2 هزار كودك مطلقه در كشور وجود دارد
گروه اجتماعي: ازدواج کودکان به خودي خود مشکلي جدي است. علاوه بر اين مشکل، آسيب‌شناسان پرده از روي مشکل ديگري با عنوان «افزايش کودکان مطلقه» برداشته‌اند. هرچند تلاش‌هاي زيادي در بخش‌هاي مختلف براي جلوگيري از ميزان آسيب‌هاي اجتماعي براي كودكان جامعه برداشته شده، اما هنوز هم مشكلات زيادي در اين حوزه وجود دارد.
تيرماه سال‌جاري بود كه پروانه سلحشوري، رئيس فراکسيون زنان مجلس از تلاش براي افزايش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ سال خبر دادو اعلام كرد كه ما کودکان مطلقه 15 ساله در کشور داريم. «بيوه کودک» از جمله پديده‌هاي نوظهور در کشور است که با وجود همه هشدارهاي کارشناسان، شيوع روز افزوني داشته و در پي ازدواج‌هاي زير 15 سال در کشور، عامل بروز ناهنجاري‌هاي فرهنگي در کشور مي‌شود. آمار ازدواج‌هاي کودکانه در کشور بيشتر مي‌شود و به تبع آن، تعداد بيوه کودک‌ها بيشتر. در عصر مدرنيته شدن و گسترش شهرنشيني و بالا رفتن سن ازدواج باز در شهرهايي که بر اصول سنتي‌شان پايبند هستند، ازدواج در سنين کمتر از 15 سال بسيار مشهود است، بچه‌هايي که در دنياي کودکي يا بلوغ بايد مسئوليت زندگي را براساس سنت‌هاي پدر و مادران خود را بر دوش بکشند بدون اينکه اراده و اختياري در اين زمينه داشته باشند.
کارشناسان مي‌گويند فقر فرهنگي و پايبندي به اصول و عقايد قديمي‌و سنتي هنوز در بسياري از خانواده‌هاي ايراني وجود دارد که دختر و پسر کودک يا نوجوان خود را اسير و قرباني اين پايبندهايي که ناشي از پايين بودن سطح آگاهي و فرهنگ آن خانواده است، مي‌کنند. تبعات ازدواج دختر و پسر در دوران کودکي يا نوجواني، تبعات منفي و آسيب‌هاي اجتماعي زيادي را در آينده بر آنان بوجود مي‌آورد، بچه‌هايي که هنوز به شعور و آگاهي کامل نرسيده‌اند، بايد بار بزرگي از زندگي متاهلي را بدون رغبت و براساس خودخواهي‌هاي والدين خود به دوش بکشند.
وجود 2 هزار كودك مطلقه در كشور
در همين حال يک نماينده مجلس با اشاره به وجود ۲ هزار کودک در کشور، نسبت به سقط جنين‌‌هاي مکرر برخي کودکان ابراز نگراني کرد. طيبه سياوشي در گفتگو با ايلنا در رابطه با آمار کودک‌بيوه‌ها در کشور بيان داشت: طرح افزايش سن ازدواج کودکان تحت تاثير آمار افزايش تعداد پديده کودک‌همسري و تبديل آن به کودک بيوه‌ها کليد خورد. کودکاني که با ۱۳ يا ۱۴ سال هم بيوه بودند و هم سرپرست خانوار محسوب مي‌شدند. يعني کودکاني داشتند که بايد علاوه قبول مسئوليت آنها معيشت خود را تامين مي‌کردند. وي ادامه داد: زماني که اين آمار و ارقام منتشر شد، رسانه‌ها و فضاي مجازي نسبت به اين قضيه حساس شدند و اين مسئله مطرح شد که بايد سن ازدواج افزايش پيدا کند. البته اين تنها راه‌حل نيست، اما يکي از راه‌حل‌هايي است که مي‌توان از طريق آن به کاهش معضل اجتماعي کمک کرد.
سياوشي اضافه كرد: بسياري بلوغ جسمي‌را دليلي بر بلوغ عقلي قرار مي‌دهند و حتي بحث بلوغ در سن ۹ سالگي را در برخي نقاط اعمال مي‌کنند. متاسفانه اقوامي‌در کشور وجود دارد که سن ازدواج را ۹ سال تعيين مي‌کنند که در آن دختر بايد در اين سن ازدواج کند. طبق صحبت‌هايي که با کارشناسان داشته‌ايم اين امر واقعاً اختياري نبوده است حتي مادر آن خانواده هم اين مسئله را مطرح مي‌کند که مايل نيست کودک در سن پايين ازدواج کند، اما به دليل مسائل مختلف مثل فقر، اعتياد و يا فشارهاي عشيره‌اي و طايفه‌اي حتي اگر به شهرهاي ديگر نيز مهاجرت کرده باشند ناچار به رضايت مي‌شوند. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه اين کودکان با مشکلات فراواني مواجه مي‌شوند چراکه بدن دختر ۱۱ يا ۱۲ ساله‌امادگي بارداري را ندارد، گفت: آنها خودشان بچه هستند و اولين بارداري يک ريسک بالاتري نسبت به بارداري دوم دارد و اين بچه‌ها ۲ برابر ريسک را مي‌پذيرند و دچار باروري‌هاي زودرس مي‌شوند که در اکثريت موارد دچار سقط جنين‌هاي مکرر مي‌شوند. اين موارد بايد بررسي شود، چراکه هزينه‌اي است که بر دست نظام گذاشته مي‌شود.
سياوشي در ادامه گفت: مورد ديگر ازدواج کودکان با اتباع بيگانه است که اين مشکلي جدي است. مسئله اين است که اگر قرار است؛ يکسري احکام و قوانين را براساس مقتضيات زمان و مکان تبيين کنيم اين مسئله را بايد لحاظ کنيم که کودک ۱۰ يا ۹ ساله در سن بلوغ عقلي نيست. اين کودک نبايد در مسائل اقتصادي دخالت کند و قانوناً مجاز به هيچ کار ديگري نيست، اين در حالي است که ما قانوناً به او اجازه هيچ کاري نمي‌دهيم جز اينکه با اذن پدر يا مجوز دادگاه ازدواج کند. عضو فراكسيون زنان مجلس همچنين بيان داشت: درصدد اين هستيم؛ سن ازدواج دختران را به ۱۵ سال برسانيم به علاوه اذن پدر و دادگاه صالحه تا ازدواج زير اين سن وجود نداشته باشد، چرا که‌امار بيوه‌کودک‌ها نگران‌کننده است. اکنون ۲ هزار کودک مطلقه داريم که اينها کودکاني هستند که ازدواج آنها ثبت قانوني شده بود، يعني ممکن است تعداد از اين هم بيشتر باشد.
ضرور رسيدگي به وضعيت كودك بيوه‌ها
در همين ارتباط محمد زاهدي اصل، مددکار اجتماعي و استاد دانشگاه درباره وضعيت ازدواج و طلاق کودکان در کشور در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: ازدواج کودکان قبل از بلوغ عقلي باعث بروز مشکلات و نارسايي‌ها جبران ناپذيري مي‌شود. اين در حالي است که‌امروزه در جامعه ما بزرگسالان از مهارت ارتباطات و همسرداري مناسب برخوردار نيستند؛ ديگر چه برسد به کودکان! اين مدرس دانشگاه ادامه داد: وقتي افراد قبل از سن عقلي ازدواج مي‌کنند طبيعتا بخش قابل توجهي از اين ازدواج‌ها به طلاق و جدايي منتهي مي‌شود.
به گفته زاهدي اصل براي رسيدگي به وضعيت چند هزار کودک مطلقه در کشور بايد سازمان بهزيستي و ديگر سازمان‌هاي مرتبط وارد عمل شده و با تدبير کارشناسان درباره رسيدگي به وضعيت اين کودکان راهکارهاي اساسي بينديشند. بايد دانست که بخشي از اين کودکان نيازمند حمايت سازمان بهزيستي و نهادهاي ديگر به‌عنوان جانشين خانواده هستند و بايد اين افراد را مورد رسيدگي قرار دهند. اين مددكار اجتماعي در ادامه خاطرنشان كرد: اين در حالي است که برخي از اين کودکان در اين وضعيت و اين سنين مبادرت به فرزندآوري مي‌کنند که همين اقدام باعث بروز مشکلات عديده مي‌شود.
زاهدي اصل همچنين درباره پيشگيري از بروز چنين مساله اي مي‌گويد: بايد رسانه ملي، ديگر رسانه‌ها، آموزش و پرورش، نهاد‌هاي حمايت کننده از کودک و ديگر سازمان‌ها با آگاه سازي خانواده‌ها، کودکان و جامعه را نسبت به تبعات اين قضيه آگاه سازند تا به اين ترتيب همگان به بروز مشکلات ناشي از پديده آسيب‌زايي همچون ازدواج کودکان واقف باشند. اين در حالي است که در قوانين سنين ازدواج تعريف شده است، اما براي ازدواج بلوغ عقلي تعيين‌کننده است نه بلوغ جنسي.

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: بايد بتوانيم افراد معتاد را به مصرف داروها و مواد شبه مخدري که آسيب کمتري وارد مي‌کند، سوق دهيم و آنها را از مصرف کننده مواد مخدر تزريقي به مصرف کننده مواد مخدر خوراکي تبديل کنيم تا امکان ابتلا به بيماري‌هاي عفوني مانند ايدز و هپاتيت در جامعه کاهش يابد.
 به گزارش ايلنا، در ماه‌هاي اخير موضوع طرح توزيع دولتي مواد مخدر که از سوي کميسيون قضايي مجلس مطرح شده به شدت بحث برانگيز شده است. اين طرح در حالي از سوي کميسيون قضايي مجلس مطرح شده که سردار مويدي، رييس ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است؛ طبق کنوانسيون بين‌المللي توزيع مواد مخدر از جمله ترياک، هرويين و کراک در هيچ کشوري توسط دولت قانوني نيست و طرح توزيع مواد مخدر دولتي و ترياک دولتي در کشور طبق قوانين بين‌المللي امکان‌پذير نيست. حريرچي توضيحات بيشتري در رابطه با موضع وزارت بهداشت در قبال طرح توزيع مواد مخدر دولتي ارائه داد و گفت: سياست‌هاي وزارت بهداشت تابع از دو اصل مهم است؛ نخست موضوع مبارزه با مواد مخدر و پرهيز و اجتناب از مصرف آن است که اين اصل کارايي‌ خود را دارد و از اقدامات فرهنگي و پيشگيرانه شروع و تا مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جلوگيري از دسترسي و... ادامه دارد. سخنگوي وزارت بهداشت تاکيد کرد: در اين مراکز انواع داروها با دوز مشخص از جمله متادون توزيع مي‌شود.

عضو منتخب شوراي شهر پنجم تهران تاکيد کرد: هنوز هيچ يک از اعضا به صورت رسمي‌آمادگي خود را براي کانديداتوري در ‏انتخابات رياست شوراي شهر تهران اعلام نکرده است و هنوز درباره فرد يا افرادي براي معرفي جهت رياست شوراي عالي ‏استان‌ها نيز در شوراي منتخب صحبتي نشده است.‏
به گزارش ايسنا، ناهيد خداکرمي، در مورد روند انتخاب رئيس شوراي شهر پنجم گفت: در ۸۰ روز اخير، اعضاي شوراي منتخب، تمرکز اصلي‌اش را بر شناخت چالش‌ها و ‏مسائل شهر تهران و همچنين انتخاب گزينه نهايي براي شهرداري تهران گذاشته بود، بخصوص در مورد انتخاب شهردار جلساتي ‏را با برخي از ۲۴ نفر نامزد اوليه شهرداري تهران و پس از آن نشست‌هاي متعددي با ۷ کانديداي اصلي داشتند که وقت، انرژي و زمان زيادي را به خود ‏اختصاص داد.‏ به گفته وي در اين مدت تمامي‌جلسات با مديريت هيات رئيسه موقت برگزار شده و کميسيون‌ها نيز با روساي موقت اداره مي‌شد و هر ‏کميسيون بدون هيچ مشکل و تنشي به کار خود ادامه داده است.‏ اين عضو منتخب شوراي شهر پنجم تهران خاطرنشان كرد: سخنان پراکنده بين اعضا جريان دارد و حتي ممکن است با ‏برخي آقايان از جمله‌هاشمي، مسجد جامعي، رسولي و الويري در مورد اينکه کانديدا هستند يانه صحبت کرده باشند، ‏اما نمي‌توان هنوز گفت کانديداي نهايي رياست شوراي شهر يا شورايعالي استان‌ها کيست و شايد يکي از کانديداها از خانم‌ها باشد.

فرماندار ري، خبرنگاران را از اقشار مرجع مردم دانست که کمر همت به آگاهي بخشي و کاشتن بذر معرفت در جامعه کرده‌اند.
علي کيواني -شهرستان ري، هدايت الله جمالي پور، معاون استاندار تهران و فرماندار ويژه شهرستان ري، در مراسم تجليل از خبرنگاران استان تهران که در شهرستان ري برگزار شد، گفت: «علماي علم سياست، مطبوعات را رکن چهارم دموکراسي مي‌دانند و خبرنگاران سهم به سزايي در در قوام و دوام جامعه مدني و ايجاد شفافيت در ساختار بورکراتيک اداري دارند.»وي نقادي را نياز مسئولين و مديران دانست و افزود: «خبرنگاران با نگاه تيزبينانه خويش، هميشه سعي بر آن دارند تا با گوشزد کردن کاستي‌ها و نواقص احتمالي عملکرد، به بهبود کيفيت و ارتقاي سطح خدمت کمک مي‌کنند.»نماينده عالي دولت در شهرستان ري، رويکرد دولت را بهره گيري از ظرفيت خبرنگاران و استفاده بهينه از نقد آنها عنوان کرد و اظهار داشت: «رويه دولت يازدهم همانگونه که در چهار سال گذشته شاهد آن بوديم، رواداري در مقابل خبرنگاران و به خصوص خبرنگاران منتقد بود و هميشه در تلاش بود تا گوش شنوايي براي شنيدن همه نقدها داشته باشد.»فرماندار ويژه ري با تاکيد بر اين که دولت هيچگاه در پي محدود کردن خبرنگاران و ايجاد مشکل براي آنها نبوده است، گفت: «به جد معتقديم که خبرنگاران چشمان بيدار جامعه هستند و با هشدارهاي به موقع خويش، مسئولين را نسبت به پيامدهاي اقداماتي که در پي مي‌گيرند، آگاه مي‌کنند.»جمالي پور با انتقاد از تفکري که نگاه منفي و بدبينانه به خبرنگاران دارد، اظهار داشت: «از بزرگترين موانع عدم توسعه، نبود شفافيت و وجود فضاي کدر در جامعه است. با نگاه منفي و بدبينانه به خبرنگاران نمي‌توان در راه توسعه گام برداشت زيرا که محدود کردن اين قشر نتيجه اي جز سکون، رخوت و خمودگي جامعه در پي ندارد.»

بوشهر- خبرنگارتجارت : مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: در چهار سال فعاليت دولت يازدهم صادرات ميعانات گازي و محصولات پتروشيمي‌در اين منطقه با افزايش 2 برابري از 17 ميليون تن به 34.2 ميليون تن رسيد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني منطقه ويژه پارس ، در نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر با اعلام اين خبر افزود:همچنين با تکميل و افتتاح فازهاي اولويت دار پارس جنوبي در سه سال گذشته برداشت و توليد گاز از ميدان گازي پارس جنوبي با افزايش 2 برابري از 270 ميليون متر مکعب به 600 ميليون متر مکعب در روز افزايش يافته به‌گونه‌اي که‌امروز برداشت گاز ميدان مشترک پارس جنوبي با کشور قطر برابر شده است. وي اضافه کرد: علاوه براين تا فروردين سال جاري ميزان توليد نفت در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس صفر بود که درسال جاري توليد و صادرات نفت از اين ميدان مشترک آغاز شد.يوسفي ادامه داد: در پايان سال 92 شمار واحدهاي پتروشيمي‌منطقه ويژه انرژي پارس 12 واحد بود که اين شمار امروز به 16 واحد افزايش يافته است.وي با اشاره به اينکه 14 واحد پتروشيمي‌در منطقه ويژه انرژي پارس در دست ساخت است گفت: تا پايان سال جاري 2 واحد پتروشيمي‌مرجان و بوشهر به بهره برداري خواهد رسيد.وي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به درخواست خبرنگاري مبني بر ضرورت نامگذاري يکي از ميدان‌هاي شهر بوشهر به نام پارس جنوبي گفت: براي نامگذاري يک ميدان شهر بوشهر به نام پارس جنوبي و نصب المان مورد نياز آن در صورت تمايل شوراي جديد شهر بوشهر آمادگي کامل داريم.يوسفي در ارتباط با ميزان کمک‌هاي وزارت نفت در قالب مسئوليت‌هاي اجتماعي به مناطق پيراموني بيان کرد: افزون بر 6 هزار ميليارد ريال طرح‌هاي عام‌المنفعه در مناطق مختلف استان بوشهر اجرا شده که از اين ميزان در طول سه سال کمتر از 100 ميليارد ريال به بخش ورزش استان کمک شده که نتيجه شادي و نشاط حاصل از آن بيش تر از ساير بخش‌ها بود.وي ادامه داد: تيم‌هاي شاخصي در حوزه پارس جنوبي مورد حمايت قرار دارند که از جمله آنها مي‌توان به تيم فوتبال ساحلي دريانوردان پارس جنوبي و تيم ليگ برتري فوتبال پارس جنوبي جم اشاره کرد.

بوشهر- خبرنگار تجارت: معاون سوادآموزي اداره کل آموزش و پرورش استان بوشه گفت: آموزش دهندگان دوره‌هاي مختلف سواد آموزي در دوره‌هاي فنون جديد آموزشي جهاد دانشگاهي استان شرکت مي‌کنند.
غلامرضا دانش فر در نشست با علي احمدي‌زاده سرپرست جهاد دانشگاهي واحد استان بوشهر با ضرورت دانستن وجود نيروهاي با کيفيت و مهارت بالا براي تعليم و تربيت افراد بي سواد در جامعه، اظهار داشت: در سال جاري تحصيلي 370 نفر ازآموزش دهندگان سواد آموزي توسط جهاد دانشگاهي واحد استان دوره‌هاي مهارت آموزي و فنون جديد تدريس را فرا مي‌گيرند.
وي با اشاره به تفاهم نامه منعقده ميان سازمان نهضت سواد آموزي و جهاد دانشگاهي کشور، افزود: بزودي براي استفاده از ظرفيت‌هاي بالاي جهاد دانشگاهي واحد استان در جهت بالا بردن کيفيت آموزش و توانمندسازي نيروي انساني آموزش دهندگان دوره‌هاي مختلف سوادآموزي، تفاهم نامه اي بين دوستگاه منعقد مي‌گردد.وي ادامه داد: برابر برنامه ريزي‌هاي انجام شده بيش از شش هزار و 150 نفر افراد بي سواد استان در قالب برنامه‌ها و طرح‌هاي مختلف سوادآموزي در سال جاري( سه دوره سوادآموزي، تحکيم و انتقال، خواندن با خانواده، حلقه‌هاي کتاب خواني ، طرح بني و... )تحت پوشش قرار خواهند گرفت.در اين ديدار علي احمدي زاده، سرپرست جهاددانشگاهي استان بوشهر با اعلام آمادگي براي همکاري در جهت ارتقاء سطح سواد و نيز آموزش نيروي انساني مورد نياز حوزه سواد اموزي استان به طرح‌ها و برنامه‌هاي، اين نهاد نوپاي علمي- آموزشي اشاره داشت و گفت: شروع فعاليت ايسنا(شعبه بوشهر)،راه‌اندازي مرکز افکارسنجي دانشجويان ، طرح اوليه راه‌اندازي شعبه رويان يا مرکز ناباروري، راه‌اندازي مرکز خون بند ناف، مجوز آموزش و توانمندسازي جهت 600 نفر از جوانان اين استان براي کار در حوزه نفت و گاز وهمچنين آمادگي برگزاري همايش بين المللي خليج فارس در بوشهر را داريم.

در راستاي بهسازي شبکه آبرساني و ايجاد تعادل فشار آب در سطح شهر اراک که از الويت‌هاي امور آب وفاضلاب شهرستان اراک مي‌باشد، فشار آب منطقه بافت قديم کوي رضوي( گردو) به تعادل مطلوب رسيد.
به گزارش روابط عمومي‌شرکت آب و فاضلاب استان مرکزي:مهندس سعيد سر آباداني مدير امور آب وفاضلاب شهرستان اراک عنوان کرد: با انجام عمليات سه راه گيري برروي خط انتقال 500 ميليمتر درعمق 5.5 متري زمين و همچنين بر روي شبکه توزيع 150 ميليمتر و نصب سه فقره شيرفلکه برروي اين خط ، مديريت برفشار آب منطقه بافت قديم کوي رضوي صورت پذيرفت .وي در ادامه افزود:اين منطقه درفصول گرم سال و با افزايش مصرف آب دچار افت فشار وايجاد نارضايتي از سوي مشترکين مي‌شد که با انجام اين عمليات مشکل به طور کامل برطرف گرديد و رضايت مشترکين جلب شد . مهندس سر آباداني در پايان تصريح کرد: اين عمليات به صورت اماني توسط اداره فني وتوسعه‌امور آب وفاضلاب شهرستان اراک با حداقل هزينه، طي 48 ساعت انجام شد .

اولين دوره همايش مديريت فرآيندهاي کسب و کار با هدف بهبود کيفيت و ايجاد تغيير و تحول در فعاليت‌هاي سازماني و ارائه خدمات مطلوب به مشتريان در مردادماه سال جاري در بندر امام خميني(ره) برگزار شد.
معاون طرح و توسعه اداره کل بنادر و دريانوردي استان خوزستان با اشاره به آغاز پروژه پياده سازي سيستم مديريت فرآيندهاي کسب و کار در سطح سازمان مرکزي و بنادر تابعه بيان داشت: با توجه به انتخاب بندرامام خميني(ره) به عنوان بندر پايلوت جهت احصاء و تدوين فاز اول اين پروژه، سازمان بنادر و دريانوردي اقدام به طرح ريزي و اجراي چهار دوره همايش و برگزاري مسابقه با هدف آشنايي و افزايش آگاهي کارکنان با مفاهيم و کارکرد اين سيستم نموده است.عسکري در ادامه افزود: اولين دوره همايش به منظور فرهنگ سازي و ايجاد زمينه ي لازم جهت همکاري و همراهي کليه ي آحاد سازماني طي مردادماه سال جاري با مشارکت و استقبال کارکنان اين اداره کل برگزار گرديد.
وي تصريح کرد: در اين همايش خانم دکتر اميري به نمايندگي از سازمان بنادر و دريانوردي ضمن ارائه مطالبي آموزشي در زمينه ي مزايا و لزوم استقرار سيستم مورد نظر در سازمان‌ها، گزارشي از پيشرفت پروژه و اقدامات انجام شده تا به‌امروز ارائه نمودند.يادآور مي‌شود در پايان اين مراسم نيز به قيد قرعه به افرادي که به سوالات مسابقه پاسخ‌هاي درست داده بودند، در دو گروه ويژه و عادي جوايزي اهدا شد.

به گزارش روابط عمومي‌شرکت گاز استان مرکزي در بيست ويکمين مرحله مسابقات سراسري قرآن کريم و نهج البلاغه با عنوان بهار در بهار ويژه فرزندان کارکنان شرکت ملي گاز ايران و شرکتهاي تابعه که در ايام مبارک دهه کرامت و همزمان با ولادت حضرت ثامن الحجج،امام رضا(ع)و به ميزباني شرکت گاز استان آذربايجان غربي برگزار شد،محمد رجبي فرزند يکي از کارکنان شرکت گاز شهرستان محلات از استان مرکزي خوش درخشيد و موفق به کسب رتبه اول در رشته قرائت ترتيل در مقطع اول متوسطه گرديد.
 برپايه اين گزارش مرحله مقدماتي اين مسابقات همزمان با بهمن ماه سال گذشته و دررشته‌هاي قرائت،حفظ،مفاهيم قرآن کريم،نهج البلاغه ، اذان وقصه گويي در دو بخش پسران ودختران در اراک برگزار گرديد و نفرات برتر هر رشته در مقاطع مختلف تحصيلي به مرحله نهايي و سراسري راه يافتند که مرحله نهايي و سراسري اين مسابقات با حضور نفرات برتر از سراسر کشور در شهر اروميه برگزار شد.

برج آزادي با ۱۴ ميليارد تومان مرمت شد
رئيس کميته ميراث شوراي شهر تهران گفت: مرمت برج آزادي به اتمام رسيده و ديگر اين برج چکه نمي‌کند. به گزارش مهر احمد حکيمي‌پور درخصوص آخرين بازديدي که از پروژه مرمت ميدان آزادي داشت، گفت: مرمت محوطه برج آزادي از شوراي اول تهران مورد توجه مديريت شهري بوده‌اما در دوره اول به دليل برخي ناهماهنگي‌ها اين طرح متوقف ماند که مجددا در شوراي چهارم دنبال شد. وي گفت: شوراي چهارم از سال ۹۲ مرمت ميدان آزادي و جلوگيري از نشت آب‌هاي روسطحي به طبقه منفي يک را دنبال مي‌کند. اين پروژه با وجود دشواري‌هاي زياد به اتمام رسيده، هرچند که چندين مرتبه به دلايلي نيمه کاره رها شده بود. حکيمي‌پور ادامه داد: شوراي چهارم براي تکميل هر چه سريعتر برج آزادي از ظرفيت‌هاي شهرداري استفاده کرد تا اين پروژه تکميل و اجرا شد. به گفته وي، تاکنون بيش از ۱۴ ميليارد تومان براي مرمت برج آزادي توسط شهرداري تهران هزينه شده و شوراي شهر تهران در بودجه ۹۶ رديف‌هايي را براي اين منظور در نظر گرفته است.

محيط بان خوزستاني هنوز در ICU بستري است
رئيس اداره محيط زيست اميديه گفت: محيط بان منصور احمدي همچنان در ICU بستري هستند. به گزارش ميزان علي رزاقي درباره آخرين وضعيت محيط‌بان احمدي گفت: پس از جراحي‌هاي انجام شده وضعيت منصور احمدي رضايت بخش است اما همچنان در ICU بستري هستند. وي افزود: گلوله کتف راست اصابت کرده بود که جراحي انجام شد و از ناحيه فک و لب نيز دچار آسيب شدند. رييس اداره محيط زيست اميديه گفت: منصور احمدي حدود 9 سال سابقه محيط باني دارد. اداره کل و مسئولان محيط زيست پيگير وضعيت او هستند و دستورات لازم داده شده است. رزاقي در توضيح حادثه نيز گفت: روز جمعه به دليل تعطيلات مانند هميشه در حال گشت‌زني در منطقه دهستان آسياب از توابع شهرستان اميديه خوزستان بوديم.

پيشنهاد رئيس پزشكي قانوني براي واردات جسد
رييس سازمان پزشکي قانوني کشور از پيشنهاد اين سازمان براي واردات جسد به کشور خبر داد. دکتر احمدشجاعي در گفتگو با ايسنا اظهار کرد: افرادي که وصيت مي‌کنند تا اجسادشان را اهدا ‌کنند يا اجساد ناشناسي که بعد از شش ماه کسي به سراغشان نيامده باشد با کسب اجازه قانوني از مقام قضايي به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تحويل داده مي‌شوند. شجاعي همچنين درباره‌امکان واردات جسد از خارج به کشور گفت: ما پيشنهاد داده‌ايم که از خارج از کشور جسد بياورند که در اين ميان بعضي از گروه‌ها اعلام آمادگي کردند و ما هم گفتيم که با آنها همکاري مي‌کنيم. رييس سازمان پزشکي قانوني کشور اظهارکرد: تا کنون واردات جسد نداشتيم يا اگر بوده تعداد آن خيلي کم بوده است اما اگر اين‌کار انجام شود نياز دانشگاه رفع مي‌شود.

مهدي کريمي‌تفرشي:
سالانه 25 ميليون تن هدر رفت مواد غذايي داريم

رئيس تعاوني توليدکنندگان مواد غذايي گفت: سالانه ١٣٠ ميليون تن مواد غذايي در کشور توليد مي‌شود که 25 ميليون تن آن هدر مي‌رود و با توسعه صنايع تبديلي و تکميلي در کشور، مي‌توان از اين هدررفت جلوگيري کرد.
مهدي کريمي‌تفرشي در يک نشست خبري در محل اين تعاوني، افزود: با رفع تحريم‌ها، قيمت مواد غذايي 12 تا 15 درصد کاهش يافته است.
وي با اشاره به اينکه 90 درصد مواد غذايي توليدي در کشور از محصولات کشاورزي بدست مي‌آيد، گفت: اين در شرايطي است که کارخانه‌هاي مواد غذايي با 50 درصد ظرفيت کار مي‌کنند.
وي با تاکيد بر اينکه بايد روي صادرات بيشتر کار کنيم، افزود: تاکيد دولت دوازدهم بر توسعه صادرات است که‌اميدوارم اين مهم در زمينه صنايع غذايي کشور نيز محقق شود.
اين مقام مسئول با اشاره به صادرات مواد غذايي گفت: عراق از مجموع هشت ميليارد دلار واردات مواد غذايي، ٩٠٠ ميليون دلار آن را از ايران وارد مي‌کند.
کريمي‌تفرشي افزود: قطر نيز از سه ميليارد دلار واردات مواد غذايي، سال گذشته فقط ١٨ تا ٢٠ ميليون دار را از ايران وارد کرد.
رئيس تعاوني توليدکنندگان مواد غذايي ابراز اميدواري کرد صادارت مواد غذايي از ايران به قطر با شرايط خاصي که برايش پيش آمده، به ١٠٠ ميليون دلار افزايش يابد.
به گفته کريمي‌تفرشي، صادرات مواد غذايي به قطر مي‌تواند زمينه صادرات به ديگر کشورهاي عربي را براي ايران فراهم کند.
وي گفت: 19تا 22 شهريور ماه‌امسال نمايشگاه مواد غذايي در کشور قطر برگزار مي‌شود که‌اميدوارم نشست امروز بتواند فرصتي شود تا توليد کنندگان مواد غذايي در ايران براي حضور در اين نمايشگاه کالاي خود را براي عرضه در نمايشگاه‌اماده کنند.
کريمي‌تفرشي اظهار داشت: اکنون 14هزار واحد در صنايع غذايي کشور فعال است که‌اميدواريم وزارت جهادکشاورزي و بانک کشاورزي بتوانند با حمايت از توليدکنندگان موادغذايي، بنگاههايي را که با همه ظرفيت خود در عرصه توليد نيستند، توانمند کنند.
وي ميزان اشتغالزايي در صنايع غذايي کشور را 16درصد از اشتغال کشور عنوان کرد و گفت: صنايع غذايي کشور ظرفيت‌هاي زيادي براي توسعه دارد که مي‌تواند اشتغال بيشتري را هم ايجاد کند.
کريمي‌تفرشي گفت: متاسفانه ايران در شاخص جهاني کارآفريني بين 130 کشور رتبه 80 و بين 15کشور خاورميانه رتبه هشتم را به خود تخصيص داده است.
اين عضو فعال بخش تعاون تاکيد کرد: رتبه‌هاي ياد شده زيبنده ايران که توانمندي‌هاي بسياري در عرصه‌هاي مختلف دارد، نيست.
وي مهمترين مشکلات پيش روي صنايع غذايي کشور را کمبود نقدينگي و ديرکرد اقساط واحدهاي کوچک عنوان کرد و گفت: طي هفت ماه گذشته 776 هزار ميليارد ريال تسهيلات به بخش صنايع غذايي کشور پرداخت شده که بيشتر آن با هدف ادامه حيات کارخانه‌ها بوده است. وي ميزان صادرات مواد غذايي را در سال 85 معادل 500 ميليون دلار ذکر کرد و گفت: اين ميزان در سال 95 به 6ميليارد دلار رسيد و پيش بيني مي‌شود در سال 96 به هفت ميليارد دلار افزايش يابد.
کريمي‌تفرشي بيان داشت: اکنون نيمي‌از ظرفيت صنايع غذايي کشور استفاده نمي‌شود که در صورت فعال شدن مي‌توانيم در حوزه صادرات حرف زيادي براي گفتن داشته باشيم.