کد خبر: ۱۰۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
چای یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در کشور ماست که انواع مختلفی از آن وجود دارد، در این مطلب به بررسی چای سی تی سی یا چاب کله مورچه می پردازیم

چای یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در کشور ماست که انواع مختلفی از آن وجود دارد، در این مطلب به بررسی چای سی تی سی یا چاب کله مورچه می پردازیم

چای سی تی سی یا چای کلمه مورچه چیست؟

در ابتدا لازم است بدایند چای به دو شیوه سنتی ارتدوکس و غیرسنتی سی‌تی‌سی تولید می‌شود. تفاوت این دو شیوه به نوع فرآوری برگ‌های چای مربوط است. چای سی‌تی‌سی نوعی چای سیاه و کوتاه شده سه کلمه انگلیسی و ترجمه آن به معنای بریدن، گسستن و پیچاندن (توپی کردن) است و به دلیل اعمال فرآیندهای بیشتر از نظر رنگدهی و عطر و کیفیت نسبت به چای‌های سیاه معمولی تولید شده به روش سنتی برتری دارد.

شاید تا به حال چای کله مورچه یا باروتی را مصرف کرده باشید و در برخی وبگاه‌ها و شبکه‌های مجازی در مورد آن اخبار نه‌چندان دلخوش‌کننده‌ای خوانده باشید. چای کله مورچه همان چای سی‌تی‌سی و به روش غیرسنتی تولید می‌شود که کنیا و آسام هندوستان از تولیدکنندگان عمده آن هستند. روش تولید این نوع چای این گونه است که برگ‌های چای نسبت به انواع دیگر چای سیاه بیشتر خرد و غلتکی شده و در نهایت به شکل دانه‌های ریز و گلوله شده‌ای شبیه کله مورچه تبدیل می‌شود.

هر چه برگ‌های چای شکسته‌تر، خردتر و بیشتر کوبیده شده باشند دم‌کردن آن به زمان کوتاه‌تر نیاز دارد و عطر و رنگ آن بیشتر می‌شود و طعمی قوی‌تر دارد و این که در برخی وبگاه‌ها اخباری مبنی بر مصنوعی بودن این نوع چای منتشر می‌شود، صحت ندارد.

بد نیست بدانید انواعی از چای صبحانه انگلیسی و چای صبحانه ایرلندی، چای کله مورچه هستند. همچنین گاهی در تهیه چای ماسالا یا برای تولید چای کیسه‌ای از چای کله مورچه استفاده می‌شود.چای سی‌تی‌سی کنیا دارای عطر بالا و طعم شیرین و چای سی‌تی‌سی آسام هندوستان عطر ملایم اما رنگ‌دهی مطلوب‌تری دارد.

بیشتر بدانید : زمان مناسب برای نوشیدن چای


چرا برخی متخصصان می‌گویند چای کله مورچه نخورید؟

یکی از مشکلات این چای احتمال تقلب در آن است. به علت این که این چای در ابتدا بسیار خرد و ریز می‌شود، به‌راحتی قابلیت ترکیب با خرده‌ها و پودر کهنه چای‌های کم‌ارزش و بی‌کیفیت را داردکه قابل تشخیص نیست. در صورتی که در چای‌های معمولی به دلیل برگی شکل بودن به راحتی نمی‌توان آن را با خرده چای مخلوط کرد.

ضمن این که برخی تولیدکنندگان غیرمتعهد به منظور افزایش رنگ و عطر و طعم چای‌های تقلبی کله مورچه از میزان زیاد اسانس و مواد رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده در ترکیب آنها استفاده می‌کنند. باز هم یادآوری می‌کنیم اگر این نوع چای از انواع غیرتقلبی باشد در گروه چای‌های مرغوب قرار دارد.


بیشتر بدانید : بشنوید از فواید خوردن چای سیاه

بیشتر بدانید : آثار مضر زیاده روی در مصرف چای

بیشتر بدانید : تاثیر نوشیدن چای بر مغز

بیشتر بدانید : خطرات نوشیدن چای کهنه دم و چای پررنگ

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir


برچسب ها: نوشیدنی ، چای
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار