محسن رجبی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباببازی و فعال این حوزه در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره تأثیرات کرونا بر حوزه اسباببازی و ایجاد رکود اقتصادی گفت: زمانیکه کرونا همهگیر شد اولین واکنش اقتصادی که در دنیا مطرح شد بحث رکود جهانی بود که همه متخصصان در حوزه سیاسی و اقتصادی میدانستند که یکی از عواقب این موضوع کاهش رشد اقتصادی در دنیا است. در سطح دنیا میبینیم که درهای کشورهای مختلف بر روی تجارت جهانی بسته شده است و بیشترین صدمه را کشورهایی متحمل میشوند که بیشترین ارتباط را با تجارت جهانی داشتند.
این فعال حوزه اسباببازی ادامه داد: بالاخره رکود اقتصادی در جهان اتفاق افتاده و بیشتر کشورها هم از این بابت صدمه دیدند اما در مورد ایران این موضوع پیچیدگیهای بیشتری را برای اقتصاد رقم زده است. مدتها است که تحریم بینالمللی را داریم، مدتها رشد منفی اقتصادی داریم، تورم بالا داریم تمام این موارد باعث شده کرونا بیشتر از هر چیزی به کشور آسیب بزند.
رجبی گفت: یکی از مهمترین نکاتی که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی دنیا و حتی ایران را درگیر کرده است ابهام اقتصادی است که در کشورها وجود دارد، اینکه این ویروس تا چه زمانی مهمان ما است و چه زمانی به شرایط نرمال برمیگردیم مسئلهای غیرقابل پیشبینی است. سناریوهای مختلفی وجود دارد اما من فکر میکنم که در ایران وجود این ویروس برای مردم طبیعی شده و بیشتر به زندگی عادی برگشتند.
او درباره تأثیر کرونا بر حوزه اسباببازی افزود: در ماه اسفند و فروردین خیلی تأثیر و آسیبی بر حوزه اسباببازی وارد نشد و بیشتر به دلیل فروش اینترنتی جبران شد، اما آمارهایی که در این هفتهها به دستم رسید و از واحدهای بزرگ تولیدکننده و پخش کننده رصد کردیم تقریباً فروش این واحدها و فعالیت در حوزه تولید یک پنجم شده است.
این تولیدکننده اسباببازی ادامه داد: تغییری که ویروس کرونا در حوزه اسباببازی داشت و برای فعالان اسباببازی جالب بود بالا رفتن فروش اینترنتی بود. زیرا پدران و مادران در خانه زمان بیشتری را با کودکان خود سپری کردند و این امر باعث فروش خرید اینترنتی اسباببازی بود شاید خرید اینترنتی در تمام حوزهها تأثیرگذار بود اما در حوزه اسباببازی بسیار ملموس بود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباببازی اظهار کرد: حتی در بسیاری از کشورها فروش اسباببازی رشد هم داشته است زیرا فروش اسباببازی از کانال هایپراستارهای بزرگ، فروشگاههای زنجیرهای و سایت آمازون صورت میگرفت، آمارها نشان میدهد که حتی سایت آمازون در شرایط کرونا حدود ۷۰ هزار نفر نیرو استخدام کرد و فروشاش نسبت به قبل بیشتر شد.
او ادامه داد: همچنین در این دوران برخی از کالاهای اسباببازی فروش بیشتری داشتند و حتی ترند شدند همانند محصولات «لگو» و «چیدنی» که گروهی انجام میشوند، افراد بیشتری سراغ این محصولات رفتند. اما در ایران فروش اسباببازی بیشتر از طریق سیستمهای سنتی فروخته میشود و کاملاً تمام مراحل فیزیکی صورت میگیرد با کاهش فروش اسباببازی روبهرو بودیم.
این فعال حوزه اسباببازی اظهار کرد: به عنوان تولیدکننده اسباببازی باید بگویم که خودمان را با شرایط وفق دهیم و برای شرایط کرونا برنامهریزی کنیم تا این دوران را سپری کنیم، بالاخره در شرایط پیچیده و پر ابهامی روزگار را سپری میکنیم.
رجبی درباره زندگی پساکرونا گفت: صحبتهایی درباره زندگی پساکرونا شده و اینکه زندگی مردم بسیار تغییر کرده است، از همینرو تولیدکنندگان پیشرو حواسشان به این رخدادها خواهد بود که بعد از کرونا چه اتفاقهایی در زندگی مردم و بچهها بهوجود میآید تا از فرصتها بتوانند استفاده کنند، من فکر میکنم به دلیل کم شدن تجارت جهانی کشورها در تلاش هستند که بیشتر محصولات مورد نیازشان را تولید کنند و این فرصت خوبی برای رشد اقتصاد خواهد بود.