کد خبر: ۱۱۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

سلامت نیوز:دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه کیت های صادراتی به آلمان و ترکیه آیا در کشورمان هم استفاده می شود،‌ گفت:« تقریبا اوایل شیوع کرونا ما اغلب از پرایمرهایی که خودمان طراحی کرده بودیم استفاده می کردیم اما بعد کیت های اهدایی به کمک ما آمد و ما هم از سازمان بهداشت جهانی و هم از سایر کشورهای دیگر کیت دریافت کردیم. فراموش نکنیم که کیت های اهدایی را انتخاب کرده بودیم و در یک فرصت بسیار خوبی که در بهمن ماه گذشته داشتیم کیت های دنیا را بررسی کرده بودیم و می دانستیم از ده ها کیت تولیدی کشور چین کیفیت ۴ برند آن مورد تایید ما است و یکی از موفقیت های ما این بود که فقط به کیت های شناخته شده اجازه ورود به کشور می دادیم حتی کیت های اهدایی را.»


وی در ادامه گفت:« تا الان کیت های ساخت داخل کیفیت خوبی دارند حتی از برخی کیت های خارجی وضعیت بهتری دارند و باید کمک کنیم که این کیت ها بهینه شوند. فراموش نکنیم ما نگران پاییز هستیم که ممکن است هم پوشانی شیوع کرونا با آنفلوانزا را داشته باشیم لذا انستیتوپاستور در کنار شرکت ها است که بتوانیم کیت هایی را بسازیم که همزمان بتواند آنفلوانزا و کرونا را تشخیص دهد.»


وی افزود:« کیت های صادر شده به کشورهای آلمان و ترکیه از نوع کیت های سرولوژیک هستند و اگر آِلمان و ترکیه این کیت ها را می خرد برای این است که مشخص کنند چند درصد از جامعه آنها با ویروس کووید -۱۹ تماس داشته اند. حتی در کشور خودمان هم در ایران مطلقا از این کیت ها برای تشخیص استفاده نمی کنیم و تنها برای مطالعات سرولوژی استفاده می کنیم که مشخص شود چند درصد مردم آلوده شدند و انتی بادی مثبت دارند یا فقط برای مطالعات گروهی استفاده می شود. این تضمینی بر این نیست که شما ایمن هستید این ممکن است مردم را به اشتباه بیندازد. تست انتی بادی به هیچ وجه تکلیف پراکنده کردن ویروس را مشخص نمی کند این تست ها ارزش تشخیصی ندارند.»

دکتر بیگلری گفت: « با توجه به اینکه در روزهای اول شیوع کووید ۱۹ در کشور، امکانات برای تشخیص کرونا بسیار محدود بود بعد از گذشت هفته ها به این توانایی رسیدیم که درتمام استان ها تست تشخیص کرونا را انجام دهیم و تعداد آزمایشگاه هایی که تست مولکولی کرونا را انجام می دهند از سه ازمایشگاه به ۱۲۰ ازمایشگاه رسید. همه این امکانات در اوج تحریم های ناجوانمردانه صورت گرفت.»


وی در ادامه گفت:«تست های تشخیص کرونا دو دسته است تست مولکولی که وجود ویروس در بدن را تشخیص و ثابت می کند و در کنار آن تست سرولوژی که آثار وجود ویروس را در بدن نشان می دهد. سازمان بهداشت جهانی و تمام کشورهای دنیا به این باور رسیدند که قطعی ترین راه تشخیص کرونا تست های مولکولی است که در کشور ما از همان روزهای اول در شبکه ملی تشخیص کووید ۱۹ انجام می شود.»


وی افزود:« بیش از ۱۲۰ ازمایشگاه ما امکان ۱۵ هزار تست روزانه را دارند و تست های مولکولی را در بیمارستان های کشور حاکم کردیم که باعث می شد مرگ و میر بیمارستانی کاهش پیدا کند پس از آن به طرفی حرکت کردیم که تست را در اختیار بیماران کم علامت یا بدون علامت قرار دهیم به این ترتیب شروع به گرفتن تست از افرادی کردیم که در سامانه کشور غربالگری شدند و باعث شد بتوانیم با یک برنامه منسجم نه تنها انهایی که علامت دارند را تشخیص دهیم بلکه به سراغ اطرافیان بیمار رفتیم و توانستیم آنها را شناسایی و زنجیره انتقال بیماری را کند کنیم.»


وی گفت:« در اکثر استان هایی که کار انجام شد تعداد بیماران بستری بسیار کم شد که نوید خوبی بود که سیستم ارجاع کشور به صورت یک شبکه ملی ابزار قدرتمند تشخیصی را در اختیار دارد. با توجه به اینکه تست های سرولوژی در کشور تولید شده می توانیم مطالعاتی انجام دهیم که درشهرهای مختلف چقدر الودگی به ویروس وجود داشته است. تست های سرولوژی به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند و فقط می توانند برخورد فرد با ویروس را تشخیص دهند. مردم اطمینان کافی به سیستم بهداشت و درمان کشور داشته باشند و بدانند که قطعی‌ترین راه تشخیص کرونا، تست های مولکولی است.»


وی گفت:« با توجه به اینکه غربالگری هایی که در کشور انجام شده به راحتی خط سیر انتقال بیماری را به ما نشان می دهد ۲۰ درصد افرادی که سرپایی تست می شوند مثبت می شوند. امیدواریم طی دو یا سه ماه اینده با راحتی بتوانیم تصویر انتقال ویروس را در کشور داشته باشیم. با توجه به اینکه عملکرد کشورها نشان داده غربالگری ها با روش های مختلف انجام شده باعث افتخار است که کشور ما کارنامه درخشانی را تاکنون عرضه کرده است.»


وی در پاسخ به اینکه تحقیقات درباره واکسن کووید -۱۹ به کجا رسید،‌گفت:« شاید بیشترین بیماری ای که بشر به واکسن آن احتیاج دارد کووید -۱۹ است. بیش از یکصد گروه در دنیا شروع به تحقیقات برای ساخت واکسن این بیماری کرده اند اما باید پرسید آیا از نظر علمی ممکن است برای این بیماری واکسن ساخته شود یا خیر؟ هنوز نمی‌دانیم وقتی کسی به کووید-۱۹ مبتلا می‌شود، آیا در بدنش آنتی ‌بادی شکل می‌گیرد یا سیستم ایمنی بدن بیمار در برابر این ویروس، ایمنی و مقاومت پیدا می‌کند یا خیر؟ هنوز این مساله سوال دنیاست که باید به آن جواب داده شود. ما فرض را براین می گذاریم که سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا به کووید-۱۹ در برابر این ویروس پاسخگو می شود و فرد را در برابر تماس های بعدی محافظت می کند.»


وی گفت:«از این یکصد گروهی که بر روی ساخت واکسن کار می کنند اگر یک گروهی موفق به ساخت واکسن شود یک کارخانه قادر به ساخت ۷ میلیارد واکسن برای جمعیت کل دنیا نیست و هر کشوری باید به فکر ساخت واکسن برای کشورخودش باشد اگر به تشخیص کووید-۱۹ برگردیم دانش ما برای تشخیص این بیماری از هیچ کشوری پایین نبود مسلما در حوزه واکسن هم چنین است و دانشمندان ما و دانش فنی ما علم و دانششان کمتر از کشورهای دیگر نیست. اما اگر بدبینانه نگاه کنیم که ما به واکسن نرسیم اگر بخواهیم آن تکنولوژی را انتقال دهیم یا مهندسی معکوس شویم باید دانش پایه آن را داشته باشیم در ایران ساخت واکسن کووید-۱۹ به جدیت شروع شده و روی چند محور کار را شروع کردیم و هر قدر که پیش رویم با توجه به نتیجه مطالعات خودمان و دنیا می توانیم از این ۶ محوری که کار می کنیم به این نتیجه برسیم که کدام محور امکان برنده شدن دارد و برای انتقال دانش و مهندسی معکوس در آن زمان دیگر دانش پایه را داریم.»

ادامه دارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار