کد خبر: ۱۰۵۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

آخرین آمار کرونا در ایران

 کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۱۵۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۶۳۸۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

شمار جان باختگان ویروس کرونا در ایران به ۴۷۷۷ نفر رسید
***

بین متولیان معیشت و جان مردم گفت و گوهای منطقی انجام شود 

علی شکوری راد، پزشک و دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت و گویی با روزنامه ایران داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*در کشور ما موضوع شیوع بیماری کرونا از جمله موضوعاتی بود که تن دادن  به نظر متخصصان را ضروری ساخت و نظر آنها را در مرتبه بالاتر از دیدگاه مراجع دیگر از جمله دولتمردان، اهالی سیاست و مراجع مذهبى قرار داد. البته این مسأله خالی از مقاومت نبود. این روزها هم البته در زمینه انتخاب میان ادامه فاصله گذاری اجتماعی و بازگشت مردم به کسب و کارشان یک بار دیگر اختلافاتی بروز پیدا کرده است.

*اختلاف نظرها بر سر ماجرای قرنطینه و فاصله‌گذاری فیزیکی یا بازگشت امور به وضعیت عادی بر اساس جایگاه و مسئولیت افراد است و نه براساس شرافت یا تعهدشان نسبت به جان انسان ها. بنابراین ارزشگذاری‌هایی که بدون در نظر گرفتن این جایگاه ها درباره تصمیم ها و تصمیم گیرندگان می شود، اشتباه است.

*معتقدم حتماً باید فاصله گذاری اجتماعی را تا جایی که ممکن است اجرا کرد. زمانی که حتی یک بیمار وجود دارد باید او را قرنطینه کامل کرد.

*باید درک متقابلی ایجاد شود بین کسانی که خودشان را متولی کسب و کار و معیشت مردم می دانند و کسانی که خودشان را متولی جان مردم می دانند. باید بین این دو گروه یک گفت وگوی جدی توأم با منطق و استدلال صورت بگیرد تا به یک راهکار منطقی برای شرایط فعلی رسید. نه اینکه گفت وگو به حداقل برسد یا رسانه ای شود و در یک فضای هیجان عمومی و قطبی شده تصمیم گیری شود.

* متأسفانه  شکاف بین مردم و حاکمیت و عدم اعتمادی که به وجود آمده موجب می شود که اضطراب زیادی در جامعه وجود داشته باشد. نسبت به آمارها و توانمندی ها و رویکردها اعتماد کافی وجود ندارد و این متأسفانه موجب نوعی اضطراب و التهاب می شود. به نظر من نباید این را تشدید کرد. اینکه گفته می شد ترس از کرونا از خود کرونا پیشی گرفته است حرف درستی بود. 

*خوشبختانه عملکرد دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بتدریج بهتر و بهتر شده است. البته تعطیلات عید هم کمک خوبی بود. اختلاف نظرها که فروکش کرد عملکردها بهتر شد.

*یکی از تبعات کرونا حتی ایجاد نوعی بی رغبتی به داشتن قدرت سیاسی خواهد بود که طبیعتاً این تأثیر در میان اصلاح طلبان که ناکامی های سیاسی دیگری را نیز تجربه کرده بودند بیشتر نمود خواهد داشت.

***

توسعه نامتوازن و درس کرونایی

روزنامه ایران نوشت: یکی از پیامدهای کرونا انگشت گذاشتن براین حقیقت است که جهان امروز نمی‌تواند بیش ازاین شاهد توسعه نامتوازن باشد... تمامی متغیرهایی که هر سال از طرف مراجع رسمی سنجیده می‌شود برحسب استان و در مواردی برحسب شهرستان و نیز شهر و روستا در دست است. توزیع این شاخص‌ها منجر به سنجش عددی تحت عنوان ضریب نابرابری می‌شود. برای مثال در سطح کل کشور میان شهر و روستا و از گذشته نوعی نابرابری وجود داشت. نابرابری در آموزش، بهداشت، اقتصاد و... در سال‌های پس از انقلاب به نحو چشمگیری، بسیاری از این شاخص‌ها متعادل و شکاف میان شهر و روستا کم شده است. ولی میزان این شاخص را می‌توان برای استان‌های کشور نیز سنجید. بدون شک برخی از استان‌ها و مناطق و درون هر استان‌، برخی از شهرستان‌ها، وضعیت نامناسب‌تری نسبت به دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها دارند. وظیفه برنامه‌ریزی در سطح کلان کشور و نیز در سطح استان کاهش این نابرابری‌ها از طریق افزایش اندازه شاخص‌های مفید برای استان‌ها و مناطق محروم‌تر است. اگر همین یک درس را از کرونا خوب یاد بگیریم، در این صورت کرونا بیش از آنکه منشأ شر و خسارت برای ما باشد، منشأ نیکی خواهد بود. 

***

تحلیل عباس عبدی از دو خبر

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: در این روزها دو گزارش دیدم ... اولی سخنان رییس سازمان مالیاتی کشور ... درباره فرار مالیاتی برخی واردکنندگان خودرو افشاگری می‌کند و می‌گوید برخی اشخاص واردکننده خودرو 860 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته‌اند، 3049 مودی مالیاتی شناسایی شدند که 6300 میلیارد تومان از آنها مطالبه مالیاتی کردیم. در ادامه توضیح می‌دهد که تمام تلاش‌ها برای انصراف ما از این پیگیری‌ها آغاز شد. سپس برای پیگیری مالیاتی به محل می‌روند تا اطلاعات جمع کنند که مدارک را در حضور ماموران آتش‌ می‌زنند. یا اینکه کسی در سال 1392 فوت کرده و در سال 1394 به نام وی ارز خرید و فروش شده است... مورد دیگر که بازتاب بیشتری داشت، خودکشی یک دختر 12 ساله در ایلام بود که گفته شد به علت فقر و ناداری دست به چنین اقدامی زده است...

بنده نمی‌دانم که آیا سخنان آن آقا در تلویزیون درست است یا خیر؟ ولی دو نکته را به‌طور قطع می‌دانم؛ اول اینکه بخش مهمی از مردم آن را باور کرده و بر این اساس داوری خواهند کرد. دوم اینکه عدم رسیدگی به این ادعاها نه تنها نشان‌دهنده وجود فساد است، بلکه فساد را ریشه‌ای و نظام‌مند و حتی عادی جلوه خواهد داد. اگر در یک جامعه سالم باشیم و کسی این سخنان را بگوید، مثل بمب منفجر می‌شود. فوری دستگاه قضایی، رسانه‌ها، مقامات حکومتی واکنش نشان خواهند داد و خواهان ذکر جزییات و نام‌ها خواهند شد. فوری پلیس وارد ماجرا می‌شود یا تایید می‌کند یا تکذیب و اجازه نمی‌دهد که ادعاها به صورت استخوان لای زخم بماند...

در مورد افشاگری‌های مرسوم نیز قانونی تصویب شود که هر کس از طریق صداوسیما، مطبوعات و فضای مجازی که رسانه رسمی محسوب می‌شوند، افشاگری کند، دستگاه قضایی موظف است خارج از نوبت ادعای او را به صورت علنی رسیدگی و سایر رسانه‌ها نیز مجاز هستند تا پیش از آغاز رسیدگی رسمی هرگونه اخبار و اظهارنظری را درباره آن افشاگری منتشر کنند و مصون از تعقیب هستند. ببینیم در این روزهای کرونایی این دو ایده عملی می‌شود؟ احتمالا خیر!!

***

نمایندگان از ترس کرونا به مجلس نمی‌روند 
همشهری نوشت : ترس از کرونا باعث شده برخی نمایندگان در ماه های پایانی مجلس به دنبال استفاده کامل از مرخصی استحقاقی شان باشند، ‌هیأت رئیسه دیروز همه مرخصی‌ها را لغو کرد. غیبت سریالی جمعی از نمایندگان در نشست‌های علنی مجلس از ۵ اسفندماه تا‌کنون سبب شده است، نصاب مجلس کمتر از ۲۰۰ نماینده باشد.

هرچند بنا به اعلام هیأت رئیسه مجلس ۴۰ تن از نمایندگان مبتلا به کرونا هستند و غیبت آنها در صحن علنی مجاز و موجه شمرده می‌شود اما در ۶ نشست گذشته بهارستان که بعد از شیوع کرونا برگزار شده است به‌طور متوسط ۲۵ نماینده غایب بوده‌اند. 

همین امر سبب شده اغلب نشست‌های بهارستان با ۱۹۰ تا ۱۹۹ نماینده برگزار شود، یعنی علاوه بر ۴۰ نماینده مبتلا به کرونای مجلس، ۵۰ تا ۶۰ نماینده در جلسات مجلس حاضر نمی‌شوند. 

از این جمعیت به‌صورت میانگین ۲۷ نماینده غیبت غیرموجه دارند و بقیه در ‌ماه پایانی عمر مجلس دهم از باقیمانده مرخصی استحقاقی‌شان استفاده می‌کنند.

***

جزئیات وام ۱ میلیون تومانی یارانه بگیران

حسین میرزایی، سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا در  گفت و گو با تسنیم درباره جزئیات وام 1میلیون تومانی دولت گفت: مردم ابتدا صبر کنند تا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah پیامک دریافت کنند و سپس با سیم کارتی که به اسم سرپرست خانوار است، کد ملی سرپرست خانوار را به شماره 6369 پیامک کنند. 

 وی با تأکید بر اینکه حتماً‌باید سیم کارت به اسم سرپرست خانوار باشد گفت: آخرین  لیست کلیه خانوارهای یارانه بگیر  از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است. از امشب چهارشنبه 27 فروردین ماه 99 تا آخر هفته با سرشماره v.refah به سرپرستان خانوار پیامک ارسال می شود. سرپرستان تا زمانی که پیامک دریافت نکرده اند نیاز به  هیچ اقدامی نیست. 

***

واکنش ها به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ دیوان محاسبات

روزنامه فرهیختگان نوشت: روز سه شنبه دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 1397 را در مجلس قرائت کرد. گرچه به رسم هر سال، گزارش تفریغ بودجه سال قبل در اواخر دیماه به مجلس ارائه شده و اوایل بهمن در مجلس قرائت و نتایج آن به صورت عمومی منتشر می شود، اما این بار این گزارش با بیش از دو ماه تاخیر، سرانجام نتابج آن به افکار عمومی ارائه شد... نتایج گزارش دیوان محاسبات این گزاره را تایید می کند که بدنه اجرایی دولت در مدیریت کشور بی نوعی دچار بی برنامگی است. اعطای حقوق های نجومی، اعطای یارانه به ثروتمندان، عدم همراهی دستگاه های اجرایی برای اصلاح ساختار بودجه، توزیع گسترده رانت و شکل گیری فساد در موضوع ارز 4200 و ... اینها فقط برخی از مصادیق این بی برنامگی است.

شرق در گزارشی با عنوان « سیاهه تخلفات» نوشت: دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه ۹۷ را منتشر کرد؛ گزارشی که مانند هر سال، سیاهه‌ای از تخلف‌ها و انحراف‌های بودجه‌ای است؛ گویی یک دولت و مجلس در جای دیگری از دنیا بودجه‌ای را تصویب کرده و دولت و مجلس دیگری در نقطه دیگری از دنیا آن را به اجرا درآورده‌اند. دولت در سال ۹۷، فقط ۳۲ درصد احکام بودجه‌ای را اجرا کرده و ۶۸ درصد از متن قانون بودجه منحرف شده است. جزئیات گزارش تفریغ بودجه ۹۷ خصوصا حالا که در روزهای کرونایی و تنگنای مالی همگانی آن را می‌خوانیم، تلخ و تکان‌دهنده است. این گزارش قصه تلف‌کردن منابع از سوی افرادی است که البته نام آنها را نمی‌دانیم و به گفته دیوان محاسبات برای خیلی از آنها پرونده قضائی باز شده است. اما در این گزارش موارد آن‌قدر زیاد و بی‌شمار است که بیشتر نشان‌دهنده یک ساختار غیرشفاف و حیف‌ومیل منابع عمومی است تا تخلف یک‌سری از افراد. 

جت الاسلام والمسلمین حسن روحانی  در جلسه امروز هیئت وزیران با انتقاد از نحوه اعلام گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی دیوان محاسبات کشور  خاطر نشان کرد: یک سازمان نظارتی قبل از تهیه یک گزارش مگر با مسئولان دولتی قهر است؟ این گزارش را که خود مسئولان دولتی به او دادند؛ این سازمان باید با مسئولان دولتی صحبت کند و بگوید که می‌خواهم چنین گزارشی را منتشر کنم.

روحانی با اشاره به توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره گزارش منتشر شده از سوی دیوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: چون من بخشی گزارش را شنیدم و دیدم که اشکالاتی وجود دارد، همه دستگاه ها باید پاسخ دهند؛ این به معنای آن نیست که دولت از نظارت بدش می آید؛ خیر، بلکه ما خیلی از نظارت خوشمان می‌آید و از آن استقبال می‌کیم اما می‌گوییم نصفه و نیمه کار نکنیم و اینگونه نباشد که سر سفره ای سالاد بگذاریم و غذا را فراموش کنیم، یا اینکه بر سر سفره ای غذا را بگذاریم و سالاد را فراموش کنیم و بگوییم که دفعه بعد هر دو را با هم می آوریم؛ یک سفره همه چیزش با هم است.

طی دستوری از سوی رییس قوه قضاییه به دادستان تهران نیز،گزارش رییس دیوان محاسبات در مورد ارز تخصیصی برای واردات کالا در سال 97 در شعبه اختصاصی به صورت ویژه بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای بررسی گزارش رئیس دیوان محاسبات

روحانی: بخش مربوط به ارز دولتی در گزارش دیوان محاسبات کاملا غلط بود

***

احمدی‌نژادی‌های مجلس به دنبال صندلی ریاست/ تله‌ برای قالیباف

روزنامه شرق نوشت: رقابت بر سر صندلی‌ای که سال‌هاست علی لاریجانی در بهارستان روی آن می‌نشیند، گویا روز به روز سخت‌تر می‌شود. اخبار درزکرده به رسانه‌ها البته بیش از همه انعکاس‌دهنده تلاش‌های شهردار سابق تهران برای تسخیر این صندلی است. بعد از او این تحرکات مصطفی میرسلیم است که به چشم می‌آید و کمتر از همه از آقاتهرانی و علیرضا زاکانی خبر به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد این دو زیرکانه‌تر و چراغ‌خاموش‌تر در حال لابی‌کردن هستند... از سویی دیگر گویا میان مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زاکانی توافقی صورت گرفته که دبیرکل جبهه پایداری به نفع زاکانی از دور رقابت بر سر صندلی بهارستان کنار رود تا آرا کمتر بشکند و راه برای طیف جبهه پایداری بازتر شود. برخی اخبار غیررسمی حاکی از این است که این طیف از اصولگرایان راه‌یافته به مجلس به دنبال راهی‌اند تا دسترسی قالیباف به صندلی ریاست را با طرح یک میثاق‌نامه محدودتر کنند... حالا اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری که می‌دانند قالیباف هنوز هوای صندلی پاستور را در سر دارد و احتمالا یکی از مقاصدش از ورود به مجلس دوپینگ برای 1400 است، می‌خواهند به هر شکل جلوی این ماجرا را بگیرند. 

روزنامه ایران نوشت:... همین حالا نشانه ‌های جدی تلاش‌های اضلاع مختلف اصولگرایی برای برداشتن بیشترین سهم از کرسی‌های مهم مجلس و البته در رأس آنها رسیدن به صندلی ریاست به وضوح قابل مشاهده است...

قالیباف؛ آغاز رسمی رایزنی‌های رو در رو

تا اینجای کار اکثر ناظران نام «محمدباقر قالیباف» را بیش از بقیه نزدیک به صندلی ریاست می‌ دانند...

تلاش‌های مجازی پایداری‌ها

اما اگر کسی کمترین شناختی هم از مناسبات داخلی اصولگرایان داشته باشد می ‌داند که آب دو گروه از این جریان به سختی با قالیباف و هوادارانش «به یک جوی می رود»؛ وابستگان جبهه پایداری و احمدی‌ نژادی‌ها. 

مؤتلفه؛ بازسازی به بهانه رقابت

اما در ضلع دیگر این تلاش‌ها باید نیم نگاهی هم به حزب مؤتلفه داشت. حزبی که شاید به لحاظ کمی ویژگی خاصی در مجلس یازدهم نداشته باشد اما انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نشان داد که این حزب دیرپا و قدیمی چطور دنبال احیای میدان داری خود میان اصولگرایان و کنار رفتن از زیر سایه جوان ترها، حتی با علم به نداشتن نفرات کافی است. 

***

نامه نمایندگان مجلس به شریعتمداری درباره میزان افرایش حقوق کارگران 

محمدعلی وکیلی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، نامه جمعی از نمایندگان به محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: شورای عالی کار با تجدیدنظر در تصمیم اتخاذ شده درباره حقوق و دستمزد کارگران با درنظر گرفتن اینکه هر کارگری حداقل باید 2 میلیون و 800 هزار تومان دریافت کند، موجبات رضایت کارگران زحمتکش را فراهم کنند.

***

منظم‌ترین نمایندگان مجلس را بشناسید

محمدعلی وکیلی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در نامه‌ای که خطاب به این نمایندگان نوشته، آورده است:

بنابر گزارش سامانه صحن، جنابعالی طی سه ماهه سوم اجلاسیه چهارم دوره دهم مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگانی بوده‌اید که منظم‌ترین حضور را در جلسات علنی و کمیسیون متبوع داشته‌اید. به این وسیله مراتب سپاس و قدردانی هیئت‌رئیسه مجلس را به  دلیل  نظم و تعهد در خور تحسین آن برادر ارجمند تقدیم می‌دارد.

براساس این گزارش اسامی نمایندگان به شرح زیر است:

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه

سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان

فردین فرمند نماینده مردم میانه

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان

حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو

روح الله بابایی‌صالح نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج

سیدراضی نوری نماینده مردم شوش

سیدمرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار