کد خبر: ۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
مدیریت موسسه مطالعات و پ‍ژوهش های اقتصاد ایرانیان گفت: قیمت نفت یکی دیگر از عواملی است که بربعضی از شرکت های بورس تاثیر گذار است، به خاطر اینکه خیلی از فراورده های نفتی با قیمت پایه تعیین می‎شوند.
امیر رضا حسنی مدیریت موسسه مطالعات و پ‍ژوهش های اقتصاد ایرانیان  در گفتگو با تجارت آنلاین با اشاره به اينكه سياست خارجي تنها عاملی است که به صورت مستقیم بر روند بورس تاثیر گذار است اظهار داشت:قیمت نفت یکی دیگر از عواملی است که بربعضی از شرکت‌های بورس تاثیر گذار است، به خاطر اینکه خیلی از فراورده های نفتی با قیمت پایه تعیین می شوند.

مدیریت موسسه مطالعات و پ‍ژوهش های اقتصاد ایرانیان بیان کرد: بورس ما یک بورس بسته است به طوریکه ارتباط با شرکت‌های کشورهای دیگر کم است و قراردادهایی کمی بین آنها منعقد میشود، البته می توان گفت تاثیر مستقیم از خارج کشور بر روند بورس وجود ندارد.

وی تنها عاملی که به صورت مستقیم بر روند بورس تاثیر گذار است را سیاست خارجی دانست و اظهار داشت:قیمت نفت یکی دیگر از عواملی است که بربعضی از شرکت های بورس تاثیر گذار است، به خاطر اینکه خیلی از فراورده های نفتی با قیمت پایه تعیین می شوند.

مدیریت موسسه مطالعات و پ‍ژوهش های اقتصاد ایرانیان در ادامه افزود: قیمت جهانی نفت در ایران تاثیر گذار است به صورتیکه در اقتصاد و بودجه و کسری آن و در تعیین سیاست های مستقیم و غیر مستقیم در رابطه با بورس تاثیر گذار است.

حسنی در رابطه با عوامل دیگری که بر بورس تاثیر گذار است،تصریح کرد: زمانی که بحران های اقتصادی در مناطق یورو و چین اتفاق بیافتد، فروش نفت به علت خام بودن آن کاهش می یابد و درنتیجه در بورس داخل تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: درصورتیکه منطقه های مختلفی که ما با آنها تبادل نفتی داریم رونق یابد، می تواند به صورت غیر مستقیم در بورس کشور تاثیر گذار باشد،چون نفت بیشتری تقاضا می شود.

مدیریت موسسه مطالعات و پ‍ژوهش های اقتصاد ایرانیان قیمت شاخص دلار را مهم دانست و تصریح کرد: بحث ارزش دلار در خارج از کشور همان قیمت شاخص دلار است،که در صورتیکه افزایش و یا کاهش پیدا کند،مطمئنا در فروش ما به قیمت دلار و یورو تاثیر گذار خواهد بود و همچنین در سبد دلاری ما تاثیر گذار خواهد بود که در نهایت بر بورس تاثیر می گذارد.

حسنی قیمت جهانی فلزات اساسی و کالاهای اساسی بر بورس را تاثیر کذاردانست و اظهار داشت: قیمت جهانی فولاد در صورتیکه کاهش پیدا کند،ارزش این کالاها در داخل کشور کاهش پیدا می کند و در نتیجه سودهایش کاهش می یابد و برعکس در صورتیکه قیمت جهانی افزایش پیدا کند سود عملیاتی شرکت های مربوطه افزایش پیدا می کند و ههمچنین در بورس تاثیرمثبتی خواهد داشت.

گزارش:سمانه عیوضی

انتهای پیام/
برچسب ها: بررسی ، خارجی ، بورس داخل
نام:
ایمیل:
* نظر: