کد خبر: ۱۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلنگ‌زنی راه آهن سریع‌السیر قم- اصفهان و آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در اسفندماه گفت: سرمایه‌گذاری انجام شده در آزادراه قم- گرمسار دو ساله به دولت بازمی گردد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، علی نورزاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۹۰۰ کیلومتر آزادراه در دست مطالعه داریم، گفت: ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا و ۶۰۰ کیلومتر در دست ساخت قرار دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در دولت در حال بهره برداری است، افزود: آزادراه قم- گرمسار هفته آینده افتتاح می شود که قطعه یک از آزادراه حرم تا حرم به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قطعه دوم این آزادراه از گرمسار تا سمنان، قطعه سوم از سمنان تا سبزوار، قطعه چهارم از سبزوار تا نیشابور و قطعه پنجم از نیشابور تا مشهد (سه‌راهی باغچه) ساخته خواهد شد.

نورزاد در پاسخ به پرسش مهر با بیان اینکه برای قطعه سمنان تا سبزوار به دنبال سرمایه‌گذار هستیم، ادامه داد: مطالعات این قطعه باید تکمیل شود، اما براساس برآورد ما، این قطعه ۵۰۰ کیلومتری، ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: همزمان با بهره برداری ساخت، عوارضی را در آزادراه قم- گرمسار شروع می کنیم، همچنین برای مجتمع های خدماتی و سایر بخش‌ها مکان مورد نظر مشخص شده است که ساخت برخی از آنها از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و یا به وسیله شرکت‌های خصوصی ساخته می شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت یک پمپ بنزین در مراحل نهایی قرار گرفته است، بیان کرد: این آزادراه ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین و دو هزار و ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل در دوره بهره برداری ۲۰ ساله کاهش مصرف سوخت در پی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کاهش مصرف سوخت، سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی دولت در آزادراه را دو ساله بازمی گرداند و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی هم در مدت زمان ۲۰ ساله بازگشت داده می شود.

نورزاد با اشاره به اینکه وزارت نفت مکلف است که مابه‌التفاوت کاهش مصرف سوخت را به وزارت راه بدهد، گفت: تاکنون مبلغی بابت کاهش مصرف سوخت به وزارت راه داده نشده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کلنگ‌زنی آزادراه کنارگذر جنوب تهران، اظهار داشت: همزمان با بهره برداری از آزادراه قم- گرمسار، آزادراه کنارگذر جنوب تهران هم به طول ۱۵۸ کیلومتر کلنگ‌زنی می شود.

وی، اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را ۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در این پروژه هم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء وارد می شود که سهم دولت در این پروژه ۳۰ درصد است و متناسب با پیشرفت پروژه به سازنده تسهیلات داده می شود، در واقع پولی به طور مستقیم به پیمانکار نمی پردازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸ پروژه به صندوق توسعه ملی معرفی کردیم، اضافه کرد: حداقل ۵ میلیارد یورو تسهیلات پیشنهاد داده ایم که هنوز جوابی از صندوق توسعه نگرفتیم البته مسئولان صندوق تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

نورزاد با اشاره به ساخت راه آهن سریع‌السیر قم- اصفهان گفت: خوشبختانه هفته گذشته LC باز شد و در جریان افتتاح آزادراه قم- گرمسار و کلنگ‌زنی آزادراه کنارگذر جنوب تهران این پروژه هم کلنگ‌زنی می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، طول این راه آهن را ۴۰۰ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: پس از ساخت این راه آهن قطار سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت این مسیر را طی می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار