کد خبر: ۱۱۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
ایسنا/قزوین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با تأکید بر اینکه دشت قزوین با همراهی مردم نجات پیدا خواهد کرد، گفت: افت سطح آبخوان با دو سال ترسالی جبران نمی‌شود باید روش‌های آبیاری تغییر و مصرف آب کاهش پیدا کند و اگر این کار انجام نشود دشت قزوین از بین خواهد رفت.

یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نیم قرن از آبخوان دشت قزوین استفاده کردیم و اکنون سطح آب‌های زیرزمینی به شدت افت کرده است.

وی ادامه داد: تا چند سال پیش سطح آب‌های زیرزمینی سالانه یک متر و ۷۰ سانتی‌متر کاهش پیدا می‌کرد که با اقدامات انجام شده و ترسالی دو سال اخیر میزان افت کاهش پیدا کرده است و اکنون سالانه شاهد افت کمتر از ۵۰ سانتی‌متری آب سفره‌های زیرزمینی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: افت سطح آبخوان با دو سال ترسالی جبران نمی‌شود ولی تأثیر مثبت دارد؛ جاری بودن رودخانه‌ها موجب شده چاه‌ها دیرتر روشن شوند و علاوه بر آن تغذیه مصنوعی تأثیرات خوبی را در کمیت و کیفیت آب داشته است.

وی اشاره کرد: اراضی دشت قزوین از آبیک تا تاکستان تحت تغذیه مصنوعی قرار گرفته است و این امر باید تداوم داشته باشد تا افت سطح آبخوان دشت صفر شود و پس از آن به افزایش سطح سفره‌های زیرزمینی کمک کنیم.

ملکی با اشاره به اینکه کنترل برداشت‌های بی‌رویه سفره‌های زیرزمینی مهم‌ترین برنامه آب منطقه‌ای است، اضافه کرد: نصب کنتورهای هوشمند با سرعت در حال انجام است تا تمامی چاه‌ها به این کنتورها مجهز شوند و به این طریق بر برداشت آب نظارت داشته باشیم.

وی گفت: نصب کنتورهای هوشمند در راستای طرح تعادل‌بخشی است و امسال نیز توسط مجلس قانونی به تصویب رسیده تا از چاه‌های کشاورزی حق‌النظاره بگیریم و مقرر شده اعتبارات این محل برای نصب کنتورهای هوشمند هزینه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: تغذیه مصنوعی و بستن چاه‌های غیرمجاز نیز از دیگر برنامه‌های آب منطقه‌ای برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است که امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم این دشت را سامان داده و برای آیندگان حفظ کنیم.

ملکی یادآور شد: مردم بدانند اقدامات انجام شده برای خودشان و نسل آینده است و باید همراهی لازم را با ما داشته باشند، باید روش‌های آبیاری تغییر و مصرف آب کاهش پیدا کند و اگر این کار انجام نشود دشت قزوین از بین خواهد رفت؛ باید با کمک هم این دشت را حفظ کنیم و آب منطقه‌ای به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار