کد خبر: ۱۰۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

سلامت نیوز:براساس اعلام وزارت بهداشت پس از گذشت ۵۴ روز از شیوع کرونا در کشور، ۷۱۶۸۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۴۷۴ نفر فوت شده و ۴۳۸۹۴ نفر بهبود یافته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، براساس اعلام وزارت بهداشت پس از گذشت ۵۴ روز از شیوع کرونا در کشور، ۷۱۶۸۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۴۷۴ نفر فوت شده و ۴۳۸۹۴ نفر بهبود یافته‌اند. با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فاز سوم فاصله‌گذاری اجتماعی یا فاصله‌گذاری هوشمند از روز شنبه ۲۳ فروردین، در سراسر کشور، به جز تهران آغاز شد و قرار است، تهرانی‌ها نیز از ۳۰ فروردین ماه به این طرح بپیوندند. بر اساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، مشاغل به دو دسته کم‌ریسک و پرریسک تقسیم شده‌اند و صنوف مختلف بر اساس ریسکی که در روند انتقال بیماری دارند، می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. بنابراین ابتدا مشاغل و صنوف کم ریسک با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت، می‌توانند کسب و کارشان را آغاز کنند. بامداد جمعه، ۲۸ فروردین ماه آخرین مهلت ثبت نام الزامی تمام مشاغل در سامانه وزارت بهداشت در راستای مقابله با بحران کروناست. البته مشاغل پرریسک بعد از ثبت‌نام باید منتظر اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا درباره زمان بازگشایی کسب و کارشان بمانند.


روزانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ نفر در استان اصفهان به کرونا مبتلا می‌شوند
هنوز به شرایط کنترل بیماری نرسیده‌ایم
«آرش نجیمی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگارما، درباره آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در استان اصفهان توضیح داد:‌ در استان اصفهان روزانه بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ نفر به آمار کل بیماران اضافه می‌شود. متاسفانه ما هنوز در شرایط کنترل بیماری نیستیم و روند به شکل افزایشی ثابت است.
سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در استان اصفهان ادامه داد: با همیاری و همکاری مردم شاید بتوانیم شرایط را به سمت کاهش و کنترل رشد بیماری برسانیم.
نجیمی با بیان اینکه ما نسبت به گذشته افزایش ابتلا نداشته‌ایم، گفت: اما با یک نرخ ثابت از مبتلایان مواجه هستیم. به هر حال با توجه به ترددهایی که مردم دارند و جابه‌جایی که صورت می‌گیرد، موجب شیوع و افزایش تعداد ناقلین در شهر شده است. همین روند باعث می‌شود که ما هر ۲۴ ساعت آن تعداد مورد اشاره را به عنوان بستری داشته باشیم.


وی درباره وضعیت بیمارستان‌های استان اصفهان توضیح داد: در حال حاضر بیمارستان‌های ما به وضعیت پایدار رسیده‌اند، اما از نظر مواد مورد نیاز و تجهیزات محدودیت‌هایی وجود داشته که همچنان نیز مطرح است، اما به طور کل نیازها برآورده شده و فعالیت در بیمارستان‌ها ادامه دارد، گرچه که آنها با حداقل‌ها کار می‌کنند.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: روند آمار فوتی‌های کرونا در استان اصفهان شبیه به الگوی جهانی است و خیلی با آن متفاوت نیست و ما نیز تقریبا از همان الگو برخوردار هستیم.


نجیمی در واکنش به این که با توجه به طرح فاصله گذاری اجتماعی برخی مشاغل شروع به کار کرده‌اند، با این شرایط استان اصفهان به چه وضعیتی رسیده است؟ گفت: ما به شدت پیگیر بحث آموزش‌ها،‌ هشدارها و وضعیت صنوف و صنایع طبق پروتکل‌های ارائه شده هستیم و همچنین تاکید داریم که صنوف طبق همان پروتکل‌ها و ضوابطی که گفته شده، اقدام به بازگشایی و فعالیت کنند.
سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در استان اصفهان خاطرنشان کرد: ما هچنین این پیگیری را مد نظر داریم که مردم نسبت به مطالبات خود دقت داشته باشند و از تمام اصناف و صنایع بخواهند که با رعایت تمام موازین بهداشتی نسبت به کار خود اقدام کنند. بخش بهداشت محیط کار نیز در استان اصفهان به شکل جدی دنبال این است که با صنوفی که در سامانه ثبت نکرده‌اند یا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، برخورد کند و به آنها تذکر بدهد زیرا قطعا سلامتی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی افزود: مابقی کارها به مشارکت مردم برمی‌گردد و امیدواریم با توجه به هشدارها و آموزش‌هایی که ارائه می‌شود، مردم این را بدانند که هنوز مسئله کرونا تمام نشده و اگر موازین بهداشتی رعایت نشود، خدای نکرده امکان دارد ما موج دومی در استان اصفهان داشته باشیم.
سخنگوی ستاد دانشگاهی کرونا در استان اصفهان درباره میزان ترددها در استان اصفهان گفت: درباره تردد مسافران اطلاعی ندارم، اما متاسفانه تردد در سطح شهر افزایش یافته است. هیچ پیش بینی نمی‌توان کرد و فقط امیدواریم که با مشارکت مردم به شراط بهتری دست یابیم.


تهیه پروتکل‌هایی با ضمانت اجرائی برای مسافران ناوگان حمل ونقل عمومی
«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند احتمالا به این معنی است که مردم خودشان هوشمند باشند و فاصله‌ها را رعایت کنند، چرا که اقدام هوشمند دیگری در این مدت در این حوزه ندیده‌ایم.


او با اشاره به اینکه در حوزه حمل ونقل در دو قسمت فاصله گذاری به مرحله اجرایی می رسد، اظهار داشت: بخش اول مربوط به حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که اقداماتی از جمله ضدعفونی و رعایت دستورالعمل ها توسط پرسنل به خوبی انجام شده و بر روی آنها نظارت می شود. بخش دوم مردم هستند که برخی از آنها واقعا اقدامات بهداشتی و حفظ فاصله را رعایت می کنند، اما برخی از آنها به این موارد توجه ندارند.


علیخانی با اشاره به خلائی که در اجرای دستورالعمل ها در حمل و نقل عمومی وجود دارد، گفت: در اینجا یک خلاء وجود دارد و آن هم نبود ضمانت اجرائی است و تصمیمات حالت توصیه ای دارد. هرچقدر که در مترو و اتوبوس خط کشی شود و صندلی ها علامتگذاری شوند بی فایده است، چرا که عده ای رعایت نمی کنند. برخی به رغم وجود اتوبوس خالی، باز هم برای سریعتر رسیدن به مقصد سوار اتوبوس های پر می شوند و نداشتن یک مصوبه قانونی با ضمانت اجرا خلاء واضحی در این قسمت است.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه پروتکلی بدین منظور برای بخش حمل و نقل عمومی و مسافران آماده شده است که باید در ستاد مبارزه با کرونا مصوب شود و در آن ضمانت اجرائی دیده شود، ادامه داد: باید در آن مشخص شود اگر کسی به فاصله ها توجه نکرد، برای افراد چه ضمانت اجرائی و جریمه ای باید در نظر گرفته شود. اگر فاصله گذاری اجتماعی با ضمانت اجرائی همراه نباشد اجرای آن در مترو و اتوبوس مقدور نیست.


استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی باید اجباری شود
او همچنین به استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی باید اجباری شود، در کشورهایی که ماسک را اجباری کردند، از این اقدام نتیجه گرفتند و حالا که نمی شود حمل ونقل عمومی را تعطیل کرد، استفاده از ماسک اجباری شود.
علیخانی در خصوص چگونگی تامین ماسک در صورت اجباری شدن آن در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: این وظیفه دولت است. این حداقل کاری است که می‌توان انجام داد و به مردم کمک کرد تا ویروس شیوع پیدا نکند. این امکان باید توسط دولت فراهم شود و شهرداری و مترو این آمادگی را دارند تا ایستگاه‌ها را به جایگاه‌هایی برای توزیع ماسک در نظر بگیرند.


او با اشاره به اینکه اجرای طرح ترافیک نیز به افزایش استفاده از مترو و اتوبوس دامن می زند، ادامه داد: اجرایی شدن و یا نشدن طرح ترافیک هر کدام تبعاتی به همراه خواهد داشت. عدم اجرای طرح ترافیک درامدهای شهرداری را کاهش می دهد و ممکن است به ترافیک دامن بزند، اما باید ببینیم ضرر کدامیک کمتر است. به نظرم اگر طرح ترافیک اجرا نشود ضرر کمتری به لحاظ سلامتی شهروندان در پی دارد.


انتقاد از عملکرد شهرداری در شورای ترافیک
علیخانی با بیان اینکه عدم اجرای موقت طرح ترافیک ضررش کمتر است، گفت: باید این کار تا رسیدن به یک شرایط پایدار ادامه یابد. اینکه در یک ساعت ورود و خروج را تعیین کنیم، تاثیر چندانی در عمل ندارد و باید چاره جویی اساسی شود.


او ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری در شورای ترافیک گفت: از شهرداری تهران که در شورای ترافیک این تصمیمات را می گیرد انتقاد دارم. شهردای عضو شورای ترافیک است و از چند رای و نه یک رای برخوردار است و می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. شهردار و سرپرست معاونت حمل ونقل حداقل باید قبل از تصویب برخی موارد با شورای شهر و کمیسیون تخصصی مشورت داشته باشند و اگر مطالعاتی در این زمینه وجود دارد شورا را مطلع کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص چندگانگی تصمیمات مدیریت شهری گفت: البته شهرداری در خصوص کرونا بسیاری از وظایف خود را درست انجام داده است و قابل تقدیر هم هست ولی در زمینه حمل و نقل مشورتی با شورا نکرده است.


انتقاد از عملکرد حناچی در جلسات ستاد مبارزه با کرونا
او ضمن انتقاد از نبود عضوی از شورای شهر در جلسات ستاد مبارزه با کرونا، به اقدامات شهردار تهران در این ستاد نیز انتقاد کرد و گفت: شهردار که در این ستاد حضور دارد باید قبل از جلسات ستاد پیشنهادات خود را با اعضای شورای شهر و کمیسیون های تخصصی مطرح کند تا تصمیمات زیر سوال نرود، متاسفانه آقای شهردار در برخی موارد مشورت نکرده است.


علیخانی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی، رایزنی شهرداری برای ورود اتوبوس های جدید که دولت وعده آن را داده بود باید شدت بگیرد، گفت: ما سه هزار دستگاه اتوبوس کم داریم و در دو سال گذشته و در شرایط عادی تنها تعداد محدودی تحقق پیدا کرده است و نمی توان انتظار داشت در شرایط فعلی و کوتاه مدت بتوانند اتوبوس یا واگن جدیدی برای مترو خریداری کنند.معاون عمرانی وزارت کشور نیز اعلام کرده‌اند که می شود از اتوبوس های بین شهری در شهر استفاده کرد.


او ادامه داد: اگرچه که ایده خوبی است، اما با این شرایط و قیمت هایی که در نظر گرفته شده، به نظر نمی رسد اتوبوس های بین شهری برای جابجایی مسافران درون شهری تمایلی نشان دهند، چرا که برای مسافران برون شهری قیمت های بالاتری اخذ می کنند و با این کرایه های ارزان داخل شهر بعید است استقبالی صورت بگیرد.


علیخانی با بیان اینکه اضافه شدن اتوبوس جدید در این شرایط خیلی خوب است به مشکل آماده نبودن اتوبوس های جدید اشاره کرد و گفت: اگر اتوبوس جدیدی موجود باشد، به هر طریقی که ممکن است تامین اعتبار می کنیم و از شهرداری می خواستیم تعدادی خریداری کند، اما اتوبوس و واگن های آماده ای وجود ندارد و تولید و ورود آنها به ناوگان حمل و نقل یک فرایند حداقل یک ساله را در پیش دارد. آن زمانی که فریاد می زدیم دولت به تعهدات خود عمل کند اگر انجام می شد، امروز این مشکلات را نداشتیم. وقتی کاری در زمان خود انجام نمی شود، با گذشت زمان مشکلاتش چندین برابر می شود.


تصمیمات متزلزل و سردرگم مدیران شهری در حوزه حمل ونقل
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص عملکرد مدیریت شهری در این مدت که دچار چندگانگی به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی بوده، گفت: شهرداری تمام تلاش خود را می کند و ضمن انتقاد به برخی کارها، اما نمی شود واقعیت را کتمان کرد که شهرداری بیش از توانش در انجام برخی خدمات ظاهر شده است. اما اشکال را در این می بینیم که یکسری تصمیمات نباید متزلزل و حالت سردرگمی داشته باشند، امروز یک تصمیم گرفته شود و فردا یک تصمیم دیگر.


علیخانی افزود: تصمیمات اگر پخته شوند و مشورت بگیرند و کارشناسی شده باشد به نفع همه است. شورای شهر تعطیل نیست، اعضا همیشه در دسترس هستند، اما متاسفانه نمی دانم مدیران شهرداری چه فکری می کنند که بدون مشورت تصمیم گیری می کنند و باعث مورد انتقاد قرار گرفتن از سوی اعضای شورا و کارشناسان می شوند. اکنون بسیاری از اعضای شورا به این رویه انتقاد دارند و این خوب نیست، چرا که ما یک مجموعه هستیم.

برچسب ها: کروناویروس ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار