کد خبر: ۱۰۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
مهر گزارش می‌دهد؛
پلدختر-در حالی جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر مصوبه ستاد مدیریت کرونا را دارد و اداره منابع طبیعی نیز به منظور حفاظت از مراتع خواستار این امر است که امروز عشایر کوچ رو وارد پلدختر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی رغم اینکه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در مصوبه‌ای به منظور مقابله با ویروس کرونا خواستار تغییر زمان کوچ بهاره عشایر به نیمه دوم فروردین شده است که امروز شاهد ورود عشایر کوچ رو به مبادی ورودی پلدختر بودیم.

با آغاز فصل بهار و گرم شدن مناطق قشلاقی، عشایری که شش ماه سرد سال را در نقاط گرمسیر به سر می‌برند، هر سال از استان‌های جنوبی وارد لرستان شده و به مناطق سردسیر و ییلاقی استان کوچ می‌کنند.

بنابراین ستاد استانی مدیریت کرونا ویروس از اداره کل امور عشایر استان خواست تا با اتخاذ تمهیداتی به منظور تأخیر در کوچ بهاره عشایر اقدامات لازم را انجام دهد.

در عین حال در جلسات شهرستانی و جلسات مشترک میان مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با استان‌هایی که عشایر آنها از لرستان عبور می‌کنند، بر لزوم جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر و اتخاذ تدابیر لازم تاکید شده بود اما همچنان این مسئله حل نشده باقی مانده است تا بار دیگر مراتع لرستان در فصل زادآوری طبیعت قربانی کوچ زودهنگام شوند.

این در حالیست که امسال شیوع ویروس کرونا شرایط را در شهرها تغییر داده و بایستی تدابیر لازم برای رعایت بهداشت شهرها و پیشگیری از گسترده شدن ارتباطات افراد اتخاذ شود.

عشایر کوچ رو وارد پلدختر شدند

صمد چراغی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امروز شاهد حضور عشایر کوچ رو با دام‌های خود در ورودی شهر پلدختر بودیم، اظهار داشت: مأموران شهرداری به خاطر حفظ سلامت شهروندان و زیبایی شهر مجبور به جلوگیری از ورود عشایر به شهر هستند.

وی با بیان این که، کوچ زودهنگام عشایر در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا خسارات جبران ناپذیری را به شهرستان وارد می‌کند، افزود: متأسفانه علی رغم پیگیری‌های شهرداری و تاکید همه مدیران بر جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر اما امروز شاهد ورود تعداد زیادی از عشایر به شهرستان بودیم.

زمان کوچ عشایر نیمه اردیبهشت ماه است و کوچ زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع شهرستان می‌شود

شهردار پلدختر گفت: همان طور که می‌دانیم زمان کوچ عشایر نیمه اردیبهشت ماه است و کوچ زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع شهرستان می‌شود.

چراغی پور افزود: در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا می‌بایستی به طور جدی از کوچ پیاده عشایر جلوگیری شود؛ امروز در حالی هزاران رأس دام عشایر در ورودی جنوبی شهر پلدختر توسط مأموران شهرداری متوقف شد که خبری از هیچ کدام از ادارات ذی ربط و متولی نبود.

عدم حضور دستگاه‌های ذی ربط برای مدیریت کوچ عشایر

وی یادآور شد: متأسفانه در روزهای پایانی سال که اوج کار شهرداری است و تمام تلاش و توان ما صرف زیباسازی شهر می‌شود مجبوریم کل توان خود را صرف مقابله با عشایر در ورودی شهر کنیم و تاوان کم کاری ادارات مربوطه را بدهیم.

شهردار پلدختر افزود: وقتی هزاران دام تا ورودی شهر پلدختر می‌رسند نگهداری آنها غیرممکن است.

چراغی پور یادآور شد: متأسفانه به دلیل فقدان حضور دستگاه‌های ذی ربط شاید در روزهای آتی ناچار باشیم از ظرفیت مردم و جوانان برای جلوگیری از ورود عشایر به شهر استفاده کنیم که این شیوه مطلوب نیست.

وی افزود: در این رابطه با فرمانداری شهرستان مکاتبه شد و در جلسات مربوطه به دستگاه‌های ذی ربط گفته‌ایم که امسال برای جلوگیری از کوچ زودهنگام و ورود دام‌های عشایر به شهرها تدبیری اندیشیده شود اما اقدام مؤثر و عملی صورت نگرفت.

خیابان‌های شهر پلدختر «ایل راه» نشوند

شهردار پلدختر اظهار امیدواری کرد که با ورود جدی مدیریت ارشد شهرستان و ادارات متولی از کوچ پیاده عشایر از مبدا با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جلوگیری شود و یا عشایر به صورت سواره از مسیر آزاد راه کوچ کنند.

چراغی پور افزود: یا در بدترین شرایط و کوچ پیاده، دام‌ها از معابر اصلی و خیابان‌های شهر پلدختر عبور نکنند و معابر را به عنوان ایل راه انتخاب نکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار