با امضاي توافقنامه بين شرکت ملي صنايع پتروشيميو ايرليکوئيد آلمان صورت ميگيرد
معاون وزير نفت گفت: امضاي توافقنامه همکاري ايجاد دانش فني مشترک توليد پروپيلن از متانول، نخستين تلاش براي ايجاد لايسنس مشترک در صنعت پتروشيميايران با همکاري يک شرکت خارجي است.
به نقل از شانا، مرضيه شاهدايي درباره توافقنامه همکاري ميان شرکت ملي صنايع پتروشيمي، شرکت پژوهش و فناوري پتروشيميو شرکت ايرليکوئيد که هفته گذشته در آلمان امضا شد، اظهار کرد: اين توافقنامه با هدف ايجاد لايسنس مشترک فرآيند توليد پروپيلن از متانول و مهندسي پايه واحد ۵۰۰ هزار تن MTP امضا شد.
وي با اشاره به اين که شرکت پژوهش و فناوري پتروشيميدر دوران تحريم به دانش فني MTP دست يافت، افزود: واحد پايلوت توليد متانول به پروپيلن در ماهشهر با مجوز دولت به عنوان نخستين کارخانه MTP در ايران ساخته شده است.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيميبهامضاي تفاهمنامهاي ميان شرکت ملي صنايع پتروشيميو شرکت لرگي براي ايجاد واحد MTP در سال ۸۳ اشاره و تصريح کرد: شرکت پژوهش و فناوري پتروشيميدر دوران تحريم به دليل قطع روابط با اين شرکت دانش فني اين واحد را کسب کرد اما در پسابرجام شرکت لرگي به دنبال تفاهمنامهامضا شده خواستار همکاري دوباره شد؛ شرکت لرگي زيرمجموعه شرکت ايرليکوئيد است.
شاهدايي اظهار کرد: براساس مذاکرات بسيار با شرکت لرگي، مقرر شد از دانش فني کسب شده شرکت پژوهش و فناوري پتروشيميو شرکت لرگي، يک لايسنس مشترک واحد MTP ايجاد شود.
وي ادامه داد: پس از ايجاد اين دانش فني مشترک، قرار بر اين است که مهندسي اصولي ساخت واحد ۵۰۰ هزار تني MTP نيز به دليل انتقال تجربه به صورت مشترک ميان ۲ شرکت انجام شود.
معاون وزير نفت با اشاره به مذاکراتي که با شرکت ايرليکوئيد در پسابرجام انجام شد، ادامه داد: اين شرکت واحدهايي با ظرفيتهاي اقتصادي ۵۰۰ هزار تني در ۲ کشور با بازدهي بالا اجرا کرده است.
شاهدايي يادآور شد: تاکنون ايران در ورود لايسنسهاي صنعت پتروشيميبه کشور هيچگونه مشارکتي نداشته است و اين نخستين بار است که ليسانس دانش فني و مهندسي اصولي به صورت مشترک با طرف خارجي ايجاد ميشود و شرکت ملي صنايع پتروشيمياز مالکان اين ليسانس محسوب ميشود.
معاون وزير نفت ادامه داد: مالکيت لايسنس فرصتي را در اختيار شرکت ملي صنايع پتروشيميقرار ميدهد تا ايران در بازارهاي جهاني و داخلي در زمينه فروش لايسنس MTP شريک باشد.
وي با اشاره به اين که خوراک واحد MTP متانول است، گفت: اين واحد در فاز ۲ عسلويه به دليل وجود خوراک فراوان در اين منطقه ايجاد خواهد شد.
معاون وزير نفت با بيان اين که پس از انجام مهندسي اصولي واحد MTP، برآورد اقتصادي اين طرح نيز مشخص ميشود، تصريح کرد: ايجاد دانش فني مشترک حدود ۶ ماه زمان خواهد برد و پس از آن قرارداد مهندسي اصولي انجام ميشود.
شاهدايي گفت: مشارکت شرکت ملي صنايع پتروشيميدر زمينه ارائه لايسنس واحد MTP، ضمانت و انگيزه بسيار خوبي را براي بخش خصوصي به منظور استفاده از اين لايسنس ايجاد ميکند.
طرحهاي پيشنهادي برخي کشورها جهت ممنوعيت فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي، فشار مضاعفي را بر صنعت نفت جهاني وارد کرده است.
به نقل از ايسنا، اعلام اخير کشورهايي نظير انگلستان و فرانسه که درصدد ممنوعيت توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي هستند، اين سوال را در ذهن ايجاد ميکند که آيا رشد صنعت خودروهاي برقي منجر به کاهش تقاضاي نفت در جهان ميشود يا خير.
در نخستين سالهاي آغاز بکار صنعت نفت در اواخر قرن ۱۹ ميلادي، بنزين بهعنوان يک محصول بياستفاده بهشمار ميآمد که بايد دور ريخته ميشد. اما اين باور از زماني که نخستين سري از خودروهاي بنزيني به توليد انبوه رسيدند، از بين رفت و دوباره با گذشت نزديک به يک قرن، رابطه ميان صنعت خودرو و محصولات نفتي رو به زوال ميرود.
طبق گزارشي از فايننشال تايمز، مديران اجرايي غولهاي نفتي جهان، سعي در پاسخ به اين سوال داشتهاند. بعنوان مثال، بن ون بوردن – مدير اجرايي شرکت رويال داچ شل – چالش بزرگي که پيش روي غولهاي نفتي است را انکار نکرده و گفت که اين شرکتها بايد در انتخاب صحيح توسعه ميدانهاي نفتي دقت بيشتري کنند تا برايشان مقرون بصرفه و
سازنده تر باشد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا خودروهاي برقي تهديدي براي تقاضاي نفت در جهان محسوب ميشوند نيز گفت:" بله قطعا همينطور است اما راجع به اينکه چه زمان اين اتفاق ميافتد، هنوز چيزي نميدانيم".
برخي ديگر از شرکتهاي نفتي معتقدند که اين روند
طولاني تر خواهد بود بعنوان مثال طبق اعلام شرکت نفتي اکسون موبيل، رشد تقاضاي نفت تا سال ۲۰۴۰ ادامه خواهد يافت که البته روند آن اندکي آهسته تر از الان برآورد ميشود.براي اتفاق افتادن هر يک از اين پيش بينيها، عوامل متعدد تاثيرگذاري وجود دارد اما بهرحال چيزي که مهم است، سرنوشت و آينده صنعت خودرو است. طبق اعلام آژانس بينالمللي انرژي، خودروهاي شخصي تا سال ۲۰۱۵، ۲۶ درصد از کل تقاضاي نفت در جهان را تشکيل دادهاند که اين ميزان از تقاضاي نفت در حمل و نقلهاي هوايي، دريايي بيشتر است.کارخانه خودروسازي ولوو ماه گذشته اعلام کرد که تماميمدلهاي جديد توليدي از سال ۲۰۱۹ برقي و هيبريدي خواهند بود. خودروي برقي تسلا مدل ۳ نيز بزودي به توليد انبوه خواهد رسيد. اما چيزي که سرنوشت صنايع نفت و گاز در جهان به ويژه دو کشور انگلستان و فرانسه را تعيين ميکند، قطعا خودرو برقي تسلا نيست. طبق اعلام آژانس بين المللي انرژي، برآورد ميشود تقاضاي نفت خام در کشورهاي عضو سازمان همکاري و توسعه اقتصادي (OECD) بين سالهاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۴۰، به ميزان ۱۲ درصد و در کشورهاي غير عضو اين سازمان ۱۹ درصد کاهش يابد.