کد خبر: ۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
معاون وزیر راه و شهرسازی:
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایجاد صندوق زمین و ساختمان موجب افزایش کیفیت ساختمان‌های احداثی می‌شود گفت: سرمایه‌گذاران و خریداران اوراق صندوق از مزیت امنیت و انضباط و قاعده‌مندی مالی این صندوق‌ها بهره‌مند خواهند شد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از سازمان ملی زمین و مسکن، مجمع صندوق زمین و ساختمان  آویشن با حضور پژمان معاون وزیر راه وشهرسازی و اعضای هیات مدیره سازمان و نمایندگان سازمان بورس اوراق بهاء دار و ارکان صندوق برگزار شد.

سید محمد پژمان با اعلام حمایت وزارت راه و شهرسازی از تشکیل صندوق های زمین و ساختمان ، ایجاد این صندوق ها را در اجرای قوانین و مقررات قانونی مورد عمل آن وزارتخانه ، و سیاست های دولت و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش کیفیت ساختمان های احداثی ، اتمام به موقع پروژه های ساختمانی و استفاده از ظرفیت های بورس برای تجهیز پس انداز های خرد مردمی وهدایت آنها برای تامین مسکن مورد نیاز کشور دانست.

وی افزود: سرمایه گذاران و خریداران اوراق صندوق نیز از مزیت امنیت و انضباط و قاعده مندی مالی و فنی این صندوق ها بهره مند خواهند شد، ضمن آنکه این میزان از شفافیت و برنامه محوری در اجرای پروژه های ساختمانی برای اولین بار در کشور و از طریق صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان تجربه می شود.

پژمان خاطر نشان کرد که هزینه های ساخت و اجرای پروژه باتوجه به مزیت های این صندوق ها از روز اول به  صورت شفاف

به عموم علاقمندان اعلام می گردد و امکان نظارت مستمر و رصد همه جانبه فعالیت های صندوق را ممکن می سازد.

صندوق آویشن به عنوان بزرگترین صندوق زمین وساختمان ، اولین صندوقی است که عرضه اولیه واحدهای سرمایه گذاری آن و سپس معاملات ثانویه اوراق صندوق در تالار معاملات بورس انجام می شود.

راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان در اجرای بند ( 1) ماده 14 قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن و در راستای تاکید دولت محترم و سیاست های وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از روش های نوین تامین مالی پروژه های ساختمانی است.

صندوق های زمین و ساختمان ، برای پروژه ساختمانی معین، با کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس تشکیل می شوند، در این ساز و کار مستندات مالکیتی و پروانه ساختمانی پروژه و سوابق ملک و ظرفیت های آن مورد رسیدگی قرار گرفته و سپس طرح توجیه اقتصادی مناسب براساس طراحی و مفاهیم فنی پروژه ، تهیه و به سازمان بورس تقدیم می شود. سازمان بورس با رسیدگی به اسناد ، سوابق و توجیه پذیری فنی، مالی و اقتصادی پروژه و احراز آن با تشکیل صندوق موافقت نموده ، موافقت اصولی صادره را به موسسان ابلاغ می نماید. پس از ابلاغ موافقت اصولی و تقدیم اطلاعات تفضیلی و تکمیلی ، موسسان مجوز تشکیل و ثبت صندوق را دریافت می دارند. سپس اسناد مالکیت پروژه به نام صندوق انتقال یافته و با تمهید مقدمات و تشریفات قانونی مقرر و اخذ مجوز نهایی بورس ،اوراق صندوق برای پذیره نویسی عموم ، از طریق فرابورس عرضه می شود.

البته همانگونه که اشاره شد به لحاظ توجیه پذیری بالا و حجم و گستردگی صندوق آویشن، و موافقت بورس، اوراق این صندوق در تالار معاملات بورس عرضه خواهد شد.

پس از سخنان پژمان و اعلام رسمیت جلسه وانتخاب هیات رئیسه مجمع ، اساسنامه و امیدنامه صندوق تصویب و ارکان صندوق انتخاب شد.

در ادامه باقر تبار مدیرنظارت بر نهادهای مالی بورس، ضمن استقبال از اقدام وزارت راه و شهرسازی در حمایت از راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان ،تاکید نمود که سازمان بورس آمادگی دارد که طرحهای دارای توجیه مالی ،اقتصادی و فنی که توسط ارکان ذیصلاح و شرکتهای معتبر و خوشنام به تشخیص این سازمان اجرا و نظارت گردد و دارای شرایط قانونی باشند مجوز تشکیل صندوق زمین و ساختمان را اعطاء نماید.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: