25 کشته درحمله تروريستي به رستوراني در بورکينافاسو  
دولت بورکينافاسو از کشته شدن ۱۷ تن و زخمي‌شدن هشت تن ديگر در يک "حمله تروريستي" در مرکز واگادوگو، پايتخت اين کشور، خبر داد. به گزارش سايت شبکه اسکاي نيوز، رميس داندگينو، وزير ارتباطات بورکينافاسو ديروز اعلام کرد، نيروهاي امنيتي سه مظنون اين حمله را به قتل رساندند اما همچنان گروگان‌هايي در داخل ساختمان رستوران هستند.وزير ارتباطات بورکينافاسو به تلويزيون دولتي اين کشور تاکيد کرد، مهاجمان که تعدادشان مشخص نيست در يکي از واحدهاي ساختمان در محاصره هستند. اين مسئول انگيزه‌هاي اين حمله را مشخص نکرد اما تروريستي بودن حادثه را هم بعيد ندانست.وي خاطرنشان کرد، نيروهاي دفاع و امنيت و يگان نخبه پليس در حال انجام عمليات نظامي‌عليه مهاجمان هستند.منابع پزشکي پيشتر اعلام کرده بودند، اين حمله رستوراني ترکيه‌اي به نام استانبول را هدف گرفت که علاوه بر کشته چندين زخمي‌نيز برجاي گذاشته است.اين رستوران در ۲۰۰ کيلومتري رستوران کاپوچينو قرار دارد که تروريست‌ها ژانويه ۲۰۱۶ به آن حمله کردند.گارسون اين رستوران اظهار داشت: سه مرد سوار بر خودرويي حدود ساعت ۲۱:۳۰ به رستوران آمدند و در حالي که مسلح بودند به سوي مشترياني که بيرون يک هتل و رستوران نشسته بودند، تيراندازي کردند. ارتش مرکز شهر را مسدود کرد و سفارت آمريکا در اين شهر به شهروندان آمريکايي هشدار داد به اين منطقه نزديک نشوند.نگراني‌هايي وجود دارد که اين حمله کار يکي از گروه‌هاي وابسته به القاعده باشد که در منطقه ساحل فعالند.

توني بلر از امارات پول مي‌گرفت
روزنامه ساندي تلگراف فاش کرد که نخست وزير پيشين انگليس که بعنوان فرستاده کميته چهار جانبه صلح خاورميانه کار مي‌کرد به صورت مخفيانه از سوي امارات تامين مالي مي‌شد. به گزارش روزنامه ساندي تلگراف با استناد به‌ايميل‌هاي سفير امارات در آمريکا که چندي پيش هک شده بود، فاش مي‌کند که ابوظبي به صورت مخفيانه به دفتر توني بلر، نخست وزير پيشين انگليس که بعنوان رئيس کميته چهار جانبه صلح خاورميانه کار مي‌کرد، کمک مالي کرده بود. کميته چهارجانبه شامل آمريکا، اتحاديه اروپا، روسيه و سازمان ملل به منظور ميانجي‌گري در روند صلح ميان اسرائيل و فلسطين تشکيل شد. اين گروه مهمترين منبع مالي تشکيلات خودگردان فلسطين است و حدود نيمي‌از بودجه اين تشکيلات را تأمين مي‌کند. توني بلر بخاطر رايزني‌هايش در کميته مذکور در ليست حقوق دولت امارات قرار داشت.يکي از اعضاي ارشد وزارت امور خارجه انگليس که بعنوان رئيس دفتر توني بلر فعاليت داشت، براي ايجاد ارتباط با امارات منصوب شده بود. افشاي ايميل‌هاي مذکور باعث مطرح شدن سوالاتي درباره زندگي شخصي و دولتي توني بلر شده است. نخست وزير پيشين انگليس هميشه تاکيد داشته که زندگي شخصي و دولتي‌اش کاملا از هم جداست و اين مساله را رد کرد که رئيس دفترش در زمان فعاليت بعنوان فرستاده کميته چهار جانبه صلح خاورميانه در فعاليت تجاري دست داشته است.

جشن هفتادمين سال استقلال پاکستان در سايه تنش با هند
 دولت پاکستان ديروز جشن‌هاي ويژه‌اي به مناسبت هفتادمين سالگرد استقلال اين کشور برگزار کرد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جشن‌هاي مربوط به هفتادمين روز استقلال پاکستان ديروز با شليک گلوله به نشانه احترام نظامي‌در شهر اسلام آباد، پايتخت اين کشور و در مراکز چهار استان ديگر آغاز شد. در شهر اسلام آباد ممنون حسين، رئيس‌جمهور پاکستان در مراسمي‌با حضور شاهد خاقان عباسي، نخست وزير پاکستان و وانگ يانگ، معاون نخست وزير چين اقدام به برافراشتن پرچم ملي پاکستان کرد. همچنين در اين مراسم ممنون حسين اقدام به اعطاي مدال به چند شهروند برگزيده پاکستان کرد.پاکستان در سال 1947 به هنگام ترک هند از سوي انگليسي‌ها، از هند استقلال پيدا کرد؛ اگرچه اين استقلال يکي از پرخشونت‌ترين دوران‌ها را در قرن بيستم رقم زد.جشن‌هاي ديروز در حالي برگزار شد که آشوب سياسي در پاکستان به دليل انتقال قدرت و برکناري نواز شريف،‌ نخست وزير قبلي اين کشور بالا گرفته است

تحريريه فايننشال تايمز
ترجمه : فاطمه مهتدي

کشته شدن زني جوان در شارلوت ويل در ايالت ويرجينيا که با توسط فردي افراطي زيرخودرو رفت و زخمي‌شدن تعدادي ديگر همگي مدرکي براين امر است که زيرگرفتن مخالفان نژادپرستي عمدي بوده است و راننده متهم به قتل است. زن قرباني به اين دليل کشته شد که جزو گروه مخالفان برتري نژاد سفيد بود. گروهي از ناسيوناليست‌ها با سلاح و لباس‌هاي شورشي وارد شهر دانشگاهي شارلوت ويل شدند زيرا مجسمه ژنرال جنوبي طرفدار برده داري به زودي از پارکي در اين شهر برداشته مي‌شد.پاسخ دونالد ترامپ به خشونت در شارلوت ويل از کلوپ گلفش در نيوجرسي شامل تاکيد براجراي قانون و نظم و ترد عمومي‌تنفر و نفرت پراکني بود کلمات اصلي سخنان ترامپ اين بود «ما نمايش نفرت، پيشداوري و خشونت به شدت محکوم ميکنيم خشونتي که از طرف‌هاي مختلف است.» سه کلمه آخر سخنان ترامپ باعث شد تا بي ترديد يک معادل اخلاقي بين مخالفان معترض و نژادپرست‌هاي برتري سفيدپوستان مسلح به مشعل و شعارهاي نئونازي را دريک سطح قراردهد.اين کلمات درکنار تصميم رئيس جمهور براي قرارندادن تعصب درکنار نژادپرستي جزو فهرستي طولاني است که سياستمداران محافظه کار آمريکايي چندين دهه از آن خودداري کردند. بخشي از متن سخنان رئيس جمهور آمريکا ،يادآور تامل ترامپ درکنار کشيدن از نزديکي به ديويد دوک رهبر سابق کوکلاس کلان‌هاست که در راهپيمايي‌هاي اين گروه افراطي شعار اجراي وعده‌هاي دونالد ترامپ را مي‌داد. يکي ديگر از نکاتي که باعث عقب نشيني ترامپ از محکوم کردن اين گروه‌هاست وجود تهديد از سوي دولت خود است.در روزهاي آينده ، رئيس جمهور و مشاورانش تلاش مي‌کنند تا سخنان پيشين ترامپ را جبران کنند. هيچ کدام از آنها چالش روبروي آمريکا را از بين نخواهد بود که تا بخشي نقش رئيس جمهور در ارائه رهبري اخلاقي است، کاخ سفيد خالي است. اين حفره بايد پرشود و اول از همه برسرجمهوريخواهان خراب خواهد شد. شکست رهبران حزب جمهوريخواه نيازمند ارائه نقطه اي محکم براي سخنان خطرناک ترامپ درباره کره شمالي نيز هستند که نشانگر عدم توازن در رئيس جمهور است. سياست‌هاي ترامپ بايد هماهنگي و صدايي متمرکز بيابد. دراين ميان حزب دموکرات منتظر نتايج انتخابات مياندوره اي سال 2018 است. دموکراتها نمي‌توانند بر ترامپ پيروز شوند مگر اينکه بتواند جايگزين مثبتي را به جاي آمريکاي خشمگين پيدا کنند.
 رشد اقتصاد ژاپن
اقتصاد ژاپن با رشد روبرو شده است که بالاترين سطح رشد در 11 سال گذشته بوده است. ميزان خريد کالا توسط مشتريان ژاپني نشانگر يک خوشبيني به دوران بهتر اقتصادي در اين کشور است. به گزارش نيويورک تايمز، صندوق بين المللي پول نيز پيشتر در گزارشي پيش بيني کرده بود که چشم انداز اقتصادي ژاپن در سال جاري ميلادي ارتقا خواهد داشت.اقتصاد ژاپن در ماه جولاي بيشتر از سطح انتظار رشد داشته است بيشتر اين اقتصاد محلي بوده است. دولت ژاپن سعي در بهبود وضعيت اقتصادي براساس آبه نوميکز دارد. اين استراتژي به صادرکنندگان ژاپني کمک کرده است اما تاکنون نتوانسته باعث افزايش زيادي در درآمد داخلي شود.اين امر درحال تغيير است.با افزايش ميزان خريد توسط مصرف کنندگان ژاپني باعث گسترش رابطه تجاري اين کشور با ديگر کشورهاي جهان شده است. اين امر يک نشانه مثبت در چشم انداز سومين اقتصاد بزرگ جهان پس از آمريکا و چين است. توليد ناخالص داخلي ژاپن در سه ماه گذشته 4 درصد افزايش داشته است.سرعت رشد اقتصادي نسبت به دوره‌هاي پيشين بيشتر بوده و قوي تر از سطح انتظار اقتصاد دانان است.به طور کلي بيشتر اين رشد به دليل تجارت خارجي است که با بهبود اقتصاد جهاني بر ارزش پولي ين نيز تاثير خوبي گذاشت.

انتقاد پکن به حضور نيروهاي آمريکايي در درياي جنوب چين
پکن نسبت به حضور ناوهاي جنگي آمريکا در درياي جنوب چين انتقاد کرد و افزود اين عملکرد تنها باعث مي‌شود تا قدرت دفاعي چين بيشتر شود. به گزارش چاينا ديلي، دراين ميان شي جينپينگ رئيس جمهور چين درگفتگوي تلفني با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواستار آرام کردن لحن ترامپ نسبت به کره شمالي شد تا دو کشوراز راهاي مناسب براي حل موضوع وارد عمل شوند.تنش درباره مالکيت منطقه درياي جنوبي چين بين کشورهاي ويتنام ، چين ، ژاپن همچنان ادامه دارد.

وليعهد ابوظبي در کاخ الشاطي در پايتخت امارات ميزبان مقتدي صدر بود. اين دومين سفر مقتدر صدر به کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس بعد از عربستان سعودي است.
به گزارش سايت شبکه العربيه، محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي روز يکشنبه در ديدار با مقتدي صدر رهبر جريان صدر به بررسي روابط "برادرانه"‌ دو کشور و برخي موضوعات مشترک پرداخت. محمد بن زايد در اين ديدار همچنين در جريان تحولات عراق قرار گرفت.وليعهد ابوظبي در ادامه بر اهميت ثبات و شکوفايي در عراق تاکيد و نسبت به ايفاي نقش عادي عراق در جهان عرب ابراز اميداواري کرد. وي با بيان اينکه مشارکت عراق در مسائل جهان عرب به تقويت ثبات و امنيت کشورهاي عربي کمک مي‌کند تاکيد کرد: کشور امارات به لحاظ تاريخي همواره دست ياري خود به سوي ملت عراق را دراز کرده است.وي از مشارکت اقليت عراقي برادر در نهضتي مبارک که با اسم امارات مرتبط است، تقدير کرد.محمد بن زايد بار ديگر پيروزي عظيم عراق بر تروريسم داعش را به صدر تبريک گفت و بر اهميت استفاده از اين مساله براي سازندگي ملي که تمامي‌عراقي‌ها را متحد کند، تاکيد کرد. دفتر اطلاع‌رساني مقتدي صدر نيز در بيانيه‌اي از استقبال گرم مقامات اماراتي از صدر خبر داده و نوشته است، دولت امارات يک هواپيماي خصوصي براي انتقال صدر در نظر گرفت.

سايت انگليسي ليبرتي فايتزر مدعي شده است که وليعهد عربستان قصد دارد عادل الجبير را از سمت وزير خارجه برکنار و برادر خود "خالد بن سلمان" را به جايش بگذارد.
به گزارش سايت ليبرتي فايتزر ادعا کرده، محمد بن سلمان، وليعهد عربستان قصد دارد عادل الجبير، وزير خارجه اين کشور را از سمت خود برکنار و خالد بن سلمان، برادر کوچکترش را به جاي وي گمارد.خالد بن سلمان اخيرا به عنوان سفير عربستان در آمريکا به جاي عبدالله بن فيصل بن ترکي تعيين شد.عادل الجبير که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ سفير عربستان در واشنگتن بود دومين وزير خارجه‌اي است که از خاندان حاکم نيست.پادشاه عربستان آوريل گذشته خالد بن سلمان را به عنوان دهمين سفير عربستان در واشنگتن تعيين کرد. خالد بن سلمان بعد از فارغ التحصيلي از دانشکده ملک فيصل به نيروي هوايي ارتش عربستان پيوست. وي در پايگاه هوايي کولومبوس در ايالت مي‌سي‌سي‌پي آمريکا آموزش ديده بود.جايگزيني محمد سلمان به عنوان وليعهد عربستان يکي از عملکردهاي پرسروصداي ملک سلمان پادشاه عربستان بود و بسياري آنرا يک کودتاي نرم درخاندان آل سعود و شکستن سنت پادشاهي خواندند. وليعهد جديد عربستان رويکردي متفاوت و جنگ ستيزانه را در سياست خارجي از خود نشان داده درعين حال خواستار اصلاحات در وضعيت اقتصادي کشور است که با کاهش قيمت نفت با مشکلاتي روبرو شده است.

ارتش سوريه ديروز توانست روستاهاي «بخيران، العريقة و العثمانية» در شرق استان حمص را از داعش پس بگيرد.
 عمليات ارتش سوريه و نيروهاي همپيمانش در ريف شرقي استان حمص واقع در مرکز اين کشور ادامه دارد.خبرگزاري سانا گزارش داد که در جريان عمليات امروز ارتش روستاهاي «بخيران، العريقة و العثمانية» را آزاد کرد.در اين عمليات که در شمال منطقه «الکوم» صورت گرفت، دهها داعشي کشته شدند. روزنامه الوطن سوريه هم امروز گزارش داد که ارتش سوريه موفق شده است در جاده ديرالزور، يک مرکز امنيتي نظامي‌را آزاد کند و آن را نقطه آغاز پيشروي به سمت روستاي «کباجب» در ريف جنوب غربي شهر ديرالزور قرار دهد. با اين پيشروي ارتش سوريه 2 کيلومتر نفوذ خود را در شرق شهر السخنه افزايش داد.منابع سوري از وقوع درگيري‌هاي شديد ميان ارتش سوريه و داعش در منتهي اليه شمال شرقي استان حمص خبر دادند؛ منطقه‌اي که نيروهاي دولتي مدتي است عملياتي را براي پاکسازي آن آغاز کرده‌اند. به گزارش شبکه خبري الميادين اولين تصاوير را از درگيري‌ها ميان ارتش سوريه و تروريست‌هاي داعش در شهرک حميمه واقع در شمال شرق استان حمص منتشر کرد. ارتش سوريه تلاش دارد با آزادي مناطق شرق حمص خود را به مرزهاي استان ديرالزور برساند.
هشدار روسيه نسبت به احتمال «رويارويي خطرناک» آمريکا و کره شمالي
گروه بين الملل – درحاليکه کشورهاي چين، روسيه ، آلمان و سوئد خواستار کاهش سريع تنش بين آمريکا و کره شمالي و جلوگيري از جنگ هستند. رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا از آمادگي نيروهاي اين کشور به حمله به کره شمالي صحبت کرده است.
 دراين بين انتقادات به نحوه برخورد دولت دونالد ترامپ با آزمايشات موشکي کره شمالي دليل اصلي اين تنش شده است. نشريه «ويک» در يادداشتي در مورد بالا گرفتن تنش لفظي ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ، به ترامپ توصيه کرد از تهديد کره شمالي دست بکشد و نويسنده يادداشت از ترامپ خواسته تا "دهنش را ببندد" اين تنش تقريبا از همان لحظه‌اي که ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور سوگند ياد کرد، مدام افزايش يافته و تقريبا هر بار هم دليل آن اين بوده که او ستيزه‌جو است و نمي‌تواند 5 ثانيه دهانش را ببندد. کمي‌پيش از مراسم تحليف، کره شمالي چند برنامه موشکي و اتمي‌آماده کرد. چند روز بعد از رياست‌جمهوري ترامپ، «جيمز متيس» وزير دفاع راهي کره و ژاپن شد و بعدا هم نيروهاي آمريکايي آنجا با موفقيت هدف قرار دادن يک موشک بالستيک را آزمايش کردند. کره شمالي هم با آزمايش يک موشک بالستيک جديد پاسخ داد.
هشدار کشورهاي جهان
سخنگوي وزارت خارجه روسيه هشدار داد که احتمال يک درگيري مسلحانه ميان کره شمالي و آمريکا بسيار زياد است. ماريا زاخاروا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه در مصاحبه با شبکه يک تلويزيون روسيه گفت: اگر واقعا يک سناريوي حمله مسلحانه وجود داشته باشد و اگر مسائل آنگونه که تشکيلات واشنگتن مي‌گويد پيش برود وضعيت فاجعه‌اميز خواهد بود. کل جهان در تلاش است تا از به وجود آمدن يک فاجعه اتمي‌ديگر جلوگيري کند. جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر انگليس به دولت کشورش هشدار داد که از هرگونه مداخله نظامي‌در کره شمالي اجتناب کرده و همچنين از دولت "جنگ طلب و دمدمي‌مزاج" دونالد ترامپ پيروي نکند. به گزارش روزنامه اينديپندنت، جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر انگليس در مطلبي از دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا و کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي خواست تا از جنگ لفظي ميان خود کوتاه بيايند. وي به ترزا مي، نخست وزير انگليس نسبت به هر نوع اقدام نظامي‌از جمله با برگزاري رزمايش مشترک هشدار داد.رهبر حزب کارگر در نشريه ساندي ميرور نوشت: بايد به منظور حفظ ايمني و عقلانيت در کل جهان فشارهاي جهاني براي گفت‌وگو و ديپلماسي برهر چيزي برتري داشته باشد. در حالي که دونالد ترامپ و کيم جونگ اون تهديدها و تنش‌ها ميان خود را تشديد مي‌کند خطر در حال افزايش است.
آمادگي نظامي‌براي دفاع
رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا به پيونگ يانگ هشدار داد که ايالات متحده‌اماده استفاده از تمام توان نظامي‌اش براي دفاع از خود و متحدانش است. خبرگزاري آسوشيتدپرس، ژنرال جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در گفت‌وگوي ۵۰ دقيقه‌اي با رئيس‌جمهوري کره‌ جنوبي به بررسي مسائل اخير منطقه‌اي شامل تحرکات کره شمالي پرداخت و در سئول با مقام‌هاي ارشد ارتش کره‌ جنوبي شامل سونگ يونگ مو، وزير دفاع اين کشور گفت‌وگو کرد.يکي از سخنگوهاي وزارت دفاع امريکا گفت: دانفورد به همتاي کره جنوبي خود تاکيد کرد که تهديدهاي اتمي‌و موشکي کره شمالي عليه براي همه جهان است و فقط به منطقه محدود نمي‌شود.دانفورد به رئيس جمهور کره جنوبي گفت گه اگر تحريم‌هاي اقتصادي و تلاش‌هاي ديپلماتيک شکست بخورد، گزينه نظامي‌عليه کره شمالي آماده اجرا است. به نظ مي‌رسد آمريکا انتظار آزمايشات بيشتر موشکي را دارد. رئيس آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) نيز معتقد است، با توجه به دو آزمايش موشکي کره‌شمالي در ماه ژوئيه، جاي تعجبي نيست که اين کشور بخواهد آزمايش موشکي ديگري داشته باشد. به گزارش خبرگزاري رويترز، مايک پامپئو، رئيس آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در گفت‌وگو با شبکه خبري فاکس‌نيوز اظهار کرد: من کاملا اطمينان دارم که کره‌شمالي به تلاش‌هاي خود براي پيشبرد برنامه موشکي ادامه خواهد داد. پامپئو چندي پيش در جريان يک سخنراني، تروريسم و کره‌شمالي را بزرگ‌ترين تهديدهاي کوتاه‌مدت براي منافع امنيتي آمريکا تلقي کرده بود.
شکاف در دولت ترامپ
مدير روابط عمومي‌سابق کاخ سفيد با بيان اينکه ترامپ همچنان در حال مبارزه با "دشمنان داخلي" در کاخ سفيد است، به رئيس‌جمهوري آمريکا هشدار داد که اگر مي‌خواهد دستورکارش را اجرايي کند استراتژي خود را تغيير دهد. به گفته او، استيو بنن، استراتژيست ارشد کاخ سفيد يکي از کساني است که براي تضعيف رئيس‌جمهوري آمريکا تلاش مي‌کند. اين سخنان درحالي گفته مي‌شود که ترامپ به دليل محکوم نکردن گروههاي نئو نازي و برتري نژادي در ويرجينيا مورد انتقاد شديد همه احزاب سياسي قرارگرفته است. به نظر مي‌رسد رويکرد تندروي نزديکان ترامپ چون بنن دراين مورد نيز نقش داشته است.
کره شمالي سفراي خود را فراخواند
کره شمالي ديروز از همه سفراي خود در ديگر کشورها خواست براي شرکت در يک جلسه اضطراري به کشور بازگردند.يک مقام دولتي کره جنوبي با اعلام اين خبر گفت که هنوز مشخص نيست پيونگ يانگ چه تعداد از سفراي خود را فرا خوانده‌اما سفراي کره شمالي در روسيه، چين و سازمان ملل براي شرکت در اين جلسه اضطراري وارد کشور شده‌اند.يونهاپ، خبرگزاري کره جنوبي به نقل از وي نوشت که اين فراخوان پس از آن صورت مي‌گيرد که تنش ميان اين کشور و آمريکا طي هفته اخير شدت يافته است اما او از کم و کيف برگزاري اين نشست اظهار بي اطلاعي کرده است.آخرين نشست سفرا و کارداران کره شمالي در پيونگ يانگ مربوط به ماه جولاي سال 2015 است که 43 نفر در آن شرکت داشتند. «تائه هيون» سخنگوي وزارت اتحاد کره جنوبي هم امروز گفت که ممکن است در اين نشست مسائل مربوط به‌امادگي نظامي‌اين کشور، احتمال آزمايش هسته اي جديد، پرتاب يک فروند موشک بالستيک و راههاي مقابله با آمريکا مطرح و بررسي شود.تنش ميان کره شمالي و آمريکا پس از آنکه دونالد ترامپ بامداد شنبه گذشته با اعلام تهديدهاي جديد عليه پيونگ يانگ، گفت که خط قرمزهاي جديدي براي اين کشور در نظر گرفته است، تشديد شد.وي در سخنان خود گفت: بهتر است «کيم جونگ اون» رهبر کره شمالي به جدي بودن آنچه که گفته‌ام و تبعات آن توجه داشته باشد. کره شمالي روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد طرحي را براي حمله موشکي به پايگاههاي نظامي‌آمريکا در جزيره گوآم را در دست بررسي دارد.
جنگ تجاري آمريکا و چين
مقامات چيني معتقدند ميان مشکلات تجاري پکن و واشنگتن و موضوع کره شمالي ارتباطي وجود ندارد. هوا چونينگ، سخنگوي وزارت خارجه اين اظهارات را در کنفرانس خبري معمول خود مطرح کرد.يک مقام دولت ترامپ اعلام کرده که دونالد ترامپ، ديروز به مشاور تجاري ارشد خود دستور خواهد داد تا درمورد تحقيق درباره اقدامات تجاري چين که شرکتهاي آمريکايي فعال در چين را مجبور به رها کردن حق مالکيت معنوي خود مي‌کند، تصميم‌گيري کند.منابعي در دولت ترامپ، که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرده‌اند در صورتي که‌امريکا چين را به زير پا گذاشتن حق مالکيت معنوي متهم کند، واشنگتن تحريم‌هايي عليه اين کشور وضع خواهد کرد.با آن که اين موضوع در زماني مطرح مي‌شود که روابط واشنگتن و پکن بر سر مسئله کره شمالي پر تنش شده است، اما منابع آمريکايي تاکيد کردند اين دو مسئله با يکديگر ارتباط ندارد. دستور ترامپ خطاب به نماينده‌امور بازرگاني دولت و بر اساس قانون 302 مقررات بازرگاني آمريکا صادر مي‌شود.به گفته منابع آمريکايي، ممکن است اين تحقيق يک سال به طول بينجامد. پيشتر نيز تحقيقاتي در زمينه اختلافات تجاري آمريکا با چين بر سر مسائلي مانند صنعت فولادسازي آغاز شده است. روز سه شنبه گذشته، واشنگتن محدوديت‌هايي در زمينه واردات ورق آلومينيوم از چين اعمال کرد.