کد خبر: ۱۰۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛
کرج - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از مشاهده بیماری زنگ زرد در مزارع گندم استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی امیدبخش پیش از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پایش های منظم از مزارع، باغات و گلخانه‌ها در سطح استان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: رصد آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به صورت مستمر صورت گرفته و اطلاع رسانی مناسب برای کنترل به موقع انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد آب و هوایی به ویژه دما و رطوبت، گفت: احتمال شیوع عواملی که موجب خسارت‌های گیاهی می‌شوند در سال زراعی جاری وجود دارد.

امیدبخش گفت: توصیه‌های لازم برای جلوگیری از شیوع و گسترش عوامل خسارت زا توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات به کشاورزان ارائه می‌شود.

وی همچنین گفت: هفت هزار و ۸۸۱ هکتار از مزارع گندم استان علیه علف‌های هرز سمپاشی شده است که بخشی از آن یعنی شش هزار و ۶۵۶ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز نازک برگ و مابقی علیه علف‌های هرز پهن برگ بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: چهار هزار و ۵۶۰ هکتار از مزارع جو استان علیه علف‌های هرز جو سمپاشی شده است که در هزار و ۸۸۰ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز نازک برگ و در دو هزار و ۸۵۵ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ انجام شده است.

به گفته امید بخش سمپاشی برای کنترل سن مادری در هزار و ۴۵۰ هکتار از مزارع گندم و ۵۵۰ هکتار در مزارع جو انجام شده و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به ظهور نشانه‌های بیماری خسارت زای زنگ زرد در مزارع استان پایش ها انجام شده است، گفت: توصیه‌های لازم به کشاورزان ارائه شده و در ۲۲ هکتار نیز کانون کوبی از طریق مبارزه شمیایی انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز عنوان کرد: عملیات سمپاشی علیه علف‌های هرز کلزا در سطح ۷۹۲ هکتار انجام شده است که در سطح ۷۰۹ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز نازک برگ و در سطح ۲۱۳ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ بوده است، همچنین در سطح ۶۱۵ هکتار علیه شته مومی کلزا مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.

امیدبخش گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سال جاری که موجب استقرار عوامل بیماری زای گیاهی می‌شود و اخیراً بیماری زنگ زرد به عنوان یکی از مهمترین عوامل خسارت زای گندم و جو در بعضی از مناطق استان مشاهده شده، بازدیدهای مستمر از مزارع استان ضروری به نظر می‌رسد.

وی همچنین تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم به صورت جوش‌های زرد رنگ به ویژه روی برگ‌های جدید، کشاورزان سریعاً با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به کانون کوبی از طریق سمپاشی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار