کد خبر: ۱۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
روز گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها خبر داد گامي كه اجراي آن طي سالهاي گذشته با حواشي بسيار همراه بود و چالش هاي پيش رو همچون سدي در برابر دولت مانع از به ثمر رسيدن آن مي شد. اما با سخنان روز گذشته نوبخت حذف يارانه خارج نشيناني كه افزايش قيمت هاي داخلي بر زندگي آنها اثر گذار نبوده است كليد خورد. طي سالهاي قبل دولت با پرداخت يارانه نقدي به همگان با مشكلات جدي در پرداخت سهم بخش هاي حياتي همچون بهداشت و توليد مواجه شد و باعث شد تا اين بخش ها متاثر از كمبود نقدينگي به راه خود ادامه دهند.
در اين بين آسيب  به بخش توليد و به وجود آمدن ركود تورمي ترسيم گر آينده اي تيره براي دولت يازدهم بود و دولت نيز طرحي براي توزيع عادلانه يارانه نقدي تدوين كرد. سياست انضباط مالي، تخصيص منابع صرفه جويي شده به بخش بهداشت از جمله راهكارهايي بود كه حتي حمايت بهارستان نشينان را نيز در برداشت. اما به واقع آنچه كه بايد از درآمد هدفمندي يارانه ها به توليد اختصاص مي يافت محقق نشد و وزارت صنعت بارها به اين بي توجهي اعتراض كرد. اين در حالي بود كه  برای سال جاری پرداخت 10 هزار میلیارد تومان یارانه از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید در نظر گرفته شد که صنعت حمل‌و‌نقل نیز در دل استفاده از این سهم گنجانده شد. رقمی که به گفته فعالان صنعتی تاکنون به دست بخش تولید نرسیده و چگونگی تخصیص آن نیز هنوز مشخص نشده است.
در حالي كه به گفته وزیر اقتصاد و براساس دستور رئیس‌جمهور تا پایان سال جاری تخصیص هزار میلیارد تومان یارانه تولید از محل هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار قرار گرفته تا توليد تا پایان سال بتواند نفس بکشد. اما این دستور در حالی صادر شده که تا پایان سال يكماه بيشتر باقي نمانده است و چگونگی توزیع رقم پیش‌بینی شده نیز نامشخص است.
درعين حال رونمايي از طرح تحول سلامت و بيمه کردن هشت میلیون نفر از اقشار آسیپ‌پذیر جامعه از جمله گام هاي اساسي دولت به شمار مي رفت اما طي هفته جاري وزير بهداشت اجراي اصولي اين طرح را مستلزم درآمدهاي پايدار دانست.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پایدار شدن اعتبارات وزارت بهداشت اذعان كرد:« اینکه هر روز تن‌مان بلرزد که آیا سازمان مدیریت پول می‌دهد یا خیر و کمیسیون تلفیق و صحن مجلس چه تصمیمی می‌گیرند، راهکار نیست. با چنین روندی نمی‌توان برنامه اجرا کرد و سلامت مردم را مدیریت کرد. لازم است اعتبارات ما مانند سایر دستگاه‌های پایدار باشد.»
ناگفته پيداست كه دولت در جهت به سلامت رسانيدن طرح تحول سلامت به سرمنزل مقصود نياز به اعتباراتي پايدار دارد كه از هم اكنون بايد به فكر بود تا مبادا اين طرح وحتي طرح هاي ديگر در مرحله آغازين و حتي اواسط آن دچار تزلزل شود.
به هر روي اقدام دولت در حذف يارانه پردرآمدها كه به گفته نوبخت از روزگذشته كليد خورده است نه تنها گامي در جهت اجراي عدالت است بلكه گامي مهم جهت تقويت ديگر بخش هاست البته ناگفته پيداست كه دولت براي تحقق اين امر نياز به بررسي هاي دقيق و موشكافانه دارد تا مبادا به اشتباه در راه اجراي عدالت، ناعدالتي صورت گرفته و عده اي نيازمند به اشتباه حذف گردند. اين در حاليست كه با كاهش درآمدهاي نفتي و جهت جبران كسري بودجه ناشي از اين درآمدها دولت چاره اي جز حذف پردرآمدها ندارد. دولت نيك مي داند كه سالي سخت جهت تامين مالي در پيش دارد پس بايد از همين حال تدابيري موثر براي آينده بيانديشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار