کد خبر: ۱۰۵۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس تشریح کرد:
مشهد ـ رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی از اجرای پنج پویش ملی در ایام کرونا ویژه خانواده توسط این مجموعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در تشریح اقدامات جدید این مجموعه باتوجه به شرایط خاص ناشی از ویروس کرونا عنوان کرد: محدودیت شدن فعالیت‌های فرهنگی به صورت حضوری مانع تعطیل شدن و برداشته شدن مأموریت‌های فرهنگی مجموعه آستان قدس رضوی نیست، این مجموعه از حدود مهر ماه سال گذشته، ستادی را به منظور برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها متنوع نوروزی برای زائران و مجاوران امام هشتم (علیه السلام) تدارک دیده بود اما شیوع ویروس کرونا در کشور، مأموریت‌های این ستاد نیز دچار دستخوش تغییر و متناسب با شرایط خاص کشور مجدداً برنامه‌ریزی شد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: این ستاد با تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و مشورت با حدود ۵۰ نفر از اساتید و فعالان فرهنگی سطح کشور ایده‌های مختلفی جمع‌آوری و برنامه‌های مختلفی را تدارک دید تا ضمن تسهیل ارتباط زائران با حرم مطهر رضوی، در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اعتقادی نیز گام‌های مؤثری بردارد.

وی بیان کرد: یکی از این اقدامات، طراحی بسته برنامه‌ای است با رویکرد ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی برای حضور خانواده‌ها در منازل خود که با عنوان برنامه کلی «آقا سلام؛ با شما خوشیم» تدوین شده است. در این برنامه بر اساس حدیث شریف رضوی ساعات و اوقاتی را که باید برای پرداختن به آنها در زندگی تلاش و کوشش فراوان داشت، در قالب پویش‌های متنوع طراحی و تدوین شده است.

گنابادی نژاد اظهار کرد: پویش‌های ذیل این برنامه ۵ عنوان است. پویش «مثل مسجد»، پویش «خانه‌ات آباد»، پویش «به توان مهربانی»، پویش «به وقت لبخند» و پویش «بهارخوان».

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در تشریح پویش «مثل مسجد» گفت: این پویش با رویکرد امور عبادی درون منزل، در راستای توجه به رویکرد عبادات و معرفت افزایی در طرح مدون با مأموریت ایجاد فضا و حس و حال مسجد در خانه با اولویت اجرایی در ایام کرونایی و محوریت نماز جماعت خانگی و گسترش سایر اعمال و رفتار عبادی و اعتقادی در خانواده مبتنی بر پیشنهادات ذیل فعال شده است. مهم‌ترین هدف این پویش تبدیل تهدید «تعطیلی مساجد» به فرصت «هر خانه یک مسجد» در این ایام است.

وی موضوع پویش دیگر این طرح را پویش تفریحات و سرگرمی‌های سالم عنوان کرد و ادامه داد: پویش «به وقت لبخند»، با رویکرد تفریحات سالم، در راستای بهره‌مندی از فرصت‌های کنار هم بودن خانواده‌ها در شرایط جدید نسبت به ایجاد محیط با نشاط در منزل و اختصاص اوقاتی به تفریحات سالم و شادی‌بخش در کنار یکدیگر در نظر گرفته شده است. استفاده درست از تفریحات و لذت‌ها می‌تواند انرژی قابل توجهی برای پرداختن به امور مختلف زندگی و از جمله ارتقا توان صبر و مقاومت را به وجود آورد. لذا این پویش با مأموریت ایجاد محیط بانشاط در منازل و با هدف معرفی لذت‌ها و تفریحات سالم و شادی‌بخش بین خانواده‌ها، فعال شده است.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد در توضیح پویش به توان مهربانی گفت: این پویش با رویکرد معاشرت، صله رحم و دست‌گیری از نیازمندان، در راستای معرفی تعامل مؤثر با اعضای خانواده و گروه‌های مختلف اجتماعی درشرایط کنونی کشور تنظیم شده است. مأموریت این پویش معرفی الگوی ارتباطی مؤثر اعضای خانواده و گروه‌های اجتماعی با یکدیگر از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی گوناگون می‌باشد. به منظور تبدیل تهدید بی خبری و دور از هم بودن، ایجاد و گسترش فرصت صله رحم و دستگیری از نیازمندان با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، مهمترین اهداف این پویش را تشکیل می‌دهند.

وی رویکرد پویش خانه‌ات آباد را رویکرد جریان خدمت در منازل عنوان داشت و افزود: این پویش با رویکرد جریان خدمت، کار و فعالیت در منزل، با مأموریت معرفی الگوهای مؤثر خدمت، کار و فعالیت اعضای خانواده در منزل شکل گرفته است و مهمترین اهداف آن را می‌توان موارد ذیل دانست؛ توسعه تفکر خدمت، خادم و مخدوم در اعضای خانواده، اختصاص فرصتی مؤثر برای همه اعضای خانواده در کمک به کارهای مورد نیاز منزل با محوریت مادر خانواده، معرفی فعالیت‌ها و مهارتهای مرتبط با توسعه و زیباسازی محیط منزل، معرفی الگوهای تعاملی اعضای خانواده در امور جاری خانواده‌ها.

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در توضیح آخرین پویش این طرح گفت: پویش بهارخوان با رویکرد ترویج و معرفی کتاب‌های مناسب اعضای مختلف خانواده و با مأموریت ارائه و توسعه فعالیت‌های کتاب محور در خانواده با معرفی ۵۰ کتاب مناسب جهت مطالعه در منازل توسط اعضای مختلف خانواده شکل گرفته است. مهمترین هدف این پویش، آشنایی اعضای مختلف خانواده با کتاب‌های جذاب و مفید و ارائه الگوی مناسب جهت اختصاص وقت و فرصت مناسب و مستمر به مطالعه کتاب اعم از کتب درسی و غیردرسی می‌باشد.

گنابادی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش در خصوص لزوم و احساس نیاز راه‌اندازی این پویش‌ها بیان کرد: مجموعه برنامه «آقا سلام؛ با شما خوشیم» با تمسک به سیره و رهنمودهای حضرت رضا علیه السلام به عنوان محوری‌ترین برنامه این ایام در دبیرخانه ستاد و بر اساس کلام امام هشتم علیه السلام تنظیم و پس از اخذ تاییدات اساتید و هیئت اندیشه ورز برنامه به صورت یک فعالیت منسجم طراحی و اجرا شده است. شاید فعالیت‌های زیادی در خصوص عبادات در منزل و یا فعالیت‌ها مورد نیاز در خانه‌ها توسط مجموعه‌های مختلف پیگیری می‌شود اما اینکه این فعالیت‌ها بر اساس توصیه حضرت رضا علیه‌السلام و کلام معصومین تدوین شده باشند رنگ و بوی دیگری دارد. جریان فعالیت در منزل وقتی رنگ و بوی خدمت رضوی به خود می‌گیرد، دلنشین‌تر بوده و همراه با خصایصی است که تأثیرات آن را بیشتر می‌کند. به طور مثال خادم امام رضا علیه السلام خدمت را وظیفه خود می‌داند و اهل منت نیست، گشاده‌رو و صبور است. در این طرح سعی شده تا در هر خانه‌ای، هر خانواده‌ای خود را در محضر امام هشتم علیه السلام ببیند و با سلام و توسل به او سعی کند با تمسک به سیره آن بزرگوار لحظات خوشی را فراهم آورد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص مزیت‌ها و ویژگی‌های اجرای این پویش اظهار کرد: مبتنی بودن بر کلام و سیره اهل بیت علیهم السلام، مشارکت نخبگان و فعالان فرهنگی در این پویش بهره مندی از جوایز ویژه‌ای که در نظر گرفته شده از قبیل ۸ جایزه روزانه، سفر به مشهد مقدس، ۸۸ جایزه ویژه و ۸۸۸ جایزه دیگر، سادگی شرکت در این پویش با درج هشتگ هر پویش و انتشار آن در فضای مجازی، اشتراک تجربیات و دانسته‌ها در موضوعات مختلف و رقابتی بودن این طرح از نکات و مزیت‌های این پویش‌ها است.

وی در مورد فعالیت‌های رسانه‌ای و شیوه ارتباط‌گیری با مخاطب گفت: محوریت رسانه‌ای این پویش در رادیو زیارت آغاز شده و روزانه بیش از ۶ ساعت برنامه مستقیم با همین عنوان پخش می‌شود. بستر توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای در شبکه‌های مختلف سیما نیز فراهم شده و فعالیت منسجی در این زمینه صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ابراز کرد: در شبکه‌های مجازی و در تمامی پیامرسان‌ها نیز با عنوان @ravaq_razavi این پویش فعالیت می‌کند که مخاطبین می‌توانند تصاویر خود از شرکت در هر کدام از این پویش‌ها یا خودشان در فضای مجازی با هشتگ‌های #مثل_مسجد، #بهارخوان، #به_وقت_لبخند، #به_توان_مهربانی و #خانه‌-ات_آباد منتشر کنند و یا صفحات اعلام شده ارسال کنند.

گفتنی است، این پویش از ۱۵ فروردین ماه آغاز شده و تا نیمه رمضان ادامه خواهد داشت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار