به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از فارس، معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن گفت: به دنبال کاهش تفاوتها و تصویب نرخ ثابت تنکیلومتر بین سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان در خط آهن شرق خزر هستیم.
حسین آشوری امروز در اجلاس سهجانبه ایران، قزاقستان و ترکمنستان درباره تعرفهگذاری خط آهن شرق دریای خزر، اظهار داشت: راهآهنهای ایران و ترکمنستان در سالهای 2013 و 2014 تعاملات مطلوبی داشتند.
وی افزود: در بخش واردات و صادرات، حجم همکاریهای دو طرف رشد داشته است، اما در بخش ترانزیت، رشد چندانی نداشتیم و این به دلیل کاهش حمل مازوت ترکمنستان بود.
وی بیان کرد: در کل همکاریهای ریلی ایران و ترکمنستان رشد سه برابری داشته است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن با بیان اینکه نرخ حمل محمولات بین سه کشور قابل بررسی است، اظهار داشت: بیشترین تعرفه مربوط به مسیر اینچهبرون ـ بندرعباس بود که ایران 15 درصد تخفیف بر آن اعمال کرد.
آشوری اظهار داشت: به ازای هر تن کیلومتر، نرخها بین 2.5 تا 3 سنت متفاوت است؛ به دنبال کاهش تفاوتها و تثبیت نرخ ثابت تنکیلومتر بین سه کشور هستیم.
وی اظهار داشت: در مرز سرخس نیز میزان جابجایی کالا در سال 2014 نسبت به 2013 یک میلیون تن افزایش داشته و از 2.2 میلیون تن به 3.2 میلیون تن رسیده است که هدفگذاری ما و راهآهن ترکمنستان این بود که این عدد به 3.5 میلیون تن برسد.
بنابر این گزارش در ادامه این اجلاس، وزیر راهآهن ترکمنستان اظهار داشت: چندی پیش رؤسای جمهور سه کشور راهآهن شرق خزر را با طول بیش از یکهزار کیلومتر افتتاح کردند که در توسعه ترانزیت ریلی مؤثر است.
آننا مردوف با بیان اینکه 2400 تن حمل و نقل ترانزیتی از مرز سرخس داشتهایم، تأکید کرد: سه کشور باید در رشد ترانزیت خط آهن شرق خزر تلاش کافی داشته باشند.
وی افزود: این کریدور جدید مشکلاتی دارد که همگی تلاش میکنیم آن را برطرف کنیم، مثلاً خط سرخس نیز که به بهرهبرداری رسید چنین مشکلاتی را داشت که رفع شد.
وی تأکید کرد: تفاهم کامل بین سه کشور برای رشد ترانزیت خط آهن شرق دریای خزر وجود دارد.