کد خبر: ۱۰۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

محمد حسینی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه

هنوز مشخص نیست دولت چه برنامهای درباره چگونگی پرداخت تسهیلات حمایتی یک میلیون تومانی دولت در ایام کرونایی دارد چراکه رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛ به افراد فاقد درآمد بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان یارانه معیشتی پرداخت میشود، همچنین به کسبهای که تعطیل شدهاند یک تا دو میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد، اما درعین حال رییس جمهور اعلام کرد؛ همراه یارانه اردیبهشت ماه مستقیماً به ۲۳ میلیون خانوار یعنی ۷۸ میلیون نفر یارانهبگیر براساس تقاضا، یک میلیون تومان با کسر از یارانه پرداخت میشود.

اگر به مطالب مطرح شده از سوی مسوولان توجه کنیم با تناقضگویی برخی مسئولان دولتی رو به رو میشویم. این اظهارنظرهای متناقض سوالاتی به دنبال دارد، ابتدا اینکه آیا صحبتها یکسان است؟ آیا به هر دو قشر وام و یارانه پرداخت میشود؟

در یک اظهارنظر صحبت از پرداخت وام ۴ درصد و در اظهارنظر دیگری به وام ۱۲ درصد اشاره شده، یا آنکه در نگاه خوشبینانه دولت وام ۴ درصدی و وام ۱۲ درصدی را توامان در نظر گرفته است، لذا این تناقضگویی مشکلاتی ایجاد کرده است. از یک سو قرار است یک میلیون وام از ۲۰ اردیبهشت ماه پرداخت میشود اما گفته شده سایت ثبت نام متعاقباً اعلام میشود! و این به معنای بیبرنامگی و نبود یک بانک اطلاعاتی جامع در کشور است.

متاسفانه بانک اطلاعاتی جامعی در کشور وجود ندارد تا درآمد اقشار مختلف جامعه و نقش آنها در اقتصاد کشور مشخص شود به همین دلیل در مواقع بحرانی مانند این ایام آمار و اطلاعات متفاوتی از درآمد و موقعیت اقتصادی افراد اعلام میشود. این در حالی است که به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع هنوز درباره نحوه پرداخت «یارانه معیشتی» به افراد واجد شرایط اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. در این شرایط باید دولت و مجلس در کنار هم تصمیمات عملی گیرند که اظهارنظرها در حد شعار باقی نماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار