کد خبر: ۱۰۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳

سلامت نیوز:دکتر شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مامایی، گفت:« هرساله پنجم ماه می که امسال مصادف با ۱۶ اردیبهشت است از سوی سازمان جهانی به عنوان روز جهانی مامایی شناخته شده و برای به تصویر کشاندند نقش ماما در سلامت .»

وی افزود :« در جریان اپیدمی کرونا که در ایران شروع شد در ابتدا برخی بیمارستان ها کاربری شان تغییر کرد و ماماها به صورت داوطلبانه مراقبت از بیماران کرونایی را انجام داند و بیمارستان هایی که مشخص شده بود برای امر زایمان مادران باردار فعالیتشان بیشتر شد که بار کاری ماماها را بیشتر کرد . همکاران توانستند موضوع را مدیریت کنند»

وی گفت :« ما بزرگترین نقش ماماهایمان در بخش تریاژ مادران باردار بود که افراد مشکوک به کرونا را شناسایی و ارجاع به بیمارستان های سانتر کرونا می دادند ماماها با کسانی سروکار داشتند که ناقل و یا مشکوک به بیماری بودند و بخش های زایمان در اوایل بیماری به دلیل کمبود اقلام محافظتی مشکل داشتند.»


خسروی با بیان اینکه : « علیرغم اینکه طرح مامایی اجباری نیست اما باقی ماماها ماندند تا آسیبی به سلامت مادران نرسد .» خاطر نشان کرد : « در بخش درمان یکی از اقدامات بسیار مهم پیگیری مادران علامت دار و مشکوک از طریق تلفن بود و حتی بیماران ترخیص شده را هم پیگیری میشوند .»


وی افزود:« یکی از نکات بسیار مهم در فعالیت ماماها در اپیدمی مامایی جزو مشاغل سخت و فرسدگی بالاست. در موضوع مادرانی که مشکوک به کرونا بودند ماماها مجبور بودند برای اینکه آسیبی به مادران نرسد این وضعیت را با کنترل بیشتر مدیریت کنند.

وی گفت :« برخی از مادران بدلیل اینکه خیلی نگران بودند که در سانترهای کرونایی بستری نشوند حتی علایم بیماری را کتمان می کردند به همین دلیل نقش ماماها سخت تر شد.

خسروی گفت :« حدود ۵۰۰ مادران مبتلا به کرونا بستری داشتیم و ۲۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا به صورت سرپایی درمان شدند.»


خسروی افزود :« گروهی از ماماها هستند که در بخش بهداشت فعالیت می کنند و می دانیم در زمان کرونا بزرگترین نقش را همکاران ما در بهداشت داشتند بخصوص غربالگری ها که تعداد زیادی از ماماها در فرایند غربالگری شرکت داشتند. ۱۲ هزار ماما داریم که در غربالگری ها فعالیت داشتند و حدود ۵ میلیون از غربالگری ها توسط ماماها انجام شده است .»



برچسب ها: کرونا ، ماما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار