دوازدهم دفاع کرد. در بخشي از اين نامه‌امده است:
براي وزارت راه و شهرسازي انتخاب و معرفي جناب آقاي دکتر آخوندي مايه دلگرمي‌تلاشگران عرصه آباداني کشور شد. دکتر آخوندي برنامه‌اي با محورهاي اصلي توسعه يکپارچه شبکه حمل و نقل در قالب ۱۰کريدور، افزايش سهم حمل و نقل عمومي، تأمين منابع مالي پايدار و تنوع‌بخشي به آن، افزايش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، رفع موانع قابليت زيست‌پذيري شهرها، توسعه و اعتلا مهندسي ساختمان را ارائه نموده‌اند.
ايشان با برخورداري از شيوه‌هاي مديريتي روزآمد، توجه به تکنولوژي نوين جهت توسعه کيفي و نيز دوري کردن از تصميمات لحظه‌اي و اتکا به تصميمات کارشناسي و اهتمام به کنترل کيفي پروژه‌ها و توجه ويژه به ملاحظات زيست‌محيطي همواره به دنبال سرآمدي هستند.
درخواست انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي تهران و حومه از نمايندگان مجلس
انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي تهران و حومه با ارسال بيانيه‌اي خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌حمايت اعضاي اين انجمن را از وزير پيشنهادي دولت دوازدهم اعلام کرد.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در بخشي از اين بيانيه‌امده است:
جناب آقاي دکتر آخوندي درطول دوران مسئوليت وزارت راه و شهرسازي در دولت يازدهم نهايت سعي و تلاش خود را نموده تا صنعت حمل‌ونقل بين‌المللي کشور اعم از ريلي، دريايي، هوايي و جاده‌اي عليرغم سياست‌هاي خصمانه دشمنان نظام مقدس در عرصه بين‌المللي حضوري فعال داشته باشد و نه تنها جايگاه خود را حفظ نمايد بلکه آن را توسعه دهد.
لذا از محضر شما بزرگواران نمايندگان معزز مجلس شوراي اسلامي‌استدعا مي‌نماييم تا با دادن راي اعتماد به جناب آقاي دکتر آخوندي موجب گردند که خدمات ارزشمند و شايان ايشان در راه توسعه و اعتلاي حمل‌ونقل و ترانزيت کشور کما في‌السابق ادامه يابد.
حمايت اتحاديه صنايع هوايي و فضايي کشور از آخوندي در دولت دوازدهم
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، اتحاديه صنايع‌ هوايي‌و‌فضايي ايران، در نامه‌اي خطاب به نمايندگان دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌درباره موضوع راي به گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت راه و شهرسازي از عباس آخوندي براي حضور در کابينه دولت دوازده دفاع کرد. در بخشي از اين نامه چنين آورده شده است:
نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي
اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران مفتخر است تا ضمن عرض تبريك انتخاب مجدد جناب آقاي دكتر آخوندي به عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي دولت دوازدهم كه در دوره اول صدارت در اين وزارتخانه منشا اقدامات پراهميت ملي براي صنعت هوايي و هوانوردي ايران عزيز بوده‌اند و با اميد به اينكه كشور همچنان در دوره جديد نيز از بركت حضورشان بهره‌مند گردد، برخود واجب مي‌دانيم با مصداق حديث شريفه «من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق» از اهتمام دولت محترم، به ويژه وزير راه و شهرسازي و تيم تلاشگر تحت مديريت ايشان، بابت زحماتي كه در اين مهم متحمل شده‌اند كمال تشكر را داشته باشيم.
اعلام حمايت ۶۰۰ هزار راننده حمل کالاي کشور و ۱۶۴ تشکل صنفي از وزير پيشنهادي راه و شهرسازي
رئيس کانون انجمن‌هاي صنفي رانندگان ناوگان حمل کالاي سراسر کشور به نمايندگي از ۶۰۰هزار راننده اين ناوگان حمايت کانون را از انتخاب دوباره عباس آخوندي به عنوان وزير راه و شهرسازي اعلام کرد.
در قسمتي از اين بيانيه‌امده است:
آقاي دکتر آخوندي وزير محترم راه و ترابري در دوران تصدي خود نهايت همکاري را با صنف زحمت‌کش رانندگان جاده‌اي کشور مبذول داشته‌اند و هرزمان ديدار ايشان لازم بوده است برايمان وقت گذاشته و درجهت حل مشکل مساعدت لازم را فرموده‌اند .
لازم به يادآوري است که اينجانب و هيئت مديره و ۱۶۴ تشکل صنفي ابواب جمع اين کانون نهايت رضايت را از عزيزان فوق‌الذکر داريم و آرزومند ابقاي آنها در دولت محترم تدبير و اميد بوده و خواهان راي اعتماد نمياندگان محترم به وزير محبوب خود هستيم
حمايت کانون سراسري انجمن‌هاي حمل‌و‌نقل ايران از وزير پيشنهادي راه‌و‌شهرسازي دولت دوازدهم
کانون سراسري انجمن‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي در نامه‌اي به نمايندگان دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌ضمن اعلام حمايت از آخوندي، خواستار تداوم حضور وي در دولت براي توسعه و اعتلاي حمل‌و‌نقل کشور شدند.
در قسمت‌هايي از اين نامه مي‌خوانيم: آقاي دکتر آخوندي از زمان پذيرش مسئوليت وزارت راه و شهرسازي دولت يازدهم تاکنون تمام مساعي خود را در راه اعتلاي صنعت حمل‌و‌نقل بين‌المللي کشور به عمل آورده و خدمات شاياني را در اين خصوص به عمل آورده است ... (لذا) از محضر مبارک نمايندگان محترم مجلس‌شوراي‌اسلامي‌درخواست مي‌گردد با دادن راي اعتماد به جناب آقاي دکتر آخوندي وزير محترم پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي تداوم بخش خدمات شايان و ارزشمند ايشان در راستاي توسعه و اعتلاي حمل و نقل کشور گردند.
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان از ثبت رقم بيش از ۳۳ ميليون تن تخليه و بارگيري انواع کالا و ترابري ۷.۷ ميليون نفر سفر دريايي در کارنامه عملياتي بنادر تجاري و مسافري اين استان طي چهار ماه اخير خبر داد.
اله مراد عفيفي پور ضمن ارائه گزارشي از عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان طي چهار ماهه نخست سال ۹۶ اظهار کرد: طي اين مدت، در مجموع ۳۳ ميليون و ۷۹۷ هزار و ۸۱۱ تن کالاي نفتي و غيرنفتي در بنادر اين استان تخليه و بارگيري شد.
وي با اشاره به افزايش هشت درصدي عمليات جابجايي کالاي غيرنفتي در بنادر اين استان، افزود: از مجموع عمليات انجام شده، ۲۲ ميليون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ تن مربوط به کالاهاي غيرنفتي و ۱۱ ميليون و ۲۵۵ هزار و ۷۳۵ تن به کالاهاي نفتي اختصاص دارد.
ترانشيپ کالا دو برابر شد
عفيفي پور گفت: طي چهار ماهه نخست سال جاري، بالغ بر يک ميليون و ۱۹۳ هزار و ۹۸۵ تن کالاي غيرنفتي از طريق اين بنادر ترانشيپ شد که ثبت رشد ۱۲۴ درصدي، نشانگر افزايش بيش از دو برابري اين بخش از عمليات است.
مديرکل راه و شهرسازي استان خوزستان از افتتاح ۱۰ کيلومتر از قطعات پاياني بزرگراه اهواز- سوسنگرد- بستان- چزابه در محور بستان- چزابه طي هفته دولت خبر داد و با اشاره به اينکه اهواز پس از مشهد بيشتر حاشيه‌نشين را به خود اختصاص داده است، گفت: ۷۴۶۳ واحد مسکن مهر فاقد متقاضي در خوزستان داريم که در مرحله قبل از فونداسيون قرار دارند.
منوچهر رحماني، مديرکل راه و شهرسازي استان خوزستان درمعرفي مهمترين اقدامات و برنامه‌هاي اين اداره‌کل درحوزه‌هاي مختلف عنوان کرد: يکي از مهمترين پروژه‌هاي راهسازي استان، محورهاي اهواز- حميديه- سوسنگرد و سوسنگرد- بستان- چزابه است که به علت ترانزيت کالا از خوزستان به عراق و قرار داشتن در مسير راهپيمايي اربعين و راهيان نور داراي اهميت هستند. ۱۰ کيلومتر از محور بستان- چزابه در دست اجراست که هفته دولت يعني تا پيش از اربعين افتتاح مي‌شود. همچنين هفته دولت شاهد افتتاح پل هلايجان ۸۰ متري هلايجان قبل از شهر ايذه در مسير اهواز- ايذه- شهرکرد خواهيم بود.وي گفت: از ديگر پروژه‌هاي در دست اجرا مي‌توان به کمربندي مسجد سليمان به طول ۱۴ کيلومتر در محور اهواز- مسجد سليمان- شهرکرد و کمربندي انديمشک در محور اهواز- انديمشک- خرم‌آباد اشاره کرد که سال آتي به بهره‌برداري مي‌رسند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: مطالعات ۱۰ شهر جديد در حال انجام است که از اين تعداد، شهرهاي تيس، جاسک، تابناک، پارسيان، سيراف و پارس در سواحل مکران قرار دارد.
محسن نريمان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: مطالعات ۱۰ شهر تحت عنوان نسل نو شهرهاي جديد آغاز شده است. بعضي از اين شهرها مثل "تيس" به مرحله تصويب در شوراي عالي شهرسازي رسيده است. برخي ديگر نيز در شوراهاي برنامه ريزي استان‌ها و بعضي ديگر توسط مشاوران در مرحله مکان يابي هستند. پيشرفته‌ترين آنها شهر "تيس" در منطقه مکران سواحل درياي عمان بين چابهار و کنارک است که ان‌شاءالله جزو اولين اقدامات دولت دوازدهم خواهد بود که به مرحله اجرا مي‌رسد.
وي افزود: رويکرد ما در ارتباط با شهر "تيس" اين است که از سرمايه گذاري بخش خصوصي استفاده کنيم.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در خصوص افق جمعيت "تيس" گفت: تيس فعلا به عنوان شهر گردشگري و مسکوني توامان ديده شده است. يک اصلاحيه هم در حال بررسي داريم که در شوراي عالي شهرسازي انجام شود. معمولا شهرهاي جديد را براي ۱۰۰ هزار نفر جمعيت طراحي مي‌کنيم ولي پتانسيل تيس اين است که تا ۲۰۰ هزار نفر را در خود جاي دهد.
نريمان تصريح کرد: به علت توسعه بندر چابهار که منجر به اشتغال مستقيم و غيرمستقيم ۱۵ هزار نفر مي‌شود و وجود کارخانه پتروشيمي‌از ما درخواست کردند که براي ۶۰۰۰ نفر واحد مسکوني بسازيم؛ زيرا با توجه به حاشيه نشيني که در منطقه چابهار اتفاق افتاد براي پاسخگويي به اين مساله، شهر "تيس" طراحي شد که بتوانيم مساله حاشيه نشيني، نياز واحدهاي مسکوني، توسعه بندر چابهار، طرحهاي توليدي در رابطه با پتروشيمي‌و ساير طرحهاي صنعتي را به سرانجام برسانيم.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که با توجه به مغفول ماندن سواحل مکران آيا شهرهاي ديگري در اين منطقه احداث مي‌کنيد، گفت: بله قطعا، ما در سواحل مکران صرفا به "تيس" اکتفا نکرديم و شهرها جديد جاسک، تابناک، پارسيان، سيراف و پارس را هم در دست مطالعه داريم.
موافقت با ساخت ۴ سازه دريايي
 در سواحل شمال و جنوب کشور

مسئول دبيرخانه کميته صدور مجوز سازه‌هاي دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت:کميته صدور مجوز سازه‌هاي دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با تمديد و مجوز ساخت ۴ سازه دريايي سواحل کشورموافقت کرد. به گزارش خبرگزاري مهر حميد خليلي گفت : پس از دريافت مدارک متقاضيان از طريق سامانه جامع مديريت و نظارت بر سواحل کشور درخواست‌هاي آنان از ديدگاه حقوقي، امور بندري، اموردريايي، حفاظت ايمني و محيط زيست، سازه دريايي و مهندسي سواحل اين درخواست‌ها مورد بحث و بررسي کارشناسي قرار گرفت.رئيس اداره مديريت سواحل و بنادر سازمان بنادر و دريانوردي افزود: کميته صدور مجوز سازه‌هاي دريايي با حضور اکثريت اعضا و مشاورين در نهايت با تمديد مجوز ساخت کارگاه شناورهاي دريايي و نيز ساخت مرکز تعمير شناور در استان بوشهر موافقت کرد.مسئول دبيرخانه کميته صدور مجوز سازه‌هاي دريايي سازمان بنادر اظهارداشت: اين کميته همچنين با تمديد مجوز ساخت بندر صيادي امام (ره) در استان خوزستان و تمديد موافقت اوليه مجموعه تفريحي شهرداري نوشهر در سواحل شمال کشور موافقت کرد.بر اساس اين گزارش، طبق بند ۲۲ ماده ۳ آيين نامه سازمان بنادر و دريانوردي مصوب سال ۱۳۴۸ مجلس و الحاقيه تبصره مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شوراي اسلامي، اين سازمان موظف است از ساخت و ساز و يا بهره برداري از تاسيسات و تجهيزات فاقد مجوز از طريق مراجع ذيصلاح قانوني در سواحل کشور جلوگيري کند.

اعطاي جايزه جهاني دريانورد شجاع به کاپيتان فقيد ايراني
سازمان بين المللي دريانوردي (IMO) طي ابلاغ کتبي به سازمان بنادر و دريانوردي ايران، کاپيتان امير جنبد را به عنوان «دريانوردي شجاع» شايسته قدرداني و دريافت جايزه جهاني شجاعت دانست. به گزارش مهر به نقل از سازمان بنادر و دريانوردي، به دنبال معرفي نامزد جمهوري اسلامي‌ايران براي دريافت جايزه شجاعت دريانوردي آيمو در سال ۲۰۱۷، دبيرکل آيمو طي نامه اي به مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: «بدين‌وسيله افتخار دارم به اطلاع برسانم کاپيتان جنبد فرمانده شناور گل افروز به علت دلاوري بي نظير خود در نجات ۸ هزار خدمه شناور تفريحي ترکر ۲ در شرايط بسيار نامساعد جوي و دريايي در تاريخ ۳ ژانويه ۲۰۱۷، از سوي شوراي آيمو شايسته دريافت تقديرنامه شناخته شده است.»کي تاک ليم همچنين ضمن ابراز همدردي عميق و تسليت صميمانه به سازمان بنادر و دريانوردي و خانواده محترم کاپيتان جنبد براي درگذشت اين دريانورد شجاع، آورده است: «نجات جان افراد دچار سانحه در دريا يکي از شريف‌ترين فعاليت‌هاي انساني است؛ چرا که فرد جان خود را براي نجات ديگران در معرض خطر قرار مي‌دهد.»دبيرکل آيمو با تبريک و مباهات به جامعه دريايي به خاطر زحمات و دلاوري‌هاي کاپيتان جنبد، گفت: «مرحوم جنبد مصداق والاترين سنت‌هاي دريانوردي است که از ديرباز نزد زنان و مردان فعال در درياها و کشتي‌ها جريان داشته است.»کي تاک ليم در پايان اين نامه آورده است: «شهامت و تجربه کاپيتان جنبد شايان تقدير و تمجيد است و آمرزش روح بزرگ وي را از خداوند خواستاريم.»

رشد ۵۵ درصدي ترانزيت ريلي
 معاون سير و حرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران از رشد ۵۵ درصدي ترانزيت ريلي در ماه‌هاي ابتدايي سال ۱۳۹۶ خبر داد.به گزارش ايسنا، ابراهيم محمدي در نشست خبري تشريح کرد: در شرايطي که در مدت مشابه سال گذشته ترانزيت کل ريلي ايران ۳۰۹ هزار تن بوده در ماه‌هاي ابتدايي امسال اين رقم به ۴۷۵ هزار تن رسيده که رشدي قابل توجه را نشان مي‌دهد.به گفته وي، سال قبل کل آمار ترانزيت ايران يک ميليون و ۲۰۰ هزار تن بوده که راه‌آهن اميدوار است در سال جاري با دستيابي به اهداف در نظر گرفته شده اين رقم به سه ميليون تن برسد.معاون سير و حرکت راه‌آهن درباره آخرين آمار حمل بار داخلي از سوي راه‌آهن نيز توضيح داد: در حال حاضر آمار بار داخلي رشدي ۱۲.۵ درصدي را نشان مي‌دهد و در حوزه تن – کيلومتر نيز افزايشي هفت درصدي داشته‌ايم. در اين حوزه بيشترين تاثير را جا به جايي مواد معدني به خود اختصاص داده‌اند.محمدي ادامه داد: در کنار مواد معدني يکي از اصلي‌ترين مسائلي که توانسته رشد حمل بار را گسترش دهد، بحث جا به جايي گندم از طريق ريل است. خوشبختانه در استاني مانند سيستان و بلوچستان ۱۰۰درصد جابجايي گندم از طريق ريل صورت مي‌گيرد و در قزوين نيز بنا داريم در آينده نزديک يک پايانه تخليه گندم ريلي فعال کنيم.

افزايش نرخ اجاره مسکن
 تا ۳ برابر نرخ تورم!

دبير کانون سراسري انبوه‌سازان گفت: عليرغم اين‌که همه انتظار داشتند افزايش نرخ اجاره، کمتر از نرخ تورم باشد اينگونه نشد و مشاهده مي‌شود در بعضي از مناطق حتي تا سه برابر نرخ تورم، نرخ اجاره يا رهن افزايش پيدا کرده که نشان از بي‌برنامگي در بازار اجاره مسکن در کشور است.فرشيد پورحاجت در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌که صنعت ساختمان چهارمين سال بحراني خود را سپري مي‌کند، اظهار کرد: شرايط بازار مسکن شامل مؤلفه‌هاي خريد و فروش و بازار اجاره مي‌شود و اگر در اين بازارها مشکلي به وجود آيد، ناشي از بهم خوردن نظم عرضه و تقاضاست.وي با اشاره به اين‌که در حال حاضر بازار فروش مسکن نسبت به دوره‌هاي گذشته مقداري رشد مثبت داشته است، خاطرنشان کرد: البته انتظارات بازار مسکن از شرايط، هنوز محقق نشده است، زيرا بازار مسکن همچنان داراي عملکرد مثبت نيست.پورحاجت تصريح کرد: بايد اهتمام ويژه نسبت به بازار مسکن کشور و سرمايه‌هاي مردم شود. البته با حمايت‌هايي شامل ارائه بسته‌هاي تشويقي و انگيزشي اعم از بسته‌هاي تشويقي مالياتي و سرمايه‌اي مي‌توانيم شاهد شکوفايي اين بازار باشيم.وي با بيان اين‌که در بازار رهن و اجاره‌املاک شرايط مطلوبي ديده نمي‌شود، عنوان کرد: در تابستان امسال متفاوت از تابستان سنوات گذشته وارد بازار مسکن شديم. شرايط اجاره و رهن در تابستان ۱۳۹۶ براي مستاجران بسيار سخت بوده است. مردم براي تهيه مسکن مورد نياز مشکلات خاص خود را دارند و افزايش قيمت اجاره و رهن نسبت به پيش‌بيني‌هايي که مي‌شد، بيشتر شده است.