کد خبر: ۱۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اختتامیه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی فراهم کردن نیروی اقتصادی و برای مقاومت است، گفت: چنین واژه‌ای تاکنون در ادبیات اقتصادی سابقه نداشت که برای اولین بار از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.
به گزارش تحارت آنلاین و به نقل از فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور در اختتامیه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه واژه اقتصاد مقاومتی به معنی  فراهم کردن نیروی اقتصادی برای مقاومت است، اظهار داشت: چنین واژه ای در ادبیات اقتصادی سابقه ندارد و تاکنون در کیلدواژه‌های اقتصادی، بحث اقتصاد ریاضتی دیده شده بود، اما واژه اقتصاد مقاومتی برای اولین بار از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.
 
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر متفاوت برای مقابله بر نظام سلطه برای مردم مهیا شد و آنها توانستند، با بسیج همگانی مقابل استکبار ایستادگی کرده و الگوی مناسب را برای جهانیان عرضه کنند.
 
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در مقام انقلاب رسیدن به استقلال تمام عیار اقتصاد و استقلال کامل نظامی بود، تاکید کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران به قدری است که اگر امروز دشمن مدعی این است که تمام راه‌های مبارزه را برای ایران بر روی میز گذاشته است، خود می‌داند که تمام موارد بلوف است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه باید از نظر علمی هم به قدرت و استقلال برسیم،‌ افزود: خوشبختانه امروز در مسیر رسیدن به فناوری‌های هسته‌ای، نانوتکنولوژی و هوافضا در سطح منطقه مشکلی نداریم و به استقلال کامل دست یافته‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه طی 36 سال گذشته پس از پیروزی انقلاب بسیاری از وابستگی‌های اقتصادی ایران کاهش یافته است، گفت:‌قطعا با شناسایی نقاط ضعف و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی می توان در بسیاری از مشکلات فائق آمد.
 
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه دشمن به صورت کامل متوجه ضعف اقتصادی ایران شده است، گفت: بحث تحریم‌ها شناسایی نقطه ضعف ایران است که دشمن از این طریق به ما فشار وارد کند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از وابستگی کشور و ارزهای جهانی دلار و یورو، گفت: یکی از مهمترین نقطه‌ضعف‌های کشور عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی و وابستگی به درآمدهای نفتی است که ضرورت دارد، دولت‌مردان به منظور تقویت تولید داخلی حمایت از تولیدکنندگان را در دستور کار قرار دهند.
 
وی با اشاره به سیاست‌های 24 بندی مقام معظم رهبری تصریح کرد: حمایت از تولید داخلی اصلی‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی است.
 
مصباحی‌مقدم ادامه داد: با نمایندگی از مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع اقتصاد مقاومتی را در 4 استان هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و تهران دنبال کردم و در قالب نشست‌ها و گفت‌وگوهای این موضوع را گفتمان‌سازی کردم.
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی گفتمان‌سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بود، افزود: اگر این کنگره به منظور گفتمان‌سازی برگزار شده است، باید بگویم زمان برای گفتمان‌سازی کمی دیر است. اما اگر به منظور ارائه گزارش از سوی مجلس، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضائیه بوده است، بسیار کار مفیدی خواهد بود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه توجه به لحاظ کردن اهداف اقتصاد مقاومتی در تدوین برنامه ششم توسعه را امری ضروری دانست و تاکید کرد: در کلیات لایحه بودجه 94 انتقادهای بسیاری داشتم و در کمیسیون به عنوان مخالف تاکید کردم که بودجه خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
 
وی افزود: متاسفانه استفاده حداکثری از فروش نفت در بودجه 94 دیده می‌شد و اینکه به طور مثال قیمت نفت به 40 دلار کاهش یابد و دولت اعلام کند که بودجه را بر این اساس تنظیم کرده، کاهش وابستگی به بودجه نفت نیست. چرا که اگر نفت به 20 دلار هم کاهش می‌یافت باز هم دولت بودجه را بر همین میزان برنامه‌ریزی می‌کرد.
 
مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه کل بودجه پیشنهادی دولت 837 هزار میلیارد تومان است، گفت: اکنون سهم دولت از درآمدهای نفتی پائین‌تر از 10 درصد یعنی به میزان 71 هزار میلیارد تومان است، بنابراین به راحتی می‌توانیم با حذف این 10 درصد با اتکا به درآمدهای غیر نفتی بودجه‌نویسی کنیم.
 
وی با بیان اینکه همواره دولت برای احتیاط به میزان فروش، نفت را کمتر از میزان واقعی در نظر رفته است، گفت:‌اما اکنون این مسئله چنین نیست،‌ چرا باید زمانی که قیمت نفت به میزان 40 دلار کاهش یافته مبنا را بر 72 دلار گذاشته‌ایم، چنین بودجه‌ای تحقق نمی‌یابد به همین دلیل بود که کمیسیون تلفیق سهم نفت در بودجه کل کشور را 25 درصد کاهش داد.
 
این نماینده مجلس با اشاره به درآمدهای مالیاتی تاکید کرد:‌ اگر بتوانیم صدها هزار میلیارد تومان مالیات‌هایی را که پرداخت نمی‌شود را احصاء کنیم، می‌توان بخشی از درآمدها را که پیش از این از طریق فروش نفت تامین می‌شد، بدست آوریم.
 
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر استفاده از ظرفیت‌های هدفمندی یارانه‌ها داشتند، گفت: دولت در حال حاضر 43 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی را بین مردم توزیع کرده است که اگر در توزیع یارانه نقدی مقداری دقت به خرج می‌داد، می‌توانست به حذف خانوارهای پردرآمد علاوه بر صرفه‌جویی، بخشی از بودجه خود را تامین کند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد و گفت: اکنون بخش دولتی هزینه‌های زیادی دارد که در دیگر راه‌هایی که دولت می‌توانست بدون وابستگی به نفت بودجه خود را تأمین کند، سهام عدالت است؛ این سهام هنگام واگذاری 37 هزار میلیارد تومان ارزش داشت که اکنون این ارزش به بیش از 90 هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر 20 درصد از این سهام در بورس آزاد می‌شد و پول آن به دولت می‌رسید، دولت می‌توانست بخشی از بودجه خود را تامین کند.
 
وی به هدایت درآمدهای ناشی از فروش نفت به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: اگر ازرآوری ناشی از فروش نفت را به سمت تولید و اشتغال هدایت و منابع مالی واحدهای تولیدی و صنعتی را تأمین می‌کردیم، اکنون 50 درصد صنعت کشور حالت رکودی نداشت.
 
مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه هدایت نقدینگی جاری در دست مردم به سمت تولید می‌تواند علاوه بر استقلال، رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد، افزود: مشارکت جنبی مسئله دیگری است که در راستای تحقق اهداف سیاست مقاومتی باید به آن توجه شود.
 
وی ادامه داد: رئیس کل سابق بانک مرکزی اعلام کرده بود که 18 تا 20 میلیارد دلار عرضه در دست مردم وجود دارد و از آنجا که مردم به بانک‌ها اعتماد ندارند، در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند؛ بانک‌ها باید اعتمادسازی کنند و هر زمانی که مردم امانت خود را طلب کردند، به معادل ریالی به مردم برگردانند. اگر این اعتمادسازی انجام شود 20 میلیارد تومان پول به عرصه تولید باز گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار