به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از ایسنا، گفته شده است که هدف از طراحی جستوجوگرهای داخلی رقابت با سایتی مثل گوگل که بر اساس گزارش الکسا پربینندهترین سایت در ایران است، نبوده بلکه این موتورها به موازات گسترش شبکه ملی اطلاعات که از مهمترین طرحهای وزارت ارتباطات است، مورد حمایت قرار میگیرند.
بر اساس گفتههای نصرالله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - میتوان گفت افزایش حجم خط و زبان فارسی در فضای اینترنت از دیگر فایدههای جستوجوگرهایی است که اتفاقا برای جستوجوی اطلاعات بومی کاربرد بیشتری دارند.
از سوی دیگر برات قنبری - معاون برنامهریزی وزارت ارتباطات – معتقد است که بدون وجود موتورهای ایرانی، نهضت تولید محتوا و نرمافزار به شکل درستی پیش نخواهد رفت.
اگرچه تاکنون «گرگر» و یا «پارسیجو» چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفتهاند و همچنان تمایل مردم برای مراجعه به موتور گوگل بیشتر است، اما وزیر ارتباطات معتقد است که در ابتدا باید توقع خود ار از چنین موتورهایی مشخص کنیم.
محمود واعظی توقع دارد که این موتورهای جستوجو بتوانند بخشی از نیازمندیهای مردم را از طریق توانمندی داخلی تامین کنند، وی انتظار دارد که مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جستوجویی مراجعه کنند که محتوای داخلی را ارائه میدهد.
این امر در صورتی میسر میشود که سرعت جستوجوگرهای ایرانی نسبت به دیگر جستوجوگرها بالاتر باشد که البته این سرعت بالا نیز قرار نیست با محدود کردن گوگل به دست بیاید، بلکه لازم است در راستای آن پهنای باند داخلی نیز افزایش پیدا کند.
همانطور که وزیر ارتباطات نیز در سخنان خود درباره «یوز» به آن اشاره کرد، موتورهای جستوجوی ایرانی باید در یک فضای رقابتی توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند و البته با توجه به اینکه نمایش محتوای فارسی هدف از ایجاد این موتورهای جستوجوست لازم است در ابتدا، حجم محتوای فارسی نیز افزایش پیدا کند.
اگرچه اطلاع دقیقی از اینکه پیش از این راهاندازی موتورهای جستوجوی «گرگر» یا «پارسی جو» چقدر هزینهبر بود در دست نیست، اما معاون برنامهریزی وزارت ارتباطات در مراسم رونمایی از موتور «یوز»، اعلام کرد که ساخت این جستوجوگر ایرانی تاکنون هزینهای 7 میلیارد تومانی را برای این وزارتخانه داشته است.
در هر حال کارشناسان برنامهنویسی اعتقاد دارند که ساخت و کار کردن برروی یک موتور جستوجو بسیار سخت و گران است و کشورها تنها در صورتی میتوانند در این زمینه به پیشرفتهایی دست پیدا کنند که اقدام به سرمایهگذاریهای کلان در این حوزه کنند.
بر این اساس و با توجه به گفتههای قنبری به نظر نمیرسد که 7 میلیارد تومان همه هزینهای باشد که دولت قرار است صرف ساخت و بهینهسازی موتورهای جستوجو کند بلکه کشور نیاز به سرمایهگذاری حدود 170 میلیارد تومانی در پروژههای جویشگر ملی دارد.
اما اگر 170 میلیارد به نظر هزینه زیادی برای ساخت موتورهای جستوجو است، بر اساس گفته معاون وزیر ICT، هزینهای که امروز بابت راهاندازی موتور جستوجوهای ملی صرف میشود در برابر پولی که برای خرید پهن باند از خارج هزینه پرداخت میشود مبلغ ناچیزی است.
درنهایت اگرچه در مقایسه با سایر هزینههای وزارت ارتباطات ممکن است 170 میلیارد تومان، پول کمی به حساب بیاید، اما با توجه به اینکه این مبلغ به هرجهت رقم بالایی به حساب میآید، انتظار میرود در آینده نزدیک بتوان نتجیه هزینه کرد این پول را در بهبود وضعیت موتورهای جستوجوی داخلی دید.