کد خبر: ۱۰۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امین رضا مرآتی، فرماندار شیروان در استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بارش‌های بهاری در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و بر این اساس باید نسبت به ظرفیت سازی برای ذخیره سیلاب‌ها، تخلیه رسوبات سیلابی و جلوگیری از انسداد مجاری آبگیری سد و وارد آمدن خسارت به سازه، دریچه تخلیه کننده زیرین سد گشوده شود.  

وی گفت: در همین راستا با توجه به افزایش آب خروجی سد در روزهای آینده، روستاهای واقع در پایین دست و مسیر خروجی سد باید آمادگی‌های لازم را داشته باشند.  

مرآتی افزود: با توجه به اینکه سال‌هاست دریچه‌های پایینی سد برای لایروبی باز نشده، اکنون لازم است تا برای جلوگیری از بروز مشکل این دریچه‌ها گشوده شود چرا که در غیر این صورت ممکن است خسارات زیادی به سد وارد شده و هزینه‌های بسیاری به بار آید.  

سرپرست امور منابع آب شیروان اخیرا گفته بود: بارندگی‌های سال جاری ۱.۵میلیون مترمکعب به حجم آب مخزن سد بارزوی این شهرستان افزوده است.  

بهزاد بهلولی چند روز پیش گفته بود: میزان بارندگی‌های این شهرستان از ابتدای امسال ۷۰ میلی متر بوده است و بیشتر حجم افزوده شده به مخزن سد شیروان مربوط به سیلاب‌های هفته اخیر است.  

وی گفته بود: در حال حاضر ۴۴ میلیون مترمکعب آب در سد بارزو ذخیره شده است اما ۵۰ درصد ظرفیت این سد همچنان خالی است.  

سد بارزوی شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می‌آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.  

این سد  در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب‌های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.  

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.  

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار