آیتالله احمد مبلغی در همایش مجازی "کرونا: تعامل عقل و ایمان" که به همت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با حضور شخصیت هایی از عالمان شیعه، سنی و مسیحیت برگزار شد، خاطرنشان کرد: در زمان ظهور بلای عام، سایر عقل ها نیز به نوبه خود در جامعه فعال می گردند و هر کدام تاثیراتی را برجای می گذارند.
وی اظهار داشت: ادیان مختلف باید تلاش های همگرایانه خود را بر اساس فعال شدن این حالت پناه آوری به خداوند، بیشتر کنند و رابطه فیمابین خود را تقویت و حتی اگر بتوانند دعای مشترک با هم برگزار نمایند.
مبلغی با اشاره به تعریف عقل عبودی، آن را عقلی فعال شونده بر اساس فطرت خداجویی و روی آوری به خدا به ویژه به هنگام مواجهه با خطر، توصیف کرد، و گفت: کارکرد این عقل، تنظیم، تصحیح و تلطیف روابط با پروردگار و دعوت به دعا و فروتنی در پیشگاه خداوند است.
وی در تبیین چرایی اطلاق "عنوان عقل" بر عقل عبودی، گفت: فی الواقع عقل به هنگام بروز خطر، دست به یک محاسبه می زند و رهایی از خطر را در پناه بردن به خدا می بیند.
رئیس مرکز تحقیقات اظهار داشت: پیامد این محاسبه عقلی، فعلیت پیدا کردن حالت های فطری در انسان از قبیل: پناه آوری به خداوند و خشوع و خضوع و تواضع و دعا در پیشگاه الهی است.
مبلغی ادامه داد: این پناه آوری به خدا به معنای رها کردن یا فروکاستن از تلاش فیزیکی و علمی برای رفع خطر فی المثل، اقدامات پزشکی و رعایت اصول بهداشتی در مثل بیماری کرونا به هیچ وجه نیست.
وی گفت. عقل عبودی از دو جزء تشکیل شده است که یکی ادراکی است همچون: ادراک عظمت خداوند، ادراک قدرت خداوند و.... در این جزء، عقل با توجه به ضعف انسان، به این ادراک نائل می آید و جزء دوم حالت های انعکاسی ادراک یاد شده است، حالت هایی که در انسان در اثر آن ادراک پدید می آید همچون: احساس تسلیم، خضوع، خشوع و پناه آوری به خداوند.
وی یادآورشد: به این خاطر میبینیم که امام علی بن ابیطالب (ع) فرموده است: "وإنه لا ینبغی لمن عرف عظمة الله أن یتعظم، فإن رفعة الذین یعلمون ما عظمته أن یتواضعوا له، وسلامة الذین یعلمون ما قدرته أن یستسلموا له".
مبلغی گفت: امام می فرمایند: سزاوار نیست کسی که عظمت خدا را شناخت، خودبزرگی کند. بلندمرتبگی کسانی که به عظمت او پی می برند این است که برای او تواضع کنند و سلامت کسانی که به قدرت او آگاهی پیدا می کنند تسلیم او شوند.
وی در تعریف عقل کلامی گفت: عقل کلامی عقلی است که به تحلیل شرور و تبیین عدل خداوند، یا مسائل کلامی دیگر که ممکن است در شرایط ظهور مصیبت و بلا مطرح شود، می پردازد.آیت الله مبلغی در تعریف عقلی آئینی گفت: عقلی است که به هنگام بروز یک مصیبت همگانی در جامعه، به آیین های دینی نظر می افکند و وضعیت آن ها را در چارچوب نگاه به شرایط پیش آمده، و اقتضائات آن، مورد تامل خود قرار میدهد.
استاد حوزه افزود: در اسلام به ویژه در جوامع متدین به شریعت، عقل آیینی در سطح عمومی تحت تاثیر جدی دیدگاه های تخصصی فقهی قرار می گیرد که آن نیز نوعا در فضای تخصصی و اجتهادی خود در شرایط ویژه بلاهای عمومی فعال می گردد.
وی در تعریف عقل سلوکی گفت: این عقل با تامل در وضعیتهای اخلاقی و اجتماعی جامعه، آن ها را در چارچوب نظرافکندن به واقعیتها و پیامدهای بلاهای عام، محل سنجش و ارزش داوری قرار میدهد.
مبلغی گفت: به نظر میآید در شرایط ظهور یک بلای عام (همچون کرونا) عقل عبودی در مقایسه با سایر عقلها بیشتر در ذهنیت دینی اجتماعی فعال و حاضر می شود؛ هر چند سایر عقل ها نیز به نوبه خود در جامعه فعال می گردند و تاثیراتی را بر برجای می گذارند.
وی یادآورشد: بر این اساس ما باید بدانیم امروز که کرونا همه جهان را فرا گرفته است این عقل عبودی در انسانها فعال شده است و بنابر این ادیان مختلف باید تلاش های همگرایانه خود را بر اساس فعال شدن این حالت پناه آوری به خداوند، بیشتر کنند و رابطه فیمابین خود را تقویت کنند و حتی اگر بتوانند دعای مشترک با هم برگزار نمایند.
انتهای پیام