کد خبر: ۱۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
در صورتی که در سفر هفته جاری هیات ایرانی به عراق قرارداد صادرات گاز به بصره نهایی شود، ظرفیت صادرات گاز ایران به روزانه حدود80 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، آن طور که اعلام شده، زیرساخت‌های لازم برای صادرات گاز به بصره از سوی ایران فراهم است به گونه ای که خط لوله تا خرمشهر اجرا شده و در ادامه نیز امکان انشعاب گیری از خط ششم سراسری برای صادرات گاز به بصره وجود دارد.

بر این اساس، بنا شده در سفر هفته جاری هیات ایرانی به بغداد که به منظور رفع مشکلاتی که گروه تروریستی داعش برای تاسیسات صادرات گاز ایران به عراق ایجاد کرده انجام می شود، مذاکره درباره صادرات گاز به بصره انجام و در صورت امکان قرارداد 6 ساله ای در این زمینه نهایی شود.

گفته می شود در صورت نهایی شدن قرارداد، صادرات گاز به بصره با روزانه 5 میلیون متر مکعب از سال 95 آغاز می شود و تا 30 با میلیون متر مکعب در روز نیز قابل افزایش است و حتی ایران اعلام کرده که توجه به افزایش تولید گاز در کشور، آمادگی تامین گاز بیش از این میزان وجود دارد.

بر این اساس ایران در حال حاضر روزانه حدود 25 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند و در مقابل صادرات گاز به ارمنستان برق دریافت و با آذربایجان نیز سوآپ گاز انجام می دهد اما در مقابل این حجم صادرات، روزانه 38 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد می کند و آنطور که مدیرعامل شرکت ملی گاز عنوان کرده ترکمنستان اعلام کرده که اگر ایران بخواهد می تواند حجم گاز وارداتی به ایران را افزایش دهد.

بنا به این گزارش در صورتی که صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه سال آینده انجام شود، با چهار میلیون متر مکعب در روزآغاز و به 25 میلیون متر مکعب می رسد و تا 35 میلیون متر مکعب در فصول گرم نیز قابل افزایش است.

در این صورت با نهایی شدن قرارداد صادرات گاز به بصره، مجموع ظرفیت صادرات گاز ایران به حدود 90 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

این در حالی است که ایران در حال حاضر در تجارت جهانی گاز سهمی معادل 1.5 درصد دارد که طبق سند چشم انداز این میزان در سال 1404 باید به 10 درصد برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار