کد خبر: ۱۰۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
دنیا در قرن جدید جنگ اول خود را با یک ویروس و این‌بار نه از آلمان، بلکه از چین شروع کرد و سریع‌تر از جنگ جهانی دوم و بعد از سه ماه، جهانی شده و به برلین هم رسید.
قضاوت کامل در این فاجعه جهانی نیاز به زمان بیشتری دارد، ولی می‌توان بدیهیات را برشمرد.
١-شهر ووهان چین یکی از مراکز مهم دانشگاهی و اسلحه‌سازی و آزمایشگاه‌های نظامی چین از حدود صد سال قبل است. طبعا مدرن‌کردن سلاح‌ها و اهدافی مانند دستیابی به سلاح هسته‌ای از برنامه قدرت‌ها و برای عقب‌نماندن از رقباست.
٢-بدون توجه به سیاست، شهر ووهان، مکان شروع پخش این ویروس؛ چه از بازار آبزیان و چه با بی‌دقتی از آزمایشگاه‌ها بوده است.
3-تعطیلات ژانویه اروپا و سال نوی چین به فاصله یک ماه و به مدت پنج هفته فرصتی برای گذراندن ایام در دیگر کشورها فراهم آورد.
4-مقصد بیشتر اروپایی‌ها، آسیا و مقصد چینی‌ها بیشتر اروپا، به‌خصوص فرانسه و ایتالیا بود.
حال با توجه به ملاحظات فوق نگاهی به داستان کرونا بین ایران و چین می‌اندازیم:
چین شریک اول تجاری ما در 10 سال گذشته، هم در تحریم‌ها و هم بعد از برجام بوده است. در سیاست خارجی کشورمان رقابتی آشکار و پنهان بین طرفداران رابطه بیشتر با روسیه و چین و عادی‌سازی رابطه با غرب دیده می‌شود. درحالی‌که جمع بین این دو طرفداران زیادی نداشته است.
در این فضا و با این حقایق، کرونا با لاپوشانی اولیه چین که ممکن است ناشی از علم پایین و متمرکز آن کشور باشد، بیماری‌ای عادی و غیرفراگیر به دنیا معرفی شد. طبعا با توجه به خصومت‌های ترامپ با ایران و چین، برای مسئولان کشورمان، دلایل چین مطلوب‌تر جلوه کرده و برنامه‌های اولیه، به‌خصوص در برگزاری انتخابات دوم اسفند به روال سابق دنبال شد.
اتفاقات بعدی در گسترش و نگرانی‌های دنیا از خطرات ویروس موجب تردید در اطلاعات چینی‌ها و اعتماد مقامات کشورمان و شروع بحث‌های سیاسی در این ارتباط شد. اوج این بحث، نظرات وزارت بهداشت و سخنگوی خارجه و پاسخ‌های غیرمعمول سفیر چین در تهران بود. پراکندگی نظرات مقامات رسمی و غیررسمی کشورمان موجب سلب اعتماد عمومی و بی‌نظمی در کنترل فراگیر این بیماری شد.
بعد از جنگ تحمیلی هشت‌ساله، بحرانی به این وسعت و با این تفاوت که وفاق ملی و ایثار و شهادت موجب غلبه ملت به مشکلات و دشمن شد، مشاهده نشده». اینک کشور و ملت و نظام نیازمند انسجام و یکدلی برای عبور از این بحران است؛ بحرانی که دشمن خارجی نقش چندانی در آن نداشته و ساختار کشور و اراده ملی در آزمون بزرگی قرار گرفته. البته نقش خارجی در تحریم اقتصادی کشورمان قبل از ورود به بحث کرونا مشکلات عدیده معیشتی برای مردم ایجاد و کار ما را سخت‌تر از دیگر ملل و کشورها کرده است. در این شرایط غلبه بر این ویروس و عبور از وضع سخت اقتصادی و معیشتی جامعه، کار برنامه‌ریزان و مدیریت کشور را دشوارتر می‌کند.چین و روسیه و غرب و دیگر کشورها به دنبال نجات مردم خود و در مرحله بعد شاید دیگر ملل هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار