کد خبر: ۱۱۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه:«تشخیص قطعی کرونا براساس تست پی سی ار است.» از افزایش ۲۰ درصدی موارد بستری در سه بیمارستان اهواز و دزفول و ابادان خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر جان بابایی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه آزمایشگاه های بسیاری تبلیغ انجام آزمایش خون برای تشخیص سریع کرونا را می کنند این ازمایش چقدر قابل اطمینان است، ‌گفت:« تشخیص قطعی کرونا براساس تست پی سی ار است که خود ویروس را بررسی می کند. تست سرولوژیک که در کشور رایج شده به صورت یک کار تحقیقاتی استفاده می شود و فعلا برای تشخیص کرونا نیست و در آینده هم برای تشخیص کرونا نیست چون در هفته اول که فرد علایم دارد ممکن است که تست آنتی بادیIgM امکان در در ۵۰ درصد مثبت شود ولی در هفته های دوم و سوم میزان IgG بالا می رود. ما هیچ روش ازمایش خونی برای تشخیص کرونا نداریم و سایر ازمایشاتی که انجام می شود صرفا کمکی است.»


وی درباره علایم جدید بیماری کرونا از جمله عارضه تغییر رنگ پوست، گفت:« علایم اولیه ای که مبنای تشخیص بیماری کرونا است تب، لرز، سرفه خشک و تنگی نفس است که یکسری علایم همراه هم دیده شده که علایم تشخیص بیماری نیست که شایع ترین آن خستگی زودرس یا عوارض گوارشی است یا علایم مرتبط با تغییرات پوستی که به دو شکل است عارضه استیون جانسون ناشی از مصرف داروهای کرونا است اما اینها مبنای تشخیص کرونا نیستند. این علایم در پرونده بیماران ثبت می شود. ما سامانه آوا و سپاس را داریم که این اطلاعات جمع آوری می شود که بتوانیم سایر علایم کرونا را گزارش دهیم.»


وی درباره مرگ های پنهان در آینده بر اثر مراجعات دیرهنگام بیماران به دلیل ترس از کرونا، گفت:«مرگ های پنهان در هر کشوری ممکن است باشد در کشور ما مرگ پنهان کم است چون تعداد اسایشگاه سالمندان در کشور ما کم است. در آسایشگاه سالمندان و زندان ها می توانیم مرگ های پنهان را داشته باشیم ما جمع آوری معتادان را عقب انداختیم چرا که می توانست باعث مرگ های پنهان در نقاهتگاه ها شود. ممکن است مرگ های پنهان در هرجای دنیا وجود داشته باشد اما در ایران کمتر است.»


وی گفت:« مراجعاتی که بیمارستان ها دارند می تواند نمودی از وضعیت وخامت بیماری باشد.در حال حاضر بیماران مراجعه کننده بر اثر کرونا خیلی بدحال نیستند این در حالی است که قبل از عید بیماران بدحال بودند و اما الان حال عمومی بیماران نسبت به قبل از عید بهتر است و کمتر نیاز به بستری در ای سی یو دارند. اینکه افرادی به خاطر بدحال بودن در خانه فوت کنند امکانش کمتر است.»


وی درباره آخرین وضعیت تولید تست های سرولوژیک در کشور گفت:« تست های سرولوژیک فعلا در مرحله تحقیقات است و در حال مطالعه بر روی آن هستیم. گزارش اولیه ای دیروز داشتیم که اگر به صورت رسمی بیاید اعلام می کنیم که چند درصد افراد تست سرولوژیک آنها مثبت شده است.»


وی افزود:« در مورد کیفیت کیت های تشخیصی انستیتو پاستور واداره کل آزمایشگاهها نظر می دهند. تست پی سی آر خیلی غلط ندارد ولی کیت های سرولوژی که در برخی آزمایشگاهها استفاده می شوند، ممکن است دقت آنها متفاوت داشته باشد اما کیت تولید داخل پی سی آر مشکلی ندارد و قابلیت صادارت هم دارد.»


وی گفت:« بهبودیافتگان کرونا برای بازگشت به محل کار خود باید رعایت فاصله زمانی بهبودی از بیماری را داشته باشند و تست پی سی ار آنها منفی شده باشد همچنین تست سرولوژیک را برای برگشت به کار حساب می کنیم.»


وی درباره اعتراض ماماها به انتصاب متخصص زنان به ریاست اداره مامایی در برخی دانشگاه ها گفت:« دانشگاه ها اداره مامایی نیست که مختص ماماها باشد این یک چیز نوشته شده و قانون نیست که باید ماما به ریاست اداره مامایی دانشگاه ها برسد.»


وی افزود:« نزدیک به یک میلیون مراقبت همکاران ماما از مادران مبتلا به کرونا را داشتیم و بیش از ۷۰۰ مورد قطعی ابتلا به کرونا را در زنان باردار داشتیم در این راستا بیش از ۳۰۰ نفر از همکاران ماما مبتلا به کرونا شدند علیرغم اینکه می دانستند مادر باردار کرونا دارد ولی از خدمت رسانی امتناع نکردند که جای تقدیر دارد.»


وی درباره روند صعودی کرونا در ۱۵ استان گفت:« ما دو آمار داریم یکی آمار غربالگری که معاونت بهداشت انجام می دهد و بالغ بر ۱۳۰ ازمایشگاه داریم که ممکن است موارد مثبت کرونا بیشتر باشد ولی درباره روند رو به افزایش در حوزه درمان فقط یک دانشگاه داشتیم که خوزستان بود که روند افزایش ۲۰ درصدی بستری در سه بیمارستان اهواز و دزفول و ابادان داشت که روند ثابتی دارد که یک تیمی را برای بررسی فرستادیم قاطبه بیماران بدحال نیستند.»


وی در پاسخ به وضعیت تهران در یک هفته گذشته از نظر کرونا، گفت:« در تهران شرایط ارامی داریم و روند ملایم رو به کاهش بستری را داریم. میزان بیماران بدحال روز به روز کمتر می شود و میزان سرپایی هم روند رو به کاهشی دارد به خاطر اینکه اجتماعات و رفت و امدها بیشتر شده میزان شیوع سرعت ملایمی دارد ولی روند رو به افزایشی در تهران نداریم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار