کد خبر: ۱۰۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
کره جنوبی به‌دنبال تراکنش‌های بشردوستانه با ایران در پی شیوع ویروس کرونا
ایسنا: یک مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد کشورش قرار است در پی شیوع ویروس کووید ۱۹ و بدون نقض تحریم‌های آمریکا تراکنش‌های بشردوستانه با ایران انجام دهد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود، روز جمعه اعلام کرد این کشور با دریافت یک مجوز خاص موافقت آمریکا برای تداوم صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران را دریافت کرده است. این کشور «مجوز عمومی شماره ۸» را دوشنبه از آمریکا دریافت کرده است. این مجوز کره جنوبی را مجاز می‌کند تراکنش‌های مالی مرتبط با کالای بشردوستانه بخصوصی را با بانک مرکزی ایران (که تحت تحریم آمریکاست) انجام دهد. این مقام همچنین اعلام کرد کشورش به‌جز این راهکار می‌کوشد با استفاده از کانال مالی سوئیس و انجام تراکنش با یک بانک ایرانی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته، به صدور کالاهای بشردوستانه به ایران بپردازد. او همچنین در انتها افزود که احتمالا صدور این کالاهای بشردوستانه به ایران از ماه آینده آغاز شود.
 
همکاری یونیدو و ایران در مدیریت پسماندهای پزشکی کرونا
ایسنا: سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی، از تصمیم سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برای تدوین و اجرای پروژه‌ای در حوزه مدیریت پسماندهای پزشکی کرونا در ایران به شیوه‌ای ایمن و سازگار با محیط زیست در برخی بیمارستان‌ها، پس از مذاکره با مدیرکل یونیدو و سفیر و نماینده دائم چین در وین خبر داد. کاظم غریب‌آبادی افزود: هزینه اجرای این پروژه که به‌صورت سه‌جانبه میان یونیدو، چین و ایران اجرا خواهد شد و طرح مفهومی آن نیز که به وزارت بهداشت ارائه شده است، افزون بر یک میلیون یورو است که تماما از سوی یونیدو و چین تأمین می‌شود. وی افزود: این طرح، شامل تأمین و خرید تجهیزات پیشرفته مربوطه نیز می‌شود.
 
استقبال ایران از معرفی الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید عراق
ایلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از معرفی مصطفی عبداللطیف الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید عراق استقبال کرد. سیدعباس موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریان‌های سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها می‌داند؛ ازهمین‌رو جمهوری اسلامی ایران از توافق امروز گروه‌های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی آقای مصطفی کاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید بود، استقبال می‌کند و آن را گامی صحیح در مسیری درست می‌داند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن آرزوی موفقیت برای آقای مصطفی الکاظمی، امیدوار است ایشان در مأموریت تشکیل دولت جدید در این کشور برای تأمین خواسته‌های مردم و مرجعیت عالی دینی در عراق و ایجاد یک عراق باثبات و یکپارچه و برخوردار از جایگاه مهم در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی موفق باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: بدون تردید همسویی و همدلی همه طوایف مختلف عراقی و تمامی گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های برجسته عراقی، از جمله جناب آقای عدنان الزرفی، در نیل به این هدف مهم و ادامه مسیر تأثیرگذار بوده و هست. موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت عراق به‌منظور عبور آن کشور از مشکلات و رسیدن به اهداف عالی مردم و مرجعیت عراق اعلام می‌کند.
 
گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای ارمنی‌اش درباره کووید ۱۹
ایسنا: وزیر امور خارجه ارمنستان در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، از همبستگی ایران با کشورش قدردانی کرد. زهراب مناتساکانیان، روز پنجشنبه در توییتی نوشت: گفت‌وگویی تلفنی با همتایم، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران داشتم. همکاری‌ها میان ارمنستان و ایران در زمینه مقابله با کووید ۱۹ را بررسی کردیم. او در ادامه توییت نوشت: از حمایت و همبستگی‌ای که ظریف از سوی دولتش ابراز کرده، عمیقا قدردانی می‌کنم. محمدجواد ظریف همچنین در تماس تلفنی روز گذشته خود با همتای ارمنی‌‌اش از آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه مقابله با ویروس کووید ۱۹ به ارمنستان خبر داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار