کد خبر: ۱۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
فروش محصولات پتروشیمی در بازار سنتی به بهانه عدم تقاضا در بورس کالا، عدم شفافیت در این حوزه را افزایش داده است.
فارس، سعید سلیمانی مدیر کالایی یک شرکت کارگزاری بورس معتقد است، تبصره ای در مصوبه تیر ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجتمع های پتروشیمی اجازه می دهد، تا در صورت نبود تقاضا محصولات خود را خارج از بورس عرضه کنند، تنها سبب عدم شفافیت در این حوزه شده است.
 
به گفته این کارشناس علاوه بر این موضوع، قیمت محصولات پتروشیمی نیز که از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین می شود، بازار این کالاها را با رکود مواجه کرده است؛ چرا که تاکنون قیمت های پایه مطابق میانگین ماهانه نرخ های جهانی بوده است و از این رو همواره بازار داخلی محصولات پتروشیمی از بازار جهانی جا می ماند.
 
سلیمانی در ادامه گفت: با اصلاح قیمت پایه  محصولات پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و الزام مجتمع های پتروشیمی به عرضه در بورس کالا می توان تقاضا و شفافیت را به بازار برگرداند. این در حالی است که تعیین قیمت های پایه به شیوه فعلی سبب شده تا معاملات غیر شفاف محصولات پتروشیمی در بازار سنتی تقویت شود.
 
به گفته این کارشناس، قیمت پایه محصولات پتروشیمی باید براساس فرمول و هفتگی اعلام شود تا تولیدکنندگان و خریداران بورس با پراکندگی قیمت ها در بازار داخل مواجه نشوند و بتوانند محصولات مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند.
 
سلیمانی معتقد است که اصلاح قیمت ها در بازار پتروشیمی به شفافیت در این حوزه کمک می کند و تولیدکننده ها و مصرف کننده ها را از سردرگمی نجات می دهد.

برچسب ها: بازار ، بورس ، کالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار