تعطیلات عید فرصت مناسبی برای بازپروری و به نوعی ریلکس کردن است که از تمام استرسها و نگرانیهای محلکار در امان باشیم، نفسی تازه کنیم و با خیال راحت مدتی را در کنار دوستان و خانواده بگذرانیم؛ اما بهتر است فکر بعدش را هم از همین الان بکنیم که وقتی به محل کار برمیگردیم شوکه نشویم و خیلی زود دوباره احساس دلزدگی نکنیم، به خودمان و نه به شغلمان آسیبی نرسانیم. توصیه «ایرنا زندگی» برای شما رعایت این ۶ نکته است. با توجه به این ۶ نکته طلایی تغییری را در خود ایجاد کنید که دیگر فردی مضطرب با فرکانس منفی در محل کار نباشید.
۱. خودتان را از تعطیلات به محل کار پرتاب نکنید
باید به این نکته توجهی ویژه داشت که بلافاصله بعد از برگشتن از سفر سر کار نروید و طوری برنامهریزی کنید که حداقل ۲ الی ۱ روز قبل از رفتن به محل کار از سفر برگردید. با این کار روح و تفکر خود را برای کار آماده میکنید. در این دو روز استراحت کنید. اگر خستگیای از سفر دارید و یا هر کار عقب افتادهای که ذهنتان را مشغول کرده است هرچند که به کارتان هم مربوط نباشد، در این دو روز حل کنید.
۲. برگشتن به سر کار را برای خودتان راحت کنید
تعطیلاتی که به خوبی از آن استفاده کردهاید را کش ندهید و نگویید: «کاش بیشتر ادامه داشت و دیرتر به کار بر میگشتم». بگویید: «تعطیلات خوبی بود و سعی میکنم چند وقت یکبار این تعطیلات را در برنامهام داشته باشم». اگر نیاز دارید تنها باشید و برای کارتان برنامه ریزی کنید حتما این کار را انجام دهید حتی در هنگام صبح قبل از رفتن به کار. بر روی کارتان تمرکز کنید. راهی را پیدا کنید که کارتان را راحتتر و سریعتر انجام دهید تا وقت بیشتری برای خود داشته باشید.
۳. حس و حال تعطیلات را همیشه با خود داشته باشید
توصیه میشود برای خود احساسات و جزییات سفر یا ایامی که احساس خوشنودی میکنید را بنویسید و هرگاه دچار خستگیهای روحی روزمره شدید آنها را بخوانید و با خود بگویید برای تجربهی دوباره این حال و احساس کار میکنم. همیشه قسمتی از آن حس آزادانه و آسودگی تعطیلات را داشته باشید. اگر چیزی شما را اذیت کرد به این نکته فکر کنید که آیا این موضوع در ۱۰ سال آینده شما اثر منفیای میگذارد؟ اگر جواب منفی بود خودتان را از زیر بار استرسی بزرگی خلاص کردهاید و میتوانید حالا با آرامش موضوع را حل کنید. اگر جواب مثبت بود، ذهن خود را خالی کرده و فقط بر حل آن تمرکز کنید.
۴. تعامل خود را با دیگران افزایش دهید
در کارتان حرفهای باشید و روابط حرفهای بسازید. در تعطیلات خود به این موضوع نیز فکر کنید که چگونه در محل کار میتوانم با کسی که خیلی کارش خوب است تعامل داشته باشم. اگر با خود میگوییم: «از فلانی با وجود حرفهای بودنش، خوشم نمیآید پس نمیتوانم با اون تعاملی داشته باشم» رفتارمان غیر حرفهای است و ما باید سعی کنیم از دیگران درسهایی جدید هر چند کوچک بیاموزیم.
۵. با دید جدیدی به کار برگردیم
وقتی از کار خسته میشویم، دیدگاه منفی و کسلکننده ای نسبت به آن داریم و با همین دیدگاه کار را ترک میکنیم و به تعطیلات میرویم. بهتر است با نگاهی جدید به کار برگردیم تا خودمان را خسته و افسرده نکنیم. بهتر است به جنبههای مثبت کارمان توجه کنیم و آنها را برای خود درشتتر کنیم، حالا با انرژی به دست آمده از این جنبههای مثبت برای برطرف ساختن یا ضعیف کردن جنبههای منفی آن اقدام کنیم.
۶. استراحت میانروزی برای خود در نظر بگیرید
به خستگیهای خود بیتوجه نباشید و سعی کنید آنها را ذره ذره برطرف کنید تا دچار حالت انفجار و فرسودگی نشوید. استراحتهای میانروز را جدی بگیرید. این استراحتها میتواند ۱۰ دقیقه پیادهروی بعد از ناهارتان باشد یا اینکه میتوانید ناهار را در محل کار نخورید و به پارک یا محوطهای مناسب بروید. خودتان را بلد باشید و بگردید به دنبال راهی که خستگیهای روحی شما را در میآورد.
منبع: اینک
۴۷۴۷